💢روایتگری مردمی یا مردمی سازی روایتگری
🔹#روایتگریمردمی یعنی حرکت همیشگی با مردم برای بهرمندی از ظرفیت عظیم مردم یعنی برنامه ریزی دقیق برای زیست با مردم جهت تکامل فرایند #روایتگری از مساله یابی، محتوا سازی ، روش شناسی و اجرا مندی
🔸#مردمیسازیروایتگری یعنی غایت هر روایتگری مطلوب ایجاد راوی_مخاطب است زمانی که کیفیت روایتگری ما به گونه ای است که مخاطب را با روایت ما درگیر کرده و او را نسبت به گسترش و توسعه روایت ما حساس می کند این احساس مسئولیت مخاطب منجر به شکل گیری #شبکهروایتگریمردمی میشود و اینگونه فرایند توسعه و تکامل روایتگری با ظرفیت مردم کامل میشود و این معنای حقیقی از#رسانهدینی با تکیه بر مردم است
🔹چگونگی ایجاد #راوی_مخاطب با طراحی #روایتگریمشارکتی ممکن است مهمترین اصل آن حضور فعال مخاطب در همه فرایند شکل گیری روایتگری ماست
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔰سبک زندگی مجاهدانه
🔹#سیرهشهداء یعنی #سبکزندگیمجاهدانه یعنی تربیت بر محور جهاد و این همان لایه نرم افزار تمدنی و تعین آن در #دفاعمقدس است که راوی ما باید با قدرت روایتگری آن را تبدیل به #گفتمانعمومی جامعه کند
🔸سبک زندگی مجاهدانه یعنی قدرت درگیری عمومی بر محور تقابل تاریخی #حق و #باطل یعنی ایجاد #هویت تمدنی ـ تاریخی در جامعه بر محور تقابل #کفر و #اسلام
🔸سبک زندگی مجاهدانه روابط انسان با خدا، انسان با انسان، انسان با خودش و انسان با طبیعت را براساس جهان بینی دینی مدیریت و تنظیم میکند مهمترین نکته در ترکیب سبک زندگی و #مجاهدات در مجاهدات آن است که راه تنظیم این روابط انسان با خود ،انسان با انسان و طبیعت بر محور خواست خداوند از میدان درگیری حق و باطل می گذرد لذا مجاهدات وجه ضرورت و تفکیک ناپذیری این #حرکتتکاملی بر محور #توحید است و دنیا میدان این #درگیریتاریخی برای پرستش عمومی و همگانی بر محور #قربالیالله است
🔹سبک زندگی مجاهدانه در بعد اجتماعی ممکن نیست مگر با قدرت ایثار در جبهه ی خودی و شدت غیظ در جبهه ناخودی لذا غایت سبک زندگی مجاهدانه در بعد اجتماعی رسیدن به مرتبه #ایثار برای دیگر دوستی و دیگر خواهی بر محور توحید است به دیگر بیان متغیر مطلوب در جامعه سازی اسلامی با توجه به سبک زندگی مجاهدانه حکمرانی ایثار در روابط و نسبت هاست که شهادت مزد زندگی ایثاگرانه است همه آنچیزی که در وصف آخرالزمانی به ما گفته اند که مومن احتیاجات خود را بدون اجازه از جیب مومن بر می دارد که شدت محبت و اعتماد به هم چنین فضای ارمانی و در عین حال حقیقی را می سازد
🔹#راویمجاهد #علمدار سبک زندگی مجاهدانه در تمام شئون زندگی خود است . الگوی برتر که در شدت ایثار توان هدایت و دستگیر عمومی را داراست. و این همان #روایتگریتمدنی از نرم افزار دین برای زندگی صالحانه در همه ابعاد و شئون فردی و اجتماعی است
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔰تحلیلی کوتاه درباره جایگاه و اهمیت #رسانه و قدرت رویارویی با همه نهادهای قدرت کشور
▪️امروز یه کلیپ ساده دیده شد که در ان مدیر شبکه چهار کفته بود خیلی از این #سلبریتی ها #ممنوعالکار نیستند ولی بخاطر فشار رسانه ای خاص(#نطقکشی #روشنفکران) جرات برگشت ندارن شواهد این موضوع در جاهای دیگر ذیل عنوان #تحمیلسکوت دیده شده، فشار حداکثری رسانه با کمک یا فریب #رباتهایمجازی برای ایجاد هجمه های دروغین علیه افراد خاص
#تحلیلسطحی از این موضوع به ضعف های فردی و ترسو بودن سلبریتی بر میگرده اما !!!
▫️تحلیل در لایه عمیق از این موضوع به قدرت رسانه ای و نقش و جایگاه ان در «اداره کشور» به خصوص حوزه #فرهنگ برمی گردد ، دشمن با ایجاد #شبکهاجتماعی و دسترس آسان و همگانی به آن و با قصد هدایت #افکارعمومی درجهت خاص به دنبال رقابت و مبارزه با نهادی های اصلی قدرت در یک کشور بزرگ است وقتی که قوه قضائیه ، نهادی امنیتی و انتظامی ، #رسانهملی میگوید در صورت پشیمونی حقیقی مشکلی با حضور این افراد(سلبریتی) ندارن و میتونن فعالیت کنن ولی طرف جرات نداره برگرده یعنی چی؟ این حاوی چه پیامی است؟
▪️یعنی در #جنگقدرتها این رسانه های مجازی هستند که تصمیم گیر نهایی هستند به گونه ای که حتی سلبریتی پشیمون ما از خودش اختیاری نداره؟ بخواهد هم نمیتواند برگردد، سوال اصلی اینجاست چه کسی جلوی او را گرفته ؟ قوه قضائیه ، نهادهای امنیتی ، رسانه ملی یا ... تمام نهادهای قدرت شما میگن مشکلی نداره ولی رسانه ها مجازی با مدیریت هماهنگ میتونه در مقابل همه تصمیمات تو بایسته و اون را تغییر بده و حالا این موضوع را میتوان بسط داد به مسائل کلان کشوری در سطوح اصلی، شواهد ان در وقایع امروزه ما بسیار زیاد است
◽️اینکه #قوهقضائیه تو نمیتونه حکم قطعی خدا رو اجرا کنه ، اینکه #مجلس تو نمیتونه طرح صیانت رو قانون کنه اینکه #قوهمجریه تو نمیتونه با بی حجابی مسلم برخورد کنه وصدها مورد مشابه همه اش بخاطر اینه که در بازی قدرت، رسانه رو واگذار کرده ، اینکه نمی تونه تصمیم درست رو اجرایی کنه یعنی در مقابل رسانه و افکار عمومی قدرت رویارویی نداره؟ یعنی این رسانه است که برای تصمیمات شما تصمیم میگیرد؟ واین خطرناکترین بخش این قصه دردناک است
▪️تمام نهادها قدرت در زور آزمایی با رسانه مجازی(اجتماعی) با چالش های جدی مواجه هستند و این محصول #غفلتتاریخی از این ابزار قدرت افرین در بسط و تکامل دین است. یعنی #تبلیغ یعنی #روایتگری ...
◽️و این مشکل حل نخواهد شد مگر با بازگشت به #نقشمردم، اهمیت مردم ، ضرورت همراهی مردم ، ضرورت اغناء مردم ... و این ممکن نیست مگر با رسانه تازمانی که مردم و جایگاه انها در #پیشرفت حکومت و#انقلاب مهم نباشد جایگاه و ضرورت رسانه عمومی هرگز فهم نخواهد شد با حذف و #فیلترینگ هم مساله شما حل نخواهد شد بلکه مساله پابرجاست
▪️واین کلان مساله ماست اگر به تند روی متهم نشویم دشمن به زیبایی فهمیده که عنصر اصلی و قدرت افرین این انقلاب ، مردم هستند بخاطر همین با نیت خاص و با ایجاد #تکنولوژی ها عمومی و شکل گیری رسانه ای اجتماعی ، توانسته افکار مردمی را به سمت وسو خاص مدیریت کند و اینگونه #نقطهقوت انقلاب رو تبدیل به #تهدید کنه چیزی که بزرگترین فرصت برای تکامل انقلاب بود الان تهدید جدی شده برای حرکت تکاملی انقلاب... یعنی ما دقیقا از نقطه قوت خود ضربه خورده ایم همان که بارها رهبری به آن اشاره کرده اند مردم مردم مردم.
◽️از این رو مقام معظم رهبری(دامه ظله) بارها به نهادهای اصلی حکومت ، #پیوسترسانهای را گوشزد میکنند، غفلت از این موضوع یعنی عقب نشینی ها پی در پی از #آرمانها واهداف و این همان چیزی ست که هنوز متاسفانه درک نشده . #مردم و #رسانه
روایتگری ان روی این قدرت بی رقیب یعنی رسانه است روایتگری یعنی رسانه پویا دینی در #روشنگری وقایع عمومی برای دستگیری مردم، شکست در این میدان یعنی شکست تدریجی انقلاب در زمان ... از این رو #استحالهفرهنگی و سیلی سخت از تعابیر سنگین مقام معظم رهبری در دیدار با #مبلغان در اهمیت و ضرورت رسانه و شکست تدریجی و هدر رفت فرصت های تاریخی برای #اسلام و#حوزه است
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔰جملات کلیدی مقام معظم رهبری(دامه ظله) در دیدار اعضای ستاد کنگره بزرگداشت ۱۰ هزار شهید استان آذربایجان شرقی(1402/9/15)
▪️#ملّتایران هویّت خود را بایستی فراموش نکند؛ اگر #هویّت خود را فراموش کرد، ضربه خواهد خورد، سیلی خواهد خورد، عقب خواهد ماند. خدای متعال برای کسانی که یاد او را فراموش کردند میفرماید: نَسُوا اللَهَ فَاَنساهُم اَنفُسَهُم؛(۲) آنها خدا را فراموش کردند، خدا هم آنها را از خودشان غافل کرد و مبتلا به فراموشی از خودشان کرد. این نشاندهنده آن است که توجّه به خود، هویّت خود، خصوصیّات خود، برای شخص، برای هر ملّت، برای هر مجموعه یک امر لازمی است.
▪️آنچه بنده به عنوان توصیه عرض میکنم این است که اوّلاً نگذارید جوششِ خونِ شهیدان فروبنشیند؛ یعنی یاد شهیدان صرفاً #خاطرهپردازی نیست؛ معنایش این است که آن تقوا، آن فداکاری، آن شجاعت، آن گوهر درخشان وجودیای که امثال شهید باکری را مثلاً میکشانَد وسط میدان، منعکس بشود، منتقل بشود، به #نسلجدید الگو بدهد. جوان ما #الگو میخواهد و بهترین الگو اینها هستند. بعضی از ملّتها که دستشان از این جهت به کلّی خالی است یا تا حدود زیادی خالی است، الگو میسازند، جعل میکنند، بدون اینکه وجود داشته باشد. ما این الگوها را در مقابلمان داریم.
▪️#شهیدباکری را فقط در #میدانجنگ نباید دید، #پشتجبهه هم باید دید، در دانشگاه تبریز هم باید دید، فعّالیّتهای دوران پیش از انقلابش را هم باید دید، آن روحیه را باید دید. من پیش از #انقلاب، شهید آقا #مهدیباکری را در مشهد ملاقات کردم؛ پُرشور، علاقهمند، فهمیده، قادر بر تحلیل قضایا. خب این میشود که بعد در جنگ، در میدان #دفاعمقدّس، آنجور میدرخشد و دلها را به خودش جذب میکند. این روحیه باید منعکس بشود. ما اگر فیلم میسازیم، اگر شعر میگوییم، اگر کتاب مینویسیم، اگر خاطره تدوین میکنیم و منتشر میکنیم، باید توجّه داشته باشیم که این روحیه منعکس بشود؛ این روحیه، روحیه سازنده است.
▪️و یک مطلب هم این است که در نگاه به شهیدان، زمینههای عروج شهیدان شناسایی بشود؛ مثلاً #مردم، یا آن کسانی که اوّلین جرقّهها را به وجود آوردند، مثل شهید قاضی طباطبایی که در این قضایای انقلاب، مثلاً در بیست و نهم بهمن سال ۵۶، ایشان بود که اوّلین جرقّه را [به وجود آورد]، اوّلین حرکت را کرد، مردم را به محلّ خودش و مسجد خودش دعوت کرد و [مابقیِ] آن قضایا؛ یعنی زمینهها معلوم بشود. اینکه بعد از حادثه قم، اوّلین حرکت در تبریز اتّفاق افتاد نه در فلان شهر و فلان شهر، علّتش چیست؟ چه خصوصیّتی در این مردمی هست که اینجور جوان میآفرینند، اینجور تربیت میکنند، این جور شهید تقدیم میکنند؟ اینها خیلی مهم است؛ یعنی #هویّتقومی، #هویّتملّی، #هویّتدینی
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
💡برداشت های از بیانات مقام معظم رهبری(دامه ظله) در دیدار اعضای ستاد کنگره بزرگداشت ۱۰ هزار شهید استان آذربایجان شرقی(1402/9/15)
💢آنچه بنده به عنوان توصیه عرض میکنم این است که اوّلاً نگذارید جوششِ خونِ شهیدان فروبنشیند؛ یعنی یاد شهیدان صرفاً #خاطرهپردازی نیست؛ معنایش این است که آن تقوا، آن فداکاری، آن شجاعت، آن گوهر درخشان وجودیای که امثال شهید باکری را مثلاً میکشانَد وسط میدان، منعکس بشود، منتقل بشود، به #نسلجدید الگو بدهد. ...شهید باکری را فقط در میدان جنگ نباید دید، پشت جبهه هم باید دید، در دانشگاه تبریز هم باید دید، فعّالیّتهای دوران پیش از انقلابش را هم باید دید، آن روحیه را باید دید. ...خب این میشود که بعد در جنگ، در میدان #دفاعمقدّس، آنجور میدرخشد و دلها را به خودش جذب میکند. این روحیه باید منعکس بشود.
📝برداشت(۱)
💡الگو سازی از شهید در بیان مقام معظم رهبری(دام ظله) یعنی فرایند چگونه شهید شدن ، این همان روایت سبک زندگی مجاهدانه در فهم سیره شهید است آنچه بدیهی است الگو سازی از شهید با صرف #خاطرگویی بدون نقشه یا به عبارت دقیق چگونگی شهید شدن ممکن نیست . باید روایتگری از لایه سطحی و بیان کرامات شهید با هدف جذاب سازی به فرایند علمی آن یعنی قدرت #الگوسازی در بیان #سبکزندگیمجاهدانه شهید تبدیل شود و این اصلی ترین #تحول در #روایتگری با توجه به نیازمندی های جامعه امروز ما برای ایجاد #تمدناسلامی است.
💡باید چگونه شهید شدن را به مخاطب منتقل کرد باید فرایند زمانی شهید شدن را #تبین کرد و این ممکن نیست مگر با نگاه عالمانه و هوشمندانه به #سبکزندگیشهداء . این نیازمند تحقیق وپژوهش های ترکیبی ، نگاه های تخصصی و فرا تخصصی به شهید است . باید شهید را از #مهجوریت و #مظلومیت های که روایتگری های سطحی ایجاد کرده اند خارج کرد. باید گفتمان تربیت ساز شهید بر جامعه به #فرهنگعمومی تبدیل شود.
💡بیان های مقطعی و بریده از شهید برای #جذابسازی #روایتگری بدون بیان فرایندهای شهید شدن کمکی به #مخاطب در بلند مدت نمی کند . اعظم نکات اینجاست که شهید با یک #اتفاق خارق العاده شهید نشده ،شهید با یک اتفاق ، دفعتا به شهادت نرسیده بلکه محصول #مجاهدات پی در پی در تمامی مراحل زندگی او از دوران کودکی تا نوجوانی و جوانی و... از #خانه تا #محله از #مدرسه تا #دانشگاه از محل کار تا میدان جنگ و... #شهادت مزد #زندگی مجاهدانه اوست
💡 روایت های سطحی و بیان صرف کرامات شهداء فقط آنها را دور از دسترس میکند ، #اغراق های و بیان تک اتفاقات خارق العاده بدون چگونگی ها یعنی اثر زودگذر و ظلم به شهیدو مخاطب، شهید در یک فرایند تربیتی مجاهدانه به مقام والای شهادت رسیده و ما راویان این #فرایندها، #چگونگیها، #برنامهها شهیدگونه زیستن هستیم.
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔰متنی برگزیده از بیانات حضرت آیتالله خامنهای حفظهالله پیرامون حضرت فاطمهٔ زهرا سلاماللهعلیها
📆 در ایام فاطمیهٔ سالهای اول دهه پنجاه شمسی
📖صفحهٔ اول
♦️ از عبادت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) سخنها گفته شده و میدانیم. از وفاداری به شوهرش، از خانهداریاش، از فرزندداریاش، از احساس مسئولیتش در مقابل فرزندان، از دانشش، آگاهیاش، از محبت #رسولالله به او، از ازدواج ساده و بی آلایشش، از جهیزیهی کمش، از پشت پا زدنش به یک خصلت اصلی در وجود زن یعنی #تجملطلبی و زیورخواهی، این #زهد عجیبش، از اینها چیزهایی شنیدهاید. یک بُعد دیگر در زندگی فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) هست که اگر ما همهی آن ابعاد دیگر را فراموش کنیم، این بُعدْ خود نمایشگر شخصیتی بس عظیم و بسیار باشکوه و فوقالعاده با عظمت است و آن "#جهاد فاطمهٔ زهرا" است، "جهاد".
♦️این دختر جوان بعد از پدر عظیمالشأنش یک مدتی، چند هفتهای بیشتر، زنده نمانده است و این چند هفته، همهاش #مبارزه است. این که شنفتید از آمدنِ پشت درِ خانه، این آغاز همان مبارزه است. پشتِ در خانه بیاید؟ با بیگانههای کدام خانه؟ آن عرب #غیور، آنی که حاضر نیست به زنش، به ناموسش کمترین اهانتی بشود و این غیرتی که با تعالیم و آموزشهای اسلام به اوجِ شدت میرسد در یک فردِ عرب مسلمان. آنهم مسلمانی مثل امیرالمؤمنین، آن تن بدهد که زن جوانش بیاید پشت در؟ رجاله دنبال در، پشت در جمع شوند و با هم یک و دو بکنند؟ این عادی است این قضیه؟ (...) تصادفي است یا حساب شده است؟ این دو #رهبر نشستند کارها را با هم تقسیم کردند. ای زهرای اطهر! ای دختر آبرومند پیامبر! از موقعیت خود استفاده کن، اکنون که #حکومت و زمامداری قرار است به دست نااهلان بیفتد برو بگیر، این بازوان زنانه را حائل کن میان دست #غاصب و دست #متجاوزِ آنان که شایسته این پست نیستند و تا ابد در #تاریخ ثبت کن که این است اسلام؛ زن جانش را فدا میکند برای این که حکومت به #نااهل نرسد.
♦️اگر #فاطمهٔزهرا، زن #امیرالمؤمنین هم نبود قضیه همین بود. از شوهرش دفاع نمیکرد، از زمامدارِ به حق دفاع میکرد. مسألهٔ زن و شوهری نیست. مسالهٔ دختر عموْ پسرعمویی نیست. مسألهٔ دوستی و رفاقت نیست. مسالهٔ #وظیفه است. مسالهٔ #هدف است. آنوقت میآید از پشت در شروع میشود، #تهدیدها تأثیر نمیکند، نمیگوید من حالا باردارم، #مصلحت نیست درافتم، بماند چندروز دیگر آتششان فروکش کند، بماند شاید من فارغ بشوم، بعدْ بروم به میدانشان. نه، لطفش در همین است که در شدیدترین موقعیتها، بزرگترین وظیفهها انجام بگیرد و شدیدترین لطَمهها بر جسم و جان وارد بیاید؛ لذا شروع کرد #مبارزه. آن پشت در آمدن. آن محسن ششماهه سقط شدن.(...) آن #مقاومت عجیب که منجر میشود به این که دختر #پیغمبر را بزنند. یک زن را کی میزند؟ چرا میزنند؟ مگر این که ایستاده، #مقاومت میکند. نمیتوانند در این موقعیت حساسْ این عیّاری را انجام بدهند مگر این که خار راه را از میان بردارند. (...) همه نقشه ها را نقش بر آب میکند. مردان و ریشسفیدان و قدرتمندان #مهاجر و #انصارْ زیر بار رفتهاند، بعضی فریب خوردند، بعضی کوتاهی کردند، این زن نه فریب میخورد، نه تنبلی میکند، نه حاضر است به هیچ قیمتی رضایت بدهد. این است ک زدند. (...) بیهوش شد. وقتی که به هوش آمد دید مثل اینکه قضیه در شرف انجام است، نگفت مریضم. عصا، یا شخصی را عصاکردن، بهمسجد رفتن، به گریه بسندهنکردن.
📖صفحهٔ ۲
♦️بریده باد زبانی که شأن زهرا را از #خطبهخوانی به #نوحهسرایی تبدیل میکند. اگر #خطبه زهرا را نگفتید، #گریه زهرا هم معنی پیدا نمیکند. اگر نفهمیدیم که زهرا آنجا چگونه سخن گفته است، نمیفهمیم گریهی او به چه معناست. میرود در #مسجد می ایستد و در مقابل چشمهای مبهوت حاضران بنا میکند خطابهای عجیبْ ایرادکردن. (...) اینجا این قسمت کار انجام گرفته است. انصار را آماده کرده است اما باز به همین هم اکتفا نمیکند. به گفتهای چهل شب، مرتب درِ خانهی این مرد،(...) درِ خانهی آن چهرهی سرشناس میرود، بیایید، کار کنید، #تشکیلات، #همدستی، #همبستگی، یک اقدام بهجا با همدیگر.(...) تا هنوز کار از دست در نرفته است. چهل شب هم دنبال این فکر میدود و که؟ آن زنی که به آن صورتْ سقط جنین کرده، آن زنی که ضربت دیده، آن زنی که آسیب خورده است.
♦️اینها را به خدا نشنفتید شما؟
اینها که خیلی گفته میشود. اما بدانید که این کارها همه یکسره یک #مبارزهیممتد هست، مبارزهای از چند نوع با چند جلوه، #مبارزهیمثبت، مبارزهٔ با جسم که اگر شمشیر هم دستش بود شاید میزد، #مبارزهٔبازبان، مبارزه با تلاشهای پنهانیِ نیمهشبانه، مبارزهی با سخنگفتن با زنان. مصاحبهی فاطمه زهرا با زنان انصار عجیب است. (...) با زنها مصاحبه، با مردها حرفزدن، آخرش هم #مبارزهیمنفی. در شبدفنشدن. غوغاست. عجیب است این عمل. این کار موجب میشود که این عمل زهرا تا ابد از صفحه تاریخ پاک نشود، یک عمل #سمبلیک هست. یک عمل #رمزی. یک عملی که در هر نسلی میتوانند کسانی روی این عمل فکر کنند. یک کلمه حرف نیست که به آسانی معنا شود و چون معما حل شد آسان شد، از ذهنها برود. یک عملی است که به شیوه سمبلیک همینطور، بصورت ابهامآمیز و رمزی انجام شده است و تا ابد خواهد ماند. یعنی آن کسانی که در رأس کار قرار داشتند اینها نااهل بودند، همین. میخاست این مطلب اثبات شه. خوب نااهل بودن که چی؟ برای اینکه در تاریخ (...) ثبت کنیم فلانی نااهل[بود]، خدا لعنتش کند. همین و بس؟ برای اینکه بدانیم یک انسان مسلمان، یک زن بزرگ، یک #قرآنمجسم مثل فاطمه زهرا در مقابل تیپِ نااهل چگونه عمل میکرده است.
💡برداشت ها(2)
▪️مقام معظم رهبری(دامه ظله) در دیدار دیدار اعضای ستاد کنگره بزرگداشت ۱۰ هزار شهید استان آذربایجان شرقی(1402/9/15)
💢ملّت ایران هویّت خود را بایستی فراموش نکند؛ اگر #هویّت خود را فراموش کرد، ضربه خواهد خورد، سیلی خواهد خورد، عقب خواهد ماند. خدای متعال برای کسانی که یاد او را فراموش کردند میفرماید: نَسُوا اللَهَ فَاَنساهُم اَنفُسَهُم؛(۲) آنها خدا را فراموش کردند، خدا هم آنها را از خودشان غافل کرد و مبتلا به فراموشی از خودشان کرد. این نشاندهنده آن است که توجّه به خود، هویّت خود، خصوصیّات خود، برای شخص، برای هر ملّت، برای هر مجموعه یک امر لازمی است.
💡هویت یک ملت درپیوند مستحکم گذشته، الان و آینده اوشکل می گیرد برای قلب یا قطع در هویت یک ملت کافی است که روایت های وارونه از گذشته و آینده یک ملت را با قدرت #تبلیغات خلق و پراکنده کنی آنگاه هویت دست خوش تغییر به نفع جهت گیریهای خصمانه میشود به این معنا زنده ماندن #هویت در زنده ماندن روایتگری سالم است و اهمیت #روایتگری شهدا به دلیل جایگاه والای شهید در #حیات یک #جامعه صدچندان میشود.
💡راوی در آگاهی بخشی مداوم و مستمر خود #هویت_بان یک ملت است. راوی همانند طبیبی هوشیار در خواب آلودگی ملت ، #تلنگرهای پی در پی به جان نیمه هوشیار #ملت وارد میکند تا مبادا دچار #خود_فراموشی شود
💡#راوی با عمق تحلیلی خود از وقایع و قدرت بیان خود میتواند بزرگترین سد در فراموشی و مرگ هویت یک ملت باشد او #علمدار هدایت و احیاگر #هویت_اجتماعی یک #ملت به سمت آرمانهای بلند تمدنی شهید است .
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
حتی اگر که حق حتی اگر که نور
چشمی نبیندش محروم میشود
حتی اگر امام حتی اگر علی
اُمت جفا کند مظلوم میشود
علی آری علی حتی علی تنهاست بی مردم
ولی در خواب گمراهی بماند بی علی مردم
ای نهضت بیداری یا فاطمه الزهرا
در بطن زمان جاری یا فاطمه الزهرا
هر چند به تنهایی یا فاطمه الزهرا
تو اُمت مولایی یا فاطمه الزهرا
میزان اگر علی ست تحت ولایتش
دنیا و آخرت آباد میشود
مولا اگر که او ست هر کس که با علی ست
از بند هرچه هست آزاد میشود
اگر دستان مردم بود نمیشد دسته او بسته
اگر پهلو اگر بازو ولی زهرا نشد خسته
ای قله حق خواهی یا فاطمه الزهرا
تو دست یداللهی یا فاطمه الزهرا
ای خطبه طوفانی یا فاطمه الزهرا
حق هستی و میمانی یا فاطمه الزهرا
💢#بیمردم
▪️مداحی بی مردم نشان دهنده رشد هنر #مداحی با حرکت تکاملی #انقلاب دراهمیت ونقش کلیدی #مردم برای شکل گیری #تمدناسلامی است
▪️#تحلیلتاریخی از اتفاقات صدر اسلام و عدم حضور مردم نشان دهنده ضعف فهم و اهمیت جایگاه مردم از مردم در حرکت با #امام جامعه است که اگر مردم حضور داشتند این مصیبت ها بر امام وارد نمی شد همه انچیزی که ما شب و روز بر آن #گریه می کنیم محصول یا پیامد نه فرد که همه مردم است که سلمان ها و ابوذر ها بودند ولی مردم نبود و این فجایع رخ داد . که اگر مردم بودند عزیزترین های ما اینگونه مظلوم واقع نمی شدند به دیگر بیان گریه بر امام گریه برخود ماست ما بر مطلومیت امام گریه نمیکنیم بر علت مطلومیت گریه میکنیم گریه ما بر کم کاری ها، #تقصیرها و #قصورهاست و این یعنی تکامل و ارتقاء گریه از نسبت ها فردی با امام به نسبت اجتماعی ،ما نیازمند #گریهاجتماعی در #سستی و #کاهلی های از اطاعت امام هستیم . به بیان ساده گریه ما نه بر کم کاری ها فردی که بر کم کاری اجتماعی بوده سوال اصلی اینجاست چرا ما با هم نبودیم؟ و این یعنی رشد گریه در سطح جامعه و #انقلاب از این رو این مداحی سرآغاز یک #تحول در مداحی و نقش کلیدی آن در #جامعه_سازی می تواند باشد
▪️همواره باید بدانیم که مشکل ما در بهره مندی از دین در رابطه فردی با امام نیست که امثال #سلمان ها و#ابوذرها بسیار بودند ولی باز امام #تنها بود لذا بیان مداحی در لایه های فردی و مظلومیت امام در نسبت های فردی مشکلی را حل نمی کند بلکه مساله حضور «مردم» است همه مردم باید به آگاهی هماهنگ در اهمیت پیروری از امام برسند این #هویت_مشترک ، این #هویت _جمعی ، این #هویت_اجتماعی ماست که باید با مداحی هدفمند زنده شود گریه در این سطح است که میتوان محرک قوی در #وحدت و جامعه سازی ذیل حرکت ولی باشد
▪️رصد اشعار و سبک های مداحی در دهه های گذشته نشان می دهد که مضامین #اشعار بیشتر اشاره به #مظلومیت ها امام و کم و کیف رابطه فرد #عزادار با امام برمیگردد این سطح از مداحی همواره آسیب پذیر است چون #همانند_سازی آن با قدرت #رسانه چندان دشوار نیست لذا باید جایگاه امام در جامعه مشخص شود نه در فرد که جایگاه امام در فرد سلمان میسازد و در مردم ، جامعه اسلامی و این همه انچیزی است که به ان نیاز داریم
همگامی مداحی در همراهی با #گفتمان_انقلاب باید به جایگاه مردم با امام برسد ، به دیگر بیان باید جایگاه امام در جامعه برای همه مردم مشخص شود که اگر اطاعت از امام در لایه اجتماعی تضعیف شود جامعه از بین می رود واز بین رفتن قدرت جامعه مردمی یعنی نفوذ آسان دشمن و مظلومیت های مجدد امام از این رو حفظ حکومت اوحب واجبات است که حفظ آن یعنی حفظ امام از مظلومیت ها از تنهایی از....ما باید حافظ حکومت باشیم تا امام مظلوم و ما محروم نمانیم
#وحدت مردم است که می تواند جامعه را حفظ و ظرف بهره مندی از امام را گسترش دهد
▪️در بیان ساده مردم اگر میخواهند امام مظلوم نباشد ، امام علی الرس المرفوع نباشد ، تنها نباشد باید جامعه را حفظ کرد که اگر مردم ،جامعه و #حکومت را حفظ نکردند #تجربه_تاریخی نشان میدهد که همواره این مصیبت ها #عظیم برای امام رخ خواهد داد و #مسئولیت ان با مردم ، با ما است باید مردم به مسئولیت اجتماعی خود در #شکلگیری ، #حفظ و #تکامل جامعه و حکومت #آگاه باشند تا تاریخ تکرار نشود که #غیبت مصیبت امت ماست که مظلومیت امام از بی توجهی به مسئولیت اجتماعی ما نسبت به هم بوده و انقلاب سراغاز مسئولیت پذیری مردم نسبت به امام عصر خود است
▪️این کم کاریهای مردم در فهم و اهمیت جایگاه خود در نسبت با امام همواره با #ایثار_تاریخی امام جبران شده در کوچه های #مدینه در #سقیفه، در #کربلا در #اسارت ها و #زندان ها #معصومین که اینها همه «جبران» کم کاری #امت بود در نسبت با #ولایت و با #ظهور این به نقطه پایان خود رسید یعنی عذاب امت در #محرومیت از امام بخاطر عدم انجام مسئولیت و#تکلیف «اجتماعی» در قبال امام
و تا زمانی که «ما» مردم جایگاه واهمیت خود را درک نکنیم همواره محروم می مانیم والا ظهور دریک روز مانده به پایان دنیا محقق واهداف الهی متعین میشود و این مردم هستند که #محروم می مانند و نه فقط محروم که در پیشگاه الهی بخاطر کم کاریهای اجتماعی #محکوم میشوند اگر باور به #معاد داریم این مداحی ندای مظلومیت فهم ما از جایگاه اجتماعی و میزان بهره مندی ما(مردم) از امام است
💡زمانی که #گریه مردم بخاطر کم کاری تاریخی خود نسبت به امام #ارتقاء یابد آنگاه ،#امید به #ظهور رشد میابد در خلاصه بیان مداحی باید بتواند با هنرمندی گریه مردم را از حالت فردی به سطح اجتماعی ارتقاء دهد ،شدت تعلق اجتماعی به امام گریه اجتماعی را ایجاد میکند و اینگونه مظلومیت های امام پایان میابد
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari