#آشنایی_با_مهارت_های_عمومی_پژوهش
#فصل_سوم_اجرای_پژوهش
↪️🔻بخش دوم: یادداشت برداری
2⃣ انواع یادداشت برداری
🔹پژوهشگران برای برداشت مطالب از منبع، آن را به صورتهای مختلفی منعکس میکنند. نوع یادداشت برداری
ناظر به نوع برداشت مطلب است.
🔸نقل مستقیم
🔸تلخیص
🔸اقتباس
🔸نظر شخصی
3⃣ چه چیزهایی را یادداشت کنیم؟
🔹مراجعه به منابع باید هدفمند باشد. ملاک و معیار در انتخاب، سوالات فرعی است. برداشت یک یادداشت از یک منبع بسته به وجود سه شرط اساسی است:
🔸۱. مطلب منعکس شده برای شخص واضح باشد.
🔸۲. مطلب با مسأله پژوهش و سوالات اصلی و فرعی ارتباط نزدیک داشته باشد.
🔸۳. در میان مطالب، گزاره های باطل و غلط، گنجانده نشود.
🔹شایسته است که یادداشت برداری تا زمان به نتیجه رسیدن ادامه داشته باشد. گاهی اوقات خستگیهای مسیر پژوهش باعث نوعی سستی و تنبلی در این قسمت میگردد. اطلاعات ناقص به حکم تبعیت نتیجه از مقدمات، ثمری ناقص به بار خواهد آورد. پژوهشگران حرفهای با دید وسیع خود به تمام چیزهایی که میتواند در جهت فهم حقیقت به آنها کمک کند، مراجعه میکنند.
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
#سخن_بزرگان
💥باید بین درسهای کلاسیک حوزه و بحثهای غیرکلاسیک تفکیک قائل شویم
✔️گفتگوی شبکه اجتهاد با آیتالله محمدمهدی شبزندهدار، استاد باسابقه خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم:
🔹برخی میگویند چرا در حوزه علمیه هنوز صلاه و حج بحث میکنند! این حرف درست نیست، چرا که الآن مراکز و مؤسسات مختلفی در قم هستند که روی مباحث جدید کار میکنند.
🔹مرحوم آیتالله مؤمن از امام خمینی (ره) نقل میکرد که ایشان میفرمود: «اگر میخواهید درس خارج شرکت کنید یا طهارت بروید و یا بیع» آیا ما انقلابیتر از امام داریم؟ میتوانیم ایشان را متهم کنیم که به مسائل مسلمین توجه نداشته است؟ ایشان در درس خارج چه مسائلی بحث کرد؟ امام مسائلی که طلبه پرور بوده، مکاسب محرمه، بیع، خیارات، خلل صلوه و طهارت را بحث کردند. میفرمود در این کتابها روایات زیادی وجود دارد و اعمال قواعد در آن فراوان است؛ این ابواب استدلال و قوه اجتهاد طلبه را رشد میدهد. اکثر بحثهای جدید اینچنین است، به خاطر اینکه مباحث هنوز پختگی لازم را پیدا نکرده است و شاگرد پروری ندارد. مسائل جدید برای طرح در دروس خارج، هنوز عمق پیدا نکرده و باید در لجنههای علمی طرح و بحث شود. این لجنههای علمی از اساتید و فضلا تشکیل میشود. بعد از آن که مطلب پخته شد، میتواند موضوع درس خارج باشد.
🔹ما قدر حوزه علمیه را نمیدانیم. حوزه انقلابی به معنای بیاحترامی به رأی دیگران نیست.
ادامه گفتگو👈 http://yon.ir/pPnxX
👉 @raveshsonnati
#بلاغت_کاربردی
💥بسم الله الرحمن الرحيم «إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ 🔅 فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ 🔅 إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ»
✔️ استاد معظم فتوحی حفظه الله
🔻 در این سلسله مباحث به تجزیه و ترکیب ادبی سوره کوثر پرداخته شده است.
↪️🔻ترکیب نحوی:
🔹«إِن» مخففه از مثقله، «نا» اسمش
🔹«أَعْطَيْنَاكَ»: فعل و فاعل و مفعول اوّل
🔹«الْكَوْثَرَ»: مفعول ثاني.
🔸جملهی «أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ» در محل رفع است خبر «إِنَّ»، و جملهی «إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ » استينافيّه است، و محلّی از إعراب ندارد.
🔹«فاء» سببيّه است، (اینکه آيا سببيّة محضه است و يا اينكه علاوه بر سببيّت عاطفه هم است، برخی گفتهاند عاطفه است، ولی عاطفه بودن آن مبتنی بر اين است كه عطف خبر بر انشاء و عكس آن جائز باشد، ولي بيانيّون نوعاً قائل به منعاند، و همچنين بعضی از نحويّين؛ و لذا إبن هشام در مغنی قائل است كه فاء در اين سوره سببيّة محضه است و عاطفه نيست.)
🔹«صَلِّ»: فعل أمر و ضمير «أنت» در آن مستتر به عنوان فاعل.
🔹«لِرَبِّ»: جارّ و مجرور متعلق به «صَلِّ»
🔹«رَبِّ»: مضاف
🔹«كَ» مضاف إليه
🔸جمله «فَصَلِّ لِرَبِّكَ»: محلّی از اعراب ندارد.
🔹«واو» عاطفه
🔹«انْحَرْ»: فعل أمر، «أنت» در آن مستتر و فاعل فعل امر.
🔸جمله «انْحَرْ» عطف است بر جملهی «صَلِّ لِرَبِّكَ» و محلّی از اعراب ندارد.
🔹«إِنَّ»: از حروف مشبهه بالفعل.
🔹«شَانِئ»: اسم إِنَّ و مضاف
🔹«كَ»: مضاف اليه
🔹«هُوَ»: ضمير فصل
🔹«الْأَبْتَرُ»: خبر.
🔸جمله «إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَر» هم محلّی از اعراب ندارد.
🔸(البته ممکن است برخی احتمال بدهند كه « هُوَ » مبتداء باشد ـ نه ضمير فصل ـ و «الْأَبْتَرُ» خبر آن، و جمله در محل رفع باشد خبر «إنّ»)
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
🔰بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی به مناسبت نیمه شعبان۱۴۴۰؛
پس از پایان درس امروز در جمع عدهای از طلاب و اساتید حوزه علمیه.
📅۳۱/فروردین/۱۳۹۸
🔸بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین سیما بقیة الله فی الارضین و العن علی اعدائهم الی یوم الدین.
به مناسبت نیمه شعبان طلوع کوکب مجد و عظمت عالم امکان امام زمان علیه السلام باید بحث در معرفت آن حضرت بشود.
🔸امام زمان علیه السلام شناخته نشد. وظیفه همه ما اولاً معرفت اوست، ثانیاً معرفی به عامّه ایتام ولیعصر علیه السلام است.
🔸اولاً مورد اتفاق عامه و خاصه این است که امام در جماعت افضل از مأموم باشد. اتفق الفریقان علی هذا الامر . نزول عیسی از آسمان و اقتدا عیسی بن مریم علیه السلام به آن حضرت ادّل دلیل است بر افضلیت او از جمیع اولی العزم من الرسل. فقط مستثنی خاتم صلی الله علیه وآله است. ابراهیم، موسی ، عیسی ، نوح ، همه مفضول، حجت ابن الحسن علیهما السلام افضل. همه عالِم، او اعلم. همه حکیم، او احکم. این مقام لایدرک و لایوصف. عیسی کسی است که «كَلِمَةٍ مِّنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهًا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ». روح الله و کلمة الله، مفضول و حجت بن الحسن افضل.
🔸آنچه مهم است عبارت است از اتفاق فریقین بر افضلیت آن حضرت بالنسبه به تمام انبیاء اولوالعزم ، غیر از یک نفر . اگر کسی ابراهیم را بشناسد «وَ إِذِ ابْتَلي إِبْراهيمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً».
این مقام اوّل.
🔸فهم زیارت او از مهمّات مطالب است. «اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا داعِىَ اللَّهِ وَ رَبّانِىَّ آیاتِهِ. السَّلامُ عَلَیْكَ اَیُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصوُبُ وَالْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ ». سلام بر مربّی همه آیات خدا. آیات الله تکویناً ، آیة الله تشریعاً . ربانی همه حجت بن الحسن علیهما السلام است.
🔸عباراتی در زیارت اوست ، «السَّلامُ عَلَیْكَ اَیُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصوُبُ وَالْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ ». علم است نه عالم. خود علم فانی شده در علم او. آن هم علمش چه علمی است؟!، همه مردم و ما اوتی الناس الا قلیل . آن کثیر در سینه اوست . این علمش. «السَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصَلِّي وَ تَقْنُتُ السَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَرْكَعُ وَ تَسْجُدُ » .
🔸وقتی به دنیا آمد به بازوی او نوشته بود «وَ تَمَّتْ کَلِمَةُ رَبِّکَ صِدْقاً وَ عَدْلاً». صدق، جنبه علمی و عدل، جنبه عملی. تمّت همه علوم در سینه او . همه اعمال محو در عمل او . این گوهر نشناخته امام زمان علیه السلام است.
🔸حسین بن روح یکی از نواب خاصه قدرت او در این حد است. ورقه سهم امام در سرخس گم شد در بغداد حسین دست دراز کرد از بلخ آن راحاضر کرد . این قدرت نائب اوست تا برسد به قدرت ذات او. «وَ تَمَّتْ کَلِمَةُ رَبِّکَ هم از جهت علم و هم از جهت عمل .
🔸وظیفه همه ما اولاً معرفت اوست، ثانیا معرفی او . هم معرفت مشکل و هم معرفی اشدُّ اشکالاً.
🔸چه مقامی؟! ربانی آیات الله . خلاصه «طه»«یس» ، معنی حقیقی «وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا». نسبت امام زمان علیه السلام به کائنات نسبت آفتاب است به ذره ها ، لذا معرفتش بر همه واجب و معرفی او واجب است فی الواجب.
🔸خطاب آمد به حضرت موسی ، اگر یک کار کنی صد سال صیام کل یوم و قیام کل لیل برای عملت ثبت می شود. کلیم بهتش زد! چه کاری است که از صد سال نماز لیل موسی و صیام نهار صدساله او بالاتر است؟! جواب آمد: ارشاد به امام زمان. این مقام لایدرک و لا یوصف.
🔸ان شاء الله طوری بشود که این مملکت یکپارچه عالم به مقام او باشد. همگی در شب نیمه شعبان دعا کنند برای ظهور باهر النور آن حضرت.
🔸امید است همه ما مشمول عنایت خاصه حضرت قرار بگیریم. اگر نظری کند خاک را کیمیا میکند. ان شاءالله سعی کنید همه تان در محافل و در مجالس مقامات حضرت را به ایتام آل محمد گوشزد کنید.
🔸ان شاء الله از امروز همه تان از اول قرآن شروع کنید ، آنچه میسر است بخوانید به آن حضرت هدیه کنید. اگر شما عزیزترین اشیاء را که کلام خداست به او هر روز هدیه کنید او در دنیا و آخرت با شما چه خواهد کرد ؟! این کار را به دیگران توصیه کنید و هم خودتان عمل کنید.
◻️ #امام_زمان #نیمه_شعبان #کلام_فقیه
☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
#ویژه
💥مژده 💥مژده
🔹ان شاء الله به زودی کتاب
🔵 اللمعات فی شرح اللمحات
🔹شرح جامع فارسی و عربی کتاب لمحات من البلاغة همراه با تلخیص کل کتاب به صورت نموداری
✔️به قلم مولف کتاب لمحات استاد محمد امین مومنی
🔹از چاپ خارج میشود.
👉 @raveshsonnati
#روش_تدریس
#یادگیرنده
#ویژگیهای_مشترک_یادگیرندگان
🔹معلم برای هدایت فرایند یادگیری باید از یادگیرنده و ویژگیهای او شناخت کافی داشته باشد. این ویژگیها دو دستهاند: ۱. عمومی و مشترک میان یادگیرندگان، ۲. اختصاصی برای هر فرد.
🔹معلم برای شناخت ویژگیهای عمومی باید با روان شناسی رشد شناختی، اخلاقی، اجتماعی و شخصیتی یادگیرنده، مراحل رشد و عوامل و موانع آن آشنا باشد. برای آشنایی با ویژگیهای اختصاصی به روان شناسی تفاوتهای فردی و نیز به شناخت خصوصیات هر فرد نیاز داریم.
🔹در رشد شناختی دو نظریه پیاژه و ویگوتسکی از بقیه مشهورترند:
1⃣ پیاژه معتقد است رشد تواناییهای شناختی در سه مرحله رخ میدهد که در هر مرحله انسان تواناییهای شناختی خاصی به دست میآورد. وی مرحله اول را پیش عملیاتی و دو مرحله بعد را به ترتیب عملیاتی و صوری نامیده است.
🔹از امتیازات مهم نظریه پیاژه ابداعی بودن آن و داشتن پشتوانه تجربی نسبتا خوب است و از مهمترین نقدهای وارد بر این نظریه نیز این است که وی تواناییهای کودکان و نوجوانان را در رشد شناختی دست کم گرفته، و به امکان دخالت عوامل محیطی در رشد شناخت توجه نکرده است.
🔹بر اساس دیدگاه پیاژه معلم در تدریس باید به مراحل شناختی دانش آموز خود بر اساس توجه نشان دهد و متناسب با تواناییهای او تدریس کند.
📚 روش تدریس (هادی رزاقی) ص۱۵۷.
👉 @raveshsonnati
#مطایبات_العلماء
💥سنشد عضدك بأخيك
🔹جاء رجل الى احد العلماء السادة وطلب منه الاستخارة فقال له: اريد ان اشتري حماراً يعينني.
🔸فاستخار له السید وقال له: الاستخارة جيدة.
🔹فقال الرجل للسيد: سيدنا للبركة ما هي الآيه؟ وماذا تقول؟
🔸فقال السيد: المهم الاستخارة جيدة و توكّل على الله.
🔹فأصرّ الرجل والحّ على السيد .
🔸فقال السيد: بسم الله الرحمن الرحيم
"سنشد عضدك بأخيك" !
👉 @raveshsonnati
#سخن_بزرگان
✔️آیتاللهالعظمی سبحانی:
💥تعطیلات زیاد به علمیّت حوزه ضربه میزند
🔹آقایان طلاب باید از این چند ماه تعطیلات به نحو احسن استفاده کنند و مطالعه فقهی و اصولی خود را داشته باشند؛ یک بحث فقهی و اصولی انتخاب کنید و مباحثه، تدریس و تحصیل خود را ترک نکنید.
🔹شورای مدیریت حوزه باید فکری برای این تعطیلات زیاد حوزه کند چرا که قوام اسلامیت جمهوری اسلامی با حوزههاست و وقتی حوزهها اینقدر باشند به علمیت حوزه ضربه میزند.
🔹آقایان کوشش کنند که هویت حوزه محفوظ باشد، هویت حوزه را با دانشگاه مخلوط نکنید؛ سبک تدریس در حوزه به همان حالت قبل باشد و همچنین آقایان طلاب از عناوین حوزوی مثل "حجت الاسلام" و مانند آن استفاده کنند نه عناوین سایر مراکز دیگر چرا که آنها باید بیایند از ما الگو بگیرند نه اینکه ما برویم از آنها الگو بگیریم.
🔺حوزهنیوز
👉 @raveshsonnati