eitaa logo
محفل علمی رهپویان
244 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
704 ویدیو
205 فایل
محفل علمی دوستان طلبه (با نگاه نیمه کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹از جمله تولیدات نرم افزاری مهمی که سرعت تحقیق در روایات شریفه رو بسیار بالا می برد، تولید معجم های موضوعی (بحار الانوار و کتب اربعه) است . برای نمونه ، در معجم موضوعی بحار الانوار بزرگوارانی نشسته اند و برای هر روایت، کلید واژه ها و نمایه ها و موضوعی را تعریف کرده اند تا سرعت دستیابی ما به روایات ذیل یک موضوع یا مساله خاص (و به تبع آن تالیف مقالات روایی) و در مقیاس وسیع، دستیابی به روایات ذیل یک دسته مسائل (و به تبع آن تبویب کتب روایی با عناوین جدید) از سال به ساعت کاهش پیدا کند. 🔸 یک مثال برای نحوه کارکردن با دو آیکن مهم آن: وقتی از راه جستجو وارد موضوعات میشیم و کلیدواژه ی التربیه رو جستجو میکنیم 282 نتیجه (نه حدیث) پیدا میشه که وقتی بعدش الولد رو هم انتخاب میکنیم ، به 131 نتیجه کاهش پیدا میکنه (یعنی نتائجی که ایندو کلیدواژه رو باهم داشتن رو پیدا میکنه) ولی وقتی از راه موضوعات کلید واژه التربیه رو جستجو میکنم 271 مورد یافت میشه که وقتی با فعال کردن تیک مرتبطات، الولد رو هم انتخاب میکنین، 1037 مورد اضافه میشه. به زبان ریاضی مجموعه ها: اگر هر کلید واژه رو نماینده یک مجموعه فرض کنیم، راه اول اشتراک این دو مجموعه رو تحویل میده و راه دوم اجتماع ایندو رو
دیروز قسمت شد با دوستم چند دقیقه ای در شبستان امام خمینی حرم بشینیم و در همین حین یک جوان خوش سیمایی آمد و گفت سوالی دارم بلند شدم و اولین حرفش این بود که حاجاقا میشه به خانواده ام زنگ بزنین و بگین دست از سر پسرتون بردارین، بعد شروع کرد به تعریف ماجرا. بدون شرح قصه ، یک قسمتی از حرفش رو فقط میگم. گفت نمی خوام ازدواج کنم چون زیاد قسط دارم و از حقوقم حدود ۵ تومن می مونه برام (ایشون مشکل مسکن نداشت)، بهش گفتم میدونی ماها همین حدود (حتی کمتر از این مقدار) شهریه می گیریم، لبخندی زد و باور نکرد، گفتم میخوای پیامک های بانکیم رو نگاه کنی یا از چند طلبه که اینجا نشستن درباره ی شهریه شون بپرسم و تو گوش بدی؟ قبول کرد و گفت پس چرا میگن شما ها کارتهایی دارین که هرچی خرج می کنین تمام نمیشه. گفتم دیگه این مورد رو تاحالا نشنیده بودم! گفتم که برای ماها زیاد حرف در میارن، باور نکن. آخرش که فهمید واقعا در این زمونه افرادی هستن که با ۴ میلیون زندگی میکنن، امیدوار شد و درباره ی شرایط دخترخانم مدنظرش صحبت کردیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
421.2K
اصلاحیه: در پیام معرفی نرم افزار معجم موضوعی بحار الانوار، هرجا کلمه ی "حدیث" بعد از عددی آمده است، آنرا به کلمه ی "نتیجه" تغییر دهید. جهت توضیح بیشتر ، صوت استاد معظم فاطمی راشد (حفظه الله ) تقدیم میشود. امیدوارم موسسات و مراکز تخصصی ، جهت آموزش نکات کلیدیِ نرم افزارهای عمومی و تخصصی پر کاربرد حوزوی، کمال استفاده را از ایشان ببرند.
هدایت شده از المُقاوَمَةُ
خط مقاومت هدف است و نشانه است نقشه یکیست؛ غزه و کرمان بهانه است از زائران تربت او هم به وحشت‌اند چون راه حاج‌قاسم ما فاتحانه است
🔸اعتبار خبر واحد در تفسیر و اعتقادات از منظر علامه طباطبایی استاد عبدالله محمدی (استادیار مؤسسة پزوهشی حکمت و فلسفه ایران) چکیده : قلمرو اعتبار خبر واحد از مباحث مهم در معرفت شناسی دینی است. هرچند نتایج این بحث در دانش هایی چون تفسیر، تاریخ و کلام نیز کاربرد دارد، خاستگاه اصلی آن در علم اصول فقه است. نگرش رایج دانشمندان علم اصول آن است که خبر واحد، تنها در حوزه فقه معتبر است. علامه طباطبایی از مخالفان سرسخت اعتبار خبر واحد در تفسیر و معارف غیرفقهی است و به اعتقاد او، خبر واحد تنها در محدوده احکام شرعی معتبر است. وی در مواضع مختلفی از آثار خویش به ویژه تفسیر المیزان به این مبنا پای بند بوده، از خلال سخنان وی نیز می توان چهار دلیل بر این مدعا اصطیاد کرد. او مفید علم نبودنِ خبر واحد، اثر شرعی نداشتن خبر واحد در تفسیر و معارف، محال بودن جعل حجیت در حوزه اخبار تکوینی و کثرت اخبار جعلی را دلایلی بر این مدعا ذکر کرده است. علامه اعتبار خبر واحد را در تفسیر، منوط به موافقت محتوای اخبار با قرآن می داند. در این مقاله، هر یک از ادله علامه بررسی و نقد شده است. به نظر می رسد ادله اقامه شده از جانب ایشان، وافی به مقصود نیست. دینی
یافته‌های روش‌شناختی علوم انسانی مطلوب بر پایه معرفت‌شناسی اسلامی (با تأکید بر آرای علامه مصباح یزدی) استاد رمضان علی‌تبار فیروزجایی (دانشیار گروه منطق فهم دین- پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) چکیده یکی از اساسی‌ترین محور در تولید علوم انسانی، روش‌شناسی آن است. بیشتر مسائل روش‌شناختی، به صورت مستقیم، ریشه در دانش‌های بالادستی نظیر معرفت‌شناسی دارد؛ بنا بر این، روش‌شناسی علوم انسانی، بیشتر از معرفت‌شناسی، تغذیه می‌کند. گرانیگاه معرفت‌شناسی علوم انسانی عبارت است از: ماهیت‌شناسی گزاره‌های علوم انسانی، منبع‌شناسی علوم انسانی و مسأله اعتبارسنجی آن. پاسخ این مسائل، وابسته به نوع پارادایم فکری، متفاوت است و هر کدام نیز نتایج روش‌شناختی خاصی دارند. روش‌شناسی علوم انسانی رایج، ریشه در رویکردها و گرایش‌های فکری به ویژه معرفت‌شناسی در غرب است؛ اما بر اساس دستگاه فکری اسلام، نتایج رو‌ش‌شناختی دیگری حاصل خواهد شد. مقاله حاضر می‌کوشد با روش تحلیل عقلی-فلسفی، ابتدا به صورت اجمالی، به نتایج روش‌شناختی علوم انسانی رایج بر شالوده معرفت‌شناسی در پارادایم‌های غالب، اشاره نماید و در ادامه، یافته‌های روش‌شناختی علوم انسانی اسلامی بر پایه معرفت‌شناسی اسلامی در منظومه فکری علامه مصباح یزدی، تبیین کند. تبیین سازکار تأثیر معرفت‌شناسی در روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی، از یافته‌های این مقاله است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مادر خوب
