هدایت شده از اجتهاد
💢زن؛ «ریحانه» یا «قهرمانه»؟؛ نقدی بر برداشت علامه طهرانی از حدیث امام علی(ع)
✍️حجتالاسلام احمدحسین شریفی
🔻به دلیل تشابهات فراوان زبان فارسی و عربی، به ویژه در سدههای اخیر، بعضاً مشاهده میشود برخی از افراد حتی در ترجمه آیات و روایات معنای فارسی و عربی برخی از واژگان را خلط میکنند و بعضاً به خلط و خطاهای بزرگی دچار میشوند.
فیالمثل، در حدیث بسیار مشهوری از امام علی(ع) درباره زنان میخوانیم: «فَإِنَّ الْمَرْأَهَ رَیحَانَهٌ، وَ لَیسَتْ بِقَهْرَمَانَهٍ». اما بسیاری از افراد، حتی برخی از مشاهیر علمی، حدیث را به زبان فارسی چنین ترجمه میکنند که زن گلی خوشبو است نه قهرمان و پهلوان و روئینتن.
👈 مرحوم علامه طهرانی در کتابی با عنوان رساله بدیعه که در تفسیر آیه الرجال قوامون علی النساء نوشته است، ضمن نقل این حدیث، در توضیح آن چنین آورده است: بخوانید: https://b2n.ir/z77629
🆔 @ijtihad
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۱۳ فروردین ماه سال ۱۰۸۰ ش
🏳رحلت استادالفقهاءوالمحدثین
🏳فقیه ، ادیب و محدث گمنام
🏳شاگردبرجسته علامه مجلسی
🏳علامه سیدنعمةالله جزایری/۱
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم سید نعمةالله جزایری یک شخصیت گمنام است، گمنام از این جهت که اگر چه مرحوم سیّد نعمتاللّه جزائری با دو کتاب معروف است: زهر الرّبیع و انوار نعمانیّه، لکن شأن مرحوم سیّد نعمتاللّه خیلی بالاتر از اینها است. ایشان، هم فقیه بودند ــ فقیه ماهری است مرحوم سیّد نعمتاللّه ــ و هم محدّث خبیر و متوسّعِ در کتابهای اخبار بودند، هم ادیب بودند. جالب اینجا است که خانوادهی اینها یک خانوادهایاند که علاوهی بر فقاهت و حدیث، اهل ادب و لغت و اینها هستند؛ مرحوم سیّد نورالدّین ــ پسر ایشان ــ کتاب معروف فروق اللّغات را نوشته که فقط یک کتاب لغت نیست، معنایش تسلّط کامل بر لغت عربی است؛ نوهی ایشان هم مرحوم سیّد عبداللّه جزائری است؛ یعنی سه نسلْ پشت سرِ هم جزو علمای برجسته و معروفند، در حوزههای علمیّه شناخته شده هستند. البتّه هر سه بزرگوار اخباریاند؛ مرحوم سیّد عبداللّه بیشتر، سیّد نعمتاللّه و سیّد نورالدّین کمتر؛ لکن مرحوم سیّد نعمتاللّه با اینکه اخباری است، به آراء و نظرات اصولیّین توجّه دارد و کتابی هم ایشان دارد - من حالا اسم کتاب یادم نیست - (بنظرم کتاب "منبع الحیاه فی اعتبار قول المجتهدین من الاموات" باشد) در لزوم رجوع به کتب فقها؛ که مراد ایشان از فقها، طبعاً فقهای اصولی هستند. ایشان مرد بزرگی است! ۹۱/۱۲/۱۰
📸مزار مرحوم سیدنعمةالله جزایری، پلدختر لرستان
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۱۳ فروردین ماه سال ۱۰۸۰ ش
🏳رحلت استادالفقهاءوالمحدثین
🏳فقیه ، ادیب و محدث گمنام
🏳شاگردبرجسته علامه مجلسی
🏳علامه سیدنعمةالله جزایری/۲
💠رهبرانقلاب
‼️آثار و تألیفات ایشان زیاد است. حالا جنابعالی فرمودید حدود شصت تألیف؛ من حالا آن طور که در ذهنم بود، میدانستم ایشان حدود سی چهل تألیف دارند؛ که در بین اینها شروح مهمّ کتب اربعهی ما هست - یعنی ایشان شرح تهذیب دارد، شرح استبصار دارد، بهنظرم شرح کافی دارد - شرح بسیاری از کتابهای صدوق را دارد - مثل توحید صدوق و مانند اینها. یعنی یک شخصیّت بسیار برجستهای است ایشان در تبحّر و احاطهی بر حدیث شیعه؛ و همراه با نگاه دقیق فقهی، نه فقط حدیث. ایشان شاگرد علّامهی مجلسی است. خب، علّامهی مجلسی مرد خیلی بزرگی است، یعنی کسی نگاه کند به بیانهایی که ایشان در بحار - در ذیل روایات - دارد، میفهمد که این مرد هم فقیه است، هم متکلّم است، هم اهل عقلیّات است. مجلسی خیلی بزرگ است، منتها