فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔔شماره جدید #روشنا منتشر شد!
📱جهت تهیه مجله روشنا با شماره ۰۹۱۹۹۱۶۳۶۸۴ تماس بگیرید🔸همچنین میتوانید از طریق پیامرسان، «ایتا» و «بله» سفارش خود را ثبت کنید.
☎️تماس فقط روزهای کاری از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۶
📚برای دریافت نسخه الکترونیک به اپلیکیشن طاقچه، فیدیبو، جار و مگ ایران مراجعه نمایید.
#ادیان #بهائیت #انجمن_حجتیه #تصوف #مسیحیت_تبشیری #فرقههای_نوظهور
🆔@RoshangarMedia
⛔️ادعاهای احمدالحسن البصری⛔️
🛑هرچنـــــد که ✨مدعیان دروغیــــن✨، در صـــدد آن هستند تا با ادعاهای واهــــی، احساسات دینی مردم را تحریک کرده و بدین وسیله به امیال نفسانی خود دست یابند، لیکن احمدبصری پا فراتر نهاده و از هر ادعایی فروگذار نشده و مدعی امر امامت و وصایت نیز گردیده است.و یا از جمله کسانی است که تا کنون بیشترین ادعای مهدویت را به نام خود رقم زده است که به برخی اشاره میشود:
✅1_ .من با نص تشخیصی - که به نگهدارنده از گمراهی برای کسی که آن را بپذیرد، توصیف شده - به نزدشما آمده ام و با علم آمده ام و پرچم البیعة لله را برافراشته ام:»و قدجئتکم بالنص التشخیصی الموصوف بأنه عاصم من الضالل لمن تمسک به، و جئت بالعلم و االنفرادبرایة البیعةلله«.
✅ 2_ . احمد الحسن؛ اولین جانشین از جانشینان دوازدهگانه بعد از وفات امام مهدی است:»اول أوصیاء الإمام المهدی الانثی عشر بعد وفاته«.
✅3_فرزند امام مهدی است:»ابن الإمام المهدی
✅ 4_. سـفیر حضـرت مهـدی اسـت: »رسـول الإمـام المهـدی محمـد بـن الحسـن
منابع کتاب های احمد بصری: الوصیة المقدسة الکتاب العاصم من الضلال، ص26
.الجواب المنیر، ج1 ،ص33
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
🕉 اباحهگری در عرفانهای نوظهور
✍️شریعت دینی، مجموعه دستورات و قوانینی است که با بعثت پیامبران الهی برای سعادت دنیوی و اخروی مردم نازل شدهاست.
با ظهور مدرنیته، رویکرد مادهگرایی به همراه اصیل دانستن لذتطلبی و لذتمداری مورد توجه قرار گرفت و لازمه اصیل دانستن لذت در حوزه مدرنیسم، کنار زدن هر ضابطه و قانونی است که آزادی و لذت مادی انسان را محدود میکند. از منظر چنین نگاهی، چه نظامی محدودکنندهتر از شریعت دینی؟
❓اکنون این سؤال مطرح میشود که برای توجیه بیمسئولیتی و به انزوا کشاندن شریعت چه باید کرد و چگونه میتوان انسان دینخواه را از شریعت دینی جدا کرد؟
❌پاسخ تئوریسینهای جنبشهای نوپدید، ابداع و ترویج فرقههایی است که در دل آنها مخالفت با شریعت شکل میگیرد یعنی دین منهای شریعت و معنویت و عرفان منهای ضابطه. از اینرو، معنویتهای نوظهور خواهان جذب جستجوگران معنویت و تبدیل آنها به افرادی شریعتگریز و شریعتستیز هستند و برای حذف شریعت به تخریب اصل ضابطهمندی جهان و قانونمداری آن دست میزنند همانطور که اشو در شعار معروف خود به مریدان میگوید: کل کائنات یک شوخی است.¹
۱. اشو، مراقبه هند وجد و سرور، ترجمه فرامرز جوهرینیا، صفحه ۲۰
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
May 11
💢سلوک یوگایی، سلوکی غیرعاطفی
🧘🏻♂هدف اصلی سلوک در سانلهیه و #یوگا، به تبع تصوری که از انسان و خلقت دارند، آزادی روح از بند تمام عناصر لطیف و کثیف است.
📌 بنابراین، محصول سیر وسلوک یوگایی، یک موجود اساطیری و فراانسانی موسوم به "زنده آزاد" است که هیچ عاطفه، احساس و کنشی ندارد. این در حالی است که برعکس، در حکمت و عرفان اسلامی، هدف، متجلی کردن هرچه بیشتر و کاملتر اسما و صفات الهی است؛ یعنی شدت وجودیِ بیشتر ذات و ارتقای درجه وجودی آن. این همان مقام " تخلق باخلاق الله" و "وصول الی الله" است که در مکتب عرفانی اسلام بدان اشاره شده است.
🧘♀به اینترتیب، سلوک یوگایی، سلوکی است غیرعاطفی و غایت آن حصول ذاتی سراسر تهی و سرشار از هیچ.
📚منبع: درسنامه نقد معنویتهای نوپدید، نوشته بهزاد حمیدیه.
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
استحاله هویت فردی در فرقههای نوظهور
✍️نخستین گام سیستمهای فرقهای برای در دست گرفتن عنان تفکر و اختیار افراد، تهی کردن آنها از #هویت_فردی و نابودی این هویت فردی در هویت جمعیِ جعلی است.
در صورت موفق بودن فرقه در این امر، فرد احساس فردیت خود را بهشدت از دست میدهد و به نوعی بیگانگی فکری و روانی دچار میگردد و این شیوه، قدم اول است.
⬅️مهمترین پیامد استحاله فرد در گروه، تعطیلشدن قوه منطق فرد است و برای #کنترل_ذهن و تحت اختیار گرفتن افراد، هیچ راهی به اندازه تعطیل کردن منطق افراد و نشاندن منطق شخصیِ رهبر فرقه به جای آن کارگشا و کارآمد نیست. وقتی فردی منطق خود را در منطق فرقه استحاله کند دیگر هیچ خطری برای فرقه ندارد و تبدیل به ماشینی تمامعیار برای اجرای فرمانهای فرقه خواهد شد.
پس از استحاله فردیت فرد در هویت جمعی، در دومین گام در جهت رسیدن به در اختیار گرفتن عنان فکری و روانی افراد، فرقه هویت جمعیای را که خود برای افراد و اعضایش جعل کرده در هویت شخصی رهبر فرقه استحاله میکند و به این ترتیب، #هویت جمعی فرقه در وجود رهبر فرقه متجلی میشود.
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
مکتب تفکیک یا تفکیک مکتب؟
#مکتب_تفکیک که به مکتب مشهد و #مکتب_معارف نیز مشهور میباشد، مکتبی است در علوم مذهبی شیعی که پیروانش بر تفکیک آموزههای فلسفی از روشهای دینشناسی تأکید دارند. این مکتب با آموزههای #میرزا_مهدی_اصفهانی در سال ۱۳۴۰ خورشیدی در شهر مشهد آغاز و نخستینبار توسط #محمدرضا_حکیمی در مقالهای با همین نام، در مجله کیهان فرهنگی معرفی و مشهور گردید.¹
🔹جریان مکتب تفکیک، علاوه بر اعتراض به دو حوزه #فلسفه و #عقل، گرایشهای عارفانه را نیز مورد حمله قرار دادهاست. مکتب تفکیک در حقیقت، هرگونه استفاده از منابع بروندینی برای فهم متون دینی را رد میکند.
🔶در اصطلاح مکتب تفکیک، مکتب جداسازی سه مکتب شناختی یعنی #قرآن، فلسفه و عرفان میباشد. هدف این مکتب، جداسازی و نابسازی فکر وشناخت قرآنی از شناخت بشری و رهاندن آن از مخلوط شدن با دیگر افکار است.²
👥صاحبان مکتب تفکیک در مواجهه با فلسفه، موضعی یکسان نداشتهاند. متقدمین این مکتب مانند میرزا مهدی اصفهانی و شیخ #محمود_حلبی به ضدیت فلسفه برخاسته و میان فلسفه و شریعت، تباین قائل بودند ولی برخی متأخرین این اندیشه مانند #جعفر_سیدان و محمدرضا حکیمی، در مواجهه با تفکیک، موضعی دیگر دارند و حکم کلی به نفی فلسفه نمیدهند و آن را جدایی میان روشها میشمارند.³
۱. ماهنامه فرهنگی هنری کیهان فرهنگی، ۱۳۷۱، سال نهم، شماره ۱۲.
۲. محمدرضا حکیمی، معاد جسمانی در حکمت متعالیه، صفحه ۴۴.
۳. سید محمد موسوی بایگی، آیین و اندیشه، صفحه ۲۲.
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
تبشیر در آثار اسکاول شین
✍️فلورانس اسکاول شین، هنرمندی آمریکایی بود که از میانه عمرش به جریان فکری «#تفکر_نو» پیوست و کتبی در ترویج دیدگاههای این فرقه نوشت. وی از پایهگذاران کلیسای اتحاد در آمریکاست.
✝️اسکاول شین که مبلغی دینی بود،تجربهها و مضامین #تبشیری خود را با استفاده از ادبیات موفقیت و کسب ثروت در زندگی به رشته تحریر درآورد.
📕از جمله آموزههای کتب اسکاول شین، تمرکز بر مفهوم #شهود درونی است که بعدها دستمایه بسیاری از فرقههای شبهمعنوی مسیحی قرار گرفت و بر #عقلگریزی تأکید داشت. هر چند در کتب وی اشاره مستقیمی بر عقلگریزی نشده است اما تأکید بیش از حد وی بر تجربه دریافتی شهودی به نام ندای درون، خود مؤید عقلگریزی است، چرا که او هیچگونه معیاری برای تمایز میان امیال نفسانی، تصورات ذهنی و اغواهای شیطانی با هدایت الهی ارائه نمیدهد.
📌نقل داستانهای کوتاه با هدف تصویرسازی آموزههای تبشیری، شگردی بسیار کارا و مؤثر برای هر مبلغی است. خانم شین هم از آن به خوبی استفاده میکند و با بیان داستانهای کلی و فاقد جزئیات، سعی میکند خواننده را نسبت به متن مشتاق نگه دارد.
اسکاول شین از جمله پیشگامان امتزاج تعالیم مسیحیت و موفقیت مادی با آموزههای #هندو است. اعتقاد وی و تعداد کثیری از گروههای شبهمعنوی به مسئله #تناسخ حاکی از این تأثیرپذیری است.
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
چرا فرقهها جذابند؟
فرقهها برای آنکه بتوانند جذب کنند باید جذاب باشند و بههمین دلیل از مکانیسمهای جذابیتزا در ساختار و رفتار فرقهای استفاده میکنند که از جمله علل آن میتوان به این موارد زیر اشاره کرد:
🔸 #متفاوت بودن
مهمترین ویژگیای که موجب جذابیت فرقهها میشود، متفاوت بودن آنهاست. فرقهها با سوءاستفاده از تمایل ذاتی انسان به متفاوت بودن و یا تجربه امور متفاوت و گریز از یکنواختی و تکرار، خود را تافتهای جدا بافته از جامعه نشان میدهند.
🔸 توهم #آزادی از قیود
فرقهها این توهم را در افراد بارور میکنند که میتوانند آنها را از همه قیود دستوپا گیر مذهبی، فرهنگی و اجتماعی برهانند. در حالی که در عمل چنین اتفاقی نمیافتد.
🔸 رازآلودگی و #سمبولیسم
سمبولیسم موجود در فرقهها موجب جذابیت آنها و کشاندن مخاطب به درون برای کشف رمز آنها است. استفاده از نماد، علاوه بر آنکه مقدار زیادی از #رازآلودگی را به همراه دارد، موجب نوعی تشخص فرقهای نیز میگردد.
🔸 احساس #امنیت
فرقهها از آن جهت که همواره از رهبری کاریزماتیک برخوردارند و مناسبات در آنها بر اساس روابط طولی تنظیم میگردد، مکان مناسبی برای کسانی است که به تکیهگاهی معنویروانی برای خود نیازمندند. زنان، نوجوانان، جوانان و افراد آرمانگرا بهترین کسانی هستند که با این الگو همسازی دارند.
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
عشق در آثار پائولو کوئیلو
💟 از آموزههای عمده و مسائل اساسی در عرفانهای جهان، مسئله عشق است.
📚با مطالعه آثار #پائولو_کوئیلو برای خواننده معلوم میگردد که عشق در شالودهی فکری وی، نقشی بسیار کلیدی دارد تا جایی که او عشق را دارای انرژی عظیمی میداند که اگر روزی بتوان از نیروی عظیم آن استفاده کرد، تاریخ عوض خواهد شد.¹
نگاه و توجه افراطی کوئیلو به عشق تا آنجایی است که او از عشق با عنوان حقیقت یاد و توصیه میکند که انسانها تنها حقیقت را بجویند که عشق همان است.²
❌از نظر کوئیلو همه چیز، حتی پیوند زناشویی میان دو نفر را میتوان فدای عشق کرد اما عشق را نباید فدای چیز دیگر کرد چون عشق از همه چیز بالاتر است.³
🔺به نظر میرسد ارتباطی که کوئیلو بین معنویت و عشق به معنای بیبندوباری برقرار کردهاست یک انحراف واضح و مغالطه روشن در باب ارزش و اهمیت عشق است که در نتیجه، یک آسیب اجتماعی_اخلاقی را برای اجتماع در پی دارد. به عنوان مثال در یکی از رمانهایش، فرد با وجود همسرش، عاشق استاد جادوگری میشود. کوئیلو درصدد توجیه #لذتطلبی است و برای این کار از خدا و عرفان مایه میگذارد. او معنویت و عرفان را در #هواپرستی تزریق کرده و تفسیری نوین از #عرفان ارائه میکند که بسیاری از تابوها در آن شکسته شدهاست.
عشق در آثار کوئیلو با بوالهوسی و شهوترانی مترادف است و مجوز هر گونه لاقیدی و بیمسئولیتی است.
۱. پائولو کوئیلو، بریدا، ترجمه آرش حجازی، صفحه ۱۱۴
۲. همان، در کنار رودخانه پیدرا نشستم و گریستم، صفحه ۲۷۰
۳. همان، خاطرات یک مغ، صفحه ۱۵۱.
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
برعکس تفکر #انجمن_حجتیه، انقلاب اسلامی جامعه منتظر ایجاد کرد
مصاحبه با حجتالاسلام محمدجواد یاوری پیرامون انتظار
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09