eitaa logo
گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
1.2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
27 ویدیو
54 فایل
گروه پژوهشی #رجال_و_حدیث حوزه علمیه خراسان برای ارسال #انتقادات، #پیشنهادات، #مطالب مفید وارسال #جزوات درسی و #مقالات علمی با ما در ارتباط باشید👇 @rejal_admin تبادل👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze ارتباط با دبیر گروه👇 @smjssh
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ بررسی کتاب فقه الرضا 🔻 این کتاب را می بایست از دو جهت مورد بررسی قرار داد: 1⃣ جهت : (بحث کبروی) 👈 آیا کتاب فقه الرضا نوشته علیه السلام است؟ 💠 چهار نظریه: 🔹1. فقه الرضا تألیف امام رضا علیه السلام به نحو نوشته یا امضاء است. (الحدائق الناضرة، ج1، ص27و26؛ لوامع صاحب قراني، ج1، ص613؛ بحار الانوار، ج1،ص11) 🔸 2. فقه الرضا تألیف علی بن حسین بن بابویه (پدر شیخ صدوق) است. (رياض العلماء، ج6، ص43 و ج2، ص31) 🔹 3. فقه الرضا تألیف شلمغانی است که بعدها (در زمان غیبت صغری) منحرف شد. (فصل القضاء، سيد حسن صدر، ص 414و 413.) 🔸 4. فقه الرضا تألیف یکی از فقهاست که نامش به دست ما نرسیده است. (امل الامل، شیخ حر، ج2، ص364.) 👈 مدعا: مولف کتاب، امام رضا علیه السلام نیست. حال تالیف چه کسی است، مطلب دیگری است. 💠 ادلّه: ❇️ مطالب فراوانی در این کتاب ذکر شده که دین و مذهب است، که تنها به دو نمونه اشاره می شود: 🔸 الف. ص 79: جواز مسح و غَسل رِجلین در وضو با استناد به جواز قرائت کسر و فتح در آیه. (رسالة الخوانساری ، ص 22) 🔹 ب. ص 103-102: تحریف قرآن: معوذتین جزو قرآن نیستند. (الذکری ، ص 195) 🔺 بنابراین کتاب فقه الرضا ارزش روایی ندارد و تنها عباراتی که از «العالم» نقل شده روایات مرسله امام رضا علیه السلام به شمار می رود. 📚https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35 🔷 با ما همراه باشید👇 •┈┈••••✾•☘🌺🌼🌸🍀•✾•••┈┈• 💐 @rejalkh
✅ آراء علماء شیعه در باب اعتبار کتب روایی 🔻 استاد محمدحسین ملک‌زاده در درس «مبادی رجالی اجتهاد»؛ 🔰 در باب اعتبار احادیث کتب روایی شیعه پنج نظر عُمده وجود دارد؛ 1⃣ دیدگاه اول، دیدگاه حداکثری(اعتبار همه کتب روایی مشهور): طبق این دیدگاه که به «بعض الاخباریین» اسناد داده شده است، منابع روایی مشهور که از اعاظم به دست ما رسیده‌، اعمّ از کُتب اربعه، تک‌نگاری‌ها و دیگر موسوعه‌های حدیثی، همگی معتبرند. 2⃣ دیدگاه دوم(بی‌نیازی کُتب اربعه از بررسی سندی): روایات همۀ کتب اربعه معتبرند و نیاز به بررسی سندی ندارند. 3⃣ دیدگاه سوم(بی‌نیازی «کافی» و «فقیه» از بررسی سندی): در میان کتب اربعه، تنها «کافی» و «کتاب من لایحضره الفقیه» به طور کلی معتبرند. «تهذیب الاحکام» و «الاستبصار» هر دو نیازمند بررسی سندی‌ هستند. 4⃣ دیدگاه چهارم(بی‌نیازی «کافی» از بررسی سندی): طبق این نظر، حتّی کتاب «فقیه» جناب شیخ صدوق هم به بررسی سندی احتیاج دارد و تنها «کافی» مستغنی از بحث سندی است. 5⃣ دیدگاه پنجم، دیدگاه حداقلی(عدم وثاقت کتابی): عده‌ای قائل‌اند اساساً در شیعه چیزی به نام وثاقت کتابی نداریم و به تبع باید سند تک‌ تک روایات را بررسی کنیم. حتّی أجلّ کتب روایی شیعه، یعنی «کافیِ» شریف، هم مستغنی از بررسی سندی نیست. 📝 مدعای ما این است که کتاب «کافی» بی‌نیاز از بررسی سندی است(قول چهارم). البته لازمۀ این قول بی‌نیازی مطلق از علم رجال نیست؛ زیرا کتاب «کافی» مشتمل بر همۀ احادیث شیعه نیست. 📚🆔https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35 🔷 با ما همراه باشید👇 •┈✾•☘🌸🍀•✾┈• https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414
