هدایت شده از .
15.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 ریاضیات علامه حسن زاده آملی در حد بچه دبیرستانی؟!!
📜 اخیرا کانالی طی پستی احمقانه و مضحک ادعا کرده بود سطح ریاضیات حضرت علامه چیزی بیش از آنچه که یک دانش آموز در دبیرستان فرا می گیرد نیست!!
♦️ پاسخ حضرت آیت الله نائیجی: حالِتْ خوبه؟!!
🔹 یه آقایی گفته ریاضیاتی را که مثلاً بوعلی میخوانده الان بچههای ابتدایی و بچههای راهنمایی میخوانند. آدم تعجب میکند که این حالیش نیست که چی دارد میگوید.
🔹مثلا الان وقتی معلم به بچههای کوچولو میگوید بچهها میدانید این سیب چجوری میافتد؟ ببینید زمین این را میکشد. این بچه کوچولو که مثلاً ۸ یا ۷ سالش است، از انیشتین بیشتر میداند! این آدم احمق اینطوری خیال میکند.
🔹 خب آقا اگر این را میدانستند چرا چندین هزار سال نمیتوانستند بفهمند که زمین میکشد و این یکی نمیکشد؟ این که یکدفعه به طبیعت مراجعه میکند و این معنا را میگیرد [خیلی متفاوت است]، حالا اگر بچه کلاس چهارم یا پنجم هم این معنا را فهمید که زمین این را میکشد، آیا مثلا به اندازه انیشتین هست که او میفهمد؟
🔹 میگوید ببینید الان این هندسهای را که مثلا فلان کس میداند، بهاندازه این دبیرستانیها که میخوانند است. حالت خوب است؟ این معنایی را که ایشان از ریشه میداند، از پایه آن را درآورده و میداند،[آن دبیرستانی هم می داند؟]
🔹 اصول هندسه چهارصد و شصت و خوردهای مسئله دارد. آخری به این اولی برمیگردد، کدامیک از این بچهها میتوانند این کار را بکنند و اینطور بلدند به بدیهیات هم برگردانند؟ میتوانند؟ گاهی متوجه نمیشوند که چجور حرف میزنند.
🎥 فصوص ۱۳.۸.۱۴۰۲
@ostadnaeiji
هدایت شده از علیرضا پناهیان
TarheKoli.pdf
8.12M
📌(کامل) فایل PDF جزوۀ نقشۀ اسلام | خلاصۀ سه سطحی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
📌فایل کامل - ۲۰۸ صفحه
👈محتوای فایل این کامل:
➖معرفی و راهنمای استفاده از جزوه: ۶صفحه
➖سطح مقدماتی: ۷ صفحه
➖سطح متوسطه: ۲۸ صفحه
➖سطح پیشرفته: ۱۶۱ صفحه
@Panahian_ir
هدایت شده از اجتهاد
🔔سلسله نشستهای علمی تخصصی (تقریرات فقیهان معاصر)
❇️ پرونده نخست: تقریرات آیتالله سید ابوالقاسم خویی (ره)
🔺نشست اول: امتیازات و برجستگیهای تقریرات فقهی و اصولی آیتالله سید مهدی خلخالی (ره)
🎙 ارائه: استاد محمد حسن ربانی بیرجندی
🗓زمان : چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۸ الی ۱۹:۳۰
🏛مکان: مشهد، خیابان آیتالله بهجت، بهجت ۸.۱ پلاک ۴۱۵، موسسه به سوی اجتهاد
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این آقاااا نمیذاره!!!!
آفرین به این جوون آفرین به جهاد تبیینش👏👏
🆔 @Shobhe_ShenaSi
💢نظام جمهوری اسلامی نیازمند استنباطاتی است که در مقام اجرا کارایی داشته باشد/ نباید از توسعه علم اصول بهراسیم/ بسیاری از اشکالات به علم اصول وارد نیست بلکه نتیجه نحوه کار در حوزههای علمیه است!
