eitaa logo
روش شناسی اجتهاد | روشنا
5.9هزار دنبال‌کننده
444 عکس
40 ویدیو
142 فایل
❖ مدیر حلقه فقهی روش‌شناسی اجتهاد: @mobini (مبینی) با همراهی حجج الاسلام ارحامی، صانعی، طالعی و... 🔸گروه: https://eitaa.com/joinchat/1064697892Ca560e2d771 🌐 وب https://ravesh-ejtehad.blog.ir 🔸کانال همراه: @rasadin 🔸 تبادل: @Mohammad_sobhan313
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ استاد : اساتید درس خارج، خود را تبیین کنند ▫️حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی مَلّاک، استاد سطوح عالی حوزه علمیه تهران: 🔹 یک امر لازم برای طلاب است که باعث استفاده بهینه از زمان می‌شود. 🔹وضعیت مطلوب یک آن است که ابتدا استاد به صورت مستدل و تفصیلی روش اجتهاد و استنباط خود را تبیین کند و همچنین شباهت و تفاوت روش خود را با روش فقهیان دیگر بیان کند و سپس در مدت ۲-۳ سال، طبق آن الگوی ارائه شده، مسائل فقهی را حل کند تا طلاب روش اجتهاد را به خوبی درک کنند، نه اینکه طلبه‌ها پس از ۲۰ سال همچنان درگیر کشف روش اجتهاد استاد خود باشند. 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ نیازمندی فقه‌های تخصصی (، فقه سیاسی، فقه رسانه و ...) به 🔹 استاد : بدون روش‌شناسی اجتهاد، ورود به رشته‌های تخصصی است 🔹 روش‌شناسی اجتهاد ی است که با پیمودن آن فضایی فراهم می‌شود که امکان پرداختن واقعی و کارآمد، و نه صوری و ظاهری، به رشته‌های فقهی فراهم می‌آید، در غیر این صورت ورود به رشته‌های تخصصی، یک حرکت عقیم و است و این حركتی است که حوزه علمیه قم دیر یا زود باید به آن بپردازد، با این تفاوت که اگر دیر بپردازد های بسیاری متوجه شما خواهد شد. ▫️متن کامل: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/28 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604 🆔 @ravesh_ejtehad
روش شناسی اجتهاد | روشنا
✅ به‌زودی منتشر می‌شود: ویژه‌نامه #روش‌شناسی فصلنامه جستارهای فقهی و اصولی (شماره ۱۹، تابستان ۱۳۹۹)
ویژه‌نامه روش شناسی اجتهاد.pdf
3.2M
✅ منتشر شد: 🔹ویژه‌نامه فصلنامه جستارهای فقهی و اصولی (تابستان ۱۳۹۹) 🔹با مقالاتی از استاد ، استاد ، استاد و ... 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
مقایسه روش اجتهاد صاحب جواهر و محقق خویی.pdf
7.38M
✅ مقاله مقایسه صاحب و محقق 🔹به قلم: استاد و محمدجواد لطفی 🔹در این مقاله روش اجتهاد صاحب جواهر به نمایندگی از مکتب تجمیع ظنون یا و روش اجتهاد محقق خویی به نمایندگی از مکتب تطبیق قواعد یا مورد مقایسه قرار گرفته است. 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ مقایسه دو در فقه 🔹مقایسه مکتب فقه قناعت (مکتب تجمیع ظنون، قم)‌ و مکتب فقه صناعت (مکتب تطبیق قواعد، نجف) ▫️منبع: مقاله مقایسه روش اجتهاد صاحب جواهر و محقق خویی، به قلم استاد علیدوست و محمدجواد لطفی ▫️یادداشت مرتبط: مقایسه دو مکتب بنیادین در روش اجتهاد 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
روش اجتهاد استاد شب زنده دار- ویرایش جدید.pdf
652.9K
اجتهاد استاد (ویرایش جدید) 🔹در این فایل کوشیده شده است بر اساس ۶۶ جلسه درس خارج فقه استاد شب‌زنده‌دار، منطق و روش اجتهاد و استنباط استاد به دست آید (در این فایل، که از سوی نگارنده در اختیار روشنا قرار گرفته است، اصلاحات مختصری نسبت به نسخه پیشین انجام شده است) 🔹تدوین: حجت الاسلام و المسلمین مجتبی خندق‌آبادی ▫️پی‌نوشت: شما نیز اگر فرایند اجتهاد فقیهی را به صورت روشمند تدوین کرده‌اید، برای روشنا ارسال نمایید. 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
راهنمای اعتباریابی سند حدیث - ویرایش 1.3.pdf
654.9K
بررسی سندی
تدوین: ثقةالاسلام علی ؛ طلبه سطح ۳ حوزه علمیه مشکات (@alieseraj) 🔹در این فایل که با عنوان راهنمای اعتباریابی حدیث تدوین شده است، پژوهشگر کوشیده تا روش بررسی سندی روایات را با بیانی روان ارائه نماید. ▫️پی‌نوشت: روشنا از پژوهشگر محترم بابت ارسال فایل سپاسگزاری می‌نماید. شما نیز اگر در فرایند کلان اجتهاد یا خرده‌فرایندهای اجتهاد، پژوهشی داشته‌اید، می‌توانید برای روشنا ارسال نمایید تا به نام شما منتشر شود. 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (
روشنا
) 🆔@ravesh_ejtehad
منهجیه الاستنباط فی المدرسه الفقهیه الامامیه.pdf
5.62M
✅ مقاله فی المدرسة الفقهیة الامامیة 🔹نگارش: استاد و سید محمدحسن حکیم 🔹در این مقاله که به زبان عربی به نگارش درآمده است، به بررسی جمعی از فقیهان گذشته و معاصر پرداخته شده است. 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (
روشنا
) 🆔@ravesh_ejtehad
✅ مروری بر روش اجتهادی آیت الله 🔹روش فقاهت آیت‌الله صانعی در نهایت می‌تواند به عرفی شدن فقاهت سنتی و انفعال جامعه شیعه در برابر هژمونی علمی و رسانه‌ای تمدن غرب بیانجامد، ولی در عین حال عدم طرح مباحث اختلافی و چالشی ایشان و امثال ایشان در مجامع علمی، در دراز مدت برای عقلانیت و جامعه شیعی به مراتب ضرری بیشتر دارد. 🔹 از منظر مدیریت دانش، اختلاف مبانی و ایشان با مبانی و شیوه متداول فقها، زمینه خوبی برای خودآگاه‌تر کردن چارچوب‌های فقاهت موجود و مشخص کردن حدود و ثغور آن است. 🔹تفاوت نگاه آیت الله صانعی را باید در ‌های زیر جستجو کرد: ➖ حاکمیت و توسعه کاربرد قاعده و حرج و سرایت آن به احکام وضعی مانند محرمیت در نظر مرد نسبت به دخترخوانده خود ➖ حاکمیت و توسعه‌ی کاربرد قاعده و ارجاع به امروزین برای فهم معانی و مصادیق آن ➖استفاده گستره از قاعده که در نگاه ایشان متفاوت از قاعده نفی عسر و حرج است و ایشان در فتوای خود در به بلوغ رسیدن دختران در ۱۳ سالگی تطبیق کرده‌اند ➖ تلاش برای انطباق احکام شرعی با رویه ها و عصر کنونی در حقوق بشر 🔹این ، ایشان را به مبانی و قواعد خاصی در موارد زیر رسانیده که تأثیر گسترده ای در فتاوای ایشان داشته است: ➖ عدم دخالت جنسيت در مسائلی مانند مرجعیت، رهبری جامعه، قضاوت، شهادت، دیه، قصاص و امامت جماعت و جمعه، ➖کرامت و حرمت ذاتی انسان ➖ محوریت حقوق مردم و مدخلیت اراده آنها در مشروعیت حکومت ➖ تباین میان کافر و غیر مسلمان ➖ مجال رخصت در اجرای حدود و تعزیرات در دوره غیبت ➖ نظام حقوق زن و مرد در بستر خانواده، مانند محدودیت مرد در متعه و ازدواج مجدد و ... ▫️نگارش: حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی، مدیر موسسه معنا https://eitaa.com/alimohammadi1389/158 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad 🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad
روش شناسی استفاده از عمومات در مسائل مستحدثه.pdf
4.19M
✅ مقاله بهره‌گیری از و مطلقات در حل مسائل مستحدثه 🔹نگارش: استاد 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad 🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad
روش شناخت موضوعات عرفی.pdf
285.4K
✅ روش فقهی شناخت عرفی 🔹نگارش: حجت الله 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad 🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad
روش جمع ادله در جواهر الکلام.pdf
394.2K
جمع ادله در 🔹نویسندگان: محمدامین بزرگمهر، حسین صابری، محمدتقی فخلعی 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad 🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اجتهاد 🔹ارائه: استاد مجتبی منبع: @howzehpajohesh 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad 🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad
روش شناسی اجتهاد شیخ انصاری.pdf
243.5K
نشست اجتهاد ، استاد الهی خراسانی 🔹نگارش: حجت الاسلام علی محدث 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad 🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad 🌐http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/60
✅ استاد : استنباط نظام اقتصادی اسلام 🔹اولاً، نظام اقتصادی در اسلام هست. ثانیاً، این نظام قابل استنباط یا لازم الاستنباط است و ثالثاً، استنباط نظام اقتصادی روش خاص خود را دارد. 🔹 به نظر ما حداقل باید چهار کار صورت گیرد تا روش پاسخگو در نظام اقتصادی اسلام به دست آید: 1️⃣ ظرفیت‌شناسی مصادر استنباط: ما باید از ظرفیت نهادینه شده در ، و استفاده کنیم. 2️⃣ توسعه مسائل اصول فقه: ما برای کشف نظام اقتصادی اسلام ناچاریم اصول فقه را توسعه دهیم، البته منظورمان مسائل اصول فقه است نه مباحث آن. 3️⃣ توجه به ظرفیت : در معاملات اسلامی یک سری اسناد عام داریم، مانند «الناس مسلطون علی اموالهم» کسی که می‌خواهد استنباط نظام کند باید به این ظرفیت‌ها توجه کند. 4️⃣ اصلاح نگاه حداقلی و قدر متیقن‌گیری: برای نمونه در مسأله مضاربه ادعای اجماع شده که مضاربه باید با درهم و دینار صورت گیرد. اگر کسی بخواهد نظام اقتصادی اسلام را استنباط کند، باید این نگاه را اصلاح کند. 🔹 اگر نظام اقتصادی اسلام توسط فقیهانی مبرز استنباط و استخراج شود، می‌تواند در مقابل نظام سوسیالیسم و کاپیتالیسم حرف برای گفتن داشته باشد. @meftaah_com 📖 متن کامل در: 🌐 http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/61 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad 🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad
9907raveshnezam.mp3
13.96M
✅ فایل نشست استنباط نظام اقتصادی اسلام 🔹ارائه: استاد (۱۳۹۹/۷/۳) منبع:‌@alidost_fiqh 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad 🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad
روش شناسی استنباط نظام اقتصادی اسلام.pdf
433.3K
✅ مقاله استنباط نظام اقتصادی اسلام 🔹نگارش: استاد احمدعلی 🔹استاد یوسفی: روش‌های کشف نظام‌های اجتماعی شامل موارد ذیل است: ۱. روش : که همان فقه منفعل است ۲. روش : یعنی حرکت از روبنا به زیربنا، به این صورت که با مطالعه احکام فقهی که از فقه اصغر استخراج می شود، به اصول و قواعد کلی که ما را به عدالت می‌رساند دست یابیم. شهید صدر این نظریه را پذیرفته و با توجه به قاعده منطقه الفراغ این را بسط می‌دهد ۳. روش : یعنی حرکت از زیربنا به روبنا، یعنی از مبانی شروع کنیم و به سمت روبناها حرکت کنیم ۴. روش : بدین معنا که هیچ کدام از این روش‌ها به تنهایی کفایت نمی‌کند 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (
روشنا
) 🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad 🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad 🌐 http://ravesh-ejtehad.blog.ir
✅ از روش‌شناسی تا روش‌شناسی 🔹برای ورود به (رسانه،‌ خانواده، تربیت، اقتصاد، سیاست و ...)، نیازمند دو مقدمه هستیم: 1️⃣ اجتهاد در (فقه رایج، فقه سنتی، عبادات و معاملات) 2️⃣ اجتهاد در 🔹این دو روش‌شناسی علی‌رغم شباهت‌ها دارای تفاوت‌هایی نیز هستند؛ استاد در این باره می‌گوید: «طبعاً فقه عام یک ی دارد که بسیار زیاد است؛ ولی وقتی وارد یک رشته تخصصی می‌شویم، روشی آن رشته هم مهم است و آنچه که می‌تواند فلسفه وجودی فقه‌های تخصصی را محقق بکند، در هر رشته است. اگر اسم رشته‌های تخصصی را بیاورید ولی وجود خارجی پیدا نکند چه فایده‌ای دارد؟ وقتی رشته‌های تخصصی ایجاد می‌شود،باید روش مربوط به آن رشته تخصصی را هم داشته باشیم» (http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/44). 🔹روش‌شناسی فقه تخصصی دارای سطحی بالاتر از روش‌شناسی فقه عمومی است و به تعبیر استاد سید منذر ، نسبت فقیه در این دو مانند پزشک عمومی و پزشک متخصص است. 🔹مباحثی که ناظر به روش‌شناسی اجتهاد در یک فقه تخصصی طرح می‌شود، گاه قابلیت تطبیق بر سایر فقه‌های تخصصی را نیز پیدا می‌کند؛ به عنوان مثال، تاکید استاد بر استفاده از ظرفیت‌های عقل و عرف و مصلحت در فقه اقتصاد، در سایر فقه‌های تخصصی نیز قابل جریان است. 🔹روشنا در ، با یاری خدای متعال و همراهی اساتید و طلاب معزز، به پوشش هر دو نوع روش‌شناسی (فقه عام و فقه تخصصی) خواهد پرداخت. 🔸روش‌شناسی اجتهاد (
روشنا
) @Ravesh_ejtehad
✅ ضرورت از منظر استاد مبلغی 🔹آنچه که می‌تواند فلسفه وجودی فقه‌های تخصصی را محقق بکند، روش‌شناسی در هر رشته تخصصی است. اگر اسم رشته‌های تخصصی را بیاورید ولی وجود خارجی پیدا نکند چه فایده‌ای دارد؟ یا اینکه ما فقط دل خوش کنیم رشته‌های تخصصی ایجاد کرده‌ایم! وقتی رشته‌های تخصصی ایجاد می‌شود باید روش مربوط به آن رشته تخصصی را هم داشته باشیم. 🔹البته این به آن معنا نیست که ما مشترکات نداریم؛ طبعاً فقه عام یک مشترکاتی دارد که بسیار زیاد هستند؛ ولی وقتی وارد یک رشته تخصصی می‌شویم، اختصاصات روشی آن رشته هم مهم است و آن است که می‌تواند یک رشته را رشته علمی بکند. آنی که می‌تواند فلسفه وجودی یک رشته را محقق بکند و آن را در مسیر کارآمدی و پاسخ‌گویی قرار بدهد و گرنه اگر رشته‌های زیادی هم تأسیس کنیم، چه‌بسا این‌ها از فقه عام هم عقب می‌افتد. یعنی همان فقه عام بهتر است. چون فقه عام یک اجتهاد مجرَّب (تجربه‌شده) خوبی دارد و رشته‌های تخصصی وقتی فاقد اجتهاد باشد، تنزل و عقب‌گرد است و این تجربه چندساله ما هم این را می‌رساند. ▫️متن کامل در: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/44 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad 🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad 🌐 http://ravesh-ejtehad.blog.ir
36380418_-211114.pdf
559.7K
✅ مقاله گستره و 🔹نگارش: استاد عبدالحسین ، استاد مجید معاون پژوهش پژوهشگاه فقه نظام 🔹فقه الاجتماع مطلوب از منظر نویسندگان: ▫️توسعه در «موضوع» به معنای مکلّف شدن جامعه، حکومت و تاریخ در خطابات شرعی ▫️توسعه در «حکم» به معنای عمومیت احکام نسبت به رفتارها، راهبردها و ساختارها 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad 🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad 🌐 http://ravesh-ejtehad.blog.ir
⏮ موضوع: و 🔶 مدرّس: استاد ملک زاده 💥 برخی عناوین مورد بحث: چیستی فقه/ تاریخ و ادوار فقه /مکاتب و مناهج فقه / تبویب سنّتی فقه / فقاهت اجتماعی / فقاهت حکومی/ فقه مضاف و فقه پایۀ نظام‌سازی / فقه و تمدن‌سازی / رویکردهای فقهی جدید در جهان اهل سنّت / فقه المقاصد / فقه المآلات /فقه الموازنات /فقه الأولویات /اجتهادشناسی / مبادی اجتهاد و فقاهت / نسبت علم اصول با روش‌شناسی اجتهاد / ساختار کلان أصول الإستنباط و منهج الإجتهاد / اجتهاد ابتدائی و اجتهاد دفاعی / بررسی انگارة اجتهاد جمعی و شورایی / اقیسۀ استنباط / الگوریتم اجتهاد / مراحل اجتهاد از طریق ادلۀ کاشفه / مراحل اجتهاد از طریق ادلۀ عملیّه / منابع، ادله و طرق در فقاهت / حجّت و حجیت / فقه مسائلی و فقه قواعدی / حکم‌شناسی / موضوع‌شناسی / ثبات ابدی احکام و موضوعات و ... 🗓 زمان: شنبه ها، ساعت۱۶ تا ۱۸ ◾️ جلسه نخست: ۱۲مهر 🕌 مکان: قم، خیابان گلستان، خیابان اخلاقی، پلاک۱۱۰ ◾️ مرکز راهبردی 💥 ثبت نام جهت حضور در کلاس (با رعایت شیوه نامه های ) از طریق پیام رسان بله و ایتا: 09157401915 https://eitaa.com/mabaheth
؛ روش اجتهادی شهید برای نظام‌سازی اجتماعی 🔸استاد : 🔹در روش شهید صدر، فقیه در ابتدا استنباط اتمیک می‌کند (استنباط اول) و سپس برای مرتبه دوم برمی‌گردد و این مستنبَط خود را در نظام قرار می‌دهد و اگر این مستنبط با نظام، سازگاری نداشت از فتوای دیگران که مطابق نظام است، و لو مورد قبول خودش نیست، کمک می‌گیرد. 🔹مثلا کراهت احتکار (استنباط اتمیک اول)؛ در حالی که نظام اقتصادی اسلام نه با کراهت، بلکه با حرمت احتکار سازگار است (استنباط سیستماتیک دوم) ... برای نقد این نظریه به کتاب فقه و مصلحت رجوع بفرمایید. منبع: نشست روش‌شناسی استنباط نظام اقتصادی اسلام؛ متن کامل در: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/61 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 👇🏻 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604 🆔 @ravesh_ejtehad
روش شناسی استنباط نظام اقتصادی اسلام.pdf
284.6K
نشست استنباط نظام اقتصادی اسلام، استاد 🔹نگارش: حجت الاسلام محمدجواد نوروزی 🔹فایل صوتی: https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/407 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad 🌐 http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/61
✅ دانلود فایل نشست از ادله (کشف مدلول انفرادی ادله نقلی) 🔹ارائه: استاد 🌐 لینک ورود به اسکایپ و دانلود فایل تصویری: https://join.skype.com/wEhxxj7iLxSg @iictchannel 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (
روشنا
) 🆔 @ravesh_ejtehad
ساختار هندسی سوره های قرآن و تاثیر آن در استنباط فقهی.pdf
391.2K
؛ روشی در آیات قرآن 🔹روش تفسیر ساختاری در کنار «روش موضوعی» (شهید صدر و ...) و «روش تنزیلی» و توجه به ترتیب نزول (استاد سید منذر حکیم، استاد بهجت‌پور و ...)، روشی جدید در بررسی دلالی آیات قرآن است. 🔹در این رویکرد که از سوی قرآن‌پژوهان معاصری همچون دکتر (ره) و استاد محمد پیگیری شده است؛ به نظم و هر سوره (کشف تناسب و ارتباط آیات با یکدیگر+کشف مضمون فراگیر و محوری هر سوره) توجهی ویژه می‌شود. 🔹کتاب «التفسير البنائي للقرآن الكريم» در ۵ جلد از تالیفات دکتر بستانی (دانلود - مطالعه)، کتاب «ساختار هندسی قرآن» (معرفی - مطالعه) و کتاب «ساختار سوره‌های قرآن کریم» (دانلود) و مقاله «روش استنباط گزاره‌های علمی از ساختار سوره‌ها» و مقاله «ساختار هندسی سوره‏های قرآن؛ درآمدی بر تفسیر ساختاری قرآن» (مطالعه) از تالیفات استاد خامه‌گر، از جمله آثار علمی در این زمینه است. 🔹شایان ذکر است که روش تنزیلی (ترتیب نزول) می‌تواند ساختارى نيز باشد؛ همان گونه که در دروس تفسیری استاد سید منذر حکیم (منتشرنشده؛ ارایه شده در رادیو عربی ایران در سال‌های ۱۳۷۵الی ۱۳۸۵) شاهد این رویکرد هستیم. 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (
روشنا
) 🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad 🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad 🌐 http://ravesh-ejtehad.blog.ir