هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
🔆 امام جعفر صادق علیهالسلام:
🔹 «مَن ماتَ مِنكُم وَ هُوَ مُنتظِرٌ لِهذا الأََمرِ كان كَمَن هوُ مَعَ القائِمِ فی فُسطاطِه».
🔸 هر کس از شما که در حال انتظار ظهور حضرت مهدی علیهالسلام از دنیا برود همچون کسی است که در خیمه و معیت آن حضرت در حال جهاد به سر میبرد.
(بحار الأنوار، ج ٥٢، ص ١٢٦)
#نیمه_شعبان
⚫️انا لله و انا الیه راجعون⚫️
💠 ضایعه ارتحال ملکوتی عالم ربانی و استاد اخلاق آیت الله سید محمد علی طباطبایی شیرازی را به آستان مقدس حضرت بقیة الله الأعظم (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) و حوزه های علمیه و خاندان محترم ایشان، تسلیت و تعزیت عرض می کنم و از خداوند متعال برای آن فقید سعید علو درجات و برای بازماندگان صبر و أجر مسألت دارم.
فقدان معظم له که از حامیان برجسته علم، ترویج دهندگان مکتب اهل البیت (علیهم السلام) و تولیت مدارس علمیه الحجة (عجل الله فرجه) بودند، خسارتی بزرگ است.
⚫️اللهم اغفر له و لجمیع المومنین و المومنات بحرمة الفاتحة مع الصلوات⚫️
http://eitaa.com/shobeiri
💢شرح فرانسویِ «کتاب الحجه» الکافی و یک چالش
✍️مصطفی قناعتگر
🔻آکادمیهای غربی در اسرائیل، آمریکا، فرانسه و سایر کشورها، دیرزمانی است مطالعات خود را پیرامون حدیث شیعهی امامیه آغاز کردهاند. این مطالعات در حوزهی کلیات حدیث، تاریخ حدیث، فقه الحدیث، منابع حدیثی، سندِ حدیث و سایر مطالعات مرتبط صورت گرفته است.
از شیعهپژوهانی که چند سالی است بیشتر شناخته شده، محمدعلی امیرمعزی اسلامشناس ایرانی مقیم فرانسه و استاد مدرسه مطالعات عالی دانشگاه سوربن است. آشنایان با سبک مطالعاتی دکتر امیرمعزی میدانند که تمرکز وی در مطالعات شیعی، روی پدیدههای باطنی و درونی شیعه است.
کتاب «الکافی» در کنار «بصائرالدرجات»، یکی از دو کتب حدیثی متقدم امامیه است که امیرمعزی در بازنمایی چهرهی تشیع نخستین بر آن تاکید دارد و دروس اصلیِ حدیثی وی در سوربن حول این دو کتاب است.
اما کافیپژوهی او، با یک خلاء اساسی روبروست ...
👈 متن کامل یادداشت را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/n67295
💠گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
🌐https://t.me/rejalkh
🌐https://t.me/joinchat/AAAAAFEoGY64Dvq_uwSr4Q
🆔https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35
💢تأملاتی پیرامون جایگاه منابع اولیه رجالی
✔️از بین کتابهای رایج که در بحث سند شناسی و رجال از آن استفاده میشود، برخی از جایگاه و اهمیت دو چندانی برخوردارند. این کتابها که میزان تاثیر گذاری بالا و از نظر تاریخی مقدم هستند به منابع اولیه رجال شناخته میشوند که عبارتند از:
۱. اختیار معرفه الرجال (رجال کشى)؛ ۲. الرجال (رجال شیخ طوسى)؛ ۳. الفهرست (فهرست شیخ طوسى)؛ ۴. رجال النجاشى (فهرست اسماء مصنّفى الشیعه)؛ ۵. طبقات الرجال (رجال برقى)؛ ۶. کتاب الضعفاء (رجال ابن غضائرى). البته به گفتهی اهل فن این کتب، نخستین کتابهاى این دانش نیستند، بلکه از نخستین متنهاى موجود در زمان ما مىباشند.
غالبا پژوهشهای موجود در علم رجال آنچنان که شایسته و بایسته باشد به مبانی نافیان این علم در اجتهاد نپرداختهاند. در ادامه سعی بر این است که اجمالا با بررسی منابع اولیه رجالی، اولا جایگاه و حد استفاده از مباحث رجالی و نوع اعتبارسنجی رایج در فرایند فقاهت تا حدودی روشن شود و ثانیا تصور صحیح و واقعی از این علم به دانشپژوهان راه فقاهت نشان داده شود.
امروزه دانشپژوهان حوزوی تصوری که از علم رجال دارند این است که با بررسی سند و پیدا کردن اسم روایان در طریق سند و مراجعه به کتب رجالی میتوانند ببینند که آیا این شخص ثقه است و میشود به آن اعتماد کرد یا خیر؛ در صورتی که این تصور صحیح نیست.
👈بخوانید: https://b2n.ir/u63283
💠گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
🆔https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35
🌐https://t.me/rejalkh
🌐https://t.me/joinchat/AAAAAFEoGY64Dvq_uwSr4Q
🆔https://eitaa.com/rejalkh
🗓۲۲ ماه شعبان سال ۵۸۸ قمری
🏳رحلت فقیه، رجالی و محدث کببر
🏳مرحوم ابنشهرآشوب مازندرانی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️تکریم چهرههای برجستهی علمی ما درتاریخ، ما را تشویق میکند به اینکه بیشتر به سمت قلّههای علم حرکت کنیم. در آن وقتی که وسایل تعلیم و تربیت، وسایل مسافرت، بسیار محدود و تحصیل علم بسیار دشوار بوده، ما شخصیّتهایی مثل ابن شهرآشوب داریم؛ حالا از قبیل ابن شهرآشوب صدها عالم بزرگ در تاریخِ ما و در میراث علمی ما ثبت و ضبط شدهاند. این بزرگوار در آن شرایط از شخصیّتهای بزرگ، از اساتیدی مثل طبرسیِ صاحب مجمع البیان، طبرسیِ صاحب احتجاج، عبدالجلیل رازی قزوینی، سیّد فضل الله راوندی، قطب الدّین راوندی، ابوالمکارم ابن زهره، زمخشری استفاده کرده؛ یعنی رفته پیش اینها و علم آموخته. ایشان کتاب ربیع الابرارِ معروف زمخشری را پیش خودِ زمخشری خوانده و اجازهی روایت آن کتاب را گرفته. یعنی در آن دوران بسیار دشوار- در این صد سال که عمر کرده ایشان، خب عمر طولانی و خوبی بوده- حقیقتاً استفاده کرده این مرد بزرگ از این عمر طولانی برای کسب علم؛ لذا ایشان فقیه بود، محدّث بود، رجالی بود، شاعر بود، منشی بود، ادیب و خوش محاوره بود-آنچه که دربارهی او نوشتهاند اینها است- یک شخصیّت جامع الاطرافِ این جوری؛ این برای ما درس آموز است، برای جوانان ما درس آموز است؛ هم افتخار میکنیم به آن گذشته، هم تشویق میشویم که بیاموزیم. ۹۲/۷/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
https://eitaa.com/rejalkh
https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35
🗓۲۲ ماه شعبان سال ۵۸۸ قمری
🏳رحلت فقیه، رجالی و محدث کببر
🏳مرحوم ابنشهرآشوب مازندرانی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️یک کار لازمی وجود دارد که در مورد ابن شهرآشوب علی الظّاهر تا حالا انجام نگرفته و آن مستند کردن یا مُسند کردن روایات او است. ایشان مثلاً فرض کنید در مناقب این همه روایت نقل کرده؛ هیچ کدام اینها سند ندارد، در حالی که این شخصِ بزگوار از شیخ طوسی گاهی به یک واسطه و گاهی به دو واسطه نقل میکند؛ یعنی گاهی نقل میکند از پدرش و او از استادش و او از شیخ طوسی، گاهی هم نقل میکند از جدّش یعنی شهرآشوب و او از شیخ طوسی؛ یعنی اینقدر سند او به شیخ طوسی نزدیک است. خیلی خب، افرادی بنشینند، تنقیح کنند طُرُق ابن شهرآشوب را؛ یعنی اگر بتوانند بنشینند طرق ابن شهرآشوب را- که خود او البتّه در معالم العلماء مبالغی از اینها را ذکر کرده- به مشایخ روایتی مثل شیخ طوسی، که حالا طرق شیخ طوسی به ائمّه کاملاً معلوم و روشن است، معلوم کنند و تصحیح کنند، همهی این روایاتی که در کتاب مناقب هست یا بسیاری از این روایات، مستند خواهد شد؛ همهی این روایاتی که الان مُرسلات است، مُسندات خواهد شد؛ این کار بسیار مهمّی است. این را باید البّته بسپرید به جمعِ فاضلِ حدیث دان و رجال شناس و رجال دان در قم، که بنشینند ان شاء الله این کار بزرگ را هم انجام بدهند. ۹۲/۷/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
https://eitaa.com/rejalkh
https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35
هدایت شده از اجتهاد
💢بسیاری از روایات مخالف با نوروز، به دلیل دعوای عرب و عجم جعل شدهاند/ شرایط سیاسی موجب شده مجلسی، روایت معلّی بن خنیس را معتبر بداند/ روایت مخالفت پیامبر با نوروز و مهرگان، جعلی است
✔️مهدی مهریزی در گفتگو با اجتهاد:
🔹حدود ۱۵ روایت در مورد نوروز واردشده است. در بحث کلامی دو سؤال مطرح ست: اصلاً جزء رسالت دین هست که وارد این مقوله بشود؟ قلمرو دین تا کجاست؟ پرداختن به سعد و نحس بودن روزها، بر عهده دین است؟ مرحوم مجلسی در بحار یک جلد را به مسائل اینچنینی اختصاص داده است. آیا این مقولات در حوزه دینداری است؟ سؤال دوم این است که دینی که ادعای جهانی بودن دارد، میتواند همه این فرهنگها را نفی کند یا نمیتواند؟
🔸در مورد روایات موافق نوروز که از معلی نقلشده است، اطمینان به صدور نداریم بلکه اطمینان به خلاف آن داریم. روایات مخالف نیز همینطور است. آنچه میتوان بر آن اعتماد کرد این است که بخاری در کتاب تاریخ کبیرش نقل کرده که برای امیرالمؤمنین (ع) هدیهای آوردند و ایشان سؤال کردن به چه مناسبت است؟ گفتند به مناسبت عید نوروز. حضرت فرمودند هرروز را برای ما عید کنید. این روایت هم به حضرت رسول (ص) و هم به امام علی (ع) نسبت دادهشده است و میفهماند که ریشه نوروز از دیرباز وجود داشته است.
🔹بخشی از این روایتهای مخالف، به جهت دعوای عرب و عجم است. مثلاً سید مرتضی هفت قصیده مفصل در تبریک نوروز به خلیفه وقت دارد. مرحوم علامه مجلسی میفرماید روایت معلی اقوی سنداً و اشهر بین الاصحاب است....
👈 متن گفتگو: https://b2n.ir/e89485
🆔 @ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کتاب سوزی نرم!
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست:
🔹به جرأت بیان میکنم هیچ زمانی مثل امروز تراث اهل بیت نبوت در معرض هجوم نبوده است، برای این که یک زمانی بود که تراث مورد هجمه قرار میگرفت مثلا کتاب سوزی راه میافتاد مثل صلاح الدین ایوبی وقتی به لبنان رفت مرحوم چمران در کتابی نقل میکند که یک هفته حمامهای لبنان با کتابهای شیعیان آبش گرم میشد. متعصب علیه شیعه وقتی وارد لبنان شد کتابسوزی راه انداخت، حمام خون راه انداخت. اما چیزی که مطرح بود کتابسوزی فیزیکی بود. ما امروزه کتابسوزی فیزیکی نداریم ممکن است یک کسی در گوشهای این کار را انجام دهد اما یک جریان نیست، همه هم آن کار را محکوم میکنند و رد میکنند.
🔸ما امروز کتابسوزی نرم افزارانه داریم، کتابسوزی یقه سفیدها داریم مثلا وقتی شخصی مثل آقای سروش میگوید روایات صحیح ما در بین روایات ضعیف و خرافه مثل انگشتری است در تلی از زباله یا گردنبندی است در انباری از کاه، این شخص کتابی را نسوزانده اما تراثی را سوزانده است. این سخن را هزاران نفر بلکه دهها هزار نفری که گوش میکنند یک درصدی از آنها متأثر میشوند از این حرف، اینها چه نگاهی میکنند به این تراث؟ حال یک طلبه فاضلی باشد که به او بگوید یا فلان این چه حرفی است که شما میزنی؟ ما روایاتمان این گونه نبوده که فلهای جمع شود.
https://eitaa.com/rejalkh
https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35
گروه حدیث پژوهی پژوهشکده معارف اهل بیت علیهم السلام برگزار میکند:
📍 دوره آموزشی شناخت حدیث امامیه
🔷 آخرین مهلت ثبت نام: ۱۲ فروردین ۱۴۰۰
🔷شروع دوره: یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۱
👥 ظرفیت محدود
✅اعطای گواهینامه
✅کمک هزینه تحصیلی
✅اولویت در پذیرش سطح ۳ رشته علوم و معارف حدیث
✅ویژه طلاب سطوح عالی و درس خارج حوزه علمیه مشهد مقدس
شایان ذکر است دوره صرفا حضوری و مخصوص برادران است و در مشهد برگزار خواهد شد.
📝 ثبت نام و اطلاعات بیشتر در سایت پژوهشکده معارف اهل بیت (علیهم السلام)
👇👇👇
https://maaref.org/hadith
#شناخت_حدیث_امامیه
#رویداد_آموزشی
#ثبت_نام
#تاریخ_قرآن_و_حدیث
#حدیث_امامیه
💠گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
🆔https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35
🌐https://t.me/rejalkh
🌐https://t.me/joinchat/AAAAAFEoGY64Dvq_uwSr4Q
🆔https://eitaa.com/rejalkh
هدایت شده از اجتهاد
🔰 مروری بر احادیث استفاده شده در بیانات حضرت آیتالله خامنهای در سال۱۴۰۰: https://b2n.ir/h11546
🔰مروری بر استنادات به نهجالبلاغه در بیانات حضرت آیتالله خامنهای در سال۱۴۰۰: https://b2n.ir/s60392
✅ راهنما: ابتدا بر روی مثلث کنار هر بیانات کلیک کنید
🆔 @ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢فقه نجف و آخرین پژوهشهای رجالی
✍️علیرضا دهقانی
🔻 «قبسات من علم الرجال» تقریری از بحثهای رجالی استاد سید محمدرضا سیستانی؛ فرزند آیتالله سید علی سیستانی است که جلد اول و دومش در سال ۲۰۱۶ منتشر شد و جلد سوم نیز در سال ۲۰۲۲ انتشار یافته است. این کتاب به قلم سیدمحمد بکاء شاگرد سیدمحمدرضا سیستانی نوشته شده و همانگونه که مقرر کتاب در مقدمه اشاره میکند، این کتاب برگرفته از مطالب رجالی استادش در ضمن درس خارج فقه حج، اتحاد آفاق و نماز مسافر بوده که آقای سیستانی آن را بازبینی کرده کرده است.
👈 جلد سوم قبسات در 10 فصل تنظیم شده است: https://b2n.ir/h66700
🆔 @ijtihad
گروه علمی فرهنگی امام هادی علیهالسلام برگزار میکنند
دوره آموزشی
راویان سرشناس ویژگیها و دیدگاهها
مباحثی در
•فرآیند رشد
•تأثیرگذاری فرهنگی
•چگونگی نگاه به شریعت و آموزههای فقهی
-در ۶ جلسه در لیالی ماه مبارک رمضان
-از ۲۳ الی ۲۹ فروردین
-ساعت ۲۱:۳۰
توجه؛ مهلت ثبتنام تا ۲۰ فروردین میباشد.
💠گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
🆔https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35
🌐https://t.me/rejalkh
🌐https://t.me/joinchat/AAAAAFEoGY64Dvq_uwSr4Q
🆔https://eitaa.com/rejalkh
هدایت شده از اجتهاد
💢زن؛ «ریحانه» یا «قهرمانه»؟؛ نقدی بر برداشت علامه طهرانی از حدیث امام علی(ع)
✍️حجتالاسلام احمدحسین شریفی
🔻به دلیل تشابهات فراوان زبان فارسی و عربی، به ویژه در سدههای اخیر، بعضاً مشاهده میشود برخی از افراد حتی در ترجمه آیات و روایات معنای فارسی و عربی برخی از واژگان را خلط میکنند و بعضاً به خلط و خطاهای بزرگی دچار میشوند.
فیالمثل، در حدیث بسیار مشهوری از امام علی(ع) درباره زنان میخوانیم: «فَإِنَّ الْمَرْأَهَ رَیحَانَهٌ، وَ لَیسَتْ بِقَهْرَمَانَهٍ». اما بسیاری از افراد، حتی برخی از مشاهیر علمی، حدیث را به زبان فارسی چنین ترجمه میکنند که زن گلی خوشبو است نه قهرمان و پهلوان و روئینتن.
👈 مرحوم علامه طهرانی در کتابی با عنوان رساله بدیعه که در تفسیر آیه الرجال قوامون علی النساء نوشته است، ضمن نقل این حدیث، در توضیح آن چنین آورده است: بخوانید: https://b2n.ir/z77629
🆔 @ijtihad
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۱۳ فروردین ماه سال ۱۰۸۰ ش
🏳رحلت استادالفقهاءوالمحدثین
🏳فقیه ، ادیب و محدث گمنام
🏳شاگردبرجسته علامه مجلسی
🏳علامه سیدنعمةالله جزایری/۱
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم سید نعمةالله جزایری یک شخصیت گمنام است، گمنام از این جهت که اگر چه مرحوم سیّد نعمتاللّه جزائری با دو کتاب معروف است: زهر الرّبیع و انوار نعمانیّه، لکن شأن مرحوم سیّد نعمتاللّه خیلی بالاتر از اینها است. ایشان، هم فقیه بودند ــ فقیه ماهری است مرحوم سیّد نعمتاللّه ــ و هم محدّث خبیر و متوسّعِ در کتابهای اخبار بودند، هم ادیب بودند. جالب اینجا است که خانوادهی اینها یک خانوادهایاند که علاوهی بر فقاهت و حدیث، اهل ادب و لغت و اینها هستند؛ مرحوم سیّد نورالدّین ــ پسر ایشان ــ کتاب معروف فروق اللّغات را نوشته که فقط یک کتاب لغت نیست، معنایش تسلّط کامل بر لغت عربی است؛ نوهی ایشان هم مرحوم سیّد عبداللّه جزائری است؛ یعنی سه نسلْ پشت سرِ هم جزو علمای برجسته و معروفند، در حوزههای علمیّه شناخته شده هستند. البتّه هر سه بزرگوار اخباریاند؛ مرحوم سیّد عبداللّه بیشتر، سیّد نعمتاللّه و سیّد نورالدّین کمتر؛ لکن مرحوم سیّد نعمتاللّه با اینکه اخباری است، به آراء و نظرات اصولیّین توجّه دارد و کتابی هم ایشان دارد - من حالا اسم کتاب یادم نیست - (بنظرم کتاب "منبع الحیاه فی اعتبار قول المجتهدین من الاموات" باشد) در لزوم رجوع به کتب فقها؛ که مراد ایشان از فقها، طبعاً فقهای اصولی هستند. ایشان مرد بزرگی است! ۹۱/۱۲/۱۰
📸مزار مرحوم سیدنعمةالله جزایری، پلدختر لرستان
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۱۳ فروردین ماه سال ۱۰۸۰ ش
🏳رحلت استادالفقهاءوالمحدثین
🏳فقیه ، ادیب و محدث گمنام
🏳شاگردبرجسته علامه مجلسی
🏳علامه سیدنعمةالله جزایری/۲
💠رهبرانقلاب
‼️آثار و تألیفات ایشان زیاد است. حالا جنابعالی فرمودید حدود شصت تألیف؛ من حالا آن طور که در ذهنم بود، میدانستم ایشان حدود سی چهل تألیف دارند؛ که در بین اینها شروح مهمّ کتب اربعهی ما هست - یعنی ایشان شرح تهذیب دارد، شرح استبصار دارد، بهنظرم شرح کافی دارد - شرح بسیاری از کتابهای صدوق را دارد - مثل توحید صدوق و مانند اینها. یعنی یک شخصیّت بسیار برجستهای است ایشان در تبحّر و احاطهی بر حدیث شیعه؛ و همراه با نگاه دقیق فقهی، نه فقط حدیث. ایشان شاگرد علّامهی مجلسی است. خب، علّامهی مجلسی مرد خیلی بزرگی است، یعنی کسی نگاه کند به بیانهایی که ایشان در بحار - در ذیل روایات - دارد، میفهمد که این مرد هم فقیه است، هم متکلّم است، هم اهل عقلیّات است. مجلسی خیلی بزرگ است، منتها فقط به حدیث معروف شده؛ در حالی که اینجور نیست. ایشان محدّث هم هست - خب کتاب حدیث ایشان، بحارالانوار، کتاب بزرگی است - لکن فقیه متکلّم صاحبنظر است گاهی اوقات ایشان یک آراء بسیار برجستهای در مسائل کلامی و عقلی - در ذیل روایات - دارد که اینها خیلی برجسته است. مرحوم سیّد نعمتاللّه شاگرد یک چنین کسی است، شاگرد مرحوم علّامه مجلسی. شاگرد فیض ظاهراً، به نظرم ایشان شاگرد فیض هم بوده است. به هر حال شخصیّت برجستهای است! ۹۱/۱۲/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۱۳ فروردین ماه سال ۱۰۸۰ ش
🏳رحلت استادالفقهاءوالمحدثین
🏳فقیه ، ادیب و محدث گمنام
🏳شاگردبرجسته علامه مجلسی
🏳علامه سیدنعمةالله جزایری/۳
💠رهبرانقلاب
‼️کتاب زَهرُ الرّبیع ایشان با اینکه یک کتابی است که در حوزههای علمیّه به عنوان یک کتاب فکاهی معروف شده، لکن نشاندهندهی این است که فقهای ما، بزرگان ما، علمای ما، در عین کارهای عمیق علمی و فقهی به این جور مسائل هم توجّه داشتند. یعنی ایشان در اوّل زهر الرّبیع میگوید که دیدم طلبهها احتیاج دارند به یک تفنّنی و تفکّهی، این کتاب را برای آنها نوشتم؛ این کتاب را برای آنها نوشتم؛ حالا ما اینجا خشک بنشینیم، تا یک کسی آن طرف یک شوخیای کرد فوراً به ما بربخورد! اینجوری نبودند علمای ما؛ آن هم عالمی مثل سیّد نعمتاللّه که اخباری و متصلّب است دیگر؛ امّا این چیزها را هم داشتند. به نظر من این تفنّن علمای گذشتهی ما خیلی مهم است؛ به هر حال به نظر ما شخصیّت برجستهای است مرحوم سیّد نعمتالله. خاندان ایشان، خاندان علماند، بحمدالله تا امروز هم این خاندان، خاندان علم بودهاند، و امیدواریم همیشه همینجور باشد. و تجلیل از ایشان تجلیل از علم است و تجلیل از معارف الهیّه است؛ این بزرگواران معرفی بشوند خیلی خوب است. بخصوص اگر بتوانید، کتابهای ایشان را تحقیق بکنید، چاپ کنید. انوار نعمانیّه مکرّر چاپ شده البتّه، آن کتاب کتاب معروفی است، لکن کتابهای دیگر ایشان در دسترس نیست، یعنی کمتر توجّه شده به کتابهای حدیثی ایشان و شروحی که ایشان بر احادیث نوشتند که لازم است توجه شود! ۹۱/۱۲/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳ ماهرمضان سال۴۱۳ق
🏳درگذشت فقیه و متکلم
🏳استادالفقهاء،شیخ مفید
💠پیام رهبری به کنگره
🔷هزارهی شیخ مفید؛
‼️اینجانب بر آنم که با طرح نکتهی مهمی درباره شخصیت علمی شیخ عظیم الشأن مفید، خود را در کار بزرگ دستهجمعی شما شریک سازم و در نمایش چهرهی نورانی این مرد قرون و اعصار سهیم گردم. این نکته دربارهی «جایگاه مفید در خط سیر تفکر علمی تشیع در دو زمینهی کلام و فقه» است و من به کمک قرائن قابل اعتمادی از گفتهها و نظرات علمی و آثار مکتوب خود آن بزرگوار یا از گفتههای کسانی که دربارهی آن بزرگمرد سخن گفتهاند - از شاگردان یا مترجمان او - بدان قانع شدهام. آن نکته در عبارتی کوتاه این است که: شیخ مفید در سلسلهی علمای امامیه، فقط یک متکلم و فقیه سر آمد و برجسته نیست، بلکه فراتر از این، وی مؤسس و سرحلقهی جریان علمی رو به تکاملی است که در دو رشتهی کلام و فقه، تا امروز در حوزههای علمی شیعه امتداد یافته و با وجود برکنار نماندن از تأثرات تاریخی جغرافیایی و مکتبی، ویژگیهای اصلی و خطوط اساسی آن همچنان پابرجاست مانده است. تبیین و اثبات این نکته از آنجا اهمیت مییابد که این جریان علمی، در دوران متصل به زندگی شیخ مفید تا نزدیک به نیم قرن پس از درگذشت او، به چنان تحول و تکامل سریع و شگرفی نائل گشته که در برابر آن، نقش تأسیسی شیخ مفید مورد غفلت قرار گرفته است! ۷۲/۱/۲۸
⚠️توجه؛
🏳پیشنهاد میشود متن کامل پیام رهبری را با دقت مطالعه کنید!
↙️لینک مطلب
https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=2662
@Jahade_tabeini
گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
https://eitaa.com/rejalkh
هدایت شده از اجتهاد
💢نشستِ شاه و شیوخ
✍️مصطفی قناعتگر
🔻عصر صفوی، عصر همنشینی و تعامل عالمان محدّث و اخبارگرا و نیز اصولیان با سیاستمداران است. ما نمیتوانیم به کنشهای فقهالحدیثی و عملی دانشمندان روایتدان بیاعتنا باشیم. گرچه ممکن است برداشتها و رفتارهای سیاسی یک عالم از تراث حدیثی متفاوت از عالمی دیگر باشد، اما وقتی در دو سوی این جدال نامدارانی ایستاده باشند، با اختلافی وجیه و وزین مواجه هستیم.
عالمان عصر صفوی در ستایش/نکوهش سیاست و دینِ سیاسی یکدست نبودهاند. از اکتفا به چند دیدار ساده با شاه مانند شیخ حر عاملی، تا پذیرش پستهای حکومتی مانند مجلسی دوم، از ترک ایران به جهت آلوده نشدن به سیاست مانند پدرِ شیخ بهایی تا همراهی با شاه در سفر و حضر مانند شیخ بهایی و دیگر رویکردهای متضاد، همه و همه نمونههای چنین خوانشهای گوناگون است.
اینک و به مناسبت فصل بهار و نیز ماه رمضان الکریم، به مجلس/مجالس شاه عباس دوم و سه محدث سترگ آن دوران که در شبهای بهاری رمضان و در دارالسلطنه قزوین برگزار شد اشاره میکنم.
👈 بخوانید: https://b2n.ir/h05010
🆔 @ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
📚انتشار ویراست جدید کتاب «روش شناسی نقد احادیث»
🔻ویراست جدید کتاب «روش شناسی نقد احادیث» اثر استاد علی نصیری توسط انتشارات وحی و خرد وابسته به موسسه معارف وحی و خرد انتشار یافت.
🔹«روش شناسی نقد احادیث» حاوی بازکاوی روش نقد و تبیینِ فهم روایات است. بخشی از مباحث کتاب در حوزهی حدیث به دو بخش «روش شناسی نقد روایات» و «مبانی و قواعد فهم روایات» اختصاص دارد.
👈 معرفی + لینک خرید: https://b2n.ir/a51480
🆔 @ijtihad
هدایت شده از مرکز تحقیقات اسلامی - مشهدمقدس
#نشست_علمی
✅سلسله نشست های «تجربیات پژوهشی استادان و صاحب نظران»
✔️ با حضور: حجتالاسلام دکتر سید محمدکاظم طباطبایی؛ دانشیار دانشگاه قرآن و حدیث
🔴برگزارکننده: معاونت پژوهشی دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
📆زمان: یکشنبه ۱۴۰۱/۱/۲۸* ساعت ۲۱ الی ۲۲:۳۰*
👈لینک ورود به نشست:
http://vroom.ut.ac.ir/farabi21
💠گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
🆔https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35
🌐https://t.me/rejalkh
🌐https://t.me/joinchat/AAAAAFEoGY64Dvq_uwSr4Q
🆔https://eitaa.com/rejalkh
هدایت شده از پژوهش حوزه علمیه خراسان
#گروه_پژوهشی
#رجال_پژوهی
✅موضوع: پنجاه ویکمین نشست پژوهشی «روش شناسی اعتبارسنجی حدیث با تاکید برتوقیعات »
🔸به همت گروه رجال و حدیث معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان
🌐 به صورت غیرحضوری از طریق سامانه(LMS) برگزار می شود.
🎙استاد محترم : حجت الاسلام محمدحسن ربانی بیرجندی
از اساتید سطح عالی حوزه
📆زمان 30 فروردین
⏰ساعت 13:20
🔗لینک مستقیم وبینار👇
https://rejal.lms2.hozehkh.com/ws/ti5eqa8ra43
🎁از بهترین نوشتاری که در قالب یک مقاله علمی به تقریر یا نقد این نشست بپردازد، تقدیر می شود و جوائز نفیس اعطاء خواهد شد.
📜همچنین این گروه از مقالات علمی پژوهشی همه پژوهشگران علاقمند، اعم از طلاب حوزه علمیه خراسان و سایر طلاب حوزه های علمیه و دانشجویان علوم دینی ، جهت چاپ در دوفصلنامه مطالعات اعتبار سنجی حدیث حمایت می کند و پژوهشگران می توانند آثار خود را در سامانه این مجله به آدرس vsh.journals.hozehkh.com ارسال فرمایند و از امتیازات و مزایای آن بهره مند شوند.
•┈┈••••✾🔆✾•••┈┈•
🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
╭─┅═✧✿📚✿✧═┅─╮ @howzehpajohesh
╰─┅═✧✿📖✿✧═┅─╯
هدایت شده از اجتهاد
🔔روش شناسی اعتبارسنجی حدیث با تاکید برتوقیعات
🎙استاد: حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن ربانی بیرجندی
⏰ زمان: ۳٠ فروردین، ساعت ۱۳:۲٠
🔗لینک مستقیم وبینار: https://rejal.lms2.hozehkh.com/ws/ti5eqa8ra43
📜از بهترین نوشتاری که در قالب یک مقاله علمی به تقریر یا نقد این نشست بپردازد، تقدیر میشود و جوائز نفیس اعطاء خواهد شد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢حل مسئله فقهی زیارت امام حسین (ع)، استحباب یا وجوب؟
✔️استاد سیدمحسن حسینیفقیه:
🔻در مساله زیارت امام حسین(ع) حداقل چهار محتمل وجود دارد؛ اگر نگویم قول که بعضی قائل هم دارد.
🔹اول: زیارت حضرت وجوب عینی دارد، بر هر فردی واجب است حداقل در تمام عمرش یکبار زیارت حضرت مشرف بشود، چیزی شبیه حج تمتع.
🔹دوم: زیارت حضرت وجوب کفایی میباشد.
🔹سوم: استحباب مؤکد است.
🔹چهارم: وجوب است علی الاحوط.
🔻ادله موجود در مساله عمدتاً روایات هست که به شش دسته از روایات اشاره میشود.
🔸اول: روایاتی هست که این زیارت را تعبیر به واجب فرض کردهاند.
🔸دوم: روایاتی که میگویند حتی در حال خوف و تقیه هم این زیارت تعطیل نشود.
🔸سوم: روایاتی که وعید در ترک زیارت دادهاند مثلاً میگویند اهل النار است یا تعبیری از امام صادق(ع) داریم: مُنتَقَصَ الدِّینِ، مُنتَقَصَ الإیمانِ.
🔸چهارم: روایاتی که ترک زیارت حضرت را جفای در حق ایشان دانستهاند.
🔸پنجم: روایاتی که بین غنی و فقیر تفصیلهای مختلفی دادهاند.
🔸ششم: روایاتی که در زیارت ترغیب و ثواب عظیم زیارت را بیان کردهاند.
✂️آیتالله سید عبدالأعلی سبزواری، میگوید: بعضی از روایات حتماً دال بر وجوب زیارت دارد اما چه کنیم مشهور اعراض کردند و فتوی ندادند، ولی اگر ما باشیم و برداشت خودمان باشد، وجوب است. علامه مجلسی در بحارالانوار میگوید: «ان زیارته صلوات الله علیه واجبه مفترضه مامور بها» بعد ایشان در ملاذ الاخیار میگوید: ممکن است بگوییم وجوب عینی، ولی چه کنیم، لم یقل له احد.
👈 بخوانید: بررسی روایات: https://b2n.ir/u95148
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
#گروه_پژوهشی #رجال_پژوهی ✅موضوع: پنجاه ویکمین نشست پژوهشی «روش شناسی اعتبارسنجی حدیث با تاکید برتوقی
#صوت پنجاه و یکمین #نشست_پژوهشی #حدیث_پژوهی در ذیل تقدیم می شود👇
📝 موضوع نشست: «روش شناسی اعتبارسنجی حدیث با تاکید بر توقیعات»
🎙استاد ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمين محمدحسن رباني بيرجندي
🔖برگزار کننده: گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
📼 تعداد: ۴جلسه
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را در کانال رجال پژوهی دنبال کنید.
✳️ https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
❎ https://t.me/joinchat/AAAAAEkQfIS3Q3huhXifHg
ItibarToqiatImamZaman_RB_1.mp3
9.67M
1⃣
📼 #صوت جلسه #اول از پنجاه و یکمین #نشست_پژوهشی
📝 موضوع نشست: «روش شناسی اعتبارسنجی حدیث با تاکید بر توقیعات»
🎙استاد ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمين محمدحسن رباني بيرجندي
🔖برگزار کننده: گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را در کانال رجال پژوهی دنبال کنید.
✳️ https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
❎ https://t.me/joinchat/AAAAAEkQfIS3Q3huhXifHg