eitaa logo
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
484 دنبال‌کننده
7.6هزار عکس
4هزار ویدیو
1.1هزار فایل
تلاش، معرفی آخرین رویدادها و اخبار علمی روز کشور؛ نشستها و پژوهشهای مرتبط با اخلاق؛ تربیت و مشاوره اسلامی است به جامعه علمی مشتاق به امید رشد و پویایی بالنده‌تر و مؤثرتر.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بیداری ملت
❌شب حمله به ایران سامانه باور ۳۷۳ روی یکی از جنگنده های مهاجم قفل راداری و شلیک انجام داده است (در حالی که جنگنده هنوز در خاک عراق بوده) و همین باعث شده جنگنده ها از همانجا فرار کنند. 🔺افسر اطلاعاتی سابق mi6: اگر خلبان F35 فقط کمی تعلل می‌کرد سامانه پدافندی ایران جنگنده را در آسمان عراق منهدم می‌کرد. 🔴 👇 @bidariymelat
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️«مشورت» در اسلام از چه جايگاهی برخوردار است؟ 🔹مسأله به ويژه در امور اجتماعى و آنچه به سرنوشت جامعه مربوط است، از مهم ترين مسائلى است كه آن را با دقّت و اهميّت خاصّى مطرح كرده و در آيات و و تاريخ پيشوايان بزرگ اسلام جايگاه ويژه اى دارد. در چند آيه از «قرآن مجيد» دستور به داده شده است. در «آیه ۱۵۹ سوره آل عمران» خداوند به (صلى الله عليه و آله) دستور مى دهد كه با مسلمانان در امور مهم كند: «وَ شاوِرْهُمْ فى الاَمْرِ». 🔹و در «آیه ۳۸ سوره شورى»، هنگام بيان «اوصاف برجسته مؤمنان راستين» می‌فرمايد: «وَالَّذين اسْتَجابُوا لِرَبِّهِم وَ اَقامُوا الصَّلوةَ و اَمْرُهُمْ شُورى بَيْنَهُمْ» (و كسانى كه دعوت پروردگارشان را اجابت كرده و نماز را برپا مى‌ دارند و امورشان با در ميان آنها انجام می گیرد). همان گونه كه ملاحظه مى كنيد در اين آيه، مسأله در رديف ايمان‌ به‌ خدا و نماز قرار گرفته كه بيانگر آن است. 🔹گاه گفته مى شود مأمور شدن (صلى الله عليه و آله) براى با مردم تنها به خاطر احترام به شخصيّت مسلمانان و شركت دادن آنها در مسائل اجتماعى بوده است؛ زيرا تصميم گيرنده نهايى شخص (صلى الله عليه و آله) بوده است نه شورا؛ چنان كه در پايان آيه مشورت مى فرمايد: «فَاِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللهِ» [۱] (امّا هنگامى که گرفتى، [قاطع باش و] بر خدا توکّل کن). 🔹ولى مسلم است كه منظور از ذيل آيه اين نيست كه (صلى الله عليه و آله) با مردم مشورت كند و بعد نظرات آنها را ناديده گرفته، و راه ديگرى را پيش گيرد، چنين كارى نه با هدف آيه سازگار است - زيرا سبب بى احترامى به افكار عمومى و در نتيجه رنجش مسلمانان مى شود و نتيجه معكوس مى بخشد - و نه با تاريخ پيامبر (صلى الله عليه و آله) مى سازد؛ چرا كه در حوادث مهم هنگامى كه مى كرد، به نظريّه مردم مسلمان احترام مى گذاشت و حتّى گاه نظر مبارك خود را ناديده مى گرفت تا اصل در ميان آنها تقويت گردد. 🔹قابل توجّه اينكه «آيه مشورت» با توجّه به آيات قبل و بعد آن، ناظر به غزوه اُحُد است و مى دانيم در داستان احد، (صلى الله عليه و آله) موافق به خارج شدن لشگر از شهر نبود، ولى چون نظر اكثريّت مسلمانان بر اين امر قرار گرفت، موافقت فرمود. [۲] و به فرض كه اين آيه براى پيامبر (صلى الله عليه و آله) چنين ويژگى را قائل شود كه مشورتش با مردم جنبه تشريفاتى داشته باشد، ولى «آیه ۳۸ سوره شورى» كه دستور برای عموم مسلمين بيان مى كند، كاملا بيانگر اين مطلب است كه بايد كارهاى مهم در ميان مسلمين با نظر انجام پذيرد و شورا نقش تعيين كننده دارد. 🔹بديهى است در مسائلى است كه حكم خاصّى از سوى خداوند نازل نشده باشد، و اگر مى گوييم شورا در امر خلافت پيامبر (صلى الله عليه و آله) بى اعتبار است، به خاطر اين است كه در اين زمينه «دستور خاصّى» از سوى رسيده بود، و با تعيين و خليفه پيامبر (صلى الله عليه و آله) از طريق به وسيله (صلى الله عليه و آله) جايى براى شورا باقى نمى ماند؛ 🔹و به تعبير ديگر هميشه در موضوعات است نه در كه دستور آن از سوى صادر شده است. به هر حال در محدوده اى كه در بالا بيان شد يك اصل اساسى در است. تعبير به ، اشاره به كارهاى مهم، مخصوصاً مسائل مورد نياز است، و اين واژه چنان مفهوم گسترده اى دارد كه تمام امور مهم سياسى، نظامى، اقتصادى و فرهنگى را در بر مى گيرد. 🔹در حتّى در امور مهم مربوط به نظام (اجتماع كوچك) دستور به داده شده است؛ از جمله در باز گرفتن كودك از شير قبل از فرا رسيدن دو سال كامل اشاره به اصل مى كند و مى فرمايد: «فَاِنْ اَرادا فِصالا عَنْ تَراض مِنْهُما وَ تَشاوُر فَلا جُناحَ عَلَيْهما» [۳] (و اگر آن دو [پدر و مادر] با رضايت يكديگر و بخواهند [کودک را زودتر] از شير باز گيرند، گناهى بر آنها نيست) و اين، دليل بر اهميت فوق العاده «مشورت» در كارها است. پی نوشت‌ها؛ [۱] قرآن کریم، سوره آل عمران، آيه ۱۵۹ [۲] سيد المرسلين‏، الهادی، ‏جعفر، جامعه مدرسين‏، قم‏، ۱۴۲۷ق، چ سوم، ج ‏۲، ص ۱۴۰، منطقة «احد». [۳] قرآن کریم، سوره بقره، آيه ۲۳۳ 📕پيام قرآن‏، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران‏، ‏۱۳۸۶ش، چ نهم، ج ۱۰، ص ۸۷ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
هدایت شده از راهبری فرهنگ
تبیین تئوری مقاومت.mp3
18.38M
🎙بشنوید ◀️نشست «تبیین تئوری مقاومت» 🎙 آیت‌الله میرباقری 🔹نشست عصرانه علمی حوزه علمیه امام کاظم (علیه السلام) 🗓 ۷ آبان‌ماه ۱۴۰۳ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید. @rahbariefarhang
هدایت شده از آیت الله علیدوست
برای تهیه کتاب روش شناسی اجتهاد جدیدترین اثر آیت الله علیدوست با بهره مند شدن از 20% تخفیف و پست رایگان از طریق لینک زیر اقدام بفرمایید: https://www.arabadib.ir/shop/product/view/1/1353 کانال آیت الله علیدوست https://eitaa.com/salsabeal
هدایت شده از آیت الله علیدوست
23.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 سروش: فقه ما فقهی بریده از اخلاق است/ علیدوست: هیچ‌گاه فقه و اخلاق با یکدیگر تضاد ندارند 🔺مناظره استاد ابوالقاسم علیدوست و دکتر عبدالکریم سروش (بخش اول) https://eitaa.com/salsabeal
هدایت شده از آیت الله علیدوست
🔺مناظره استاد ابوالقاسم علیدوست و دکتر عبدالکریم سروش (بخش اول) 🔹عبدالکریم سروش: فقه ما فقهی بریده از اخلاق است. قرن‌ها شیعه و سنی این فقه را مبنای عمل خود قرار می‌دادند. به‌صرف وجود نص و روایت، فتوا می‌دادند و گمان می‌کردند حتما عدالت در آن گنجانده شده است، اما در روزگار کنونی، دیگر نمی‌توان به انسان مدرن گفت که اسلام خوب است، چون احکام اجاره و رهنش یا مجازات‌هایش بر قوانین اروپا و آمریکا برتری دارد. با این اوصاف، چرا باید به‌دنبال بسط و گسترش دادن چنین فقهی بود؟ گستره شریعت را نه از راه مراجعه به خود دین، بلکه باید براساس انتظار انسان از دین مشخص کرد. 🔸ابوالقاسم علیدوست: هیچ‌گاه فقه و اخلاق با یکدیگر تضاد ندارند و اگر در جایی چنین ادعایی شود، یا آن گزاره اخلاقی نیست و یا دین درباره آن چنین حکمی نداده است. وقتی از بسط و گسترش فقه صحبت می‌کنیم، منظورمان هواپیماسازی اسلامی و... نیست. احکام رهن، اجاره و... نیز لزوما برای دعوت دیگران به اسلام نوشته نشده است. اگر به‌عنوان دو مسلمان با یکدیگر گفتگو می‌کنیم، انتظارمان از شریعت را آیات و روایات معتبری که بیانگر مقاصد و اهداف شریعت هستند، مشخص خواهند کرد. در کنار انتظار انسان از دین، انتظار خالق از مخلوق نیز اهمیت دارد. 