eitaa logo
شیعه پاسخ
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
231 ویدیو
57 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
تناقض در قرآن در مورد چشمه های آب قوم ثمود ?!!! 🤔 : ❓برخی شبهه می کنند که در آیات سوره شعراء آمده است که قوم ثمود دارای چشمه های آب متعدد بودند اما در سوره قمر آمده است که آنها دارای یک چشمه آب بودند که باید با ناقه صالح تقسیم می کردند ? این تناقض چگونه حل می شود ? 💠💠 👌چنانچه که در پرسش اشاره شده است , از آیات سوره شعراء استفاده می شود که قوم ثمود دارای چشمه های آب متعدد بودند , چنانچه که خداوند در این رابطه فرمود : " قوم ثمود رسولان (خدا) را تكذيب كردند - هنگامى كه صالح به آنها گفت: آيا تقوى پيشه نمى‏كنيد؟ - من براى شما فرستاده امينى هستم - تقوى الهى پيشه كنيد و مرا اطاعت نمائيد - من اجر و پاداشى در برابر اين دعوت از شما نمى‏طلبم، اجر من تنها بر پروردگار عالميان است - آيا شما تصور مى‏كنيد هميشه در نهايت امنيت، در نعمتهايى كه اينجاست مى‏مانيد? - در اين باغها و چشمه‏ها!- در اين زراعتها و نخل‏هايى كه ميوه‏هايش شيرين و رسيده است. " " ... فِي جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ وَ زُرُوعٍ وَ نَخْلٍ طَلْعُها هَضِيمٌ ... " ( سوره شعراء آیات 141 تا 148 ) ❕در تفسیر نمونه در مورد وضعیت آبی قوم ثمود می خوانیم : " از پاره‏اى از آيات سوره شعراء استفاده مى‏شود كه قوم ثمود در منطقه كم آبى زندگى نداشتند، بلكه داراى باغها و چشمه سارها و زراعتها و نخلستانها بودند أَ تُتْرَكُونَ فِي ما هاهُنا آمِنِينَ فِي جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ وَ زُرُوعٍ وَ نَخْلٍ طَلْعُها هَضِيمٌ‏ " 📚تفسیر نمونه ج 9 ص 158 ❕حال توهم شده است که آیات سوره قمر با آیات سوره شعراء در تضاد است و در سوره قمر تنها یک چشمه آب برای قوم ثمود بیان شده است !!!! ▫️خداوند در سوره قمر در این رابطه می فرماید : " و به آنها خبر ده كه آب (قريه) بايد در ميان آنها تقسيم شود (يك روز سهم ناقه، و يك روز براى آنها) و هر يك در نوبت خود بايد حاضر شوند - آنها يكى از ياران خود را صدا زدند، او به سراغ اين كار آمد و (ناقه را) پى كرد." "وَ نَبِّئْهُمْ أَنَّ الْماءَ قِسْمَةٌ بَيْنَهُمْ كُلُّ شِرْبٍ مُحْتَضَر ... " (  سوره قمر آیات 28 _ 29 ) ❕شبهه افکن گمان کرده است که کلمه " الماء " در آیه فوق یعنی یک چشمه آب !!! 👈در حالی که توجه ندارد که " ال " کلمه " الماء " در ادبیات عرب به عنوان " ال جنس " شناخته می شود که از آن عمومیت دانسته می شود . یعنی کلمه " الماء "  شامل تمام آبها و چشمه های قوم ثمود می شود . بر این اساس ,  تمام چشمه های قوم ثمود در یک روز باید در اختیار ناقه قرار می گرفت و او تمام آن آبها را می خورد چنانچه که این نکته در روایتی مورد اشاره قرار گرفته است : " فَكَانَتِ النَّاقَةُ إِذَا شَرِبَتْ يَوْمَهَا شَرِبَتِ الْمَاءَ كُلَّهُ فَيَكُونُ شَرَابُهُمْ ذَلِكَ الْيَوْمَ مِنْ لَبَنِهَا "👉 📚قصص الأنبياء عليهم السلام (للراوندي)، ص: 98 ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕به هر حال در مورد جریان ناقه قوم ثمود , علامه مجلسی روایت می کند که  امام صادق علیه السلام فرمود : " پس خدا حضرت صالح عليه السّلام را بسوى ايشان فرستاد و ايشان را بسوى خدا خواند، پس اطاعت و اجابت او نكردند و طغيان نمودند بر او طغيان بزرگ و گفتند: ايمان نمى‏آوريم به تو تا بيرون آورى بسوى ما از اين سنگ شتر ماده كه ده‏ماهه آبستن باشد، و آن سنگ را ايشان تعظيم مى‏كردند و مى‏پرستيدند، و نزد آن سنگ در هر سال قربانيها مى‏كشتند، و نزد آن جمعيت مى‏كردند، پس به حضرت صالح عليه السّلام گفتند: اگر پيغمبرى و رسولى چنانچه مى‏گوئى پس بخوان خداى خود را كه از براى ما از اين سنگ سخت ناقه‏اى ده‏ماهه آبستن بيرون آورد. پس خدا بيرون آورد ناقه را از آن سنگ به نحوى كه ايشان طلبيده بودند، و حق تعالى وحى نمود كه: اى صالح! بگو به ايشان كه خدا مقرر كرده است براى اين ناقه كه يك روز آب مخصوص او باشد و يك روز مخصوص شما باشد؛ چون روز آب خوردن ناقه مى‏شد همه آب را در آن روز مى‏خورد، پس آن را مى‏دوشيدند و نمى‏ماند كودك و بزرگى مگر آنكه از شير آن ناقه در آن روز مى‏خوردند، چون روز ديگر صبح مى‏شد اهل شهر و حيوانات ايشان بر سر آب مى‏رفتند و در آن روز از آن آب مى‏خوردند و ناقه در آن روز آب نمى‏خورد، پس بر آن حال ماندند آنچه خدا خواست، پس ايشان بر خدا طاغى شدند و بعضى بسوى بعضى رفتند و گفتند: پى كنيد اين ناقه را و به راحت افتيد از آن، ما راضى نيستيم كه يك روز آب از ما باشد و يك روز از آن باشد.... " 📚حياة القلوب، ج‏1، ص: 308 ❕در تفسیر نمونه نیز در این رابطه می خوانیم : " در بعضى از روايات كه از طرق شيعه و اهل تسنن نيز نقل شده مى‏خوانيم كه از عجائب آفرينش اين ناقه آن بوده كه از دل كوه بيرون آمد و خصوصيات ديگرى نيز براى آن نقل شده كه اينجا جاى شرح آن نيست. به هر حال با تمام تاكيدهايى كه اين پيامبر بزرگ يعنى صالح در باره آن ناقه كرده بود آنها سرانجام تصميم گرفتند، ناقه را از بين ببرند چرا كه وجود آن با خارق عاداتى كه داشت باعث بيدار شدن مردم و گرايش به صالح مى‏شد، لذا گروهى از سركشان قوم ثمود كه نفوذ دعوت صالح را مزاحم منافع خويش مى‏ديدند، و هرگز مايل به بيدار شدن مردم نبودند، چرا كه با بيدار شدن خلق خدا پايه‏هاى استعمار و استثمارشان فرو مى‏ريخت، توطئه‏اى براى از ميان بردن ناقه چيدند و گروهى براى اين كار مامور شدند و سرانجام يكى از آنها بر ناقه تاخت و با ضربه يا ضرباتى كه بر آن وارد كرد آن را از پاى در آورده (فَعَقَرُوها). " 📚تفسیر نمونه ج 9 ص 157 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
8.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| چرایی مهلت دادن خداوند به شیطان ? ❓اگر خداوند دوست دارد که ما به بهشت برویم و سعادمتند شویم پس چرا شیطان را از بین نمی برد تا بندگان فریب وسوسه های شیطان را نخورند ? 👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید . @Rahnamye_Behesht
تناقض در قرآن در مورد سوال کردن مردم از هم در روز قیامت ?!!! 🤔 : ❓برخی می گویند قرآن در سوره مومنون می گوید که روز قیامت مردم از هم سوال نمی کنند اما در سوره صافات آیه ٣٧ می گوید که از هم سوال می کنند ? راه حل این تناقض ظاهری چگونه است ?!!!! 💠💠 ❕خداوند در آیه 101 سوره مومنون می فرماید : " هنگامى كه در" صور" دميده شود هيچگونه نسبى ميان آنها نخواهد بود، و از يكديگر سوال نمى‏كنند (چون كارى از كسى ساخته نيست). " " فَإِذا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَ لا يَتَساءَلُون‏ " ❕در تفسیر نمونه می خوانیم : " مى‏دانيم طبق آيات قرآن دو بار" نفخ صور" مى‏شود: يك بار به هنگام پايان گرفتن اين جهان، و پس از نفخ صور تمام كسانى كه در آسمانها و زمين هستند مى‏ميرند و مرگ سراسر عالم را فرا خواهد گرفت، پس از نفخ دوم، رستاخيز مردگان آغاز مى‏گردد و انسانها به حيات نوين باز مى‏گردند، و آماده حساب و جزا مى‏شوند..... به هر حال در آيه فوق به دو قسمت از پديده‏هاى قيامت اشاره شده: ▫️يكى از كار افتادن نسبها است، زيرا رابطه خويشاوندى و قبيله‏اى كه حاكم بر نظام زندگى مردم اين جهان است سبب مى‏شود كه افراد مجرم از بسيارى از مجازاتها فرار كنند، و يا در حل مشكلاتشان از خويشاوندان كمك گيرند، اما در قيامت انسان است و اعمالش، و هيچكس نمى‏تواند حتى از برادر و فرزند و پدرش دفاع كند و يا مجازات او را به جان بخرد. ▫️ديگر اينكه: آنها چنان در وحشت فرو مى‏روند كه از شدت ترس حساب و كيفر الهى از حال يكديگر به هيچوجه سؤال نمى‏كنند، آن روز روزى است كه مادر از كودك شيرخوارش غافل مى‏شود، و برادر، برادر خود را فراموش مى‏كند مردم همچون مستان به نظر مى‏رسند ولى مست نيستند، عذاب خدا شديد است! چنان كه در آغاز سوره حج خوانديم: يَوْمَ تَرَوْنَها تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَ تَضَعُ كُلُّ ذاتِ حَمْلٍ حَمْلَها وَ تَرَى النَّاسَ سُكارى‏ وَ ما هُمْ بِسُكارى‏ وَ لكِنَّ عَذابَ اللَّهِ شَدِيدٌ. اين احتمال در تفسير جمله" وَ لا يَتَساءَلُونَ" نيز وجود دارد كه منظور اين است كه از يكديگر تقاضاى كمك نمى‏كنند، زيرا مى‏دانند اين تقاضا به هيچوجه مفيد و مؤثر نيست. بعضى از مفسران نيز گفته‏اند كه منظور از نفى سؤال آن است كه از نسب هم نمى‏پرسند، و تاكيدى است بر جمله" فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ". البته تفسير اول از همه روشنتر به نظر مى‏رسد هر چند منافاتى در ميان آنها وجود ندارد و ممكن است جمله فوق اشاره به همه اين معانى باشد. 👈در اينجا سؤال معروفى در كلمات مفسران مطرح شده و آن اينكه از پاره‏اى از آيات قرآن بخوبى استفاده مى‏شود كه در روز قيامت مردم از يكديگر سؤال مى‏كنند، مانند آيه 27 سوره صافات كه در مورد مجرمان به هنگامى كه در آستانه دوزخ قرار مى‏گيرند مى‏گويد: وَ أَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ يَتَساءَلُونَ:" آنها رو به يكديگر نموده و سؤالهاى (سرزنش آميز) از يكديگر مى‏كنند. و در همان سوره آيه 50 از بهشتيان سخن مى‏گويد كه به هنگام استقرار در بهشت رو به سوى يكديگر مى‏كنند و از هم (درباره يارانى كه در دنيا داشتند و بر اثر انحراف از جاده حق به دوزخ رفتند) سؤال مى‏كنند (فَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ يَتَساءَلُونَ). نظير اين معنى در آيه 25 سوره طور نيز آمده، اكنون سؤال اين است كه اين آيات چگونه با آيه مورد بحث كه مى‏گويد در قيامت سؤال از يكديگر نمى‏كنند سازگار مى‏باشد؟ ولى كمى دقت در مضمون آيات فوق كه نقل كرديم پاسخ اين سؤال را روشن مى‏سازد، زيرا آيات مربوط به اثبات سؤال از يكديگر بعد از استقرار در بهشت يا در آستانه جهنم است، در حالى كه نفى سؤال از يكديگر مربوط به مراحل‏ نخستين رستاخيز است كه هول و اضطراب و وحشت آن قدر آنها را پريشان مى‏كند كه يكديگر را به كلى فراموش مى‏كنند. و به تعبير ديگر قيامت مواقفى دارد و در هر موقف برنامه‏اى است و گاه عدم توجه به تعدد مواقف منشا سؤالاتى از قبيل آنچه در بالا گذشت مى‏گردد. "👉 📚تفسير نمونه، ج‏14، ص: 326 ❕در مورد مواقف قیامت در ذیل بیشتر توضیح داده ایم : https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3076 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
حرکت بهشت و جهنم !!!! 🤔 : ❓بهشت و جهنم مگر در مکان مشخصی خلق نشده اند ? پس چگونه در برخی آیات آمده است که حرکت داده می شوند ( فجر ٢٣ ) !حرکت دادن یعنی مکان مشخصی ندارد و خلق نشده است ?! 💠💠 👌در دو نمایه ذیل توضیح داده ایم که بهشت و جهنم هم اینک آفریده شده اند و در مکان مشخصی هم هستند : https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1066 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/792 ❕با این وجود هیچ مانعی ندارد که بهشت و جهنم در همان مکان خلق شده به جهت تکریم از بهشتیان و ترساندن جهنمیان , حرکت داده هم شوند و به استقبال دو گروه فوق الذکر بروند , چنانچه که در تفسیر نمونه می خوانیم : " و در آن روز جهنم را حاضر كنند (آرى) در آن روز انسان متذكر مى‏شود، اما چه فايده كه اين تذكر براى او سودى ندارد. " " وَ جِي‏ءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ يَوْمَئِذٍ يَتَذَكَّرُ الْإِنْسانُ وَ أَنَّى لَهُ الذِّكْرى‏ " ( سوره فجر آیه 23 ) از اين تعبير استفاده مى‏شود كه جهنم قابل حركت دادن است، و آن را به مجرمان نزديك مى‏كنند!، همانگونه كه در مورد بهشت نيز در آيه 90 سوره شعرا مى‏خوانيم: وَ أُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ:" بهشت را به پرهيزكاران نزديك مى‏سازند"! گرچه بعضى ميل دارند اينها را بر معنى مجازى حمل كنند و كنايه از ظهور بهشت و جهنم در برابر ديدگان نيكوكاران و بدكاران بگيرند، ولى دليلى بر اين خلاف ظاهر در دست نيست، بلكه بهتر است آن را به ظاهر خود رها سازيم، چرا كه حقايق عالم قيامت دقيقا بر ما روشن نيست و شرايط حاكم بر آنجا با اينجا تفاوت بسيار دارد، و هيچ مانعى ندارد كه در آن روز بهشت و دوزخ تغيير مكان دهند. در حديثى از پيغمبر اكرم ص مى‏خوانيم كه وقتى آيه فوق (وَ جِي‏ءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ) نازل شده رنگ چهره مباركش دگرگون گشت، اين حالت بر اصحاب گران آمد، بعضى به سراغ على ع رفتند و ماجرا را بيان كردند، على ع آمد ميان دو شانه پيامبر ص را بوسيد و گفت:" اى رسول خدا! پدرم و مادرم به فدايت باد، چه حادثه‏اى روى داده؟ فرمود: جبرئيل آمد و اين آيه را بر من تلاوت كرد. على ع مى‏گويد: عرض كردم: چگونه جهنم را مى‏آورند. فرمود: هفتاد هزار فرشته آن را با هفتاد هزار مهار مى‏كشند و مى‏آورند! و آن در حال سركشى است كه اگر او را رها كنند همه را آتش مى‏زند، سپس من در برابر جهنم قرار مى‏گيرم و او مى‏گويد اى محمد! مرا با تو كارى نيست، خداوند گوشت تو را بر من حرام كرده، در آن روز هر كس در فكر خويش است ولى محمد مى‏گويد: رب امتى! امتى!" پروردگارا! امتم امتم" ( مجمع البيان جلد 10 صفحه 483 ) 📚تفسير نمونه، ج‏ 26، ص: 471 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
عصای موسی علیه السلام تبدیل به مار کوچک شد یا اژدها ? 🤔 : ❓برخی شبهه می کنن که قرآن در مورد معجزه عصای حضرت موسی دچار تناقض شده است زیرا در آیاتی می گوید عصا تبدیل به مار کوچک میشد و در آیاتی می گوید تبدیل به اژدها ?!!!! 💠💠 ❕خداوند در آیه ای از معجزه عصای موسی علیه السلام تعبیر به " جان " کرده و می فرماید که خداوند در ابتدای بعثت خطاب به موسی علیه السلام بیان داشت: " و عصايت را بيفكن، هنگامى كه آن را مشاهده كرد ديد (با سرعت) همچون مارهاى كوچك به هر سو مى‏دود (ترسيد و) به عقب برگشت و حتى پشت سر خود را نگاه نكرد، اى موسى! نترس، كه رسولان در نزد من نمى‏ترسند. " " وَ أَلْقِ عَصاكَ فَلَمَّا رَآها تَهْتَزُّ كَأَنَّها جَانٌّ وَلَّى مُدْبِراً وَ لَمْ يُعَقِّبْ يا مُوسى‏ لا تَخَفْ إِنِّي لا يَخافُ لَدَيَّ الْمُرْسَلُون‏ " ( نمل 10 ) ❕و در آیه دیگر که معجزه موسی ع در برابر فرعون را بیان می کند , تعبیر به " ثعبان " کرده و می فرماید : " (فرعون) گفت اگر نشانه‏اى آورده‏اى ارائه بده اگر از راستگويانى - ناگهان عصاى خود را افكند و اژدهاى آشكارى شد " " قالَ إِنْ كُنْتَ جِئْتَ بِآيَةٍ فَأْتِ بِها إِنْ كُنْتَ مِنَ الصَّادِقِينَ _ فَأَلْقى‏ عَصاهُ فَإِذا هِيَ ثُعْبانٌ مُبِينٌ " ( اعراف 106_107) ❕در تفسیر نمونه می خوانیم : " جان" در اصل به معنى موجود ناپيدا است و به مارهاى كوچك" جان" گفته مى‏شود چون به صورت ناپيدايى از لابلاى علفها و شيارهاى زمين مى‏گذرند البته در بعضى ديگر از آيات قرآن تعبير به" ثعبان مبين" (اژدهاى آشكار) شده است (سوره اعراف- 107 و شعراء- 32) و سابقا گفته‏ايم اين تفاوت تعبيرها ممكن است بيانگر حالات مختلف آن مار باشد كه در آغاز كوچك بود، و بعد به صورت اژدهايى عظيم درمى‏آمد " 📚تفسير نمونه، ج‏16، ص: 76 ❕" ذكر اين نكته نيز لازم است كه در آيه 10 سوره نمل و 31 قصص مى‏خوانيم كه عصا همانند" جان" به حركت در آمد و" جان" در لغت به معنى" مارهاى باريك و سريع السير" است، و اين تعبير با تعبير ثعبان كه به معنى اژدها و مار عظيم است، ظاهرا سازگار نمى‏باشد. ولى با توجه به اينكه آن دو آيه مربوط به آغاز بعثت موسى، و آيه مورد بحث مربوط به مقابله او با فرعون است، مشكل حل مى‏شود، گويا در آغاز كار، خدا موسى را تدريجا با اين معجزه عظيم آشنا مى‏سازد، و در صحنه اول كوچكتر و در صحنه بعد عظيمتر ظاهر مى‏گردد " 📚تفسير نمونه، ج‏ 6، ص: 283 ❕بنابراین آنجایی که عصا به صورت مار کوچک در آمد ناظر به ابتدای بعثت موسی علیه السلام بود و آنجایی که به صورت اژدها در آمد ناظر به زمانی بود که موسی برای هدایت فرعون رفته بود , چنانچه که در نقلی آمده است : " فرعون گفت: علامتى و معجزه‏اى بياور اگر راست مى‏گوئى. پس موسى عليه السّلام عصا را انداخت و آن دو شعبه داشت، ناگاه اژدهاى عظيمى شد و دهان خود را گشود: يك شعبه را بر بالاى قصر گذاشت و يكى را به زير قصر. فرعون ديد كه از ميان شكمش آتش شعله مى‏كشد و قصد فرعون كرد، فرعون از ترس، جامه‏هاى خود را ملوّث كرد و فرياد به استغاثه برآورد كه: اى موسى! بگير اژدها را، پس بيهوش شد! و هر كه در مجلس او حاضر بود همه گريختند." 📚حياة القلوب، ج‏1، ص: 620 ❕البته مرحوم طبرسی معتقد است که در عین حال که تعبیر " ثعبان "و "اژدها " در مورد معجزه مذکور صحیح است , تعبیر به " جان " هم صحیح است و در این رابطه توضیح می دهد : " فَلَمَّا رَآها تَهْتَزُّ كَأَنَّها جَانٌّ وَلَّى مُدْبِراً وَ لَمْ يُعَقِّبْ: همين كه او را همچون مارى ديد كه به سرعت حركت ميكند و مى‏جنبد، ترسيد و عقب رفت و برنگشت و به عقب نشينى خود ادامه داد. علت تشبيه به «جان» (مار كوچك) سرعت حركت است. يعنى با اينكه عصا بصورت اژدهاى مخوفى در آمده بود مع الوصف در حركت و جست و خيز و پيچ و تاب همچون مار تير بود. " 📚ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏18، ص: 81 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
هدایت شده از  شیعه پاسخ
◾️پرسش ها و پاسخ های برگزیده پیرامون امام صادق علیه السلام ؛ 1⃣آیا حقیقت دارد که امامان و بزرگان اهل شاگرد امام صادق علیه السلام بوده اند ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2215 2⃣در ميان دانش آموختگان و شاگردان دو نام بزرگ به چشم ميخورد يا امام ابوحنيفه از ائمه اهل و پايه ريز مذهب حنفى از مذاهب اهل سنت٢- يا امام مالك از ائمه اهل سنت و پايه ريز مذهب مالكى از مذاهب اهل سنت سئوال: اگر امام صادق دانشمند و تئوريسين بزرگ شيعه و پايه گذار است، چگونه از بزرگان اهل سنت هستند ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2216 3⃣ تحدی کانال ضد دین ؛ به تمامى روحانيون و مراجع شيعه در كل فضاى مجازى تحدى ميكنيم كه فقط و فقط يكى از كتابهاى را براى اثبات دانشمند بودن ايشان، معرفى كنند ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2217 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3559 4⃣چرا امام صادق علیه السلام اختراعی نکرد و از این طریق به بشریت خدمت نکرد !!!! 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3563 5⃣چرا ما شیعیان را شیعه می گویند ❗️آیا امام صادق مذهب شیعه را به وجود آورده اند ❕یعنی تا قبل از امام شیعه نبوده است ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2218 6⃣❔چرا به امام صادق ، می گویند ❗️مگر بقیه امامان معاذ الله کاذب بوده اند که ایشان شده اند ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2219 7⃣جایگاه امام صادق علیه السلام در نظر و اندیشمندان اهل سنت ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2220 8⃣تـــــــــحـــدی ؛ به مناسبت شهادت امام ❕ یک روایت صحیح از کتب تشیع راجب ونحوه شهادت امام صادق ارائه کنید❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2791 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
بررسی وثاقت محمد بن سنان !!!! 🤔 : ❓ بعضاً معاندین و جریانات ضد اسلام و تشیع، شبهه می‌کنند که در سند نزدیک به نهصد روایت از کتب اربعه بعنوان محوری ترین و مهمترین آثار حدیثی شیعیان، "محمد بن سنان" که مشهور به کذب است و وثاقت او محل تردید جدی هست وجود دارد ,  بنابراین روایات شیعه چندان اعتبار و استحکام ندارد ❗️❗️❗️ 💠💠 ❕محمد بن سنان از اصحاب سه امام بزرگوار یعنی امام کاظم و امام رضا و امام جواد علیهم السلام بوده است و روایات متعددی در مدح او وارد شده است . ▫️در نقلی آمده است که امام کاظم علیه السلام خطاب به محمد بن سنان فرمود : " در کتاب امیرالمؤمنین علیه السّلام چنین دیده‌ام تو در میان شیعیان ما آشکارتر از برق در شب تار می‌درخشی. سپس فرمود: ای محمّد! مفضل وسیله انس و آرامش من بود. تو نیز وسیله انس و آرامش