✅ملائکه مجرد نیستند!
✔️آیت الله خویی:
🔸ادعای این که ملائکه از عالم مجردات هستند و بر این اساس، مادی نیستن_ چنان که در میان فلاسفه مشهور است_ گزافه گویی است؛ زیرا علاوه بر آن که دلیل هایی که برای وجود عالم مجردات_جز خداوند_ آورده اند، خدشه دار و محل مناقشه است، این قول با ظاهر شریعت هم مخالف است و به همین جهت است که مرحوم مجلسی در اعتقاداتش به کفر کسی که جسمیت ملک را منکر شود، حکم کرده است.
📚مصباح الفقاهه، ج1، 229
#اعتقادات
http://eitaa.com/joinchat/3272605701C0771af71b5
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۱۸ جمادی الثانی ۱۲۸۱ق
🏳رحلت مرجع مجاهدبصیر
🏳خاتم الفقهاءوالمجتهدین
🏳شیخ مرتضی انصاری/۱
💠رهبرانقلاب
‼️ما در طول تاریخ تشیع، بخاطر عدم آگاهی علما از حقایق جریانات دنیا، خیلی ضربه خوردیم؛ بخصوص در ۲۰۰سال اخیر که دنیا شکل جدیدی پیدا کرد و استعمار پدید آمد و سیاستها عوض شد و دولتهای اروپایی وارد میدان سیاست جهانی شدند و به کشورهای اسلامی تعرض کردند اما هرگاه ما عالِم دین و تقىّ و باهوش و زرنگ و دقیقی مثل میرزای شیرازی و شیخ انصاری داشتیم، از شر دشمن محفوظ میماندیم و برنده بودیم! ۶۸/۴/۲۰
‼️من يک وقت خواندم كه يک مأمور انگليسى، خدمت شيخ انصاری رفت تا پول عمدهاى را كه مربوط به يک موقوفه معروف هند بود، به او بدهد، مأمور انگليسی گفته است: «خدمت شيخ رفتم، وقتى پيشنهاد به اين عظمت را به او عرضه كردم، نگاهى در آستين چپش كرد و گفت گرفتن این پول تكليفم نيست؛ همين يک كلمه!» و آن مأمور انگليسى، گفت: مقابل اين عظمت ایشان خُرد شدم؛ خب؛ شيخ چقدر میتوانست از آن پول براى دنياى اسلام و براى حوزهى علميه استفاده كند اما ببينيد؛ عظمت بينش و شعور معنوى و استقامت روحى اين مرد، اينجا معلوم میشود! ۷۳/۹/۲۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۱۸ جمادی الثانی ۱۲۸۱ق
🏳رحلت مرجع مجاهدبصیر
🏳خاتم الفقهاءوالمجتهدین
🏳شیخ مرتضی انصاری/۱ب
💠استادخامنهای
‼️وقتیکه شیخ انصاری، مرجع علىالاطلاق تشیع در سال ۱۲۸۱ق از دنيا رفت، سه عالم بزرگ جهت مرجعیت مطرح بودند که مردم هر کدام باید یکی از اینها را انتخاب میکردند: یکی مرحوم حاج میرزا حبیب الله رشتی عالم بزرگ، فقیه عالیقدری بود که دریایی از فهم حقوق اسلامی است؛ دومی مرحوم سیّدحسین کوه کمری ترک، مرد جليل القدری بود، کسیکه خودش یک استادی بود، نفر سوم که از آنها جوانتر است، سابقهاش هم به قدر اینها نیست، او میرزای شیرازی است اما در حد مرجعیت بود. این سه نفری در یکجا جمع شدند، گفتند که بیایید برای خاطر حفظ وحدت عالم اسلامی، دو نفراز ما، به نفع يکنفر کنار برود و به آن یکنفر ارجاع کند و مقلدين خودش را هم بگوید که از او تقلید کنید؛ گفتند حرفی نیست، میرزای شیرازی گفت: بیایید کسی را انتخاب کنیم که عقلش از علمش بیشتر باشد؛ ملا و مجتهد باید باشد، مسلم با تقوا باید باشد، اما باید دارای درک و هوش باشد، باید دارای چشم شناسا باشد تا دور را ببیند، آینده