#پایاننامه
✅ حمایت از پایاننامهها در پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)
✍️ چطور از پایان نامه من حمایت میکنید؟
1️⃣ باید موضوع پایاننامه ارشد یا رساله دکتری، تجربهنگاری فرهنگی باشد؛ یعنی مطالعه موردی و میدانی یک تجربه فرهنگی متفاوت که قابل الگوگیری برای فعالان فرهنگی باشد.
2️⃣ طرحنامه اجمالی را در فرم دانشگاهتان بنویسید و با امضای استاد راهنما، برای کارشناس کارگروه ارسال کنید.
3️⃣ پس از تایید پژوهشکده، طرحنامه اجمالی را در دانشگاه تصویب کنید. سپس طرحنامه تفصیلی را با امضای استاد راهنما، برای کارشناس کارگروه ارسال کنید.
4️⃣ پس از تایید پژوهشکده، طرحنامه تفصیلی را در دانشگاه تصویب کنید.
5️⃣ طرحنامه نهایی و نامه تایید آن را به کارشناس کارگروه تحویل دهید تا قرارداد حمایت منعقد شود.
اطلاعات بیشتر:👇👇
▫️کارشناس کارگروه تجربهنگاری فرهنگی:
@majidizadi
02537835370
#پژوهشکده_باقرالعلوم
📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 eitaa.com/rboresearch
📢سلسله نشستهای #ایران_آینده
💡#چهره_به_چهره
🔸 بررسی سیاست جدید رسانه ملی در قبال چهره های اثرگذار
⏰سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
ساعت ۱۷ الی ۱۹
📌لینک نشست
🌐https://www.skyroom.online/ch/pajooh/neshast
📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 eitaa.com/rboresearch
#گفتگو
🔰 نابرابری ریشهی اصلی دوقطبی اجتماعی است
🎙حجت الاسلام نامخواه مدیر گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکدۀ باقرالعلوم علیهالسلام دوقطبی فرهنگی را جدی میداند ولی معتقد است این قطبیدگیها زمینههایی اجتماعی دارد؛ زمینهای که از اختصاص یا توزیع ثروت در شکلدادن به فرهنگ متأثر است و فقط برساخت رسانهای نیست.
✍️ شاید دوقطبی یکی از پربسامدترین مفاهیمی باشد که پس از ناآرامیهای 1401 فکر دغدغهمندان را به خود مشغول کرده است. به همین دلیل، مهمترین سؤال ما از آقای نامخواه این است که او چگونه به این مسئله نگاه میکند؟ از نظر نامخواه، وجود دوقطبی اجتماعی از ایران غیرقابل انکار است، اما ریشۀ آن نابرابریهای عمیق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است.
⛔️ موضوع: الزامات حفظ انسجام اجتماعی در ایران
متن کامل گفتگو را از پیوند زیر بخوانید:
https://www.nasim.news/fa/tiny/news-2377491
#پژوهشکده_باقرالعلوم
📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 eitaa.com/rboresearch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴#پیام_تسلیت
عصر روز سهشنبه در خرابه در کنار حضرت زینب(س) نشسته بود. جمعی از کودکان شامی را دید که در رفت و آمد هستند.
پرسید: عمه جان! اینان کجا میروند؟ حضرت زینب(س)فرمود: عزیزم اینها به خانههایشان میروند. پرسید: عمه! مگر ما خانه نداریم؟ فرمودند: چرا عزیزم، خانه ما در مدینه است. تا نام مدینه را شنید، خاطرات زیبای همراهی با پدر در ذهن او آمد.
بلافاصله پرسید: عمه! پدرم کجاست؟ فرمود: به سفر رفته. طفل دیگر سخن نگفت، به گوشه خرابه رفته زانوی غم بغل گرفت و با غم و اندوه به خواب رفت. پاسی از شب گذشت. ظاهراً در عالم رؤیا پدر را دید. سراسیمه از خواب بیدار شد، مجدداً سراغ پدر را از عمه گرفت و بهانهجویی نمود، به گونهای که با صدای ناله و گریه او تمام اهل خرابه به شیون و ناله پرداختند.
