eitaa logo
گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
1.2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
27 ویدیو
54 فایل
گروه پژوهشی #رجال_و_حدیث حوزه علمیه خراسان برای ارسال #انتقادات، #پیشنهادات، #مطالب مفید وارسال #جزوات درسی و #مقالات علمی با ما در ارتباط باشید👇 @rejal_admin تبادل👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze ارتباط با دبیر گروه👇 @smjssh
مشاهده در ایتا
دانلود
قسمت دوم روش تدریس فقه الحدیث3.mp3
24.98M
🎧 صوت کارگاه آموزشی ✳️ روش تدریس فقه الحدیث 🎙با ارائه استاد عبدالهادی مسعودی 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
❇️دهمین نشست شناسه شیعه و دومین نشست از مرحله دوم جشنواره حدیث‌پژوهان جوانبا موضوع «اصالت‌سنجی میراث کهن امامیه؛ اصالت الکافی» در پژوهشکده معارف اهل بیت علیهم السلام برگزار شد. ✍️به همت گروه حدیث‌پژوهی پژوهشکده معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام، کرسی آزاد اندیشی «اصالت‌سنجی میراث کهن امامیه؛ اصالت الکافی» در روز چهارشنبه 13 دی ۱۴۰۲ برگزار گردید. 🔻در این نشست جناب آقای عمیدرضا اکبری از برگزیدگان مرحله نخست جشنواره حدیث‌پژوهان جوان به ارائه موضوع پرداختند و دکتر محمدعلی موحدی از اساتید گروه حدیث‌پژوهی و عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب به عنوان ناقد محتوای ارائه شده را نقد و بررسی نمودند. جناب حجت الاسلام و المسلمین مصطفی محمدپور نیز در این جلسه به عنوان دبیر علمی حضور داشتند. 🆔 @hadith_maaref 🆔@Maaref_org علیهم‌السلام 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
📑گزارش علمی دهمین نشست با موضوع «اصالت سنجی منابع کهن امامی؛ اصالت کتاب الکافی» ✍️در ابتدای جلسه جناب آقای عمیدرضا اکبری بعد از مقدماتی درباره شیوه اصالت سنجی تراث کهن امامی، به اشکالات روح الله ملکیان به اصالت نسخ کافی موجود پرداخت. وی ضمن برشماری محورهای مورد استفاده برای اصالت کتاب الکافی و نسخ موجود آن مهمترین اشکالات آقای ملکیان را از منظر خود یاد کرده و با ذکر شواهدی اضافه شدن صدها حدیث به نسخه موجود را نفی نمودند. اختلاف نقل تهذیب از کافی و عدم نقل برخی از روایات موجود در نسخ موجود کافی در تهذیب و نیز کمی نقل الفقیه و نیز عدم وجود نسخ متاخر کامل از کافی از مهمترین اشکالات ملکیان است که پاسخ آقای اکبری بدان بر پایه نقد جامعیت سندی تهذیب و عدم بنای شیخ بر شمارش کامل روایات با اسناد آن، نقد شیوه شمارش احادیث کافی در تهذیب توسط ملکیان، عدم توجه مستشکل به شیوه عمل مرحوم صدوق در کتاب الفقیه و نیز عدم توجه به واقعیات تاریخی برای باقی ماندن نسخ کهن، صورت گرفت. در ادامه ارائه دهنده با توجه به مطالعات اسنادی، گفتمانی و زبانی به صورت مختصر اشاره داشتند که همه این مطالعات اصالت نسخ موجود کافی را به وضوح و روشنی نشان گر هستند. بعد از وی ناقد محترم جناب آقای دکتر موحدی ضمن ستودن محتوا و پذیرش نتیجه مقاله، برخی از کاستی‌ها و نقصان‌های آن را متذکر شده و بیان کردند که به نوعی به تحلیل کنه شبهات ملکیان کمتر پرداخته شده است و اختلاف نسخ فعلی با نسخ کهن از جهت نقیصه تحلیل و بررسی نشده است و چه بسا این نشانگر اختلاف اندک میان نسخ شاگردان کلینی و نیز عدم دسترسی ما به نسخه کامل کافی باشد. شاهد این امر، افزون بر برخی گزارش‌های متقدم، وجودِ برخی نقل‌های برآمده از الکافی است که همینک در نسخه فعلی الکافی موجود نیست. دکتر موحدی هم چنین در خصوص عدم گزارش برخی احادیث کافی در الغیبه، بیان داشتند: در متن مقاله چندین راه حل مطرح شده، که اگرچه برخی از این راه حل‌ها به جای خود محل اعتنا هستند و می‌تواند توجیه‌گر باشد، ولی در پاره‌ای از موارد و در برخی مثال‌ها اولا چنین توجیهاتی صحیح به نظر نمی‌رسد و ثانیا در برخی نمونه‌ها به هیچ وجه کارگر نیستند. برای نمونه در باب ۲۵ غیبت نعمانی، تمام روایات بابِ مشابه در کافی، عینا کلمه به کلمه گزارش شده، جز یک حدیث، و هیچ یک از راه های ذکر شده در متن مقاله جهت توجیه عدم ذکر این یک حدیث، کارگر نیست. لذا تحلیل‌های دیگری لازم است که باید به مقاله افزوده شود. ✅در خاتمه این جلسه هدیه مرحله نخست به آقای عمیدرضا اکبری تقدیم گشت. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
14021013 نشست دهم.MP3
37.31M
🎧 صوت ✳️دهمین نشست علمی شناسه شیعه 🔶دومین نشست از مرحله دوم جشنواره حدیث‌پژوهان جوان 📌 «اصالت سنجی منابع کهن امامی؛ اصالت کتاب الکافی» 👨‍💻ارائه دهنده: جناب آقای عمیدرضا اکبری 👨‍💻ناقد: دکتر محمدعلی موحدی 👨‍🏫دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین مصطفی محمدپور 🗓 چهارشنبه 13 دی ماه 1402 🏢پژوهشکده معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
اصالت الکافی، جشنواره حدیث پژوهان جوان.pptx
3.45M
🗂اسلایدهای ارائه ✳️دهمین نشست علمی شناسه شیعه 🔶دومین نشست از مرحله دوم جشنواره حدیث‌پژوهان جوان 📌 «اصالت سنجی منابع کهن امامی؛ اصالت کتاب الکافی» 👨‍💻ارائه دهنده: جناب آقای عمیدرضا اکبری 👨‍💻ناقد: دکتر محمدعلی موحدی 👨‍🏫دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین مصطفی محمدپور 🗓 چهارشنبه 13 دی ماه 1402 🏢پژوهشکده معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
اصالت کتاب الکافی؛ آسیب‌شناسی تاریخی انتقادها.pdf
846.4K
📝مقاله ارائه ✳️دهمین نشست علمی شناسه شیعه 🔶دومین نشست از مرحله دوم جشنواره حدیث‌پژوهان جوان 📌 «اصالت سنجی منابع کهن امامی؛ اصالت کتاب الکافی» 👨‍💻ارائه دهنده: جناب آقای عمیدرضا اکبری 👨‍💻ناقد: دکتر محمدعلی موحدی 👨‍🏫دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین مصطفی محمدپور 🗓 چهارشنبه 13 دی ماه 1402 🏢پژوهشکده معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
📜تحلیل توصیه امام باقر علیه السلام به پذیرش ولایت خلفا 🔰یازدهمین نشست علمی شناسه شیعه 🔰سومین نشست از مرحله دوم جشنواره حدیث‌پژوهان جوان ❇️به همت گروه حدیث‌پژوهی پژوهشکده معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام با همکاری کمیته مرکزی کرسی‌های آزاد اندیشی حوزه و انجمن حدیث حوزه 👨‍💻ارائه دهنده: سرکار خانم بهناز محمدکاظمی 👨‍💻ناقد: دکتر نرگس بهشتی 👨‍🏫دبیر علمی: دکتر آمنه حدادی 📆زمان: چهارشنبه 20 دی ١۴٠٢، ساعت ١۵ الی ١٧ 📍مکان: قم، خیابان صفائیه، کوچه ٢١، کوچه ٣، پلاک ۵٠،پژوهشکده معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام 🔸لینک جلسه به صورت آنلاین: 🌐 www.maaref.org/neshast 🆔 @hadith_maaref 🆔 @maaref_org 💠از تمامی علاقه‌مندان و حدیث پژوهان به خصوص بانوان دعوت میشود تا در این نشست شرکت نمایند. ✅تاکید میشود حضور بانوان بلامانع است. علیه السلام 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
NES01_4021006_SMJShobeiri.MP3
18.06M
🎧 صوت نشست علمی ✅ در جستجوی صحیح ترین نسخه فرائد الاصول 🎙 آیت الله سیّد جواد شبیری زنجانی 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
NES01_4021006_SMJShobeiri.pdf
167.2K
📝 متن نشست علمی ✅ در جستجوی صحیح ترین نسخه فرائد الاصول 🎙 آیت الله سیّد جواد شبیری زنجانی 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
🔰 همبستگی قرآن و عترت علیهم السلام نقد انگاره ی خودبسندگی قرآن کریم   حجت الاسلام و المسلمین وحید عابد ❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖ 👇👇 لینک ثبت نام 👇👇 https://survey.porsline.ir/s/CWIAbGq 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
دختر فرعون یا همسر فرعون؟ از خوانش مسیحی تا روایت قرآنی دبیر نشست: زهرا محققیان سخنران: محمد حقانی‌فضل دوشنبه، 18 دی‌ماه 1402 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
گروه مطالعات تاریخی_فرهنگی قرآن، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار میکند: ششمین نشست از "سلسله نشستهای انتقادی اسلام و باستان متاخر" : دختر فرعون یا همسر فرعون؟ از خوانش مسیحی تا روایت قرآنی محمد حقانی فضل چکیده: مقایسه روایت قرآن از تولد و کودکی موسی (قصص: 7- 13 و نیز طه: 38-40) با روایت تورات (سفر خروج، 2: 1- 10) نشان می‌دهد که علی‌رغم شباهت کلی، این دو گونه حکایت تفاوت‌هایی با هم دارند. برجسته‌ترین تفاوت، مربوط به زنی است که موسی را به فرزندی می‌گیرد. در تورات، این دختر فرعون است که موسی را از آب می‌گیرد و سپس او را به فرزندی قبول می‌کند؛ درحالیکه در روایت قرآنی از همسر فرعون سخن رفته است. پژوهشگرانی مثل گایگر این تفاوت را به ساده‌ترین شکل حل کرده‌ و به اشتباه و پریشان‌فهمی قرآن نسبت داده‌اند. اما کسانی دیگر، این مسئله را ناشی از یک تغییر عامدانه می‌دانند و آن همان فرهنگ عرب زمانه است که نمی‌توانست بپذیرد دختری ازدواج‌ناکرده کودکی را به فرزندی بگیرد. گروهی نیز چنین تفاوتی را ناشی از تأثیر سوره‌های قبلی بر سوره‌های بعدی و یا ناشی از تأثیر روایت‌های قرآن بر یکدیگر دانسته‌اند. در این ارائه، شواهدی ارائه خواهم کرد که نشان می‌دهند بر خلاف دیدگاه‌هایی که معتقدند قرآن در چنین مواردی از سنت یهودی و مسیحی جدا شده است، می‌توان با رجوع به متون یهودی و مسیحی معاصرِ ظهور اسلام این تفاوت را تبیین کرد. برای نیل بدین هدف، در بخش اول، به بررسی رابطه روایت قرآنی از تولد موسی با روایت‌های یهودی می‌پردازم و نشان خواهم داد بسیاری از عناصر روایت یوسفوس را می‌توان در روایت قرآن نیز مشاهده کرد. در نقل یوسفوس از تولد موسی می‌توان ریشه‌هایی برای اشاره به زنی که موسی را از آب گرفت با عنوان «همسر فرعون» یافت. در بخش دوم، بحث خواهم کرد که برای فهم علت و چرایی کاربرد این تعبیر در قرآن، باید به سراغ اینترتکست‌های سریانی در باستان متأخر رفت چراکه بسیاری از عناصر روایی موجود در روایت قرآنی، اینترتکس‌هایی در سنت سریانی و به‌ویژه هوملی یعقوب سروغی درباره تولد موسی دارند. در بخش سوم، به این نکته خواهم پرداخت که تغییر در روایت قرآنی گویی پاسخی است به تفسیری که در فضای سریانی و به‌ویژه هوملی‌های یعقوب درباره دختر فرعون یافت می‌شدند. قسمت انتهایی ارائه نیز به این سوال اختصاص خواهد داشت که نقش این تغییر در پیامبرشناسی قرآنی چیست و چگونه در خدمت بدان ایفای نقش می‌کند. لینک ورود به نشست: https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-zy7-raj-r7u 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
💢زیدیه یک مذهب و جریان فکری است نه فقهی/ فقه زیدیه پاسخگوی مسائل نوپدید است/ اجماع سادات اعتبار مهمی در نزد ما دارد ✔️عبدﷲ حمود العزّی، عضو مجمع علمای یمن: 🔹ما معتقدیم دو گونه اسلام داریم. اسلام واقعی که مبتنی بر سنت نبوی و تفکر علوی است و یکی هم دین انحرافی که از زمان معاویه آغاز شد و امتداد آن در امویان دیده شده‌ است. مذهب زیدی شاخه‌های مختلف فکری مانند قاسمی، ناصری و هادوی دارد و در جغرافیای گوناگون از جمله طبرستان ایران، ترکیه، عراق و حجاز و یمن گسترده است. 🔸فقه زیدی یک فقه انتزاعی و نظری نیست. بلکه با توجه به ایده‌ی لزوم تشکیل حاکمیت و همچنین تجربه حکمرانی زیدیه، فقه زیدی تلاش کرده‌است به مسائل و نیازهای روز شامل مسائل فردی و اجتماعی و حکومتی و فرهنگی و اقتصادی و سایر حوزه‌ها پاسخگو باشد. فقه حکومتی جایگاه بسیار مهمی در نزد فقهای این مذهب دارد. 🔹در فقه زیدی موضوعات بسیار متنوعی از جمله مسائل شهرسازی، حقوق شهروندان و حتی برخی مسائل جزئی مانند قوانین دست‌فروشی و به صدا درآمدن ناقوس کلیسا و .. را مشاهده می‌کنیم. باتوجه به این ویژگی می‌توان گفت فقه زیدی خود را مکلف به پاسخگوئی به مسائل روز و نوپدید می‌داند. 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74676 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
💢در جستجوی صحیح‌ترین نسخه فرائد الأصول ✔️استاد سید محمدجواد شبیری گفت: در مورد رسائل و مکاسب یا کفایه، اهمیت تصحیح در این است که بدون استناد به یک نسخۀ مصحح ‌‌‌نمی‌توان مطلبی را به شیخ و آخوند نسبت داد. خصوصاً درمورد افرادی مثل شیخ انصاری که روی الفاظ حساس هستند و دقت دارند. اگر ما مطلبی را صحیح بدانیم، برای نسبت دادن آن به مؤلف کافی نیست. تصحیح، به دنبال تصحیح درست کردن اغلاط مؤلف نیست؛ بلکه به دنبال تصحیح ناسخان است. این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این نقل که رسائل توسط میرزای شیرازی تصحیح شده است، اما تأکید کرد صحیح ترین نسخۀ رسائل نسخه‌ای است که به آخرین تصحیحات خود شیخ نزدیک باشد. با این مقدمه بود که استاد شبیری به سراغ بحث از رسائل رفت و گفت: در مورد رسائل، دو چاپ در دسترس است؛ یکی چاپ جامعه مدرسین که اختلاف نسخه را نقل نمی‌کند و دیگری چاپ مجمع الفکر که بنا بر آنچه که در مقدمه آمده، هفت نسخه را مد نظر قرار داده و در پاورقی به اختلاف نسخ اشاره ‌می‌شود که این کار خوبی است. وی اما این کار را کافی ندانست و تأکید کرد: یکی از کارهای لازم در یک کتاب، ارزیابی رابطۀ نسخ با هم است. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74674 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
✨ وب معنایی در پژوهشهای حدیثی؛ معرفی نرم افزار ثقات 💠گروه حدیث‌پژوهی پژوهشکده معارف اهل بیت علیهم السلام برگزار می‌کند 👨‍💻ارائه دهندگان: 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا شهبازی 🔸حجت الاسلام والمسلمین وحید عابد 📅 زمان: چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲، ساعت ۱۷:۴۵ 📍مکان: گلزار شهدا، مجتمع امام خمینی ره ، نمایشگاه مشکات ✔️ از همه پژوهشگران و علاقه‌مندان عرصه حدیث و هوش مصنوعی دعوت می‌گردد تا در این نشست حضور به هم رسانند. 🔸 لینک مجازی جلسه: 🌐 www.maaref.org/neshast 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
49.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نرم افزار ثقات چیست 🔹ایده‌ای بر پایه پیشرفت‌های نوین برای بالارفتن گسترش، عمق و سرعت دسترسی پژوهشگران عرصه حدیث به همراه تحلیل ماشینی داده‌ها 🌐 آدرس نرم افزار: thiqat.org ☑️ نرم افزار ثقات (گراف دانش علوم حدیث) نرم افزاری تحت وب برای ایجاد گراف دانش حدیث 🖥ویدیوی معرفی در آپارات 🔹دقت گردد که این ویدیوی معرفی مربوط به سال 1399 بوده، و مراحل کار تا حد قابل توجهی جلو رفته است و آدرسهای فضای مجازی و دامنه نرم افزار اکنون تغییر کرده است. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
🔔 نشست علمی «روش شناسی علوم حدیث» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین علی راد 🗓 زمان: چهارشنبه، ۲۰ دیماه ۱۴۰۲، ساعت: ۱۲:۳۰ 🔗 لینک شرکت مجازی: https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah2/ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
💢آیا جمهوری اسلامی همانند امام علی(ع) کمربند ایمنی مبارزه با فساد را طراحی کرده است؟/ ✔️فساد و شاخص‌های سنجش حکمرانی مطلوب در جمهوری اسلامی ایران، در گفتگوی «اجتهاد» با دکتر محمود حکمت‌نیا: 🔹احساس فساد مهم است چون مردم تعامل با ساختار را براساس احساس تنظیم می‌کنند، نه بر اساس واقعیت. ما ابزاری نداریم که اندازه‌گیری کنیم در دوره امیرالمؤمنین احساس فساد در مردم چقدر بوده است، اما با قراینی می‌توان فهمید بر اساس آنچه به دست ما رسیده است مردم احساس فساد به دستگاه حکومت علوی نداشتند. امیرالمؤمنین (ع) در حوزه پیشگیری کمربند ایمنی را آن‌قدر توسعه می‌دهد که کسی به آن مرز فساد نرسد. 🔸معتقدم مبارزه با فساد یک برنامه منسجم دارای دقیق‌ترین مبانی فلسفی و فقهی است؛ امروزه ما در مسئله مبارزه با فساد نیاز به یک برنامه رفتاری داریم که اولاً آکادمیک باشد. ما هنوز در کشور برنامه منسجم مبارزه با فساد نداریم. تصور می‌کنیم سیستم مبارزه فساد در جمهوری اسلامی این است که مجرم را دستگیر کنیم! تعجب می‌کنم از ادبیات مبارزه با فساد در کشور که انگار با سخنرانی می‌شود مسئله فساد را حل کرد! کشور در مبارزه با فساد دچار حواشی است، باید بیایید در متن کار کند. 🔹حوزه علمیه قم در تعیین رشته‌های فقه مضاف بسیار دست‌باز عمل کرده است، حالا که بحث مبارزه با فساد مطرح است، پیشنهاد می‌دهم رشته «فقه مبارزه با فساد» تأسیس شود. چراکه بحث‌های آکادمیک و فقهی یک رشته مجزا می‌خواهد. 👈 متن کامل این گفتگوی خواندنی: http://ijtihadnet.ir/?p=74697 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
📥 معرفی و دانلود آپ ✳️ مجموعه آثار دارالحدیث 📲 دانلود ↙️ ویژه 🔹آثار پژوهشگاه قرآن و حدیث 🔹مرکز همایش های علمی و پژوهش های آزاد 🔶 مشتمل بر ۲۸۴ عنوان در ۵۴۶ جلد کتاب به زبان فارسی و عربی 🔷 در موضوعات: 🔹 تفسیر و قرآن، 🔹 احادیث، 🔹 عقاید، 🔹 اخلاق، 🔹 سیره و تاریخ، 🔹 امامت، 🔹 سیاسی و اجتماعی، 🔹 فرهنگی و اقتصادی، 🔹 جوانان 🔹 روان‌شناسی 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh