eitaa logo
فصلنامه رهیافت اندیشه
631 دنبال‌کننده
714 عکس
8 ویدیو
10 فایل
🔖تحلیل و پاسخ‌یابی مسائل اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، حقوقی و... در چهارچوب اندیشه اسلامی 🔖گفت‌وگوهای چالشی با اساتید و صاحب‌نظران 🔖بهره‌گیری از یادداشت‌های مسئله‌محور پژوهشگران و نویسندگان ارتباط با ادمین: @admin_rahyaftandisheh تبادل: @rahyaft_t
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘 نگاه ابزاری؛ مانعی در جهت معنابخشی به هویت زن 📌 یادداشتی از دکتر محمدصادق هدایت‌زاده گشتی در ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 اگر در نظامی ارزش‌های معنوی حاکم نباشد و همچنین خدا در دل‌ها جایی نداشته باشد، مرد با تکیه‌بر قدرت جسمانی، راه خود را برای ظلم و تعدّی به زن باز می‌بیند. 🔖 برای آنکه زنان بتوانند از هویت، امنیت و شخصیت و سرمایۀ فرهنگی متناسب و درخور شأن خود برخوردار باشند، برای حمایت از آن‌ها هم باید دخالت قانونی صورت بگیرد و هم آگاهی مردم دربارۀ این موضوع ارتقا یابد. 🔖 تا زمانی که نگاه جنسیتی و ابزاری به زنان وجود داشته باشد، زنان به انسان‌هایی ناکام تبدیل خواهند شد؛ چون اجازه ندارند در معنادادن به هویت خود نقشی ایفا کنند. در‌نتیجه وقتی نمی‌توانند در قالب طرح‌ها و اهداف به هویت خویشتن معنا ببخشند، ناگزیر واقعیت وجودی خود را در مسائل پیش‌پا‌افتاده‌ای خلاصه می‌کنند که از آن‌ها توقع می‌رود و جامعه نیز برای اهداف خود آن را تفسیر می‌کند. 🔖 در این تفسیر، زن موجودی در خود است نه برای خود. این فرودستی در ساختار جامعه و دورماندن آنان از عرصۀ رقابت، باعث می‌شود نابرابری تشدید گردد. از‌این‌رو نگاه ابزاری به زن باید تغییر کرده و اصلاح شود. 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 ما در ساختارهای خود به نهادی به نام خانواده رسمیت جدی نمی‌دهیم 📌 دکتر مریم اردبیلی در گفت‌وگو با ماهنامه رویش اندیشه؛ 🔖 ما در دوران مدرن به‌شدت خدادولت شده‌‌ایم؛ یعنی دولت همه‌چیز شد و اگر هم مثلاً قرار بود خانواده وضع خوبی پیدا کند، دولت باید دستی به سر و گوش آن می‌کشید. 🔖 مثلاً ما در اینجا ایراد می‌گرفتیم که دولت‌مردان موضوع خانواده و ازدواج و طلاق را در دستور کار قرار نداده‌اند و به همین دلیل وضع خانواده خراب شده است. بعد از مدتی گفتیم همۀ کارهایی که کرده‌ایم، اعم از سیاست‌های توسعه و... همه بر خانواده و سبک زندگی ما اثر گذاشته که این هم باز با نگاه پیوست خانواده است. 🔖 اساساً ما در ساختارهای خود به نهادی به نام خانواده رسمیت جدی نمی‌دهیم و به‌نوعی انگار خانواده رسمیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ندارد؛ یعنی شما در اینجا خط‌کشی به نام دولت دارید و اگر شما نهادی دولتی باشید، می‌توانید ابراز وجود کنید یا وظیفه‌ای را در جامعه بر‌عهده بگیرید. اگر هم نهاد غیر دولتی یا شرکتی خصوصی باشید، بالأخره جایگاهی دارید که دولت با خط‌کش خودش که اصلاً هم خانواده‌محور نیست، به شما مجوز داده است و تا زمانی که دولت بخواهد، شما رسمیت دارید. 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 علل افزایش پایۀ پولی توسط بانک مرکزی 📌 حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دکتر سعید فراهانی‌فرد در گفت‌وگو با ماهنامه رویش اندیشه؛ 🔖 آن هستۀ اولیه برای افزایش نقدینگی، خود، افزایش پایۀ پولی است که بانک مرکزی آن را ایجاد می‌کند. حال چرا بانک مرکزی پایۀ پولی را افزایش می‌دهد؟ 🔖 اولین علت آن کسری بودجۀ دولت است. یعنی معمولاً دولت‌ها وقتی که کسری بودجه دارند، برای جبران آن، از بانک مرکزی استقراض می‌کنند که استقراض از بانک مرکزی به معنای چاپ پول برای تأمین کسری بودجۀ دولت است. طبیعتاً چنین چیزی موجب تورم می‌شود؛ چراکه حجم نقدینگی را توسعه می‌دهد. 🔖 یکی دیگر از عواملی که ممکن است بانک مرکزی به آن دلیل پایۀ پولی را افزایش دهد، استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی است؛ یعنی پولی که بانک مرکزی دراختیار بانک‌ها قرار می‌دهد و بانک‌ها با آن پول، وام و تسهیلات می‌دهند، می‌تواند پایۀ پولی را افزایش دهد. 🔖 عامل مؤثر سوم در افزایش پایۀ پولی، خرید طلا و ارز توسط بانک مرکزی است. بانک مرکزی از دولت و صادرکنندگان طلا و ارز خرید کرده و درمقابل، اعتبار آن‌ها را افزایش می‌دهد که به‌معنای افزایش پایۀ پولی است؛ ولی به لحاظ اینکه این دارایی‌ها معمولاً به مردم فروخته می‌شود، افزایش پایۀ پولی تعدیل می‌شود و بنابراین می‌توان دو عامل قبلی یعنی کسر بودجه و استقراض بانک‌ها را مهم‌ترین عوامل در افزایش پایۀ پولی و به‌دنبال آن، افزایش نقدینگی دانست. 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 جایگاه زن در خانواده 📌 یادداشتی از دکتر محمدرضا فتح‌الله‌بیاتی در ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 خانواده پایۀ اصلی در هر جامعه‌ای بوده و ادامۀ حیات جامعه به حفظ و وجود خانواده وابسته است. اگر جامعه را مانند بدن انسان بدانیم، هر خانواده یکی از سلول‌های تشکیل‌دهندۀ آن است و در‌واقع بدن چیزی جز همین سلول‌ها نیست. پس اگر این سلول‌ها سالم باشند، یعنی بدن سالم است و در‌مقابل، نابودی و فساد و بیماری سلول‌ها معنایش به‌طور قهری و طبیعی، بیماری بدن است و اگر توسعه پیدا کند، به جاهای خطرناکی برای کل جامعه منتهی می‌شود؛ چون اگر خانواده‌‌‌‌‌‌ای در جامعه نباشد، همۀ تربیتهای بشری و نیازهای روحی انسان‌ها ناکام خواهد ماند. 🔖 البته به‌هیچ‌وجه به معنای این نیست که زنان احساس کنند در خانه محبوس بوده و همۀ وظایف آن‌ها منحصر به خانه است. زن از حضور در مسائل اجتماعی و دخالت در مبارزات و فعالیت‌های عمومی منع نشده است؛ مسئولیت ادارۀ جامعۀ اسلامی و پیشرفت جامعۀ اسلامی بر دوش همه اعم از زن و مرد است. اما زن حتی در صورت داشتن مسئولیت دیگر، بایستی نقش خود در خانواده را مسئولیت اول و اصلی خودش بداند. چراکه بقای نوع بشر، رشد و بالندگی استعدادهای درونی انسان و حفظ سلامت روحی جامعه به این نقش وابسته است. 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 فایدۀ مشاورۀ ازدواج، تشخیص اختلال روانی است 📌حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا سالاری‌فر در گفت‌وگو با ماهنامه رویش اندیشه؛ 🔖 کاری که مشاورۀ ازدواج انجام می‌دهد، این است که ابعاد متعدد زن و مرد را می‌سنجد و به آن‌ها خودآگاهی می‌دهد و توضیح می‌دهد که شما در زندگی زناشویی در چه اموری نیاز دارید تناسب داشته باشید و بعد به آن‌ها می‌گوید با توجه به این مسائل، آیا شما می‌توانید با هم زندگی کم‌خطری داشته باشید یا نه. اما انتخاب را درنهایت برعهدۀ خود آن‌ها می‌گذارد. 🔖 فایدۀ مشاورۀ ازدواج، تشخیص اختلال روانی است. اختلال روانی امر پیچیده‌ای است که ممکن است زن و مرد نتوانند آن را به‌خوبی تشخیص دهند. این‌ها وارد زندگی می‌شوند و می‌بینند که در ظاهر یک‌سری علائمی هست؛ ولی فکر نمی‌کنند که مسئلۀ مهمی باشد. 🔖 اما مشاور ازدواج، به دلیل اینکه کار روان‌شناختی کرده، می‌تواند به آن‌ها کمک کند که بفهمند آیا چنین اختلالی دارند یا نه و مشاور به آن‌ها می‌گوید این اختلال‌ها این آسیب‌ها را وارد می‌کند. حال یا باید این اختلال درمان شود یا با پذیرش آن با هم زندگی کنید. 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 هماهنگی؛ عنصر پیونددهنده و کارآمد در نظام‌های اقتصادی 📌 دکتر وحید شقاقی شهری در گفت‌وگو با ماهنامه رویش اندیشه؛ 🔖 سه نظام محوری باید در اقتصاد با یکدیگر هماهنگ باشند تا کالا به‌موقع به‌دست مصرف‌کنندۀ نهایی برسد و مسائل زشتی مثل احتکار یا کمبود تقاضا وجود نداشته باشد. این سه نظام عبارت‌اند از: نظام تولیدی، نظام وارداتی و نظام توزیعی. 🔖 یکی از مشکلات کشور این است که این سه نظام، هم درون خود مشکل دارند و هم در ارتباط با یکدیگر دچار مشکل هستند. 🔖 نظام توزیع باید نظامی شفاف و قابل پایش باشد. اساساً مسئولیت نظام تولید، تولید کالا و خدمات است. نظام واردات نیز موظّف است مواد اولیه، مواد واسطه یا کالای نهایی را وارد اقتصاد ایران کند. مسئولیت نظام توزیع هم این است که کالاها و خدمات را از نظام تولید یا نظام واردات بگیرد و این‌ها را در مویرگ‌های خود انبار کند تا در این مویرگ‌های نظام توزیع پخش شوند و به‌دست مصرف‌کنندۀ نهایی برسند. 🔖 متأسفانه نظام توزیع ما نتوانسته است به این دو نظام به‌خوبی متصل شده و با آن‌ها هماهنگ شود. در حالی که نظام توزیع هم باید کالاها و خدمات را دریافت کرده، آنها را سامان داده، در مویرگها و رگ‌های بدن اقتصاد کشور توزیع کند و به همۀ زیرمجموعه‌ها و خرده‌فروشی‌ها و درنهایت مصرف‌کننده‌ها برساند. 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 امر طبیعی و اجتماعی؛ دو عنصر مؤثر در برساخت نقش مادری 📌دکتر راحله کاردوانی در گفت‌وگو با ماهنامه رویش اندیشه؛ 🔖 ما در‌حال حاضر با عدۀ زیادی از دختران و پسرانی رو‌به‌رو هستیم که انتخاب آن‌ها مسیرهایی غیر از تشکیل خانواده و پاسخ به طبیعت خودشان در امر مادری و پدری است. 🔖 به‌نظر می‌رسد در این تحلیل لازم است در کنار امر طبیعی که به دلایل مختلف دستخوش تغییرات شده، امر اجتماعی را هم به‌طور جدی درنظر بگیریم؛ یعنی نگاه جامعه به امر مادری و تفاوت دوره‌های مختلف در برساخت مادری بر این مؤثر باشد که یک زن به دنبال پاسخ به نیاز طبیعی خودش در امر مادری برود یا نرود. 🔖 به دیگر معنا، مسائل اجتماعی برخواست زنان و گرایش آن‌ها در امر طبیعی‌شان تأثیر داشته و این امر می‌خواهد دیالکتیک بین طبیعت و جامعه را نشان بدهد. اینکه فردی در عین حالی که غرایز و امیال و گرایش‌های طبیعی دارد و او را به‌سمت امر مادری دعوت می‌کند، تحت فشار امر اجتماعی قرار دارد. این امر اجتماعی مسائل و قالب‌هایی را در امر طبیعی ایجاد می‌کند که بر این گرایش تأثیر جدی می‌گذارد؛ به‌طوری که فرد، دیگر مادری را به‌عنوان بخشی از هویت جنسیتی خود نبیند و در راستای آن حرکت نکند و با ایفای این نقش احساس کمال و آرامش و تعالی نداشته باشد.‌ 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 ضرورت ارتقای جایگاه و ارزش نقش‌ زن در خانواده 📌 یادداشتی از محمدامین مهدی‌زاده در ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 در میان نقش‌های مختلف زن در خانواده شاید بتوان مادری را از کلیدی‌ترین وظایف و نقش‌های زن در خانواده در حالت مطلوب عنوان کرد؛ نقشی که در دهه‌های اخیر در جهان بحث شده و جریان فمینیستی با رویکردی انتقادی به‌عنوان یکی از ابزارهای محصورکردن زن در خانه به آن نگریسته است و حتی برخی از جریان‌های رادیکال به لزوم ازبین‌بردن کامل این نقش معتقد بوده‌اند. 🔖 یکی از کنش‌هایی که در ذیل این موضوع مشاهده شد، وجود نگاه انتقادی دربارۀ مادریِ سنتی بود. از جمله مشخصه‌های شیوۀ مادریِ سنتی از نظر بانوان ترجیح‌دادن علایق و نیازهای فرزند بر نیازهای خود و فداکاری بیش‌از‌حد برای فرزندان بود. بسیاری از این زنان با نگاه انتقادی دربارۀ الگوی مادری سنتی بر لزوم توجه زن به خود و علایقش، حاکم‌بودن عقلانیت بر مادری و پرهیز از فداکاری بیجا در قبال فرزندان تأکید دارند. 🔖 بنابراین یکی از اولین نقاط اثرگذاری، ارتقای جایگاه و ارزش نقش‌های خانگی در میان زنان است؛ چراکه به دلیل رواج ارزش‌های مدرن در فضای عمومی جامعه، زنان مذهبی نیز در ذهن خود دچار تعارض ارزشی شده‌اند؛ چراکه به اعتراف خود در هنگام حضور در اجتماع مشاهده می‌کنند که جامعه ارزش و جایگاه بالاتری برای زنان شاغل قائل است. اگر برای تغییر این دست مسائل ‌برنامه‌ریزی درستی نشود، دیدگاه‌های این گروه نیز تغییر می‌کند. 🌐 @rouyesh_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دکتر مریم اردبیلی در گفت‌وگو با ماهنامه رویش اندیشه؛ 📌 مشارکت مردمی گامی به سوی حکمرانی خانواده‌محور 🌐 @rouyesh_andisheh
✅ نظرسنجی 📌 آیا مطالب شماره پنجم نشریه رویش اندیشه برایتان مفید بوده است؟ 📝 ثبت پاسخ: 🌐 https://EitaaBot.ir/poll/n3f5ml 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 اقتصاد رانتی؛ نتیجۀ اتکا به درآمدهای نفتی 📌 دکتر موسی شهبازی غیاثی در گفت‌وگو با ماهنامه رویش اندیشه؛ 🔖 وقتی منابع اقتصادی دولت در سال‌های متمادی به درآمدهای نفتی متکی باشد، دولت به دولتی رانتی و اقتصاد نیز به اقتصادی رانتی تبدیل می‌شود و تبعات و آثار میان‌مدت و بلندمدت بسیار زیادی به‌دنبال دارد که بر اقتصاد ایران، کاملاً منطبق است. 🔖 این ساختار اقتصاد رانتی و نفتی تبعات و آثار فراوانی بر اقتصاد ایران داشته و به‌طور مشخص ما را با دولتی به‌شدت گسترده از جهت تشکیلات و بوروکراسی و نظام دیوان‌سالاری و همچنین با کارآیی و اثر‌بخشی و پایین‌بودن خدمات بهینۀ دولتی به مردم مواجه کرده است. 🔖 یعنی این ساختار اداری و دولتی به‌واسطۀ بهره‌مندی از درآمدهای نفتی، ساختاری بسیار عریض و طویل را در طول این سال‌ها برای خودش ایجاد کرده و موجب شده که فضای دیوان‌سالاری خاصی بر اقتصاد ایران حاکم باشد. 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 اهمیت رشد اجتماعی زوجین در مسئلۀ ازدواج 📌 یادداشتی از سجاد نوجوان در ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 رشد اجتماعي فرد كه طی فرايند جامعه‌پذيری شكل می‌گيرد، در قالب ويژگی‌هايی همچون قدرت تشخيص وظايف و مسئوليت‌ها، قدرت انتخاب‌گری، اعتماد‌به‌نفس، انجام كنش‌های متعارف، استقلال نسبی در انجام وظايف، مسئوليت‌پذيری، التزام به رعايت هنجارهای اخلاقی و اجتماعی و توان درگير‌شدن در روابط پيچيدۀ اجتماعی ظهور می‌يابد. 🔖 در احاديث اسلامی نيز به اشاره‌هايی در باب اهميت رشد اجتماعی زوجين برمی‌خوريم؛ برای نمونه، ويژگی‌هايی مانند گرامی‌بودن همسر در بين بستگان خويش كه نشانۀ تربيت صحيح و شكوفا‌شدن شخصيت اجتماعی اوست؛ آداب‌دانی همسر به‌گونه‌ای كه وظايفش را بدون نياز به امر و نهی ديگران انجام دهد؛ نهی از ازدواج با افرادی كه وظايف همسری را نمی‌دانند يا نهی از ازدواج با افراد لجوج و بی‌منطق و سفارش به ازدواج با مردی كه مسئوليت‌پذير باشد و همسر و فرزندان خود را به ديگری وانگذارد. 🔖 از مجموع اين روايات استفاده می‌شود كه رشد اجتماعی و توانايی ايجاد ارتباط با افراد خانواده و فهم وظايف اجتماعی و خانوادگی، از مسائلی است كه در انتخاب همسر، بايد مورد توجه قرار گيرد. 🔖 با بیان این توضیحات، می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که اسلام با توجه به پیامدهای منفی تأخیر ازدواج برای جوانان و برای كل جامعه، پایین‌بودن سن ازدواج را اصل می‌داند و در جهت تبدیل‌شدن آن به هنجار اجتماعی می‌کوشد؛ اما سن دقیقی برای آن تعیین نشده است.‌ 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 خانواده، سنگ زیرین مسائل و مشکلات جامعۀ ایرانی است 📌دکتر وحید شالچی در گفت‌وگو با ماهنامه رویش اندیشه؛ 🔖 واقعیت این است که خانوادۀ ایرانی امروزه با چالش‌های بسیاری دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و مشکلات نهاد اقتصاد که به نهاد خانواده سرازیر شده، آن نهاد را در معرض فشارهای بی‌سابقه‌ای قرار داده است. 🔖 مثلاً آن زمان که ساختار اقتصاد ایران ناتوان است که فرصت‌های شغلی مناسب را در گستره‌ای فراهم کند که نیاز کشور است، خانوادۀ ایرانی بیشترین بار را تحمل می‌کند؛ نه دولت؛ یعنی دولت مدرن بخشی از مشروعیت خود را به‌خاطر سیاست‌های رفاهی به‌کار می‌گیرد؛ اما مسئلۀ یافتن شغل و مدیریت بیکاری را خانوادۀ ایرانی به دوش می‌کشد. 🔖 لذا قلعۀ آخر ما در فرهنگ ایرانی، خانواده است و در دیگر ساحات هم کماکان خانوادۀ ایرانی است که مؤثر عمل می‌کند و علی‌رغم همۀ مشکلات اقتصادی و میلیون‌ها مشاجرات خانوادگی که در این کشور رخ می‌دهد، سنگ زیرین چالش‌ها و مسائل و مشکلات جامعۀ ایرانی خانواده است و اگر خانوادۀ ایرانی نبود، سازمان‌های دولتی و عمومی نمی‌توانستند این حجم از مسائل اجتماعی را در کشور مدیریت کنند. 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 تورم در کشورهای پیشرفته پدیده‌ای تقاضایی است 📌 دکتر حسین درودیان در گفت‌وگو با ماهنامه رویش اندیشه؛ 🔖 در کشورهای پیشرفته هرچقدر اقتصاد، امروزی‌تر و پیشرفته‌تر می‌شود، تورم به‌سمت یک پدیدۀ‌ تقاضایی حرکت می‌کند. ضمن اینکه عرضه به بلوغ کافی رسیده و می‌تواند انعطاف کافی را از خودش نشان دهد. 🔖همچنین اقتصاد هم به‌ویژه در طرف تولید یا در اشتغالِ کامل است یا در مرز اشتغالِ کامل است؛ به‌عبارت دیگر بنیان تولیدی اقتصاد تکمیل شده است. منظور از بنیان تولیدی این است که طرف عرضه عمدتاً در کنترل کمپانی‌های بزرگ و بالغ با توان سازماندهی قوی و با درجۀ عالی از نوآوری و دانش از حیث فناورانه و کیفیت است. 🔖 در چنین اقتصادی، مسئلۀ قیمت‌ها مسئلۀ تقاضاست؛ یعنی در حالت عادی چیزی به نام انقطاع‌های سمت عرضه و محدودیت‌های هماهنگی وجود ندارد. این مورد هم به فشار تقاضا بستگی دارد و طرف تقاضا نیز وضعیت همواری دارد؛ یعنی می‌توان وضعیت آن را با متغیری مثل نرخ سود بانکی یا همان نرخ بهره تنظیم و مدیریت کرد. 🌐 @rouyesh_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حجت‌الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد در گفت‌وگو با ماهنامه رویش اندیشه؛ 📌 خانواده‌محوری؛ هستۀ اصلی نظام آموزش پیشین 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 حفظ احترام؛ عاملی مهم در تقویت روابط زوجین 📌 یادداشتی از حامد ملانوری در ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 حفظ احترام یکدیگر یکی از عوامل تأثیرگذار بر تقویت روابط زوجین و حفظ خانواده است. زن و شوهر باید به یکدیگر احترام بگذارند؛ البته نه احترام ظاهری و تشریفاتی، بلکه احترامی واقعی؛ این در ادارۀ زندگی مهم است. بین زن و شوهر، اهانت و تحقیر و تذلیل نباشد که اهانت و تحقیر موجب می‌شود بنیان خانواده سست شده و محبت کم ‌گردد. 🔖 احترام و تکریم زن در خانواده از حقوق ابتدایی او بوده و در زمرۀ مسائل مهمی است که در خانواده باید مورد توجه قرار بگیرد. زن اگر در محیط خانواده در چشم شوهر، فرزند و برادر، محترم و مکرّم شمرده بشود، بخش مهمی از مشکلات جامعه حل خواهد شد. اسلام به دنبال احترام کامل به زن است. 🔖 این احترام و تکریم با تصور اشتباهی که از زن، به‌عنوان انسان درجه‌دو وجود دارد، در تضاد است. این تصور که زن موجودی است که وظیفه‌اش خدمتگزاری است، متأسفانه در میان عدۀ زیادی از مردان وجود دارد. درحالی‌ که این درست نقطۀ مقابل آن چیزی است که اسلام بیان کرده است. رفتار مرد با زن بایستی احترام‌آمیز، محبت‌آمیز و همراه با نجابت و عفت باشد. این احترام و تکریم فقط به‌صورت زبانی نیست؛ بلکه یکی از ساحت‌های آن کمک و همکاری با زن در خانواده است. 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 جبران کمبود عرضه و مدیریت تقاضا؛ گامی مهم در بهبود وضعیت اقتصاد 📌 دکتر مهدی صادقی شاهدانی در گفت‌وگو با ماهنامه رویش اندیشه؛ 🔖 فشار تورمی که طی این سال‌ها آمده و مسکن ما را گران کرده، ساختمان را گران کرده و همۀ این‌ها باعث می‌شود که فشار هزینه‌ای ایجاد شود و این امر در سالیان متمادی اقتصاد ما را دچار مشکل کرده و باعث شده که تورم ناشی از فشار هزینه‌ای ما چشمگیر باشد. 🔖 البته تورم ناشی از فشار تقاضا هم وجود دارد؛ اما این نوع تورم جبران‌شدنی است به این شرط که بتوان جریان تولید را تقویت کرد. ما نتوانستیم جریان تولید را تقویت کنیم و لذا در کنار تورم ناشی از فشار هزینه، تورم ناشی از فشار تقاضا نیز ایجاد شد ؛ یعنی مثلاً مردم تقاضای مرغ داشتند؛ اما مرغی در بازار نبود. در این حالت به تورم ناشی از فشار تقاضا و کمبود عرضه دچار می‌شویم. 🔖 ما باید در اینجا کمبود عرضه را جبران کنیم. در کنار آن باید تقاضا را مدیریت کنیم و مثلاً آن چیزهایی را که مردم می‌توانند مصرف نکنند، جایگزین چیز دیگری کنیم. مثلاً برنج را با سیب‌زمینی جایگزین کنیم. از آن طرف هم سعی کنیم که وابستگی اقتصاد را به دلار کم کنیم که تحت‌تأثیر این ناملایمات، وقتی که دلار افزایش پیدا می‌کند، فشار تورمی بر ما کمتر شود. 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 مدرنیته با شاخص فردگرایی مروج خشونت بیشتر است 📌دکتر سمیه عرب‌خراسانی در گفت‌وگو با ماهنامه رویش اندیشه؛ 🔖 مدرنیته با شاخص فردگرایی، مروج خشونت بیشتر است. ضرب فردگرایی در ساختار جنسیت و قدرتی که مردان را در مرتبۀ بالاتری از زنان قرار می‌دهد، ایجاد نیازهای جدید برای زنان که مطالبۀ پرداختن به آن‌ها و اطلاع و آگاهی آن‌ها از انواع خشونتی که بر آن‌ها وارد می‌شود و همچنین مقابلۀ زنان و مردان باعث شده طیف وسیع‌تر و عمیق‌تری از خشونت ایجاد شود. 🔖 موقعیت جنسیتی زنان و مردان در دوران مدرنیته جز در برخی ممالک تغییر جدی و بنیادی ندارد؛ اما آگاهی زنان از انواع خشونت، آن‌ها را در پذیرش این ماجرا در موقعیت مقابله قرار داده و خود باعث تشدید خشونت شده است. شیء‌انگاری جزئی از این فرایند است؛ نه عامل مجزا. 🔖 در بستر فردگرایی و در ساختار جنسیتی که همچنان مردان این ذهنیت را دارند که مجازند به زنان خشونت اِعمال کنند، سنت و مدرنیته تفاوت چندانی در خشونت علیه زنان ندارد، بلکه بستر انجام خشونت زنان بر مردان را نیز ایجاد کرده است. 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 مؤلفه‌های مهم در فرایند خواستگاری 📌 یادداشتی از محمدمهدی بیکی در ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 از جمله مهم‌ترین مسائلی که در خواستگاری نقش بسزایی دارد و غفلت از آن به انتخابی بس نادرست منجر می‌شود، تحقیق است. در این مسئله باید به چهار مؤلفه توجه شود. 🔖 در ابتدا باید به زمان تحقیق توجه شود. نکتۀ مهم این است که در هر مرحله از خواستگاری چگونه باید تحقیق شود. مثلاً نمی‌توان در زمانی که قرارهای مهم برای ازدواج گذاشته شده، تحقیقات اولیه انجام شود. 🔖 مؤلفۀ دوم در تحقیق، منابع تحقیق هستند. یکی از منابع تحقیق همسایگان هستند. گروه دیگر در تحقیق، افراد فامیل هستند که می‌تواند تحقیق از آن‌ها بسیار راهگشا باشد. در درجۀ بعد هم دوستان خانوادگی، هم‌کلاسی‌ها، همکاران و... می‌توانند اطلاعات مناسبی از آن شخص در‌اختیار انسان قرار دهند.‌ 🔖 مؤلفۀ سوم خصوصیات محقق است که باید به آن توجه شود. محقق باید فردی زیرک و پخته باشد تا بتواند به‌صورت هوشمندانه‌ای سؤال کند و اطلاعات لازم را از صحبت‌های افراد بیرون بکشد. این فرد همچنین باید معتمد و امین باشد و در‌نهایت از صمیمی‌ترین و خیرخواه‌ترین افراد به انسان باشد. 🔖 مؤلفۀ چهارم در تحقیق، شیوۀ تحقیق است. محقق باید بگوید این اطلاعات محفوظ است و جایی نقل نمی‌شود. از دیگر نکات این است که تحقیقات باید متعدد باشد و نباید به یک یا دو منبع اکتفا کرد. همچنین باید محقق سؤالات مناسبی برای تحقیق خود در‌نظر بگیرد و آن‌ها را از قبل طراحی کند. 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 عشق واقعی، برآمده از شناخت و هیجان درست است 📌دکتر منصوره‌سادات صادقی در گفت‌وگو با ماهنامه رویش اندیشه؛ 🔖 وقتی دربارۀ عشق درست صحبت می‌کنیم، یعنی از چیزی صحبت می‌کنیم که از شناخت به‌وجود می‌آید. پس اگر دربارۀ عشق پخته صحبت می‌کنیم، از عشقی صحبت می‌کنیم که یک طرف آن شناختِ درست و طرف دیگر آن هیجان درست است؛ نه حالتی که صرفاً افراد شیفتۀ یکدیگر می‌شوند و بسیاری از امور یکدیگر را نمی‌بینند و خطاهایی می‌کنند و با این خطاها فکر می‌کنند که می‌توانند همه‌چیز را درست کنند. 🔖 متأسفانه این نوع شیفتگی‌ها ممکن است به روابط ناپایدار و اشتباه منجر شود و حتی امکان دارد به زندگی دیگران تعرض کنند. 🔖 بنابراین وقتی از عشق واقعی صحبت می‌کنیم که در ادبیات خودمان هم پررنگ است، دربارۀ مؤلفه‌ای صحبت می‌کنیم که در آن انواع صمیمیت‌ها وجود دارد؛ یعنی صمیمیت‌هایی که افراد همدیگر را به‌خوبی شناخته و نقاط قوت و ضعف خودشان را خوب می‌دانند و همچنین از نقاط قوت و ضعف طرف مقابل خود هم به‌خوبی آگاه هستند. در این حالت است که افراد، خیلی خوب پخته شده و می‌توانند هیجانات خود را مدیریت کنند و به هیجانات همسر خود نیز پاسخ دهند. 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 نارسایی شبکۀ توزیع باعث افزایش هزینه‌ها و بهره‌وری پایین می‌شود 📌 دکتر مهران برادران‌نصیری در گفت‌وگو با ماهنامه رویش اندیشه؛ 🔖 وقتی که شبکه، یک شبکۀ مدرن نباشد و یک شبکۀ ناکارآمدی باشد، نیازهای آن از طریق مجموعه‌هایی انجام می‌شود که آنها واسطه نامیده می‌شوند. این واسطه به دلیل ضعف‌هایی که آن شبکه دارد، در آن حضور پیدا می‌کند. لذا نارسایی و کمبود و ضعف‌های خود شبکه است که باعث افزایش هزینه‌ها و بهره‌وری پایین می‌شود. 🔖 همین الان، این شبکه برای خیلی افراد سود دارد و اگر شما می‌بینید که شبکه به صورت خرید و فروش در فضای مجازی و به صورت ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ ایجاد می‌شود، در واقع دولتها زیرساخت‌ها و زمینه‌های فرهنگی آن را فراهم می‌کنند و آنها خودشان ایجاد می‌شوند. 🔖 این مسئله نیاز به مطالعۀ دقیقی دارد تا آثار آن بررسی شود و به اصلاحات لازم آن و کاهش‌دادن نکات منفی و هزینه‌های آن توجه شود؛ اما در نهایت اینگونه نیست که دولت از همین حالا اعلام کند که هرکس واسطه است را می‌گیریم و با آن برخورد می‌کنیم. 🔖 یعنی بیش از آنکه مباحث از نوع سلبی باشد، از نوع اثباتی است؛ به این معنا که باید زمینه‌ها و فرایندهای قانونی را ایجاد کنیم تا اصلاحات بتواند قابلیت اجرایی داشته باشد و عملی شود. 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 گفتمان جمهوری اسلامی، حفظ کرامت انسانی زن با محوریت خانواده است 📌 یادداشتی از دکتر علیرضا بهرامی در ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 انقلاب اسلامی ایران به‌عنوان نقطۀ عطفی در تاریخ معاصر ایران با عنوان «جمهوری اسلامی ایران» افقی جدید را بر مردم این کشور گشود و امیدی تازه را برای برپایی حکومتی دینی در دل مردم ایجاد کرد. نظام جمهوری اسلامی در بیشتر عرصه‌ها به‌دنبال تحول و دگرگونی نسبت‌به گذشته بود. در این میان مسئلۀ زن و جایگاه او از مهم‌ترین این عرصه‌ها به‌شمار می‌رفت. 🔖 کلیّت نظام جمهوری اسلامی با اعتقاد به پایمال‌شدن منزلت حقیقی و اجتماعی زن در طی آن دوران با سوءاستفادۀ ابزاری از جنس زن، به‌دنبال گسترش خوانش جدیدی از زن مسلمان بود؛ خوانشی که علاوه‌بر حفظ کرامت انسانی زن با محوریت خانواده، بر نقش‌آفرینی و حضور اجتماعی زنان نیز تأکید می‌کرد. 🔖 انقلاب اسلامی با ایجاد ظرفیت و همچنین تأمین امنیت عمومی زنان در فضای عمومی موجب شد زنان در اجتماع حضوری گسترده یابند. تا پیش از انقلاب امکان حضور زنان مذهبی در بسیاری از فضاهای عمومی مانند دانشگاه به‌راحتی میسر نبود؛ اما جمهوری اسلامی این امکان را برای بسیاری از زنان مذهبی ایجاد کرد که بتوانند در عرصه‌های مختلف حضور پیدا کنند. علاوه‌بر‌این گفتمان حاکم نیز زنان مذهبی و انقلابی را به اثرگذاری اجتماعی و سیاسی فرامی‌خواند. این ظرفیت و تشویق موجب شد خودباوری و حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی مختلف پدید آید. 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 مسئولیت پدر در خانواده، توجه به عرصۀ تربیت در کنار نقش اقتصادی است 📌دکتر زهرا داورپناه در گفت‌وگو با ماهنامه رویش اندیشه؛ 🔖 اگر ما همان‌طور که به زنان می‌آموزیم، به مردان هم بیاموزیم که در قبال خانواده مسئولیت دارند، با پدرانی مواجه نمی‌شویم که صرفاً نقش اقتصادی دارند و عرصۀ تربیت را رها کرده‌اند. 🔖 اگر مردان متدیّن ما بیاموزند کمک ایشان در رشد و غنای همسرشان مصداق «مَن اَحیا نَفساً» و ثواب و تقرب به درگاه خداوند است، فعالیت‌های متنوع زنان به دشواری منجر نمی‌شود. 🔖در جامعۀ اسلامی، همه وظیفه دارند به رشد سایر مسلمانان کمک کنند؛ حاکمیت در سطح کلان، مسجد و مدرسه در سطح میانه و خانواده و فرد در سطح خود. آنجا که در جامعۀ ما این رشد با مانع مواجه می‌شود، از نگاه غیردینی و عملکرد غیردینی سرچشمه می‌گیرد؛ یعنی مردی که مثلاً به‌جای تشویق همسرش به مستحبات، از او تمیزکاری خانه را مطالبه می‌کند یا مدیری که برای نیرویش که مادر است، تسهیلی قایل نمی‌شود یا مسئول بهداشت و درمان که به حل مشکلات زنان در فرزندآوری همت نمی‌کند و... همگی باید پاسخگوی این باشند که چرا قابلیت‌های زنانی را که مسئولشان بودند، از میان بردند. 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 سیاست‌گذاری دولت در مهار تورم باید در راستای بهبود فضای تولید باشد 📌 دکتر حمیدرضا مقصودی در گفت‌وگو با ماهنامه رویش اندیشه؛ 🔖 ما در اوضاع فعلی، هرچه بازار سفته‌بازی را داغ کنیم، به تولید ضربه می‌زنیم. خصوصاً هرچه اوراق منتشر کنیم، درواقع پول را از سایر بخش‌ها به سمت اوراق می‌کشیم؛ یعنی از بخش واقعی که همان تقاضای مردم به کالای مصرفی است، به سمت اوراق می‌کشیم یا از تولید به آن سمت می‌کشیم و تولیدی‌ها را تعطیل می‌کنیم. 🔖 لذا هرگونه توزیع اوراق، چه توزیع اوراق بدهی توسط خزانه، چه عرضه‌های اولیه‌ای که در بازار سرمایه اتفاق می‌افتد و چه هر وجهی که در بازار سرمایه برای تقویت بازار ثانویه واریز می‌شود، همۀ این‌ها عملاً نسبت‌به تولید، سیاست انقباضی به خود می‌گیرد. 🔖 به هرحال اگر دولت می‌خواهد تورم را از بین ببرد، بهینۀ اول تولید است و دولت باید دربارۀ فضای کسب‌وکار، بهبود فضای تولید و بهبود فضای تجاری، سیاست‌گذاری مستقیم انجام دهد و در آنجا مسائل خود را باید بجوید. اگر می‌خواهد سیستم نظام بانکی و سیاست‌های پولی خود را اصلاح کند، باید در این اوضاع رکود به‌سمت سیاست‌های پولی انبساطی برود و از همۀ انقباض‌ها چه پولی و چه مالی باید بپرهیزد. 🌐 @rouyesh_andisheh