eitaa logo
روش شناسی اجتهاد | روشنا
6هزار دنبال‌کننده
415 عکس
28 ویدیو
135 فایل
❖ مدیر حلقه فقهی روش‌شناسی اجتهاد: @mobini (مبینی) با همراهی حجج الاسلام ارحامی، صانعی، طالعی و... 🔸گروه: https://eitaa.com/joinchat/1064697892Ca560e2d771 🌐 وب https://ravesh-ejtehad.blog.ir 🔸کانال همراه: @rasadin 🔸 تبادل: @Mohammad_sobhan313
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ به‌زودی منتشر می‌شود: ویژه‌نامه فصلنامه جستارهای فقهی و اصولی (شماره ۱۹، تابستان ۱۳۹۹) برخی مقالات این شماره: 🔹بررسی تطبیقی اجتهادی صاحب و محقق / محمدجواد لطفی؛ ابوالقاسم 🔹 بررسی روش‌شناسی اجتهاد در مسائل نوپدید / اکبر محمودی 🔹 روش بهره‌گیری از عمومات و مطلقات در حل مسائل مستحدثه/محمدعلی 🔹 ماهیت‌شناسی الگوریتم اجتهاد/ عبدالحمید 🔹 فرآیند حکم‌شناسی در استنباط / سید محمدباقر قدمی؛ رضا میهن دوست 🔹روش شناخت فقهی موضوعات عرفی /حجت الله بیات 🔹 نگاهی به شیوه های معرفی نشده جمع ادلّه در کتاب جواهرالکلام و ارائه الگوریتم متناسب با آن/ محمدامین بزرگمهر، حسین صابری، محمدتقی فخلعی www.jostar-fiqh.maalem.ir @jostar_fiqh_maalem_ir 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
فقه ارتباطات 🔹ارائه: استاد محمدعلی 🔹زمان: جمعه ۲۴ مرداد، ساعت ۱۰ مکان: پردیسان، موسسه فتوح اندیشه 🔹درگاه ورود مجازی به نشست: https://bit.ly/2YjFIpz @fotooh @feghherasane 🔸کانال رَسادین؛ رسانه‌پژوهی دینی 🆔@rasadin
🔆 (۱): تفاوت و 🔹دو دلیل قابل استفاده در ، «عرف» و «بنای عقلا» است؛ تفاوت این دو دلیل چیست؟ 🔹پاسخ: اگر (عادات و بنای مردم) قرار و اعتبار بیابد، تبدیل به (سیره عقلا) می‌شود. استاد : «این دو در مفهوم، و در مصداق، عام و خاص من وجه‌اند. تباین مفهومی این دو را می‌توان در تقید مفهوم عرف به این که "صورتِ قانون مشروع، نزد صاحبان عادت و عرف نگرفته باشد" و رهایی مفهوم بنای عقلا از این تقیّد، مشاهده نمود ... کفایت معاطات در معاملات، بنای عقلاست و پس از قرار و اعتبار این کفایت،‌ نباید نام عرف را بر آن نهاد» (فقه و عرف، ص ۱۲۰). ▫️پی‌نوشت: «در مفاهمات و محاورات علمی، گاه این دو واژه از یکدیگر نمایندگی می‌نمایند» (همان، ص۱۲۱). 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ استاد : اساتید درس خارج، خود را تبیین کنند ▫️حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی مَلّاک، استاد سطوح عالی حوزه علمیه تهران: 🔹 یک امر لازم برای طلاب است که باعث استفاده بهینه از زمان می‌شود. 🔹وضعیت مطلوب یک آن است که ابتدا استاد به صورت مستدل و تفصیلی روش اجتهاد و استنباط خود را تبیین کند و همچنین شباهت و تفاوت روش خود را با روش فقهیان دیگر بیان کند و سپس در مدت ۲-۳ سال، طبق آن الگوی ارائه شده، مسائل فقهی را حل کند تا طلاب روش اجتهاد را به خوبی درک کنند، نه اینکه طلبه‌ها پس از ۲۰ سال همچنان درگیر کشف روش اجتهاد استاد خود باشند. 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ نیازمندی فقه‌های تخصصی (، فقه سیاسی، فقه رسانه و ...) به 🔹 استاد : بدون روش‌شناسی اجتهاد، ورود به رشته‌های تخصصی است 🔹 روش‌شناسی اجتهاد ی است که با پیمودن آن فضایی فراهم می‌شود که امکان پرداختن واقعی و کارآمد، و نه صوری و ظاهری، به رشته‌های فقهی فراهم می‌آید، در غیر این صورت ورود به رشته‌های تخصصی، یک حرکت عقیم و است و این حركتی است که حوزه علمیه قم دیر یا زود باید به آن بپردازد، با این تفاوت که اگر دیر بپردازد های بسیاری متوجه شما خواهد شد. ▫️متن کامل: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/28 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604 🆔 @ravesh_ejtehad
ویژه‌نامه روش شناسی اجتهاد.pdf
3.2M
✅ منتشر شد: 🔹ویژه‌نامه فصلنامه جستارهای فقهی و اصولی (تابستان ۱۳۹۹) 🔹با مقالاتی از استاد ، استاد ، استاد و ... 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
مقایسه روش اجتهاد صاحب جواهر و محقق خویی.pdf
7.38M
✅ مقاله مقایسه صاحب و محقق 🔹به قلم: استاد و محمدجواد لطفی 🔹در این مقاله روش اجتهاد صاحب جواهر به نمایندگی از مکتب تجمیع ظنون یا و روش اجتهاد محقق خویی به نمایندگی از مکتب تطبیق قواعد یا مورد مقایسه قرار گرفته است. 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ مقایسه دو در فقه 🔹مقایسه مکتب فقه قناعت (مکتب تجمیع ظنون، قم)‌ و مکتب فقه صناعت (مکتب تطبیق قواعد، نجف) ▫️منبع: مقاله مقایسه روش اجتهاد صاحب جواهر و محقق خویی، به قلم استاد علیدوست و محمدجواد لطفی ▫️یادداشت مرتبط: مقایسه دو مکتب بنیادین در روش اجتهاد 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
روش اجتهاد استاد شب زنده دار- ویرایش جدید.pdf
652.9K
اجتهاد استاد (ویرایش جدید) 🔹در این فایل کوشیده شده است بر اساس ۶۶ جلسه درس خارج فقه استاد شب‌زنده‌دار، منطق و روش اجتهاد و استنباط استاد به دست آید (در این فایل، که از سوی نگارنده در اختیار روشنا قرار گرفته است، اصلاحات مختصری نسبت به نسخه پیشین انجام شده است) 🔹تدوین: حجت الاسلام و المسلمین مجتبی خندق‌آبادی ▫️پی‌نوشت: شما نیز اگر فرایند اجتهاد فقیهی را به صورت روشمند تدوین کرده‌اید، برای روشنا ارسال نمایید. 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
راهنمای اعتباریابی سند حدیث - ویرایش 1.3.pdf
654.9K
بررسی سندی
تدوین: ثقةالاسلام علی ؛ طلبه سطح ۳ حوزه علمیه مشکات (@alieseraj) 🔹در این فایل که با عنوان راهنمای اعتباریابی حدیث تدوین شده است، پژوهشگر کوشیده تا روش بررسی سندی روایات را با بیانی روان ارائه نماید. ▫️پی‌نوشت: روشنا از پژوهشگر محترم بابت ارسال فایل سپاسگزاری می‌نماید. شما نیز اگر در فرایند کلان اجتهاد یا خرده‌فرایندهای اجتهاد، پژوهشی داشته‌اید، می‌توانید برای روشنا ارسال نمایید تا به نام شما منتشر شود. 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (
روشنا
) 🆔@ravesh_ejtehad
منهجیه الاستنباط فی المدرسه الفقهیه الامامیه.pdf
5.62M
✅ مقاله فی المدرسة الفقهیة الامامیة 🔹نگارش: استاد و سید محمدحسن حکیم 🔹در این مقاله که به زبان عربی به نگارش درآمده است، به بررسی جمعی از فقیهان گذشته و معاصر پرداخته شده است. 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (
روشنا
) 🆔@ravesh_ejtehad