8.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این دستورالعمل را امیرالمؤمنین به پدر و مادرهایی فرموده که ایرادهای فرزندشان را می‌بینند و دائماً به او گوشزد می‌کنند. آیت الله استاد 🧡 @maadar_khoob
15.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊 اخلاق_و_عرفان |ملاحسینقلی همدانی و شاگردان شان و حضرت امام| مقام شهدا 🎙استاد علی فرحانی حفظه الله 👆👆 https://eitaa.com/almorsalaat/7007 ---------------------------------- تذییل : ...مهمترین مسئله در این باب، این است که ما در بین سلسله‌ی علمی فقهی و حِکمی خودمان در حوزه‌های علمیه - در این صراط مستقیم - یک گذرگاه و جریان خاص‌الخاص داریم که میتواند برای همه الگو باشد، هم برای علما الگو باشد - علمای بزرگ و کوچک - هم برای آحاد مردم و هم برای جوانها؛ میتوانند واقعاً الگو باشند. اینها کسانی هستند که به پایبندی به ظواهر اکتفاء نکردند، در طریق معرفت و طریق سلوک و طریق توحید تلاش کردند مجاهدت کردند کار کردند، و به مقامات عالیه رسیدند. و مهم این است که این حرکت عظیم سلوکی و ریاضتی را نه با طرق من‌درآوردی و تخیّلی - مثل بعضی از سلسله‌ها و دکانهای تصوّف و عرفان و مانند اینها - بلکه صرفاً از طریق شرع مقدّس آن هم با خبرویت بالا، به دست آوردند....آن وقت شاگردهای مرحوم آقای حاج میرزا علی آقای قاضی نقل میکنند که ایشان با همه‌ی [گرفتاری] - خیلی گرفتار بوده در زندگی، عائله‌ی سنگین و فقر و مشکلات - وقتی وارد نماز میشد، از همه‌ی دنیا غافل میشد؛ یعنی آنچنان غرق در ذکر و خشوع و توسّلْ در حال نماز بود که از همه‌ی عالم فارغ میشد. خب، این یک گذرگاه فوق‌العاده‌ای است؛ گذرگاه خاص‌الخاص است. برای ماها از این جهت حجّت است که ما بفهمیم این هم هست؛ این مقامات، این حرکت، این سلوک، این خلوص در راه خدا هست. بیانات در کنگره بزرگداشت حضرت آیت‌الله قاضی(قدّس سرّه)۱۳۹۱/۰۴/۲۶ عرفانی خاص الخاصی
💢نقد کتاب «فلسفه اصول فقه» مبتنی بر مبانی کلامی استاد میرباقری ✔️نشست نقد قبل از چاپ کتاب «فلسفه اصول فقه، تکامل در مبانی روش تفقه مبتنی بر مبانی کلامی استاد میرباقری» با ارائه حجت‌الاسلام یحیی عبدالهی مولف اثر و پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم و نقد حجت‌الاسلام والمسلمین حسنعلی علی‌اکبریان استاد حوزه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در روزهای پایانی آذرماه با حضور علاقه‌مندان در سالن جلسات فرهنگستان علوم اسلامی قم برگزار شد. 📝 گزارش آن را بخوانید + دانلود 50 صفحه اول کتاب: http://ijtihadnet.ir/?p=74628 فقه
💠 مهندسی استنباط استاد حیدری فسائی (حفظه الله) برای این بحث ظاهرا معظم له دو دوره داشته اند که یکی ۹ جلسه و دیگری ۱۱ جلسه بوده و در سایت صوت دروس حوزوی ۲۱ صوت موجود است. تقریر درس اول تا نهم در کانال تاملات در روش اجتهاد نیز ۹ صوت به همراه جزوه موجود است و همچنین دوره ای در ذیل مباحث معظم له در حال برگذاری است. @Ravesh_Estenbat الفقه