خبر را به یزید رساندند، دستور داد سر بریده پدرش را برایش ببرند. رأس مطهر سیدالشهدا را در میان طَبَق جای داده، وارد خرابه کردند و مقابل این دختر قرار دادند. سرپوش طبق را کنار زد، سر مطهر سیدالشهدا را دید، سر را برداشت و در آغوش کشید.
بر پیشانی و لبهای پدر بوسه زد و آه و نالهاش بلندتر شد، گفت: پدر جان چه کسی صورت شما را به خونت رنگین کرد؟ پدر جان چه کسی رگهای گردنت را بریده؟ پدر جان «مَن ذَالَّذی أَیتَمَنی علی صِغَرِ سِنِّیِ» چه کسی مرا در کودکی یتیم کرد؟ پدر جان یتیم به چه کسی پناه ببرد تا بزرگ بشود؟ پدر جان کاش خاک را بالش زیر سرم قرار میدادم، ولی محاسنت را خضاب شده به خونت نمیدیدم.
دختر خردسال حسین(ع) آن قدر شیرین زبانی کرد و با سر پدر ناله نمود تا خاموش شد.🖤
📌نفس المهموم، ص 456
@rboresearch
✍️ سلسله آموزشهای نویسندگی
✅ درستنویسی
در بحث درستنویسی، به طور عمده چهار محور مورد توجه است؛ از نظر: «محتوا»، «قواعد دستوری»، «علایم نگارشی»، «املایی و رسمالخطّی».
نویسندهای که مینویسد، باید از درستی مطلب اطمینان خاطر داشته باشد. حرفهای بیحساب و بیدلیل و مدرک و ادعاهای بیسند و موضوعات غلط و انحرافی ننویسد؛ چنان باشد که بتواند مدافع صحت نوشتههایش باشد.
کتابها و مقالات بسیاری که در ردّ یا نقد کتابها و نوشتهها نگاشته میشود، نشان بیدقتی یا خطای در اندیشه و مضمون نوشتههاست. استناد به نوشتهها و منابع سست، سستی پایه استدلال، نوشتههای بیتحقیق، بسیار است. آنچه میتواند درستی محتوای سخن و آثار را تضمین کند، اموری از این قبیل است:
1️⃣ فکر بسیار و تأمّل کافی پیرامون موضوع مورد نظر
2️⃣ پرس و جو از صاحبنظران و کاوش بیشتر درباره مطلب
3️⃣ شناخت منابع متقن و مدارک معتبر و تتّبع در آنها
4️⃣ داشتن انگیزه کشف حقیقت، نه به کرسی نشاندن حرف و نظر خود
5️⃣ تأمّل در حرف ها و آثار مخالفان و صاحبان آرای دیگر
6️⃣ دقت در فهم و برداشت و نقل از منابع
طبعاً شناخت درستی محتوا در هر زمینهای و تشخیص صحّت و سقم آن، با کارشناسان و خبرگان آن موضوع است و رجوع به اهل نظر در هر موضوعی، سلامت محتوایی آثار را بیشتر تضمین میکند.
.
از نظر قواعد هم، با آشنایی با دستور زبان، چنان بنویسد که کسی نتواند اشکال دستوری از آن بگیرد.
نسبت به رعایت علایم نگارشی هم دقیق باشد؛ مثلاً در جمله سؤالی، اگر علامت سؤال نگذارد، خواننده آن را به صورت غیر سؤالی خواهد خواند و درک و فهم عوضی پیدا خواهد کرد.
از جهت املای کلمات هم درستنویسی شرط اصلی است. غلط املایی، گاهی مفهوم را عوض میکند؛ مثلاً خاستن و خواستن، دو معنا دارد و هر کدام در موردی نوشته میشود که اگر غلط نوشته شود معنی عوض میشود. یا عمل و امل، مراعات و مراءات، مغلوب و مقلوب و امثال اینها.
☑️ درستنویسی، تأثیر روی درست فهمیدن و درست خواندن دارد.
☑️ درست فهمیدن، تأثیر روی صحیح خواندن میگذارد.
☑️ درست خواندن نیز بر درست فهمیدن یک متن، مؤثر است.
⬅️ پس رعایت صحت و درستی از نظر املای کلمات و قواعد دستوری و علایم نگارشی، امر تفهیم و تفاهم را آسان تر میسازد.
🔹 جواد محدثی،برگرفته از کتاب «با اهل قلم»
#نویسندگی
#پژوهشکده_باقرالعلوم
📲 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)
@rboresearch
#گزارش
✅ بررسی سیاست جدید رسانه ملی در قبال چهرههای اثرگذار
🔹هفته گذشته بود که زمزمه حضور برخی چهرههای هنری و تلویزیونی (سلبریتیها) در رسانه ملی مطرح شد که البته این موضوع واکنش سازمان صدا و سیما را به دنبال داشت.
🔹روابط عمومی این سازمان طی بیانیهای متذکر شد که در این دوره با انسجام کامل و وحدت نظر و مدیریت، سلبریتی محوری، مجری محوری، تهیه کننده محوری و هرگونه محوریت پراکنده غیر منطبق با سیاستهای رسانه ملی مردود و غیر قابل قبول است.
🔸 رئیس صداوسیما نیز درباره حضورسلبریتیها در رسانه ملی گفته بود که هر زمان رسانه ملی تصمیم به استفاده از چهرهها بگیرد، امکان فرصت و ظرفیت دیده شدن را در اختیار کسانی قرار میدهد که هنجارها را رعایت میکنند.
🔰کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم علیهالسلام با هدف بررسی سیاست جدید رسانه ملی در قبال چهرههای اثرگذار نشست «چهره به چهره» را به صورت مجازی برگزار کرد.
🔗متن گزارش این نشست را از پیوند زیر بخوانید:
http://rbo.ir/__a-3543.aspx
💯پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 rubika.ir/rboresearch
💠 میدان دادن بیضابطه به سلبریتیها عامل ریزش مخاطب
🎙دکتر جمال یزدانی در نشست مجازی چهره به چهره
🔸 رسانه اگر به وجه ممیزه خود عمل نکند و پایبند نباشد مخاطبش ریزش میکند.
🔹 میدان دادن بیضابطه، شلخته، غیر منسجم و از موضع ضعف به سلبریتیها سبب ریزش مخاطب بوده است.
🔸در ضریب انتخاب سلبریتی عدم توازن و بیعدالتی وجود دارد که سند تحول سبب توازن این ضریب میشود.
📜 گزارش نشست:
http://rbo.ir/__a-3543.aspx
📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 eitaa.com/rboresearch
💠 ریزش مخاطب رسانه ملی ربطی به نبود سلبریتیها ندارد
🎙دکتر مجید سلیمانی در نشست مجازی چهره به چهره
🔸 ریزش مخاطب رسانه به علت ظهور ماهوارهها و گسترش آنها به ویژه گسترش vodها بوده است.
🔹 شرکتهای تولیدکننده محتوا مانند «نتفلیکس» سبب شدهاند که بنگاههای بزرگ رسانه نیز دچار کاهش مخاطب شوند.
🔸صنعت رسانه و صنعت سرگرمی با فرهنگ شهرت و فرهنگ سلبریتی به معنای خاص آن همبسته است.
📜 گزارش نشست:
http://rbo.ir/__a-3543.aspx
📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 eitaa.com/rboresearch
💠 پیشنهاد ارائه سازوکار ارتقای سواد حقوقی سلبریتیها
🎙دکتر سید آرش وکیلیان در نشست مجازی چهره به چهره
🔸 موضع صدا و سیما این است که از سلبریتیها تا زمانی که به قوانین و مقررات پایبند بوده و رویکرد امنیتی نداشته باشند، استفاده کند.
🔹 سازوکار ارتقای سواد حقوقی سلبریتیها و ضرورت داشتن مشاور حقوقی برای آنها ارائه شود.
🔸افزون بر ممنوعیتها، محدودیتها و روشهای قضایی، به روشها و ابزارهای مدیریت اقتصادی، فرهنگسازی و ارتقا و مهارت دانش سلبریتیها نیاز داریم.
📜 گزارش نشست:
http://rbo.ir/__a-3543.aspx
📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 eitaa.com/rboresearch
💠 هر مشهوری سلبریتی نیست
🎙سیدعلی سیدان در نشست مجازی چهره به چهره
🔸 شهرت لازمه سلبریتی بودن است اما هرکسی که چهره و شهرتی دارد سلبریتی نیست.
🔹 سلبریتی کسی است که منافع او با سرمایهداری گره خورده است، سبک زندگی خاصی دارد و محافظهکار است؛ بنابراین سلبریتی نمیتواند انقلابی و عامل یک تحول باشد.
🔸سلبریتیهای بهرهمند از ثروت، شهرت، امنیت، قدرت و مدافع سبک زندگی لاکچری خاص را نمیتوان مدیریت کرد.
📜 گزارش نشست:
http://rbo.ir/__a-3543.aspx
📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 eitaa.com/rboresearch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥بخوانیم از یک #مبارز_ناشناخته
💠 در مورد کار #امام_حسن ما هیچ درصدد نمیآئیم از موضع دفاع حرف بزنیم که چرا صلح کرد و چه موجباتی داشت❌
🔻امام حسن (ع) اگر صلح نمیکرد، یقینا اسلام ضربه میدید.🔻
برای خاطر اینکه آن چهره افشا نشده بود، مردم هنوز حقایق را نمیدانستند‼️
👈آنقدر نمیدانستند که هزاران نفر یا صدها هزار نفر از سربازان امام حسن حاضر شدند با آن طرفی که با امیرالمؤمنین جنگیده بود دیگر نجنگند.
💠 تبلیغات و پول و کارهای گوناگون سیاسی آنچنان جو بدی به وجود آورده بود که امام حسن اگر آن روز خود را و جان خود را و جان اصحاب نزدیک و معدود خود را از دست میداد چیزی از اسلام باقی نمیماند.‼️
💠بعد از چند سالی نام علی و نام حسن و نام حسین و نام افتخارات صدر اسلام و نام آن همه حوادث آموزنده اگر در لابلای کتابها میماند هم، برای مدت زیادی نمیماند و به درستی و تحریف نشده نمیماند؛ این کار امام حسن بود.👌🌱
✍🏻 حضرت آیتالله خامنهای #انسان۲۵۰ساله
🏴 ۷ صفر شهادت حضرت کریم آل الله امام حسن مجتبی سلام الله علیها بر قلب داغدار حضرت بقیة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف تسلیت
📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 eitaa.com/rboresearch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 #پادکست
✅ تبعیت از فرمان خدا در زندگی
📖 تبعیّت یعنی ارتباط و وابستگی چیزی (تابع) به چیزی (متبوع) که از این عنوان به مناسبت در بابهای طهارت، صلات، جهاد، تجارت، نکاح و لقطه سخن رفته است.
🎙 آیتالله محسن اراکی
#تبعیت
#پژوهشکده_باقرالعلوم
📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 eitaa.com/rboresearch
#معرفی_کتاب
#تازههای_نشر
📗 «دخترم چادر نمیپوشد»
➖این کتاب را بخوان👆
🔹کتاب «دخترم چادر نمیپوشد» تلاشی است برای کمک به والدین و دغدغهمندانی که بهترینها را برای دختران نوجوان و جوان خود میخواهند و دوست دارند در زمینه حجاب و عفاف نیز به پوشش چادر که حجاب برتر است آراسته شوند.
🔸موضوع کتاب ممکن است این تصور را ایجاد کند که قرار است با برخی مطالب کلیشهای در حوزه حجاب و عفاف مواجه شویم؛ اما با خواندن همان چند سطر اول، مخاطب در مییابد که با فضایی کاملا جدید و متفاوت مواجه است که جذابیت آن، خواننده را ناخودآگاه با خود همراه میکند.
🔰 امتیاز اصلی کتاب که آن را از سایر کتابهای همردیف خود متمایز کرده آن است که توانسته محتوای علمی و یافتههای پژوهشی را در قالبی نوین، جذاب و قابل فهم برای مخاطبان عام عرضه کند؛ به نحوی که هم رضایت مخاطب فرهیخته تأمین میشود و هم مخاطب عام به راحتی از مطالب کتاب میتواند بهرهمند گردد.
📖در این کتاب بین یافتههای علمی با راهکارهای تربیتی پیوند ایجاد شده است. نکات تربیتی که مبتنی بر روانشناسی است حاکی از احاطه علمی کتاب بر مسأله مورد پژوهش است.