آن دو ( امام رضا و امام جواد ) خواهی بود. بر آتش حرام است که تو را لمس کند. " "وَجَدْتُکَ فِی کِتَابِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام أَمَا إِنَّکَ فِی شِیعَتِنَا أَبْیَنُ مِنَ الْبَرْقِ فِی اللَّیْلَةِ الظَّلْمَاءِ ثُمَّ قَالَ یَا مُحَمَّدُ إِنَّ الْمُفَضَّلَ کَانَ أُنْسِی وَ مُسْتَرَاحِی وَ أَنْتَ أُنْسُهُمَا وَ مُسْتَرَاحُهُمَا حَرَامٌ عَلَی النَّارِ أَنْ تَمَسَّکَ أَبَداً " 📚عیون اخبار الرضا علیه السلام ج 1 ص 33 ❕سید بن طاووس نقل می کند : " عبداللَّه ابن صلت قمی نقل کرده که در اواخر عمر حضرت جواد علیه السّلام خدمت ایشان رسیدم و شنیدم که می‌فرماید: خداوند به محمّد بن سنان جزای خیر دهد، نسبت به من وفادار بود. و مانند این روایت را علی بن حسین بن داود نقل کرده که گفت: شنیدم که حضرت جواد علیه السّلام به نیکی یاد از محمّد بن سنان می‌کرد و می‌فرمود: خدا از او به واسطه رضایت من راضی شود، هرگز با من و پدرم مخالفت نکرد، با اینکه او در میان شیعیان دارای جلالت و مقام بلندی بود و رئیس محسوب می‌شد و سه نفر از ائمه علیهم السّلام را خدمت کرده و از آنها روایت نقل نموده بود و نزد آنها قرب و منزلتی داشت، حضرت موسی بن جعفر و حضرت رضا و حضرت جواد علیهم السّلام با معجزه ای که حضرت جواد علیه السّلام درباره او انجام داد. چنان چه محمّد بن حسین بن ابی الخطاب نقل می‌کند که محمّد بن سنان چشمش کور بود، خود را به حضرت جواد علیه السّلام مالید و چشمانش بینا شد، با اینکه مدت‌ها کور بود. " "فَسَمِعْتُهُ یَقُولُ جَزَی اللَّهُ مُحَمَّدَ بْنَ سِنَانٍ عَنِّی خَیْراً فَقَدْ وَفَی لِی. وَ کَقَوْلِهِ علیه السلام فِیمَا رَوَاهُ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ بْنِ دَاوُدَ قَالَ سَمِعْنَا أَبَا جَعْفَرٍ علیه السلام یَذْکُرُ مُحَمَّدَ بْنَ سِنَانٍ بِخَیْرٍ وَ یَقُولُ: رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ بِرِضَایَ عَنْهُ فَمَا خَالَفَنِی وَ لَا خَالَفَ أَبِی قَطُّ هَذَا مَعَ جَلَالَتِهِ فِی الشِّیعَةِ وَ عُلُوِّ شَأْنِهِ وَ رِئَاسَتِهِ وَ عِظَمِ قَدْرِهِ ... " 📚فلاح السائل ص 12 ❕در نقل دیگر آمده است که امام کاظم علیه السلام به محمد بن سنان فرمود : "خداوند عمرت را طولانی خواهد کرد و حق فرزندم را ادا می‌کنی و به امامتش اقرار خواهی داشت و همچنین به امامت امام بعد از او  . محمد بن سنان می گوید : عرض کردم: امام پس از ایشان کیست؟ فرمود: فرزندش محمّد. گفتم در مقابل امر خدا تسلیم و راضیم." "یَمُدُّ اللَّهُ فِی عُمُرِکَ وَ تُسَلِّمُ لَهُ حَقَّهُ وَ تُقِرُّ لَهُ بِإِمَامَتِهِ وَ إِمَامَةِ مَنْ یَکُونُ مِنْ بَعْدِهِ قَالَ قُلْتُ وَ مَنْ ذَاکَ قَالَ ابْنُهُ مُحَمَّدٌ قَالَ قُلْتُ لَهُ الرِّضَا وَ التَّسْلِیمُ " 📚الکافی ج 1 ص 319 ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕در نقل دیگری در مورد شفای چشم محمد بن سنان به برکت امام جواد علیه السلام چنین آمده که محمّد بن سنان می‌گوید: " به حضرت رضا علیه السّلام از درد چشم شکایت کردم. نامه ای که کوچک تر از کف دستی بود برداشت و برای حضرت جواد علیه السلام نوشت. نامه را به خادم سپرد و به من دستور داد با او بروم و فرمود: این مطلب را کتمان کن. خدمت آن جناب رسیدم، خادم ایشان را در آغوش گرفت و نامه را برایش گشود. حضرت جواد علیه السلام به نامه نگاه می‌کرد و سر به آسمان بلند کرده می‌گفت: خوب شدی!! چندین مرتبه تکرار کرد تا این که تمام ناراحتی‌های چشم من بر طرف شد و از همه بهتر می‌دیدم. " "فَجَعَلَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام یَنْظُرُ فِی الْکِتَابِ وَ یَرْفَعُ رَأْسَهُ إِلَی السَّمَاءِ وَ یَقُولُ نَاجٍ فَفَعَلَ ذَلِکَ مِرَاراً فَذَهَبَ کُلُّ وَجَعٍ فِی عَیْنِی وَ أَبْصَرْتُ بَصَراً لَا یُبْصِرُهُ أَحَدٌ " 📚رجال کشی ص 582 _ روضه المتقین ج 14 ص 32 ❕رجالی معروف یعنی مرحوم نمازی , صاحب کتاب " مستدرکات رجال الحدیث " معتقد است که محمد بن سنان ثقه و صاحب سر امامان علیهم السلام بوده است و از علمای بزرگی چون شیخ مفید , مجلسی اول و دوم , شیخ حر عاملی , سید بن طاووس , حسن بن علی بن شعبه , علامه حلی , محقق کرکی , سید داماد , علامه تستری و جمعی دیگر از علمای بزرگ نقل می کند که قائل به این مطلب بوده اند : "عدّوه من أصحاب الكاظم و الرّضا و الجواد صلوات اللّه عليهم. ثقة جليل صاحب الأسرار و المعضلات و الغرائب المعظمات، وفاقا لعدّة كثيرة، منهم الشيخ المفيد في الإرشاد حيث عدّه من خاصّة الكاظم عليه السّلام و ثقاته و أهل الورع و العلم و الفقه من شيعته الّذين رووا النصّ على الرّضا صلوات اللّه عليه. و منهم المجلسيّان، و الشيخ الحرّ في الوسائل، و السيّد ابن طاووس، و الحسن بن عليّ بن شعبة، و العلّامة في المختلف بحث الرضاع في المسألة الأولى و مسألة عدم بطلان الصلاة بنقصان سجدة منها، و كذا عن المنتهى في مسألة وجوب السورة بعد الحمد و مسألة التكبير للركوع. و قد تبعه في وصف حديثه بالصحّة ولده الفخر و المحقّق الكركي، و كذا حكي ذلك عن السيّد الداماد و الميرزا في الوسيط و غيرهم، و بنى عليه العلّامة الطباطبائي. قال السيّد في الإقبال ص 13: و قد زكّى الفئتين في كتاب عمل شهر رمضان محمّد بن سنان، و بالغ في الثناء عليه. و روى في ذلك حديثا يعتمد عليه. و يأتي في ترجمة المفضّل كلمات المج في مدحه و مدح المفضّل و قوله: يظهر من الأخبار الكثيرة علوّ قدرهما و جلالتهما. كلمات المفيد في مدحه و الثناء عليه و ردّ من زعم قدحه في الروضات ط 2 ص 384. و كذا العلّامة التستري في قاموس الرجال أثبت وثاقته و أحسن في ردّ ما يتوهّم منه ذمّه.... " 📚مستدرکات علم رجال الحدیث ج 7 ص 122 ❕شیخ حر عاملی نیز می گوید که نجاشی و شیخ طوسی از نزد خودشان , محمد بن سنان را تضعیف نکرده اند بلکه تنها تضعیف فردی به نام " ابن عقده زیدی " را نقل کرده اند . بنابراین این علمای بزرگ , خودشان محمد بن سنان را تضعیف نکرده اند : "ضعفه النجاشي، و الشيخ ظاهرا. و الذي يقتضيه النظر: أن تضعيفه إنما هو من ابن عقدة الزيدي، ففي قبوله نظر. " 📚وسائل الشيعة، ج‏ 30، ص: 473 ❕در ذیل نیز در مورد اعتبار روایات شیعه توضیحات مفصل و خوبی داده ایم و روشن کرده ایم که بر اساس بنای " موثوق الصدوری " نقل روایت توسط یک راوی ضعیف هم نمیتواند به اعتبار روایاتی که قرینه بر صحتشان است خللی برساند : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4753 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
7.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| محرمیت همه فرزندان آدم و حوا علیهما السلام ? 🤔مگر همه انسانها از یک پدر و مادر نیستند پس باید همه به هم محرم باشند و نباید بین افرادِ انسان قائل به محرم و نامحرم شویم ? 👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید . @Rahnamye_Behesht
هدایت شده از  شیعه پاسخ
🌸فرا رسیدن سالروز میلاد فاطمه معصومه سلام الله علیها را تبریک می گوییم ؛ 🔰پرسش و پاسخهای مرتبط با فاطمه معصومه سلام الله علیها ؛ 1⃣تاریخ دقیق وفات حضرت چه روزی هست؟ هرجایی مطلبی میخونم تاریخ وفات حضرت معصومه معلوم نیست اما ما ۱۰ربیع الثانی نوشتن. و اینکه حضرت معصومه کردند و یا شهید شدند❕ و چرا ایشان نکردند ❕و چه برای زیارت ایشان است ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2241 2⃣آیا واقعا یک بار زیارت حضرت فاطمه معصومه آدم رو می کند ❗️من برم هر جنایتی که دلم می خواد بکنم بعد برم زیارت حضرت معصومه میرم بهشت ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2242 3⃣نکاتی در مورد فاطمه معصومه سلام الله علیها و فضائل ایشان ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1208 4⃣مگر نه اينكه ازدواج نيمى از دين است؟ مگر نه اينكه پيامبر اسلام به ازدواج توصيه اكيد كرده است؟ مگر نه اينكه معصوم بود و بايد به توصيه هاى پيامبر اسلام گوش جان ميسپرد؟ پس چرا دخترانش را از ازدواج محروم كرد؟ با اين استدلال , خواهر امام رضا حتى نصف دينش را كامل نكرده است و كافر از دنيا رفته است! سر تا پاى ادعاهاى اسلامگرايان متناقض و دروغ است كه به خورد ما داده اند ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1438 5⃣تحدى و سئوال از تمامى شيعيان و متوليان اين مذهب از تمامى آخوندهاى شيعه، مراجع، تمامى شيعيان عام و تمامى كسانى كه به شفابخشى و كرامات قبر و ضريح معصومه در قم اعتقاد دارند، تقاضا داريم به اين سئوال پاسخ قانع كنند و منطقى بدهند. چرا فاطمه معصومه كه حتى سنت پيامبر اسلام يعنى ازدواج را به جا نياورده است، داراى تقدس است ، ایشان چه خدمتی به بشریت کرده اند ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2002 6⃣اگر فاطمه معصومه سلام الله علیها شفاء دهنده است ، چرا حرم ایشان در ایام شیوع کرونا بسته شد ❕و اگر ایشان شفاء می دهند چرا خودشان با بیماری از دنیا رفتند ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2005 7⃣آیا برای توسل و تکریم امامزادگان ( چون فاطمه معصومه س ) دلیلی از قرآن و داریم❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2826 🤲یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه ، فان لک عند الله شانا من الشان @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
مستندات فقهی مشروعیت ساختن بمب اتم !!!! 🤔 : ❓اخیرا برخی از مسئولین از احتمال ساختن بمب اتم توسط ایران سخن گفته اند ? آیا مستنداتی برای این عمل از فقه اهل بیت علیهم السلام وجود دارد ?!!! 💠💠 ❕همانطور که در فتوای رهبری انقلاب آمده است , حکم اولیه ساختن بمب اتمی بر حرمت است , زیرا این بمب سبب کشته شدن غیر نظامیان و آسیب رسیدن به امکانات طبیعی و غیر طبیعی می شود , اما اگر دشمن بخواهد و قصد جدی داشته باشد که از بمب اتم بر علیه ما استفاده کند و موجودیت ما و میلیون ها انسان مسلمان را نابود کند , در این صورت ما برای دفاع از خود و نیز ایجاد بازدارندگی در برابر دشمن می توانیم بمب اتم بسازیم و در صورت لزوم از آن استفاده هم بکنیم , چنانچه که اخیرا برخی مسئولین عالی رتبه نظام به این نکته اشاره کردند . سردار حق طلب که فرمانده سپاه حفاظت و امنیت مراکز هسته‌ای کشور است , می گوید : "  در صورتی که رژیم صهیونیستی بخواهد اقدامی علیه مراکز و تاسیسات هسته‌ای ما انجام دهد حتماً و قطعاً با واکنش ما مواجه و برای مقابله به مثل با سلاح‌های پیشرفته مراکز هسته‌ای رژیم مورد تهاجم و عملیات قرار خواهد گرفت .  اگر رژیم جعلی صهیونیستی بخواهد از تهدید حمله کردن به مراکز هسته‌ای کشورمان برای تحت فشار قرار دادن ایران استفاده ابزاری کند، تجدید نظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور می‌باشد. " 🌐B2n.ir/w84761 ❕همینطور کمال خرازی , مشاور رهبری و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در این رابطه چنین گفت : " اگر آن‌ها بخواهند جسارت کنند و به تاسیسات هسته ای ایران لطمه بزنند، سطح بازدارندگی ما متفاوت خواهد شد. ما تا به حال بازدارندگی را در سطح متعارف تجربه کردیم. اگر آن‌ها بخواهند به توانایی‌های هسته‌ای ایران ضربه بزنند، طبیعتا می‌تواند موجب تغییر دکترین هسته ای ایران شود. ❓مجری از ایشان سوال می کند : " این نکته مهمی است آقای دکتر. شاهد تغییر در دکترین بازدارندگی ایران و دکترین بازدارندگی اسرائیل هستیم. اگر اسرائیل تأسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار دهد، شما دقیقا چه خواهید کرد؟ ایشان پاسخ می دهد : "دو سال پیش در گفت‌وگو با الجزیره اعلام کردم که ایران ظرفیت تولید بمب هسته ای دارد؛ امروز هم آن ظرفیت هست، ولی ما تصمیمی برای تولید بمب هسته‌ای نداریم. اما اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم. اخیرا مقامات نظامی هم اعلام کردند که اگر اسراییل بخواهد به تاسیسات هسته ای حمله کند تجدید نظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور است. " 🌐B2n.ir/b27148 ▫️ادامه 👇