🔸ابوالقاسم علیدوست: اگر گمان شود که مطلبی از دین با اخلاق ناسازگار است، یا آن گزاره اخلاقی نیست و یا دین درباره آن چنین حکمی نداده است. منظور از بسط و گسترش فقه، شیمی اسلامی و... نیست. احکام رهن، اجاره و... نیز لزوما برای دعوت به اسلام نوشته نشده‌اند. در کنار انتظار انسان از دین، انتظار خالق از مخلوق نیز اهمیت دارد. انتظار ما مسلمانان از دین را آیات و روایات معتبری که بیانگر اهداف شریعت هستند، مشخص می‌کنند. 🎥 مشاهده قسمت اول: شریعت و عقلانیت: گستره فقه: https://azad.im/table/140 ✅ کانال آیت الله علیدوست https://eitaa.com/salsabeal
هدایت شده از آیت الله علیدوست
🔰 به بهانه‌ی مناظره‌ی جدید آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست با دکتر سروش: ▫️جوانه‌های امیدبخش گفت‌وگوی علمی در فصل خزان باورهای دینی 🔹آنانی که در محافل دانشگاهی زیست بلندمدت داشته و یا با فضای نخبگانی جامعه ارتباط دارند، نسبت به بی‌انگیزگی در باورهای دینی جوانان نگرانی جدی دارند. 🔹این بی‌انگیزگی که دلایل مختلفی از جمله تغییر نسلی دارد تاثیر مستقیمی هم با فضای رسانه و فضای مجازی داشته و عملا شبهات فکری، بسیار فراتر از پاسخ‌ها و آموزه‌ها در ذهن جامعه جا باز کرده‌است. این شبهات گاه منشأ سیاسی داشته و گاه خاستگاه فکری و اندیشه‌ای. اما هرچه که هست به تهدید اصلی جامعه تبدیل شده‌است.اگرچه در این میان بخشی از جامعه از جمله جوانان همچنان پایبند به دینداری و انجام مناسک مختلف دینی هستند، اما تردیدها و شبهات در لایه‌های درونی جامعه نفو‌ذ نگران‌کننده‌ای داشته است. 🔹در این بین اما همیشه این سوال مطرح بوده‌است که بزرگان فکر و اندیشه‌ی دینی که مورد سوال قرار گرفته‌اند به چه میزان وارد پاسخ به شبهات و برگزاری مناظره‌ها شده‌اند؟ آیا شرط و شروط‌ها و رعایت شانیت‌ها و سایر حواشی بر ادای تکلیف دینی و اجتماعی آنان غلبه کرده‌است؟این در حالی است که طراحان شبهات به بهانه‌های مختلف از حضور در محافل و عرصه‌های جامعه از جمله فضای مجازی ابائی ندارند و به صورت جدی در این میادین حاضر هستند و همین امر، استدلال قدیمی «الباطل یموت بترک ذکره» را هم عملا از بین می برد. 🔹با وجود تمامی نگرانی‌های مطرح شده اما در این سوی دفاع از دین و عرصه‌های آن از جمله فقه و کلام اساتیدی هم هستند که تلاش و کوشش خود را برای فهم شبهات و مواجهه‌ی علمی با آن گذاشته‌اند. این دو اصل مهم یعنی «فهم شبهه» و «مواجهه‌ی علمی» با آن نیازمند مبانی علمی بسیار مستحکم و تجربیات بزرگی در عرصه‌ی بحث و گفت‌وگو است. 🔹برخی از این مناظره‌های صورت گرفته همچنان در اذهان عمومی حوزویان و دانشگاهیان خاطره‌انگیز است. از جمله بحث‌های مکتوب و پاسخ‌های علمی دو چهره‌ی حوزوی، آیت‌الله شیخ جواد فاضل لنکرانی و آیت‌الله علیدوست. در کنار این بحث‌ها و مناظره‌های برون حوزوی، مناظره‌ی درون حوزوی پیرامون اقتصاد اسلامی هم نشان داد فضای دینی و اندیشه‌ای نیازمند شدید بحث و گفت‌وگوی محترمانه و علمی است. 🔹در این روزها که فضای عمومی جامعه مشغول اتفاقات ناگوار حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان و جنگ مستقیم ایران و این رژیم جنایتکار است اما اخباری از برگزاری یک مناظره‌ی جدی رودرو به گوش می‌رسد. مناظره‌ای که نشان می‌دهد هیاهوی اخبار جنگ نباید بر تلاش دینی و علمی سایه افکند. چه آنکه باورهای دینی و مستحکم اعتقادی است که می‌تواند در روزهای جنگ با دشمن حرف نخست را بزند. 🔹این مناظره که به زودی در سه قسمت منتشر خواهد شد فصل جدیدی از گفت‌وگوهای دو سویه را باز می‌کند. مناظره‌ای مبتنی بر رعایت احترام و دوری از حواشی برای رسیدن به پاسخ‌های منطقی و مستدل. 🔗 ملاحظه فیلم و متن مناظره در: https://eitaa.com/alidost_fiqh/5918 ✅ کانال آیت الله علیدوست https://eitaa.com/salsabeal
هدایت شده از پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم
اولین پیش همایش استاد فکر چهارمین کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه مصباح یزدی قدس‌سره با حضور و سخنرانی: ▫️آیت‌الله غلامرضا فیاضی رئیس مجمع عالی حکمت اسلامی ▫️حجت‌الاسلام دکتر علی مصباح یزدی عضو هیئت‌امنای مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره ▫️حجت‌الاسلام دکتر احمد حسین شریفی رئیس دانشگاه قم 🗓 دوشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۳ دانشگاه قم ▫️برنامه عمومی سالن شیخ مفید ۹:۳۰ الی ۱۲ ▫️جلسه هم‌اندیشی اساتید علوم‌انسانی سالن حکمت | ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۵ پژوهشکده علوم انسانی اسلامی | دانشگاه قم https://eitaa.com/joinchat/2053374542Cb7dd13d8c8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ♻️ گاهی حقیقت را باید از زبان دشمن شنید مثل این... جان لیمبرت" از گروگان‌های لانه جاسوسی، مسئول وقت میز ایران و سفیر آمریکا در موریتانی، خیلی زیبا تفاوت جمهوری اسلامی موریتانی با جمهوری اسلامی ایران را بیان می‌کند. غیر از موریتانی، پنج کشور دیگر هم جمهوری اسلامی هستند، مثل پاکستان با جمعیتی دو برابر ایران ولی سؤال این است که چرا هجمه‌ نظام‌های استکباری به سمت جمهوری اسلامی ایران است؟ شاید بگویید چون جمهوری اسلامی ایران "متهم" است که می‌خواهد سلاح هسته‌ای تولید کند. قطعا این بهانه‌ای بیش نیست، چون جمهوری اسلامی پاکستان بمب هسته‌ای دارد! پاکستان کلاهک هسته‌ای و زرادخانه‌های اتمی دارد ولی نه تحریم می‌شود و نه تهدید! علاوه بر این، پاکستان مثل رژیم صهیونیستی معاهده‌ بین‌المللی NPT (منع تولید، تکثیر و استفاده از سلاح اتمی) را نپذیرفته برخلاف ایران که آن را امضا کرده است. واقعیت همان است که جان لیمبرت به اندازه فهم خود به زبان آورده، جمهوری اسلامی ایران، رهبری دارد بر اساس مبانی تعیین شده از سوی اهل بیت (علیهم‌السلام) روزی نامش سید روح‌الله بود و امروز سید علی است. راه پیروزی این کشور بر مشکلات هم تنها با پیروی از این رهبر و امام جامعه در دوره غیبت است
. 🔰کارگاه علمی پژوهشی 💠روش تحقیق آمیخته؛ آشنایی با روش تحقیق کیو(Q) ❇️مدرس: دکتر داوود صفا (هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه) ✅همراه با اعطای گواهینامه به صورت کاملا رایگان تنها هزینه صدور گواهی دریافت می شود 🔻لینک ثبت نام Live.mou.ir/research 🔻ورود به میز کار my.mou.ir ༺◍⃟჻ᭂ࿐❁❥༅••┅┄ @sepidaarcenter .
8.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥سخنرانی طوفانی نماینده بلژیکی علیه سفیر اسرائیل که برای سخنرانی در صحن علنی مجلس بلژیک حضور یافته بود . نماینده بلژیکی با منطقی بسیار عالی و روشنگرانه و سخنانی حماسی سفیر رژیم جنایتکار صهیونسیتی را در برابر نمایندگان و مردم جهان به محاکمه می کشاند و رژیم صهیونسیتی را رسوا می‌کند . ┈┉┅━❀🌷❀━┅┉┈ 🌷🇮🇷🌷