070-01.12.21.mp3
11.06M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه هفتادم
جلد1/سوره بقره/ادامه آیات30 تا ۳۳
یکشنبهشنبه 01.12.21
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
📚این کتاب آموزشی است یا مطالعاتی؟؟؟ (بخشاول)
📌این واضح است که نمیتوان برای یادگیری همه کتاب ها، کلاس رفت و آنها را از طریق آموزش یاد گرفت.
📌این هم واضح است که نمیتوان یک علم را از ابتدا به صورت مطالعهای و خودخوان فراگرفت، بلکه باید در کلاسی شرکت کرد و آموزش دید.
✅پس برخی کتابها آموزشی هستند و برخی مطالعاتی.
⁉️اما سوال این است که:
ملاک تشخیص کتاب مطالعاتی از آموزشی چیست؟ چه کتابهایی را باید مطالعه کرد و چه کتابهایی را باید در کلاس شرکت کرد؟؟؟
♨️پاسخ به این سوال یکی از راههایی است که مشخص میکند آیا کتابهایی مثل مغنی، رسائل، کفایه، نهایه، اسفار، جواهر، حلقات، آثار شهید مطهری و ..... آموزشی هستند یا مطالعاتی؟؟؟؟
🧐نظر شما چیست؟؟؟؟؟
✍محسن ابراهیمی ۰۱.۱۲.۲۳
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
071-01.12.23.mp3
14.89M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه هفتاد و یکم
جلد1/سوره بقره/ادامه آیات۳۰ تا ۳۳
سهشنبه 01.12.23
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
‼️روایات مربوط به اسرار خلقت را به این راحتی انکار نکنیم
✅و إياك أن ترمي أمثال هذه الأحاديث الشريفة المأثورة عن معادن العلم و منابع الحكمة بأنها من اختلاقات المتصوفة و أوهامهم فللخلقة أسرار، و هو ذا العلماء من طبقات أقوام الإنسان لا يألون جهدا في البحث عن أسرار الطبيعة، منذ أخذ البشر في الانتشار، و كلما لاح لهم معلوم واحد بأن لهم مجاهيل كثيرة، و هي عالم الطبيعة أضيق العوالم و أخسها فما ظنك بما وراءها، و هي عوالم النور و السعة
#گزیده_المیزان
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
♨️مقدمه مهم کتاب الانسان بعد الدنیا در مورد تفسیر آیه به آیه
🔰علامه طباطبایی (ره)
🌀هذه رسالة في المعاد نشرح فيها بعون اللّه سبحانه، حال الإنسان بعد حياته الدنيا على ما يقوم عليه البرهان، و يستخرج من الكتاب، و يكشف عنه السنة. غير أنّا آثرنا فيها الاختصار و الاقتصار على كلّيات المعاني، فإنّ المسلك الذي نستعمله من تفسير الآية بالآية، و الرواية بالرواية، بعيد الغور، منيع الحريم، وسيع المنطقة، لا يتيسّر استيفاء الحظّ منه في رسالة واحدة، يقاس فيها النظير بالنظير، و الشبيه بالشبيه، و الأطراف بالنسب، و يؤخذ بها الجار بالجار، و ستقف إن شاء اللّه العزيز على صحّة قولنا هذا.
🌀و من الإنصاف أن نعترف أنّ سلفنا من المفسّرين و شرّاح الأخبار أهملوا هذا المسلك في استنباط المعاني و استخراج المقاصد، فلم يورثونا فيه و لا يسيرا من خطير، فالهاجم إلى هذه الأهداف و الغايات على صعوبة منالها و دقّة مسلكها، كساع إلى الهيجاء بغير سلاح، و اللّه المستعان.
#در_محضر_علامه
#معارف #تفسیر
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
‼️زلزله ای آمده است.......
▫️بنده خدایی ادعا داشت که کارکردن با کامپیوتر را می داند. به او گفتند: خب! کامپیوتر را روشن کن. گفت: بلد هستم اما نه تا این حد.
▫️ادعای این را داشتیم که با همین فقهی که داریم، همین فقهی که بیش از هزار و دویست سال سابقه دارد، می توانیم دنیا را اداره کنیم. سال 57 شد، گفتند: خب! لطفا قوه قضائیه را اسلامی کنید و نظام قضایی را اداره کنید. گفتیم: نه تا این حد. گفتیم: نظام بانک ها ربوی است و باید بر اساس اسلام اداره شود. گفتند: برنامه اسلام را برای نظام اقتصادی بدهید. گفتیم: نه تا این حد. گفتیم: نظام آموزش و پرورش غربی است و باید مدارس اسلامی شود. گفتند: یک برنامه برای اداره مدارس بدهید. گفتیم: نه تا این حد. گفتیم: روانشناسی، گفتیم: مدیریت، گفتیم: خمس و زکات و مالیات .....
▫️وقتی که ادعای اجمالی اولیه، تفصیلی شد، فهمیدیم که: بله!!! انقلاب اسلامی، چنان زلزله ای به جان فقه ما انداخته که تقریبا چیزی از آن باقی نمانده است و هر آنچه بیشتر جستجو کردیم و می کنیم، کمتر می یابیم. دیگر چیز چندان قابل استفاده ای نیست.
▫️برخی خیلی زودتر و حتی قبل از انقلاب اسلامی، این زلزله را حس کردند و برخی تاکنون این زلزله را متوجه نشده اند. آنهایی که متوجه شدند، شروع به بازسازی کردند. شاید در ابتدا چنان تصور می شد که فقط ساختمان ها خراب شده و می توان با همان مصالح و با همان مهندسین و با همان روش ها، بازسازی کرد. شروع به ساختن کردند. اما دیدند که نمی شود.
▫️نه دیگر آن مصالح کافی است. نه آن مهندسین گذشته و نه آن روش های گذشته. همه چیز باید تغییر کند.
▫️فهم سوال، نیمی از جواب است. برخی هنوز سوال را درک نکرده اند.
▫️اما در این عرصه مجاهدانی هم بوده و هستند. هرچند خیلی از آنها گمنام، اما در حال تلاش اند.
🔹امروز در عرصه بازسازی فقه اسلامی، هم در زمینه تکثیر منابع، هم در زمینه تغییر و یا تکثیر روش ها، هم در زمینه تربیت متخصصین جدید و هم در زمینه اصلاح و تغییر رویکردها، تلاش های زیادی در گوشه و کنار حوزه های علمیه می شود و دانستن این مسائل در کنار همه نگرانی ها، انسان را امیدوار می کند. خیلی از تلاش هایی که شده است را خیلی ها نمی دانند. هر چند خیلی از کارها هم نشده است.
🔺هر کس که می تواند در این زلزله برای نجات بی سرپناهان پیرو اهل بیت و بشریتی که امروز از خانه های ناامن و غذای فاسد غربی استفاده می کنند، قدمی بردارد، نباید کوتاهی کند. افراد زیادی هم هنوز زیر آوارها هستند.
▫️در این میان مسئله مدیریت کلان حوزه های علمیه، حفظ و راهبری و حمایت از مجاهدان این عرصه، گفتمان سازی، سعه صدر و بازکردن میدان اندیشه ورزی، اهمیت بسزایی دارد که خوشبختانه از سال های گذشته آغاز شده و امروز هم در بهترین وضعیت نسبت به گذشته است. الحمدلله.
🔹ارزش مجاهدت در این عرصه، اگر بالاتر نباشد، کمتر از مجاهدت های نظامی و اقتصادی و پزشکی و ..... نیست.
✍️محسن ابراهیمی 01.12.25
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
072-01.12.23.mp3
21.57M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه هفتاد و دوم
جلد1/سوره بقره/ آیه34
پنجشنبه 01.12.25
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
📌عبادت، ذاتی سجده نیست. لذا می تواند برای غیر خداوند نیز واقع شود
🔹أن العبادة هي نصب العبد نفسه في مقام العبودية و إتيان ما يثبت و يستثبت به ذلك فالفعل العبادي يجب أن يكون فيه صلاحية إظهار مولوية المولى أو عبدية العبد كالسجود و الركوع و القيام أمامه حينما يقعد و المشي خلفه حينما يمشي و غير ذلك و كلما زادت الصلاحية المزبورة ازدادت العبادة تعينا للعبودية، و أوضح الأفعال في الدلالة على عز المولوية و ذل العبودية السجدة، لما فيها من الخرور على الأرض، و وضع الجبهة عليها،
🔹و أما ما ربما ظنه بعض: من أن السجدة عبادة ذاتية، فليس بشيء، فإن الذاتي لا يختلف و لا يتخلف و هذا الفعل يمكن أن يصدر بعينه من فاعله بداع غير داع التعظيم و العبادة كالسخرية و الاستهزاء فلا يكون عبادة مع اشتماله على جميع ما يشتمل عليه و هو عبادة نعم معنى العبادة أوضح في السجدة من غيرها،
🔹و إذا لم يكن عبادة ذاتية لم يكن لذاته مختصا بالله سبحانه، بناء على أن المعبود منحصر فيه تعالى، فلو كان هناك مانع لكان من جهة النهي الشرعي أو العقلي و الممنوع شرعا أو عقلا ليس إلا إعطاء الربوبية لغيره تعالى، و أما تحية الغير أو تكرمته من غير إعطاء الربوبية، بل لمجرد التعارف و التحية فحسب، فلا دليل على المنع من ذلك، لكن الذوق الديني المتخذ من الاستيناس بظواهره يقضي باختصاص هذا الفعل به تعالى، و المنع عن استعماله في غير مورده تعالى، و إن لم يقصد به إلا التحية و التكرمة فقط، و أما المنع عن كل ما فيه إظهار الإخلاص لله، بإبراز المحبة لصالحي عباده أو لقبور أوليائه أو آثارهم فمما لم يقم عليه دليل عقلي أو نقلي أصلا
#گزیده_المیزان
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
سلام
یه پیشنهاد برای دوستانی که به تازگی به ما ملحق شدن
در مورد صوت های #المیزان پیشنهاد میکنم که ابتدا صوت هایی که روزانه بارگذاری میشه رو گوش کنین و در وقتهایی که صوتی بارگذاری نمیشه و یا وقتتون خالیتر هست، صوتهای قبلی رو گوش کنین.
چون دیدم که برخی از دوستان از صوت اول شروع به استماع کردن، این رو عرض کردم.
ضمنا سعی بفرمایید که یه دور فلسفه رو کار کنین.
همچنین سعی کنید یه دور ادبیات عرب رو در حد درک مطلب فرا بگیرین.
@rooz_fiq
فقه روز | محسن ابراهیمی
📚این کتاب آموزشی است یا مطالعاتی؟؟؟ (بخشاول) 📌این واضح است که نمیتوان برای یادگیری همه کتاب ها، کل
📚این کتاب آموزشی است یا مطالعاتی؟؟؟ (بخش دوم)
▫️در بخش اول از این یادداشت بیان شد که از طرفی نمیتوان برای یادگیری همه کتب مورد نیاز، آنها را آموزش دید و در کلاس شرکت کرد. و از طرفی هم نمیتوان همه علوم را به صورت مطالعه ای و خودخوان فراگرفت. لذا باید ملاکی را تعیین کرد.
▫️غرض از طرح این مسئله این است که ما امروز در نظام آموزشی حوزه های علمیه، از هر علمی، چند کتاب را در کلاس شرکت میکنیم و آن را تحصیل میکنیم.
📎به عنوان مثال در علم اصول، چهارکتاب (در عموم حوزهها: الموجز، اصول الفقه، رسائل و کفایه) را در مدت ۷سال و یا ۱۴ترم میخوانیم.
⁉️حال سوال این است که آیا واقعا لازم است که یک طلبه این میزان از وقت را برای یادگیری علم اصول قرار دهد. خصوصا که عمده این مباحث، همپوشانی دارند و تکراری هستند. باب حجج را یک طلبه ۴ بار میخواند. مباحث الفاظ را ۳ بار میخواند.
❌بحث در این نیست که چه کتابی را بخوانیم. آن بحث دیگری است. بحث در این است که برای آموزش یک علم، چه مباحثی را و در چه حدّی باید در کلاس شرکت کرد.
❌همچنین بحث در این نیست که مثلا در علم اصول در کتاب رسائل و کفایه و حلقات و مناهج و ... مسئله جدید و نظریه جدید وجود ندارد. بحث در روش یادگیری این کتب است. آیا برای یادگیری این کتاب ها باید کل این کتاب را خط به خط در کلاس شرکت کند و یاد بگیرد؟؟؟
🔰سوال را به صورت دیگری مطرح کنم. طلبه ای که در دوره مقدمات، الموجز و اصول فقه را خوانده است، چرا خودش نمیتواند کتاب رسائل را بخواند؟ آیا با اصطلاحات اصولی آشنا نیست؟ آیا متن خوانی عربی نمی داند؟ بله. شاید بشود گفت که هر نویسنده ای زبان عبارتپردازی خاصی دارد. اما برای آشنایی با آن لازم نیست که کل این کتاب را در کلاس شرکت کند.
🌀همین مسئله در مورد فلسفه (خصوصا در مورد اسفار) و همچنین ادبیات عرب، خصوصا در مورد مغنی و حتی سیوطی وجود دارد.
🔰خیلی از این موارد به همان مسئله تماشاچی بودن طلاب در نظام آموزشی برمیگردد.
🔅این یادداشت طولانی شد. در یادداشت بعد جمع بندی خواهم کرد.
✍محسن ابراهیمی ۰۱.۱۲.۲۶
🌀فقهروز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
073-01.12.26-almizan.mp3
14.53M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه هفتاد و سوم
جلد1/سوره بقره/ آیات 35 الی 39
جمعه 01.12.26
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2