✔️استاد صادق آملی لاریجانی:
🔹بسیاری از اشکالات به علم اصول وارد نیست بلکه نتیجه نحوه کار در حوزههای علمیه است بنابراین باید تقسیم کار معقولی در حوزه انجام شود و به این معنا که افراد با توجه به عرصههای مختلف به بخشهایی از علم اصول بپردازند. امروز ادعا میکنیم که باید علوم انسانی اسلامی تولید کنیم اما ابزار اصولی فعلی ما کفایت میکند یا نه نیاز به تکمیل دارد و باید مقدمات دیگری ضمیمه کنیم؛ لذا در این راستا نباید از توسعه علم اصول بهراسیم.
🔸علمای ما در طول زمان با همه مشکلات و کاستیهایی که در مقام عمل داشتند آثار فاخری تولید کردند و امروز علم اصول ما قابل عرضه به بیرون حوزه علمیه و حتی خارج از کشور است؛ نباید از این خوان نعمت گسترده غفلت کنیم. امروز نظام جمهوری اسلامی ما نیازمند استنباطاتی است که در مقام اجرا کارایی داشته باشد.
🔹در مغرب زمین برخی معتقدند کامپیوتر میتواند فکر کند، اگر چه ما مبانی این رویکرد را نمیپذیریم اما این مسئله منافاتی با این امر ندارد که کامپیوتر مقدمات فکر کردن را فراهم کند؛ مباحثی همچون هوش مصنوعی میتواند کار پژوهشی را تسهیل و تسریع کند، لذا نیاز است که این آزمون و خطاها انجام شود.
📝 گزارشی از مراسم رونمایی از «نرم افزار درختواره و کتابخانه جامع اصول فقه نسخه ۳»: http://ijtihadnet.ir/?p=73982
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اصول_فقه
#هوش_مصنوعی
هدایت شده از جبهه جهانی شبابالمقاومة 🇵🇸
10.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 برشی کوتاه از صحبتهای آیتالله رجبی در جلسه ششم درس اخلاق
🔹 بیان خاطرهای شنیدنی از دیدار با
سیدحسننصرالله دبیر کل حزبالله لبنان
▪️ویژه جوانان کشورهای مختلف
🗓 |شنبه ۱۳ آبانماه ۱۴۰۲|
📌 |شهر مقدس قم|
🔸 الجبهة العالمية لشباب المقاومة
https://eitaa.com/joinchat/3545694224Ccf85b685fb
محفل علمی رهپویان
🔴 برشی کوتاه از صحبتهای آیتالله رجبی در جلسه ششم درس اخلاق 🔹 بیان خاطرهای شنیدنی از دیدار با سی
نظر خاص اهل بیت علیهم السلام اگر نمی بود، ما نمی بودیم
این کرامت یا مکاشفه سید حسن حفظه الله هم نبودنش تعجب بود ، در بودنش تعجبی نیست.
چه زیبا فرمود
كَم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ
و ما اینرا بارها چشیدیم در همین چند دهه اخیر
#امام_زمان
#فلسطین
✔️ آیت الله جوادی آملی (۶ دیماه ۱۳۹۷)
🔸 مرحوم آخوند قدری فلسفه خوانده بودند و آدم باهوشی هم بودند، اما اگر بیشتر میخواندند و استاد میدیدند، برخی حرفها را نمیزدند.
@Nardebane_feghahat
-------------------------
🔸این که "اگر بیشتر فلسفه میخواندند و استاد میدیدند، برخی حرفها را نمیزدند" دو معنا میتواند داشته باشد :
1. در برخی مباحث اصول نباید فلسفی صحبت می کردند.
2.جا داشت در فلسفه بیشتر کار می کردند و سپس آنرا در اصول دخالت می دادند.
🔹 و هر دو معنا میتواند درست باشد :
برای معنای اول مثلا در موضوع علم اصول (که اصول ایشان از علوم اعتباری است) ، ظاهرا صحبت کردن از عرض ذاتی جایگاه ندارد
و برای معنای دوم مثلا در مساله ی جبر و تفویض فرمودن قلم چو به اینجا رسید سر بشکست ، حال آنکه در ابتدای این مساله بودند هنوز.
