eitaa logo
رسادین|فرهنگ و رسانه پژوهی دینی
671 دنبال‌کننده
632 عکس
85 ویدیو
78 فایل
✅ فرهنگ و رسانه‌ پژوهی دینی (رَسادین) ✍️مدیر: @mobini (مجید مبینی مقدس؛ خارج فقه و اصول، دکتری فرهنگ و ارتباطات) 🔸کانال همراه: روش شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad 🔸تبادل: @Mohammad_sobhan313
مشاهده در ایتا
دانلود
document.pdf
6.65M
«تحلیل انتقادی مبانی معرفتی تفسیرگرایان در بین‌فرهنگی از منظر حکمت اسلامی» 🔹 : داود سجاسی 🔹استاد : دکتر عماد منبع: ایران‌داک 🔸رسانه‌پژوهی دینی؛ 🆔 https://eitaa.com/rasadin 🆔 https://ble.ir/rasadin
بدون شکل نمی‌گیرد 🔹استاد : ▫️هیچ ی بدون روش‌شناسی اجتهاد شکل نمی‌گیرد ▫️عدم روش‌شناسی و اتکا به ارتکازات ذهنی، مقرون به خطاست ▫️اگر روش‌شناسی اجتهاد نباشد، فقه ما با این دنیای متحول نمی‌تواند دست و پنجه نرم کند ▫️باید بر اساس دستگاه‌های روشمند فقهی جلو برویم ▫️شیخ انصاری روش پیچیده‌ای دارد، پیچیده‌تر از او، صاحب جواهر است که اتخاذ روش از او سخت است. ▫️متن تفصیلی در: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/53 ▫️کانال مرتبط: روش‌شناسی اجتهاد (روشنا): @ravesh_ejtehad 🔸رسانه‌پژوهی دینی؛ 🆔 https://eitaa.com/rasadin 🆔 https://ble.ir/rasadin
مناسبات قاعده مصلحت و رسانه.pdf
813.8K
✅ مقاله مناسبات قاعده و 🔹نویسندگان: دکتر محمدعلی ، دکتر امیررضا توکلی، عابدین سیاحت اسفندیاری (نویسنده مسئول) 🔸رسانه‌پژوهی دینی؛ 🆔 https://eitaa.com/rasadin 🆔 https://ble.ir/rasadin
فقه رسانه.pdf
838.1K
؛ مصاحبه مجله تا اجتهاد با حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدعلی 🔸؛ رسانه‌پژوهی دینی 🆔 https://eitaa.com/rasadin 🆔 https://ble.ir/rasadin
✅ از تا 🔹برخی اندیشه‌ورزان ارتباطات بین پیام و نشانه تفاوت قائل شده اند. دکتر محسنیان راد در کتاب ارتباط شناسی (ویرایش دوم، ص۱۹۵)، به نقل از دیوید برلو، پیام را اعم از نشانه می‌داند و می‌نویسد: 🔹دیوید برلو سه عنصر را در شناسایی کرد: ۱. code (رمزها، نشانه‌ها): مانند مادر، mother ۲. treatment ۳. content: محتوا از ترکیب کد و نحوه ارائه به دست می‌آید و «نماینده معنی مورد نظر اوست» (ص۲۷۲). 🔹تفکیک پیام به سه عنصر نشانه، نحوه ارائه و محتوا به صورت مستقیم و غیرمستقیم در آثار دیگر ارتباط‌شناسان مانند ساندرس، ویت و ... نیز آمده است. ▫️با سپاس از: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدهادی شریعتی 🔸؛ رسانه‌پژوهی دینی 🆔 https://eitaa.com/rasadin 🆔 https://ble.ir/rasadin
✅چند ثانیه با کتاب‌های روزنامه‌نگاری 🔹انتشارات ناشر تخصصی در حوزه روزنامه نگاری، ارتباطات و رسانه، کتاب های موجود خود را در کتابخوان فعلا رایگان کرده است 🔹این کتاب‌ها، با اپلیکیشن طاقچه (اندرویدی/ ویندوزی) قابل مطالعه است 🔹لینک مرتبط: https://taaghche.com/publisher/انتشارات-ثانیه ▫️با سپاس از دکتر اسماعیل صابر کیوج 🔸؛ رسانه‌پژوهی دینی 🆔 https://eitaa.com/rasadin 🆔 https://ble.ir/rasadin
✅درآمدی بر طراحی دینی 🔹در طراحی نظام اجتماعی سیاسی، کدهایی را می‌توان در معارف دینی مشاهده کرد که می‌تواند به طراحی مدل جدید نظام سیاسی و متفاوت با نظام سیاسی غربی کمک کند. 🔹مثلا در نامه‌های امیرالمومنین(ع)، برخی افراد به عنوان منصوب شده اند و برخی دیگر به عنوان و توصیه‌هایی که حضرت به والی می‌کنند با توصیه‌هایی که به عامل خود می‌کنند، متفاوت است. 🔹یا مثلا در فقه، در حوزه نظارت در نظام سیاسی، بحث مطرح است و نه بحث (رک. یادداشت چالش های اجتهاد در فقه سیاسی، استاد حسینعلی سعدی) 🔹حال برای طراحی اجتماعی ای دینی از چه مولفه‌هایی در دین می‌توان بهره برد؟ کتاب ذیل (روش‌ اطلاع‌رسانی انبیا) یکی از منابعی است که شاید بتوان تا حدی از آن در این راستا بهره گرفت. 🔸؛ رسانه‌پژوهی دینی 🆔 https://eitaa.com/rasadin 🆔 https://ble.ir/rasadin
2685-fa-raveshe ettelarasaniye anbiya.pdf
1.6M
✅ کتاب روش از ديدگاه قرآن و حديث 🔹گروه تحقيق: پروانه ، جواد جعفري‌زوج، زهرا اسلامي؛ با نظارت محمد بيستونی @olum_howzeh_pdf 🔸؛ رسانه‌پژوهی دینی 🆔 https://eitaa.com/rasadin 🆔 https://ble.ir/rasadin
قاعده فقهی حرمت اختلال نظام و کاربرد آن در حوزه ارتباطات و رسانه.pdf
311.9K
✅ مقاله حرمت اختلال نظام و کاربرد آن در حوزه ارتباطات و 🔹نویسنده: استاد سید علی ؛ دانشیار دانشگاه امام صادق(ع) و مؤلف کتاب «قواعد فقهی فرهنگ و ارتباطات» 🔸؛ رسانه‌پژوهی دینی 🆔 https://eitaa.com/rasadin 🆔 https://ble.ir/rasadin
چگونه دکتری ارتباطات قبول شویم.pdf
483K
✅ چگونه قبول شویم؟ ( توصیه‌های رتبه ۱ کنکور دکتری ارتباطات ۹۹) 🔹در این فایل، تجربه‌های جواد ، رتبه کنکور دکتری ارتباطات ۹۹ و دانشجوی دکتری دانشگاه (ع)، به نگارش درآمده است و به صورت توسط کانال رسانه‌پژوهی دینی (رسادین) انتشار می‌یابد. 🔸کانال رسانه‌پژوهی دینی (؛ فقه و فلسفه رسانه) 🆔 https://eitaa.com/rasadin 🆔 https://ble.ir/rasadin 🌐 www.rasadin.blog.ir
✅ اقسام ارتباطات در بیان روایات قَالَ اَلصَّادِق (ع): أُصُولُ اَلْمُعَامَلاَتِ تَقَعُ عَلَى أَرْبَعَةِ أَوْجُهٍ مُعَامَلَةُ اَللَّهِ وَ مُعَامَلَةُ اَلنَّفْسِ وَ مُعَامَلَةُ اَلْخَلْقِ وَ مُعَامَلَةُ اَلدُّنْيَا امام صادق(ع): اصول معاملات چهار گونه است: با خدا، با خود، با انسان‌ها، با دنیا (مصباح الشریعه، ج۱، ص ۵). 🔸؛ رسانه‌پژوهی دینی 🆔 https://eitaa.com/rasadin 🆔 https://ble.ir/rasadin 🌐 www.rasadin.blog.ir
حقوق مخاطب.mp3
15.62M
✅ حقوق در ارتباطات از دیدگاه اسلام 🔹دکتر محسن اسماعیلی، حقوقدان سابق شورای نگهبان کلاس مطالعات اسلامی در فرهنگ و ارتباطات (مقطع دکتری) مدت زمان: 1:17 https://ble.ir/culture_communication 🔸؛ رسانه‌پژوهی دینی 🆔 https://eitaa.com/rasadin 🆔 https://ble.ir/rasadin 🌐 www.rasadin.blog.ir
✅ درس روابط اجتماعی استاد 🔹استاد اعرافی امسال در بحث خارج فقه به موضوع روابط اجتماعی (با عنوان فرعی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها) می‌پردازند. 🔹فایل صوتی و متنی این جلسات از سایت استاد و سایت مدرسه فقاهت قابل دریافت است: 🌐 http://www.eshragh-erfan.com/index.php/fa/arafi/skill-4/feghh-ravabet-miyan-fardi-2 🌐 http://www.eshia.ir/Feqh/Archive/arafi/Feqh_Ejtemaei/99 🔸؛ رسانه‌پژوهی دینی (فقه و فلسفه رسانه) 🆔 https://eitaa.com/rasadin 🆔 https://ble.ir/rasadin
‏✅ گزارشی از وبینار و شبکه های اجتماعی 🔹 تفصیلی این وبینار که در تاریخ ۲۵ آذرماه ۹۹ از سوی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شده بود؛ در نشانی ذیل قابل دسترس است: 🌐ijtihadnet.ir/از-نگاه-حکمرانی-به-فقه-فضای-مجازی-تا-دلا/ 🔸؛ رسانه‌پژوهی دینی 🆔 https://eitaa.com/rasadin 🆔 https://ble.ir/rasadin 🌐 www.rasadin.blog.ir
✅ درس استاد 🔹در سال گذشته، استاد سید احمد خاتمی در ۲۰ جلسه به بحث فقه رسانه پرداختند 🔹فایل صوتی این جلسات در آدرس ذیل قابل دسترس است: https://www.eshia.ir/Feqh/Archive/Khatami/Feqh2/98 🔸؛ رسانه‌پژوهی دینی 🆔 https://eitaa.com/rasadin 🆔 https://ble.ir/rasadin 🌐 www.rasadin.blog.ir
فقه حکمرانی در فضای مجازی و الگوی حکمی اجتهادی .mp3
9.68M
✅ فایل صوتی حکمرانی 🔹ارائه: استاد دانشگاه علامه طباطبایی، ۲۵ آذر ۱۳۹۹ @khosropanah_ir @savad_rasaneh 🔸؛ رسانه‌پژوهی دینی https://eitaa.com/rasadin
🔳دنبال حاج قاسم می‌گشتیم! 🔹«در جلسه‌ با مسئولین مختلف، حاج قاسم یک ‌ای می‌نشست که اصلاً . آدم گاهی اوقات می‌خواست بداند یا استشهاد کند، باید می‌گشت تا او را پیدا می‌کرد؛ خودش را قرار نمی‌داد، نمی‌کرد ... از همه‌ خصوصیات بالاتر، اخلاص او بود ... ماها کنیم در خودمان اخلاص را» (رهبر انقلاب، ۱۳۹۸/۱۰/۱۸). 🆔 @ravesh_ejtehad 🔸؛ رسانه‌پژوهی دینی https://eitaa.com/rasadin
◾️حقا و انصافا امروز نظیر آقای ممکن است وجود داشته باشد، با این وزانت علمی و عمق علمی و احاطه و وسعت و با این آگاهی و بینش و صفا. ◾️این سه جهت در ایشان جمع است: هم علم، هم بصیرت به معنای حقیقی کلمه و هم صفا. (آیت الله خامنه‌ای، مهرماه ۱۳۸۹) www.hawzahnews.com/news/931369 🆔 @ravesh_ejtehad 🔸؛ رسانه‌پژوهی دینی https://eitaa.com/rasadin
✅ سطوح تحلیلی 🔹مسائل فقه رسانه را می‌توان به چند بخش اصلی تقسیم کرد: ▫️الف. در مسائل ▫️ب. فقه فردی در مسائل (معاصر) ▫️ج. رسانه 🔹ورود به مسائل فقهی در هر یک از این سطوح، نیازمند روش‌شناسی اجتهاد متناظر با خود است. 🔸رسانه‌پژوهی دینی؛ @rasadin
paknevis_0.11.10.exe
7.15M
✅پاک‌نویس؛ نرم‌افزار ویراستاری متن 🔹یکی از دشواری‌های نگارش‌های علمی مانند مقاله و پایان‌نامه، ویراستاری آن (به ویژه اصلاح نیم‌فاصله) است. 🔹ویراستیار اولین نرم‌افزار قدرتمند با پشتیبانی از زبان فارسی در محیط ورد بود که انتشار آن ادامه نیافت؛ اکنون پاک‌نویس (محصول مرکز کامپیوتری علوم اسلامی نور) جایگزین مناسبی برای آن به شمار می‌رود و به صورت یک در محیط ورد، با سهولت کار ویراستاری و اصلاح انواع خطاهای نگارشی متن شما را انجام می‌دهد. 🔸رسانه‌پژوهی دینی؛ 🆔 https://eitaa.com/rasadin 🆔 https://ble.ir/rasadin
✅ استاد خاتمی: ضرورت بازنگری در جایگاه ذکر احکام در کتب فقهی 🔹مباحث مربوط به کردن در باب سلام نماز مطرح می شود؛ در حالی که جای آن در آنجا نیست. 🔹مباحث مربوط به نیز در باب وجوب ستر در نماز، به خاطر الکلام یجر الکلام و به عبارت دیگر به مناسبت احکام ستر نماز، احکام حجاب مطرح شده است. 🔹محَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا ... این روایت مربوط به احکام و زندگی مردم با یکدیگر است.در حالی که این بخش احکام را در کتاب الحج ذکر کرده اند و اینکه احکام العشره را در کتاب الحج ذکر کرده اند چون مسافرت ها به حج کاروانی است و در موسم حج مسلمانان با یکدیگر ار تباط دارند. 🔹 یک ی در فقه باید بشود که هر کدام از این احکام در باب مخصوص خود ذکر شود. (استاد سید احمد خاتمی، درس خارج فقه رسانه، ۱۶ بهمن ۹۸) 🔸کانال رسانه‌پژوهی دینی (؛ فقه و فلسفه رسانه) 🆔 https://eitaa.com/rasadin 🆔 https://ble.ir/rasadin
✅ ادله وجوب آموزش سواد رسانه/ جهل به سواد فنّاورانه آسیب‌های بزرگ دنیوی و اخروی دارد ▫️حجت‌الاسلام والمسلمین در درس خارج فقه فضای مجازی: 🔹 سواد فنّاورانه چون حیات مادّی و معنوی امروز بشر بدان وابسته است، از قسم علوم واجب است. 🔹 جهل به سواد فنّاورانه آسیب‌های بزرگ دنیوی و اخروی دارد لذا سواد رسانه از علوم نافع و از ضروریّات زندگی است. 🔹 ادلّه وجوب آموزش سواد رسانه: 1️⃣ دلیل اوّل: مقدّمه واجب: وقتی ضرورت و مصلحت ملزمه این علم مشخص شد تحصیل و آموزش آن از باب مقدّمه واجب می‌شود. 2️⃣ دلیل دوم: عون بر برّ و تقوی: تحصیل سواد رسانه کار پسندیده‌ای است که جلوی آسیب‌ها را می‌گیرد. 🌐 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22099 @meftaah_com 🔸کانال رسانه‌پژوهی دینی (؛ فقه و فلسفه رسانه) 🆔 https://eitaa.com/rasadin 🆔 https://ble.ir/rasadin
حکم فقهی پاسخ به سلام در ارتباطات کلامی غیرشفاهی سنتی و مدرن.pdf
399.8K
✅ مقاله علمی پژوهشی حکم پاسخ به سلام در کلامی غیرشفاهی سنتی و مدرن 🔹نویسنده: حجت الاسلام دکتر مصطفی ؛ پژوهشگر و مدرس سطوح عالی حوزه 🔹برشی از چکیده: ... نتایج تحقیق نشان داده است، در غیرشفاهی میان­فردی چه سنتی چون نامه‌نگاری کاغذی و چه مدرن چون و فردی، پاسخ سلام واجب است. در ارتباطات جمعی (رادیو و تلویزیون) گرچه پخش زنده باشد، پاسخ واجب نیست و در ارتباطات گروهی، حکم آن بسته به نوع ارتباط و بستر آن فرق دارد. 🔸کانال رسانه‌پژوهی دینی (؛ فقه و فلسفه رسانه) 🆔 https://eitaa.com/rasadin 🆔 https://ble.ir/rasadin