eitaa logo
محفل علمی رهپویان
244 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
704 ویدیو
205 فایل
محفل علمی دوستان طلبه (با نگاه نیمه کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از روزنه
مرحوم استاد که بود؟ میثم عبدالهی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️برادر عزیزی را از دست دادم که شنیدن خبر فوتش در ظهر روز عید قربان 30 تیر 1400 شمسی، کمرم را خم کرد. فاضل ارجمند و طلبه حوزه علیه قم و محقق پرکار آقای دکتر محمدحسین فرج نژاد، از فعالان انقلابی حوزه قم بود. سالها در قم درس خارج شرکت می‌کرد. سالها قبل از اینکه او را بشناسم، با برادر کوچک‌ترش، دوست بودم. بعد که با جناب محمدحسین از نزدیک آشنا شدم، او را فاضل و بادغدغه و باطلاع و خوش فکر و انقلابی یافتم و خیلی زود صمیمی شدیم. به شدت متواضع و خوش‌برخورد بود و علی رغم اینکه یک دانشمند پرکار و محقق پرتکاپو بود، ولی هیچ وقت خودش را نمی گرفت و رفتارش برادرانه بود. حاج محمدحسین عزیز، متولد 1359 و اهل شهر ابرقو در استان یزد و به شدت فعال بود و یک لحظه آرام و قرار نداشت. یک نیروی حزب‌الهی که در مسیر ترویج انقلاب اسلامی و آرمان امام و شهیدان، لحظه‌ای آرام و قرار نداشت. با اینکه سالها در قم حضور داشت و مشغول درس طلبگی بود ولی زادگاهش را هم فراموش نمی‌کرد و مدام با یزد ارتباط داشت و رفت و آمد می‌کرد و در شهر یزد تشکیلات بزرگ تبلیغی و فرهنگی ایجاد کرده بود و جوانان دانشجو و طلبه را در آنجا آموزش می‌داد و برنامه‌های منسجم و اردوهای آموزشی و تفریحی داشت که برنامه های برای آموزش به جوانان تدارک دیده بود که خیلی مفید بود و اساتیدی را از قم و تهران دعوت می‌کرد و دوره های بسیار غنی ای برای جوانان بود. بنده هم در برخی از این دوره‌ها افتخار حضور داشتم و از نزدیک ثمره مجاهدت‌های او را دیده بودم. کارهای او با کمک فعالان فرهنگی یزد انجام می‌شد و هر کدام گوشه ای از کار را به عهده داشتند. درباره جریان زرسالار جهانی یهودی و رسانه‌های این جریان دغدغه جدی داشت و دراین زمینه دغدغه کار علمی کرده بود و مسلط بود. از تحقیقات استاد عبدالله شهبازی در کتاب زرسالاران و سایر آثارشان، در این زمینه متأثر بود و بخش عمده فعالیت‌های او حضور در جلسات تدریس و سخنرانی، برای دانشجویان و طلاب جوان و معرفی این جریانات و پاسخگویی به شبهات حول این موضوعات بود. زندگی بسیار زاهدانه و ساده‌هی داشت و علیرغم دانش و تحصیلات و سوابق علمی و حجم کار بالا، چون در بند پول نبود، طبعا وضع مالی‌اش هم بسیار معمولی بود و حقیقتا ساده‌زیست بود. با آنکه دوستان سال‌ها مدام به او می‌گفتند بخاطر خطر تردد با موتور، یک ماشین برای خود تهیه کند، بخاطر همین اوضاع سال‌ها نتوانسته بود ماشینی تهیه کند. هر چه هم پول به دستش صرف چاپ کتابهایش و کارهای فرهنگی‌اش در مسیر ترویج مبانی انقلاب اسلامی می‌کرد. ایشان از جمله محققین و پژوهشگران برتر کشور در حوزه رسانه بودند و آثار فاخری با موضوع رسانه‌های گروهی و صهیونیسم، از خود به یادگار گذاشت همچنین پروژه های پژوهشی بسیاری را نیز در مراکز علمی پژوهشی کشور تعریف کرد و نویسندگان دیگر زیر نظر و با راهنمایی و مشاوره او مطالعات را به ثمر رساندند. مهمترین تالیفات این کتابهاست: 1. اسطوره‌های صهیونیستی در سینما، محمدحسین فرج‌نژاد، تهیه‌کننده: موسسه فرهنگی هلال و مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما، ناشر: هلال‏ ‏، تهران، اول، ۱۳۸۸، ‏ ۳۳۶ص. (این کتاب در سال های ۱۳۹۵-۱۳۹۸ تجدید چاپ شده است.) 2. تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، تالیف: محمدحسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی، دانشگاه جامع امام‌حسین (ع)، موسسه چاپ و انتشارات‏ ، تهران، ‏ ۱۳۹۶، ۳۶۵ص. 3. دین در سینمای شرق و غرب؛ مکاتب شرقی (هندو، بودا، لامائیسم، ...)، محمدحسین فرج‌نژاد و دیگران، ناشران: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، و مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، اول‏ ، ۱۳۹۶، ۷۵۱ص. دکتر محمدحسین فرج نژاد، عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه علمیه قم، از اساتید سواد رسانه و فعالان عرصه پژوهش در حوزه صهیونیسم پژوهی بود. وقتی خبر تصادف خونین دیشب قم را در کانالهای قم خواندم، حتی یک لحظه هم احتمال ندادم که این خبر می‌تواند مربوط به این برادر عزیز ما باشد. امروز ظهر در کمال تاسف از ماجرا مطلع شدم. ضایعه بزرگی برای جریان انقلاب اسلامی است. خداوند این داغ بزرگ را بر ما آسان کند‌. برادر مجاهد و زاهدی از میان ما رفت که وجودش وقف مردم، نظام، ولایت و حوزه علمیه بود. عروج او را به محضر امام عصر عجل الله تعالی فرجه‌الشریف، و مقام معظم رهبری تسلیت می‌گوییم. همچنین به خانواده های مرحومان تسلیت عرض می‌کنیم. از خدای متعال برای بازماندگان صبر جزیل و برای مرحوم فرج نژاد و خانواده اش رحمت و مغفرت و علو درجات الهی را مسئلت می‌کنم. @rozaneebefarda
💢اصول فقه و نقد هرمنوتیک فلسفی 📚کتاب «اصول فقه و نقد هرمنوتیک فلسفی: مبانی و پیش‌فرض‌ها» اثر دکتر مسعود فیاضی، استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روانه بازار نشر شد. 📕این کتاب به «مبانی و پیش ‌‌فرض‌های «نظریه فهم متن» در دانش اصول فقه در قیاس با آموزه‌‌‌های هرمنوتیک فلسفی» می‌‌‌پردازد. 📘اثر حاضر بیشتر از پایگاه هرمنوتیک فلسفی بحث می‌‌‌کند و می‌‌خواهد ببیند تأثیر مبانی فهم‌شناختی پیش گفته در اصول فقه چیست؟ و اگر مبانی مزبور نقد پذیرند، مبانی متناظر آنها در اصول فقه چگونه خواهد بود و نظر اصولیون در خصوص آنها چیست؟ تا نهایتاً معلوم شود که پایه‌ها و مبانی نظریه فهم متن در اصول فقه چگونه خواهد بود. 👈 معرفی کتاب + لینک خرید با تخفیف: https://b2n.ir/z63653 @ijtihad 📖دانلود فهرست کتاب 👇👇👇👇👇👇
📚 معرفي كتاب: هرمنوتيك و منطق فهم حديث نويسندگان: سيد محمود مرتضوي شاهرودي و ابوالفضل ساجدی 🔸 در اين كتاب، نویسندگان می کوشند تا در 12 درس، نظامي روشن و استوار برای سامان دادن به مهم ترین پرسش های در حوزه ارائه نمایند. 🔸 این کتاب با معرفی دانش هرمنوتیک آغاز می شود؛ سپس به چالشهای هرمنوتیک فراروی فهم حدیث می پردازد. در بخش پایانی نکات مفیدی را که می توان از دانش هرمنوتیک برای فهم دقیق تر استفاده كرد، با ترتیبی منطقی، مورد تحليل قرار می دهد. 🔹 فهرست اجمالي كتاب: بخش اول: آشنایی با دانش هرمنوتیک 1. معرفی دانش هرمنوتیک 2. هرمنوتیک کلاسیک و هرمنوتیک رمانتیک 3. هرمنوتیک فلسفی 4. منتقدین هرمنوتیک فلسفی بخش دوم: دشواری های هرمنوتیکی فراروی فهم حدیث 5. هرمنوتیک و کشف معنای مراد از متن 6. هرمنوتیک و جایگاه معنای متن (مولف محوری، متن محوری، مفسر محوری) 7. مراحل فهم زبانی حدیث 8. شناخت زمینه های غیر زبانی حدیث: قراین مقامی عام 9. شناخت زمینه های غیر زبانی حدیث: قراین مقامی خاص (بازیابی تاریخی حدیث) 10. نقش ناقلان در حفظ معنای حدیث یا ایجاد تغییر در آن 11. نقش شرایط خواننده متن در فهم حدیث (1) (شناخت عوامل درونی) 12. نقش شرایط خواننده متن در فهم حدیث (2) (شناخت عوامل بیرونی) 🔰 کانال استاد ساجدی عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) 🆔 https://eitaa.com/sajedi_ir 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
هدایت شده از المرسلات
‼️ 🔵وعده صدرالمتالهین به طالبان فلسفه و حکمت ♨️آخوند رحمه الله وعده مى‌‏دهد كه انسان اگر چه در دار طبيعت نتواند با ارتياض نفس، كشف شهودى نسبت به مجردات داشته باشد، ولى مى‌‏تواند با براهينى سر و كار داشته باشد و بر وجود مبدأ و بر صفات كماليه، از قبيل: قادر، حىّ، مريد، مدرك، براهينى اقامه كند و قلبش قلب برهانى الهى باشد، و خلاصه، خود را با اين ادراكات مأنوس كند و توجه نفس را از غير با برهان قطع نمايد و با برهان متوجه مبدأ و صفات كماليه او شود، و وقتى كه نفس قابليت پيدا كرد و صاف شد هنگامى كه از اين نشئه منتقل شود، بر اساس مأنوسيت با برهان، حقايق ثابته با برهان كشف مى‏‌شود و مدركات بهيّه به خصوص علة العلل اعلى و ابهى به طور شهود كشف مى‏‌شود و سعادت بيشتر و اعلى و ادْوم حاصل مى‏‌گردد. (امام خمینی (ره)، تقریرات فلسفه ج3 ص453) 🌀معرفة العقليات في النشأة الأولى منشأ الحضور في العقبى لما مر أن المعرفة بذر المشاهدة و ذلك لأن الحجاب بيننا و بين العقليات إما عدم التفطن لها و هو الجهل و إما الاشتغال بغيرها كالبدن و المواد الحسية و قواها المنطبعة فالنفس إنما تتوصل إليها باكتساب العلم بحقائقها حتى تصير قوتها العقلية مستعدة بالطبع تهيؤا قريبا- لقبول صورها العقلية من المبدإ المفارق فإذا زال المانع الخارجي بالموت إذ ليس بعد المفارقة عن البدن لصاحب المعرفة إعراض عن تلك الجهة إلى جانب البدن و شواغله‏ فيكون مجرد المعرفة باللذيذ العقلي سبب الوصول إليه و الالتذاذ به عند رفع المانع و هو الاشتغال بالبدن و قد انقطع بالموت.‏ (صدرالمتالهین، اسفار ج9 ص123) 📌پ.ن: رزقنا الله و ایاکم جمیعاً. @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
میتونیم بدیم...
26.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘خواب عجیب پدر مرحوم استاد فرج نژاد درگذشت استاد معظم دکتر محمدحسین فرج نژاد از پژوهشگران و مولفین عزیز حوزه علمیه قم را به عموم ملت و بازماندگان تسلیت عرض میکنیم. ایشان همراه با چهار نفر از خانواده خود در اثر سانحه تصادف (در حال حرکت با موتور سیکلت خود) به دیار باقی شتافتند. برای شادی روح ایشان و خانواده محترمشون فاتحه‌ای قرائت فرمایید. امشب ان شاءالله نماز شب اول قبر این عزیزان : 🌹محمدحسین ابن علی 🌹خدیجه بنت محمدرضا 🌹علیرضا ابن محمدحسین 🌹محمدرضا ابن محمدحسین 🌹مطهره بنت محمدحسین
هدایت شده از استاد مهدوی‌ ارفع
به نقل یکی از دوستان 🔻اخیرا به فرج نژاد گفتم چرا ماشینت رو فروختی؟ ▫️گفت چون هرجا رفتم هزینه چاپ کتابم را ندادند و چون موضوعش را برای جبهه انقلاب لازم میدانستم،مجبور شدم ماشینم رو بفروشم و هزینه کنم ▫️موضوع کتابش در مورد دسیسه ها و برنامه های صهیونیست و... بود! ▪️نقل از محمدمسلم وافی، طلبه فعال در حوزه جمعیت 🔻ایشان این اواخر به بنده گفتند این ها دنبال من هستند و مرا خواهند کشت شما بدانید یکی از دوستان نزدیک ایشان امروز نقل کرد که در این هفته اخیر هم خودش و هم همسرش را مکرر تهدید کرده بودند . ▪️نقل از کانال حجت الاسلام روانبخش 🆔@mahdavi_arfae
هدایت شده از فلسفه اسلامی
AudioCutter_161012_0615(2).mp3
42.22M
🎙 صوت نشست علمی برگزار شده با حضور استاد محترم حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی با موضوع : بررسی امتدادمندی فلسفه اسلامی ✅ پیشنهاد دانلود @mt_falsafeh 🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
محفل علمی رهپویان
🎙 صوت نشست علمی برگزار شده با حضور استاد محترم حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی با موضوع : بررسی امت
خلاصه بیانات استاد محمد تقی سبحانی در نشست علمی با موضوع بررسی امتداد فلسفه اسلامی ▫️سوال یکی از حضار در جلسه: شما در نشست اخیرتان (۴تیر۱۴۰۰) فرموده بودید فلسفه و عرفان در پیدایش انقلاب نقش چندانی نداشتند و همچنین از فلسفه نباید توقع تمدن سازی داشته باشیم، باید بیشتر روی فقه و کلام سرمایه گذاری کنیم، دلیل فرمایش تان چیست؟ جواب اجمالی : اگر منظورتان کل فلسفه است، خیر، ما برای فلسفه اسلامی کنونی[صدرایی و نوصدرایی] در حوزه تمدن سازی نقش قائل هستیم. برای فلسفه در بستر تاریخی[مثلا در پیدایش انقلاب] هم نقش هایی را برشمردیم. قبلا درباره اینها صحبت کرده ام. ▫️ ۳ مبحث داریم : الف)رابطه فلسفه به معنای کلی با تحول اجتماعی به معنای عامش :برخی میگویند ارتباط ندارد ولی ما میگیم بله ارتباط دارند. ب)فلسفه ای که در سنت اسلامی دچار تکامل شده( فلسفه صدرایی و نوصدرایی) در تحولات معاصر جهان اسلام و تشیع ( بعنوان مثال انقلاب اسلامی ) چه سهمی داشته است؟ اعتقاد ما این است که سهم اندکی داشته در مقایسه با سایر عوامل و دانش ها ج) مبحث سوم : مبحث اصلی ما : فلسفه موجود(حکمت متعالیه صدرایی) چه ظرفیت هایی در تحولات اجتماعی، در بسط تمدن اسلامی، در ایجاد تغییرات آینده میتواند داشته باشد؟ پاسخ :بخش هایی از آن مفید و بخشهایی آسیب زاست که باید حذف شود و بخش هایی خنثی است.(ادعای تمامیت نداریم، باید این مباحث نقد و گفتگو شود.) 🔸بیان ذلک: محور اول :تعریف مفهوم فلسفه و غایت آن از منظر مطالعات اجتماعی: فلسفه نمیتواند بدون آگاهی های تجربی و بدون پشتوانه های سنتی فرهنگی شکل گیرد. اساسا عقل محور و اندیشه روزانه است. به عام ترین اصول عقلانی ناظر به عینیت می پردازد. منظومه وار و دستگاه مند است( فراتر از نظام مندی فقه). محور دوم : فلسفه چه نسبت هایی با مقولات عینی و اجتماعی دارد؟ به تعبیر دیگر چه انتظاراتی از آن داشته باشیم؟ چه کارکردهایی میتواند داشته باشد؟ ۴ کارکرد : ۱.چهارچوب و پارادایم نگاه یک نظریه پرداز اجتماعی را تعریف کند: مفاهیم اساسی را بدهد(این نظر ما برخلاف نظر سکولارهاست) و در کنارش دانش های دیگری هم بایستی بکار رود(حتی تبدیل احساس یک عینیت به ادراک آن عینیت نیاز به فلسفه دارد). دانش فلسفه و کلام در طول همدیگر اند ، الهیات نیازمند زیرساخت فلسفی با تعریف مذکورش است و فلسفه بدون الهیات نمیتواند نسبت خودش را با واقعیت های عینی توضیح دهد : این حرف بنده در سنت های ماتریالیسمی هم وجود دارد. یعنی اگر پای تجربه به میان نیاید، امکان شناخت عینیت از طریق تجربه وجود ندارد. ۲. ارزش های اساسی انسانی را به زبان مشترک انسانی به نظریه پرداز ما بدهد:دقیقه ۵۶ ۳. تبیین چرایی تحولات اجتماعی و انسانی : در کنار تبیین علت فاعلی(علت ایجادی)، علت حرکت را توضیح دهد. عوامل اصلی و فرعی تغییرات و تحولات. ۴. تبیین چگونگی تغییرات و تحولات اجتماعی محور سوم : ماهیت شناسی فلسفه موجود از منظر مطالعات اجتماعی و تمدنی: معیارهای سنجش (صحت و توانمندی و تاثیرِ) فلسفه از نظر یک فیلسوف اجتماعی چیست؟ ۶تا ۷ معیار ما پیدا کردیم : ۱.این فلسفه تا چه میزان اراده گراست و تا چه حد ضرورت گراست. ( اراده انسان رو چگونه تعریف میکند) ۲.تا چه حد میتواند حرکت اجتماعی رو تحلیل کند؟ تا دقیقه ۶۷ خلاصه نویسی شد. اسلامی
محفل علمی رهپویان
به نقل یکی از دوستان 🔻اخیرا به فرج نژاد گفتم چرا ماشینت رو فروختی؟ ▫️گفت چون هرجا رفتم هزینه چاپ کت
(بنظرم این دو نقل قول رو خوبه نشر بدیم) راه شهادت با صهیونیسم ، عجیب گره خورده... خدایا زودتر فرج حضرت رو برسون و این خبیث ها رو از روی زمین بردار