فقط به حدیث معروف شده؛ در حالی که اینجور نیست. ایشان محدّث هم هست - خب کتاب حدیث ایشان، بحارالانوار، کتاب بزرگی است - لکن فقیه متکلّم صاحبنظر است گاهی اوقات ایشان یک آراء بسیار برجستهای در مسائل کلامی و عقلی - در ذیل روایات - دارد که اینها خیلی برجسته است. مرحوم سیّد نعمتاللّه شاگرد یک چنین کسی است، شاگرد مرحوم علّامه مجلسی. شاگرد فیض ظاهراً، به نظرم ایشان شاگرد فیض هم بوده است. به هر حال شخصیّت برجستهای است! ۹۱/۱۲/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۱۳ فروردین ماه سال ۱۰۸۰ ش
🏳رحلت استادالفقهاءوالمحدثین
🏳فقیه ، ادیب و محدث گمنام
🏳شاگردبرجسته علامه مجلسی
🏳علامه سیدنعمةالله جزایری/۳
💠رهبرانقلاب
‼️کتاب زَهرُ الرّبیع ایشان با اینکه یک کتابی است که در حوزههای علمیّه به عنوان یک کتاب فکاهی معروف شده، لکن نشاندهندهی این است که فقهای ما، بزرگان ما، علمای ما، در عین کارهای عمیق علمی و فقهی به این جور مسائل هم توجّه داشتند. یعنی ایشان در اوّل زهر الرّبیع میگوید که دیدم طلبهها احتیاج دارند به یک تفنّنی و تفکّهی، این کتاب را برای آنها نوشتم؛ این کتاب را برای آنها نوشتم؛ حالا ما اینجا خشک بنشینیم، تا یک کسی آن طرف یک شوخیای کرد فوراً به ما بربخورد! اینجوری نبودند علمای ما؛ آن هم عالمی مثل سیّد نعمتاللّه که اخباری و متصلّب است دیگر؛ امّا این چیزها را هم داشتند. به نظر من این تفنّن علمای گذشتهی ما خیلی مهم است؛ به هر حال به نظر ما شخصیّت برجستهای است مرحوم سیّد نعمتالله. خاندان ایشان، خاندان علماند، بحمدالله تا امروز هم این خاندان، خاندان علم بودهاند، و امیدواریم همیشه همینجور باشد. و تجلیل از ایشان تجلیل از علم است و تجلیل از معارف الهیّه است؛ این بزرگواران معرفی بشوند خیلی خوب است. بخصوص اگر بتوانید، کتابهای ایشان را تحقیق بکنید، چاپ کنید. انوار نعمانیّه مکرّر چاپ شده البتّه، آن کتاب کتاب معروفی است، لکن کتابهای دیگر ایشان در دسترس نیست، یعنی کمتر توجّه شده به کتابهای حدیثی ایشان و شروحی که ایشان بر احادیث نوشتند که لازم است توجه شود! ۹۱/۱۲/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳ ماهرمضان سال۴۱۳ق
🏳درگذشت فقیه و متکلم
🏳استادالفقهاء،شیخ مفید
💠پیام رهبری به کنگره
🔷هزارهی شیخ مفید؛
‼️اینجانب بر آنم که با طرح نکتهی مهمی درباره شخصیت علمی شیخ عظیم الشأن مفید، خود را در کار بزرگ دستهجمعی شما شریک سازم و در نمایش چهرهی نورانی این مرد قرون و اعصار سهیم گردم. این نکته دربارهی «جایگاه مفید در خط سیر تفکر علمی تشیع در دو زمینهی کلام و فقه» است و من به کمک قرائن قابل اعتمادی از گفتهها و نظرات علمی و آثار مکتوب خود آن بزرگوار یا از گفتههای کسانی که دربارهی آن بزرگمرد سخن گفتهاند - از شاگردان یا مترجمان او - بدان قانع شدهام. آن نکته در عبارتی کوتاه این است که: شیخ مفید در سلسلهی علمای امامیه، فقط یک متکلم و فقیه سر آمد و برجسته نیست، بلکه فراتر از این، وی مؤسس و سرحلقهی جریان علمی رو به تکاملی است که در دو رشتهی کلام و فقه، تا امروز در حوزههای علمی شیعه امتداد یافته و با وجود برکنار نماندن از تأثرات تاریخی جغرافیایی و مکتبی، ویژگیهای اصلی و خطوط اساسی آن همچنان پابرجاست مانده است. تبیین و اثبات این نکته از آنجا اهمیت مییابد که این جریان علمی، در دوران متصل به زندگی شیخ مفید تا نزدیک به نیم قرن پس از درگذشت او، به چنان تحول و تکامل سریع و شگرفی نائل گشته که در برابر آن، نقش تأسیسی شیخ مفید مورد غفلت قرار گرفته است! ۷۲/۱/۲۸
⚠️توجه؛
🏳پیشنهاد میشود متن کامل پیام رهبری را با دقت مطالعه کنید!
↙️لینک مطلب
https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=2662
@Jahade_tabeini
گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
https://eitaa.com/rejalkh
هدایت شده از اجتهاد
💢نشستِ شاه و شیوخ
✍️مصطفی قناعتگر
🔻عصر صفوی، عصر همنشینی و تعامل عالمان محدّث و اخبارگرا و نیز اصولیان با سیاستمداران است. ما نمیتوانیم به کنشهای فقهالحدیثی و عملی دانشمندان روایتدان بیاعتنا باشیم. گرچه ممکن است برداشتها و رفتارهای سیاسی یک عالم از تراث حدیثی متفاوت از عالمی دیگر باشد، اما وقتی در دو سوی این جدال نامدارانی ایستاده باشند، با اختلافی وجیه و وزین مواجه هستیم.
عالمان عصر صفوی در ستایش/نکوهش سیاست و دینِ سیاسی یکدست نبودهاند. از اکتفا به چند دیدار ساده با شاه مانند شیخ حر عاملی، تا پذیرش پستهای حکومتی مانند مجلسی دوم، از ترک ایران به جهت آلوده نشدن به سیاست مانند پدرِ شیخ بهایی تا همراهی با شاه در سفر و حضر مانند شیخ بهایی و دیگر رویکردهای متضاد، همه و همه نمونههای چنین خوانشهای گوناگون است.
اینک و به مناسبت فصل بهار و نیز ماه رمضان الکریم، به مجلس/مجالس شاه عباس دوم و سه محدث سترگ آن دوران که در شبهای بهاری رمضان و در دارالسلطنه قزوین برگزار شد اشاره میکنم.
👈 بخوانید: https://b2n.ir/h05010
🆔 @ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
📚انتشار ویراست جدید کتاب «روش شناسی نقد احادیث»
🔻ویراست جدید کتاب «روش شناسی نقد احادیث» اثر استاد علی نصیری توسط انتشارات وحی و خرد وابسته به موسسه معارف وحی و خرد انتشار یافت.
🔹«روش شناسی نقد احادیث» حاوی بازکاوی روش نقد و تبیینِ فهم روایات است. بخشی از مباحث کتاب در حوزهی حدیث به دو بخش «روش شناسی نقد روایات» و «مبانی و قواعد فهم روایات» اختصاص دارد.
👈 معرفی + لینک خرید: https://b2n.ir/a51480
🆔 @ijtihad
هدایت شده از مرکز تحقیقات اسلامی|مشهد مقدس
#نشست_علمی
✅سلسله نشست های «تجربیات پژوهشی استادان و صاحب نظران»
✔️ با حضور: حجتالاسلام دکتر سید محمدکاظم طباطبایی؛ دانشیار دانشگاه قرآن و حدیث
🔴برگزارکننده: معاونت پژوهشی دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
📆زمان: یکشنبه ۱۴۰۱/۱/۲۸* ساعت ۲۱ الی ۲۲:۳۰*
👈لینک ورود به نشست:
http://vroom.ut.ac.ir/farabi21
💠گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
🆔https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35
🌐https://t.me/rejalkh
🌐https://t.me/joinchat/AAAAAFEoGY64Dvq_uwSr4Q
🆔https://eitaa.com/rejalkh
هدایت شده از پژوهش حوزه علمیه خراسان
#گروه_پژوهشی
#رجال_پژوهی
✅موضوع: پنجاه ویکمین نشست پژوهشی «روش شناسی اعتبارسنجی حدیث با تاکید برتوقیعات »
🔸به همت گروه رجال و حدیث معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان
🌐 به صورت غیرحضوری از طریق سامانه(LMS) برگزار می شود.
🎙استاد محترم : حجت الاسلام محمدحسن ربانی بیرجندی
از اساتید سطح عالی حوزه
📆زمان 30 فروردین
⏰ساعت 13:20
🔗لینک مستقیم وبینار👇
https://rejal.lms2.hozehkh.com/ws/ti5eqa8ra43
🎁از بهترین نوشتاری که در قالب یک مقاله علمی به تقریر یا نقد این نشست بپردازد، تقدیر می شود و جوائز نفیس اعطاء خواهد شد.
📜همچنین این گروه از مقالات علمی پژوهشی همه پژوهشگران علاقمند، اعم از طلاب حوزه علمیه خراسان و سایر طلاب حوزه های علمیه و دانشجویان علوم دینی ، جهت چاپ در دوفصلنامه مطالعات اعتبار سنجی حدیث حمایت می کند و پژوهشگران می توانند آثار خود را در سامانه این مجله به آدرس vsh.journals.hozehkh.com ارسال فرمایند و از امتیازات و مزایای آن بهره مند شوند.
•┈┈••••✾🔆✾•••┈┈•
🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
╭─┅═✧✿📚✿✧═┅─╮ @howzehpajohesh
╰─┅═✧✿📖✿✧═┅─╯
هدایت شده از اجتهاد
🔔روش شناسی اعتبارسنجی حدیث با تاکید برتوقیعات
🎙استاد: حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن ربانی بیرجندی
⏰ زمان: ۳٠ فروردین، ساعت ۱۳:۲٠
🔗لینک مستقیم وبینار: https://rejal.lms2.hozehkh.com/ws/ti5eqa8ra43
📜از بهترین نوشتاری که در قالب یک مقاله علمی به تقریر یا نقد این نشست بپردازد، تقدیر میشود و جوائز نفیس اعطاء خواهد شد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢حل مسئله فقهی زیارت امام حسین (ع)، استحباب یا وجوب؟
✔️استاد سیدمحسن حسینیفقیه:
🔻در مساله زیارت امام حسین(ع) حداقل چهار محتمل وجود دارد؛ اگر نگویم قول که بعضی قائل هم دارد.
🔹اول: زیارت حضرت وجوب عینی دارد، بر هر فردی واجب است حداقل در تمام عمرش یکبار زیارت حضرت مشرف بشود، چیزی شبیه حج تمتع.
🔹دوم: زیارت حضرت وجوب کفایی میباشد.
🔹سوم: استحباب مؤکد است.
🔹چهارم: وجوب است علی الاحوط.
🔻ادله موجود در مساله عمدتاً روایات هست که به شش دسته از روایات اشاره میشود.
🔸اول: روایاتی هست که این زیارت را تعبیر به واجب فرض کردهاند.
🔸دوم: روایاتی که میگویند حتی در حال خوف و تقیه هم این زیارت تعطیل نشود.
🔸سوم: روایاتی که وعید در ترک زیارت دادهاند مثلاً میگویند اهل النار است یا تعبیری از امام صادق(ع) داریم: مُنتَقَصَ الدِّینِ، مُنتَقَصَ الإیمانِ.
🔸چهارم: روایاتی که ترک زیارت حضرت را جفای در حق ایشان دانستهاند.
🔸پنجم: روایاتی که بین غنی و فقیر تفصیلهای مختلفی دادهاند.
🔸ششم: روایاتی که در زیارت ترغیب و ثواب عظیم زیارت را بیان کردهاند.
✂️آیتالله سید عبدالأعلی سبزواری، میگوید: بعضی از روایات حتماً دال بر وجوب زیارت دارد اما چه کنیم مشهور اعراض کردند و فتوی ندادند، ولی اگر ما باشیم و برداشت خودمان باشد، وجوب است. علامه مجلسی در بحارالانوار میگوید: «ان زیارته صلوات الله علیه واجبه مفترضه مامور بها» بعد ایشان در ملاذ الاخیار میگوید: ممکن است بگوییم وجوب عینی، ولی چه کنیم، لم یقل له احد.
👈 بخوانید: بررسی روایات: https://b2n.ir/u95148
🆔 https://eitaa.com/ijtihad