eitaa logo
روش شناسی اجتهاد | روشنا
5.7هزار دنبال‌کننده
365 عکس
24 ویدیو
131 فایل
🔸مدیر حلقه فقهی روش‌شناسی اجتهاد: @mobini (مجید مبینی) با همراهی حجج الاسلام ارحامی، صانعی، طالعی و... 🔸گروه: https://eitaa.com/joinchat/1064697892Ca560e2d771 🌐 وب https://ravesh-ejtehad.blog.ir 🔸کانال همراه: @rasadin 🔸 تبادل: @Mohammad_sobhan313
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست اشتراکات و افتراقات روش تفقه و (بخش دوم) 🔹ارائه: استاد محمد منفرد 🔹برگزار شده در: مؤسسه فتوح اندیشه (۱۳۹۹/۴/۲۰) منبع: @feghherasane توضیح: انتشار بخش اول این نشست، منوط به اجازه مراکز پشتیبان جلسه است که تاکنون با انتشار آن، موافقت نکرده‌اند. 🔸کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 👇 🆔 http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
روش شناسی اجتهاد در مسائل نوپیدا.pdf
337.7K
مکتوب نشست روش شناسی اجتهاد در مسائل نوپیدا، استاد علیدوست 🔹نگارش: حجت الاسلام محمدجواد ▫️مطلب مرتبط: فایل صوتی نشست: https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/266 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
✅ دو مکتب فقهی از نگاه استاد 🔹 در استنباطات فقهی ـ به‌ویژه در غیرعبادات ـ به‌عرف و بنای عقلا توجه بیشتری می‌کند به تاریخ صدور روایات و آیات نگاه جدی‌تر و مؤثرتری دارد به اهل سنت در فقه و حدیث مقارن نیم‌نگاهی دارد داده‌های دانش تاریخ را در استنباط مطمح نظر قرار می‌دهد به وثوقِ صدور، بیشتر از سندشناسی توجه می‌کند کم‌تر به‌صورت ریاضی فکر می‌کند؛ در استنباطاتش مجموعه‌ای از ظنون را در نظر می‌گیرد (درست است که تک‌تک آن‌ها را معتبر نمی‌داند؛ ولی آن‌ها را در یک نظام حلقوی تنظیم می‌کند تا از به هم پیوستن همان اسناد نامعتبر دلیل معتبری آفریده شود) به قرآن و مقاصد توجه می‌کند نگاهش به شریعت اجتماعی است از نصوصی که در موارد خُرد وارد شده‌اند گاه می‌تواند به یک قاعده کلان برسد شهرت را در نظر می‌گیرد و آن را جابر ضعف سند یا جابر ضعف دلالت می‌انگارد 🔹 در همه مواردی که برای مکتب قبل برشمردیم در نقطه مقابل قرار دارد نص‌بسند است و برای یک مسأله دنبال یک روایت خاص است؛ نمی‌گویم عام را انکار می‌کند؛ ولی ترجیح می‌دهد دنبال روایت خاص باشد بسیار ریاضی‌وار فکر می‌کند اصول آن از حد لازم خیلی فربه‌تر شده است فقهِ آن، در مواردی نیست؛ بلکه است (ابتنای بیش‌تری بر اصول عملیه دارد). متن کامل: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/30 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
از منظر استاد 🔹اگر ما را یاد بگیریم و وسایل کار را آماده کنیم، می‌توانیم فقیهی را تربیت بکنیم که در طی بتواند در تمام ابواب فقه نظر بدهد. منبع: http://dorous.ir/persian/article/8835/ 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
✅ با روش آیت الله و اصول عملیه نمی‌توان کرد 🔹فقه مکتب تجمیع ظنون به واقعیت نزدیکتر است، چنانکه پاسخگوتر هم هست؛ چرا که بر اساس مکتب آیت الله خویی یعنی اصول عملیه نمی توان قانون نوشت و نظام و حکومتی را تاسیس و اداره کرد؛ نمی‌توان در قانون گفت: احتیاط این است! ... وقتی کل تاریخ فقاهت را هم نگاه می‌کنیم، بی‌تردید غلبه از سوی مکتب تجمیع ظنون است. ▫️متن کامل: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/37 ▫️پی‌نوشت: - منظور از ، طراحی نظام‌های اجتماعی مانند نظام سیاسی،‌ نظام رسانه‌ای، نظام اقتصادی،‌ نظام دفاعی، نظام تعلیم و تربیت،‌ نظام بهداشت و درمان و ... است که رکن تمدن‌سازی به شمار می‌رود. 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
همراهی در حوزه •┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈• 🔸 استاد : با روش‌شناسی اجتهاد، طلبه در ۶ ماه به اندازه ۸ سال جلو می‌افتد 🔸استاد : باید روش‌شناسی اجتهاد را در حوزه به عرف تبدیل کنیم 🔸استاد : اگر ما روش اجتهاد را یاد بگیریم می‌توانیم فقیهی تربیت کنیم که در طی چند سال در تمام ابواب فقه نظر بدهد 🔸 استاد : بدون روش‌شناسی اجتهاد حوزه دچار خسارت خواهد شد •┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈• •┈••✾••┈••┈••✾••┈• 🔹کانال تخصصی حوزوی روش‌شناسی اجتهاد (روشنا)، با عضویت شمار بسیاری از اساتید، فضلا و طلاب سطوح عالی و خارج، برای در حوزه منهج‌شناسی و روش‌شناسی اجتهاد اعلام آمادگی می‌نماید. 🔹اساتید و پژوهشگران می‌توانند مطالب خود را به آیدی مدیران کانال ارسال نمایند تا پس از بررسی در هیئت تحریریه، با نام خود بزرگواران انتشار یابد. 🔹این آثار می‌تواند ناظر به ضرورت روش‌شناسی اجتهاد و یا ناظر به هر یک از سه محور فرایند کلان اجتهاد، خرده‌فرایندهای اجتهاد (بررسی دلالی، بررسی اقوال، بررسی سندی و ...) و نیز مبانی موثر در فرایند اجتهاد باشد. توضیح بیشتر: https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/84 🔹همچنین این آثار می‌تواند با دو رویکرد تعلیمی (آموزش روش اجتهاد به عموم طلاب درس خارج) و یا تحقیقی (بیان ویژگی‌های روش اجتهاد فقیهان برجسته) باشد. توضیح بیشتر: https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/276 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad 🌐www.ravesh-ejtehad.blog.ir
از منظر استاد واسطی 🔹۱. بیان ارائه مساله با حکمش مانند: سب المومن حرام؛ السحر حرام 🔹۲. ارائه برای موجه‌سازی فرضیه مانند: مستند الحرمه روایه...؛ الاخبار مستفیضه به 🔹۳. تبیین مانند: المرجع فی السب الی العرف و هو ما باسناده یقتضی نقصه الیه؛ المراد بالسحر... 🔹۴. شاخص مانند: لایعتبر فی صدق السب مواجهه المسبوب و یعتبر فیه قصد الاهانه؛ المعتبر فی السحر الاضرار 🔹۵. انواع و مانند: السحر علی اقسام 🔹۶. تبیین نهایی المهم بیان حکمه و یکفی فی حرمتها کونها من ضروریات الدین 🔹۷. مراحل : أ. ارائه دلیل و بیان دلالت ظاهر دلیل ب. تقویت این استظهار با تصریح دیگر فقهاء بر این ظهور ج. ارائه فهم های دیگر با قرائنش و بررسی تطبیقی آنها با فهم اول د. نقد آنها با احتمال پردازی در مراد عبارت و نتیجه گیری ه. ارائه دلیلهای معارض، بیان دلالت دلیل و. نقد دلیل ز. جمع بین ادله 🔹۸ . تعیین مانند: و یستثنی من المومن المظاهر بالفسق؛ بقی الکلام فی جواز دفع السحر بالسحر 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
✅ خرده‌فرایند از منظر استاد واسطی 1️⃣ مراجعه به کتاب صحاح 2️⃣ مراجعه به قاموس 3️⃣ مقایسه با مصباح المنیر 4️⃣ جمع‌بندی لغوی با مراجعه به النهایه 5️⃣ مقایسه نتیجه با آنچه در کتب فقهی تعریف شده است (قواعد، تنقیح و تحریر) (الگوریتم اجتهاد، ص ۱۰۲) 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
✅ ملاحظات استاد علیدوست بر 1️⃣ عدم توجه کامل به نصوص در برخی از اجتهادات شیخ به مقاصد شریعت آن طور که باید توجه نشده است. اگر کسی بتواند آیات و نصوص مبین مقاصد را شناسایی کند، می‌تواند از آنها نه به عنوان کارایی سندی، بلکه در خدمت نصوص مبین شریعت استفاده کند. نمونه های زیادی از این نصوص در کتاب فقه و مصلحت بیان شده است. 2️⃣ کم‌مهری به خود شیخ از قانون ملازمه «کل ما حکم به العقل، حکم به الشرع» دفاع می کند و کبری را تثبیت می کند؛ اما برای این کبری، صغرایی باقی نمی‌گذارد. متن کامل در: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/26 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
✅ نسبت روش‌شناسی اجتهاد و فقه‌های تخصصی 1️⃣ : روش عام استنباط در تمام ابواب فقهی را بیان می‌کند 2️⃣ : روش استنباط فقهی در موضوعات اجتماعی را ارائه می‌دهد (مثلا روش شهید صدر مبنی بر فهم اجتماعی نصوص یا روش استاد علیدوست مبنی بر توجه به مقاصد یقینی شارع) 3️⃣ (مانند روش‌شناسی فقه رسانه، روش‌شناسی فقه خانواده و ...): روش استنباط فقهی در یک موضوع اجتماعی خاص مانند رسانه یا خانواده را بیان می‌کند. 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
تقریرنموداری تاریخ مکاتب فقهی-استادعشایری منفرد.pdf
198.1K
نموداری نشست اشتراکات و افتراقات روش تفقه و 🔹ارائه: استاد 🔹فایل صوتی نشست (+) منبع: @feghherasane 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad