بازنمایی میدان قدرت در سریال_های خانگی؛ مطالعۀ موردی سریال آقازاده.pdf
2.39M
✅ معرفی آثار برگزیده شانزدهمین جشنواره بین المللی #پژوهش_فرهنگی (۵)
🔹مقاله بازنمایی میدان قدرت در سریالهای خانگی؛ مطالعۀ موردی سریال آقازاده
🔹نویسنده: دکتر فردین محمدی (دانشآموختۀ دکترای جامعهشناسی اقتصادی و توسعه، دانشگاه فردوسی مشهد)
https://www.jicr.ir/article_486.html
🔹رتبه: شایسته تقدیر سوم در گروه هنر
https://ifcr.ir/fa/news.php?rid=69
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
✅ راهاندازی میز تخصصی فقه صنایع خلاق ذیل گروه پژوهشی فقه ارتباطات، هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)
🔹میز تخصصی فقه صنایع خلاق برای اوّلین بار، در حوزه علمیه و با همت گروه پژوهشی فقه ارتباطات، هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)، کار خود را آغاز کرد.
🔹بررسی نقش فقه در عرصه صنایع خلاق، همچنین بررسی مبانی فقهی، موضوع شناسی فقهی و کشف شبکه مسائل و استخراج احکام فقهی در زمینه صنایع خلاق از مهمترین ماموریتها و اهداف این میز است.
🔹گروه پژوهشی «فقه ارتباطات، هنر و رسانه» یکی از گروههای تخصصی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) است که به فعالیتهای پژوهشی روشمند فقهی ناظر به تعیین احکام شرعی و استنباط ضوابط و مقرّرات الهی در ساحتهای هنر و رسانه میپردازد.
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
🔺تکنیک عملیات روانی بر ضد مقاومت با اعلام خبر جعلی آتشبس توسط الجزیره
🔹 ساعاتی پیش سخنگوی وزارت خارجه قطر اعلام کرد اسرائیل با آتشبس توافق کرده و حماس نیز نظر مثبتی داده است. پس از آن شبکه الجزیره نیز با آب و تاب این خبر را نقل کرد به گونهای که اهالی غزه تصور کردند که آتشبس شده و همین موجب تیراندازی هوایی و برگزاری جشن در برخی نقاط غزه شد! دقایقی بعد اما الجزیره و سایر رسانهها خبرهای قبلی را اصلاح کردند.
🔹 جدای از دردناک بودن این مسئله برای مردم غزه، اما حقیقت آن است که موارد اختلافی توافق آتشبس زیاد است و اینگونه خبررسانی قطریها جای سوال دارد؟!
🔹 این گونه خبردهی وقتی سوالبرانگیزتر میشود که بدانیم در میان واسطهها، قطر و مصر با محوریت قطر وظیفه تحت فشار قرار دادن حماس برای کوتاه آمدن از سقف خواستهها را دارند.
🔹 از این رو اگر بدبین باشیم و این را یک طرح از پیش طراحی شده بدانیم یا حتی خوشبین باشیم و آن را سهوی بدانیم، اثر این اعلام خبر، شادی مردم غزه و سپس تکذیب آن، فشار بیشتر بر مقاومت است زیرا مردم را در یک حالت امید و ناامیدی و سپس انتظار قرار داده و باعث افزایش فشار مردمی بر حماس برای پذیرش آتشبس میشود.
🔹 این تاکتیک قبلاً در مذاکرات احیای #برجام بر روی کشورمان نیز پیاده شده است به گونهای که ناگهان چندین منبع غربی اعلام میکردند امضای توافق بسیار نزدیک و قریبالوقوع است (در حالی که در واقعیت چنین نبود) و این خبر باعث تغییر وضیت ادراکی جامعه و حتی اثرگذاری بر بازارهای مالی کشور میشد اما مجددا چند ساعت بعد منابع دیگر میگفتند توافق نزدیک نیست و اختلافات زیاد است و این دوباره مردم و بازار را با تکانه و تغییر روبرو میکرد علیالخصوص وقتی که بازی مقصرنمایی هم دنبال شده و "زیادهخواهی ایران" دلیل عدم به نتیجه رسیدن مذاکرات تلقی میشد.
🔹این با روند اخیر مشابه است جایی که گفته میشود "اسرائیل موافقت خود را با توقف موقت جنگ اعلام کرده اما حماس فقط تایید اولیه داده است!"
منبع: @Muhallel
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
تبیین الگوی ارتباط بین فردی بر اساس منابع اسلامی.pdf
616.6K
✅ مقاله منتخب هفتمین جشنواره کتاب سال حوزه (بهمن ۱۴۰۲)
🔹تبیین الگوی ارتباط بینفردی بر اساس منابع اسلامی
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
تمدید شد
✅ نخستین همایش ملی فرهنگ #شهرت؛ تحولات هنر، رسانه و جامعه
▫️تمدید مهلت ارسال چکیده: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
▫️مهلت ارسال اصل مقالات: ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
▫️برگزاری همایش: ۱۵ مهر ۱۴۰۳
🔹 ارسال آثار و اطلاعات بیشتر: https://clbconf.ut.ac.ir
@clbconf_ut
@rcica_ir
@khosh_namha
#اطلاعرسانی
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
مهلت ارسال مقالات به همایش دین، فرهنگ و رسانههای نوین تا 10 اسفندماه 1402 تمدید شد
@rcnmconference1
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
✅ «تعامل با دیگری» اثر جدید استاد حیدر حب الله
🔹کتاب «تعامل با دیگری، از گفتوگوی عقلانی تا کرامت انسانی» اثر جدید استاد شیخ حیدر حبالله به زبان فارسی است که بهتازگی از سوی نشر نگاه معاصر به زیور طبع آراسته شد.
🔹اثر حاضر مشتمل بر دو تحقیق است که یکی از آنها برگرفته از یکی از فصول کتاب استاد حبالله با عنوان «مسأله المنهج فی الفکر الدینی» است که در سال ۲۰۰۶ میلادی در بیروت منتشر شد؛ و دومی از کتاب «قواعد #فقه_العلاقه مع الآخر الدینی» وی است که در سال ۲۰۲۰ میلادی در بیروت منتشر شده است.
🔹بخش دوم این کتاب که در حوزه #ارتباطات انسانی است برای پژوهشگران ارتباطات قابل استفاده است
▫️ معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=74854
@ijtihad
#فقه_ارتباطات
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
QavaedAlelaqeMaAlakhirAldini.pdf
9.44M
✅ فایل کتاب فقه العلاقة مع الآخر الديني
🔹نویسنده: استاد شیخ حیدر حبالله (مجتهد لبنانی)
#فقه_ارتباطات
▫️منبع: سایت استاد
http://www.hobbollah.com
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
✅ همایش هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی
🔹مهلت ارسال چکیده تا ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۲ تمدید شد
سایت:
https://aicisc.com/
@Aicisc_com
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
✅ نشست #مقاومت_رسانهای در جهان #عرب
🔹ارائه: ناصر قندیل (نماینده پیشین پارلمان لبنان و #سردبیر روزنامه لبنانی #البناء)، محمود هاشمی (نویسنده و تحلیلگر سیاسی از عراق)
🔹۵ شنبه، ۳ اسفند، ساعت ۹
🔹مکان: قم، دانشگاه ادیان (شعبه دارالحدیث)، #دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و #رسانه، سالن شیخ کلینی
@farhangi_adyan
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
🔻راهبردهای بهبود وضعیت نظام ارتباطات و اطلاعرسانی کشور
با حضور:
🔸دکتر مصطفی خوش چشم/ تحلیلگر مسائل راهبردی و بینالملل
🔹محمد لسانی/ دبیر نشست و کارشناس رسانه
🗓سهشنبه اول اسفند ۱۴۰۲، ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰
💻پخش برخط:
skyroom.online/ch/ricac/communication
📍محل برگزاری: مصلی تهران، سالن ۳ (نمایشگاه مطبوعات)
@ricac_ac_ir
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
📚 حکم آهنگ تولید شده با هوش مصنوعی
سؤال: با توجه به اینکه صدای خواننده زن اگر غنایی باشد برای مرد حرام است، آیا گوش دادن به آهنگهایی که توسط هوش مصنوعی ساخته میشوند و از صدای خوانندگان زن تقلید میکنند، نیز حرام است یا خیر؟
جواب: در موارد حرمت، فرقی بین اینکه منشأ تولید این صدا، شخص حقیقی و یا هوش مصنوعی باشد، وجود ندارد.
@laghzeshgah_majazi
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
بررسی ظرفيتهای هوش مصنوعی برای نشر معارف اهل بیت (ع)
با حضور
🔸دکتر روح الله رحمانی
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران (و از مدیران سابق مایکروسافت و آمازون)
🔹دکتر محمدرضا قاسمی
دبیر ستاد راهبری فناوریهای هوشمند حوزه
⏰زمان: چهارشنبه ۲ اسفندماه ۱۴۰۲، از ۱۲:۳۰ تا ۱۴
🏛مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، نبش کوچه ۶، مجمع جهانی اهلبیت ع، سالن اجتماعات اهلبیت
پخش زنده در آپارات
https://www.aparat.com/ahlulbayt_world_assembly/live
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
فراخوان دوفصلنامه فقه و حقوق رسانه (دانشگاه رفاه)
این مجله در حال طی مراحل اخذ رتبه علمی از وزارت علوم است
مدیرمسئول: دکتر ناصر باهنر
سردبیر: دکتر باقر انصاری (دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی)
سایت مجله:
http://journal.refah.ac.ir/
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
🕌نشستهای تخصصی تحلیل مسجد به مثابه نهاد اجتماعی
همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران
✅ نشست دهم: الگوی مطلوب فرهنگی_ ارتباطی مسجد و رسانههای جدید
با حضور:
🎙 دکتر عبدالله بیچرانلو
عضو هیات علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران
🎙دکتر مجید سلیمانی
عضو هیات علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران
🗓️ دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲
🕙 ساعت ۱۶:۳۰
📍 دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، طبقه چهارم، اتاق گروه برنامه ریزی
پخش زندهی نشست:
skyroom.online/ch/ricac/culture
@ricac_ac_ir
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
🔺ضعفهای رسانهای ایران از نگاه یک غیرایرانی
#اختصاصی
🔹استاد محمود هاشمی، نویسنده و تحلیلگر رسانهای عراقی، در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی وی از رسانههای ایران گفت:
🔹نگاه اهالی رسانه در ایران #محدود_به_ایران است و تصور می کنند کل دنیا همان ایران است؛ این مشکل را رسانه های چین و روسیه و ژاپن هم دارند
🔹همچنین #ضعف_زبان_عربی یکی از ضعف های رسانه های ایران است؛ در ایران بخش های عربی خبرگزاری ها ابتدا خبر را به فارسی می نویسند و بعد آن را به عربی ترجمه می کنند یعنی خبر از ابتدا عربی و برای مخاطب عرب زبان نوشته نمی شود، لذا خبر منتشر شده با ویژگی های مخاطب عرب همخوان نیست؛ اما آمریکا می آید و از جهان عرب برترین افراد رسانه ای را جذب می کند و به آنها محتوا می دهد و آنها بر اساس فرهنگ و ذائقه مخاطب عرب، آن محتوا را متناسب سازی می کنند
🔹چین هم شبیه مشکل ایران را دارد؛ در چین اصلا خبرگزاری ها عرب استخدام نمی کنند، بلکه چینی عربیدان استخدام می کنند که در نتیجه رسانه های چینی به زبان عربی هم ضعیف هستند و نمی توانند مخاطب جذب کنند
🔹بحث ضعف زبان عربی در ایران جدی است، حتی من به دوستان ایرانی گفتم که مترجم عربی بخش ریاست جمهوری ایران ضعیف است و کسی متوجه مطالب او نمی شود و اکنون که قرار است آقای رئیسی برای اولین بار به عراق بیاید، مترجم را تغییر دهید؛ اما متاسفانه باز دیدیم همان مترجم کم توان همیشگی همراه آقای رئیسی هم آمده است!
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
625c.pdf
10.45M
🔔نشست علمی «تبیین فقهی تخیل وانمودی در رسانههای نوین»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین مهدی داودآبادی
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین علی نهاوندی
🗓 زمان: چهارشنبه، ۹ اسفند ۱۴۰۲، ساعت ۱۶
🏛مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)
🔗لینک وبینار: www.markazfeqhi.com/live
@ijtihad
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
✅ بررسی روش #موضوع_شناسی و حل تزاحمات در موضوعات پیچیده اجتماعی با تمرکز بر فضای #سایبر
👤 استاد ملک زاده
🗓 زمان: سه شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲
🕙 ساعت: ۱۶
🏫 مکان: خیابان ۱۹ دی (باجک)، بین کوچه ۳۸ و ۴۰، ساختمان فدک، موسسه شناخت
لینک پخش زنده نشست:
https://gharar.ir/r/4d3727da
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
✅ استاد پارسانیا: ترسیم ادبیات فلسفی #هوش_مصنوعی رسالتی #حوزوی است
🔹استاد پارسانیا ورود طلاب فاضل به میدان تولید ادبیات فلسفی هوش مصنوعی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: ترسیم ادبیات فلسفی هوش مصنوعی، رسالتی حوزوی است. همانطور که ادبیات فلسفه تحلیلی بحث علوم شناختی و مباحث تئوریک و نظری آن را باید خودمان ترسیم کنیم؛ در حوزه هوش مصنوعی نیز باید به تمام ابعاد مهندسی، علوم کاربردپردازی و حتی پیامدهای فرهنگی و حوزههای فلسفی آن توجه داشته باشیم. عقبه ادبیات فلسفی هوش مصنوعی را تنها حوزههای علمیه میتوانند ترسیم و تأمین و به سوالاتی چون، حقیقت معرفت و تعریف دقیق هوش که مبتنی بر قوه ادراکی است پاسخ دهد؛ در این حوزه حرفهای بیشماری برای گفتن وجود دارد؛ چرا که با دین و ایمان مردم ارتباط مستقیمی دارد.
🔹ایشان با بیان این که در پیشگامی حوزههای علمیه باید در بهرهوری از این مساله به چارچوبهای نظری تحلیلها به مباحث اخلاقی، حقوقی، فقهی، تربیتی و فرهنگی و اجتماعی ادبیات هوش مصنوعی، از جمله مباحث فلسفی آن توجه داشته باشیم، ورود طلاب فاضل سطوح سه و چهار حوزوی به میدان تولید ادبیات فلسفی هوش مصنوعی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این ادبیات دینی و فرهنگی هوش مصنوعی را باید مبتنی بر ادبیات جهانی تبیین کنیم.
🔹ایشان با تأکید بر این که کار در حوزه هوش مصنوعی نیازمند رصد تحولات و بازتولید ادبیات علمی و گفتمانی است، خاطرنشان کرد: باید به مباحث #فقهی و #فلسفی هوش مصنوعی توجه کرد.
https://www.mehrnews.com/news/6037829
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin