eitaa logo
فقه روز | محسن ابراهیمی
1.9هزار دنبال‌کننده
620 عکس
142 ویدیو
7 فایل
دروس و یادداشت‌های محسن ابراهیمی @ebrahimi845
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐 جایگاه و تبویب علم اصول در دیدگاه شیخ انصاری (ره) بر اساس کتاب رسائل 🔹مسئله جایگاه و تبویب علم اصول، موضوعی است که تقریبا در همه کتب اصولی مورد بحث واقع می شود. آقای مظفر (ره) (به تبع آخوند خراسانی (ره)) در ابتدای باب حجج از کتاب اصول فقه، اشکالی را به شیخ(ره) و قدمای علم اصول وارد کرد و فرمود که ایشان موضوع علم اصول را «ادله اربعه» قرار داده اند و بر این اساس عمده مباحث علم اصول از این علم خارج می شود و نهایتا می توان مباحث حجت را داخل در علم قرار داد. 🔹 اما به نظر می رسد که جناب شیخ انصاری نگاه متفاوتی به علم اصول و تبویب آن دارد و لذا این اشکال به جناب شیخ (ره) وارد نیست و شیخ(ره) نیز این اشکال را به قدما وارد نمی داند. 🔹مرحوم شیخ در مواضعی از کتاب رسائل (ابتدای مبحث قطع، مبحث خبر واحد، تنبیهات ابتدایی استصحاب) به این مسئله پرداخته اند و با توجه به این موارد و همچنین بر اساس ساختار کتاب رسائل، نگاه شیخ (ره) به جایگاه و تبویب علم اصول بدست می آید که در ادامه به صورت مختصر تبیین می شود. 🔹جناب شیخ انصاری(ره) چنین معتقدند که علم اصول علمی است که واسطه بین علم کلام و علم فقه است. (علم کلام امروزه مشترک لفظی است. منظور از علم کلام، همان علمی است که عقاید اسلامی در آن علم تبیین می شود). 🔹ما حصل علم کلام این است که ما انسان هایی هستیم که دارای تکالیفی از جانب شارع هستیم. این تکالیف را شارع در منابعی قرار داده است که در هر دوره و هر شرایطی باید از این منابع، احکام اسلامی استخراج شوند. این منابع: کتاب، سنت و عقل هستند. تا اینجا علم کلام تمام می شود و از اینجا به بعد علم اصول آغاز می شود. 🔹 حال که ما تکالیفی داریم که در منابع وجود دارند، می دانیم که برای استخراج احکام از این منابع، به هایی نیاز می باشد که بوسیله آنها احکام الهی استخراج شوند. از آنجایی که می دانیم که ثواب و عقاب و توان پاسخگویی در قیامت بر اساس همین احکام الهی است، باید ابزارهایی استفاده کنیم که داشته باشند و احکامی که بر اساس آنها بدست می آیند، عمل به آنها موجب معذوریت باشند. 🔹با این نگاه، وظیفه علم اصول این است که تمام ابزارهایی که حجت هستند و مجتهد برای استنباط احکام به آنها نیاز دارد را تامین کند. و با همین نگاه است که شیخ(ره) در ابتدای استصحاب می فرماید: «بمعونتها یستنبط». با توجه به این نظام فکری،حجیت کتاب، سنت و عقل در علم اصول مورد بررسی قرار نمیگیرد و به صورت اصل موضوع از علم کلام پذیرفته می شوند و فقط بحث از حجیت ابزار استنباط داخل در علم اصول است. همینطور که معلوم شد در این نگاه، بحث صغریات و کبریات مطرح نمی شود. انحراف از این نوع نگاه به علم اصول را آخوند خراسانی (ره) ایجاد کرد و بقیه هم عمدتا تابع آخوند هستند. 🔹این نگاه به علم اصول را حضرت امام (ره) از مرحوم آیت الله بروجردی (ره) تبیین می کند. برای مراجعه می توان به کتاب انوار الهدایه بحث خبر واحد، پاورقی تهذیب الاصول بحث اصولی بودن مقدمه واجب و لمحات الاصول بحث موضوع علم اصول مراجعه کرد. 🔹 حال باید بر اساس این نگاه کلی، ساختار علم اصول طراحی شود. شیخ چنین معتقد است که چون طبق قاعده «کل ما بالعرض لابد ان ینتهی الی ما بالذات» باید برای حجج (ابزارهای استنباط) یک حجت بالذات قرار داد و بقیه را به او ارجاع داد. 🔹ایشان می فرمایند که آنچه که حجت بالذات است، قطع است. لذا بحث را از حالات سه گانه مکلف شروع می کنند. سایر اصولیین هم ولو اینکه اینگونه تبویب را منکر باشند، اما لاجرم آن را در عمل پیاده می کنند. 🔹جناب شیخ بحث را از قطع شروع می کند و در تنبیهات، مصادیقی از قطع را مانند قطع حاصل از مقدمات عقلیه، علم اجمالی، قطع قطاع، بحث می کند. این موارد، از مواردی که رجوع به قطع می کنند، نیستند بلکه مصداق قطع هستند. 🔹سپس وارد ظنون می شوند و پس از یک بحث ثبوتی در امکان تعبد به ظنون وارد بحث اثباتی وقوع تعبد به ظنون می شوند. ظنون چون حجیت بالذات ندارند، باید به نحوی به قطع برگردند. ✍محسن ابراهیمی (برگرفته از تدریس رسائل استاد فرحانی) @rooz_fiq
