eitaa logo
روش شناسی اجتهاد | روشنا
5.7هزار دنبال‌کننده
365 عکس
24 ویدیو
131 فایل
🔸مدیر حلقه فقهی روش‌شناسی اجتهاد: @mobini (مجید مبینی) با همراهی حجج الاسلام ارحامی، صانعی، طالعی و... 🔸گروه: https://eitaa.com/joinchat/1064697892Ca560e2d771 🌐 وب https://ravesh-ejtehad.blog.ir 🔸کانال همراه: @rasadin 🔸 تبادل: @Mohammad_sobhan313
مشاهده در ایتا
دانلود
روش جمع ادله در جواهر الکلام.pdf
394.2K
جمع ادله در 🔹نویسندگان: محمدامین بزرگمهر، حسین صابری، محمدتقی فخلعی 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad 🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اجتهاد 🔹ارائه: استاد مجتبی منبع: @howzehpajohesh 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad 🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad
روش شناسی اجتهاد شیخ انصاری.pdf
243.5K
نشست اجتهاد ، استاد الهی خراسانی 🔹نگارش: حجت الاسلام علی محدث 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad 🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad 🌐http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/60
✅ استاد : استنباط نظام اقتصادی اسلام 🔹اولاً، نظام اقتصادی در اسلام هست. ثانیاً، این نظام قابل استنباط یا لازم الاستنباط است و ثالثاً، استنباط نظام اقتصادی روش خاص خود را دارد. 🔹 به نظر ما حداقل باید چهار کار صورت گیرد تا روش پاسخگو در نظام اقتصادی اسلام به دست آید: 1️⃣ ظرفیت‌شناسی مصادر استنباط: ما باید از ظرفیت نهادینه شده در ، و استفاده کنیم. 2️⃣ توسعه مسائل اصول فقه: ما برای کشف نظام اقتصادی اسلام ناچاریم اصول فقه را توسعه دهیم، البته منظورمان مسائل اصول فقه است نه مباحث آن. 3️⃣ توجه به ظرفیت : در معاملات اسلامی یک سری اسناد عام داریم، مانند «الناس مسلطون علی اموالهم» کسی که می‌خواهد استنباط نظام کند باید به این ظرفیت‌ها توجه کند. 4️⃣ اصلاح نگاه حداقلی و قدر متیقن‌گیری: برای نمونه در مسأله مضاربه ادعای اجماع شده که مضاربه باید با درهم و دینار صورت گیرد. اگر کسی بخواهد نظام اقتصادی اسلام را استنباط کند، باید این نگاه را اصلاح کند. 🔹 اگر نظام اقتصادی اسلام توسط فقیهانی مبرز استنباط و استخراج شود، می‌تواند در مقابل نظام سوسیالیسم و کاپیتالیسم حرف برای گفتن داشته باشد. @meftaah_com 📖 متن کامل در: 🌐 http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/61 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad 🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ فایل نشست استنباط نظام اقتصادی اسلام 🔹ارائه: استاد (۱۳۹۹/۷/۳) منبع:‌@alidost_fiqh 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad 🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad
روش شناسی استنباط نظام اقتصادی اسلام.pdf
433.3K
✅ مقاله استنباط نظام اقتصادی اسلام 🔹نگارش: استاد احمدعلی 🔹استاد یوسفی: روش‌های کشف نظام‌های اجتماعی شامل موارد ذیل است: ۱. روش : که همان فقه منفعل است ۲. روش : یعنی حرکت از روبنا به زیربنا، به این صورت که با مطالعه احکام فقهی که از فقه اصغر استخراج می شود، به اصول و قواعد کلی که ما را به عدالت می‌رساند دست یابیم. شهید صدر این نظریه را پذیرفته و با توجه به قاعده منطقه الفراغ این را بسط می‌دهد ۳. روش : یعنی حرکت از زیربنا به روبنا، یعنی از مبانی شروع کنیم و به سمت روبناها حرکت کنیم ۴. روش : بدین معنا که هیچ کدام از این روش‌ها به تنهایی کفایت نمی‌کند 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (
روشنا
) 🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad 🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad 🌐 http://ravesh-ejtehad.blog.ir
✅ از روش‌شناسی تا روش‌شناسی 🔹برای ورود به (رسانه،‌ خانواده، تربیت، اقتصاد، سیاست و ...)، نیازمند دو مقدمه هستیم: 1️⃣ اجتهاد در (فقه رایج، فقه سنتی، عبادات و معاملات) 2️⃣ اجتهاد در 🔹این دو روش‌شناسی علی‌رغم شباهت‌ها دارای تفاوت‌هایی نیز هستند؛ استاد در این باره می‌گوید: «طبعاً فقه عام یک ی دارد که بسیار زیاد است؛ ولی وقتی وارد یک رشته تخصصی می‌شویم، روشی آن رشته هم مهم است و آنچه که می‌تواند فلسفه وجودی فقه‌های تخصصی را محقق بکند، در هر رشته است. اگر اسم رشته‌های تخصصی را بیاورید ولی وجود خارجی پیدا نکند چه فایده‌ای دارد؟ وقتی رشته‌های تخصصی ایجاد می‌شود،باید روش مربوط به آن رشته تخصصی را هم داشته باشیم» (http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/44). 🔹روش‌شناسی فقه تخصصی دارای سطحی بالاتر از روش‌شناسی فقه عمومی است و به تعبیر استاد سید منذر ، نسبت فقیه در این دو مانند پزشک عمومی و پزشک متخصص است. 🔹مباحثی که ناظر به روش‌شناسی اجتهاد در یک فقه تخصصی طرح می‌شود، گاه قابلیت تطبیق بر سایر فقه‌های تخصصی را نیز پیدا می‌کند؛ به عنوان مثال، تاکید استاد بر استفاده از ظرفیت‌های عقل و عرف و مصلحت در فقه اقتصاد، در سایر فقه‌های تخصصی نیز قابل جریان است. 🔹روشنا در ، با یاری خدای متعال و همراهی اساتید و طلاب معزز، به پوشش هر دو نوع روش‌شناسی (فقه عام و فقه تخصصی) خواهد پرداخت. 🔸روش‌شناسی اجتهاد (
روشنا
) @Ravesh_ejtehad
✅ ضرورت از منظر استاد مبلغی 🔹آنچه که می‌تواند فلسفه وجودی فقه‌های تخصصی را محقق بکند، روش‌شناسی در هر رشته تخصصی است. اگر اسم رشته‌های تخصصی را بیاورید ولی وجود خارجی پیدا نکند چه فایده‌ای دارد؟ یا اینکه ما فقط دل خوش کنیم رشته‌های تخصصی ایجاد کرده‌ایم! وقتی رشته‌های تخصصی ایجاد می‌شود باید روش مربوط به آن رشته تخصصی را هم داشته باشیم. 🔹البته این به آن معنا نیست که ما مشترکات نداریم؛ طبعاً فقه عام یک مشترکاتی دارد که بسیار زیاد هستند؛ ولی وقتی وارد یک رشته تخصصی می‌شویم، اختصاصات روشی آن رشته هم مهم است و آن است که می‌تواند یک رشته را رشته علمی بکند. آنی که می‌تواند فلسفه وجودی یک رشته را محقق بکند و آن را در مسیر کارآمدی و پاسخ‌گویی قرار بدهد و گرنه اگر رشته‌های زیادی هم تأسیس کنیم، چه‌بسا این‌ها از فقه عام هم عقب می‌افتد. یعنی همان فقه عام بهتر است. چون فقه عام یک اجتهاد مجرَّب (تجربه‌شده) خوبی دارد و رشته‌های تخصصی وقتی فاقد اجتهاد باشد، تنزل و عقب‌گرد است و این تجربه چندساله ما هم این را می‌رساند. ▫️متن کامل در: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/44 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad 🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad 🌐 http://ravesh-ejtehad.blog.ir
36380418_-211114.pdf
559.7K
✅ مقاله گستره و 🔹نگارش: استاد عبدالحسین ، استاد مجید معاون پژوهش پژوهشگاه فقه نظام 🔹فقه الاجتماع مطلوب از منظر نویسندگان: ▫️توسعه در «موضوع» به معنای مکلّف شدن جامعه، حکومت و تاریخ در خطابات شرعی ▫️توسعه در «حکم» به معنای عمومیت احکام نسبت به رفتارها، راهبردها و ساختارها 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad 🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad 🌐 http://ravesh-ejtehad.blog.ir
⏮ موضوع: و 🔶 مدرّس: استاد ملک زاده 💥 برخی عناوین مورد بحث: چیستی فقه/ تاریخ و ادوار فقه /مکاتب و مناهج فقه / تبویب سنّتی فقه / فقاهت اجتماعی / فقاهت حکومی/ فقه مضاف و فقه پایۀ نظام‌سازی / فقه و تمدن‌سازی / رویکردهای فقهی جدید در جهان اهل سنّت / فقه المقاصد / فقه المآلات /فقه الموازنات /فقه الأولویات /اجتهادشناسی / مبادی اجتهاد و فقاهت / نسبت علم اصول با روش‌شناسی اجتهاد / ساختار کلان أصول الإستنباط و منهج الإجتهاد / اجتهاد ابتدائی و اجتهاد دفاعی / بررسی انگارة اجتهاد جمعی و شورایی / اقیسۀ استنباط / الگوریتم اجتهاد / مراحل اجتهاد از طریق ادلۀ کاشفه / مراحل اجتهاد از طریق ادلۀ عملیّه / منابع، ادله و طرق در فقاهت / حجّت و حجیت / فقه مسائلی و فقه قواعدی / حکم‌شناسی / موضوع‌شناسی / ثبات ابدی احکام و موضوعات و ... 🗓 زمان: شنبه ها، ساعت۱۶ تا ۱۸ ◾️ جلسه نخست: ۱۲مهر 🕌 مکان: قم، خیابان گلستان، خیابان اخلاقی، پلاک۱۱۰ ◾️ مرکز راهبردی 💥 ثبت نام جهت حضور در کلاس (با رعایت شیوه نامه های ) از طریق پیام رسان بله و ایتا: 09157401915 https://eitaa.com/mabaheth
؛ روش اجتهادی شهید برای نظام‌سازی اجتماعی 🔸استاد : 🔹در روش شهید صدر، فقیه در ابتدا استنباط اتمیک می‌کند (استنباط اول) و سپس برای مرتبه دوم برمی‌گردد و این مستنبَط خود را در نظام قرار می‌دهد و اگر این مستنبط با نظام، سازگاری نداشت از فتوای دیگران که مطابق نظام است، و لو مورد قبول خودش نیست، کمک می‌گیرد. 🔹مثلا کراهت احتکار (استنباط اتمیک اول)؛ در حالی که نظام اقتصادی اسلام نه با کراهت، بلکه با حرمت احتکار سازگار است (استنباط سیستماتیک دوم) ... برای نقد این نظریه به کتاب فقه و مصلحت رجوع بفرمایید. منبع: نشست روش‌شناسی استنباط نظام اقتصادی اسلام؛ متن کامل در: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/61 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 👇🏻 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604 🆔 @ravesh_ejtehad