بماند که طرح مسائل اعتقادی به شکل مستقیم در علم اصول، محل تامل است
بله اعتقادات در مبانی و ریشه های اصول موثر است
به خصوص اگر اصول و فقه ما در امتداد حکمت نظری ما قرار بگیرد
#اصول_فقه
#حکمت_متعالیه
35.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📜 تفاوت کلام فیلسوف با عارف؛
🔹 یکی گفته آقای حسن زاده فیلسوف نیست، من گفتم واقعاً فیلسوف نبوده، این دلی بوده. گفت مگر ایشون فلسفه هم میدانست؟ فلسفه که میدانست، ولی فیلسوف به آن معنایی که شما میگویید، [به آن معنا نبود]. او یقین دارد به آن مطلب که مطلب اینجوری است.
🔹درس آقا خصوصیتش این نبود که مطلب را خوب بگوید، شاید دیگران بهتر از او بگویند. طوری میگفت که شما میگفتید که مطلب همین است دیگر، حق است.
🔹 مثلاً یک نفر نرفته آلمان، برای شما قصه دیده و تعریف کرده. چیز بدی نیست، سرگرمکننده است؛ ولی یکی آنجا زندگی کرده بیاد بگوید، یک جور دیگر میگوید. رفته مثلاً ژاپن، یا رفته در دریا زندگی کرده. بعد زندگی دریایی را برای شما شرح میکند، چجوری شرح میکند؟ آیا من و جنابعالی که دورادور...در دریا زندگی نکردیم، میتوانیم به اندازه او آن احساس را منتقل کنیم؟
🔸 فلسفه حرف می آورد و عرفان، سکوت.
آن عقل را بال و پر می دهد و
این عقل را بال و پر می کند.
آن نور است و این نار.
آن درسی بود و این در سینه.
از آن دلشاد شوی و از این دلدار.
از آن خدا جو شوی و از این خدا خو.
آن به خدا کشاند و این به خدا رساند.
آن راه است و این مقصد.
آن شجر است و این ثمر.
آن فخر است و این فقر.
آن کجا و این کجا؟!
(نکته ۱۹۶ هزار و یک نکته)
🔹 بله، همین زبان را که دارد؟ همین زبان را که دارد؟ این زبان؟ که اینجور سلیس دارد بیان میکند از کجا آمده؟ با فکر نیستها. یک جور دریافتی است که به این چیزها نیست. (....)
#عرفان
https://eitaa.com/ostadnaeiji/579
5.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ کارگردان متعهد سینما جناب آقای ابولقاسم طالبی با افشای چهره هنرمندان صهیونیستی جایگاه انسانی و انقلابی خود را بلندمرتبه ساخت
هدایت شده از اجتهاد
💢تئوری ثابت و متغیر در الهیات حکمرانی
✔️دکتر محسن اسماعیلی:
🔹اگر قرار است حکمرانی بر اساس شریعت باشد، نقش مردم و نمایندگان مردم چیست؟ در امامیه، قاعده منع خلوّ داریم (اینکه هر واقعهای حکم دارد) که این سختی کار ما را مضاعف میکند؛ چون شریعتی که برای هر چیزی حکمی دارد، دیگر چه مجالی به مردم و انتخابهایشان میدهد؟ آیا باید ماهیت مجلس را عوض کرد و بهجای قانونگذاری و قوه مقننه، باید به برنامهریزی بپردازد؟ چگونه میشود با قوانین شریعت که مربوط به قرنها پیش است، مشکلات امروز بشر را حل شد؟
🔸در پاسخ به این چالشها، راهحلهای مختلفی مطرح شده، از جمله تئوری تفکیک احکام بین ثابت و متغیر. این تئوری با پنج پرسش مواجه است.
۱. پرسش اول: مبانی و خاستگاه این نظریه کجاست؟
۲. پرسش دوم: تاریخ پیدایش و تطور این نظریه به چه نحو است؟
۳. پرسش سوم: آثار و نتایج کاربردی این نظریه در الهیات تقنین چیست؟
۴. پرسش چهارم: مشکلات این نظریه در مقام اجرا چیست؟
۵. پرسش پنجم: لوازم و بایستههای عملی این نظریه چیست؟
📝 متن کامل را در « شبکه اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74015
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#معرفی_کانال اجتهاد
اگر میخواهید با اخبار و نظریات فقهی بعضا جدید مرتبط باشید، کانال خوبی است.
🆔 @ijtihad