🔸۹دی 🌀۹دی، بیانگر این مطلب است که مردم می فهمند. بیانگر این است که جامعه رشدی کرده است که میتواند پس از گذشت ۳۱ سال از انقلاب، تمام قد با همان شور و نشاط سال۵۷، به میدان بیاید و از انقلابش دفاع کند. 🌀حماسه ۹دی۸۸، اهمیت بالاتری از حماسه بهمن ۵۷ دارد، چرا که این مردم، عملکرد ۳۰ ساله این انقلاب را دیده اند و باز هم آمده اند. یعنی واقعا حکومت اسلامی را انتخاب کرده اند. 🌀خالقان حماسه ۹دی، لزوما همان انقلابیون ۵۷ هم نیستند. بلکه نسل سوم انقلابند که برخی از آنها امام را هم ندیده اند. اما باز هم آرمانِ انقلاب را پاسداری می کنند. 🌀یک نتیجه از این نگاه، این است که باید به مردم اعتماد کرد و قدر آنها را دانست و به آنها تکیه کرد. اگر به آنها میدان داده شود، اقتصاد و فرهنگ را هم اصلاح می کنند. کما اینکه در ۱۳دی۹۸ بزرگترین حرکت فرهنگی کشور را پس از گذشت ۴۱سال از انقلاب، رقم زدند. 🌀نتیجه دوم اینکه یکی از مشکلات اساسی، مسئولین هستند. آنها از مردم عقب افتاده و خسته و یا فاسد شده اند. لذا رهبر انقلاب، دولت جوان انقلابی را راهکار برون رفت از وضع فعلی دانستند. 🌀نتیجه سوم، ایمان مضاعف به آقا و مولایمان، سیدعلی خامنه ایست. اگر انقلابیون ۵۷ فرزندان خمینی هستند، اگر رزمندگان دفاع مقدس محصول تربیت امام خمینی هستند، جوانان انقلابی امروز در همه جهان و ملت رشید انقلابی ایران و جبهه جهانی مقاومت، پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب، حاصل مدیریت ۳۰ساله رهبر معظم انقلاب است. ✍محسن ابراهیمی ۹۹/۱۰/۹ @rooz_fiq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ آزادسازی نبل و الزهرا و حضور حاج قاسم در میدان رزم 📌 @ponezs
هدایت شده از المرسلات
📝| مطهری یا مطهری ؟؟؟ ✍محسن ابراهیمی ▫️شهید مطهری در کلام امام خمینی و رهبر انقلاب، از دو جنبه مورد رجوع و استفاده است. ▫️یک جنبه آثار ایشان است. آثار ایشان به گفته امام خمینی، برای عارف و عامی سودمند است و نباید گذاشت که فراموش شود و به تعبیر رهبر انقلاب، این آثار هنوز به‌روز و پاسخگوست. ▫️آنچه از مراجعه به آثار ایشان بدست می آید، یک جهان‌بینی و یک اسلام شناسی صحیح و بی بدیل است. ▫️اما شهید مطهری وجهه دیگری هم دارد و آن شخصیت شهید است. شخصیت او مشتمل بر علم، معنویت، زمان‌شناسی، تکلیف‌گرایی، فقاهت، اجتهاد، فلسفه و ... است. ▫️بخش معظمی از تاکیدات رهبر انقلاب خصوصا خطاب به طلاب، توجه به این نکته است که ما برای هر دورانی نیاز به شهید مطهری ها داریم و حوزه علمیه، باید شهید مطهری تربیت کند با همان توانمند ها و روحیات. ▫️اما برای شهید مطهری شدن، صرف خواندن کتاب های او کفایت نمی کند. بلکه باید سیره علمی و عملی او را مورد تحقیق قرار داد تا بدست آید که شهید مطهری شهید مطهری شده است؟ ▫️آنچه به نظر می‌رسد این است که تحصیل عمیق حوزوی همچون فقه و اصول و فلسفه و همچنین معنویت، دو رکن اساسی در تشکیل شخصیت شهید است. ▫️او نزد امام و نزد علامه را که از کتب اصلی فلسفه هستند، خوانده است. او در حوزه علمیه، مطول و کفایه و اسفار و شفا تدریس کرده است. در کنار آن به طور وحشتناکی اهل مطالعه کتب مختلف بوده است. همچنین از آثار او و بیانات اطرافیان او بدست می آید که معنویت از ابعاد اصلی زندگی او بوده است. ▫️خلاصه اینکه علاوه بر خواندن آثار شهید مطهری، خصوصا طلاب باید سعی کنند که شهید مطهری بشوند و خواندن همین فقه، اصول و فلسفه رایج (البته عمیق و محتوایی) از شروط لازم مطهری شدن است. هر چند کافی نیست. ۹۹/۱۰/۱۰ @almorsalaat
