eitaa logo
چشمه معرفت
179 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
2.5هزار ویدیو
24 فایل
🔶کانال چشمه معرفت http://eitaa.com/river1399 👨🏻‍💻راه ارتباط با ادمین @Falsafe_Erfan12
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔺ما به زمان وعده داده شده نزدیک می‌شویم! 🔺مهدی و مسیح علیهم‌السلام هردو باهم خواهند آمد. 🎙 ┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄ 🆔@river1399
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ حکم شرعی تتو، کاشت ناخن و مژّه ⁉️ آیا تتوی ابرو، تتوی مژّه و کاشت ناخن و مژّه، مانع غسل و وضو است؟ 🎙حجّة الاسلام و المسلمین استاد وحیدپور ✔با یادگیری و عمل به احکام، باشیم 🌺گروه تبلیغی "زَینا" - پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی ♻️ : 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe ♻️ پاسخگویی : 🌍 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100
🟢آموزش فلسفه اسلامی برای کودکان: فرایند یا فرآورده‌ فلسفه‌ورزی؟ 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ برخی از محققان با تکیه بر مطالعات تجربیِ پاره‌ای از روان‌شناسان مثل ژان‌ پیاژه و پیروان وی، مدعی‌اند که آموزش مضامین و مفاهیم و آموزه‌های فلسفی به کودکان، ناممکن و ناشدنی است! اساساً‌ کودکان یعنی تا سن حدود ۱۰ سالگی امکان درک مفاهیم و حقایق فلسفی را ندارند! البته اینان مخالف «فلسفه برای کودکان» نیستند. بلکه مدعی‌اند منظور از آموزش فلسفه به کودکان، آموزش «فرایند فلسفه‌ورزی» است: یعنی «آموزش تفکر و تعقل». اما برخی دیگر از محققان مدعی‌اند می‌توان و می‌باید «آموزه‌ها و فرآورده‌های فلسفی» را نیز به زبان کودکی و برای کودکان آموزش داد. فی‌المثل، می‌توان پاره‌ای از آموزه‌های فلسفه صدرایی مثل اصالت‌ وجود، تشکیک در وجود، عین ربط بودن هستی به علت حقیقی و امثال آن را به کودکان نیز آموزش داد. به نظر می‌رسد، رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی به عنوان یکی از پیشگامان طرح ضرورت آموزش فلسفه اسلامی به کودکان، هر دو نوع آموزش را شدنی و ممکن می‌داند. به عنوان نمونه در جایی می‌فرماید: «امروز در دنیا به زبان کودکی به کودکان فلسفه می‌آموزند؛ یعنی چیزی که از نظر بعضی از طراحان کشور ما بی‌معنی است؛ فکر می‌کنند فلسفه مخصوص آدم‌های ریش و سبیل‌دار و کسانی است که یک سنی از آنها گذشته باشد. نگاه مدرن به مسائل حیات، امروز پیشروان علمی دنیا را به اینجا رسانده که باید فلسفه را از دوره‌ی دبستان به کودکان تعلیم داد؛ البته با زبان کودکی»(۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۵) و در جایی دیگر از ضرورت آموزش فلسفه به معنای فرایند فلسفه‌ورزی به کودکان سخن می‌گوید و می‌فرماید: «امروز در کشورهای پیشرفته‌ی مادی دنیا، یکی از کارهای اساسی و یک رشته‌ی مهم، تدریس فلسفه برای کودکان است. خیلی‌ها در جامعه‌ی ما اصلاً تصور نمی‌کنند که برای کودک هم فلسفه لازم است. برخی تصور می‌کنند فلسفه به معنای یک چیزِ قلمبه سلمبه‌ای است که یک عده‌ای در سنین بالا به آن توجه می‌کنند؛ این نیست. فلسفه شکل دادن فکر است، یاد دادنِ فهم کردن است، ذهن را به فهمیدن و تفکر کردن عادت دادن است؛ این از اول باید به وجود بیاید. قالب مهم است. اگرچه محتوا هم در همین فلسفه‌ی کودکان حائز اهمیت است، اما عمده شیوه است؛ یعنی کودک از اول کودکی عادت کند به فکر کردن، عادت کند به خردورزی؛ این خیلی مهم است.» (۲۰ مهر ۱۳۹۱) 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸بخش های از سخنرانی واعظ شهیر حجت الاسلام فلسفی 🔹در مراسم ترحیم علامه طباطبایی در سال 1360
آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی می­‌فرمودند: محضر آمیرزا جواد آقای ملکی تبریزی- اعلی اللّه مقامه الشّریف- بودم، کسی آمد و به ایشان گفت: آقا! من به نسخه­‌ای که برای شب­ خیزی به من دادید، مو به مو عمل کردم امّا موفّق نمی­‌شوم. آیه آخر سوره کهف را خوانده­‌ام، دعایی را که داده­‌اید، خوانده­‌ام، صدقه هم فرمودید دادم، همه کار کردم امّا موفق نشدم. آقا فرمودند: گوشَت را جلو بیاور تا چیزی در گوشَت بگویم. چیزی به او گفتند که دیدیم سرخ شد و عقب نشست. بعد فرمودند: این را انجام بده، درست می­‌شود! آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی فرمودند: بعدها که آن شخص پیش من آمد، خودش برایم گفت: آن روز آقا فرمودند: تو چند روز است که در منزل بد اخلاقی می­‌کنی و با همسر و بچّه­ هایت قهری، با این حال می­ خواهی خدای متعال باز توفیق شب­ خیزی به تو بدهد؟! هیهات! این­ ها که هیچ، اگر خضرِ نبی هم تعلیمی به تو بدهد، توفیقِ شب­ خیزی نخواهی داشت! 🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی ┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄ 🆔@river1399
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: "داشتن استاد خوب نعمت است، داشتن شاگرد خوب نعمت است،داشتن هم بحث خوب نعمت است، داشتن هم‌حجره خوب و رفیق خوب نعمت است ﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾ مگر می ‌شود انسان یك رفیق خوبی، هم ‌بحث خوبی، شاگرد خوبی، استاد خوبی، كتاب خوبی نصیب او بشود و نباشد؟!..." ٩٣/٢/١٨ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی ┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄ 🆔@river1399
💠 شرعی | تنبلی در تحصیل علم 🔹آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای به استفتائی پیرامون «تنبلی در تحصیل علم» پاسخ گفتند که تقدیم حضور علاقمندان می‌گردد. ◻️سؤال: سستی و تنبلی در تحصیل علم و تلف کردن وقت چه حکمی دارد؟ آیا حرام است؟ ◻️جواب: تضییع وقت به بطالت و بیکاری دارای اشکال است و دانشجو تا وقتی که از مزایای مخصوص دانشجویی استفاده می‌کند باید از برنامه‌های درسی مخصوص دانشجویان متابعت کند و الا استفاده از آن مزایا از قبیل شهریه و کمک هزینه و غیره برای او جایز نیست. @HawzahNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کارشناس عرب: 📍 مدام می پرسید ایران کجاست اما نمی پرسید پانزده رئیس جمهور عربی کجا هستند؟ نمی پرسید چهار پادشاه، دو امیر و یک سلطان عرب کجا هستند؟/هر چه سلاح بوده از ایران رسیده اما کشورهای عربی برای فلسطینی ها کفن ارسال می‌کنند، این وجدان، صندلی و قدرت شماست که باید کفن شوند... 🇮🇷 کانال خبری تحلیلی صفرمرزی https://eitaa.com/joinchat/309329995Cb940a36589
🚨شامگاه امشب، ماه گرفتگی جزئی در ایران رخ خواهد داد و خواندن نماز آیات واجب است از ساعت ۲۳:۵ دقیقه تا ساعت ۰۰:۲۲ دقیقه بامداد نماز آیات دو رکعت است که هر رکعت آن پنج رکوع و دو سجده دارد و به چند صورت می‌توان آن را به جا آورد: : در هر رکعت، پنج بار حمد و سوره خوانده می‌شود؛ به این صورت که بعد از نیت و تکبیرة الاحرام، یک حمد و سوره‌ی کامل می‌خواند و به رکوع می‌رود، سپس سر از رکوع برداشته، دوباره حمد و سوره را می‌خواند و به رکوع دوم می‌رود و باز سر از رکوع برمی‌دارد و به همین شکل ادامه می‌دهد تا پنج رکوع انجام شود، سپس به سجده می‌رود و پس از انجام دو سجده، رکعت دوم را مانند رکعت اول به جا می‌آورد و پس از انجام دو سجده تشهد را خوانده و سلام می‌دهد. : در هر رکعت فقط یک حمد و سوره خوانده می‌شود؛ به این صورت که سوره را پنج قسمت کرده و بعد از نیّت و تکبیرة الاحرام، حمد و یک قسمت از سوره را (چه یک آیه باشد یا کمتر و یا بیشتر) می‌خواند و به رکوع می‌رود و بعد از رکوع بدون اینکه حمد بخواند، قسمت دوم سوره و سپس رکوع دوم را انجام می‌دهد، و همین‌طور ادامه می‌دهد تا سوره‌ای که پیش از هر رکوع، یک قسمت از آن را خوانده، قبل از رکوع آخر تمام شود، سپس رکوع پنجم را به جا می‌آورد و به سجده می‌رود و پس از اتمام دو سجده، رکعت دوم را مانند رکعت اول انجام داده و تشهد را خوانده و سلام می‌دهد. 🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۶۷۳ 💯 🆔 @rasanewsagency
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بیانات اخلاقی استاد احمد عابدی درباره اضطراب و راه حل آن 💠 اضطراب چیست و نشانه های آن 💠 راه های رفع اضطراب 🔹بی اعتنائی به دنیا 🔹 شناخت علل و اسباب مسائل و حوادث دنیا 🔹 توکل به خدای متعال 🔹 مقایسه نکردن خود با دیگران 🔹 انجام وظیفه و عمل به تکلیف _______________________ بعد از جلسه درس خارج فقه، چهارشنبه ۳ آبانماه ۱۴۰۲، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها @river1399
🔖 [رژیم غاصب صهیونیستی باید بداند] قتل عام و کشتار دسته جمعی مردم غزه، بلای بزرگتری را بر سر آنها خواهد آورد. 🔰 با دعا و شرکت در ختم صلوات👇مجاهدین اسلام را یاری کنیم 🌐 https://EitaaBot.ir/counter/xntl02 ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
🔴 «نه» به حضور پزشکان مرد در بخش زنان و زایمان بیمارستان‌ها ❗️واقعا درد است که در مملکت اسلامی زنان شیعه در بیمارستان ها هنوز نمی‌توانند از حریم شرعی در مقابل نامحرم برخوردار باشند. خواهش می‌کنیم از حضور مرد و پرستاران آقا در بخش زایشگاه و بخش زنان و... بیمارستان ها جلوگیری شود و قوانینی در این باره وضع شود. این واقعا دردناک است که مادر باردار در اتاق معاینه بدون دلیل با حضور پرستار مرد بالای سرش مواجه شود، لطفاً از این پویش حمایت کنید. برای خودم پیش آمده که با حضور آقا در بخش عمل و زایشگاه و ... اذیت شده‌ام، چرا باید مردان اینقدر راحت در بخش عمل یا زایشگاه یا بخش زنان و... حضور پیدا کنند، آیا این موافق دستور دین ماست؟، لطفا سریعاً کاری کنید. اینجا حمایت کنید👇👇 https://www.farsnews.ir/my/c/211268
آیت الله العظمی جوادی آملی: جهاد سه گونه است: ۱_جهاد اصغر که نبرد با دشمن بیرونی در میدان جنگ است. ٢_جهاد اوسط که درگیری درونی انسان با خویش بر سر مسائل اخلاقی است؛ مانند جنگ میان تقوا و طغوا، عدل و ظلم، حق و باطل، صدق و کذب، حسن و قبح... . بسیاری از مردم، این جنگ را جهاد اکبر می پندارند؛ زیرا غالب آنان در همین حدّ می مانند و توانایی دسترسی به بالاتر از آن را ندارند؛ ولی برای سالکان کامل، پایان راه این نیست که انسان، عادل و پرهیزگار و لایق بهشت شود. ٣_جهاد اکبر که نبردی میان عقل و عشق است، نه نبرد عقل و شهوت یا عقل و غضب. در این جنگ، عقل می گوید: من حق را می فهمم. عشق پاسخ می دهد: فهمیدن حق کافی نیست؛ بلکه باید حق را مشاهده نمود. عقل می گوید: بهشت و دوزخ موجودند. عشق می گوید: صِرف علم به وجود آن ها کافی نیست؛ بلکه باید بهشت و دوزخ را اکنون دید... . بنابراین، جهاد اکبر نبردی دیگر است. در آن جا هر چه هست، حق، صدق، عدل، حسن، طاهر و تقواست؛ ولی باید از میان پاک و پاک تر، یکی را برگزید. جهاد اکبر، میدان مبارزه بین معقول و مشهود، حکمت و عرفان، حصول و حضور و سرانجام، میان ذهن و عین است و شهادت طلبیِ عاشقانه می خواهد، نه عاقلانه و حکیمانه؛ همچون ابراهیم خلیل (علیه السلام) که در جهاد عاشقانه خویش از هیچ چیز، حتّی از آتش نمرود نهراسید؛ زیرا در این گونه مواردْ عقل فتوا به تقیّه و احتجاب می دهد، ولی عشق فرمان قیام و جهاد صادر می نماید. نهضت خونین سالار شهیدان، نمونه والا و راستین جهاد اکبر به شمار می رود. مبارزه و تلاش های شاگرد امام حسین (علیه السلام) یعنی امام راحل (قدس سره) نیز شاخه ای از شجر طوبای قیام آن حضرت (علیه السلام) است. عاقلان عصر انقلاب به امام راحل (قدس سره) می گفتند: در این شرایط، نهضت شما به ثمر نمی رسد؛ ولی او عاشقانه تصمیم گرفت و در جهاد اکبر پیروز شد. پیروان خالص و مخلص او نیز که خود را با نارنجک به زیر تانک می افکندند، عاشقانه شهید شدند؛ نه عاقلانه. که نموداری از شهادت ده ها ایثارگر ناب و مجاهد نستوه مشتاق و عاشق بود، با شهادت دیگران فرق می کند؛ زیرا پیدا بود که اینان حقیقتی را می دیدند که دیگران یا آن را ادراک نمی کردند یا اگر از آن آگاه بودند، در محدوده فهم حصولی آنان بود، نه شهود حضوری. آن که مقصود خود را می بیند، این گونه جانش را بر کف دست می نهد و به روی مرگ لبخند می زند... . 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص ۱۹۳ تا ۱۹۶ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
💓 عشق به همسر/ 🌱 ✍همسرش [همسر علامه طباطبایی] که بیمار شد، 27 روز تمام کار و زندگی اش را رها کرد و به طور شبانه روزی به او می رسید. بعد از مرگ او به عشقش وفادار بود و تا چهارسال، هر روز می رفت کنار مزارش. بعد از آن چهارسال هم که فرصت کمتری داشت، به طور مرتب دو روز در هفته (روزهای دوشنبه و پنج شنبه) سر مزار همسرش می رفت و امکان نداشت این برنامه را ترک کند. به شاگردش هم پولی داده بود تا به کسی بدهد و تا یک سال هر هفته در شبهای جمعه در حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها) به نیابت از همسر مرحومش زیارت نامه بخواند. می گفت: " بنده ی خدا باید حق شناس باشد. اگر آدم نتواند حق مردم را ادا کند، حق خدا را هم نمی تواند ادا کند." 📚برشی از کتاب "مشق مهر" 💓 🆔 @Clad_girls
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ تصویری: «محال است خانه‌های کاغذی بقا، دوام و ثبات داشته باشند.» ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: ⛔️یک زمانی هم خواهد آمد که نوع مردم، یقین پیدا خواهند کرد که راه خلافی بود ما رفتیم؛ راه بدی بود ما رفتیم! 🔻این درندگی و توحش از این است که از همان روز اول خدا را فراموش کردند! خاطرتان جمع باشد، اینهای دیگر هم (کفار و دشمنان دین)، اینهای دیگری که حالا هستند با آن همه تشخصاتی که دارند، آخرش پشیمان می‌شوند، اما یک روزی که پشیمانی هم شاید به حالشان فایده ندارد. 🔰محال است خانه‌های کاغذی بقا، دوام و ثبات داشته باشند. با این بادها، با این بادهای مخالف، محال است. ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت قدس‌سره ┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄ 🆔@river1399
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 پادکست | "کانال‌های روحی" پادکست "کانال‌های روحی" برشی از سخنان مرحوم آیت الله مصباح یزدی است. @river1399
🔹تفاوت حکیم و عارف در چیست؟؟! در باب عقيده معروف صوفيان که علم مراتب دارد، نخست تجربه حسي يا آزمايش، دوم علم استدلالي يا دانستن، سوم شهود يا ديدن. حکايت ديدار ابو علي سينا که استاد منطق و حکمت بود و از طريقه مشاء که پايه اش به دليل عقلي است، بحث مي کرد، با ابوسعيد ابوالخير که ذوق اشراق داشت و مي گفت علم بايد به مقام شهود رسد، در کتاب اسرار التوحيد اين گونه آمده است. خواجه بوعلي با شيخ در خانه شد و در خانه فراز کردند و سه شبانه روز با يکديگر بودند و به خلوت سخن مي گفتند که کس ندانست و نيز به نزديک ايشان در نيامد مگر کسي که اجازت دادند و جز به نماز جماعت بيرون نيامدند، بعد از سه شبانه روز خواجه بوعلي برفت، شاگردان از خواجه بوعلي پرسيدند که شيخ را چگونه يافتي؟ گفت: هر چه من مي دانم ، او مي بيند، و متصوفه و مريدان شيخ چون به نزديک شيخ درآمدند، از شيخ سؤال کردند که اي شيخ، بوعلي را چون يافتي؟ گفت: هر چه ما بينيم ، او مي داند. ⬅️نامه عرفاني بوعلي سينا به ابوسعيد:http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=180871 @river1399
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سیدِ مقاومت کاری کرده که با اعلام سخنرانیش یه عده به رعشه افتادن، مراد این آدم کیه؟ سیدحسن نصرالله: "ما از لبنان، به همه جهانیان می‌گوییم، امام ما و رهبر ما و آقای ما و عزیز ما و حسین ما در این زمان همان حضرت آیت الله العظمی، امام سید علی حسینی خامنه ای است ..." 🇮🇷 کانال خبری تحلیلی صفرمرزی https://eitaa.com/joinchat/309329995Cb940a36589
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻شورش علیه سیاست پنهان: زبان ساده‌ و صریح مظلومیت ۱. در این چند لحظه‌ی رسانه‌ای، پدری پیر و داغ‌دیده و به‌ظاهر بیسواد، زبان سرخ به گفتن حقیقتی تلخ باز کرد که همچون شعله‌ای سوزان به دامان آدم‌های پشت پرده‌ی سیاست خواهد افتاد. یک «اتفاق ساختارشکنانه» و «حادثه‌ی نو» که موج افشاگری برپا خواهد کرد. همین چند دقیقه که در قاب رسانه‌ی رسمی قرار داشته، «طوفان‌المستضعفان» به راه خواهد انداخت و به جان ماکیاولیسم چپ و راست خواهد افتاد. ۲. آن مظلومی که صدایش به جایی نرسد، چه کند جز آنکه از «فرصت رسانه‌ای-رسمی» برای حق ازدست‌رفته‌ی خویش بهره بگیرد. بدنه‌ی انقلاب اسلامی و حامیان بی‌ادعای رهبر انقلاب، اینانند نه کاخ‌نشینان و مفت‌خواران چپ و راست. قدرت انقلاب، اینانند نه قدرت‌‌مداران لابی‌گر و هرزه‌صفت در چپ و راست. نباید لال و نظاره‌گر بود، بلکه باید حق مهجور را طلبید و دست‌های آلوده‌ی پشت‌پرده را عیان کرد. ۳. این «صدای عدالت» است که می‌شنوید؛ صدایی گرفته و زخم‌خورده که چاره‌ای جز فریاد شدن ندارد.‌ در مقابلش، اراذل سیاسی چپ و راست که جان می‌دهند و قدرت نمی‌دهند. این صدای پدر شهیدی است که از «سفره‌ی انقلاب»، حتی اندکی برنداشته است اما از «محکمه‌ی انقلاب»، تقاص خون شهید مظلومش را می‌طلبد. پیرمرد گچ‌کار کوخ‌نشین، در مقابل پیرمردهای سیاست‌باز کاخ‌نشین شوریده است. ۴. و دیگر این‌که، آقاوحید جلیلی، آزمون عدالت‌خواهی تو، همراهی‌ات با این «قطعه‌ی مظلوم رسانه‌ای» است. 🖊 مهدی جمشیدی https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔺حوزه تهران نیازمند یک «فیضیه» است ✍حمید سبحانی‌صدر 🔹 طلبه که باشی، از هر نقطه کشور که به شهر مقدس قم مشرف شوی، بعد از حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) مکانی را سراغ داری که میتوانی با دیگر طلبه‌ها ساعاتی را سپری کنی. 🔸 آری؛ مدرسه‌ی فیضیه این خصوصیت پدرانه را دارد که به روی هر طلبه‌ای آغوش بگشاید. مدرسه فیضیه نگهبان دارد، اما جلوی ورود هیچ طلبه‌ای را نمی‌گیرد. چون اینجا سالیان درازی است که مأمن طلاب علوم دینی است. فرقی نمی‌کند از کدام شهر یا از کدام مدرسه دیگر آمده باشی. در فیضیه می‌توانید به ملاقات هم بروید، دور هم بنشینید و مباحثه و گفتگو کنید. 🔹فیضیه مأمن و مأوی و مدرس‌ و مصلی و میعادگاه است؛ هم برای اساتید بزرگ حوزه، هم برای طلاب، هم برای تجمعات بزرگ و اثرگذار. مرکز مدیریت حوزه به‌جای خود، اما وجود فیضیه و دارالشفاء و حرم مطهر و مسجد اعظم و مراکزی عمومی از این دست، نقش مهمی در یکپارچه‌سازی و پیوند میان مدارس متعدد و متنوع قم آن هم با آن گستردگی دارد، و شناساندن و بهره‌مندسازی از محضر جمع کثیری از اساتید بزرگ در فنون مختلف دارد. 🔸 اما تهران؛ کجاست مکانی که مأوی و مدرس‌ و میعادگاه اساتید و طلاب باشد؟ اگر اهل علمی از شهری دیگر به تهران بیاید، کجا را دارد که بی‌آنکه از نام و نشانش بپرسند، برای ساعتی هم که شده در آن مأوی گیرد و تنی بیاساید؟ 🔹 اصلا طلبه‌های همین شهر تهران، اگر بخواهند چند ساعتی در یک محیط حوزوی، آسوده‌خاطر کنار هم به گفتگو بنشینند، کجا را دارند؟ آری؛ تهران فیضیه ندارد! تهران دارالشفائی ندارد که اهل علم آن از پیر و جوان به همدلی یکدیگر، ساعتی در سایه‌سار درختان آن به ملاقات و گفتگو بنشینند. 🔸البته تهران هم فیضیه داشت؛ اما در سالهای پس از انقلاب با محذوراتی که بود، محدودش کردند و درب آن را به روی عموم بستند. اما در سالهای کمی دورتر اساتید مبرز حوزه جایی برای بروز و ظهور داشتند، بی‌آنکه درب و دربانی مانع حضور آنها شود، تا جویندگان علم از برکات آنها بهره ببرند. 🔹 وقتی مراکز عمومی و پر رفت و آمد حوزه، به مدارس خصوصی تبدیل شد، (منظورم از مدارس خصوصی مدارسی است که تنها به طلبه‌های همان مدرسه اختصاص دارد و مانع حضور دیگر طلاب میشود)، خیلی از اساتید صاحب‌نام حوزه تهران هم به خانه و مسجد خود محدود شدند. جویندگان علم تنها می‌توانستند به مدارسی بروند که در آن پذیرش شده بودند و ناگزیر از فیض حضور اساتید بزرگ بازماندند. 🔸 اگر امروز در تهران اساتیدی هستند که بقیة‌السلف علمای ماضین‌اند و کاملا از وجودشان بی‌خبر و از نورشان بی‌بهره‌ایم، یک دلیل آن نبود یک مرکز علوم دینی عمومی است که محل رفت و آمد طلاب و فضلای حوزه تهران باشد. نمی‌دانم شاید اگر مراکز اداری حوزه‌ی تهران یا به عبارتی مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران هم به جای یک آپارتمان، در مسجد_مدرسه‌ای بزرگ از همان مدارس کهن تهران استقرار می‌یافت کمی صورت مسأله فرق می‌کرد. شاید میشد از این همه پراکندگی مدارس تهران جلوگیری کرد. سخن کوتاه؛ حوزه تهران نیازمند یک فیضیه است! 🌸 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علیرضا علوی تبار در گفتگو با شرق مطرح کرد؛ 📽 زنان و نسل Z از نگاه یک فعال سیاسی اصلاح طلب: گفت‌و‌گوهایم با آنها امیدبخش نیست! ▫️در مورد نسل Z من چندان امیدوار نیستم. گفت‌و‌گوهایم با آنها امیدبخش نیست. نمی‌خواهم بگویم که همه این نسل این‌طور هستند اما نکاتی را می‌بینم که باعث تعجبم می‌شود. من در این نسل یک نوع لذت‌گرایی خودمحور لحظه‌ای می‌بینم. 🔹بیشتر پاراگراف‌های «فجازی» را ترجیح می‌دهند تا کتاب. حوصله گفت‌و‌گو و مخالفت ندارند. وقتی با حرفشان مخالفت می‌کنید، وارد گفت‌و‌گو نمی‌شود. فکر می‌کنند به تجربه‌های تاریخی و قبل نیاز ندارند. نگاهشان به گذشته و سنت تحقیرآمیز و انباشتی از جهل است نه انباشتی از تجربه‌های پیروزمندانه یا شکست‌خورده نسلی دیگر. نگاه تحقیرآمیز به نسل‌های قبل دارند. من از این جنبه‌ها می‌ترسم. اینکه نسلی در ایران باشد که از گذشته چیزی نداند، از جنگ، از انقلاب، از اصلاحات، از ۸۸ و ... چیزی نداند، نمی‌دانم چطور می‌توان به آن افتخار کرد؟! 🔸البته مقصر این وضعیت حکومت، دستگاه‌های تبلیغاتی و البته ما هستیم. البته به هیچ وجه حاضر نیستم با این نسل وارد گفت‌و‌گوی غیرانتقادی شوم! 🆔 @sedayehowzeh
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 سعید قاسمی: نامه به رهبری زده است که قاتل های شهید عجمیان را عفوکنید! ‌🌹 حوزه انقلابی ┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄ 🆔@river1399