💢 مبنای خاص آیت‌الله سیستانی در بحث خبر واحد ✔️ استاد عندلیب همدانی: 🔻آیت‌الله سیستانی شیوه خاصی در فهم قرآن، روایات و فقاهت دارد و در تتبع، دقت و تحقیق را بین شیوه آیت‌الله بروجردی و سبک آیت‌الله خویی جمع نموده است. آنچه سبک ایشان را با اساتید خود متفاوت می‌کند نوآوری‌ها در شیوه‌های استنباطی است و حتی مبانی فقهای گذشته را با شیوه بهتر و کامل‌تری بیان می‌کند. ایشان خود را محصور در تراث موجود حوزوی نمی‌بیند؛ در کتب و منابع غیرحوزوی مراجعات و مطالعاتی دارد که چه‌بسا بسیاری از فضلاء اساساً با آن‌ها آشنا نباشند. به مناسبتی در مبحث خبر واحد، سراغ سخنی از عباس محمود العقاد نویسنده معروف عرب می‌رود که این‌گونه تتبعات مرسوم نیست و کمتر دیده می‌شود و اتفاقاً در برداشت‌های ایشان در مباحث فقهی و اصولی تأثیر داشته است. بحثی که به‌عنوان حجیت خبر واحد توسط ایشان مطرح شده است، الآن یک برکاتی دارد. از گذشته دیدگاه‌های افراطی و تفریطی در مورد حدیث و جایگاه حدیث زیاد بود و هر چه جلوتر آمدیم بعضی از مباحث پیشینیان دست‌به‌دست مباحث روشن‌فکری داده و برخی کار را به‌جایی رسانده که جایگاه تراث روایی ما را بسیار پایین آورده‌اند. آنچه آیت‌الله سیستانی در بحث خبر واحد پیش می‌کشد و مطرح می‌کند، نیازمند ادامه است؛ اینکه ما هم قدرشناسی عملی از تراث رواییمان داشته باشیم و نه در ورطه اخباری گری قرار بگیریم، بلکه بتوانیم با چارچوب‌های منظم و منقح به سراغ تراث روایی گران‌قدرمان برویم. 👈 ادامه: https://b2n.ir/m59012 https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35 🔷 با ما همراه باشید👇 @rejalkh
💢روش شناسی برداشت از روایات طبی؛ نقد درونی و نقد بیرونی حدیث ✔️دکتر یحیی میرحسینی، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه میبد🔻 🔹افرادی که به‌طور افراطی در پی طب دینی هستند نگاهی غیرواقع بینانه و گاه تخیلی نسبت به تقدس احادیث دارند. باید به واقعیت جاری در مساله حدیث پرداخت و دانست که روایات معمولاً از جنس شفاهی بوده‌اند که با فاصله زمانی و مکانی کتابت می‌شده‌اند. ممنوعیت کتابت حدیث در تاریخ اسلام از مهمترین عوامل فاصله افتادن بین شنیده‌ها و زمان نوشته شدن آن‌ها بوده است. روایات غیر متواتر ظنی الصدور هستند برخلاف قرآن که قطعی الصدور است. پس نقد و پالایش روایات ضرورت می‌یابد. 🔸رویکردهای سه‌گانه به روایات طبی: ۱-افراطی: پذیرش حداکثری روایات و عمل به مضامین آن؛ ۲-تفریطی: تردید در انتساب یا کارآمدی روایات طبی؛ ۳- اعتدالی: پذیرش احادیث پس از اعتبارسنجی سندی و دلالی؛ 🔹دستگاه انتقادی مبتنی بر علم «نقد متن»: ۱- نقد بیرونی (بررسی اعتبار و خلوص متن)؛در پی این خواهیم بود که آیا متن آنچه ادعا می‌کند هست یا خیر؟ ۲- نقد درونی (آزمون فهم و برداشت مخاطب)؛ یعنی پس از پذیرش اینکه متنی از معصوم صادر شده، حال بررسی می‌کنیم آیا آنچه از متن می‌فهمیم همان است که معصوم اراده کرده یا خیر؟ براین اساس نقد بیرونی بر نقد درونی تقدم می‌یابد، چراکه سرمایه‌گذاری بر متنی که از معصوم نیست عملی بیهوده خواهد بود. 👈 بخوانید: روش «نقد بیرونی و درونی» روایات طبی: https://b2n.ir/j06797 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35 🔷 با ما همراه باشید👇 @rejalkh
هدایت شده از اجتهاد
💢تحلیل روایات اسلامی؛ مطالعاتی در احادیث فقهی، تفسیری و مغازی 📚کتاب پیش‌ رو به قلم هارالد موتسکی و با همکاری نیکُلت بوخوف و سن آنتونی در سال ۲۰۱۰ از سوی انتشارات لیدن چاپ و به‌تازگی توسط سیدمحمد موسوی‌مقدم ترجمه و از سوی سازمان سمت منتشر شده است. این کتاب مشتمل بر هفت فصل است که پنج فصل نخست آن به قلم هارالد موتسکی، فصل ششم به قلم نیکُلت بوخوف ـ وان دِر وورت و فصل هفتم به قلم سن و. آنتونی می‌باشد. 📗موتسکی در این کتاب کوشیده است با گردآوری پژوهش‌هایی با ویژگی‌های مشترک، از آن‌ها به عنوان منابع بالقوه جهت بازسازی صدر اسلام بهره گیرد و به بررسی روش‌های تاریخ‌گذاری روایات، بررسی خاستگاه احادیث و ارائه چندین ایده و روش نوین برای تحلیل تاریخی احادیث بپردازد. 👈 معرفی اثر: https://b2n.ir/q76902 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
دو فصلنامه علمی تخصصی «مطالعات اعتبارسنجی حدیث» معاونت پژوهش این حوزه با همکاری گروه رجال پژوهی، منتشر می‌شود. «دانش رجال و گستره آن»، « روش‌شناسی پژوهش‌های رجالی» و « جریان‌های کهن و نوپدید اعتبارسنجی»، اهداف و رویکردهای اصلی محتوایی این دو فصلنامه می‌باشد که در موضوعات مختلف به چاپ می‌رسد 🔗 مشاهده ادامه خبر: 👇 https://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=40982 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═📕🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼📘═╝
🔰بایدها و نبایدها در فهم روایات طبی 🔻عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در نشستی تخصصی، بر اهمیت شناخت مبانی معرفتی، مقاصد، روش‌شناسی و منطق طب و حدیث و نیز شناخت جایگاه این دو در طبقه‌بندی علوم تأکید کرد. 💠بیشتر بخوانیم👇 https://hozehkh.com/OneEntry?entryID=41030 🌐 اخبار و رویدادهای حوزه خراسان را در کانال روابط عمومی دنبال کنید. 🆔https://eitaa.com/joinchat/4281663544C83a47c9060
🔰راهکارهایی در نقد بیرونی و درونی روایات طبی 🔻عضو هیئت علمی و رئیس دانشکده الهیات دانشگاه میبد نقد روایات طبی را به دو دسته نقد بیرونی، یعنی بررسی اعتبار و خلوص متن و نقد درونی، یعنی آزمون فهم و برداشت مخاطب تقسیم و راهکارهایی در این رابطه ارائه کرد. 💠بیشتر بخوانیم👇 https://hozehkh.com/OneEntry?entryID=41032 🌐 اخبار و رویدادهای حوزه خراسان را در کانال روابط عمومی دنبال کنید. 🆔https://eitaa.com/joinchat/4281663544C83a47c9060
🔰لزوم اعتبارسنجی احادیث طب 🔻عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث، منبع روایات، سند، محتوا و قرائن پیرامونی را چهار رکن اساسی در اعتبارسنجی روایات طبی برشمرد. 💠بیشتر بخوانیم👇 https://hozehkh.com/OneEntry?entryID=41034 🌐 اخبار و رویدادهای حوزه خراسان را در کانال روابط عمومی دنبال کنید. 🆔https://eitaa.com/joinchat/4281663544C83a47c9060
✅موضوع: «روش شناسی رجالی و درایی احادیث طبی»در ادامه سلسله نشست‌های مدرسه تابستانه دین و سلامت 🎙ارائه دهنده: حجت‌الاسلام سید محمدکاظم طباطبایی عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث 🔶برگزارکننده: هیئت اندیشه‌ورز دین، سلامت و سبک زندگی 🔷چکیده نشست: لزوم اعتبارسنجی احادیث طب ✔️در باب احادیث پزشکی، مسائل زیادی از جمله تخصص داشتن یا نداشتن فرد سؤال‌کننده در موضوع مورد بحث، پرداختن یا عدم پرداختن به جزئیات بیماری در متن حدیث، چرایی و کیفیت تجویز معصوم برای بیماری، ماهیت مسئله طبی مورد سوال و مواردی از این دست باید مورد توجه قرار گیرد. ✔️در روایات طبی و ناظر به پزشکی روایاتی داریم که مرتبط با فقه‌الطب هستند، مانند مصرف داروهای حرام. این دسته از روایات، همانند سایر روایات فقهی، نسبت به روایاتی که جنبه درمانی و به طور تخصصی داعیه پزشکی دارند، واجد اسناد معتبرتری هستند. ♦️بیشتر بخوانیم: 👇 https://www.hozehkh.com/DefaultWhite •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═📕🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼📘═╝
✅موضوع: «روش‌شناسی برداشت از روایات طبی (نقد درونی و نقد بیرونی حدیث)»در ادامه سلسله نشست‌های مدرسه تابستانه دین و سلامت 🎙ارائه دهنده: دکتر یحیی میرحسینی عضو هیئت علمی دانشگاه الهیات دانشگاه میبد 🔶برگزارکننده: هیئت اندیشه‌ورز دین، سلامت و سبک زندگی 🔷چکیده نشست: راهکارهایی در نقد بیرونی و درونی روایات طبی 🔻شریعت، تأکید بر هدایت دارد و به سایر امور به طور ضمنی پرداخته است، رویکردهایی هستند که توقع دارند دین، در ریزترین امور نیز برای انسان تکلیفی معین کرده باشد، بنابراین، باورمندان به آن در حوزه طب، معمولاً به دنبال تأسیس یک نظام کامل پزشکی در اسلام هستند. 🔻با توجه به ممنوعیت کتابت حدیث در تاریخ اسلام و فاصله افتادن بین شنیده‌ها و زمان نوشته شدن آن‌ها، روایات غیرمتواتر، ظنی الصدور هستند، برخلاف قرآن که قطعی الصدور است، پس نقد و پالایش این روایات ضروری است. افرادی که به طور افراطی در پی طب دینی هستند نگاهی غیرواقع‌بینانه و گاه تخیلی نسبت به تقدس احادیث دارند، باید بدانند که روایات، معمولاً از جنس شفاهی و خاطرات بوده‌اند که با فاصله زمانی و مکانی کتابت می‌شده‌اند. ♦️بیشتر بخوانیم: 👇 https://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=41032 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═📕🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼📘═╝
✅موضوع: «روش اعتبارسنجی و مبانی فهم روایات طبی»در ادامه سلسله نشست‌های مدرسه تابستانه دین و سلامت 🎙ارائه دهنده: دکتر احمد پاکتچی عضو شورای عالی علمی مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) 🔶برگزارکننده: هیئت اندیشه‌ورز دین، سلامت و سبک زندگی 🔷چکیده نشست: بایدها و نبایدها در فهم روایات طبی 🔆در باب مبانی روایات طبی باید توجه داشت که ما با حدیث، قول و فعل معصوم سروکار داریم که ریشه در باورهای دینی دارد و از سویی با طب روبرو هستیم که مساله مورد نظر آن، بیماری و سلامتی است، بنابراین باید بدانیم بین این دو حوزه از نظر مبانی چه ارتباطی وجود دارد. ♻️در مورد دیدگاه‌های مختلف پیرامون منشأ طب معصومین (علیهم‌السلام) امروزه افرادی که از طب روایی جانبداری می‌کنند بر این باورند که معصومین نقش ویژه نبوت و امامت را داشته و دارند، بنابراین با افراد عادی متفاوت هستند و طبعاً وقتی درباره آنچه می‌گویند قضاوت می‌کنیم، باید به جنبه مرجعیت و معصوم بودن ایشان توجه کنیم. حال این پرسش مطرح می‌شود که داشتن دانش طبی لازمه باور ما به ائمه هست یا خیر؟ این بحث مهم و ریشه‌داری در تاریخ اسلام است و دو نگاه در این باره وجود دارد؛ گروهی طب را وحیانی و گروهی عرفی می‌دانند. ♦️بیشتر بخوانیم: 👇 https://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=41030 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═📕🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼📘═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نگاهی به آثار شیخ طوسی 🔹 از شیخ طوسی، ‌تألیفات ارزنده و مؤثری بر جای مانده است؛ در این کلیپ، به بررسی مهمترین آثار محمد بن حسن بن علی بن حسن مشهور به شیخ طوسی می پردازیم. 🌐 آدرس وب سایت «مطالعات اعتبار سنجی حدیث» : http://vsh.journals.hozehkh.com/ کانال اطلاع رسانی دوفصلنامه مطالعات اعتبارسنجی حدیث https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35 🔷 با ما همراه باشید👇 •┈┈••••✾•☘🌺🌼🌸🍀•✾•••┈┈• 💐دوستان‌تان را نیز دعوت کنید @rejalkh
هدایت شده از اجتهاد
💢فعالیت اقتصادی راویان حدیث ✔️شاگردان امامان علیهم‌السلام، مانند سایر مردم در آن زمان دارای شغل و کسب و تجارت بوده‌اند. این واقعیت برای یک کاسب وجود دارد که به هر اندازه از کارش بزند و به اموری دیگر مانند تعلیم و تعلم دین بپردازد، همان اندازه از کاسبی و کسب مال دور می‌شود. شاید به همین دلیل باشد که امامان گوش‌زد می‌کنند که خداوند یار و ضامن روزی متعلمین است و بدین دلگرمی، نگرانی رزق و روزی را در آنان کاهش می‌دهند که البته این نکته، شغل‌داشتن را پیش‌فرض گرفته است و نگفته کار و کاسبی را رها کنند. در مورد شغل و کسب و کار راویان حدیث تا عصر غیبت، هنوز کار پژوهشی جدی صورت نگرفته است. گرچه مقاله‌ای در مورد شناسایی مشاغل آنان دست‌یاب است که در پیوست خواهد آمد، اما در این مقاله صرفا به بیان مشاغل اکتفا شده است. شناخت شغل راویان فوائد زیادی در حوزه تاریخ اجتماعی مردم و شیعیان سه قرن اول به دست می‌دهد؛ نیز می‌تواند سنجه‌ی خوبی در اعتبارسنجی روایات به حساب آید که توضیحش مجالی دیگر می‌طلبد. 👈 ادامه یادداشت مصطفی قناعتگر را بخوانید: https://b2n.ir/p44661 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
📚موسوعه "الأصول الرجالية الأربعة" اثر محقق ارجمند شيخ محمود دُرياب النجفي در 10 جلد توسط عتبه عباسیه منتشر شد 👈 http://ijtihadnet.net/?p=45382 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💠 شیخ صدوق: ✅ محمدبن على بن حسين بن بابويه قمى، مشهور به «شيخ #صدوق»، در سال 305 هجرى قمرى در خاندان علم و تقوا در شهر قم ديده به جهان گشود. 🔻 شيخ طوسى جريان ولادت وى را چنين نقل می‌کند: 👈 «على بن بابويه با دختر عموى خود ازدواج كرده بود، ولى از او فرزندى به دنيا نيامد. او در نامه‌اى از حضور #حسين_بن_روح تقاضا كرد تا از محضر حضرت بقية الله (عج) بخواهد براى او دعا كند تا خداوند اولاد صالح و فقيه به او عطا نمايد. 👈 از ناحيۀ آن حضرت اين گونه جواب رسيد: «تو از اين همسرت صاحب فرزند نخواهى شد؛ ولى به زودى كنيزى ديلميه نصيب تو مى‌شود كه از او داراى دو پسر فقيه خواهى گشت.»‌ 🔹 او كه نزديك به عصر ائمه (عليهم‌السلام ) مى‌زيست، با سفرهای متعدد از اساتید بی‌شماری بهره برده و شاگردان بزرگی همچون شیخ #مفید، #سیدمرتضی را پرورش داده و با جمع‌آورى روايات اهل بيت ع خدمات ارزنده و كم‌نظيرى به اسلام و تشيع كرده است. نجاشی حدود ۲۰۰ اثر وی را می‌آورد، که بسیاری از آثار ایشان به دست ما نرسیده است. 📖 از جمله تأليفات ايشان 👈 1- کتاب من لا يحضره الفقيه‌ 2-مدينة العلم‌ 3- كمال الدين و تمام النعمة‌ 4- التوحيد‌ 5- الخصال‌ 6- معاني الأخبار‌ 7- عيون أخبار الرضا عليه‌السلام‌ 8- الأمالي‌ 9- المقنع في الفقه‌ 10- الهداية بالخير‌ 🔺 ایشان در قبرستان (ابن بابویه) شهرری مدفون است (#تصویر فوق👆) و در مورد سالم بودن بدن ایشان در دوران قاجار بعد از حدود هزار سال مطالبی در تاریخ ذکر شده است. 📚 نرم افزار جامع فقه اهل بیت2 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
💢دوره تکمیلی مدرسه پاییزه حدیث💢 ✳️ویژه روحانیون حوزه های علمیه سراسر کشور، معلمان، استادان و عموم علاقه مندان 🔶 مهلت ثبت نام : تا سوم مهرماه ✅ با ارائه گواهینامه مشترک از دانشگاه قرآن و حدیث و انجمن حدیث حوزه 📞 کسب اطلاعات بیشتر: 02151292610 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
#نکات_رجالی #اصول‌اربعة‌مئة 💠 اصول اربعة‌مئة 🔹تعبیر اصول اربعة‌مئة یک #غلط مشهور است. تعداد اصول این مقدار نبوده است. در #کتب_اربعه (کافی، من لایحضر، تهذیب و استبصار) هم تمام احادیث اصل‌ها نیامده است. 🔸 دو نوع کتاب اصل داریم: 1⃣ کتبی مثل کتاب عبیدالله بن علی حلبی، کتاب الصلوة حریز، کتاب الحج معاویة بن عمار و... . اینها کتبی هستند که جای خودشان را در فرهنگ حدیثی شیعه باز کرده و لذا تا زمان شیخ و نجاشی و حتی دو نسل بعد از شیخ طوسی هم با سماع و قرائت نقل شده‌اند. ابهام در سند اینها معنا ندارد. شاکلۀ اصلی سندهای پرکاربرد ما همین‌ها هستند. 2⃣ کتبی مثل کتاب عاصم بن عمیر که حدوداً 100 حدیث دارد؛ ولی در بین کتب شیعه جا باز نکرده است. در سند اینها ابهام وجود دارد. 🔺بله؛ در عصر امام صادق (علیه‌السلام) 323 نویسنده و حدود 490 عنوان کتاب داریم؛ ولی اولا همۀ اینها اصل نیستند. ثانیاً همه اینها به دست ما نرسیده و حتی اسمشان را هم نمی‌دانیم. 📚 برگرفته از فرمایشات استاد #حسینی‌شیرازی 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
🔰 مراد از « مشایخ ثلاثة » چه کسانی هستند؟ 💠 استاد محمدحسن (حفظه الله): 1⃣ اگر در کتب روایی و فقهی گفته شود که این حدیث را « مشایخ ثلاثة » روایت کرده‌اند، مراد صاحبان کتب اربعه است: 🔸 شیخ کلینی 🔹 شیخ صدوق 🔸 شیخ طوسی 2⃣ اگر در کتب فقهی گفته شود که این فتوا را « مشایخ ثلاثة » داده‌اند، مراد این اشخاص است: 🔸 شیخ مفید 🔹 سید مرتضی 🔸 شیخ طوسی 3⃣ اگر بگویند « مشایخ ثلاثة » فلان راوی را توثیق کرده‌اند، مراد این سه تن است: 🔸 شیخ طوسی 🔹 مرحوم نجاشی 🔸 مرحوم کشی 4⃣ در کتب رجال و فقه هم گاهی گفته می‌شود « مشایخ ثلاثة » از فلان راوی روایت کرده‌اند و نقل مشایخ ثلاثة از او موجب وثاقت راوی می‌شود. در این صورت مراد این سه تن است: 🔸 محمد بن ابی عمیر 🔹 احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی 🔸 صفوان بن یحیی 📚 ربانی، محمدحسن، کافی شناسی: ص۵و۶. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
💢از بين رفتن احاديث و مصادر حديثی شيعه ✍محمدباقر ملکیان 🔻در طول تاريخ سه امر باعث نابودی بسياری از روايات شيعه شده است: 1- آتش سوزی بسياری از کتابخانه های شيعی خصوصاً بسياری از کتابخانه های بغداد که در هجوم سلاجقه به آتش کشيده شد. (معجم البلدان: ج1، ص534.) البته ماجراهایی همانند از بین رفتن کتب ابن ابی عمیر در اثر باد و باران هم در تاریخ حدیث پژوهی شیعه کم نیست (یک نکته: مشهور این است که اسانید موجود در کتب ابن ابی عمیر در اثر باران آسیب دید، ولی توجه داشته باشید مسلما در این آسیب دیدگی، متون احادیث هم مصونیتی نداشته است) 2- خود سانسوری: برخی از محدثين با توجه به مبانی فقهی وکلامی شان، برخی از احاديث را به شاگردانشان اجازه نمی دادند. مرحوم شيخ طوسی در تراجم متعدده ای در فهرست می نويسد: «أخبرنا بجميعها إلا ما كان فيها من تخليط أو غلوّ». نک: الفهرست، الرقم: 70 و370 و620 و621 و625 و627 و628. ويا ابن غضائري در تراجم متعددی می گويد: «لا يجوز أن يكتب حديثه»، يا «لا يكتب حديثه». نک: رجال ابن الغضائري، الرقم: 34 و117 و129 و131 و134. آیة‌الله مددی در مجلس درسشان می فرمودند سعد بن عبد الله علامتی بر بعضی از روايات ضعيفه قرار می داد تا در هنگام قرائت نسخه کتاب، آن احاديث را نقل نکند. 3- تدوين مجامع روائي: مرحوم محمد تقی مجلسی می نويسد: من در دوران جوانی در صدد بودم تا کتب اربعه را به صورت کتابی جامع مرتب کنم اما ديدم تدوين همين کتب اربعه باعث شد که اصول اربعمائه مهجور واقع شود وبه مرور زمان از بين برود، من نيز ترسيدم تدوين کتابی که جامع کتب اربعه باشد سبب مهجوريت و از بين رفتن اصل کتب اربعه بشود. (كنت أنا أضعف عباد الله محمد تقي أردت في عنفوان الشباب أنّ أرتب الكتب الأربعة بالترتيب الأحسن، لأنها مع ترتيبها كثيرا ما ينقلون الخبر في غير بابه و صار سبب الاشتباه على بعض أصحابنا بأنهم كثيرا ما ينفون الخبر مع وجوده في غير بابه لكن خفت أنّ تضيع هذه الكتب كما ضاعت الأصول، و لهذا تركت الجمع و الترتيب. روضة المتّقين: ج‏1، ص87.). •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
نرم افزار تحت ویندوز کشف الرجال برنامه‌ای كاربردي تحقيقاتي در علم رجال. 🔸فهرست حدود 355 جلد از كتب رجالي شيعه و سني 🔸متن كامل 112 جلد كتاب از كتب فریقين 🔸مصادر ترجمه حدود 40000 راوی از روات فریقين 🔸طبقات روات كتب اربعه حدیثي شيعه 🔸طريق شيخين (شيخ صدوق و شيخ طوسي) و ارزيابي آن. دانلود👈http://ganjineh.valiasr-aj.com/software/view/20/ 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
هدایت شده از اجتهاد
🔺نشست علمی «اعتبارسنجی احادیث طبی» 🎙سخنرانان: حجت‌الاسلام والمسلمین سعید باقری و دکتر غلامرضا نورمحمدی ⏰زمان: پنج شنبه ۱ مهر ۱۴۰۰، ساعت ۱۰ الی ۱۲ 📺 پخش زنده پاسخ تی وی: pasokh.tv 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💽نرم افزار تحت ویندوز کشف الرجال 🔻برنامه‌ای كاربردی تحقيقاتی در علم رجال 🔹فهرست حدود 355 جلد از كتب رجالی شيعه و سنی 🔸متن كامل 112 جلد كتاب از كتب فریقين 🔹مصادر ترجمه حدود 40000 راوی از روات فریقين 🔸طبقات روات كتب اربعه حدیثی شيعه 🔹طريق شيخين (شيخ صدوق و شيخ طوسی) و ارزيابی آن. 🌐دانلود👈http://ganjineh.valiasr-aj.com/software/view/20/ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✅ استاد رحمان‌ستایش: منظورشان همان #روش_اجتهاد بود! 🔹وقتی که ما درس خارج را شروع کردیم، اساتید یک تعبیر را زیاد می‌گفتند که «#ورود_و_خروج_نسبت_به_مسائل را یاد بگیرید». ما آن موقع متوجه نمی‌شدیم و بعداً فهمیدیم که حضرات به زبان قدیمی حرف زده‌اند و به زبان امروزی همان #روش است. 🔹یعنی ما چگونه طرح بحث کنیم، چگونه ادله را سامان دهیم و چگونه نتیجه‌گیری کنیم، اگر می‌خواهید اجتهاد را یاد بگیرید، #اجتهاد_همین_است. ▫️متن کامل: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/38 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
هدایت شده از اجتهاد
💢نورمحمدی: ضعف سند روایت طبی به معنای بی‌اعتبار بودن آن نیست و با عمل اصحاب و شهرت‌های علمی جبران‌ می‌شود/ باقری: مبنای درست در اعتبار سنجی احادیث طبی، قرینه محوری و متقدمین است ✔️دکتر غلامرضا نورمحمدی: بیشترین حجم روایات طبی را علامه مجلسی در بحارالانوار آورده است؛ او ۴۱ باب را از باب ۵۰ تا ۹۰ به این روایات اختصاص داده و ۸۴۲ حدیث طبی را هم بیان کرده است؛ ما تعداد برای روایت مطرح نمی‌کنیم بلکه بر اساس مداخل معتقدیم که بیش از ۲۰ هزار مدخل داریم که مانند وسائل الشیعه روایات براساس نمایه‌سازی تقطیع شده است. نباید صرفاً سلامت جسمی را ملاک برای شناسایی روایات طبی قرار دهیم. طب در گذشته مانند فقه بسیط بود و به‌تدریج توسعه یافته است کما اینکه فقه امروز قابل قیاس با فقه گذشته نیست و اگر بخواهیم مفهوم طب را بفهمیم باید به ۱۴ بعد آن توجه داشته باشیم؛ در این صورت تعداد احادیث طبی بسته به برداشت افراد از این ۱۴ زیرمجموعه دارد؛ مثلاً امروزه خودکشی جزء احادیث طبی قرار می‌گیرد ولی در گذشته نبود یا بسیاری از احادیث و آیات قرآن در حوزه آرامش‌بخشی و تسکین روان در حوزه طبی قرار می‌گیرد. بنده باور دارم با این تقسیم‌بندی چندهزار روایت طبی داریم. کسانی بیان کردند که روایات طبی ضعیف السند است، اولاً باید بدانیم ضعف سند داشتن به معنای بی‌اعتبار بودن روایت طبی نیست و ضعف سند مترادف با جعلی بودن نیست، ضعف سند با عمل اصحاب و شهرت‌های علمی جبران‌ می‌شود. 👈گزراش نشست «اعتبار سنجی احادیث طبی»: https://b2n.ir/y83522 🆔 https://eitaa.com/ijtihad