بشر، آینده جامعه اسلامی، همه را بفهمد. میرزا حبیب الله رشتی یا مرحوم سيدحسين كوه کمری، گفت این خودِ تو علاوه بر مقام علمی مناسب، از عقل سرشار هم برخورداری، ما از حق مرجعیت خود یعنی اول مقام در شیعه آن روز بودن را صرف نظر میکنیم، شما ميدانید که در صد سال پیش، مرجع تقليد چقدر نفوذ و اقتدار داشت. آن دو نفر میرزای شیرازی را مرجع تقلید کردند و ثمره اش در قرارداد کمپانی رژی -قرارداد تنباکو- ظاهر شد؛ شأن عالم این است! ۵۳/۱۲/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۱۸ جمادی الثانی ۱۲۸۱ق
🏳رحلت مرجع مجاهدبصیر
🏳خاتم الفقهاءوالمجتهدین
🏳شیخ مرتضی انصاری/۲
💠رهبرانقلاب
‼️شیخ انصاری از مفاخر روحانیت اسلام است و ما باید خصوصیات ممتاز وی را تبیین کنیم تا بیش از گذشته عظمت روحانیت و حوزههای علمیه و استقلال حوزهها مشخص شود. ۷۳/۹/۲۱
‼️امروز جوانان مسلمان به روحانیت نیازمندند و دنیای سرخورده از مادّیت، چشم انتظار شما روحانیت است، یکی از فضلای برجسته زمان ما که بطور کامل با فرهنگ جدید آشنا بود و چند زبان میدانست و سالها در دانشگاههای مختلف دنیا تدریس کرده یا تعلیم گرفته بود، پس از سفری که برای یک فرصت مطالعاتی به اروپا رفته و بازگشته بود، نوشته بود که امروز ذهنیّت دنیای غرب، دیگر دنبال این زرق و برقها نیست؛ بلکه بدنبال شیخ انصاریها و ملّاصدراها است، این دیگر حرف منِ طلبه نیست. امروز این انسانهای معنوی هستند که از زیر انبار تهمتها میدرخشند و مردمی را که در تاریکی مادیّت دست و پا میزنند، به خود جذب میکنند. شیخ انصاری و ملّاصدرا، یکی فقیه و دیگری حکیمِ عارف، هر دو در دنیای غرب، با خصوصیّت زهد و عبادت فراوان، به یاد ماندنی و تاریخی هستند. ۷۴/۹/۱۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۱۸ جمادی الثانی ۱۲۸۱ق
🏳رحلت مرجع مجاهدبصیر
🏳خاتم الفقهاءوالمجتهدین
🏳شیخ مرتضی انصاری/۳
💠رهبرانقلاب
‼️بزرگان و علمای اسلام، شیخ مرتضی انصاری را شیخ الاعظم میخوانند زیرا هیچکس درباره عظمت مقام علمی شیخ اندک تأملی ندارد، بنا بر این معرفی وی به جهان اسلام به عنوان قله رفیع علم و تقوا و نیز تبیین و تحلیل نقش آن شیخ بزرگوار در حفظ هیمنه و عظمت دین و کلیت وحدت اسلامی در مقابل معاندین و مخالفین، یک فریضه و تکلیف است. ۷۳/۹/۲۱
‼️حقوق اسلامی ما غنیتر از حقوق غربی است. کدام حقوقدان غربی میتواند در تمام زمینههایی که مرحوم شیخ انصاری در آن زمینهها صاحب تحقیقاتی است، به گرد پای او برسد؟ ما دانشمندان بزرگی در زمینهی حقوق اسلامی داریم. چطور باز هم باید در مسألهی حقوق به حقوق غربی مراجعه کنیم، ببینیم آنها در زمینهی مرافعات و حقوق مدنی و حقوق جزا چه تحقیقاتی کردهاند؛ برویم از آنها یاد بگیریم؟ امروز هم بعضی میخواهند این حقایق را نادیده بگیرند. این جزو آثار شوم همان قضایای آن روزهاست. ۷۳/۹/۲۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۱۸ جمادی الثانی ۱۲۸۱ق
🏳رحلت مرجع مجاهدبصیر
🏳خاتم الفقهاءوالمجتهدین
🏳شیخ مرتضی انصاری/۴الف
💠رهبرانقلاب
‼️فقاهت باید در حوزهها پیشرفت بکند. این پیشرفت، هم از لحاظ عمق است، و هم از لحاظ فراگیری مسائل زندگی. فقه باید عمیقتر از آنچه که هست بشود. همچنانکه شما نگاه میکنید، فقه زمان علامه حلی، از فقه زمان شیخ انصاری عمیقتر است؛ فقه امروز باید عمیقتر باشد ۷۰/۶/۳۱
‼️چه دلیلی دارد که فضلا و محققان ما نتوانند بر شیوه فقاهت بیفزایند و آن را کامل کنند؟ ای بسا خیلی از مسائل، مسائل دیگر را غرق خواهد کرد و خیلی از نتایج عوض خواهد شد و خیلی از روشها دگرگون میشود. روشها که عوض شد، جوابهای مسائل نیز عوض خواهد شد و فقه، طور دیگری میشود. این از جمله کارهایی است که باید بشود. محقق امروز نباید به همان منطقهای که شیخ انصاری کار کرده است؛ اکتفا کند، محقق، باید آفاق جدید پیدا کند. این کار درگذشته هم شده، شیخ انصاری حکومت را در نسبت بین دو دلیل کشف و ابداع کرده است. بعد دیگران آمدند و تعمیق کردند و آن را گستراندند و مورد مداقه قرار دادند. ۷۴/۹/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۱۸ جمادی الثانی ۱۲۸۱ق
🏳رحلت مرجع مجاهدبصیر
🏳خاتم الفقهاءوالمجتهدین
🏳شیخ مرتضی انصاری/۴ب
💠رهبرانقلاب
‼️بنده در جلسهای با فضلا و علما بحث تغییرات در کتاب درسی را مطرح کردیم، بلافاصله بازخورد مخالفتها به من رسید؛البته میدانستم عدهای مخالف میکنند، تغییر کتاب درسی لازم است، حتماً هم باید تغییر پیدا کند؛ در این هیچ شکی نیست. مثلا مکاسب شیخ که یک اجتهادی است اما برای کسی که میخواهد فقه استدلالی را از روی متن یاد بگیرد، خوب نیست؛ طلبه دچار مشکل است، تسهیل کنند. همان مطالب شیخ را بیاورند در یک کتاب دیگری، منتها سر راست و روشن. تحقیق شیخ را در هر مسئلهای قشنگ بیان کنند، اما متعبد و مقید باشند به همان که شیخ بیان کرده؛ او را بیان کنند در این کتاب جدید. این میشود مکاسب جدید، که لازم است. این عقیدهی من است. حالا ممکن است مسئولین حوزه و مدیران حوزه و بعضی از برجستگان حوزه نپسندند و این کار نشود، اما یک روزی بدون تردید خواهد شد. ۸۶/۹/۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۱۸ جمادی الثانی ۱۲۸۱ق
🏳رحلت مرجع مجاهدبصیر
🏳خاتم الفقهاءوالمجتهدین
🏳شیخ مرتضی انصاری/۵
💠استادخامنهای
‼️این نکته را شاید بیش از ده بار گفتهام برای بار یازدهم تکرار میکنم، اگر صد بار هم بگویم، مثل اینکه باید برای بار صدویکم تکرار میکنم. یک عده ای برای اینکه مردم را از ظاهر قرآن کنار بزنند، برای اینکه قرآن را از دست مردم بگیرند، میگویند علم قرآن نزد ائمه است. ما هم میگوییم علم قرآن نزد ائمه است، بطون قرآن را جز شاگردان وحی خدا کس دیگری نمیداند؛ اما باطن قرآن را اگر امام صادق فهمید، معنایش این نیست که ما ظاهر قرآن را نفهمیم؛ باطن قرآن با ظاهر قرآن تضاد ندارد. آنچه از ظاهر قرآن یک انسان عربیدان میفهمد، برای او حجّت است؛ این سخن بزرگترین علمای شیعه است. علمای شیعه، در طول تاریخ علم اصول در این چند قرن اخیر، روی این مسئله بحث کردهاند؛ شيخ انصاری، که بزرگترینِ علمای شیعه در ۱۲۰ سال اخير است، در کتاب رسائل - که كتاب درسی حوزه های علمیه است ۔ بحث مفصلی دارد در باب حجیت ظواهر قرآن؛ میگوید ظاهر قرآن حجت است. با وجود این همه حرفهای روشن و مسائلی که به دست علما حل شده و در مدرسه ها تمام شده است و حتی آدمهایی که چهار تا کتاب خواندهاند ميدانند، من نمیفهمم چرا چند نفر افراد نادان و طبعا درس نخوانده مدام روی این مطلب تکیه میکنند که به قران دست نزنید، از قرآن چیزی نخوانید، بخاطر اینکه قرآن را فقط ائمه میفهمند، البته که قرآن را ائمه میفهمند، اما باطن قرآن را؛ لکن ظاهر قرآن را هر عربیدانی میفهمد! ۵۲/۱۲/۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🔰#روش_شناسی
💢روش اجتهادی شیخ اعظم💢
🔸ان اکثرها لایخلو من منع او قصور لکن المجموع منها لعله یفید القطع او الظن بعدم وجوب الاحتیاط فی الجملة¹
🔹شیخ اعظم پس از اینکه شش وجه در راستای اثبات عدم وجوب اجتناب در شبهات غیر محصوره بیان میکند متن فوق را به عنوان نتیجه تحقیق خویش بیان میکند ایشان به جز وجه اول (اجماع منقول) را ناتوان از اثبات مقصود می بیند
🔸لکن با قرار دادن آنها کنار یکدیگر و کمک هر یک به دیگری #مجموع را کافی برای اثبات مدعا میبیند با این بیان که این مجموعه یا مفید قطع است یا مفید ظن و هرکدام باشد قابلیت استناد دارد
🔹مسئله ی شبهه ی غیر محصوره از تبار مسائل فقهی است که میتوان در آن به ظن اعتماد کرد و با #تجمیع_ظنون ظن قوی به عدم اجتناب حاصل میشود
ــــــــــــــــــــــــــ
*¹:فرائد الاصول ص۲۶۰
🆔 @rasael_shobeiri
هدایت شده از اجتهاد
💢بررسی حجیت سیره
✔️آنچه پیش رویتان قرار میگیرد، تقریر ده جلسه استاد عبدالله احمدی شاهرودی است که در مدرسه آیتالله خوئی(ره) مشهد در تیرماه ۱۴۰۰ برای جمعی از طلاب، با موضوع «بررسی حجیت سیره» افاده شده و به قلم حجتالاسلام محمد متقیان تبریزی تهیه و تدوین شده است.
🔻سرفصل مباحث:
۱- تقسیمات سیره
۲- وجوه استدلال بر لزوم تقریر امام
۳- اثبات حجیت سیره به بیانی دیگر
۴- قابلیت ردع سیره به واسطه عمومات
۵- بررسی «ردع» در نظر محقق اصفهانی
👈 در «شبکه اجتهاد» مطالعه نمایید: https://b2n.ir/f11638
🆔 @ijtihad
#شخصیت_شناسی
#سلار
💠 ابویعلی حمزة بن عبدالعزیز (متوفای ۴۶۳ق)، مشهور به (سالار گیلانی یا سلّار دیلمی) از فقیهان و اندیشمندان نامدار و از شاگردان شیخ #مفید و سید #مرتضی علمالهدی
🔸 نویسنده أعیان الشیعه و مؤلف ریاض العلما نوشتهاند: سلار اسمی است كه در لغت فارسی و عربی اصلا وجود ندارد، ولی در رجال بحرالعلوم آمده است كه سلار معرب سالار است. مترجمین، سالار را در فارسی به معنای رییس و امیر و در عربی به معنای شریف معنا می كنند.
🔹 سیوطی در طبقات النحویین النحاة، سلار را از دانشوران علم نحو دانسته است و علامه حلی در خلاصه نوشته است: سلار بن عبدالعزیز دیلمی از فقهای مورد وثوق شیعه است كه در فقه و ادبیات، سرآمد و ممتاز بود.
🔸 سید مرتضی را باید احیاگر علوم اسلامی در قرن چهارم دانست. آن بزرگوار از اوضاع سیاسی و اجتماعی عصری كه مقارن با اوج قدرت دولت شیعی آل بویه بود، به خوبی بهرهبرداری نمود. سید مرتضی، شاگردان فقیه و دانشمندش را به اقصی نقاط كشور اسلامی، برای #قضاوت گسیل میداشت. یكی از شخصیتهای برجسته شیعه كه از سوی سید مرتضی برای منصب قضا به مناطق حلب (از توابع سوریه) اعزام شد، #سلار دیلمی بود. وی در این مناطق، زعامت دینی مردم را بهعهده گرفت و بهعنوان #حاکم شرع اسلامی، به حل و فصل نزاعها و اختلافات دینی ـ اجتماعی پرداخت و به ارشاد و هدایت مردم، اقامه جماعت و رفع مشكلات و پاسخگویی به مسائل دینی شیعیان نیز اشتغال داشت.
🔹 این فقیه هوشمند و زیرک، با درک موقعیت اجتماعی و سیاسی زمان خویش كه زعامت دینی شیعیان را بعد از شیخ #طوسی بهعهده داشت، اقدام به صدور شجاعانه فتوای #تحریم نماز جمعه نموده است، زیرا سلار زمانی زعامت و رهبری مردم را بهعهده گرفت كه حکومت آل بویه كه دولتمردانی شیعی بودند به سلجوقیان كه سنی مذهب بودند، انتقال یافته بود و فتنه و آشوب و جنگهای خونین مذهبی علیه شیعیان آرامش بغداد را به مخاطره انداخت و باعث فروپاشی حوزه علمیه بغداد شد و فقیهان و عالمان دین، دست به اقدامات اساسی زدند و حتی ناگزیر به هجرت از بغداد شدند.
🔸 روشن است كه برگزاری نماز جمعه و خواندن خطبه در آن فضای سیاسی حاكم بر جامعه، چیزی جز مدح و ستایش حاكمان جور نبود و اصولا حاكمان جور انتظار دارند كه از محافل عبادی ـ سیاسی نماز جمعه به نفع خویش بهرهبرداری كنند. #تحریم نماز جمعه از سوی زعیم بزرگ شیعیان در حقیقت حکمی #ثانوی در اعلان برائت از حاكمان جور و تنفر از اقدامات ظالمانه و ستمگرانه آنهاست. این اقدام سلار، حكایتگر تفكر عدم جدایی دین از #سیاست است كه از سوی فقهای بزرگوار شیعه در تمام اعصار در عمل به اثبات رسیده است. پذیرش منصب #قضاوت در دورهای و تحریم نماز #جمعه و عیدین در دورهای دیگر، نشان میدهد كه وی فقیهی سیاستمدار و ژرفاندیش در عصر خویش بهشمار میآمده است.
📚 الذریعة، ج20، ص298، أعیان الشیعة، ج7، ص171.
🌐 @rasael_shobeiri
🔰حسن بن ابی طالب آبی (۶۷۲ ه. ق) معروف به فاضل آبی(آبی منسوب به «آبه» است مثل ساوه)
🔹گاه از فاضل آبی به «ابن زينب» و یا «تلميذ المحقق» تعبیر می شود.
🔸#كشف_الرموز اولین شرحی است که به وسیله فقهای دیگر بر مختصر النافع نوشته شده است و دومین شرح بعد از المعتبر بر مخنصر النافع است.
🔹 فاضل آبی این شرح را در زمان حیات محقق حلی نوشته و لذا در تمام موارد مؤلف را با جمله «دام ظله » دعا کرده است و گاهی می گوید: آنچه استاد در متن مختصر النافع نوشته، #مخالف با آن چیزی است که در درس فرموده است.
🔸سخنان فاضل آبی در مقدمه کتاب کشف الرموز
1⃣ هرگاه مصنف گفته است: «#اشهر» یعنی در میان روایات #متعارضه آن روایتی که شهرت بیشتری دارد، این روایت است
2⃣هرگاه مصنف کلمه «#اظهر» را به کار می برد مرادش در #فتاوای اصحاب است
3⃣هر گاه محقق حلی فرموده است: «#أشبه» مراد آن چیزی است که #اصول_مذهب بر آن دلالت دارد یا عقل و اصلی بر آن دلالت می کند. انسب و اصح نیز همانند آن است.
http://eitaa.com/joinchat/3272605701C0771af71b5
🆔 @rasael_shobeiri