eitaa logo
محفل علمی رهپویان
235 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
704 ویدیو
204 فایل
محفل علمی دوستان طلبه (با نگاه نیمه کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
💠 چرا شیخ در مکاسب طبق اجماع منقول و شهرت فتوا داده است؟ 🔹 پاسخ آیت الله العظمی شبیری زنجانی (حفظه الله): ✅ با اینکه مرحوم شیخ انصاری (ره) قائل به حجیت اجماع منقول و شهرت نبوده، اما طبق آن فتوا داده است. دلیل این امر یکی از دو احتمال است: 1️⃣ درست است که شهرت یا اجماع منقول بما هو هو حجت نیست، ولی اگر شهرت ادعا شده یا اجماع منقول به حدی زیاد باشد که تراکم نقل ها باعث ایجاد ظن بسیار قوی شود، از باب یک ظن خاص مثل اطمینان حجت است. 2️⃣ مرحوم شیخ، شهرت و اجماع منقول را از باب ظن خاص مثل خبر واحد حجت نمی‌دانسته، ولی به خاطر انسداد از باب حجیت مطلق ظن حجت دانسته و در فقه به آن‌ها عمل کرده است. 👈🏻 لذا ما ابتدا فکر می‌کردیم که نظر مرحوم شیخ بر است؛ ولی ظاهرا مرحوم آشتیانی در حاشیه خود نقل می‌کند که مرحوم شیخ انصاری تصریح کرده که نظرش بر انفتاح است. (بحر الفوائد، ج۱، ص۱۹۰) 📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله العظمی شبیری (دام ظله) در جلسات علمی فقه ــ 1398/9/19 (شبکه اجتهاد) 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
هدایت شده از بینش راهبردی
پذیرش طرح آتش بس پیشنهادی قطر و مصر از سوی حماس و حالا حمله صهیونیست ها به رفح، دست برتر روایی حماس را همچنان حفظ می کند و در آینده برگ برنده حماس خواهد بود.
استاد فاضل لنکرانی مطرح کردند: مقاصدی‌ها انضباطی در بیان مقاصد ندارند/ مخرب‌ترین اثر نظریه مقاصد، حذف قرآن و سنت در‌ استنباط احکام است!/ خطابات قانونی با مقاصد اصلاً‌ قابل جمع نیست/ خلاصه ی بحث خطابات قانونیه و بحث مقاصد جهت مطالعه به اینجا مراجعه نمایید
1545733433626.jpg_512.jpg
17.8K
گاهی اوقات یک جمله ی دلچسبی معروف میشود اما منبع و سندی برای آن پیدا نمیشود شما میتوانید این جمله را در اینترنت جستجو کنید : ریاضتی برای پیشرفت معنوی علامه طباطبایی اما کدامیک از این سایتها و کانال هایی که این دستورالعمل را نشر داده اند، منبع معتبری درج کرده اند؟! بماند که ظاهرا این دستور برای شخص خاصی بوده ، اما بعضا به صورت یک دستورالعمل کلی نشر پیدا کرده است.
هدایت شده از کانال مشرق
📲همزمان با تهدید جو بایدن به قطع حمایت تسلیحاتی از اسرائیل در صورت اقدام نظامی ارتش اسرائیل در رفح، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل با انتشار توئیتی جنجالی و متهم کردن بایدن به حمایت از حماس، بار دیگر انتقاد شدید مقامات اسرائیلی را برانگیخت 🔺️در همین راستا ییتصخاک هرتزوگ، رییس جمهور اسرائیل در واکنش به توئیت بن گویر گفت: بی مسئولیتی به منافع امنیتی آسیب وارد می کند. @mashreghnews_channel
سیر حکمت در مشرق به روایت تصویر از افلاطون تا ویتگنشتاین، در بخشی از کتابخانه‌ی این نادرهٔ عصر، قابل رؤیت است. ➖➖➖➖➖ 🗳@vajeazeh
🟢 مقایسه کتب شریف تهذیب و استبصار مرحله‌ی سوم را گذاشتیم مصادر متاخر و اصطلاحا مصادری است که الان به دست ما رسیده است، فعلا دست ما وجود {دارد} نزد ماست که الان عادتا همین کتب اربعه است یعنی کتب ثلاثه؛ دیگر استبصار هم عین تهذیب است تقریبا . منبع توضیحات بیشتر در این مقاله
نشست آینده حوزه ی علمیه_01.mp3
41.65M
🌱 هوالعلیم 🎙گزارش_صوتی نشست تخصصی با موضوع: نقش طلاب در آینده جهان، با سخنرانی پرفسور_روح_الَله_رحمانی (استاد هوش مصنوعی دانشگاه تهران) 🗓 شنبه ۲ ذی القعدة الحرام۱۴۴۵ ............................ https://eitaa.com/ttnoororreza/723
🔵 رابطۀ فقه و اخلاق ارائه­دهندگان: حضرت آیت الله علیرضا اعرافی و حضرت آیت الله محسن اراکی دبیر علمی: حجّه الاسلام و المسلمین دکتر محمّد هدایتی مکان: سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی۱۳۹۷-۱۰-۱۸ ❇️مقدمه : طرح مباحثی توسط دبیر جلسه: اهمّیّت بحث از رابطۀ فقه و اخلاق دیدگاه­ها پیرامون بحث از رابطۀ فقه و اخلاق ملاحظاتی دربارۀ بحث از رابطۀ فقه و اخلاق ملاحظاتی دربارۀ بحث از رابطۀ فقه و اخلاق اهداف و عوامل ایجاد رابطه میان فقه و اخلاق بیان چکیده از فرمایشات آیت الله اعرافی ذی المقدمه ✳️عناوین فرمایشات آیت الله اعرافی : - ضرورت توجّه به روش استنباط و اجتهاد فقهی در مسائل تربیتی و اخلاقی : ... سال­هایی که در حوزه و دانشگاه یا در دارالشّفاء و مدرسۀ معصومیّه مستقرّ شدیم، دوستانی وارد حوزۀ تعلیم و تربیت شدند و حدود ۷-۸ پروژه طرّاحی شد که بعضی به نتیجه رسید و بعضی نه. منشأ آن پروژه­ها این بود که اگر بخواهیم به عمق مسائل علوم انسانی و علوم اجتماعی وارد شویم و آن­ها را از منظر اسلامی بکاویم و نظریّه­ای ارائه کنیم، لازم است مبانی فلسفی، کلامی و فقهی این حوزه­ها استوار شود. ....در این داد و ستد میان فقه و اخلاق، در حقیقت هر دو بهره خواهند برد. گسترش مرزهای فقه را نیز می­توان بر پایۀ سایر علوم دنبال کرد. از جمله حوزۀ کلام، فلسفه، حوزۀ علوم انسانی-اجتماعی، هم قلمروهای دیگر از تطوّرات علوم و هم در حوزۀ اخلاق. - معانی فقه و فقه الاخلاق - شمول احکام فقهی بر پایۀ قاعدۀ «لِکلِّ واقعهٍ حکمٌ» - کاربست روش اجتهادی در فقه الاخلاق به معنای عامّ : ...اگر بخواهیم فقه الاخلاق به معنای عامّ را پایه­ریزی کنیم، باید چند نکته را رعایت کنیم. مهم­ترین آن­ها این است که داوری­های اخلاقی (حسن و قبح) را بر پایۀ روش اجتهادی پیش ببریم. خوبی­ها و بدی­ها (حسن و قبح) را بر پایۀ معانی متفاوتی که دارد، با روش دقیق دیدن ادلّه ـ اعمّ از عقل، کتاب و سنّت ـ، جمع آن­ها، بررسی اعتبار آن­ها و روش­هایی که در اعتباربخشی لازم است مشخّص کنیم و در نهایت بر مصادیق تطبیق دهیم.. ...البتّه در این­جا نکات فراوان دیگری هم وجود دارد ولی دورنمای عرض من این است که مقصود از فقه الاخلاق به معنای نخست، استنباط عالمانه و مجتهدانه است نه اینکه اخلاق را فقهی به معنای رساله­ای و فقه خاصّ کنیم. در کلام و معارف نیز همین­طور است... از نیمه ی دیگر مباحث جلسه چیزی گفته نشد. میتوانید مراجعه نمایید : منبع
🟢از «پژوهش‌های پیش‌رو» تا «پژوهش‌های پیرو» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸«پژوهش‌های پیش‌رو» به پژوهش‌هایی گفته می‌شود که راهی جدید بر روی بشر می‌گشایند؛ راه‌ها و مسیرهای جدیدی برای تأمین نیازها شناسایی می‌کنند؛ بلکه نیازهای جدیدی را کشف می‌کنند! یعنی نیازهایی که بوده‌اند اما دیگران از آنها مطلع نبوده‌اند و به همین دلیل مطالبه و تقاضایی نسبت به آنها هم نداشته‌اند. و بالتبع کسی حاضر نبوده است که برای چنین پژوهشی هزینه کند! «تقاضامحور» کردن همه پژوهش‌ها بدان معناست که چنین پژوهش‌هایی بی‌حامی و بدون پشتیبان باقی بمانند و در نتیجه نوآوری و خلاقیت در کشف راه‌ها و نیازهای جدید کم‌رمق و کم‌رونق شود. «پژوهش‌های پیرو»، یعنی پژوهش‌هایی که برای حل مشکلات و گره‌های موجود و شناخته شده انجام می‌گیرند. یا پژوهش‌هایی که به هدف تعریض، تسطیح یا تزیین راه‌های کشف شده و پیموده شده‌ی پیشین صورت می‌گیرند. 🔻یک جامعه دانش‌بنیان و تعالی‌جو، به هر دو نوع پژوهش نیازمند است. البته پژوهشگران پیرو همواره پرتعدادتر از پژوهشگران پیش‌رو بوده و هستند. اما پیشرفت و تعالی جوامع مرهون پژوهشگران پیش‌ر‌و است. در عین حال، پژوهش‌های پیش‌رو افزون بر «استعداد و توانایی‌های علمی و روشی»، «صرف هزینه‌های مادی فراوان»، «نیازمند بردباری، صبوری و حتی مجاهدت و ایثار»ند؛ که در دنیای «کمیت‌زده» و «عددسازی شده» کنونی به سختی می‌توان چنین پژوهشگرانی را یافت. https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2599
الشموس-الطالعه-340x453.jpg
31K
﷽ 📜اخباری وارد شده که.. هر کس فلان سوره و یا فلان دعا را بخواند، دارای اجر محمد صلی الله علیه و آله و یا دیگر پیامبران است، مراد ظهور انوار ایشان در عوالم اوست که به عنوان پاداش آن سوره و آن عمل متمثل می گردند، و گرنه شأن و منزل پیامبر صلی الله علیه و آله و یا دیگر انبیاء علیهم السلام از این برتر و بالاتر است که کسی به ایشان مشارکت کند. 📘الشموس الطالعة(شرح زیارت جامعه کبیره عارف محقق، سید حسین همدانی درودآبادی از شاگردان ملاحسینقلی همدانی )،ترجمه: استاد محمد حسین نائیجی،ص631