✅استاد #مبلغی: در درس خارج باید #روش_اجتهاد آموزش داده شود، ولی...
🔹در درس خارج، استاد بايد شيوه استنباط را آموزش بدهد؛ ولى اين #اصلاً آموزش داده نمىشود، حوزه در باب درس خارج#هدف را گم کرده است، نتيجه اين میشود كه يك نفر ۲۰ الى ۳۰ سال در درس خارج میماند.
🔹#درس_خارج باید شیوهای را بياموزد كه اگر#5_الى_6_سال اين روند ادامه پيدا كند، اجتهاد حاصل شود و بعد از آن فرد بتواند به تحقيق بپردازد.
🔹هر استادى در درس خارج، به گونه #ارتكازى روشى دارد كه شاگرد اگر هوشيار باشد، پس از ساليانى (طولانی) درمیيابد كه استادش چه روشى دارد، لذا هميشه فقط #يكى_دو_نفر از اين شاگردان به درجه اجتهاد میرسند.
▫️برشی از یادداشت مهم «درس خارج، ماهیتشناسی و روششناسی»، متن کامل در: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/33
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
✅ استاد #علیدوست: بدون #روششناسی_اجتهاد راه به جایی نمیبریم
🔹روششناسی یکی از مباحث #فلسفه_فقه است. روششناسی باید در #کنار_اصول_فقه قرار بگیرد و مطرح شود. در حوزه اصول فقه خوانده میشود و بعد هم وارد فقهی میشوند که نیمه استدلالی است در حالی که علاوه بر این مباحث باید مباحث فلسفههای مضاف به خوبی فهم شود.
🔹اگر مکاسب را بخوانیم ولی با روش و #منهج_شیخ آشنایی نداشته باشیم، جان مطلب شیخ به دستمان نمیآید و لذا جایی اشکال میکنیم که شیخ علی المبنی سخن گفته و جایی قبول میکنیم که شیخ اشتباه رفته است.
🔹گاهی شیخ از کلمه «لکن الانصاف» استفاده میکند که برخی از این عبارت برداشت کردهاند که شیخ در صدد بیان یک دلیل مستقل است در حالیکه اگر کسی توجه داشته باشد که روش و متُد شیخ در فقاهت بر اساس #تجمیع_ظنون است، عبارت «لکن الانصاف» بخشی از فرایند استنباط او میشود، نه بخشی از دلیل او!
🔹طلبه باید راهی به #مطالعات_روششناسی به عنوان یکی از مباحث #فلسفه_فقه باز کند. روششناسی شاخههای مختلفی دارد، مثل روششناسی #فقه_معیار، روششناسی صاحب جواهر، روششناسی شیخ انصاری و ...
🔹اگر فقیهی روش فقاهت نداشته باشد که برخی از فقهای بهنام ما این طور هستند؛ دچار روزمرگی میشود که هر بار باید تصمیم بگیرد که این بار چه باید بکند و اگر چنین باشد راه به جایی نخواهیم برد.
▫️بیان شده در: نشست روششناسی فقه معیار، ضرورتها و آسیبها (۶ اردیبهشت ۱۳۹۷)
▫️متن تفصیلی در:
http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/56
🔸کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
روش شناسی فقه معیار.mp3
27.21M
✅ فایل صوتی نشست #روششناسی #فقه_معیار
🔹ارائه: استاد #علیدوست
(۱۳۹۷/۲/۲۴)
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ بهزودی منتشر میشود:
ویژهنامه #روششناسی فصلنامه جستارهای فقهی و اصولی (شماره ۱۹، تابستان ۱۳۹۹)
برخی مقالات این شماره:
🔹بررسی تطبیقی #روش اجتهادی صاحب #جواهر و محقق #خویی / محمدجواد لطفی؛ ابوالقاسم #علیدوست
🔹 بررسی روششناسی اجتهاد در مسائل نوپدید / اکبر محمودی
🔹 روش بهرهگیری از عمومات و مطلقات در حل مسائل مستحدثه/محمدعلی #خادمیکوشا
🔹 ماهیتشناسی الگوریتم اجتهاد/ عبدالحمید #واسطی
🔹 فرآیند حکمشناسی در استنباط / سید محمدباقر قدمی؛ رضا میهن دوست
🔹روش شناخت فقهی موضوعات عرفی /حجت الله بیات
🔹 نگاهی به شیوه های معرفی نشده جمع ادلّه در کتاب جواهرالکلام و ارائه الگوریتم متناسب با آن/ محمدامین بزرگمهر، حسین صابری، محمدتقی فخلعی
www.jostar-fiqh.maalem.ir
@jostar_fiqh_maalem_ir
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ #روش_استنباط فقه ارتباطات
🔹ارائه: استاد محمدعلی #حیدری
🔹زمان: جمعه ۲۴ مرداد، ساعت ۱۰
مکان: پردیسان، موسسه فتوح اندیشه
🔹درگاه ورود مجازی به نشست:
https://bit.ly/2YjFIpz
@fotooh
@feghherasane
🔸کانال رَسادین؛ رسانهپژوهی دینی
🆔@rasadin
🔆 #شمسه (۱): تفاوت #عرف و #بنای_عقلا
🔹دو دلیل قابل استفاده در #فرایند_اجتهاد، «عرف» و «بنای عقلا» است؛ تفاوت این دو دلیل چیست؟
🔹پاسخ:
اگر #عرف (عادات و بنای مردم) قرار و اعتبار بیابد، تبدیل به #بنای_عقلا (سیره عقلا) میشود.
استاد #علیدوست: «این دو در مفهوم، #متباین و در مصداق، عام و خاص من وجهاند. تباین مفهومی این دو را میتوان در تقید مفهوم عرف به این که "صورتِ قانون مشروع، نزد صاحبان عادت و عرف نگرفته باشد" و رهایی مفهوم بنای عقلا از این تقیّد، مشاهده نمود ... کفایت معاطات در معاملات، بنای عقلاست و پس از قرار و اعتبار این کفایت، نباید نام عرف را بر آن نهاد» (فقه و عرف، ص ۱۲۰).
▫️پینوشت:
«در مفاهمات و محاورات علمی، گاه این دو واژه از یکدیگر نمایندگی مینمایند» (همان، ص۱۲۱).
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ استاد #مَلّاک: اساتید درس خارج، #روش_اجتهاد خود را تبیین کنند
▫️حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی مَلّاک، استاد سطوح عالی حوزه علمیه تهران:
🔹#روششناسی_اجتهاد یک امر لازم برای طلاب است که باعث استفاده بهینه از زمان میشود.
🔹وضعیت مطلوب یک #درس_خارج آن است که ابتدا استاد به صورت مستدل و تفصیلی روش اجتهاد و استنباط خود را تبیین کند و همچنین شباهت و تفاوت روش خود را با روش فقهیان دیگر بیان کند و سپس در مدت ۲-۳ سال، طبق آن الگوی ارائه شده، مسائل فقهی را حل کند تا طلاب روش اجتهاد را به خوبی درک کنند، نه اینکه طلبهها پس از ۲۰ سال همچنان درگیر کشف روش اجتهاد استاد خود باشند.
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ نیازمندی فقههای تخصصی (#فقه_فرهنگ، فقه سیاسی، فقه رسانه و ...) به #روششناسی_اجتهاد
🔹 استاد #مبلغی: بدون روششناسی اجتهاد، ورود به رشتههای تخصصی #بیثمر است
🔹 روششناسی اجتهاد #تنها_مسیر ی است که با پیمودن آن فضایی فراهم میشود که امکان پرداختن واقعی و کارآمد، و نه صوری و ظاهری، به رشتههای #تخصصی فقهی فراهم میآید، در غیر این صورت ورود به رشتههای تخصصی، یک حرکت عقیم و #بیثمر است و این حركتی است که حوزه علمیه قم دیر یا زود باید به آن بپردازد، با این تفاوت که اگر دیر بپردازد #خسارت های بسیاری متوجه شما خواهد شد.
▫️متن کامل:
http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/28
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
🆔 @ravesh_ejtehad
روش شناسی اجتهاد | روشنا
✅ بهزودی منتشر میشود: ویژهنامه #روششناسی فصلنامه جستارهای فقهی و اصولی (شماره ۱۹، تابستان ۱۳۹۹)
ویژهنامه روش شناسی اجتهاد.pdf
3.2M
✅ منتشر شد:
🔹ویژهنامه #روششناسی_اجتهاد فصلنامه جستارهای فقهی و اصولی (تابستان ۱۳۹۹)
🔹با مقالاتی از استاد #علیدوست، استاد #واسطی، استاد #خادمیکوشا و ...
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
مقایسه روش اجتهاد صاحب جواهر و محقق خویی.pdf
7.38M
✅ مقاله مقایسه #روش_اجتهاد صاحب #جواهر و محقق #خویی
🔹به قلم: استاد #علیدوست و محمدجواد لطفی
🔹در این مقاله روش اجتهاد صاحب جواهر به نمایندگی از مکتب تجمیع ظنون یا #فقه_قناعت و روش اجتهاد محقق خویی به نمایندگی از مکتب تطبیق قواعد یا #فقه_صناعت مورد مقایسه قرار گرفته است.
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ مقایسه دو #مکتب_اصلی در فقه
🔹مقایسه مکتب فقه قناعت (مکتب تجمیع ظنون، قم) و مکتب فقه صناعت (مکتب تطبیق قواعد، نجف)
▫️منبع: مقاله مقایسه روش اجتهاد صاحب جواهر و محقق خویی، به قلم استاد علیدوست و محمدجواد لطفی
▫️یادداشت مرتبط: مقایسه دو مکتب بنیادین در روش اجتهاد
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad