eitaa logo
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
2.3هزار دنبال‌کننده
427 عکس
59 ویدیو
65 فایل
ارتباط با ما در ایتا: 🆔 @almoftagher آدرس کانال آرشیو دروس در ایتا: 🆔 https://eitaa.com/raveshsonnati2 آدرس کانال آرشیو دروس در تلگرام: 🆔 https://t.me/raveshsonnati2 آدرس وبلاگ برای دانلود صوت‌های درسی: 🆔 http://raveshsonnati.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ قال امیرالمؤمنین علیه السلام: 💥التَّوَاضُعُ يَرْفَعُ وَ التَّكَبُّرُ يَضَع 1⃣ ترجمه 🔹فروتنى بلند می‌كند و تكبر پست می‌سازد، يعنى فروتنى آدمى را بلند مرتبه می‌سازد و از فرود به فراز می‌آورد، و تكبر و منيت انسانى را پست می‌كند و از فراز به نشيب می‌كشاند، و از اوج به حضيض و از اعلى باسفل می‌برد. 2⃣ اعراب 🔹التواضع: بر وزن تكامل مصدر تواضع بمعناى تذلل و تخشع، يعنى اظهار ذلت و خشوع كردن و خود را بفرود آوردن و خويش را به نشيب كشاندن، و آن از اوصاف پسنديده و ممدوح است. 🔹يرفع: مضارع رفع يعنى بلند مي‌كند در قرآن است: «وَ إِذْ يَرْفَعُ إِبْراهِيمُ الْقَواعِدَ ...» و رفع بر دو قسم است معنوى و ظاهرى و براى او قسم سومى نيز هست. 🔹التكبر: مصدر تكبر يعنى اظهار كبر و انانيت كردن و خويش را كبير و بلند دانستن و اين از اوصاف نكوهيده است. 🔹يضع: يعنى می‌نهد و پست ميكند و او ضد يرفع است‌. 🔺و درين جمله صنعت مقابله است. 3⃣ معنى 🔹مراد آن است كه فروتنى شخص را عالى مقام و رفيع القدر می‌سازد، و در مدح آن بسيار آمده است. 🔹امير علیه السلام فرموده: «ثمرة القناعة الراحة، و ثمرة التواضع المحبة». 🔹حكيم ناصر گويد: 🔸تواضع مر ترا دارد گرامى 🔸ز كبر آيد بدى در نيك نامى 🔹و شيخ شيراز گويد: 🔸ز خاک آفريدت خداوند پاک 🔸پس اى بنده افتادگى كن چو خاك 🔸حريص و جهانسوز و سركش مباش 🔸ز خاک آفريدت چو آتش مباش 🔸چو گردن كشيد آتش هولناک 🔸به بيچارگى تن بينداخت خاک 🔸چون آن سرفرازى نمود اين كمى 🔸از آن ديو كردند ازين آدمى 🔹و گفته: 🔸تواضع كند هوشمند گزين 🔸نهد شاخ پر ميوه سر بر زمين 🔹و گفته شده: «التَّوَاضُعُ نِعْمَةٌ لَا يُحْسَدُ عَلَيْهَا وَ التَكَبُّرُ مِحنَةٌ لا يُرحَمُ مِنها» 🔹به بايزيد بسطامى گفتند: «متى يكون الرّجل متواضعا قال اذا لم ير لنفسه مقاما و لا حالا و لا يرى في الخلق شرّا منه» 🔹و تكبر آدمى را پست می‌سازد و در مذمت آن نيز كلمات بسيار آمده از آنها است كلام امير علیه السلام: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَبِسَ الْعِزَّ وَ الْكِبْرِيَاءَ وَ اخْتَارَهُمَا لِنَفْسِهِ دُونَ خَلْقِهِ وَ جَعَلَهُمَا حِمًى وَ حَرَماً عَلَى غَيْرِهِ وَ اصْطَفَاهُمَا لِجَلَالِهِ وَ جَعَلَ اللَّعْنَةَ عَلَى مَنْ نَازَعَهُ فِيهِمَا مِنْ عِبَادِهِ ثُمَّ اخْتَبَرَ بِذَلِكَ مَلَائِكَتَهُ الْمُقَرَّبِينَ لِيَمِيزَ الْمُتَوَاضِعِينَ مِنْهُمْ مِنَ الْمُسْتَكْبِرِينَ فَقَالَ سُبْحَانَهُ وَ هُوَ الْعَالِمُ بِمُضْمَرَاتِ الْقُلُوبِ وَ مَحْجُوبَاتِ الْغُيُوبِ إِنِّي خالِقٌ بَشَراً مِنْ طِينٍ فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ ساجِدِينَ فَسَجَدَ الْمَلائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ إِلَّا إِبْلِيسَ اعْتَرَضَتْهُ الْحَمِيَّةُ فَافْتَخَرَ عَلَى آدَمَ بِخَلْقِهِ وَ تَعَصَّبَ عَلَيْهِ لِأَصْلِهِ فَعَدُوُّ اللَّهِ إِمَامُ الْمُتَعَصِّبِينَ وَ سَلَفُ الْمُسْتَكْبِرِينَ الَّذِي وَضَعَ أَسَاسَ الْعَصَبِيَّةِ وَ نَازَعَ اللَّهَ رِدَاءَ الْجَبْرِيَّةِ وَ ادَّرَعَ لِبَاسَ التَّعَزُّزِ وَ خَلَعَ قِنَاعَ التَّذَلُّلِ أَ لَا [يَرَوْنَ] تَرَوْنَ كَيْفَ صَغَّرَهُ اللَّهُ بِتَكَبُّرِهِ وَ وَضَعَهُ بِتَرَفُّعِهِ فَجَعَلَهُ فِي الدُّنْيَا مَدْحُوراً وَ أَعَدَّ لَهُ فِي الْآخِرَةِ سَعِيرا» و نیز فرموده است: «مَا لِابْنِ آدَمَ وَ الْفَخْرِ أَوَّلُهُ نُطْفَةٌ وَ آخِرُهُ جِيفَة» 🔹و شاعر گفته: 🔸قل لمن يدّعى الفخار دع 🔸الفخر لذى الكبرياء و الجبروت 🔹و در تمام صفات كمال اللّه اتصاف بشر بآن ممدوح و مامور است جز به صفت تكبر كه خاص حق است و از او منهى است و شريک براى او نيست چون در او صادق و شايسته است و در غير كاذب و غير بايسته از اين رو استاد اديب نشابورى رحمة اللّه عليه گفته: 🔸آنكه شده ساخته ز آب منى 🔸نيست سزاوار مقامش منى 🔸لاف منيّت ز كسى در خور است 🔸كو صمد است و همه جايش پر است 🔸ممكن بيچاره كه جوفش تهى است 🔸لاف منيت ز وى از ابلهى است 🔹و شيخ جامى گفته: 🔸رو چو مردان منى از خويش فكن 🔸نه منى جوى و منى گير چو زن 🔸هست اصل گهرت ماء منى 🔸تا كى از بد گهرى ماء و منى 🔸باد پندار برون كن ز دماغ 🔸كت ازين باد شود كشته چراغ 🔹و ما در اين باب از خرمن خوشه، و از دريا قطره‌اى گفتيم شايد كه تو تواضع پيشه كنى، و ريشه تكبر را با تيشه علم از خود كنى تا آدم باشى و مقبول نه ابليس باشى و مردود. 🔹كاتب حروف گويد: 🔸گر طالب رفعتى تواضع پيش آر 🔸گر راغب ذلتى تكبر پيش آر 🔸رفعت ز توئى حاصل و ذلت از منى 🔸پس كبر بنه فروتنى را كيش آر شرح ۱۱۰ کلمه از کلمات امیرالمؤمنین علیه السلام، ص ۸۵-۸۸. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #علوم_العربیة (صرف) #استاد_شیرنگی جلسه: ۳۰ 👉 @raveshsonnati
↪️ 🔹بر فرایند یادگیری قوانینی حاکم است. این قوانین از یک سو چگونگی تحقق یادگیری را بیان می‌کنند، و از سوی دیگر راهنمای معلم در هدایت فرایند یادگیری هستند. معلم با عمل به این قوانین کیفیت و سرعت یادگیری را در شاگردان بالا می‌برد و تجربه‌های یادگیری را برای آنان لذت بخش‌تر و مؤثرتر می‌کند. برخی از مهم‌ترین قوانین یادگیری عبارت‌اند از: 1⃣قانون آمادگی 🔹یادگیرنده باید از جهات مختلف برای یادگیری آمادگی داشته باشد، به مختلف یادگیری از لحاظ جسمی، ذهنی، عاطفی و روانی در او فراهم باشد. اگر یادگیرنده از بیماری جسمی رنج ببرد یا دچار ناتوانی‌های جسمی مانند نابینایی یا ناشنوایی باشد، از بسیاری از انواع یادگیری‌ها محروم خواهد بود. همچنین اگر روی معلومات لازم ذهنی را برای یادگیری مطلب جدید نداشته باشد، یا دچار ناتوانی ذهنی باشد، نمی‌تواند باد بگیرد. 🔹مشکلات عاطفی و روانی مانند افسردگی اضطراب، و پریشانی ناشی از نابسامانی خانوادگی نیز مانع یادگیری خواهد شد. معلم باید با آگاهی از این قانون و توجه به آن، وضعیت شاگرد را در نظر بگیرد و زمانی اقدام به تدریس کند که شاگرد، آمادگی لازم را داشته باشد. البته خود معلم نیز باید برای ایجاد آمادگی در دانش آموز تا حد امکان بکوشد. 🔹انگیزه و رغبت نیز نوعی آمادگی است که باید در یادگیرنده ایجاد شود، ولی به دلیل اهمیت عامل انگیزه، به طور مستقل بدان خواهیم پرداخت. 📚 روش تدریس (هادی رزاقی) ص ۷۲، ۷۳‌. 👉 @raveshsonnati
پژوهش یکی از کارهاییست که شروع آن سخت‌تر از ادامه آن است. همیشه در ابتدای کار همه با این گره بزرگ مواجه می‌شوند که: دربارة چه باید بنویسیم؟ این دسته از ابهامات خود در بسیاری از موارد برخاسته از ناآگاهی از فضاهای علمی و پژوهشی است. مهارت‌های مطرح شده در این بخش این امکان را به فراگیران می‌دهد تا بر این مشکل فائق بیایند و نقص‌های گذشته را تا حدّ قابل قبولی کاهش دهند. در ابتدا باید آموخت که چه منابعی برای اکتشاف این موضوعات وجود دارد. شما از این منابع مشکل را کشف کرده و پس از آن می‌آموزید که چگونه مشکل کشف شده را تبدیل به یک مسأله علمی کنید. پس از آشنایی با شیوه های تدوین مسأله، نوبت به آن می رسد که از میان مسائل گوناگون کدام مسأله را به عنوان موضوع پژوهش خود انتخاب کنید. ما در این بخش به مباحث زیر می‌پردازیم: 1⃣ اقسام موضوع پژوهش 2⃣ نقطه شروع پژوهش 3⃣ منابع کشف مشکل 4⃣ مسأله شناسی و فنون تبدیل مشکل به مسأله 5⃣ انتخاب و تدوین نهایی مسأله ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #علوم_العربیة (صرف) #استاد_شیرنگی جلسه: ۳۱ 👉 @raveshsonnati
↪️ 3⃣ علم فلسفه 🔻مقطع آشنایی «مقدماتی» 🔹اصول فلسفه و روش رئالیسم نوشتۀ علامه محمد حسین طباطبایی 🔹بدایة الحکمة نوشتۀ علامه محمد حسین طباطبایی 🔻توضیح : 🔹مناسب است ، پیش از شروع آموختن علم فلسفه ، کتاب شهید مطهّری رحمة الله علیه در علم فلسفه «آشنایی با علوم اسلامی» ، به عنوان درآمدی بر فلسفه ، مطالعه شود. 🔻شروح و حواشی : 🔹شاید بهترین و مناسب‌ترین حاشیه اصول فلسفه، پاورقی‌های شهید مطهّری رحمة الله علیه باشد. و یکی از شروح بدایة الحکمة، ایضاح الحکمة نوشتۀ استاد ربّانی گلپایگانی دام ظله است. 🔻مقطع یادگیری «متوسطه» 🔹شرح الإشارات و التنبیهات لابن سینا نوشتۀ محقق نصیرالدین طوسی 🔹حکمة الإشراق نوشتۀ شهاب الدین سهروردی 🔹الشواهد الربوبیّة فی المناهج السّلوکیّة نوشتۀ صدرالمتألهین شیرازی 🔻شروح و حواشی : 🔹شرح الإشارات 🔸حاشیه قطب رازی به نام المحاکمات بین شرّاح الإشارات 🔸حاشیه علامه آیت الله حسن زاده آملی دامت إفاضاته 🔹حکمة الإشراق 🔸شرح قطب الدین شیرازی 🔸شرح شمس الدین شهرزوری 🔹الشواهد الربوبیة 🔸یکی از حواشی مفید این کتاب ، پاورقی های محقق ملا هادی سبزواری است. ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati