eitaa logo
یادداشت های تربیتی| امیر اخوت
105 دنبال‌کننده
198 عکس
144 ویدیو
18 فایل
تربیت با موضوع رشد و خانواده با محوریت تدبر در قرآن و روایات و ادعیه اهل بیت علیهم السلام و مشاوره ارتباط با نویسنده @okhovvat
مشاهده در ایتا
دانلود
حکمت ۱۴۷ بخش سوم يَا كُمَيْلَ بْنَ زِيَادٍ مَعْرِفَةُ الْعِلْمِ دِينٌ يُدَانُ بِهِ ، بِهِ يَكْسِبُ الْإِنْسَانُ الطَّاعَةَ فِي حَيَاتِهِ وَ جَمِيلَ الْأُحْدُوثَةِ بَعْدَ وَفَاتِهِ وَ الْعِلْمُ حَاكِمٌ وَ الْمَالُ مَحْكُومٌ عَلَيْهِ يَا كُمَيْلُ هَلَكَ خُزَّانُ الْأَمْوَالِ وَ هُمْ أَحْيَاءٌ وَ الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِيَ الدَّهْرُ أَعْيَانُهُمْ مَفْقُودَةٌ وَ أَمْثَالُهُمْ فِي الْقُلُوبِ مَوْجُودَةٌ اي كميل بن زياد! علم الهي آييني است كه با آن پاداش داده مي شود، و انسان در دوران زندگي با آن خدا را مي كند، و پس از مرگ، نام نيكو به يادگار گذارد، دانش فرمانروا، و مال فرمانبر است. اي كميل! اندوزان بي تقوا مرده گرچه به ظاهر زنده اند، اما دانشمندان! تا دنيا برقرار است زنده اند، بدنهايشان گرچه در زمين پنهان اما ياد آنان در دلها هميشه زنده است. تدبر بنا بگذاریم هر روز نسبت به قبل بیشتر اهل عمل به دانسته ها باشیم تا اینکه جزء علما قرار بگیریم و نیازهای مطالعاتی خود را به تدریج پاسخگو باشیم با مشخص کردن کتابهای مورد و مطالعه آنها... پس داشتن امری ضروری است تا بتوانی از دینت دفاع کنی و آن را بشناسی و باورهایت محکم شود و بی گدار به آب نزنی و درجاتت رفیع گردد... پ.ن المجادلة ... يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ .‌‌..ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻋﻠﻢ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺩﺭﺟﺎﺕ ﻋﻈﻴﻤﻲ ﻣﻲ ﺑﺨﺸﺪ; ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻲ ﺩﻫﻴﺪ ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ! (١١) @rezayatazendegi
حکمت ۱۴۷ بخش ۴ ...هَا إِنَّ هَاهُنَا لَعِلْماً جَمّاً وَ أَشَارَ بِيَدِهِ إِلَي صَدْرِهِ لَوْ أَصَبْتُ لَهُ حَمَلَةً بَلَي أَصَبْتُ لَقِناً غَيْرَ مَأْمُونٍ عَلَيْهِ مُسْتَعْمِلًا آلَةَ الدِّينِ لِلدُّنْيَا وَ مُسْتَظْهِراً بِنِعَمِ اللَّهِ عَلَي عِبَادِهِ وَ بِحُجَجِهِ عَلَي أَوْلِيَائِهِ أَوْ مُنْقَاداً لِحَمَلَةِ الْحَقِّ لَا بَصِيرَةَ لَهُ فِي أَحْنَائِهِ يَنْقَدِحُ الشَّكُّ فِي قَلْبِهِ لِأَوَّلِ عَارِضٍ مِنْ شُبْهَةٍ أَلَا لَا ذَا وَ لَا ذَاكَ أَوْ مَنْهُوماً بِاللَّذَّةِ سَلِسَ الْقِيَادِ لِلشَّهْوَةِ أَوْ مُغْرَماً بِالْجَمْعِ وَ الِادِّخَارِ لَيْسَا مِنْ رُعَاةِ الدِّينِ فِي شَيْ‏ءٍ أَقْرَبُ شَيْ‏ءٍ شَبَهاً بِهِمَا الْأَنْعَامُ السَّائِمَةُ كَذَلِكَ يَمُوتُ الْعِلْمُ بِمَوْتِ حَامِلِيهِ در اينجا (اشاره به سينه مبارك كرد) دانش فراواني انباشته است، اي كاش كساني را مي يافتم كه مي توانستند آن را بياموزند، آري مي يابم اما مورد اعتماد نمي باشند، را وسيله قرار داده، و با نعمتهاي خدا بر بندگان، و با برهانهاي الهي بر دوستان خدا فخر مي فروشند. يا گروهي كه تسليم حاملان مي باشند اما ژرف انديشي لازم را در شناخت حقيقت ندارند، كه با اول اي، شك و ترديد در دلشان ريشه مي زند، پس نه آنها، و نه اينها، سزاوار آموختن دانشهاي فراوان من نيستند. يا ديگري كه سخت در پي بوده، و اختيار خود را به شهوت داده است، يا آن كه در ثروت اندوزي مي ورزد، هيچكدام از آنان نمي توانند از دين پاسداري كنند، و بيشتر به چهارپايان چرنده شباهت دارند، و چنين است كه دانش با مرگ دارندگان دانش مي ميرد. تدبر اهل دنیا بودن کم بصیرتی لذت طلبی و ثروت اندوزی نمی گذارند از علوم اهل بیت علیهم السلام بهره مند شویم. پس بایستی آستین ها را بالا بزنیم و در میدان مبارزه با نفس و دوری از دنیا و شرک پیروز شویم... علم باید در ظرفی ریخته شود که محفوظ بماند از دستبرد شیاطین و شرک و ریا و خودنمایی و ... . علم نیاز به ستر دارد. علم سلاحی است قدرتمند که نمی توان به هر کسی انتقال داد... پس پاک شو و باتقوا تا عالمت کنند..‌ پ.ن واتقوا الله و یعلمکم الله @rezayatazendegi
حکمت ۱۴۷ بخش پایانی اللَّهُمَّ بَلَي لَا تَخْلُو الْأَرْضُ مِنْ قَائِمٍ لِلَّهِ بِحُجَّةٍ إِمَّا ظَاهِراً مَشْهُوراً وَ إِمَّا خَائِفاً مَغْمُوراً لِئَلَّا تَبْطُلَ حُجَجُ اللَّهِ وَ بَيِّنَاتُهُ وَ كَمْ ذَا وَ أَيْنَ أُولَئِكَ ، أُولَئِكَ وَ اللَّهِ الْأَقَلُّونَ عَدَداً وَ الْأَعْظَمُونَ عِنْدَ اللَّهِ قَدْراً يَحْفَظُ اللَّهُ بِهِمْ حُجَجَهُ وَ بَيِّنَاتِهِ حَتَّي يُودِعُوهَا نُظَرَاءَهُمْ وَ يَزْرَعُوهَا فِي قُلُوبِ أَشْبَاهِهِمْ هَجَمَ بِهِمُ الْعِلْمُ عَلَي حَقِيقَةِ الْبَصِيرَةِ وَ بَاشَرُوا رُوحَ الْيَقِينِ وَ اسْتَلَانُوا مَا اسْتَوْعَرَهُ الْمُتْرَفُونَ وَ أَنِسُوا بِمَا اسْتَوْحَشَ مِنْهُ الْجَاهِلُونَ وَ صَحِبُوا الدُّنْيَا بِأَبْدَانٍ أَرْوَاحُهَا مُعَلَّقَةٌ بِالْمَحَلِّ الْأَعْلَي أُولَئِكَ خُلَفَاءُ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ وَ الدُّعَاةُ إِلَي دِينِهِ آهِ آهِ شَوْقاً إِلَي رُؤْيَتِهِمْ انْصَرِفْ يَا كُمَيْلُ إِذَا شِئْتَ . آري! خداوندا! زمين هيچگاه از حجت الهي تهي نيست، كه براي خدا با برهان روشن قيام كند، يا آشكار و شناخته شده، يا بيمناك و پنهان، تا حجت خدا باطل نشود، و نشانه هايش از ميان نرود، تعدادشان چقدر؟ و در كجا هستند؟ به خدا سوگند! كه تعدادشان اندك ولي نزد خدا بزرگ مقدارند، كه خدا به وسيله آنان حجتها و نشانه هاي خود را نگاه مي دارد، تا به كساني كه همانندشان هستنند بسپارند، و در دلهاي آنان بكارند، آنان كه دانش، نور حقيقت بيني را بر قلبشان تاييده، و روح يقين را دريافته اند، كه آن چه را خوشگذران ها دشوار مي شمردند، آسان گرفتند، و با آنچه كه ناآگاهانه از آن هراس داشتند انس گرفتند در دنيا با بدنهايي زندگي مي كنند، كه ارواحشان به جهان بالا پيوند خورده است، آنان جانشينان خدا در زمين، و دعوت كنندگان مردم به دين خدايند. آه، آه، چه سخت اشتياق ديدارشان را دارم؟ كميل! هرگاه خواستي بازگرد.
تدبر: در این بخش، امام علی علیه السلام اشاره به ضرورت وجود امام و حجت خدا در تمامی زمانها می فرمایند. علیه السلام نگاهبان دین خداست. علوم بر او هجوم می آورند. او اهل یقین است و اگرچه جسمش در این دنیا ولی همنشین ملکوت اعلی است او جانشین خدا بر روی زمین است که مردم را به سوی خدا دعوت می کند... اگر در این فرازها دقت کنی متوجه می شوی بهترین یاران امام عالمترین و عاملترین آنها هستند. کسانی که مردم را به دین خدا دعوت می کنند. پس انس با قرآن و روایات و علمای ربانی ما را به محضر امام می رساند و در نزدیک شدن به آنها یاری می کند. همچنین است زمانی که جامعه کبیره می خوانی و زمزمه می کنی: محتمل لعلمکم... یعنی من شما را حمل می کنم... پس باید قدمها برداریم و قیام ها کنیم... @rezayatazendegi
💐 تقدیم به شهید مطهری و لاجوردی و صیاد شیرازی و ...شهدای هسته ای رحمه الله علیهم که توسط منافقین شهید شدند. 🔰نهج البلاغه ۱۴۸- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : الْمَرْءُ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسَانِهِ . و درود خدا بر او فرمود: انسان زير زبان خود پنهان است. 🔰تدبر وقتی می خواهند ما را بشناسند به و ظاهرمان نگاه می کنند در حالی که چه بسیار افراد ظاهرالصلاحی که گمراه کرده اند جماعت بسیاری را... چنانچه علیهم السلام و صدر اسلام تاکنون ظاهر غلط انداز داشته اند... و اگر آیه شریفه را بخوانی بهتر متوجه مقصود می شوی: وَإِذَا رَأَيْتَهُمْ تُعْجِبُكَ أَجْسَامُهُمْ ۖ وَإِنْ يَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ ۖ كَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُسَنَّدَةٌ ۖ يَحْسَبُونَ كُلَّ صَيْحَةٍ عَلَيْهِمْ ۚ هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ ۚ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ ۖ أَنَّىٰ يُؤْفَكُونَ وقتی آن‌ها را می‌بینی، از قیافه‌هایشان خوشت می‌آید! و اگر حرف بزنند، جذب حرف‌زدنشان می‌شوی! ولی، در واقع، مثل چوب‌های بی‌مصرفی‌اند که به دیواری تکیه خورده‌اند! از سایۀ خودشان هم می‌ترسند! آن‌ها دشمن واقعی اسلام‌اند. از آن‌ها حذر کن. خدا بکشدشان که چطور از مسیر حق به انحراف کشیده ‌می‌شوند؟! سوره مبارکه منافقون آیه ۴ البته باید نوع و قیافه و ظاهرمان مطابق دستورات و باشد ولی اینها برای شخصیت افراد کافی نیست. حرف زدن شخصیت انسان را آشکار می کند: در سختی ها آیا ناشکری می کند؟ در دشنام شنیدن ها دشنام می دهد؟ در تنگناها از کوره در می رود؟ در حوادث گوناگون آیا بدون علم قضاوت می کند؟ و و یا و و و انواع ابرازهای عاطفی و اعتقادی همه و همه نشان از شخص دارند. البته همان طور که در ایه شریفه گذشت و آیات دیگر سوره مبارکه توبه و منافقون و ... بیان شده است؛ را باید شناخت؟ گفتارشان را باید بفهمیم. و اگر مردم جامعه اسلامی، اهل قرآن و اهل سوره و می بودند گرفتار برخی از این ها نمی شدند..‌. @rezayatazendegi
🖍 تمرین این آیات را در نظر بگیریم و با توجه به اینها بنویسیم چه برنامه هایی برای اصلاح زبان خود داریم تا بدین ترتیب اعمال مان اصلاح گردد: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا مسلمانان! در حضور خدا مراقب رفتارتان باشید و سنجیده سخن بگویید يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا که خدا کارهایتان را سروسامان می‌دهد و گناهانتان را می‌آمرزد. هرکه از خدا و رسولش اطاعت کند، حسابی کامیاب شده است. سوره احزاب ایات۷۰ و ۷۱ @rezayatazendegi
نهج البلاغه ۱۴۹- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : هَلَكَ امْرُؤٌ لَمْ يَعْرِفْ قَدْرَهُ . و درود خدا بر او فرمود: نابود شد كسي كه خود را ندانست. تدبر بعضی از ما انسانها طوری زندگی می کنیم که انگار نه بهشتی هست و نه قیامتی و نه حقی است و نه باطلی و گویا هیچ چیز ارزش ندارد جز ها و هدر دادن عمر. انسان و او آن قدر هست که بتواند در اعلی علیین جای گیرد... و آن قدر هست که او را همراه بن علی علیه السلام قرار دهد... قدر ما را یاد شب قدر می اندازد شبی که بهتر از ۱۰۰۰ ماه است... و انسانهایی که توانسته اند از این قدر بهره برند. پس اگر قدر انسان و ظرفیت هدایتی اش فعال و دانسته نشود سقوط می کند و نگاه کن به کسانی که زن را در حد ابزار شهوترانی تنزل داده اند و جز مادیات چیزی نمی فهمند و درها را بسته اند تا نور وارد نشود. @rezayatazendegi
رمز صعود است. و تصور کن در محضر امام علیه السلام نشسته ای چقدر با و چقدر متین و چقدر هستی تا کاری نکنی که از بهایت کاسته شود و مگر نه این است که هر لحظه در محضر او هستیم... و فکر کن و بنویس از مرض هایی که نمی گذارد حضور او را بفهمیم... @rezayatazendegi
حکمت ۱۵۰ نهج البلاغه وَ قَالَ ( عليه السلام ) : لِرَجُلٍ سَأَلَهُ أَنْ يَعِظَهُ: ۱. لَا تَكُنْ مِمَّنْ يَرْجُو الْآخِرَةَ بِغَيْرِ عَمَلٍ وَ يُرَجِّي التَّوْبَةَ بِطُولِ الْأَمَلِ ۲. يَقُولُ فِي الدُّنْيَا بِقَوْلِ الزَّاهِدِينَ وَ يَعْمَلُ فِيهَا بِعَمَلِ الرَّاغِبِينَ ۳. إِنْ أُعْطِيَ مِنْهَا لَمْ يَشْبَعْ وَ إِنْ مُنِعَ مِنْهَا لَمْ يَقْنَعْ ۴. يَعْجِزُ عَنْ شُكْرِ مَا أُوتِيَ وَ يَبْتَغِي الزِّيَادَةَ فِيمَا بَقِيَ ۵. يَنْهَي وَ لَا يَنْتَهِي وَ يَأْمُرُ بِمَا لَا يَأْتِي ۶. يُحِبُّ الصَّالِحِينَ وَ لَا يَعْمَلُ عَمَلَهُمْ ۷. وَ يُبْغِضُ الْمُذْنِبِينَ وَ هُوَ أَحَدُهُمْ ۸. يَكْرَهُ الْمَوْتَ لِكَثْرَةِ ذُنُوبِهِ وَ يُقِيمُ عَلَي مَا يَكْرَهُ الْمَوْتَ مِنْ أَجْلِهِ ۹. إِنْ سَقِمَ ظَلَّ نَادِماً وَ إِنْ صَحَّ أَمِنَ لَاهِياً ۱۰. يُعْجَبُ بِنَفْسِهِ إِذَا عُوفِيَ وَ يَقْنَطُ إِذَا ابْتُلِيَ ۱۱. إِنْ أَصَابَهُ بَلَاءٌ دَعَا مُضْطَرّاً وَ إِنْ نَالَهُ رَخَاءٌ أَعْرَضَ مُغْتَرّاً ۱۲. تَغْلِبُهُ نَفْسُهُ عَلَي مَا يَظُنُّ وَ لَا يَغْلِبُهَا عَلَي مَا يَسْتَيْقِنُ ۱۳. يَخَافُ عَلَي غَيْرِهِ بِأَدْنَي مِنْ ذَنْبِهِ وَ يَرْجُو لِنَفْسِهِ بِأَكْثَرَ مِنْ عَمَلِهِ ۱۴. إِنِ اسْتَغْنَي بَطِرَ وَ فُتِنَ وَ إِنِ افْتَقَرَ قَنِطَ وَ وَهَنَ ۱۵. يُقَصِّرُ إِذَا عَمِلَ وَ يُبَالِغُ إِذَا سَأَلَ ۱۶. إِنْ عَرَضَتْ لَهُ شَهْوَةٌ أَسْلَفَ الْمَعْصِيَةَ وَ سَوَّفَ التَّوْبَةَ وَ إِنْ عَرَتْهُ مِحْنَةٌ انْفَرَجَ عَنْ شَرَائِطِ الْمِلَّةِ ۱۷. يَصِفُ الْعِبْرَةَ وَ لَا يَعْتَبِرُ ۱۸. وَ يُبَالِغُ فِي الْمَوْعِظَةِ وَ لَا يَتَّعِظُ ۱۹. فَهُوَ بِالْقَوْلِ مُدِلٌّ وَ مِنَ الْعَمَلِ مُقِلٌّ ۲۰. يُنَافِسُ فِيمَا يَفْنَي وَ يُسَامِحُ فِيمَا يَبْقَي ۲۱. يَرَي الْغُنْمَ مَغْرَماً وَ الْغُرْمَ مَغْنَماً ۲۲. يَخْشَي الْمَوْتَ وَ لَا يُبَادِرُ الْفَوْتَ ۲۳. يَسْتَعْظِمُ مِنْ مَعْصِيَةِ غَيْرِهِ مَا يَسْتَقِلُّ أَكْثَرَ مِنْهُ مِنْ نَفْسِهِ ۲۴. وَ يَسْتَكْثِرُ مِنْ طَاعَتِهِ مَا يَحْقِرُهُ مِنْ طَاعَةِ غَيْرِهِ ۲۵. فَهُوَ عَلَي النَّاسِ طَاعِنٌ وَ لِنَفْسِهِ مُدَاهِنٌ ۲۶. اللَّهْوُ مَعَ الْأَغْنِيَاءِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الذِّكْرِ مَعَ الْفُقَرَاءِ ۲۷. يَحْكُمُ عَلَي غَيْرِهِ لِنَفْسِهِ وَ لَا يَحْكُمُ عَلَيْهَا لِغَيْرِهِ ۲۸. يُرْشِدُ غَيْرَهُ وَ يُغْوِي نَفْسَهُ ۲۹. فَهُوَ يُطَاعُ وَ يَعْصِي ۳۰. وَ يَسْتَوْفِي وَ لَا يُوفِي ۳۱. وَ يَخْشَي الْخَلْقَ فِي غَيْرِ رَبِّهِ وَ لَا يَخْشَي رَبَّهُ فِي خَلْقِهِ . *قال الرضي : و لو لم يكن في هذا الكتاب إلا هذا الكلام لكفي به موعظة ناجعة و حكمة بالغة و بصيرة لمبصر و عبرة لناظر مفكر . @rezayatazendegi
ترجمه حکمت ۱۵۰  و درود خدا بر او فرمود: (مردي از امام درخواست اندرز كرد) ۱. از كساني مباش كه بدون عمل صالح به آخرت اميدوار است، و توبه را با آرزوهاي دراز به تاخير مي اندازد، ۲. در دنيا چونان زاهدان سخن مي گويد، اما در رفتار همانند دنياپرستان است، ۳. اگر نعمتها به او برسد سير نمي شود، و در محروميت قناعت ندارد، ۴. از آنچه به او رسيد شكرگزار نيست، و از آنچه مانده زياده طلب است، ۵. پرهيز مي دهد اما خود پروا ندارد، به فرمانبرداري امر مي كند اما خود فرمان نمي برد، ۶. نيكوكاران را دوست دارد، اما رفتارشان را ندارد، ۷. گناهكاران را دشمن دارد اما خود يكي از گناهكاران است، ۸. و با گناهان فراوان مرگ را دوست نمي دارد، اما در آنچه كه مرگ را ناخوشايند ساخت پافشاري دارد، ۹. اگر بيمار شود پشيمان مي شود، و اگر تندرست باشد سرگرم خوشگذراني هاست. ۱۰. در سلامت مغرور و در گرفتاري نا اميد است. ۱۱. اگر مصيبتي به او رسد به زاري خدا را مي خواند اگر به گشايش دست يافت مغرورانه از خدا روي برمي گرداند، ۱۲. نفس به نيروي گمان ناروا بر او چيرگي دارد، و او با قدرت يقين بر نفس چيره نمي گردد، ۱۳. براي ديگران كه گناهي كمتر از او دارند نگران است و بيش از آنچه كه عمل كرده اميدوار است، ۱۴. اگر بي نياز گردد مست و مغرور شود، و اگر تهيدست گردد، مايوس و سست شود. ۱۵. چون كار كند در آن كوتاهي ورزد، و چون چيزي خواهد زياده روي نمايد، ۱۶. چون در برابر شهوت قرار گيرد گناه را برگزيده، توبه را به تاخير اندازد، و چون رنجي به او رسد از راه ملت اسلام دوري گزيند. ۱۷. عبرت آموزي را طرح مي كند اما خود عبرت نمي گيرد، ۱۸. در پند دادن مبالغه مي كند اما خود پندپذير نمي باشد، ۱۹. سخن بسيار مي گويد، اما كردار خوب او اندك است. ۲۰‌ براي دنياي زودگذر تلاش و رقابت دارد اما براي آخرت جاويدان آسان مي گذرد، ۲۱. سود را زيان، و زيان را سود مي پندارد، ۲۲. از مرگ هراسناك است اما فرصت را از دست مي دهد، ۲۳. گناه ديگري را بزرگ مي شمارد، اما گناهان بزرگ خود را كوچك مي پندارد، ۲۴. طاعت ديگران را كوچك و طاعت خود را بزرگ مي داند، ۲۵. مردم را سرزنش مي كند، اما خود را نكوهش نكرده با خود رياكارانه برخورد مي كند، ۲۶. خوشگذراني با سرمايه داران را بيشتر از ياد خدا با مستمندان دوست دارد، ۲۷. به نفع خود بر زيان ديگران حكم مي كند اما هرگز به نفع ديگران، بر زيان خود حكم نخواهد كرد، ۲۸. ديگران را هدايت اما خود را گمراه مي كند، ۲۹. ديگران از او اطاعت مي كنند، و او مخالفت مي ورزد، ۳۰. حق خود را به تمام مي گيرد اما حق ديگران را به كمال نمي دهد، ۳۱. از غير خدا مي ترسد اما از پروردگار خود نمي ترسد. *(اگر در نهج البلاغه نبود جز اين حكمت، براي اندرزدادن كافي بود. اين سخن، حكمتي رسا، و عامل بينايي انسان آگاه، و عبرت آموز صاحب انديشه است)
زندگی غافلانه و غیرمومنانه و مشرکانه را اگر می خواهی ببینی به این موارد نگاه کن: 👈حرفهایی که با فاصله دارند. 👈 ظاهرهایی که بهتر از هاست. 👈 خود را که از دیگران می بیند. 👈 دیگران که اصلا نمی بیند و نفعشان را درنظر نمی گیرد. 👈 هایی که در وجودش پنهان است. 👈 گویا طلبکار خداست. 👈 کوتاهی هایش و هایش زیاد است. 👈 همیشه می خواهد خود را بگیرد 👈 از دیگران بیشتر از می ترسد... و واقعا چقدر است؟! و چقدر باید به حال خود گریه کند؟ @rezayatazendegi
❇️ «روش چله زیارت عاشورا طبق دستور مرحوم علامه طباطبایی» 🍁زیارت عاشورا برای اهل سیر و سلوک، کبریت احمر است؛ چنان که مرحوم حداد می‌فرمود: «درک من از مقام توحید، اثر زیارت عاشوراست.» 🍁دستورالعمل مرحوم علامه در انجام زیارت عاشورا به مدت یک اربعین بدین ترتیب بود که شخص در صبح روز عاشورا و در مجلس واحد ابتدا نماز زیارت عاشورا را زیر آسمان بخواند و سپس زیارت عاشورا را همراه با صد لعن و صد سلام کامل به همان حال بخواند و زیارت را تمام کند. 🍁سپس از روز یازدهم محرم، هر صبح نماز و زیارت عاشورا را به همان نحو تا ابتدای صد لعن بخواند و یک بار هم لعن بخواند و سپس به سراغ امور روزانه‏‌اش برود و تا هنگام غروب و به تدریج ۹۹ لعن و صد سلام را بگوید و تا غروب آفتاب زیارت را تمام کند. 🍁 بدین ترتیب گویی که شخص در تمام طول روز مشغول زیارت عاشورا بوده است. 🍁 اگر انسان این کار را ۴۰ روز، یعنی تا روز اربعین، ادامه دهد بسیار مطلوب است و اثرات بسیار عجیبی دارد. 🍁 زیرا زیارت عاشورا برای برآورده شدن حاجات و رفع گرفتاری‌ها بسیار مفید است. 🍃@fazaeleAhlebait
❇️ «روش چله زیارت عاشورا طبق دستور مرحوم علامه طباطبایی» 🍁زیارت عاشورا برای اهل سیر و سلوک، کبریت احمر است؛ چنان که مرحوم حداد می‌فرمود: «درک من از مقام توحید، اثر زیارت عاشوراست.» 🍁دستورالعمل مرحوم علامه در انجام زیارت عاشورا به مدت یک اربعین بدین ترتیب بود که شخص در صبح روز عاشورا و در مجلس واحد ابتدا نماز زیارت عاشورا را زیر آسمان بخواند و سپس زیارت عاشورا را همراه با صد لعن و صد سلام کامل به همان حال بخواند و زیارت را تمام کند. 🍁سپس از روز یازدهم محرم، هر صبح نماز و زیارت عاشورا را به همان نحو تا ابتدای صد لعن بخواند و یک بار هم لعن بخواند و سپس به سراغ امور روزانه‏‌اش برود و تا هنگام غروب و به تدریج ۹۹ لعن و صد سلام را بگوید و تا غروب آفتاب زیارت را تمام کند. 🍁 بدین ترتیب گویی که شخص در تمام طول روز مشغول زیارت عاشورا بوده است. 🍁 اگر انسان این کار را ۴۰ روز، یعنی تا روز اربعین، ادامه دهد بسیار مطلوب است و اثرات بسیار عجیبی دارد. 🍁 زیرا زیارت عاشورا برای برآورده شدن حاجات و رفع گرفتاری‌ها بسیار مفید است. برگرفته از کانال فضایل اهل بیت علیهم السلام 🍃@fazaeleAhlebait
ای ماه‌ بنی‌ هاشم‌، خورشید لقا عبّاس ‌ای نور دل‌ حیدر، شمع‌ شهدا عبّاس‌ از درد و غم‌ ایام‌ ما رو به‌ تو آوردیم ‌دست‌ من‌ مسكین‌ گیر از بهر خدا عباس‌
یا كاشف‌ الكرب‌ عن‌ وجه‌ اخیك‌ الحسین‌ (ع‌)، اكشف‌ كربی‌ بوجه‌ اخیك‌ الحسین‌ (ع‌) 133 مرتبه جهت حوائج
نهج البلاغه ۱۵۱- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : لِكُلِّ امْرِئٍ عَاقِبَةٌ حُلْوَةٌ أَوْ مُرَّةٌ و درود خدا بر او فرمود: هر كس را پاياني است تلخ يا شيرين. تدبر عاقبت داشتن هر کس گویا امری بدیهی است ولی چه بسا امور واضحی که از شب تار برای ما تاریکتر است چرا که در معرض توجه ما نیست، از جمله اگر به پایان تلخ یا شیرین خود توجه می کردیم آیا جز این بود که مانند سلمانها و ابوذرها باشیم. پس همیشه فکر کنیم دانسته هایمان کافی است بلکه گاهی اوقات باید بنشینیم و توجهات خود را بررسی کنیم، و این، کازی است که کمتر کرده ایم و لا حول و لا قوه الا بالله @rezayatazendegi
*دعای شریفی که حضرت سیدالشهدا علیه السلام در روز تعلیم فرمود* حضرت زین العابدین علیه السلام فرمود: پدرم در روز عاشورا در حالیکه خون شدیدی از وی می ریخت، مرا به آغوش گرفت و فرمود: پسرم! دعایی را به تو تعلیم می دهم که فاطمه علیهاالسلام به من تعلیم داد. این دعا را جبرئیل به رسول خدا صلّی الله علیه وآله آموخت و ایشان به دخترش تعلیم داد. هر گاه حاجتی، غم و اندوهی، بلایی، و امر بزرگی پیش آمد، این دعا را بخوان: *«بِحَقِّ يس وَ الْقُرْآنِ الْحَكِيمِ، وَ بِحَقِّ طه وَ الْقُرْآنِ الْعَظِيمِ، يَا مَنْ يَقْدِرُ عَلَى حَوَائِجِ السَّائِلِينَ! يَا مَنْ يَعْلَمُ مَا فِي الضَّمِيرِ! يَا مُنَفِّسُ [مُنَفِّساً] عَنِ الْمَكْرُوبِينَ! يَا مُفَرِّجُ [مُفَرِّجاً] عَنِ الْمَغْمُومِينَ! يَا رَاحِمَ الشَّيْخِ الْكَبِيرِ! يَا رَازِقَ الطِّفْلِ الصَّغِيرِ! يَا مَنْ لَا يَحْتَاجُ إِلَى التَّفْسِيرِ! صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ افْعَلْ بِي كَذَا وَ كَذَا».* و به جای کذا و کذا خود را بخواه. (بحارالأنوار، ج95، ص196به نقل از دعوات راوندی) * این دعای بسیار شریف را برای فرج مولایمان، حضرت صاحب الزّمان علیه السلام بخوانیم.*
🔰نهج البلاغه ۱۵۲- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : لِكُلِّ مُقْبِلٍ إِدْبَارٌ وَ مَا أَدْبَرَ كَأَنْ لَمْ يَكُنْ و درود خدا بر او فرمود: آنچه روي مي آورد، باز مي گردد، و چيزي كه باز گردد گوئي هرگز نبوده است. ♦️تدبر لحظه لحظه در حال تغیر است و نعمتها می آیند و می روند و فرصت ها می آیند و می روند و مادیات و فرصتهای معنوی به ما رو می آورند... پس مادیات نباید دل ببندیم زیرا هستند و های و را نباید از دست دهیم زیرا چه بسا تکرار نمی شوند... @rezayatazendegi
نهج البلاغه ۱۵۳- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : لَا يَعْدَمُ الصَّبُورُ الظَّفَرَ وَ إِنْ طَالَ بِهِ الزَّمَانُ و درود خدا بر او فرمود: انسان شكيبا را از دست نمي دهد هر چند روزگار آن طولاني شود تدبر رمز پیروزی است. ها و ها و ها و انسان صبور را از پای درنمی آورند. او اهل است. پس به عبارت دیگر: مقاومت رمز پیروزی است. همان نسخه و ادبیاتی که معظم در زمینه های اقتصادی و فرهنگی و ... برای ما و نیز دیگر کشورها بیان فرمودند. پس توقع نداشته نباش در رسیدن به هدف مانعی نباشد؛ بلکه با قدرت و آن ها را درهم بشکن. @rezayatazendegi
نهج البلاغه ۱۵۴- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : الرَّاضِي بِفِعْلِ قَوْمٍ كَالدَّاخِلِ فِيهِ مَعَهُمْ وَ عَلَي كُلِّ دَاخِلٍ فِي بَاطِلٍ إِثْمَانِ إِثْمُ الْعَمَلِ بِهِ وَ إِثْمُ الرِّضَي بِهِ و درود خدا بر او فرمود: آن كس كه از كار مردمي باشد، چونان كسي است كه همراه آنان كرده، و هر كس كه به باطلي روي آورد، دو بر عهده او باشد، گناه كردار ، و گناه خشنودي به كار باطل. تدبر تو را به به زمان می برند و هر چه در تاریخ رخ داده است را جلوی چشمانت به نمایش می گذرانند و می آزمایند که واکنش ات چیست؟ در هر حقی آیا همراه پیامبرانی؟ در هر باطلی آیا مبارزه گر هستی؟ آیا می کنی واقعا اهل باطل را؟ و آیا می فرستی بر اهل از عمق جان؟ چنانچه تو را به می برند و امثال دعای و آیات شریفه مربوط به آینده بشر را نشانت می دهند... و البته در همین زمان نیز جنایات و ها و ها و رشادت ها و گناهکاران و پاکان هستند و من و تو کدام یک را دوست داریم؟ کدام روش؟ کدام زندگی؟ آیا حسرت زندگی و رزمندگی و ساده و پرکار و .... را می خوریم؟ یا پول و مقام برخی در چشمانمان بزرگ است؟ پس گویا و هستی و گویا تو بسیار باز می شود پس اگر بگویند کل یوم و کل ارض درست گفته اند... @rezayatazendegi