eitaa logo
فقه روز | محسن ابراهیمی
2.4هزار دنبال‌کننده
662 عکس
159 ویدیو
8 فایل
دروس و یادداشت‌های محسن ابراهیمی @ebrahimi845
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه روز | محسن ابراهیمی
#مناهج استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/۱۸ @majazi_almorsalaat
📌امکان تصحیح قول به اجزاء امر ظاهری از واقعی در امارات 🔸در جلسه گذشته، در بحث اجزاء امر واقعی از ظاهری در امارات، بیان شد که حضرت امام (ره) معتقدند که در امارات مطلقاً اجزاء وجود ندارد. ایشان سپس قول آیت الله بروجردی را مبنی بر اجزاء در امارات را نقل و سپس نقد میکنند. 🔸استاد در این جلسه تبیین کردند که در نزاع بین امام و آیت الله بروجردی، حق با امام است و از جهت تحلیلی که آیت الله بروجردی نسبت به امارات دارند، قول ایشان باطل است. 🔸اما شاید بتوان از طریق دیگری مدعای آیت الله بروجردی (اجزاء در امارات) را با حفظ صحت قول امام (ره) در مجزی نبودن امارات از نگاه عقل و تحلیل امارات، تصحیح کرد. 🔸با این توضیح که از نگاه عقلی و تحلیل جایگاه و مفاد امارات، قول امام (ره) صحیح است. اما می توان پس از پذیرش این نگاه، با استفاده از اجماع و شهرت محقّقه فقها به عنوان راهی برای کشف سنّت، اثبات کرد که اجزاء در امارات وجود دارد. 🔸از تتبّع در کلام فقها می توان بدست آورد که ایشان در موارد متعدّدی اعتقادی به این مضمون که «الامتثال یقتضی الاجزاء» را قائل هستند و اگر بتوان شرائط اعتبار اجماع و شهرت را در مورد آن تطبیقداد، می توان اجماع یا شهرت را به عنوان دلیل شرعی بر اجزاء در امارات پذیرفت. 🔸ان قلت که در چنین مواردی اجماع معتبر نیست. چون مسئله اجزاء مربوط به امتثال است و حاکم در وادی امتثال عقل است و شارع نمی تواند در آن دخالت کند 🔸برای رفع استبعاد بیان می کنیم که همه اصولیین در مسئله جهر و اخفات و اتمام و قصر، با دلیل شرعی ،اعفاء را پذیرفته اند و قائلند که هر چند حکم عقل بر عدم اجزاء است، اما از روایت بدست می آید که شارع در این موارد تخفیفاً للعباد، عمل را مجزی می داند. 🔸لذا پذیرش قول شارع در اجزاء، استبعادی ندارد و اگر اجماع یا شهرت معتبر حاصل شود، می توان قول به اجزاء در امارات را پذیرفت. ✍️محسن ابراهیمی 99/11/18 @almorsalaat
💫نظریه خطابات قانونی، بارقه ملکوتی است. 🔰و لعمري، إن من ألقى حجاب العناد، و تدبر بعين الإنصاف و السداد، لا يتمكن من رفض هذه البارقة الملكوتية التي تنحل بها كثير من المعضلات، و أساس طائفة من المشكلات، فلله تعالى دره، و عليه أجره، جزاه اللَّه خيراً، و رزقنا اللَّه تعالى بطول بقاء وجوده الشريف ما هو المأمول و المرتجى. 📚شهید آیت الله سید مصطفی خمینی، تحریرات فی الاصول، ج3 ص455 @rooz_fiq
✅أن الفعل لا دلالة فيه على الوجه الذي يقع عليه ⚡️الشرط في الاتفاق العملي أن يكون وجه عمل المجمعين معلوما أ لا ترى انه لو اتفق جماعة يعلم برضاء الإمام عليه السلام بعملهم على النظر إلى امرأة لكن يعلم أو يحتمل أن يكون وجه نظرهم كونها زوجة لبعضهم و أما لآخر و بنتا لثالث و أم زوجة لرابع و بنت زوجة لخامس و هكذا فهل يجوز لغيرهم ممن لا محرمية بينها و بينه أن ينظر إليها من جهة اتفاق الجماعة الكاشف عن رضاء الإمام عليه السلام بل لو رأى شخص الإمام عليه السلام ينظر إلى امرأة فهل يجوز لعاقل التأسي به. و ليس هذا كله إلا من جهة أن الفعل لا دلالة فيه على الوجه الذي يقع عليه فلا بد في الاتفاق العملي من العلم بالجهة و الحيثية التي اتفق المجمعون على إيقاع الفعل من هذه الجهة و الحيثية و مرجع هذا إلى وجوب إحراز الموضوع في الحكم الشرعي المستفاد من الفعل. 📚شیخ انصاری، رسائل، ج۱، تقریر ششم از دلیل اجماع بر حجیت خبرواحد @rooz_fiq
🔰غلظت طریقه و مخالفت با وجاده ♨️ذكر حمدويه بن نصير، أن أيوب بن نوح، دفع اليه دفترا فيه أحاديث محمد بن سنان، فقال لنا: ان شئتم أن تكتبوا ذلك فافعلوا، فاني كتبت عن محمد ابن سنان و لكن لا أروي لكم أنا عنه شيئا، فانه قال قبل موته: كلما حدثتكم به لم يكن لي سماع و لا رواية انما وجدته. 📚رجال الکشّی ج2 ص796 پ.ن: از دوران آقا امام رضا علیه السلام که تکثیر کتابت احادیث اهل بیت رونق گرفت و از طرفی آقا امام رضا علیه السلام نسبت به وجود وضّاعین و جاعلین تذکر داد، روات و اصحاب اهل بیت سخت گیری های شدیدی نسبت به نقل حدیث در پیش گرفتند. این سخت گیری تا جایی پیش رفت که اگر حدیثی را در کتابی که انتساب آن کتاب به صاحبش هم معلوم بود، می یافتند، به صرف وجود حدیث اکتفا نمی کردند و حتما باید آن حدیث را بی واسطه یا با واسطه از صاحب کتاب می شنیدند. این طریق موسوم به شد. در این نگاه احادیث ای معتبر نیست. در تفصیل این مطلب به مقدمات کتاب حدائق محدث بحرانی و همچنین دلیل اول عقل بر حجیت خبرواحد از کتاب رسائل مراجعه کنید‌ فایده این مطلب این است که اگر نتوانیم طریق وجاده را نیز معتبر کنیم، بخش عمده ای از روایات و برخی دیگر از کتب روایی مثل آثار بی اعتبار خواهد بود. ✍محسن ابراهیمی ۹۹/۱۱/۲۲ @rooz_fiq
الحمدلله انقلاب ما امروز ظلّ ولایت امام خامنه‌ای وارد سن چهل و سه سالگی شد. متاسفانه چهل و دو سالگی او مصادف با ابتلای کشور به کرونا بود و برخی از هموطنان و رفقای ما از میان ما رفتند. روحشان شاد. انشالله امسال اتفاقات خوبی، من جمله پایان کرونا، تشکیل دولت جوان حزب ‌اللهی، تحول مطلوب در حوزه علمیه، نابودی اسرائیل، نابودی هیمنه پوشالی آمریکا و علی الخصوص ظهور حضرت حجت (عج) را شاهد باشیم. ✍ محسن ابراهیمی ۹۹/۱۱/۲۲ @rooz_fiq
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 🎥 رهبر معظم انقلاب: در دوران مبارزه با رژیم پهلوی، شب میریختند در خانه­‌ی آدم، جلوی زن و بچّه‌ی آدم، آدم را کتک میزدند، دستبند به دست آدم میزدند، بعد هم میبردند آدم را. 🔺از شکستهای مقطعی نباید مأیوس بشوید؛ اگر بنا باشد که انسان از شکستها مأیوس بشود، ما صد بار باید در دوران مبارزه عقب­‌نشینی میکردیم. @rooz_fiq
حلول ماه مبارک باد. انشالله ما هم از شویم. @rooz_fiq
: نباید مستلزم شود. 🔰یکی از نکاتی که در استنباط باید مورد ملاحظه قرار گیرد این است که فتوایی که بدست می آید و روشی که اتخاد می شود نباید مستلزم شود. چرا که در اینصورت همین استلزام، موجب بطلان طریق و فتوا می شود. 🔰در عبارات زیر دو مثال از این موضوع در عبارات امام بیان شده است: 📝مقتضى ذلك توسعة الجواز بكلّ مورد ينطبق عليه أو يلازمه عنوان مستحبّ كإكرام الضيف و إدخال السرور في قلب المؤمن و قضاء حاجته، بل توسعة نطاقه إلى سائر أبواب الفقه فيقال بمعارضة كلّ دليل في المستحبّات مع أدلّة المحرّمات إذا كان بينهما عموم من وجه كالمقام، بل يأتي الكلام في أدلّة المكروهات مع الواجبات و المحرّمات. و أنت خبير بأنّه مستلزم و اختلال فيه، و لم يختلج ذلك التعارض و العلاج في ذهن ، و ليس مبنى فقه الإسلام على نحوه، و هو في فساد هذا التوهّم‏. 📚المکاسب المحرمه ج1ص331 📝فإنّ إلقاء الإطلاقات و العمومات على أصحاب الكتب و الأصول إلى‏ ما شاء اللَّه، مع بيان مقيّداتها و مخصّصاتها منفصلةً ببيان مستقلّ لأغراض و مصالح، منها فتح باب الاجتهاد و الدراسة، و فيهما من البركات و تشييد أركان الدين إلى ما شاء اللَّه، ففيها يكون تقييد المطلق و تخصيص العامّ رائجاً هيّناً عليه بناء فقه الإسلام، و رفع اليد عنه مستلزم لتأسيس . 📚کتاب الطهاره ج1 ص459 ⁉️اینکه مایز از و تمایز آن با و تاثیر فهم و سیره فقهای سابق در اجتهاد چیست؟ ظاهرا مسئله ای مهم است که باید حتما مشخص شود. @rooz_fiq
بحمدالله تعالی مباحثه مبحث خبر واحد از کتاب رسائل تمام شد. انشالله از روز شنبه بحث اصول عملیه را از ابتدای جلد دوم آغاز می کنیم. صوت جلسات در گروه زیر بارگذاری شده👇 https://eitaa.com/joinchat/3540058175C39d23a8152 صوت جلسات همچنین در کانال زیر قابل دسترسی است👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @rooz_fiq
هدایت شده از المرسلات
🔉| شرح لمعه ج۱ (از ابتدای کتاب الصلاه) 🔰حجت الاسلام محسن ابراهیمی 🔊تدریس این کتاب به صورت از روز شنبه ۹۹/۱۲/۲ برگزار و صوت جلسات در کانال زیر با هشتگ بارگذاری می شود. 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 📌کانال حجت‌الاسلام ابراهیمی @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
1103919.mp3
9.81M
🎙 صوت کامل بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری آقا در جلسه امروز در دو محور کلی بحث کردند. در بخش دوم درباره مسائل اخیر هسته ای فرمایشاتی را بیان کردند. در بخش اول مسئله مهمی را خطاب به حوزه علمیه امر کردند و آن عملیاتی سازی مفاهیم و آرمانهای دینی و به‌روزآوری نرم افزار حکومت اسلامی متناسب با گسترش نظام بود. این مطالبه، مطالبه مهمی از حوزه علمیه است که در واقع یکی از جنبه های همان امر به تحقق سبک زندگی اسلامی می باشد. ایشان فرمودند که شرط عمل به این دستور علاوه بر اسلام شناسی، نداشتن جمود و تحجر است. انشالله حوزه این مطالبه را بخوبی انجام دهد و آن را در عداد سایر مطالبات بر زمین مانده قرار ندهد. محسن ابراهیمی @almorsalaat
کدام خبرواحد حجت است؟ 🔰هذا تمام الكلام في الأدلة التي أقاموها على حجية الخبر، وقد علمت دلالة بعضها وعدم دلالة البعض الآخر. والإنصاف: أن الدال منها لم يدل إلا على وجوب العمل بما يفيد الوثوق والاطمئنان بمؤداه، وهو الذي فسر به الصحيح في مصطلح القدماء، والمعيار فيه: أن يكون احتمال مخالفته للواقع بعيدا بحيث لا يعتني به العقلاء و لا يكون عندهم موجبا للتحير و التردد. (رسائل ج۱ ص۳۶۶) 📌جناب شیخ اعظم در پایان بحث از حجیت خبرواحد در کتاب رسائل چنین جمع بندی می کند که سنت و اجماع، بر حجیت خبر واحد دلالت دارند و نتیجه آنها حجیت خبرواحدی است که عندالعقلاء افاده وثوق و اطمینان کند به گونه ای که عقلا به احتمال خلاف واقع بودن آن اعتنا نمی کنند. 🌀نکته ای که وجود دارد این است که باید دید که افاده اطمینان، یک ملاک شخصی است و یا عقلایی است؟ و پاسخ این سوال بر نگاه ما در سازمان حجج و جعل امارات و مفاد ادله حجیت خبرواحد است. @rooz_fiq
هدایت شده از المرسلات
🌹روز را به بزرگوارمان شیخ که بر جمع کثیری از طلاب حوزه حق علمی و معنوی دارند، تبریک 💐 عرض می کنیم. 🤲انشالله خدای متعال به حق امیرالمومنین (ع) سایه ایشان را بر سر ما مستدام بدارد و شرایط استفاده بیشتر از این نعمت الهی را برای ما مهیا فرماید. 🙏از طرف همه شاگردان @almorsalaat
تبویب کتاب «ذکری الشیعه فی احکام الشریعه» اثر شهید اول 🔰و أمّا الأقطاب فأربعة: 1️⃣أوّلها: العبادات ، وهو فعل وشبهه مشروط بالقربة، وللجهاد ونحوه غايتان، فمن حيث الامتثال المقتضي للثواب عبادة، ومن حيث الإعزاز وكفّ‌ الضرار لا يشترط فيه التقرّب، وما اشتمل عليه باقي الأقطاب من مسمّى العبادة من هذا القبيل. وأمّا الكفّارات والنذور فمن قبيل العبادات، ودخولها في غيرها تغليباً أو تبعاً للأسباب. 2️⃣وثانيها: العقود ، وهو صيغة مشروطة باثنين - ولو تقديراً - لترتّب أثرٍ شرعي. 3️⃣وثالثها: الإيقاعات ، وهو صيغة يترتّب أثرها بواحدٍ. ويطلق على هاتين المعاملات. 4️⃣ورابعها: السياسات - وتُسمّى الأحكام بمعنى أخصّ‌ - وهو ما لا يتوقّف على قربةٍ‌ ولا صيغةٍ‌ غالباً. ♻️وتقريب الحصر: أنّ‌ الحكم إمّا أن يشترط فيه القربة أو لا، والأوّل العبادات، والثاني إمّا ذو صيغة أو لا، والثاني السياسات. والأوّل إمّا وحدانيّة أو لا، والأوّل الإيقاعات والثاني العقود. ⭕️قابل توجه است که تالیف این کتاب ناقص مانده است و فقط کتاب الصلاه را در این کتاب نوشته اند. ⭕️تقسیم مباحث فقهی از مباحث قابل توجه است. خصوصا اگر آن را تعبدی و توقیفی ندانیم و بخواهیم به گونه ای تبویب کنیم که مسائل امروزی را هم در بربگیرد. در خاطرم هست که رهبر انقلاب فرموده بودند که باید علاوه بر عبادات و معاملات، باب سیاسیات هم به فقه اضافه شود. ⭕️در این کتاب، کتاب الطهاره به صورت مستقل ذکر نشده است. بلکه در ضمن کتاب الصلاه و به عنوان یکی از مقدمات صلات بیان شده است. ⭕️در این کتاب روایاتی وجود دارد که در کتب اربعه موجود نیست و صاحب وسائل این روایات را از این کتاب نقل کرده است. این خیلی مهم است و شاهدی بر عدم انحصار روایات معتبر به کتب اربعه است. ✍محسن ابراهیمی ۹۹/۱۲/۱۱ @rooz_fiq
001-99.12.11.mp3
8.24M
/ کتاب الصلاه/ جلسه 1/ 99.12.11 / فصل اول اعداد صلاه/ تعداد صلاه واجب
فقه روز | محسن ابراهیمی
#لمعه_ابراهیمی/ کتاب الصلاه/ جلسه 1/ 99.12.11 / فصل اول اعداد صلاه/ تعداد صلاه واجب
الحمدلله به لطف الهی مباحثه کتاب الصلاه از شرح لمعه را از امروز به صورت مجازی شروع کردیم. انشالله که خداوند متعال توفیق استفاده از سفره بابرکت شهیدین اول و ثانی را نصیب ما فرماید. صوت جلسات در کانال دروس مجازی المرسلات بارگزاری می شود. @rooz_fiq
🌀پیام یکی از دوستان بزرگوار 🔰حاج اقا از بسیج دانشجویی علوم پزشکی گلستان خدمتتون مزاحم میشم. یه سخنرانی از شما شنیدم. درباره ی محیط تربیتی جنگ و اینکه جنگ باعث رشد سریع افراد میشه و بعد گفته بودین که از این محیط باید الگو گرفت. میخاستم ببینم امکانش هس بیشتر این موضوع رو بازش کنین؟ فاکتور های تربیتی جنگ چی بود؟ چرا اینجوری شد محیط جنگ؟ امکانش هس تو جنگ نرم همچین چیزی رو رقم زدن؟ یه سری مطالب رو از استاد فرحانی شنفتم. یه سری مطالبم از خود آقا و امام تحقیق کردم. ولی خب اولا نظام مند نیس. دوما نمیدونم چی جوری امتداد عملیاتی باید پیدا کنه تو محیط مجموعه و تشکیلاتمون. در صوتهای زیر در اجابت امر ایشان، نکاتی را در مورد مبانی و ویژگی های محیط تربیتی جبهه از نگاه رهبر انقلاب، امام و علامه طباطبایی و همچنین امتداد آن در سایر عرصه ها عرض کردم. اگر مایل بودید بشونید و انشالله که از نظرات شما بهره مند شوم.👇👇👇👇
2.51M
ظرف تربیتی جبهه (مبانی، ویژگیها و امتداد آن) 1
309.2K
ظرف تربیتی جبهه (مبانی، ویژگیها و امتداد آن) 2
581.3K
ظرف تربیتی جبهه (مبانی، ویژگیها و امتداد آن) 3
هدایت شده از المرسلات
♨️نظام اسلامی و سرنوشت معنویت فردی 🔰محسن ابراهیمی 🔸رهبر انقلاب در ضمن پیامی که امروز ۹۹/۹/۹ به مناسبت رحلت مرحوم شهیدی دادند، چنین نوشتند: "حضور در عرصه‌های گوناگون انقلاب و نظام اسلامی ... ذخیره‌ی معنوی عظیمی است که موجب علو درجات ایشان خواهد بود ان‌شاءالله." 🔸یکی از سوالات مهمی که با پیدایش انقلاب اسلامی در بین معتقدین به انقلاب و حکومت اسلامی بوجود آمد، نسبت بین و حضور در عرصه های انقلاب بود. 🔸از طرفی بر اساس نگاه های متعارفی که به مسئله و وجود دارد، سیر و سلوک و کسب درجات معنوی، نیاز به دوری از شهرت، خلوت، کم حرفی و ... دارد؛ در حالی که رفتن در مناصب حکومت، با همه آن نگاه ها تعارض دارد. چرا که مستلزم حضور در جمع، حرف زدن و ... است. 🔸لذا برخی آن روش معنوی متعارف را انتخاب کردند و انقلاب را به سایرین سپردند و به گوشه ای پناه بردند. برخی هم بدون پاسخ به این سوال، کار انقلاب را ادامه دادند. 🔸نکته مهمی که آقا در این پیام اشاره می کنند، بیانگر نگاه ایشان در پاسخ به این سوال است. ایشان معتقدند که "حضور در عرصه های گوناگون انقلاب و نظام اسلامی، ذخیره معنوی عظیمی است که موجب علو درجات" است. بر اساس این دیدگاه نه تنها تنافی و تعارضی بین حضور در انقلاب و معنویت وجود ندارد بلکه این حضور سبب علو درجات خواهد شد. 🔸این نگاه مبتنی بر دو قاعده است: اولا اینکه ملاک در سیر و سلوک، عمل به و شرعی است. ثانیا مهمترین وظیفه شرعی هر مسلمانی در عصر حاضر تلاش برای تداوم انقلاب اسلامی تا رسیدن به تمدن اسلامی است. 🔸بر اساس این دو قاعده، مشخص می شود که سیر و سلوک در عصر انقلاب اسلامی، با مدل های سابق تفاوت دارد. البته باید توجه داشت که صرف حضور در مناصب نظام اسلامی، علت تامه کمال و معنویت نیست بلکه اقتضای این مسئله را دارد و با رعایت سایر شروط به فعلیت می رسد. 🔸یکی از پرونده های مهم فکری در اندیشه استاد علی فرحانی، تبیین همین مسئله است. لذا در بیانات مختلفی، در توضیح نظام فکری به این موضوع پرداخته اند. 🔸در تفصیل مبانی این مطلب می توانید به موارد زیر مراجعه کنید: 📌رساله الولایه و تفسیر المیزان ذیل آیه۲۰۰ آل عمران، علامه طباطبایی 📌بیانات امام خمینی و رهبر انقلاب در مسئله شهادت و آثار معنوی جبهه و مسئله فتح‌الفتوح 📌بیانات استاد علی فرحانی در تحلیل مدل سلوکی شهید مطهری 📌کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن مبحث ۹۹/۹/۹ @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽جنگ انسان‌ساز 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۶/۱۲/۱۹ 🔸این جنگ، انسان‌ساز شد. یعنی دفاع مقدّس موجب شد که هرکدام از جوانان معمولی و عادی ما ... که در این بوته‌ی آزمایش، بیشتر حرکت کردند و پیشرفت کردند، در مقامات انسانی و علوّ مرتبه‌ی انسانی بالاتر بروند. این شخصیّت‌های برجسته و مهم، همّت‌ها، خرّازی‌ها، شما خیال میکنید [چگونه بودند؟] شهید همّت که واقعاً یک اسطوره است یا شهید خرّازی که یک اسطوره است، جوانهای معمولی بودند؛ جنگ [بود که] اینها را تبدیل کرد به این شخصیّت‌های برجسته و بزرگ و حقیقتاً ماندگار؛ [یا کسانی مانند] باکری‌ها، برونسی‌ها. @almorsalaat