eitaa logo
فقه روز | محسن ابراهیمی
2.5هزار دنبال‌کننده
660 عکس
158 ویدیو
8 فایل
دروس و یادداشت‌های محسن ابراهیمی @ebrahimi845
مشاهده در ایتا
دانلود
📝متن جلسه72👆👆 موضوعات: - تفسیر آیه ۳۴ و بحث روائی 🎙صوت جلسه72👇👇
072-01.12.23.mp3
21.57M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه هفتاد و دوم جلد1/سوره بقره/ آیه34 پنج‌شنبه 01.12.25 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
📌عبادت، ذاتی سجده نیست. لذا می تواند برای غیر خداوند نیز واقع شود 🔹أن العبادة هي نصب العبد نفسه في مقام العبودية و إتيان ما يثبت و يستثبت به ذلك فالفعل العبادي يجب أن يكون فيه صلاحية إظهار مولوية المولى أو عبدية العبد كالسجود و الركوع و القيام أمامه حينما يقعد و المشي خلفه حينما يمشي‏ و غير ذلك و كلما زادت الصلاحية المزبورة ازدادت العبادة تعينا للعبودية، و أوضح الأفعال في الدلالة على عز المولوية و ذل العبودية السجدة، لما فيها من الخرور على الأرض، و وضع الجبهة عليها، 🔹و أما ما ربما ظنه بعض: من أن السجدة عبادة ذاتية، فليس بشي‏ء، فإن الذاتي لا يختلف و لا يتخلف و هذا الفعل يمكن أن يصدر بعينه من فاعله بداع غير داع التعظيم و العبادة كالسخرية و الاستهزاء فلا يكون عبادة مع اشتماله على جميع ما يشتمل عليه و هو عبادة نعم معنى العبادة أوضح في السجدة من غيرها، 🔹و إذا لم يكن عبادة ذاتية لم يكن لذاته مختصا بالله سبحانه، بناء على أن المعبود منحصر فيه تعالى، فلو كان هناك مانع لكان من جهة النهي الشرعي أو العقلي و الممنوع شرعا أو عقلا ليس إلا إعطاء الربوبية لغيره تعالى، و أما تحية الغير أو تكرمته من غير إعطاء الربوبية، بل لمجرد التعارف و التحية فحسب، فلا دليل على المنع من ذلك، لكن الذوق الديني المتخذ من الاستيناس بظواهره يقضي باختصاص هذا الفعل به تعالى، و المنع عن استعماله في غير مورده تعالى، و إن لم يقصد به إلا التحية و التكرمة فقط، و أما المنع عن كل ما فيه إظهار الإخلاص لله، بإبراز المحبة لصالحي عباده أو لقبور أوليائه أو آثارهم فمما لم يقم عليه دليل عقلي أو نقلي أصلا 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🌴حریم عشق..... @rooz_fiq
سلام یه پیشنهاد برای دوستانی که به تازگی به ما ملحق شدن در مورد صوت های پیشنهاد میکنم که ابتدا صوت هایی که روزانه بارگذاری میشه رو گوش کنین و در وقتهایی که صوتی بارگذاری نمیشه و یا وقتتون خالی‌تر هست، صوتهای قبلی رو گوش کنین. چون‌ دیدم که برخی از دوستان از صوت اول شروع به استماع کردن، این رو عرض کردم. ضمنا سعی بفرمایید که یه دور فلسفه رو کار کنین. همچنین سعی کنید یه دور ادبیات عرب رو در حد درک مطلب فرا بگیرین. @rooz_fiq
فقه روز | محسن ابراهیمی
📚این کتاب آموزشی است یا مطالعاتی؟؟؟ (بخش‌اول) 📌این واضح است که نمیتوان برای یادگیری همه کتاب ها، کل
📚این کتاب آموزشی است یا مطالعاتی؟؟؟ (بخش‌ دوم) ▫️در بخش اول از این یادداشت بیان شد که از طرفی نمیتوان برای یادگیری همه کتب مورد نیاز، آنها را آموزش دید و در کلاس شرکت کرد. و از طرفی هم نمیتوان همه علوم را به صورت مطالعه ای و خودخوان فراگرفت. لذا باید ملاکی را تعیین کرد. ▫️غرض از طرح این مسئله این است که ما امروز در نظام آموزشی حوزه های علمیه، از هر علمی، چند کتاب را در کلاس شرکت می‌کنیم و آن را تحصیل میکنیم. 📎به عنوان مثال در علم اصول، چهارکتاب (در عموم حوزه‌ها: الموجز، اصول الفقه، رسائل و کفایه) را در مدت ۷سال و یا ۱۴ترم میخوانیم. ⁉️حال سوال این است که آیا واقعا لازم است که یک طلبه این میزان از وقت را برای یادگیری علم اصول قرار دهد. خصوصا که عمده این مباحث، ‌هم‌پوشانی دارند و تکراری هستند. باب حجج را یک طلبه ۴ بار میخواند. مباحث الفاظ را ۳ بار میخواند. ❌بحث در این نیست که چه کتابی را بخوانیم. آن بحث دیگری است. بحث در این است که برای آموزش یک علم، چه مباحثی را و در چه حدّی باید در کلاس شرکت کرد. ❌همچنین بحث در این نیست که مثلا در علم اصول در کتاب رسائل و کفایه و حلقات و مناهج و ... مسئله جدید و نظریه جدید وجود ندارد. بحث در روش یادگیری این کتب است. آیا برای یادگیری این کتاب ها باید کل این کتاب را خط به خط در کلاس شرکت کند و یاد بگیرد؟؟؟ 🔰سوال را به صورت دیگری مطرح کنم. طلبه ای که در دوره مقدمات، الموجز و اصول فقه را خوانده است، چرا خودش نمیتواند کتاب رسائل را بخواند؟ آیا با اصطلاحات اصولی آشنا نیست؟ آیا متن خوانی عربی نمی داند؟ بله. شاید بشود گفت که هر نویسنده ای زبان عبارت‌پردازی خاصی دارد. اما برای آشنایی با آن لازم نیست که کل این کتاب را در کلاس شرکت کند. 🌀همین مسئله در مورد فلسفه (خصوصا در مورد اسفار) و همچنین ادبیات عرب، خصوصا در مورد مغنی و حتی سیوطی وجود دارد. 🔰خیلی از این موارد به همان مسئله تماشاچی بودن طلاب در نظام آموزشی برمیگردد. 🔅این یادداشت طولانی شد. در یادداشت بعد جمع بندی خواهم کرد. ✍محسن ابراهیمی ۰۱.۱۲.۲۶ 🌀فقه‌روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
📝متن جلسه73👆👆 موضوعات: - ماجرای وارد شدن ادم به جنت و خروج از آن به وسوسه ابلیس لعین 🎙صوت جلسه73👇👇
073-01.12.26-almizan.mp3
14.53M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه هفتاد و سوم جلد1/سوره بقره/ آیات 35 الی 39 جمعه 01.12.26 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
فقه روز | محسن ابراهیمی
#المیزان متن خوانی تفسیر المیزان جلسه هفتاد و سوم جلد1/سوره بقره/ آیات 35 الی 39 جمعه 01.12.26
بحث جلسه آینده بحث خیلی مهم و مفیدی است. درباره تاثیر یاد و اعتقاد به خداوند در زندگی انسان.
🌴مَرَنج و مَرَنجان....... @rooz_fiq
🌀در نگاه خیلی از اسلام‌شناسان اسلامی و علمای دینی از ابتدای نشو و نمای اندیشه اسلامی، دین آمده بود تا اینکه تکلیف فرد و وظایف او را مشخص کند. 🌀هرچند که این تکالیف منحصر به تکالیف فرد در ارتباط با خداوند متعال نبود، بلکه وظایف فرد در قبال سایر افراد و حکومت و .... نیز بیان می‌شد، اما گویا این مسئله مورد توجه نبود که اساسا دین، برای اداره و تنظیم امورات یک جامعه آمده است و اگر جامعه به طور کلی اسلامی نشود، دین اقامه نخواهد شد. ✅تا اینکه در ده‌های اخیر این اندیشه مورد توجه و تبیین قرار گرفت که اساسا رهگذر رسیدن انسان‌ها به مقصد اعلای دین، جامعه است و اگر جامعه به صورت دینی اجرا نشود، دین به هدف خود نخواهد رسید. 📎توجه به اجتماعی بودن دین همانند اصالت وجود در فلسفه است که نگاه به همه مسائل را تغییر داد. 🔅این اندیشه سپس تکمیل‌تر شد که رکن اساسی جامعه، حکومت است و بدون حکومت، جامعه اسلامی نخواهد شد و در پله بعد بیان شد که در عصر غیبت، فقط فقیه، ولایت دارد. 🔰کتاب "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن" که محصول بیانات رهبری است، یکی از بهترین آثار در تبیین این اندیشه است. 📌مطمئن باشید که با خواندن این کتاب، به نگاهی متفاوت به آنچه تاکنون نسبت به دین داشته اید، خواهید رسید. و فهم بسیاری از مبانی انقلاب و همچنین رفتارها و تصمیمات امامین انقلاب برای شما تسهیل خواهد شد. ‼️این را هم عرض کنم که این کتاب را می‌توان با مطالعه فهمید و نیازی به اینکه حتما تدریس شود و به صورت تدریسی آن را فرابگیرید، نیست. نهایتا اگر جایی از کتاب برایتان سوال بود، از اساتید بپرسید. 🕐ایام تعطیلات عید و ماه مبارک رمضان فرصت خوبی‌ست که نگاه‌مان به دین را ارتقاء دهیم. 👈پس از این کتاب و در تعمیق و امتداد این اندیشه نیز مواردی برای مطالعه وجود دارد که انشالله عرض خواهد شد. ✍محسن ابراهیمی ۰۱.۱۲.۲۷ 🌴فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
📝متن جلسه74👆👆 موضوعات: - تفاوت انسان مومن و کافر در نگاهشان به دنیا و سعادت و شقاوت آنها 🎙صوت جلسه74👇👇
074-01.12.27-almizan.mp3
15.53M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه هفتاد و چهارم جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات 35 الی 39 شنبه 01.12.27 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
فقه روز | محسن ابراهیمی
#المیزان متن خوانی تفسیر المیزان جلسه هفتاد و چهارم جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات 35 الی 39 شنبه 01
🔰تفاوت نگاه مومن و کافر به دنیا و تاثیر آن در زندگی ▫️إذا أمعنت النظر في الحياة الدنيا على اختلاف جهاتها و تشتت أطرافها و أنحائها و وحدتها و اشتراكها بين المؤمن و الكافر وجدتها بحسب الحقيقة و الباطن مختلفة في الموردين بحسب ذوق العلم بالله تعالى و الجهل به ▫️فالعارف بمقام ربه إذا نظر إلى نفسه و كذلك إلى الحياة الدنيا الجامعة لأقسام الكدورات و أنواع الآلام و ضروب المكاره من موت و حياة، و صحة و سقم، و سعة و إقتار، و راحة و تعب، و وجدان و فقدان. ▫️على أن الجميع (أعم مما في نفس الإنسان أو في غيره) مملوكة لربه، لا استقلال لشي‏ء منها و فيها، بل الكل ممن ليس عنده إلا الحسن و البهاء و الجمال و الخير على ما يليق بعزته و جلاله، و لا يترشح من لدنه إلا الجميل و الخير، فإذا نظر إليها و هي هكذا لم ير مكروها يكرهه و لا مخوفا يخافه، و لا مهيبا يهابه، و لا محذورا يحذره، بل يرى كل ما يراه حسنا محبوبا إلا ما يأمره ربه أن يكرهه و يبغضه، و هو مع ذلك يكرهه لأمره و يحب ما يحب و يلتذ و يبتهج بأمره لا شغل له إلا بربه ▫️كل ذلك لما يرى الجميع ملكا طلقا لربه لا نصيب و لا حظ لشي‏ء غيره في شي‏ء منها، فما له و لمالك الأمر و ما يتصرف به في ملكه؟ من إحياء و إماتة، و نفع و ضر و غيرها، فهذه هي الحياة الطيبة التي لا شقاء فيها البتة و هي نور لا ظلمة معه، و سرور لا غم معه و وجدان لا فقد معه و غنى لا فقر معه كل ذلك بالله سبحانه ▪️و في مقابل هذه الحياة حياة الجاهل بمقام ربه، إذ هذا المسكين بانقطاعه عن ربه لا يقع بصره على موجود من نفسه و غيره إلا رآه مستقلا بنفسه ضارا أو نافعا خيرا أو شرا ▪️فهو يتقلب في حياته بين الخوف عما يخاف فوته، و الحذر عما يحذر وقوعه و الحزن لما يفوته و الحسرة لما يضيع عنه من جاه أو مال أو بنين أو أعوان و سائر ما يحبه و يتكل و يعتمد عليه و يؤثره. @rooz_fiq
فقه روز | محسن ابراهیمی
🔰تفاوت نگاه مومن و کافر به دنیا و تاثیر آن در زندگی ▫️إذا أمعنت النظر في الحياة الدنيا على اختلاف ج
در جلسه اخیر (جلسه۷۴) این متن توضیح داده شد. متن بسیار زیبا و پرمعنایی‌ست. خصوصا آنجا که میفرماید: "لاشغل له الا بربه" اگر مقداری اطلاعات فلسفی، خصوصا معنای وجود ربطی و همچنین رابطه علت و معلول، همراه شما باشد، این متن بسیار اثرگذار تر خواهد بود. @rooz_fiq
🌴آنکه بی باده کند جان مرا مست کجاست؟ @rooz_fiq
باسلام ❇️دوستانی که قصد دارن در ایام نوروز و ماه مبارک کتاب " اندیشه اسلامی در قرآن" اثر رهبر معظم انقلاب رو مطالعه کنن، در صورت تمایل در گروه زیر عضو بشن. انشالله قصد داریم برخی نکات رو با هم مباحثه کنیم. ‼️لطفا فقط بزرگوارانی عضو شوند که قصد مطالعه کتاب را دارند. 🔗لینک گروه: https://eitaa.com/joinchat/749011294Cf663da7884 @rooz_fiq