🏴 چند کلامی از دل درباره آیت الله مصباح یزدی 🔰 ایامی که بودیم به قاعده محبتی که به انقلاب و دین داشتیم همواره در کشاکش با استاد و دانشجویِ مخالف خوان بودیم فکر و ذکرمان دفاع از هویت انقلابی و دینی بود. در میانه ی هزار کتاب و مقاله و سخنرانی شبهه انگیز، ما دست پُری نداشتیم و در ظلمات دنبال بارقه ی نوری می گشتیم. اما زمانی که با آیت الله مصباح یزدی آشنا شدیم انگار همه دغدغه ها منحل و بال پرواز در دریای معرفت گشوده شد و در آن جنگ احساس قدرت کردیم. یادم می آید آنقدر غرق در لذت خواندن و شنیدن اندیشه های او می شدیم که محبت او تمام وجودمان را فرا می گرفت. فکر می کردم برای این همه ایتام آل محمد در دانشگاه پدری مهربان پیدا شده که برهانش قاطع و شمشیر کلامش صارم است. 🔰 یادم می آید در سال 88 توانستیم ایشان را به دانشگاه دعوت کنیم. اولین باری بود که نور چهره او را از نزدیک می دیدم. تواضع عجیب و غریب این مرد الهی ما را که از او کوهی از علم در ذهن داشتیم، حیران می کرد. این اولین بار بود که توفیق داشتم دست ایشان را ببوسم و با زبان بی زبانی از او تشکر کنم و بگویم چقدر به او مدیونم و ما را از دل چه ظلماتی در آورده است. 🔰 بعدها رنگ و بوی همین مرد، ما را به حوزه علاقه مند کرد. یادم می آید در جلسه مصاحبه ورود به یکی از مدارس قم، مصاحبه کننده محترم پرسید: «آمدی به حوزه که مثل چه کسی شوی؟» گفتم: «امام خمینی که دست یافتنی نیست دوست دارم شبیه آقای شوم.» گرچه بعدها به این خیال خام و وهم رسیدن به رتبه چنین مردی خندیدم! 🔰در قم توفیق داشتم با استادی همراه باشم تا بخش هایی از اندیشه های فلسفی، قرآنی و سیاسی ایشان و وجوه معنوی این مرد بزرگ را بر ما روشن کند. آنجا بود که فهمیدم آن عالمِ بی بدیلی که عاشقش بودیم را تا الان اصلا نمی شناختیم. آنچه در ذهن بود تنها تصویری مبهم و اولیه از واقعیت ایشان بود. 🔰 جلسات اخلاق ایشان پاتوق هفتگی ما بود. این مرد عجیب بود. هر چه می کردیم در این جلسات از او یک «من» بشنویم چیزی نصیبمان نمی شد. در این درسها که عنوانش «اخلاق» بود، چنان متخلق و وارسته و متواضع حاضر می شد که نیازی به سخن گفتن باقی نمی ماند. 🔰 از آن روز تا امروز محبت این مرد الهی در دل فزون شد و کتابها و اندیشه اش ما را در غیبت امام و علامه به محضر آنان می برد. خبر ارتحال او یکبار دیگر تمام عالم را بر سرمان آوار کرد و احساس می کنم مهربان که در بخش زیادی از زندگی پشتیبان فکری ما بوده است را از دست داده ام رحمه الله علیه... 🔰 عزیز وقتی هدف دشمن قرار گرفت و پاره پاره شد، همه مظلومیت و حماسه او را دیدند ولی مصباح یزدی سالهای سال هدف تیر و فحش و تحریف و ناسزای بی انصاف ترین مردمان بود ولی این شهادت تدریجی صدایی نداشت به همین دلیل فکر می کنم او از حاج قاسم هم مظلومتر بود. خدا به رهبر انقلاب صبر دهد بهترین هایش در این یک سال آسمانی شدند ... 🖊 سید محمد هاشمی @ofoqemobin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روایت آیت‌الله جوادی‌آملی از امضا بر کفن سردار سلیمانی/گریه‌ در فراق حاج قاسم @rooz_fiq
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
آرام گرفتن پیکر مطهر حضرت آیت الله مصباح یزدی در حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) 🏴 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از المرسلات
💠حجیت ظن اطمینانی 🔰محسن ابراهیمی 🔺همینطور که شنیده اید، یکی از ارکان روش اجتهادی جناب شیخ اعظم (ره)، مسئله تراکم ظنون است. شاخصه اصلی تراکم ظنون، حجیت است. جناب شیخ در بحث استدلال به آیه نبا در حجیت خبرواحد، اثبات این مطلب را با توجه به آیه نبا بیان می کند. 🔺استدلال مشهور به آیه نبا مبتنی بر مفهوم داشتن آیه نبا (مفهوم وصف و یا مفهوم شرط) است که بر این اساس حجیت (عدم وجوب تبین) خبر غیرفاسق (عادل) بدست می آید. اما شیخ این استدلال را قبول نمی کند و می فرماید که وصف (خصوصا وصف غیرمعتمد به موصوف که شبیه به لقب است) مفهوم ندارد و از شرایط مفهوم داشتن جمله شرطیه این است که سه جزئی باشد، حال آنکه جمله شرطیه آیه نبا، دوجزئی است. 🔺ایشان در ضمن اشکالات، طریق دیگری را برای استدلال بیان می کنند و آن استفاده از منطوق تعلیل موجود در آیه است. بر اساس این تعلیل، ملاک وجوب تبین در خبر واحد این است که از در معرض مخالفت با واقع قرارگرفتن و به تبع آن وقوع ندامت جلوگیری شود. 🔺شیخ می فرماید که چون این آیه ملقاه به عرف است، ملاک ندامت نیز عرفی است و در عرف، برای جلوگیری از ندامت لازم نیست که حتما بر اساس تحصیل حرکت کنیم بلکه اگر کار را بر اساس نیز انجام دهیم، این کار جاهلانه نیست و کشف خلاف آن سبب بروز ندامت نمی شود. در نتیجه، معلول (وجوب تبین) نیز به غرض تحصیل اطمینان صورت می گیرد و هر چند که با توجه به اشتقاق کلمه تبین، مراد از تبین، تبین علمی و برای تحصیل علم است، اما با توجه به تعلیل آیه، تحصیل اطمینان کفایت می کند. 🔺نتیجه این تحلیل این است که نه تنها خبر عادل که نوعا اطمینان ساز است، حجت می شود بلکه اگر خبرفاسق نیز به وسیله تبین و لحاظ قرائن خارجی، مورث اطمینان شود، حجت است. 🔺مرحوم شیخ توسعه دیگری که در آیه بیان می کنند، این است که بر اساس این تعلیل، نه تنها در مورد خبرواحد، بلکه به طور کلی، در مورد هر حکم شرعی و از هر طریقی، حجت است. و در واقع این قاعده (حجیت کل ما یفید الاطمینان) قاعده کلی باب ظنون است و میتوان آن را در ابتدای ظنون و قبل از وارد شدن در اثبات حجیت ظنون خاصه و پس از تاسیس اصل اولی در باب ظنون (عدم حجیت ظنون) این را مطرح کرد که قاعده کلی در حجیت مطلق ظنون، حصول اطمینان است. 🔺تنها مشکل این است که جناب شیخ در آخرین جمله بحث درباره آیه نبا می فرمایند که تبین اطمینانی نمی تواند مراد از آیه باشد، چون در این صورت، آیه مورد خود (خبر ولید به ارتداد بنی المصطلق) را در بر نمی گیرد. این اشکال، تنها اشکال در مقابل این سازمان است. اگر این اشکال پاسخ داده شود، حجیت ظن اطمینانی در مورد همه ظنون با توجه به آیه نبا اثبات می شود. البته شیخ در دو موضع از عبارت، این مطلب (حجیت اطمینان بر اساس تعلیل) را بیان می کند و فقط در یک موضع این اشکال را مطرح می کند، علاوه بر اینکه این عبارت، در سه مورد از نسخه های رسائل وجود ندارد. @almorsalaat
خطابات قانونیه الحمدلله چند روز پیش موضوع پایان نامه ام تصویب شد. "مقایسه بین نظریه خطابات عام آخوند خراسانی و خطابات قانونیه امام خمینی و تاثیر آن در مسئله ترتب". آنچه که بر میاد از نظریه امام، این است که تاثیر شایانی در فقه و فهم نصوص شرعی دارد. راهنمایم در این پایان نامه، استاد علی فرحانی است که الحمدلله از معدود افراد متخصص در شناخت منظومه فکری امام در حال حاضر هستند. انشالله گزیده بررسی ها در این موضوع را به اشتراک خواهم گذاشت. ۹۹/۱۰/۳۰ @rooz_fiq
🌀خاطرات من از آیت الله مصباح ▫️تا آنجایی که به یاد دارم، اولین آشنایی بنده با ایشان، در دوران دانشجویی بود. سال ۸۴ که به دانشگاه وارد شدیم، هنوز بقایای جریان اصلاحات و مسائل و شبهات فکری توسط دنباله های دانشجویی آنان، ترویج می شد. ما که از همان ابتدا در سنگر بسیج دانشجویی قرار گرفتیم، با این مباحث مواجه شدیم و ملجا ما آثار شهید مطهری و آیت الله مصباح بود. خصوصا که جبهه اصلاحات به این دلیل که آیت الله مصباح پنبه افکار ایشان را زده بود، عنایت خاصی به ایشان داشتند. ▫️کتاب های نظریه سیاسی اسلام، کاوش‌ها و چالش‌ها، ولایت فقیه، پرسش‌ها و پاسخ‌ها، جان‌ها فدای دین و برخی دیگر از کتب را در این ایام خواندم. ▫️در خاطرم هست که در سال ۸۵ در بسیج دانشجویی دانشکده مهندسی تحت راهنمایی های مرحوم حجت الاسلام کرامت، عکس نوشته‌هایی از مطالب کتاب جان‌ها فدای دین ایشان در سطح دانشکده نصب کردیم. ▫️در سال ۸۵ از طرف بسیج دانشجویی دانشگاه برای طرح ولایت کشوری (که حضور در آن برای هر بسیجی مایه افتخار بود) معرفی شدم ولی به دلایلی آن دوره را موفق به شرکت نشدم و به جای آن در طرح ولایت استانی خوزستان که الگوبرداری از طرح ولایت کشوری و در محضر استاد آیت الله فرحانی بود، شرکت کردم. ▫️در سال ۸۶ در اردوی تشکیلاتی بین دو ترم که با بسیج دانشجویی به قم آمدیم و اتفاقا بنده هم مسئول آن اردو بودم، در جلسه ای به محضر آیت الله مصباح رسیدیم و از بیاناتشان بهره‌مند شدیم. در همان اردو در جلسه ای در تهران خدمت آیت الله خوشوقت رسیدیم و در حاشیه جلسه در مورد آمدن به حوزه با ایشان مشورت کردم. ▫️محوریت و ساختار اصلی دوره‌ی معرفتی تشکیلاتی با برکت الصافات که توسط بسیج دانشجویی در سال ۸۷ ایجاد شد، اندیشه‌ها، آثار و شاگردان آیت الله مصباح بودند. ▫️از ایشان در سال ۸۸ در اوج فضای انتخاباتی آن سال، به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله مطهری برای حضور در دانشگاه دعوت به عمل آمد و دانشکده علوم مزیّن به قدوم ایشان شد. حضور ایشان در آن ایام، تطهیر کننده حضور انتخاباتی چند روز قبل میرحسین بود. جلسه پر از استرسی بود. چون احتمال داشت که جلسه را برخی سبزی‌ها به هم بریزند. ▫️با این حال و هوا، از انگیزه های اصلی بنده برای آمدن به حوزه، جذابیت هایی بود که موسسه امام برای ما داشت و در سال ۸۸ وارد حوزه شدیم. ▫️بعد از اینکه به حوزه آمدیم، شرکت در درس اخلاق ایشان، از بهترین لحظات ما بود. ▫️از سال ۹۰ آشنایی بیشتر با اندیشه‌های فلسفی ایشان در جلسات تدریس بدایه استاد علی فرحانی و مطالعه نقدهای ایشان به علامه در کتاب تعلیقه بر نهایه و کتاب آموزش فلسفه اتفاق افتاد. هرچند همه اشکالات ایشان توسط استاد پاسخ داده می شد ولی توجه به نقدهای ایشان، در فهم عمق فلسفه علامه بسیار یاری کننده بود. ▫️سپس در سال ۹۲ دروس برهان شفا، نهایه و جلد اول اسفار را با صوت های ایشان کار کردیم. ▫️یکبار در جلسه ای عمومی در موسسه به محضر ایشان رسیدیم. بعد از جلسه با یکی از دوستان با آسانسور به طبقه پایین موسسه رفتیم. هنگام خروج از آسانسور، ناگهان ایشان را دیدیم و چون زیارتشان غیرمنتظره بود، دست پاچه شدیم و نمی دانستیم چکار کنیم. خدا توفیق داد و دست مبارکشان را بوسیدیم. ▫️در سال ۹۳ خدا با ما یار بود و با هماهنگی های ابوالزوجه که خود از دانش آموختگان موسسه است، جهت قرائت خطبه عقدمان در روز نیمه شعبان به محضرشان رسیدیم. آیت الله مصباح وکیل همسرم و حجت الاسلام جلالی وکیل بنده شدند. ▫️ بعد از گذشت چند سال از حضور در حوزه ایشان را یک فیلسوف، مفسر و حامی ولایت می دانستیم. در جلسات استاد فرحانی، متوجه شدیم که ایشان فقیه توانمندی هم هستند. ▫️وقتی متوجه شدم که ایشان از اخص شاگردان سلوکی آقای بهجت بوده اند، قدر و منزلتشان در نگاهم چند برابر شد. دیدن ایشان بر بالای قبر آقای بهجت در حرم، از شیرین ترین تصاویر بود. ▫️اینطور می توانم جمع بندی کنم که شخصیت فعلی خودم را بسیار تحت تاثیر اندیشه‌ها و سیره این عالِم تکرار نشدنی می دانم. هر چند زیاد به صورت حضوری به محضرشان نرسیدم، اما ایشان برای بنده جایگاه پدری داشتند و با رفتنشان داغدار شدم. 📌شادی روح متعالی ایشان فاتحه ای بخوانیم. ۹۹/۱۱/۲ 🔘کانال شخصی محسن ابراهیمی https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🔸مباحثه ترم دوم کتاب رسائل۲ پایه۷، انشالله از روز شنبه به صورت مجازی آفلاین شروع خواهد شد‌. ✅موضوع بحث: ادامه حجیت خبرواحد (دلیل اجماع) است. صوت جلسات در گروه زیر بارگذاری خواهد شد. 👇 https://eitaa.com/joinchat/3540058175C39d23a8152 صوت جلسات ترم اول نیز در همین گروه و همچنین کانال زیر قابل دسترسی است 👇https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
✅ احیای کتاب بحارالانوار و تولید علوم انسانی 🔸معروف است که در شروع دوران غیبت، علمای شیعه با چهارصد اصل روایی که معروف به هستند، مواجه بودند. این اصول کتب روایی ای بود که توسط روات و اصحاب اهل بیت گردآوری شده بودند. 🔸پس از عصر حضور ائمه تا قرن پنجم، توسط سه تن از علما و فقهای شیعه (کلینی، شیخ صدوق، شیخ طوسی رضوان الله علیهم) از بین آن چهارصد اصل، چهار کتاب روایی (کافی، من لایحضر، تهذیب، استبصار) با تبویبی جدید - که البته این کتب از جهت روایات، نسبت به یکدیگر من وجه هستند- تولید شد. 🔸تقریبا پس از قرن پنجم، به دلایل مختلفی، فضای حوزه های علمیه به گونه ای شد که انگار از بین آن چهارصد اصل فقط همین روایاتی که در وجود دارد، اعتبار فتوایی و حجیت دارند و سایر کتب و اصول روایی از اعتبار چندانی برخوردار نیستند. 🔸اما باید توجه داشت که همه کتب روایی ما خصوصا بر اساس یک نیاز و یک موضوع و نگرش خاص تبویب و تولید شده اند و بالتبع محدوده ای خاص از روایات را در بر میگیرند و نبود یک روایت در به معنای بی اعتباری آن نیست. 🔸اهمیت و اعتبار علاوه بر کم فروغ کردن سایر اصول و کتب روایی، به این دلیل که عمده ابواب این کتب، مباحث (از طهارت تا دیات) می باشد، سبب شد که ذهنیت فقهای شیعه در اعصار مختلف بیشتر بر همین ابواب متمرکز بشود و حول همین مسائل بحث کنند و سایر ابواب و موضوعات مورد ابتلای جامعه شیعه، مورد دقت های خاص اجتهادی قرار نگیرد. 🔸از دیگر عواملی که به این مسئله کمک کرد، کتاب شریف الشیعه است که در قرن یازدهم توسط شیخ حر عاملی نگاشته شد. این کتاب که در واقع تجمیع روایات فقهی است و حتی روایات معارفی اصول کافی از آن حذف شده است، به گونه ای در حوزه های علمیه اعتبار یافت، که گویی روایات شیعه و ابواب علمی و فکری شیعه منحصر در همین کتاب است. (هر چند که حتی برخی از ابواب همین کتاب نیز امروزه مورد توجه نیست). 🔸این مسئله، دایره روایات و دایره ابواب اجتهادی شیعه را بسیار کوچک کرد. به گونه ای که روایات و مباحث اخلاقی و مباحث معارفی حتی سایر ابواب فقهی مورد نیاز جامعه از دایره مباحث اجتهادی شیعه حذف شد و یا فراموش شد و یا دچار عوام زدگی شد. همین امر یکی از عوامل انکار امکان تولید توسط برخی و یا استفاده از طرقی غیر از منابع روایی توسط برخی دیگر است. 🔸با توجه به همین فضا و همین دغدغه بود که مرحوم در قرن یازدهم به گفته خود ایشان در مقدمه کتاب شریف ، با هدف احیای تراث روایی شیعه، دست به جمع آوری کتب و روایاتی زد که در مجموعه وجود ندارد. 🔸ایشان در این کتاب سعی کرد که از روایات اهل بیت را گردآوری کند و از فراموشی آن جلوگیری کند. هر چند که ایشان نیز همه روایات کتبی را که در مقدمه به عنوان مصادر بحارالانوار ذکر کرده اند، در متن کتاب بحار نیاورده اند و لذا قصد داشته اند که پس از اتمام کار این کتاب را بنگارند. 🔸نگاهی مختصر به ابواب و روایات این نشان می دهد که چه دریای وسیع و عمیقی از معارف دین را دربردارد و می تواند در اندیشمندان اسلامی را یاری کند. یکی از وجوه اهمیت این کتاب، توجه زیاد در تدریس این کتاب و تحشیه بر آن است. 🔸به امید آنکه بتوان با احیای این کتاب ارزشمند و استفاده از روایات و معارف گرانقدر مخزون در آن، انحصار روایات و ابواب فقهی در و را شکست و گامی در به روزرسانی اسلام برداشت. 🔘کانال شخصی محسن ابراهیمی https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🔵 برخی از کتب منتشر شده توسط انتشارات «ندای فطرت» وابسته به «بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری» @rooz_fiq
💢تقویت انگیزه های انقلابی طلاب، راهکاری جهت پویایی حوزه های علمیه و امیدبخشی به طلاب ✅یکی از سوالات و دغدغه های همیشگی طلاب و مسئولین حوزه های علمیه، مسئله آینده و انگیزه طلاب است. به این معنا که همیشه این سؤال وجود داشته است که ما در آینده چکار می خواهیم کنیم؟ این درس هایی که می خوانیم چه فایده ای دارد؟ نقش ما در جامعه پس از طی مدارج تحصیلی چست؟ وقتی که این سوالات به درستی جواب داده نمی شود، انگیزه تحصیل در حوزه پایین می آید و مشکلاتی را برای طلاب ایجاد می کند. ✅یکی از کارهایی که در حوزه برای حل این سوال و دغدغه انجام می شود، تقویت رابطه ذهنی طلاب با حضرت حجت سلام الله علیه است. با برگزاری جلسات و سخنرانی ها این مطلب تبیین می شود که صاحب حوزه، حضرت حجت علیه السلام است و ما هم سربازان ایشان هستیم و باید برای رضای ایشان درس بخوانیم و تلاش کنیم. ✅یکی دیگر از کارها، ترویج مباحث اخلاقی در حوزه است. در جلسات اخلاق، اهداف معنوی و اخلاقی را در ذهن طلاب تقویت می کنیم و این امر سبب جهت دهی به برخی فعالیت های طلاب می شود و انگیزه های او در فعالیت های حوزوی تقویت می شود. او به امید اینکه روزی، ایت الله بهجت و یا علامه طباطبایی بشود، درس می خواند و مباحثه می کند و برخی از فعالیت های خود را با آنچه از سیره بزرگان اخلاقی آموخته است، تنظیم و برنامه ریزی می کند. ✅تقویت انگیزه های تبلیغی نیز یکی دیگر از مواردی است که در بین حوزویان ترویج می شود. ما به این انگیزه که می خواهیم، شبهات مردم را پاسخ دهیم و احکام را به آنها بیاموزیم و ... درس می خوانیم و در حوزه تلاش علمی و تبلیغی می کنیم. ✅غرض بنده از این نوشته اظهار نظر در موارد سه گانه فوق نیست. بلکه باید عرض کنم که هر سه مورد از مقدس ترین انگیزه هاست که هر طلبه ای باید هر روز دقایقی را به آنها فکر کند و برنامه های خود را بر اساس آنها تنظیم کند. ✅اما آنچه را که می خواهم عرض کنم این است که ظاهرا اشکالی در کار وجود دارد و با وجود ترویج این سه راهکار در حوزه، آنطور که باید و شاید انگیزه های قوی ای در حوزه وجود ندارد و گاها افراد دچار سردرگمی نسبت به وظایف و آینده خود هستند. ✅راهکاری که بر اساس فرمایشات امام و رهبری و جلسات و مشورتهای استاد علی فرحانی به ذهنم رسید و می بینم که این راه کار در حوزه کمتر به آن توجه می شود: «تقویت انگیزه های انقلابی و ایجاد تمدن اسلامی» است. ✅از بعد از انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی که به تعبیر امام خمینی، "فلسفه عملی فقه" است، شرایط جدیدی برای حوزه های علمیه محقق شد که توجه به آن هیچ گونه ناامیدی و سردرگمی را در هیچ طلبه و مسئول حوزوی، باقی نمی گذارد. ✅انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی، آرزوی دیرینه تمام علمای پس از دوران غیبت تا به حال بوده است. چرا که همینطور که واضح است، بدون وجود یک حکومت جهت اجرای دستورات و قوانین اسلامی، احکام اسلامی عمدتا در کتاب ها باقی خواهد ماند. امام خمینی (ره) این آرزو را محقق کرد و با این کار تمام بحث های علمی حوزوی را جهت دار کرد. ✅اگر جهت تمام فعالیت های حوزوی را تلاش جهت تقویت ارکان انقلاب و تامین نیازهای حکومت اسلامی قرار دهیم، هیچ موقع سوال "چه کنم؟" برای ما به وجود نخواهد آمد. همینطور که رهبری معظم انقلاب مکررا تبیین کرده اند، نظام اسلامی هم برخاسته از حوزه علمیه است و هم برای ادامه راه به حوزه نیازمند است و انقلاب بدون همکاری حوزه، همانند ماشینی است که سوخت آن تمام خواهد شد. ✅این هدف، اولا یک هدف عینی و ملموس است و می توان آثار تلاش در راه آن را عینا دید و هم این هدف، مصداق اکمل و اتمّ سه راهکار فوق است. اگر ما سرباز امام زمان (عج) هستیم، باید بدانیم که فرمانده ما هدفی جز تاسیس حکومت و ترویج و اجرای احکام اسلام ندارد و این هدف همان هدف انقلاب و نظام اسلامی ایران است. و اگر می خواهیم راه کمال را طی کنیم و به مدارج عالیه معنوی برسیم، تنها راه، انجام تکالیف است و امروز با تأسیس نظام اسلامی، همه ما در مقابل آن تکلیف داریم. و اگر می خواهیم اسلام را تبلیغ و ترویج کنیم، اتمّ مصادیق آن همکاری و حمایت از نظام اسلامی است چرا که با تقویت آن اسلام تقویت و ترویج خواهد شد. ✅حال که به اینجا رسیدیم، باید بدانیم که امروز مهمترین نیاز انقلاب اسلامی، تولید مبانی و ساختارهای نظام اسلامی در شئون مختلف بر اساس منابع اسلامی است که امروزه به نام "تولید علوم انسانی اسلامی" رایج شده است. ✅برای تحقق این نیاز، اجتهاد صحیح بر اساس نیازهای زمان و مکان لازم است و برای رسیدن به اجتهاد، درس خواندن نیاز است. خواندن مکاسب و رسائل و کفایه نیاز است. ✅با این نگاه، درس خواندن ما جهت دار و هدف دار می شود و تا تحقق تمدن اسلامی از پای نخواهیم نشست. ✍محسن ابراهیمی لطفا نظرتان را برای بنده ارسال کنید. @rooz_fiq
هدایت شده از المرسلات
🌀انقلاب علمی زیربنای انقلاب خمینی(ره) ▫️در کلاس درس کتاب امام خمینی (ره) در محضر استاد علی فرحانی به مختار امام در تفسیر روایت لاضرر رسیدیم. امام به عنوان مقدمه، شئون سه گانه اجتماعی پیامبر (تبلیغ، حکومت و قضاوت) را بیان و در ضمن آن نظر خود را در تقسیم احکام بیان کردند. ایشان میفرمایند پیامبر(ص) از آن جهت که مبلغ است، احکام الهی را می دارند اما وقتی در جایگاه سلطنت و اداره حکومت قرار می‌گیرند، خودشان احکام را می کنند. ▫️استاد جوانبی از اهمیت این نگاه را تبیین و بیان داشتند که این نظریه یکی از مبانی است و با این نگاه است که بیان می کنیم نظریه ولایت فقیه ایشان بی سابقه است. ▫️این نکته به ذهنم آمد که همیشه انقلاب های اجتماعی، مسبوق به یک انقلاب علمی هستند و بر مبانی آن شکل می‌گیرند. ▫️انقلاب ایران فقط برخاسته از قوت مدیریت و رهبری امام و نارضایتی ملت ایران از ظلم‌ها و ناکارآمدی حکومت منحوس پهلوی نبود. بلکه این انقلاب برخاسته از یک انقلاب علمی در عرصه شناخت اسلام بود. ▫️امام ابتدا در اسلام شناسی خود معتقد شدند که مدل حکومت اسلامی در عصر غیبت، ولایت فقیه و حکومت تنها راه اقامه اسلام است، آنگاه برای تحقق این نظریه، انقلاب اسلامی را به کمک ملت ایران محقق کردند. ▫️نظریه ولایت فقیه نیز مبتنی بر اندیشه های مبنایی ایشان در فقه، اصول و عرفان بود. ▫️هرچند قوت رهبری امام بینظیر بود و هرچند که ظلم و ناکارآمدی پهلوی، بیداد میکرد، اما انقلاب نیازمند به یک پشتوانه علمی بود. اینگونه نبود که مانع اصلی سایر علما، عدم توانمندی در مدیریت و رهبری باشد، بلکه مبانی علمی ایشان توان حمایت از انقلاب را نداشت. ▫️صاحبان آن مبانی و اندیشه های ناکارآمد و گاها سکولار، همانطور که آن روز امام و انقلاب را یاری نکرد، امروز نیز در گوشه‌های حوزه و گاهی در وسط میدان حوزه، نقش مانع را دارند. ▫️نکته ای که به ذهن می رسد، این است که امتداد این انقلاب نیز تنها از رهگذر شناخت مبانی امام (ره) و ساخت اجزای حکومت بر اساس آن مبانی می گذرد. در غیر اینصورت، سوخت کافی برای تداوم انقلاب وجود نخواهد داشت. ▫️حتی با علم به مباحث روبنایی و مطالعه نتایج این اندیشه (به عنوان مثال صحیفه امام خمینی، روبنا و محصول اندیشه امام خمینی است) نمی توان این انقلاب را امتداد و توسعه داد و خلاهای آن را نمی توان پر کرد. ▫️خلاصه اینکه باید فقه، اصول و عرفان امام و به عبار بهتر، مکتب فکری امام با همه ابعاد را شناخت و بر آن اساس، اسلام را آموخت و آنگاه نرم افزارهای اداره حکومت را تولید کرد. ▫️بر اساس این اندیشه، در کانال سعی کرده ایم در محضر استاد علی فرحانی، نظام فکری امام خمینی (ره) را با همه ابعاد بشناسیم و در حد وسعمان آن را بشناسانیم. ✍محسن ابراهیمی ۹۹/۱۱/۱۴ @almorsalaat
: هر نفس از کیسه ما می‌رود عمر بر اومید فردا می‌رود غافلانه سوی غوغا می‌رود روزگار خویش را امروز دان بنگرش تا در چه سودا می‌رود گه به کیسه گه به کاسه عمر رفت هر نفس از کیسه ما می‌رود مرگ یک یک می‌برد وز هیبتش عاقلان را رنگ و سیما می‌رود مرگ در ره ایستاده منتظر خواجه بر عزم تماشا می‌رود مرگ از خاطر به ما نزدیکتر خاطر غافل کجاها می‌رود تن مپرور زانک قربانیست تن دل بپرور دل به بالا می‌رود چرب و شیرین کم ده این مردار را زانک تن پرورد رسوا می‌رود چرب و شیرین ده ز حکمت روح را تا قوی گردد که آن جا می‌رود حکمتت از شه صلاح الدین رسد آنک چون خورشید یکتا می‌رود دیوان شمس تبریزی، غزل۸۲۳ @rooz_fiq