🔺دین و پساکرونا
↙️«علیرضا شجاعیزند»، استاد جامعهشناسی:«مسئله اصلی و ابتدایی کسانی که مستقیم یا غیرمستقیم سراغ نسبت #دین و #کرونا رفتهاند، دین بودهاست نه کرونا. مسئلهمند و برجسته شدنِ هر پدیده خُرد و کلان در جامعه ما، عموماً ناشی از نزدیکی و نسبتی است که با دین پیدا می¬کند. دین در ایران، موضوعیت و فاعلیت پیدا کرده و همه چیز به آن برمیگردد، لذا باید پاسخگوی همه چیزهم باشد. این حالت برای دین، خوب است و در عین حال، دردسرآفرین نیز هست.
🔰از طرفی، تواناییهای علمی و تکنولوژیکِ امروز قابل مقایسه با ادوار ماضی نیست. نگرش به دین و انتظار از دین در #جامعه ما به تبعِ نقش و موقعیتی که احراز کرده و ادعاهایی که دارد، متفاوت از تلقیِ جوامع دیگر است. این تفاوتِ نگاه را حتی در بین کسانی که میانه خوبی هم با دین ندارند، میشود نشان داد.
⭕️از آنجا که در این فضا، غلبه با بزرگنماییِ پیرامون کروناست و نگاهِ یکسره منفی به آن، خیلی هم بیراه نیست، اگر پرتوی هم بر وجوه مثبت این مسئله بیفکنم. شاید در کسب آرامشِ خاطری که این روزها بیش از هر وقت دیگری بدان نیاز است، مؤثر افتد؛ کاری که فقط از دین و نگاه دینی برمیآید. بهواقع، دین در این ماجرا، نهتنها دچار هزیمت و عقبنشینی نشده، بلکه تنها ملجأیی است که پس از ناامیدیِ از دیگر مدعیان، می¬شود روی آن حساب کرد و بدان پناه برد. با اینکه غالب دینپژوهان بر چنین قابلیتی در دین، صحه گذاردهاند، اما این تفاوت را هم دارند که برخی از ایشان، تنها همین قدر و نه بیش از آن را برای دین قائل شدهاند.
این قبیل موقعیتها، آن هم به نحو گسترده و همگانی، خیلی وقت است که پیش نیامده و #بشریت به آن نیاز دارد. پس مسئلهآفرینیهای کرونا، نهتنها تهدیدی برای دین نیست، بلکه فرصت و موقعیت خوبی را هم برای عرضاندام و ابراز وجود آن فراهم آوردهاست.
📚منبع: مسئلهآفرینیهای کرونا؛ فرصتی برای عرض اندام دین/ چهار مؤلفه در نسبت دین و کرونا، ایکنا، 10 آبان 1399.
@Feraghvaadyan
⚛️رسوایی های «اوشو» (قسمت #اول)
📆در دهه ۱۹۸۰، اعضای«#راجنیش»، #آشرام خود را در گرماگرم میدان مجادله با افراد محلی در اُرگون مرکزی یافتند.این جنبش توسط یک معلم مذهبی #هندی به نام «بهاگوانشریراجنیش» آغاز شده بود. راجنیش، افکاری را از شرق و غرب با هم ترکیب کرده و به معجونی سکرآور مبدل نموده بود و طی سالهای ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰، موفق به جذب هزاران پیرو و شاگردانی وفادار گشت که «#سانیاسین» نامیده میشدند. راجنیشیها، اغلب به خاطر پوشیدن لباسهایی در طیفهای زرشکی و رقصهای خلسهآمیز در تفکراتشان شهرت داشتند.
🔮راجنیش، ظاهری آراسته با ریش داشت و [وقتی سخنرانی میکرد] با ملایمت حرف میزد. او صاحب 93 اتومبیل رولز رویس بود و طبق نظر بسیاری، نمونه بارز یک #رهبر جذاب. بیشتر هوادارانش اهل غرب اروپا و ایالاتمتحده بودند. جنبش او بیشتر، جنبشی #روان_درمانی تجربی و فکری بود تا مذهبی. در سال ۱۹۸۱، راجیش و پیروانش به خاطر روابط جنسی، لباسهای نامناسب، استعمال #موادمخدر و عدم پرداخت مالیات، محل شکلگیری گروه در پونای(اکنوی پون) #هند را ترک و به ایالات متحده کوچ کردند و در نهایت در «رسوتای آنتهلوپ»(واقع در اورگون) ساکن شدند. درآنجا تصمیم به ساخت یک آشرام[معبد] بزرگ گرفتند اما به دلیل برخوردهای نامناسبی که با افراد محلی داشتند، بار دیگر رسوایی به بار آوردند.
@Feraghvaadyan
💢بهرهگیری امارات از صوفیه در جهت سیاستهای جنگ طلبانه
↙️«دکتر اندریاس کریگ»، استاد مطالعات امنیتی دانشکده «کینگز» لندن در مقاله ای وب سایت «میدل ایست آی» انگلیس ابراز داشت: #امارات از دین در خدمت سیاست هایش بهره گرفته و نسخه دیگری از #اسلام_سیاسی را اتخاذ کرده است.
➕وی توضیح داد: آنچه اکنون در غرب مشهور شده مبنی بر اینکه امارات، سیاست سکولاریزم را اختیار کرده، مطابق با واقع نیست. ادعای آن ها در باب تسامح و همزیستی دینی نیز تحریف شده و در خدمت شکل گیری نوع دیگری از اسلام یعنی #صوفیه است که [به ظاهر] به آرامش سیاسی دعوت می کند. امارات با درک ظرفیت #دین و ایدئولوژی در متحد کردن جامعه مدنی و یا متفرق کردن جهان عرب، صوفیه را به عنوان پایگاهی #ایدئولوژیک و دینی انتخاب کرده تا با سیاست خارجی او در منطقه نیز هماهنگ باشد.
🗓وقتی در سال 2011 ، اوضاع موجود ناپایدار شد امارات متحده عربی به تجمیع توان مالی و #نظامی خود پرداخت تا بتواند آینده اجتماعی و سیاسی منطقه و قدرت اول مخالف تغییر و مخالف انقلاب های عربی تبدیل شود؛ قدرتی که نظام های مخالف جامعه مدنی را پشتیبانی می کرد و همراه با نظامیان بود و با جاذبه اسلام سیاسی مقابله می کرد. به همین دلیل نیاز به نسخه ای جدید از اسلام داشت که همه فعالیت های استبدادی را پوشش دهد. لذا حکام امارات، #صوفیه را انتخاب کردند. #ابوظبی در راستای رسیدن به این هدف، مراکز دینی در لیبی، مصر و امارات به راه انداخت.
🔺امارات با استفاده از تسامح در اسلام و همزیستی دینی، نقشی فعال در مشروعیت بخشیدن به اعمال حکام مستبدی چون «#حفتر» و «#سیسی» بازی کرد و نیز همزمان به عدم تسامح با مخالفان اوضاع کنونی، مشروعیت بخشید. در حقیقت این گونه استفاده از دین از طرف امارات، نوعی دوگانگی بین صوفیه و دیگر اشکال اسلام ایجاد کرد که یکی در دست نظام است و دیگری در دستان مخالفانش!
🏢برگرفته از : دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان های تکفیری و افراطی
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
✅گرامیداشت یاد شهید «ادواردو آنیلی» در ویژه برنامه «سایه روشن»
💠ویژه برنامه «سایه روشن» با محوریت جریانشناسی فرهنگی، عرفانهای نوظهور، معنویتهای کاذب و … در موضوعات مختلفی همچون معرفی و نقد کتاب، گفتوگو با اساتید حوزه و دانشگاه و گزارش مردمی یک هفته درمیان از سوی فرهنگسرای اندیشه برگزار و اجرا میشود.
❇️همزمان با بیستمین سالگرد شهادت ادواردو آنیلی، شهیدی که تازه مسلمان شده بود، برنامه "سایه روشن" با نمایش مستندی از وی، به زندگینامه و ابعاد مختلف فعالیتهای آن شهید بزرگوار میپردازد. ادواردو آنیِلی، فرزند جیانی آنیلی، سرمایهدار و میلیاردر ایتالیایی و مالک سابق مجموعه فیات است. او در زمانی که در نیویورک زندگی میکرد به اسلام گروید و نام خود را به «مهدی» تغییر داد.
🔹براساس این گزارش، در این برنامه، فیلم مستند «شهید ادواردو آنیلی درباره جهان اسلام» برای اولین بار به نمایش درمیآید. همچنین ناگفتههایی در مورد شهید ادواردو آنیلی بیان شده و تلاشهای چند ساله او برای معرفی جهان اسلام، شکست تحریف موجود در مورد دین اسلام و تلاشهایش برای مقابله با توهین به پیامبر اسلام مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. در این برنامه، چهرههای شاخصی سخنرانی خواهند کرد؛ دکتر قدیری ابیانه دوست ادواردو و رایزن مطبوعاتی ایران در ایتالیا همچنین سهیل کریمی، مستندساز برجسته کشور که مستندهایی را در پاکستان و افغانستان ساخته است صحبت میکند. مهمان ویژه این برنامه حسین عبداللهی دوست شهید ادواردو است. او بعد از بیست سال در رسانهها حاضر شده و در ارتباطی تصویری برای اولین بار از ادواردو سخن میگوید.
🔸گفتنی است برنامه "سایه روشن" با موضوع گرامیداشت یاد و خاطره شهید ادواردو آنیلی از سوی فرهنگسرای اندیشه و با حمایت و مشارکت خبرگزاری تسنیم یکشنبه ۲۵ آبان ماه ساعت ۱۹ به صورت زنده از اینستاگرام فرهنگسرای اندیشه به آدرس@farhangsara.andishe پخش خواهد شد.
@Feraghvaadyan
📑نقشه بهائیت برای تغییر قانون اساسی
⭕️فعالیت بهائیت برای نفوذ در کشور شیلی
🌐خبرگزاریهای بهائی، از دخالت اعضای این تشکیلات در #قانون_اساسی کشور «#شیلی» خبر دادند. این فعالیتها را که در آستانه رأیگیری برای تدوین یک قانون اساسی جدید در این کشور علنی شده، میتوان نتیجه فعالیت سیستماتیک #فرقه، در پیادهسازی مفاد طرح «#جامعهسازی_بهائی» دانست. طرحی که شامل «گفتمانهای اجتماعی»، «توسعه اجتماعی-اقتصادی» و «مؤسسه روحی» بوده و به اذعان مسئولان تشکیلات در کشور شیلی، به طور کامل پیگیری میشد.
✴️یکی از پایگاههای مهم تشکیلات، ساختمانی تحت عنوان «مشرقالاذکار» است؛ ساختمانی که #بهائیت، با هدف نفوذ، تداوم حضور در کشورها، و جلب نظر سیاستمداران و ساکنین منطقه در ابتدا با پوشش معبد، برپا میکند و سپس به مرکز گسترش فعالیتهای #فرقه تبدیل میشود. #مشرق_الاذکار شیلی، چهار سال پیش در پاییز سال 2016م افتتاح شد و حال #بهائیان با اجرای نقشه تشکیلات، به مرحله دخالت در قانون اساسی کشور رسیدهاند.
📆«طی سال گذشته، بهائیان #شیلی با ایجاد فضاهایی در همه سطوح، در این گفتگوها مشارکت کردهاند... فلیپ دوهارت، منشی محفل روحانی ملی بهائیان شیلی میگوید: این یک دوران #تاریخی برای شیلی است...جامعه بهائی به عنوان بخشی از اقدامات خود برای مشارکت در گفتمان ملی همکاری کرده است تا فضاهایی برای گفتگو در سراسر کشور ایجاد کند. سلسلهای از گردهماییها در ماههای اخیر منجر به برگزاری یک رویداد #ملی با حضور هزاران شرکتکننده شد.»
📝در این چند خط کاملاً روشن میشود که #بهائیت، برای تأثیرگذاری بر سیاست یک کشور، چطور برنامهریزی کرده و کنفرانسهایی را تشکیل داده تا نهایتاً با زیرپا گذاشتن شعار عدم مداخله سیاسی، قوانینی تسهیلگر برای امور #فرقه تصویب نماید تا منجر به سلطه بر کل امور آموزشی، اجتماعی و حتی شاید اراضی آن منطقه شود.
↩️همانطور که در ادامه، از لزوم بارز کردن #معنویت –که منظور همان بهائیت است- در قانون جدید، سخن میگویند:
«ورونیکا اوره، مدیر معبد #بهائی در سانتیاگو، در یکی از گردهمایی اخیر توضیح داد که یک تحول عمیق، فراتر از اصلاحات، مورد نیاز است...لوئیس ساندووال، از اعضای دفتر امور خارجی بهائیان شیلی میگوید: خواستی که برای تغییر در اجتماع شیلی پدیدار شده ... کافی نیست، ما باید فراتر رفته و بعد معنوی زندگی را اذعان کنیم... خانم اوره توضیح میدهد که این #معبد به طور خاص همچون قطبی مهمانان را برای شرکت در گردهماییهای ویژه به خود جلب کرده، جایی که مهمانان پس از شرکت در جلسات #دعا و نیایش، در گفتگوهای عمیق مربوط به مسائل ملی مشارکت کردهاند.»
👈نقشههای #بهائیت در هر منطقهای میتواند دخالت و #نفوذ را در پی داشته باشد و هشیاری و آگاهی مسئولین و مردم را میطلبد.
@Feraghvaadyan
🔥فرقه خانمان سوز
🔺🗓در ماه مارس سال 2000 ، مطبوعات بین المللی با گزارش هایی از مرگ دلخراش بیش از 700 نفر کودک و بزرگسال در جنوب غربی #اوگاندا، ولوله برپا کردند. 444 تن از اعضای «#فرقه_احیای_ده_فرمان_الهی» طی چندین هفته، مسموم، خفه و در گورهای دسته جمعی مخفی واقع در چهار قطعه زمین متعلق به #فرقه دفن شدند. در حمله نهایی، حداقل 300 نفر را به درون ساختمان مرکزی #فرقه انداختند و زنده زنده #آتش زدند. در میان پیشوایان این گروه، یک غیرروحانی #کاتولیک و نظریهپرداز سابق(جوزف کیب وته ره)، یک نظریهپرداز زن(کردونیا ام ورینده) و یک #کشیش رومن کاتولیک تحصیل کرده (فرانسیس دومینیک کاتارای بابو) -که با ملحق شدن به این جنبش از مجامع روحانی، طرد شده بود- وجود داشتند. به نظر میرسد که طراحان این #فاجعه بزرگ، همین افراد بودند. هنوز مشخص نیست که چه بر سر آن ها آمده. آیا در دقایق آخر، گریخته بودند یا از کشور خارج شده و یا در آتش سوزی نهایی #کلیسا، همراه هواداران خود سوخته بودند؟
@Feraghvaadyan
May 11
روشنگر مدیا
⚛️رسوایی های «اوشو» (قسمت #اول) 📆در دهه ۱۹۸۰، اعضای«#راجنیش»، #آشرام خود را در گرماگرم میدان مجادله
⚛️رسوایی های «اوشو» (قسمت #دوم)
📆باز هم رسواییها به سرعت منتشر شد. تا پاییز سال ۱۹۸۵، برخی پیشوایان اصلی آنها از #آلمان گریختند، بعدها بازداشت و به اعمال ناشایست متهم شدند. پس از اثبات اتهامات #تقلب در مهاجرت، شنود، طراحی مسمومیت عمومی با باکتری #سالمونلا، آتشزنی و یورش به مأموران دولتی، نفر دوم گروه راجنیش به نام «#آناندشیلا» مدت سه سال در یکی از زندانهای #آمریکا حبس شد. در نوامبر سال ۱۹۸۵، به دلیل نقض قوانین مهاجرت، بار دیگر راجنیش، دیپورت شد. این جنبش، اندکی پس از جدایی و مرگ مرموز پیشوای #مذهبی آن در اوایل سال ۱۹۹۰ در سن ۵۸ سالگی، تحلیل رفت. با این حال در دوران حاضر، جنبشی که از نو نامگذاری، احیا و بازسازی شده، مرکزی بسیار فعال در #هندوستان و دیگر نقاط جهان از جمله «سدونا»، «آریزونا»، «مارین کاونتی» و «کالیفرنیا» دارد. #راجنیش که خود را مدام بهروز میکرد و نامش را نیز تغییر میداد، در زمان مرگ خود را «#اوشو» نامید؛ نامی که اکنون بر آشرام«جدید» او گذاشتهاند؛ یعنی جامعه بینالمللی #اوشو یا آنچه اخیراً استراحتگاه #مراقبه اوشو نامیده میشود.
🍁در پاییز سال ۲۰۰۱، بار دیگر گروه راجنیش به واسطه علاقه شورانگیز آمریکا به #بیوتروریسم در خبرگزاریها مطرح شد. گروه راجنیش که حداقل برای بسیاری تا آن زمان، ناآشنا بود، در کتاب «#میکروبها» مورد بحث و بررسی قرار گرفت. کتابی که پس از واقعه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و حملاتی که موجب انتشار سیاهزخم شد، مورد توجه بسیار قرار گرفت و در گزارشهای تلویزیونی مختلف مطرح شد. این گروه در اولین #فاجعه مربوط به جنگهای بیولوژیکی در خاک ایالاتمتحده، دست داشت. اعضای گروه برای اثبات جایگاه #سیاسی خود در روستای اُرگون، دهها بوفه و میز سالاد را در حوالی «دیلز» به باکتری #سالمونلا آلوده کرده بودند تا افراد محلی را بیمار ساخته و مانع رأی دادن آنها شوند. هیچکس کشته نشد اما حدود 750 نفر به بیماریهای گوارشی و مشکلات جسمانی دیگر مبتلا گشتند.
📖منبع: آرشیو روشنا
@Feraghvaadyan
💢فرقه مافیایی
🔺یکی از فرقههایی که توجه عموم را جلب کرد، جنبش «#هاره_کریشنا» یا «انجمن بین المللی هوشیاری کریشنا» (ISKCON) نام داشت. برای دههها، شاگردان سرتراشیده گروه، با رداهای زعفرانی خود، در گوشه کنار خیابانها و فرودگاههای سراسر جهان برای جمع کردن سرمایه و #تبلیغ_دین و آیین تازه خود، سرود «هاره کریشنا» سر داده و بر طبلهای خود میزدند. این گروه #هندو در سال 1965 به ایالت متحده آمدند. جنبش روبه رشد مذکور، مدعی داشتن هزاران هزار عضو بود، اما پس از مرگ رهبر و بنیانگذارش، «سوامی سریلا پرابوپادا» در سال 1977، نفوذ و وسعتش رااز دست داد. 11 وارث آن درگیر بازی های قدرتطلبی شدند و رسواییهایی مانند #قاچاق مواد مخدر، انبار کردن #اسلحه، #قتل تعدادی از مرتدشدگان و زندانی کردن حداقل یکی از پیشوایان محلی به بار آوردند.
@Feraghvaadyan
⭕️عوامل مؤثر بر گرایش فرقهها به افراط
🔸 فرقهها ویژگیهای جامعهشناختی دارند که باعث سوق یافتن اعضا به استفاده از خشونت، از جمله: #ترور، آدمربایی، گروگانگیری، تخریب و بمبگذاری، #اغتشاشات، ناآرامیهای شهری و نیز عوامل انتحاری میشود:
1️⃣ مهمترین منبع فرقهگراییها، #محرومیت است. بر این اساس، شکلگیری فرقهها اعتراضی علیه نظم موجود میباشد که به واسطه آن، افراد محروم موقتاً بر احساس محرومیتشان فائق آیند و سعی دارند خود را از عناصر ساختی نظم اجتماعی سنتی، آزاد کنند؛ همین مسئله باعث افراطگرایی آنها میشود.
2️⃣ تعصب و جزمیت اعضا بر #آیین و باورهای خود، خصیصه ذاتی فرقههاست و برای خویشتن رسالت جدی قائلاند .
3️⃣ کوچکی گروه و محدودیت اعضا و احساس در اقلیت بودن در بین فرق مشهود است. در حقیقت، #فرقهگرایی نوعی تلاش برای هویتیابی نسل جدید در شرایط مدرن است.
4️⃣ افراطگری و تندروی در بعضی از فرقهها وجود دارد و این موضوع از طریق ضدیت با دیگران معنا مییابد و گاهی #هویت خود را در نفی دیگران جستجو میکنند. بنابراین، فرآیندهای خصومتورزی، تضا و تکفیر از سوی فرق جاری است.
5️⃣ قطعیت و اهمیت محوری سران و رهبران، ویژگی دیگر فرقههاست، تا حدی که اغلب با مرگ یا کنارهگیری رهبران اصلی، تحرک فرقه کاهش یافته یا از بین میرود.
6️⃣ تا زمانی که عقاید #فرقه، رواج عمومی نیافته، فرقه رسمیت پیدا نمیکند. بنابراین، تصور غیرقانونی بودن و غیر رسمی و پنهانی برای اعضا وجود دارد که تصور پنهانی بودن زمینه را برای استفاده از ابزار های خشونتآمیز آماده میکند.
7️⃣ انشعاب و جریانسازی در درون فرقهها به صورت جدی مشهود است.
8️⃣ رفتار فرقهای، مبتنی بر این باور است که اعضای یک #فرقه در یک دانش رمزآمیز و منحصر به فرد با یکدیگر سهیماند و از همینرو، فراتر از جهان پست و روزمره سیر میکنند. این امر به تعلق خاطر شدید و انحصاری اعضای فرقه به یکدیگر و دوری از امور خارج از فرقه منجر میشود. این ویژگی، کارکرد اصلی دین یعنی انسجامبخشی را مختل کرده و موجب شکاف و انشقاق شهروندان میشود.
@Feraghvaadyan
🔺توصیه متوهم قطبیت به «مصطفی آزمایش»
👈وقتی «صلاحی» هم به تحرکات تفرقهافکنانه، معترض میشود
💢تداوم تحرکات تفرقهافکنانه و سیاسی مأذون خارجنشین فرقه «نعمتاللهی سلطانعلیشاهی» در هجمه به بزرگان و برخی شخصیتهای #فرقه از یکسو و حاکمیت و نظام از سوی دیگر، متوهم قطبیت(محمد اسمعیل صلاحی) را نیز نگران ساخت، بهطوریکه با نگارش نامهای از جایگاه «قطب جلیلالقدر سلسله»! خطاب به آزمایش -البته با لحنی محتاطانه- خواستار پایان بخشیدن به ایندست تحرکات شد. این نامه از سوی مدعی جاشینی و متوهم #قطبیت به –درواقع- رقیب و مدعی دیگر فرقه، صرفنظر از تبعات و واکنشهای احتمالی طرفین، بیش از پیش نمودی است از درونِ شکسته و امواج فزاینده چنددستگی در #فرقه_گنابادی_سلطانعلیشاهی و چندان دیر و دور نیست که قطبی شدن جریان مزبور، تحولاتی اساسی –بهصورت نرم و تدریجی- در ماهیت و ساختار فرقه ایجاد کند. چنانچه نشانههایش را نیز تا به امروز و بهخصوص طی چند سال اخیر شاهد بودهایم. پرسش آن است که آیا مقاومت جریان سنتی و محافظهکار در برابر این چالش، کافی و مستدام خواهدبود؟ یا اینکه سرانجام تسلیم شده و استحاله فرقه محقق خواهدشد؟ آیا تناقضات درونی قاطبه #دراویش در این ایام، بسترساز این تحول خواهدشد یا اینکه برعکس، با درک مسائل و درس گرفتن از تجربیات گذشته، مطالبهگر احیای درویشی حقیقی و بازگشت به سنتها خواهند شد؟
@Feraghvaadyan