✏️ مؤلف: سمیه السادات موسوی و سیده زهرا موسوی
📝 تدوین: پژوهشکده باقرالعلوم علیهالسلام
📚 ناشر: شرکت چاپ و نشر بینالملل
📔 تعداد صفحات: 188
📝 برای آشنایی کامل با کتاب متن را بخوانید:
http://rbo.ir/__a-3545.aspx
📚 تهیه اثر از فروشگاه اینترنتی پژوهشکده:
https://pbshop.ir/Product.aspx?ProductID=610
🌐 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) |
eitaa.com/rboresearch
✍️ سلسله آموزشهای نویسندگی
💢برای «که» بنویسیم؟
نوشتن، «ارتباط کتبی» با خوانندۀ اثر است و کلام تو، وسیلۀ ارتباط.
اگر مقصودت به خواننده منتقل نشود، چه فایده؟ اگر با مخاطب، نتوانی رابطه برقرار کنی، از نوشتن چه سود؟
پس، شناخت مخاطب ضروری است. اینکه بدانی با چه کس رویارویی،
خوانندگان سخن و شعر و مقاله و داستانت چه کسانیاند؟
بُرد و تأثیر نوشتهات تا چه حد است؟ اصلاً میخوانند یا فقط تو مینویسی؟ میخرند، یا فقط تو چاپ میکنی؟ میفهمند، یا تو فقط صفحه پر میکنی؟
ادبیات کودکان هم از همین مقوله است.
بسیارند کسانی که برای «کودک» مطلب مینویسند، اما دنیای کودک را نشناختهاند.
و بسیارند کسانی که شاعر شعر کودکانند، اما فضای کودکانه در شعرشان نیست، هر چند الفاظ بچگانه به کار برند.
یعنی: مهم، شناخت حوزه واژههای کودکانه و دنیای خاص کودکان است و به زبان آنان و متناسب با فهم و درک و زمینۀ آنان سخن گفتن.
کتابی هم که برای کودکان نوشته میشود، کافی نیست که فقط نامش کودکانه باشد یا تصاویر رنگیاش برای این قشر و «گروه سنی» گیرا و جاذب باشد. مفاهیم و محتوا را هم باید لحاظ کرد.
باری... وقتی مینویسید، تصور کنید خوانندگان خویش را (از قشرها و گروههای مختلف) که روبروی شما نشستهاند و با آنان حرف میزنی. «ارتباط مستقیم»!...
مردم، امروز به چه چیزهایی نیاز دارند؟
خواستار چه مطالبی هستند؟
کدام مطالب و پیامها و نوشتهها و تحقیقها، برای امروز زندگیشان و زندگی امروزشان، کارساز و راهگشا و مفید است و از خواندن، بهره میبرند؟...
به راستی اگر این جهات در نظر نباشد، در «خلأ» نوشتن، و برای تودههای انبوهی از «خوانندگان نامشخص» و نمیدانم در کجا و در چه سن و با چه شرایط نوشتن، چه دردی را دوا میکند؟
ناگفته نماند که: کار ادبی و هنری و شعر، قدری باید ایهامها و ابهامها و رمز و راز و کنایه و تشبیه و توصیف و استعاره و زبان چند بعدی و قالب فوق عادی و سطح فوق معمولی و... داشته باشد. ولی تا چه حد؟...
آیا حتی به قیمت تبدیل ادب و شعر و هنر، به ابزاری بیاستفاده برای مردم؟ و به بهای بیمشتری و بیمستمع ماندن دستاوردهای ادبی و شعری؟
اگر بنا باشد «ادبیات» به صحنۀ زندگی هم بیاید و در متن حیات مردم جاری و ساری باشد، به معنای از دست دادن وجهه و صبغۀ ظریف و جالب و جاذب «صناعات» لفظی و معنوی نیست.
اما... نباید فراموش کرد که کار قلمی، برای مردم و در خدمت حق و در ارتباط با خلق است. فاصلهها را باید پر کرد، تا «ارتباط متقابل» میسور گردد.
🔹 جواد محدثی، کتاب «با اهل قلم»
#نویسندگی
#پژوهشکده_باقرالعلوم
📲 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)
@rboresearch
#بریده_کتاب
✅ سرباز کوچک
ما خمین که بودیم، سنگربندی میکردیم.
من بچه بودم تفنگ داشتم.
این اخوی بزرگ ما تفنگانداز است.
هرج و مرج بود. دولت مرکزی قدرت نداشت.
ما سنگر میرفتیم [در مقابل] این اشراری که حمله میکردند و میخواستند بگیرند و چپاول کنند.
اینها از چی ما را میترسانند؟!
ما شیعه آنها هستیم که بچههای کوچکشان را برای اسلام فدا کردند.
📖 برگرفته از کتاب «آقا روح الله» نوشته حمیدرضا باقری
📚 پیوند خرید کتاب:
pbshop.ir/Product.aspx?ProductID=513
#آقا_روحالله
#پژوهشکده_باقرالعلوم
💻 آدرس تارنمای پژوهشکده:
🌐 https://rbo.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @rboresearch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥
#معرفی
🔰 کارگروه تجربهنگاری تبلیغی فرهنگی
🔹 یکی از محورهای کاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام، تهیه نگاشت دانشی تجارب فرهنگی و تبلیغی موفق نیروهای انقلاب اسلامی است که تحولی بارز ولو در گستره اندک را رقم زدهاند.
🔸به همین منظور کارگروه «تجربهنگاری تبلیغی-فرهنگی انقلاب اسلامی» تشکیل و تاکنون حدود ۶۰ موضوع کاری از سوی این کارگروه برای اقدامات بعدی شناسایی شده است که از آنها ۱۲ خروجی حاصل شده و ۱۳ مورد در دست اقدام است.
🔹 برگزاری کارگاههای آموزشی برای محققان علاقهمند ورود به این میدان، قراردادن کارشناس تأیید سوژهها در فرایند و نیز مربی و ناظر همراه محققان جهت ارتقای تحقیقات جزو مراحل جدی فرایندهای طی شده توسط کارگروه بوده است.
#تجربهنگاری_تبلیغی
#پژوهشکده_باقرالعلوم
📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 eitaa.com/rboresearch
📝 راهنمای نگارش مقاله علمی پژوهشی
✅ بخش اول
💢 مقاله علمی پژوهشی چیست؟
🔹مقاله علمی پژوهشی، مقالهای است که نوآوری داشته باشد و جستجوی یه بحث جدید در تاریخ علم که قبلا در مورد آن کاری نشده است، دشوار است. این نوآوری نباید فقط در روش جدید، تعریف جدید، مساله جدید و ... در تاریخ علم باشد.
🔸هدف اصلی مقاله علمی پژوهشی ایجاد یک استدلال است. یکی از بخشهای چنین مقالهای مرور ادبیات است.
🔹در یک مقاله علمی پژوهشی، ادبیات به عنوان اساس و بنیان کار ارائه میشود و بینش جدیدی را که محقق به دنبال ایجاد آن است، پشتیبانی میکند.
🔸این مقالات برخلاف مقالات علمی ترویجی که هدف آن خلاصه کردن و استنتاج مباحث و ایدههای دیگران است، در پی ایجاد و ترویج موضوع جدیدی هستند.
🔹بخشهای اساسی یک مقاله علمی پژوهشی به ترتیب زیر است:
عنوان؛ اسامی نویسندگان؛ چکیده؛ بدنه مقاله شامل مقدمه، پیشینه تحقیق؛ روش تحقیق؛ نتایج؛ جمعبندی شامل بحث و مقایسه، کاربرد نتایج در دنیای واقعی، پیشنهاد تحقیقات آینده؛ سپاسگزاری و منابع.
📌در ادامه مطالب کانال هرکدام از این بخشها به تفصیل بیان خواهد شد.
#مقاله_نویسی
#پژوهشکده_باقرالعلوم
📲 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)
@rboresearch
🔰 سلسله نشست های اندیشهورزی قرآن و حکمرانی
با موضوع: فرایند مدیریت مسئله #حیاء_و_عفاف
نشست دهم
🔹ارائه دهنده: آقای مهدی افراز (دبیر گارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم)
🔸دبیر علمی: حجت الاسلام مسعود رائیجی (دستیار رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در امور حکمرانی قرآنی)
🗓 زمان: یکشنبه ۵ شهریور، ساعت ۱۳
📍سازمان دارالقرآن الکریم
#پژوهشکده_باقرالعلوم
📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 eitaa.com/rboresearch
#یادداشت
📓 یادداشت | سلبریتیهایی برای جمهوری اسلامی در میانه اصالت، بیسامانی و سیاست
✍️ سیدعلی موسوی
📝 سلبریتی دنبال خوش رقصی است. فارغ از هر نظام سیاسی، کمپانی به طور طبیعی ضمانتهای خوش رقصی هر سلبریتیای را قبل از تریبون دادن و بزرگ کردنش، میگیرد. تعبیر خوش رقصی تعبیر زنندهای است اما منطق زیست سلبریتی چیزی جز این نیست.
🔸به هر حال این رها بودن حوزه سیاستی تعامل با این جماعت چیزی جز سیاست استعماری امریکایی نیست؛ سیاستی که امریکا حاضر نیست در کشور خودش به آن عمل کند بلکه با دیکتاتوری آهنین تمامی کمپانیها هنرمندان را به بردگی میکشند.
🔹ما منطق بردگی را قبول نداریم اما جریان مدرن پرست اگر میخواهد بر اساس قواعد مدرن امریکایی کشور را اداره کند، نباید به توصیههای استعماری امریکا توجهی داشته باشد بلکه باید متوجه عملکرد واقعی او باشد.
🔸این روزها سخن از بازگشت برخی چهرهها به روی آنتن است. هر کسی که قصد دارد به آنتن صداوسیما برگردد، اول باید برادریاش را ثابت کند. نیازی به خواندن توبهنامههای صوری نیست.
🔍 ادامه یادداشت را در پیوند زیر بخوانید:👇👇
http://rbo.ir/__a-3546.aspx
#سلبریتی #تلویزیون #سینما #رسانه_ملی
#پژوهشکده_باقرالعلوم
🌐 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)
@rboresearch ⬅️ ایتا و بله
May 11
#یادداشت
📓 یادداشت | چرا «نمایشنامه زوال دینداری ایرانیان» خودستیز است؟
✍️ مهدی افراز
دبیر کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
📝 گم شدن یک سگ آپارتمانی و استرس غیرقابل وصفِ اعضای یک فامیل برای پیدا کردن آن، حکایتی بود که چند شب پیش توفیق شد به همراه خانواده در محوطه یک بوستان شاهد جزئیاتش باشیم. در ابتدا، عمق دل نگرانیها و ابراز عواطف، موجبات تعجب بود، اما گفتگوها از جائی قابلیت هضم نداشت که مادر خانواده به بقیه تشر زد که به جای بحثهای خاله زنکی گوشهای بنشینند و ذکر أَمَّنْ يُجیب بگیرند! بعد از چند دقیقه هم یکی از دخترانِ جمع با تاکید بر مجرّب بودن توسل به ابراهیم هادی از همگی خواست به نیت مراجعت حیوانشان برای روح آن شهید ختم صلوات کنند و کردند...
🔸این نمونه در کنار رخدادهای بیشمار دیگر، روایت زندهای از تغییر صورتبندی در سبک دینداری ایرانیان است. این آرایش متفاوت از تجلی ارزشها و نمودهای دینی توانسته است با نوعی واسازی، فیالمثل دلبستگی به سگ خانگی را به صورت تؤامان با ایمان به غیب، مداومت بر سنتهای برآوردن حاجات و دل آگاهی به وجود شهید در درون خود تجمیع کند.
🔹در ادامه این متن تلاش خواهم نمود توضیح دهم که چرا این برداشت از حیات دینی جامعه ایران به شدت ظاهرگرایانه، بیزمان، بیمکان ولی از همه مهمتر "خودستیز" است.
🔍 متن کامل یادداشت را در پیوند زیر بخوانید:👇👇
http://rbo.ir/__a-3547.aspx
#دینداری #خودستیزی #هویت
#پژوهشکده_باقرالعلوم
🌐 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)
@rboresearch ایتا و بله
📚 " تحلیلی بر مواجهه سیاستی جریان انقلاب، با موضوع سلبریتیزم "
🖋متن پیش رو، به گزارش نظرات اندیشه ورزان و کارگزاران جبهه انقلاب اسلامی در مورد سیاست های جمهوری اسلامی در مواجهه با پدیده سلبریتیزم می پردازد.
این نظرات در دو لایه تبیینی و تجویزی، صورت بندی شده و مورد تحلیل و نقد قرار گرفته است.
✅برای دریافت این محصول می توانید از لینک زیر استفاده نمایید:
https://eitaa.com/rboresearch/356
#پژوهشکده_باقرالعلوم👇👇
@rboresearch ⬅️ ایتا و بله
2043682561_-2090795023.pdf
1.62M
📍" تحلیلی بر مواجهه سیاستی جریان انقلاب، با موضوع سلبریتیزم "
📚تولید شده توسط کارگروه سیاست گذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام
#پژوهشکده_باقرالعلوم👇👇
@rboresearch ⬅️ ایتا و بله
14-ostadabedi_arbain1443.mp3
2.24M
🏴 اربعین در کلام بزرگان
🎙سخنان استاد احمد عابدی
➖زیارت اربعین از نشانههای مؤمنین
➖اهمیت اربعین و چهله
➖اولین چهله پیامبر
➖آثار هر عملی نیکی را چهله گرفتن
#اربعین
#پژوهشکده_باقرالعلوم
📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 eitaa.com/rboresearch
✍️ سلسله آموزشهای نویسندگی
✅ صفات نوشتۀ خوب (۱)
میتوان ویژگیها و اوصافی را برای هر نوشتۀ خوب برشمرد، که وجود آنها برای هر نوشته، امتیاز محسوب میشود. این ویژگیها عبارت است از:
1️⃣ سادگی و کوتاهی جملات
جملات طولانی، خستهکننده است و گاهی مطلب و پیام نوشته را نامفهوم میسازد. تعبیرات دشوار و جملات سنگین و اصطلاحات نامأنوس و دور از ذهن هم همان اشکال را دارد و «نقض غرض» میشود. با این حساب، روشن است که کوتاهی و سادگی جملات، بر جاذبه و لطف نوشته میافزاید. در برخی از آثار جلال آل احمد (مثلاً خسی در میقات) این ویژگی دیده میشود.
2️⃣ درستی و صحت
دستور زبان، عهدهدار درستنویسی است. شناخت قواعد جملهسازی و ترکیب کلمات و به کار بردن آنها، آبروی هر نوشته است. پس نویسنده باید با قواعد دستوری هم آشنا باشد و درست بنویسد؛ مثلاً مباحثی همچون: نهاد و گزاره، حروف ربط، تناسب فعل و فاعل، ضمایر و اشارات، جملات شرطی و استفهامی و خبری، پسوندها و پیشوندها، ترکیبها و اضافات، زمان و ... . آنچه در اصلاح یک متن به اسم «ویرایش» یا تصحیح انجام میگیرد ناظر به ضعفهای عبارتی، غلطهای املایی، کاربرد علایم نگارشی، غلطهای دستوری یا رسمالخطی و کاربردی در واژههاست. در کتابهای تفصیلی به بیان انواع این غلطها پرداختهاند و در اینجا مجالی برای بسط سخن نیست.
3️⃣مشخص بودن پیام و موضوع
هدف و مقصود نویسنده باید واضح باشد تا خواننده به نوایی برسد، سردرگمی و ابهام و پیچیدگی مفاهیم مطرح شده، ضعف نوشته است و میان خواننده و نویسنده، ارتباط متفاهم را برقرار نمیسازد. همچنان که بیان ثقیل و پیچیده، در «گفتار» هم عیب به شمار میآید.
4️⃣محتوای زیاد و حجم کم
از صفات خوب هر نوشته، پرهیز از پرگویی و اضافهگویی است. نوشته باید پربار و غنی باشد؛ در حداقل عبارات و صفحات ممکن. حالت اسفنجی داشتن، ضعف یک نوشته است که هر چه آن را بفشاری، از حجم زیاد آن چیزی به دست نمیآید و عصارهاش اندک است.
البته نه به حدّی خلاصهگویی و رمزنویسی که اصل مطلب، هدر رود و تباه شود. به تعبیر ادبی باید از «اِطْنابِ مُمِلّ» و «ایجار مُخِلّ» پرهیز کرد. آثار شهید مطهری، در پرباری و پرمحتوایی و پرهیز از لفاظیهای بیهوده، الگوی خوبی است.
📌 جواد محدثی، برگرفته از «کتاب با اهل قلم»
#نویسندگی
#پژوهشکده_باقرالعلوم
📲 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)
@rboresearch