✅ بهزودی منتشر میشود:
ویژهنامه #روششناسی فصلنامه جستارهای فقهی و اصولی (شماره ۱۹، تابستان ۱۳۹۹)
برخی مقالات این شماره:
🔹بررسی تطبیقی #روش اجتهادی صاحب #جواهر و محقق #خویی / محمدجواد لطفی؛ ابوالقاسم #علیدوست
🔹 بررسی روششناسی اجتهاد در مسائل نوپدید / اکبر محمودی
🔹 روش بهرهگیری از عمومات و مطلقات در حل مسائل مستحدثه/محمدعلی #خادمیکوشا
🔹 ماهیتشناسی الگوریتم اجتهاد/ عبدالحمید #واسطی
🔹 فرآیند حکمشناسی در استنباط / سید محمدباقر قدمی؛ رضا میهن دوست
🔹روش شناخت فقهی موضوعات عرفی /حجت الله بیات
🔹 نگاهی به شیوه های معرفی نشده جمع ادلّه در کتاب جواهرالکلام و ارائه الگوریتم متناسب با آن/ محمدامین بزرگمهر، حسین صابری، محمدتقی فخلعی
www.jostar-fiqh.maalem.ir
@jostar_fiqh_maalem_ir
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ #روش_استنباط فقه ارتباطات
🔹ارائه: استاد محمدعلی #حیدری
🔹زمان: جمعه ۲۴ مرداد، ساعت ۱۰
مکان: پردیسان، موسسه فتوح اندیشه
🔹درگاه ورود مجازی به نشست:
https://bit.ly/2YjFIpz
@fotooh
@feghherasane
🔸کانال رَسادین؛ رسانهپژوهی دینی
🆔@rasadin
🔆 #شمسه (۱): تفاوت #عرف و #بنای_عقلا
🔹دو دلیل قابل استفاده در #فرایند_اجتهاد، «عرف» و «بنای عقلا» است؛ تفاوت این دو دلیل چیست؟
🔹پاسخ:
اگر #عرف (عادات و بنای مردم) قرار و اعتبار بیابد، تبدیل به #بنای_عقلا (سیره عقلا) میشود.
استاد #علیدوست: «این دو در مفهوم، #متباین و در مصداق، عام و خاص من وجهاند. تباین مفهومی این دو را میتوان در تقید مفهوم عرف به این که "صورتِ قانون مشروع، نزد صاحبان عادت و عرف نگرفته باشد" و رهایی مفهوم بنای عقلا از این تقیّد، مشاهده نمود ... کفایت معاطات در معاملات، بنای عقلاست و پس از قرار و اعتبار این کفایت، نباید نام عرف را بر آن نهاد» (فقه و عرف، ص ۱۲۰).
▫️پینوشت:
«در مفاهمات و محاورات علمی، گاه این دو واژه از یکدیگر نمایندگی مینمایند» (همان، ص۱۲۱).
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ استاد #مَلّاک: اساتید درس خارج، #روش_اجتهاد خود را تبیین کنند
▫️حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی مَلّاک، استاد سطوح عالی حوزه علمیه تهران:
🔹#روششناسی_اجتهاد یک امر لازم برای طلاب است که باعث استفاده بهینه از زمان میشود.
🔹وضعیت مطلوب یک #درس_خارج آن است که ابتدا استاد به صورت مستدل و تفصیلی روش اجتهاد و استنباط خود را تبیین کند و همچنین شباهت و تفاوت روش خود را با روش فقهیان دیگر بیان کند و سپس در مدت ۲-۳ سال، طبق آن الگوی ارائه شده، مسائل فقهی را حل کند تا طلاب روش اجتهاد را به خوبی درک کنند، نه اینکه طلبهها پس از ۲۰ سال همچنان درگیر کشف روش اجتهاد استاد خود باشند.
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ نیازمندی فقههای تخصصی (#فقه_فرهنگ، فقه سیاسی، فقه رسانه و ...) به #روششناسی_اجتهاد
🔹 استاد #مبلغی: بدون روششناسی اجتهاد، ورود به رشتههای تخصصی #بیثمر است
🔹 روششناسی اجتهاد #تنها_مسیر ی است که با پیمودن آن فضایی فراهم میشود که امکان پرداختن واقعی و کارآمد، و نه صوری و ظاهری، به رشتههای #تخصصی فقهی فراهم میآید، در غیر این صورت ورود به رشتههای تخصصی، یک حرکت عقیم و #بیثمر است و این حركتی است که حوزه علمیه قم دیر یا زود باید به آن بپردازد، با این تفاوت که اگر دیر بپردازد #خسارت های بسیاری متوجه شما خواهد شد.
▫️متن کامل:
http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/28
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
🆔 @ravesh_ejtehad
روش شناسی اجتهاد | روشنا
✅ بهزودی منتشر میشود: ویژهنامه #روششناسی فصلنامه جستارهای فقهی و اصولی (شماره ۱۹، تابستان ۱۳۹۹)
ویژهنامه روش شناسی اجتهاد.pdf
3.2M
✅ منتشر شد:
🔹ویژهنامه #روششناسی_اجتهاد فصلنامه جستارهای فقهی و اصولی (تابستان ۱۳۹۹)
🔹با مقالاتی از استاد #علیدوست، استاد #واسطی، استاد #خادمیکوشا و ...
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
مقایسه روش اجتهاد صاحب جواهر و محقق خویی.pdf
7.38M
✅ مقاله مقایسه #روش_اجتهاد صاحب #جواهر و محقق #خویی
🔹به قلم: استاد #علیدوست و محمدجواد لطفی
🔹در این مقاله روش اجتهاد صاحب جواهر به نمایندگی از مکتب تجمیع ظنون یا #فقه_قناعت و روش اجتهاد محقق خویی به نمایندگی از مکتب تطبیق قواعد یا #فقه_صناعت مورد مقایسه قرار گرفته است.
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ مقایسه دو #مکتب_اصلی در فقه
🔹مقایسه مکتب فقه قناعت (مکتب تجمیع ظنون، قم) و مکتب فقه صناعت (مکتب تطبیق قواعد، نجف)
▫️منبع: مقاله مقایسه روش اجتهاد صاحب جواهر و محقق خویی، به قلم استاد علیدوست و محمدجواد لطفی
▫️یادداشت مرتبط: مقایسه دو مکتب بنیادین در روش اجتهاد
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
روش اجتهاد استاد شب زنده دار- ویرایش جدید.pdf
652.9K
✅ #روششناسی اجتهاد استاد #شبزندهدار (ویرایش جدید)
🔹در این فایل کوشیده شده است بر اساس ۶۶ جلسه درس خارج فقه استاد شبزندهدار، منطق و روش اجتهاد و استنباط استاد به دست آید (در این فایل، که از سوی نگارنده در اختیار روشنا قرار گرفته است، اصلاحات مختصری نسبت به نسخه پیشین انجام شده است)
🔹تدوین: حجت الاسلام و المسلمین مجتبی خندقآبادی
▫️پینوشت:
شما نیز اگر فرایند اجتهاد فقیهی را به صورت روشمند تدوین کردهاید، برای روشنا ارسال نمایید.
#اختصاصی_روشنا
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
راهنمای اعتباریابی سند حدیث - ویرایش 1.3.pdf
654.9K
✅ #روش
بررسی سندی#روایت تدوین: ثقةالاسلام علی #سراج؛ طلبه سطح ۳ حوزه علمیه مشکات (@alieseraj) 🔹در این فایل که با عنوان راهنمای اعتباریابی حدیث تدوین شده است، پژوهشگر کوشیده تا روش بررسی سندی روایات را با بیانی روان ارائه نماید. #اختصاصی #خردهفرایند_بررسی_سندی ▫️پینوشت: روشنا از پژوهشگر محترم بابت ارسال فایل سپاسگزاری مینماید. شما نیز اگر در فرایند کلان اجتهاد یا خردهفرایندهای اجتهاد، پژوهشی داشتهاید، میتوانید برای روشنا ارسال نمایید تا به نام شما منتشر شود. 🔸کانال روششناسی اجتهاد (
روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
منهجیه الاستنباط فی المدرسه الفقهیه الامامیه.pdf
5.62M
✅ مقاله #منهجیة_الاستنباط فی المدرسة الفقهیة الامامیة
🔹نگارش: استاد #سیدمنذر_حکیم و سید محمدحسن حکیم
🔹در این مقاله که به زبان عربی به نگارش درآمده است، به بررسی #روش_اجتهاد جمعی از فقیهان گذشته و معاصر پرداخته شده است.
🔸کانال روششناسی اجتهاد (
روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
✅ مروری بر روش اجتهادی آیت الله #صانعی
🔹روش فقاهت آیتالله صانعی در نهایت میتواند به عرفی شدن فقاهت سنتی و انفعال جامعه شیعه در برابر هژمونی علمی و رسانهای تمدن غرب بیانجامد، ولی در عین حال عدم طرح مباحث اختلافی و چالشی ایشان و امثال ایشان در مجامع علمی، در دراز مدت برای عقلانیت و جامعه شیعی به مراتب ضرری بیشتر دارد.
🔹 از منظر مدیریت دانش، اختلاف مبانی و #روش_اجتهادی ایشان با مبانی و شیوه متداول فقها، زمینه خوبی برای خودآگاهتر کردن چارچوبهای فقاهت موجود و مشخص کردن حدود و ثغور آن است.
🔹تفاوت نگاه آیت الله صانعی را باید در #روش های زیر جستجو کرد:
➖ حاکمیت و توسعه کاربرد قاعده #نفی_عسر و حرج و سرایت آن به احکام وضعی مانند محرمیت در نظر مرد نسبت به دخترخوانده خود
➖ حاکمیت و توسعهی کاربرد قاعده #عدالت و ارجاع به #عرف امروزین برای فهم معانی و مصادیق آن
➖استفاده گستره از قاعده #سهولت_شریعت که در نگاه ایشان متفاوت از قاعده نفی عسر و حرج است و ایشان در فتوای خود در به بلوغ رسیدن دختران در ۱۳ سالگی تطبیق کردهاند
➖ تلاش برای انطباق احکام شرعی با رویه ها و #ارتکازات_عقلایی عصر کنونی در حقوق بشر
🔹این #اختلاف_روشی، ایشان را به مبانی و قواعد خاصی در موارد زیر رسانیده که تأثیر گسترده ای در فتاوای ایشان داشته است:
➖ عدم دخالت جنسيت در مسائلی مانند مرجعیت، رهبری جامعه، قضاوت، شهادت، دیه، قصاص و امامت جماعت و جمعه،
➖کرامت و حرمت ذاتی انسان
➖ محوریت حقوق مردم و مدخلیت اراده آنها در مشروعیت حکومت
➖ تباین میان کافر و غیر مسلمان
➖ مجال رخصت در اجرای حدود و تعزیرات در دوره غیبت
➖ نظام حقوق زن و مرد در بستر خانواده، مانند محدودیت مرد در متعه و ازدواج مجدد
و ...
▫️نگارش: حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی، مدیر موسسه معنا https://eitaa.com/alimohammadi1389/158
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad
🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad