eitaa logo
روزنه
6.1هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
246 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور در احکام جداگانه‌ای ۱۰ نفر از مدیران و مشاوران جدید این سازمان را منصوب کرد. 🔻حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی باصدور احکامی؛ 🔻محمدمهدی دادمان را به‌عنوان قائم‌مقام، 🔻علیرضا نادعلی را به‌عنوان مدیرکل حوزه ریاست، 🔻حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی را به‌ عنوان معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان، 🔻حجت‌الاسلام مصطفی جلالی به‌عنوان مشاور عالی، 🔻حسین آب‌نیکی را به‌عنوان مشاور رئیس و دبیر هیئت اندیشه ورزی سازمان تبلیغات اسلامی، 🔻حجت‌الاسلام سیدعلی موسوی را به‌عنوان رئیس پژوهشکده باقرالعلوم (سلام‌اللّه‌علیه)، 🔻حجت‌الاسلام علی دارابی را به‌عنوان مشاور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در امور مجلس و استان‌ها، 🔻حجت‌الاسلام محمد طهماسبی را به‌عنوان سرپرست معاونت پژوهشی و آموزشی، 🔻عابد ملکی را به‌عنوان مشاور رئیس در حوزه‌های فنی، عمرانی، املاک و مستغلات سازمان تبلیغات اسلامی 🔻و علی اسماعیلی را به‌عنوان مدیرعامل شرکت کتاب شهر ایران منصوب کرد. 🔻از سوابق مدیریتی علیرضا نادعلی «مدیرکل حوزه ریاست» سازمان تبلیغات اسلامی نیز می‌توان به مدیرعاملی کانون اندیشه جوان، دستیار محتوایی قرارگاه فرهنگی بقیة‌الله، معاونت هماهنگ‌کننده سازمان بسیج شهرداری تهران و مسئولیت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ اشاره کرد. پانزده سال سابقه حضور در درس خارج فقه، اصول، فلسفه و تفسیر حضرات آیات بهجت، سبحانی، مؤمن، جوادی آملی، موسوی جزایری، آیت‌الله خامنه‌ای، ده سال تدریس سطوح عالی در مدارس عالی حوزه علمیه قم و مراکز تخصصیـ تألیف و تقریر شروح و متون درسی حوزوی و پژوهش و تدوین آثار در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی و نظام اندیشه اسلامی، مدیریت حوزه علوم انسانی دانشگاهیان و توسعه مراکز حوزه در سطح ۴۸ دانشگاه کشور، مدیرکل امور فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و عضو شورای آموزشی و پژوهشی و شورای راهبردی نهادـ مسئول مرکز پاسخ‌گویی به شبهات بسیج کشور و برگزاری دوره‌های تربیت مربی صالحین از سوابق حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی به شمارمی روند. 🔻در سوابق حجت‌الاسلام محمد طهماسبی مواردی همچون شرکت در درس خارج مقام معظم رهبری از سال ۱۳۹۳، کارشناسی فیزیک از دانشگاه صنعتی خواجه نصرالدین طوسی، تدریس در حوزه علمیه امام خمینی (ره)، تدریس در گروه معارف دانشگاه صنعتی شریف و حوزه‌های دانشجویی شریف و شهید رجایی، انتشار دو کتاب «منشور حرکت» و «رسالت روحانیون در دانشگاه‌ها از منظر رهبر معظم انقلاب»، معاونت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی شریف از سال ۹۳ تاکنون دیده می‌شود. 🔻حجت‌الاسلام مصطفی جلالی نیز قبل از این مسئول مرکز هماهنگی نخبگان حوزه علمیه خراسان، مدیر حوزه شریف، دبیر گروه پژوهش شورای مدیریت حوزه خراسان، پژوهشگر برتر حوزه علمیه و برگزیده جشنواره علامه حلی، مدرس سطح ۴ حوزه و دانشگاه بوده است وی از مجالس درس مقام معظم رهبری - آیت‌الله هاشمی شاهرودی - آیت‌الله شب‌زنده‌دار - حجت‌الاسلام والمسلمین یزدان پناه بهره‌مند شده است. 🔻مدیریت پژوهشکده تمدن توحیدی، مدیریت گروه پروژه سبک زندگی پژوهشکده باقرالعلوم علیه‌السلام، طراح دوره فقه فرهنگ مرکز جامع علوم اسلامی، پژوهش در فقه اقتصادی با موضوعاتی همچون «سیاست‌های اقتصادی اسلامی در زمین، زکات در اوراق مالی، بررسی تطبیقی نظام مالیات اسلامی و نظام مالیات غربی»، همکاری با پژوهشکده قدر در تدوین بسته توازن اجتماعی بخش اقتصادی برنامه پنجم توسعه و تدوین بسته عملیاتی اصلاحات ذیل اصل ۴۴، پژوهشگر حوزه میان‌رشته‌ای علوم اجتماعی و اندیشه فلسفی در کارنامه علمی پژوهشی حجت‌الاسلام سیدعلی موسوی به چشم می‌خورد. 🔻عابد ملکی هم از سال ۹۰ تا ۹۱ قائم‌مقام شهردار منطقه یک، سال ۹۱ تا ۹۴ شهردار منطقه دو و از سال ۹۴ تا ۹۶ شهردار منطقه ۱۲ شهر تهران بوده است؛ «علی اسماعیلی» نیز مدیرعاملی انجمن کتاب‌فروشان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی خوشه را بر عهده دارد. @khabarehowzeh ♨️رسانه مستقل خبر حوزه
دیدار با فرزند که چندی پیش علنا به مقام معظم رهبری و دفاع مقدس اهانت کرده بود! 🔶پی افزود مدتی است برخی غرب اندیشان وطنی اصلاح‌طلب روابط خوبی با عمار حکیم برقرار کرده و توانسته اند بر وی تأثیرات سیاسی آشکاری بگذارند که نمونه بارزش خروج از بود. اکنون با چهره ای مواجهیم که نه است و نه ! حکمت و بصیرت، دو بال دائمی است. @rozaneebefarda
سلام به نظرم رسید خوب نبود دیدار عمار با شیرازی باز نشر بشه، اینطوری یار برای دشمن درست میشه. عمار از ایران جدا نمیشه ، این دیدارها شاید از عدم توجه به مباحث باشد والا حکیم ها انقلابی اند. @rozaneebefarda
دیروز امروز ماجرا همان است؛ هجمه به ارزشها و چادری که می شود... یا زهرا(س) 🔶پی افزود در مقابل تحولات سازمان یافته ضدمذهبی اخیر، دو برکت دارد؛ هم بر وجود در حوزه صحه می گذارد که طرفدارانش از تحولات مهم سیاسی و مذهبی برکنار اند. و هم ماهیت جماعت را بر همگان روشن می سازد که هیچ گاه حاضر به هزینه دادن برای دین خدا نبوده و نیستند! @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان شنیدنی جناب آقای حسن رحیم پور ازغدی پیرامون استدلال های سست طرفداران @rozaneebefarda
اظهارات جالب توجه یکی از سران تشکل موسوم به پیرامون و @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 توهمات و خطاهای آمریکا  آمریکا تصور می‌کنند حالا که سپاه را تحریم کرده، مردم دیگر خدمت‌گزاری سپاه را قبول نمی‌کنند و می‌گویند سپاهیان دیگر اینجا نیایند. متأسفانه دنیای ما دنیای بی‌انصافی است. خود این آقایان کردها و سرانشان و خود عراقی‌ها صریحاً به ما گفتند که اگر همین حاج قاسم سلیمانی و جانفشانی سپاه  قدس نبود، بغداد سقوط کرده بود. گاهی سردار سلیمانی تماس می گرفتند و از مراجع می‌خواست که برایشان دعا کنند. یعنی وضع این‌گونه بود. این‌ها محاصره را شکستند. اگر این‌ها نبودند، بغداد و اربیل سقوط کرده بود. این‌ها مقابل چه کسانی بودند؟ مقابل داعش، همان تروریسم مسلّمی که خودتان درست کردید. داعش را شما درست کردید، القاعده را شما درست کردید، طالبان را شما درست کردید. بعد این چیزی نیست که ما فقط بدانیم، همۀ عالم می‌دانند. بعد هر سازمان آزادی‌بخشی در دنیا پیدا بشود، باید تروریست باشد، چون برخلاف مذاق آقایان است! آن‌وقت عربستانی که در تمام حوادثی که در نقاط مسلمان‌نشین واقع می‌شود دستش در کار است، از نظر آمریکا تروریست نیست! این‌ها تروریست نیستند! این‌ها اتهام تروریستی ندارند! افرادشان تروریست نیستند! دنیا هم دنیای بی‌انصافی است. در مقابل مشکلات ما اظهار خوش‌حالی می‌کنند که حالا مردم ما در اینجا گرفتار شده‌اند.  این شخص (ترامپ) متوجه نیست که لااقل حفظ ظاهر بکند و اظهار خوش‌حالی نکند. تصور می‌کند که قلم او کار را می‌چرخاند. این آقا باید از آن کسانی که تحت سلطۀ داعش بودند بپرسد که سپاه چگونه بوده است. یا در دوران جنگ تحمیلی، تمام دنیا به صدام کمک کردند، از شوروی و چین گرفته  تا آمریکا و اروپا... سلاح  شیمیایی‌اش را اروپا برایش تأمین کرد، یعنی همین‌هایی که الان دم از حقوق بشر می‌زنند! یک نفر هم از ما حمایت نمی‌کرد. اما همین مردم، همین سپاه، همین نیروها بودند که یک سانتی‌متر مربع  از این خاک را در اختیار عراق نگذاشتند؛ آن هم در این دوران اخیر که ما هرات را خیلی راحت از دست دادیم، بحرین را راحت از دست دادیم . این‌ها متوجه نیستند و تفاوت قائل نیستند. لذا ما در یک دنیای ظالمی هستیم و با امکانات محدود جز اینکه خودمان در کنار هم باشیم و جز اینکه خودمان برای همدیگر دل بسوزانیم هیچ راه دیگری نداریم 🔶حاشیه روزنه این سخنان در ۴اردیبهشت ۹۸ در دیدار با فرمانده نیروی انتظامی استان قم بیان شده است. موضع گیری صریح در مسائل کلان مرتبط با نظام اسلامی و امنیت ملی، فی نفسه امری قابل تقدیر و از جمله مطالبات قدیمی و مغفول جریان انقلابی از برخی جریانات خاص حوزوی بوده است. اصل چنین ورودی اتفاقی مثبت تلقی می گردد که امید است با خاستگاه ایدئولوژیک و نه صرفا ، ابراز شده باشد. اخیرا برخی مواضع و عملکردهای چالش برانگیز سران نشست در ورود به عرصه ، ایجاد انشقاق بین حوزه و نظام اسلامی و پررنگ کردن گسل های اختلاف در دل حوزه، مورد انتقاد جدی حوزویان دلسوز قرار گرفته بود که امید است مورد بازبینی جدی قرار گرفته باشد و شاهد تغییر رویه بنیادین در سطح سران این جریان باشیم. @rozaneebefarda
تبلیغ یکی از اعضای ارشد تشکل موسوم به در سایت شخصی ایشان! @rozaneebefarda
بخش استفتائات سایت یکی دیگر از سران ! اغلب سران تشکل موسوم به ، دفتر مراجعات و سایت شخصی دارند و در سایت شان به پاسخ می دهند! این قبیل امور معمولا مقدمه اعلان مرجعیت است و با وجود آنکه اغلب اساتید این افراد در قید حیات هستند، اعلام مرجعیت به این شکل، به عنوان یک چالش اخلاقی و سلوک غیر همسو با سیره بزرگان تشیع، محل حساسیت و پرسشگری عموم طلاب و روحانیون قرار گرفته است. وانگهی! این حجم‌ دفتر و رساله و مرجع، نهاد مرجعیت شیعه را در آینده نزدیک با بی سابقه مواجه خواهد کرد که گرچه موجب تسهیل روابط با نظام سیاسی خواهد شد، اما اقتدار مذهبی نهاد روحانیت (که همواره به عنوان پشتوانه و سرمایه تاریخی تشیع بوده) را به شدت به مخاطره خواهد انداخت. 🔶حاشیه اطلاع رسانی و دغدغه مندی حوزویان در این باب، نه به معنای نفی کلی حضرات(که آنان در جای خود محترم اند)، بلکه تذکاری است جهت جلوگیری از سوءاستفاده اطرافیان که گاه با اغراض غیرالهی، در شیپور تکثر و تفرق در مرجعیت و روحانیت، دمیده و می دمند. @rozaneebefarda
از کشف حجاب اجباری تا کشف حجاب اختیاری 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 کشف حجاب در ایران یک بار در عصر دیکتاتوری سیاه تجربه شد. حکومت رضاخان که برآمده از بود، از صدر تا ذیلش را غرب اندیشانی چون حکمت، فروغی، تیمورتاش و... پایه گذاری کردند. سیاست های فرهنگی عصر رضاخانی به دلیل روحیات خاص او و نیز شرایط ویژه جامعه مذهبی ایرانی، نوعا با به اجرا در می آمد؛ ماجرای نیز چنین بود. طبیعی است که هرگز با اجبار نمی توان یک فرهنگ نهادینه شده را از یک ملت جدا کرد و لذا رضاخان قلدر، به زانو درآمد. البته پیروزی بر دیکتاتور غربگرا، چندان آسان هم به دست نیامد؛ زنان مردانه ایستادگی کردند، علما رنج تبعید و شکنجه و گاه فوز شهادت به جان خریدند. فراوانی نوشته شد و بالاخره منورالفکرهای ضدمذهب و پادشاه وابسته شان شکست خوردند. پهلوی دوم اما با عبرت گرفتن از تجربه پدر، ابتذال اختیاری را دنبال کرد. دیگر برای ترویج ، در کار نبود؛ سینما، کاباره، شهرنو، کازینو، مطبوعات، آموزش و پرورش، دانشگاه و سایر متغیرها بودند که تغییر آرام فرهنگ عمومی را رواج می دادند... امام خمینی، مرد زمانه خویشتن بود؛ همین جوانها را به میدان آورد، چنان که آنها گاه بدون ظواهر اسلامی حاضر شدند برای اسلام بدهند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همه می دانستند یک رهبر مذهبی و یک حکومت دینی بر مصدر امور آمده است اما وقتی پای صندوق رأی دعوت شدند، قریب به ۱۰۰٪ شان به رای دادند که تلاش برای اجرای حدود الهی(و از آن جمله حجاب) از ملزومات این انتخاب آگاهانه بود. نه ماه بعد در همه پرسی قانون اساسی هم وضع به همین منوال بود. در هوای انقلاب اسلامی و با انفاس قدسی امام، مردم عوض شده بودند، اما پهلوی ها و عقبه نخبگانی غربگرای آنها در ایران و خارج، همه همت شان را به کار بستند برای تکمیل و استمرار پروژه پیچیده فرهنگی عصر پهلوی دوم. این جماعت حالا در ابتدای دهه پنجم حیات جمهوری اسلامی، به سیم آخر زده اند و دعوت به کشف حجاب را کرده اند. گرچه در نتیجه اقدامات این جماعت، امروز تعداد اندکی ممکن است بدان ها لبیک بگویند اما قاطبه مردم ایران همان مردم عصر انقلاب اسلامی در سال ۵۷ هستند. فقط و فقط باید با زبان امام خمینی با آنها سخن گفت، همین! @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥سیره حضرت در مقوله 🔹حتی یک قدم نه قبل از مرجعیت و نه بعد از مرجعیت برای برنداشت! 🔸 خدا را شاهد می‌گیرم هزار تومان هم خرج مرجعیت و تعریف خودش نكرد. ! 🔹تا جایی که تحت اختیارش بود حتی اجازه نداد توی رسالش بنویسند «آیت‌الله العظمی» می‌نوشتند «العبد محمدتقی بهجت»! روزنه؛ دریچه ای به تاریخ حوزه علمیه👇 @rozaneebefarda
/۱ 🔹وحید: با سلام خدمت شما عزیز[ان] دغدغه ی حضرتعالی[تحریریه روزنه] برای مرجع سازی جالب و درخور توجه بود. فقط خواهشمندم این لینک رو هم بررسی کنین و در کانال قرار بدین: 👇 https://www.farsnews.com/amp/13940414000300 کدام یک از این حضرات جزء مراجع هستند که بصورت هدفمند اسامیشان جزء مستفتیان قرار گرفته جا داره محکوم کنید. 🔶پاسخ روزنه این سنخ دقت ها و رصدها و پایش ها، بسیار بایسته و جای قدردانی دارد ولی از نظر دور نماند که موضوع مطرح شده در این لینک یک مسأله جزئی است که بعید است در قالب مرسوم استفتاء بیان شده باشد بلکه به نظر می رسد خبرنگار انتظار داشته پرسش شوندگان فتاوای فقهی مراجع را بیان کنند. دیگر آنکه بیان نظر فقهی موردی در یک رسانه، غیر از انتشار رساله و ایجاد سامانه رسمی پاسخ به استفتاء و راه اندازی دفتر مراجعات و تمهید سایر لوازم مرجعیت است. نکته پایانی آنکه حوزه مقدسه، نهادی است که افراد آن مدام در معرض سنجش با مبانی اخلاقی و سیره سلف صالح قرار دارند. از هر طیف و خطی که باشند تفاوت نمی کند. @rozaneebefarda
/۲ 🔸ق.ی: بعد [جناب آقای] علوی بروجردی ، [آقایان] هادوی تهرانی، جواد فاضل و یثربی هم در تکاپوی مرجعیت، دفتر و سایت خود را فعال کرده اند! اینهمه دست و پا زدن برای مرجعیت با وجود مراجع موجود حفظهم الله که [بعضی شان] استاد یا در رتبه اساتید ایشان هستند برای چیست؟! آیا نقشه ای برای ضربه زدن به انقلاب این-بار با مرجع سازی گسترده در قم در حال اجراست؟! اشاره حضرت آقا در دیدار اخیر با طلاب بر مدیریت اختلافات را فضلای انقلابی جدی باید بگیرند. 🔶روزنه تحریریه روزنه فعلا بنای اظهارنظر و هر نوع قضاوت در مورد پشت پرده ماجرای تکثر در مرجعیت، ندارد لذا قضاوت در مورد نظر شخصی جنابعالی برعهده مخاطبان محترم است. @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 استاد علوی بروجردی از اعضاء اصلی نشست دوره ای اساتید: 🔹 هنر و افتخار نشست دوره‌ای این است که به احترام مراجع تقلید تاکنون به مسئله مرجعیت ورود پیدا نکرده و حتی یک رساله از اعضای این نشست بیرون نیامده است! #نشست_اساتید #مرجع_سازی #مناهج @Manahejj
🌀 سبقت در اعلام مرجعیت 🔺 استاد سید محمدجواد علوی بروجردی 🔸 اعلام مرجعیت 🔸 انتشار رساله 🔻 پیش از این آقای علوی گفته بودند: ما در مجموعه نشست اساتید این هنر را داشتیم که به احترام بزرگان و #پیرمردها که الان هستند، از نشست اساتید، یک رساله هم بیرون نیامده؛ نه به احترام! ما به این رویه حوزوی عمل کردیم. 📌 پ.ن: دیگر احترام بزرگان لازم نیست؟ یا رویه متداول حوزوی نسخ شده است؟! #نشست_اساتید #مرجع_سازی #مناهج @Manahejj
🔴 🔴 💥اختـصاصــــــــی 1⃣سال ۱۹۷۹ میلادی هنگام پیروزی انقلاب اسلامی ، وزیر امور خارجه آمریکا معتقد بود که ما برای حفظ منافعمان باید بر موج انقلاب سوار شویم و با افراد مایل به غرب در ایران ارتباط برقرار کنیمـ و و انقلاب را از دست مذهبی ها درآوریم ،یعنی نرم و بسیار ظریف ! اما در این بین برژینسکی مشاور امنیت ملی آمریکا چیزی دیگری در ذهن می پروراند !، کودتای نظامی علیه ایران ! این در حالی بود که ژنرال هایزر برای انجام این ماموریت به ایران می رود تا به واسطه عوامل سلطنتی کودتا علیه انقلاب سازماندهی کند که اولین اقدام نظامی آمریکا در ایران با شکــــــســـــــت مواجه می شود !! 2⃣ماه ها بعد با سفارت آمریکا در ایران و ایجاد بحرانی بزرگ برای این کشور ، راه های مختلفی برای ایالات متحده جهت آزاد سازی گروگان ها وجود دارد از جمله کمی پا گذاشتن بر روی قلدر مابی جهانیشان ، اما باز هم برژنیسکی چیزی دیگری در سر می پروراند ، ! علیه ایران و آزادسازی گروگان ها ,,و ‌او معتقد است ما با این عملیات نظامی ایران را تنبیه خواهیم کرد!! و می توانیم جزایر خارک و بنادر ایران را مین گذاری کنیم ! با بی تدبیری و دست غیب الهے در صحرای طبس و در مرحله ۲طرح نجات ، عملیات شکست میخورد ، نه گروگان ها آزاد میشوند ،نه ایران متنبه میشود ، بلکه ایالت متحده آمریکا به دلیل این تصمیم بچه گانه ، تحقیر میشود ،و آمریکا در عرصه نظامی در ایران رقم می خورد ! 3⃣کودتای نظامی نوژه جهت سرکوب جمهوری اسلامی با حمایت سازمان سیا ی آمریکا از ، زاده و... آمریکا علیه ایران است اماشب قبل ،عملیات لو می رود و شکست مکرر تجریه می شود 4⃣حمله نظامی عراق علیه ایران آغاز می شود ، آمریکا به معنای واقعی کلمه همراه با متحدانش به حمایت تسلیحاتی ، انسانی ، سیاسی دولت صدام حسین می پردازد ، که فقط یک نمونه اش جاسوسی بی حد و حصر برای عراق بود ! ۸سال این روند ادامه دارد ...بعد از هشت سال آمریکا با دولت و مردمی روبرو میشود که آمریکا ستیزیشان از قبل بیشتر شده و برای آمریکا آش همان آش ، کاسه همان کاسه است ،،و این یعنی آمریکا در ایران ! 5⃣داعش آرام آرام خلق میشود و تصریح میکند آمریکا داعش را ساخت برای کنترل منطقه و ایران ، اگرچه باورهای اعتقادی افراطی و تکفیری داشت ، اما رویکرد نظامی و کشتار آن به مراتب بیشتر بود ،،، داعشی که سازمان ملل ، بهتر است بگوییم سازمان آمریکایی ملل که در روز روشن وظیفه انتقال نیرو و تسلیحات داعش را بر عهده داشت، داعش طرح برای سرکوب ایران بود ،،، اما ایران همان ایران و منطقه همان منطقه باقی می ماند ! 🔸همه اینها ۴۰سال آمریکا علیه ایران است ،! مقامات آمریکا طبق روش معمول خود که از تجربه تاریخی روسای جمهور گذشته این کشور استفاده میکنند وقتی این تاریخی نظامی را میبینند ، میلی به جنگ با ایران ندارند و با حرکات مختلف مانند فرستادن هواپیمابر و... به خلیج فارس در پی بازی با افکار دولتمردان و مردم منطقه هستند ، جنگ_نظامی آمریکا در ایران شده است ،،، هیچ گاه آمریکایی ها در ایران نتیجه دلخواه با عملیات نظامی نگرفته اند آمریکا در ایران طلسم شده ! و نمی داند این طلسمـ را چگونه باطل کند ..! آنها میدانند تهران نیست .... ‌ 🔸همراه با تحلیل ها 👇 http://eitaa.com/joinchat/3815768065C75d9aa54b8
🔥 برجام 300 ❗️ 💦یادداشت ویژه 🖊 📌 مروری بر عبرت های غربزدگی در واقعه تنباکو 💥 🔹 حاکمان قاجار بشدت غربزده بودند به حدی بود که قراردادهای استعماری متعددی را امضا کردند تا کشور را صرفا با و پیوند با غرب، آباد کنند، بدون آنکه تلاش جدی برای ، انجام دهند. در انعقاد های مختلف به حدی پیش رفتند که از تلگراف، كشتيراني و راه‌آهن تا بانك شاهنشاهي و حتی قزاق‌خانه و معادن و جنگل‌ها و ..، همه را به غرب بخشیدند. برجام های قجری به بیش از 20 مورد رسیده بود و حتی اگر تا برجام 300 هم می رسید، بازهم به حال کشور و مردم فرقی نداشت. چرا❓ ماجرای تنباکو را بخوانید: 💦قرارداد تنباکو ناصرالدین شاه و امین السلطان، با بی تدبیری در اداره کشور، خزانه مملکت را خالی دیدند. ناصرالدین شاه که علاقه وافری به سفرهای خارجی و قدم زدن با مسولین اروپایی داشت، در یکی از این سفرهای خارجی امتیاز تنباکو را به شرکت انگلیسی رژی واگذار کرد💰 🚬 جایگاه تنباکو در ایران، مساله بسیار مهمی بود چون یک پنجم اقتصاد کشور در گرو تنباکو بود. پادشاه قاجار، حالا آب و نان مردم را به قرارداد تنباکو گره زده بود و منتقدان را بشدت سرکوب می کرد. شاه قاجار حتی از تحریف سخنان منتقدین هم ابایی نداشت و سعی کرد فتوای میرزای شیرازی را هم جعلی قلمداد کند اما به نتیجه نرسید و مردم به تدریج به حقیقت فریبکاری آنان پی بردند.👁 🎩حالا شرکت رژی وارد ایران شده بود. حدود ۲۰۰ هزار نفر از اتباع انگلیس و مستعمرات آن به عنوان کارکنان شرکت به ایران آمده و به شهرهای مختلف فرستاده شدند. منتقدان میگفتند اگر تنها درباره تنباکو مذاکره کرده اید، پس این مبلغان فرهنگی در ایران چه میکنند؟ حضور ۱۰۰ هزار مبلغ مسیحی در کجای قرارداد آمده است❓ 📎سرکوب منتقدین مذاکره 👊گوش دولت مستبد امین السلطان به کسی بدهکار نبود. آشکارا دیده می شد که خارجی ها ضمن بنای کلیسا در مناطق مختلف،در تهران و اکثر شهرها مراکز فساد برپا کردند و کافه‌هایی با انواع وسایل قمار و رقص‌های محلی و مشروبات الکلی پدید آوردند. عاشقان مذاکره با غرب، همه اینها را می دیدند اما میگفتند منافع ملی ما در گرو این قرارداد است❗️ 📌سخن گفتن از منافع ملی در حالی بود که انگلیسی‌ها هر جا که می‌رفتند، اسب، اسلحه و تفنگچی هم می بردند و این همان شیوه‌ای بود که انگلیسی‌ها در تصرف هند و ایجاد کمپانی هند شرقی و سپس حضور نظامی به بهانه حفظ امنیت این کمپانی و در نهایت مستعمره نمودن هند به کار گرفته بودند. ایران داشت به در می آمد اما تریبون های طرفداران مذاکره، از رژی سخن می گفتند و مخالفان را به شلاق زدن برکف پا و تبدیل دنیا به جهنم، تهدید می کرد. دولت در اعلامیه هایی رسمی، مخالفان رابشدت تهدید می کرد🗡 💎فارغ از استقلال کشور و مسائل فرهنگی، قرارداد تنباکو صرفه اقتصادی هم نداشت. براساس متن قرارداد، انحصار تنباکوی ایران و خرید و فروش آن در اختیار انگلیس قرار می گرفت اما در مقابل، هر ساله تنها پانزده هزار لیره انگلیسی به خزانه دولت قاجاری واریز می شد! این مبلغ، دهها برابر کمتر از قراردادهای مشابه در دولت عثمانی و کشورهای آمریکای لاتین بود💵 🔉انتقادات شدت گرفت و مردم از تعطیلی کسب و کارخود بدلیل اتکای دولت به ، گلایه داشتند. برخی از منتقدین میگفتند انگلیس قابل نیست اما امین‌السلطان به عموم حکام ولایات تلگرافی صادر کرد و گفت کمپانی مورد اعتماد است نگران نباشید‼️ 💥تئوری مذاکره در سراشیبی سقوط 🔻پس از روشنگری منتقدین و صدور فتوای تحریم تنباکو، دیگر کسی از این قرارداد حمایت نمی کرد. حالا دیگر حتی در حرمسرای شاه قاجار نیز قلیان ها را می شکستند و کسی مسولیت این قرارداد را به عهده نمیگرفت! معدودی از علما هم که ابتدا برای نقض فتوای تنباکو و طرفداری از قرارداد، در منبرها قلیان کشیده بودند، دیگر مسولیت قبول نمی کردند چون فتوای رهبر و مرجع بزرگ شیعه و تبعیت مردم، کار خود را کرده بود و دیگر اثری از قرارداد باقی نمانده بود✔️ 💎 نهضت عموم مردم علیه قرارداد رژی، به ناصرالدین شاه فهماند که هزینه تفریح در غرب را نباید از جیب ملت بپردازد. پس از لغو قرارداد تنباکو، حتی دینداری مردم ایران رشد کرد و برخی از مردم که به روزه خواری علنی اقدام می کردند حالا به مسیر دینداری برگشته بودند و «دور مسلماني در ايران، از نو تجديد شده بود»(1) انگار رابطه مستقیمی بین گرایش به غرب و دینداری مردم وجود دارد. شاید اگر روزی برجام کنار گذاشته شود، هیاهو بر سر حجاب و رقص به رقابت جدی در ساخت کشور و تبدیل شود ✅ (1)شيخ حسن کربلايي، تاريخ دخانيه، ص216. https://eitaa.com/darseenghelab
🖊حسن محمدی «تهدید نظامی؛ بلوف تاریخی» 🌐آنوقت ها هم پای نفت در میان بود. دکتر مصدق نمی گذاشت که انگلیس، چاههای نفت ایران را بمکد. صنعت نفت، ملی اعلام شده بود و مردم از پیروزی بر دشمن خوشحال بودند اما همه چیز خوشحال کننده نبود..💤 ⛓ انگلستان تحریمی جامع علیه ایران وضع کرد و شرکت نفت انگلیس و ایران نیز عیدی و بخشی از حقوق کارکنان صنعت نفت را قطع کرد. دارایی های ایران توسط انگلیس بلوکه شده و مشکلات ارزی تشدید گردید. کارکنان شرکت نفت دست به اعتصاب زدند و دولت مجبور به اعلام حکومت نظامی شد. اعتصاب به اندازه‌ای وخیم شده بود که حتی قوای لشگر خوزستان برای جلوگیری از آن کفایت نمی‌کرد و دولت ناچار شد با اعزام گردان‌هایی از نقاط مختلف کشور، قوای خوزستان را تقویت کند⚙️ در همین اثنا، 🛳ناوگان دریایی انگلیس وارد خلیج فارس شده و رسما ایران را تهدید کرد. رزمناو موریتشس در آبادان پهلو گرفت و 4000 چترباز انگلیسی در پایگاههای مجاور خلیج فارس دستور آماده‌باش دریافت کردند چند روز پس از آن ناوهای جنگی فلامینگو و وِرن وارد آبهای ایران شدند. تعداد ناوهای جنگی انگلیس در خلیج فارس در مردادماه به 9 فروند رسید. حالا دیگر سایه جنگ واقعا احساس میشد💣 🛡ایران داشت تاوان و خواهی خود را می داد. مصدق که مانده بود مقاومت کند یا همه چیز را تحویل انگلیس دهد، نهایتا مقاومت را ترجیح داد و حاضر به دست برداشتن از حیثیت ملی ایران نشد. به گفته مصدق امتیاز دادن مسولین گذشته ایران به قدرتهای خارجی اشتهای آنان را تحریک کرده بود.(1) از نظر او راه پایان دادن به این وضعیت خطرناک خاتمه بخشیدن به اعطای امتیازات جدید به این قدرتها بود✌️ 💎مصدق میگفت مساله ما اصلا نفت و سازش با شرکت نفت نیست بلکه مساله امروز «آزادی و استقلال کشور» است.(2) نکته جالب این بود که انگلیس، بر اساس سیاست چماق و هویج، هیات جکسون برای مذاکره هم فرستاد که پیشنهادهایش ناقض قانون ملی شدن نفت بود و بر اساس آن انحصار انگلیس بر نفت ایران تداوم می‌یافت و طبیعی بود که مورد پذیرش ایران واقع نشوند✋ @darseenghelab 💥مقاومت ایران در حالی بود که از جانب ایران قوایی که بتواند از حمله نیروهای انگلیسی به آبادان جلوگیری کند وجود نداشت. نیروی دریایی ایران هنوز مشغول عملیات آموزشی با ناوهای کوچک و دست دومی بود که به تازگی از انگلستان تحویل گرفته بود و توانایی جنگ با انگلیس را نداشت.🔫 🔻 دولت انگلستان اعلام کرده بود که هیچکس حق خرید نفت از ایران ندارد و خریداران نفت ایران را در محاکم مورد تعقیب قرار خواهد داد. 👈تحریم اقتصادی ایران، اولین تجربه «اقتصاد بدون نفت» را برای ایران عصر پدید آورد و توجه به اقتصاد درونزا نیز پیامد این تحریمها بود👌 🌡انگلیس با مشاهده قاطعیت ایران، بسرعت از عقب نشینی کرد و نشان داد که تمام تهدیدهایش بلوفی بیش نبوده است. مصدق هم با استفاده از تحریم نفتی، اقتصاد بدون نفت را کلید زد و توانست به مدت دو سال، کشور را تقریبا بدون پول نفت و دریافت وام خارجی، اداره کند. 💦مصدق تا زمانی که به استقلال کشور پایبند بود، خطری متوجه دولتش نبود اما «اعتماد به آمریکا» زمینه بازگشت انگلیس را مهیا کرد و حالا انگلیس که از بیرون شده بود، حالا از پنجره برگشت...🔙 📗منابع: (1).یرواند آبراهامیان، ایران بین دو انقلاب، ترجمه احمد گل محمدی و محمد ابراهیم فتاحی، تهران، نشر نی، 1386، چاپ دوازدهم، ص 232. (2).محمد مصدق، خاطرات و تالمات دکتر محمد مصدق تهران،بی جا، بی نا، 1372چاپ سوم ص 285. @darseenghelab
📛 مبدعان و تئوریسین های عمامه به سر #حجاب_اختیاری! ⁉️ آنتی‌تز انقلاب! در قم چه خبر است؟! (449) 🔻در این ایام شاهد شلوغ بازی عده ای به بهانه حجاب اختیاری هستیم. روشن است که این جماعت کف خیابان، آلت دست عده ای هستند که پشت پرده برنامه ریزی می کنند. در این میان، جا انداختن پدیده پلتشی با هدف ترویج بی حجابی و بدحجابی در جامعه دینی، نیازمند حمایت و پشتیبانی عدهای است که منتسب به دین هستند. بدین جهت مشاهده می کنیم که عده ای روحانیون دانسته یا نادانسته در این میدان به بازی گرفته شده و به نفع مخالفان حکم اسلامی حجاب، به نفع این جریان سخنانی بر زبان و قم جاری کرده اند. 🔻 آیا این مدعیان نباید به دلیل سبب شدن برای خیالات باطل عده ای جاهل و بی اطلاع در باره حکم اسلامی حجاب، مورد استنطاق و محاکمه قرار گیرند؟ آیا اغرای به جهل عده ای جوان درباره حکم الهی جرم کمی است؟ عوارض و خسارات اجتماعی، سیاسی و امنیتیِ بحران ناشی از این اغرای به جهل، را چه کسی باید جبران کند؟! #حجاب_اختیاری 💠 با #آنتی_تز_انقلاب همراه شوید 👇 🇮🇷 @antitez_enqelab
📛 و دغدغه نجف و حوزه قم!!(بخش اول) ⁉️ آنتی‌تز انقلاب! در قم چه خبر است؟! (455) 🔻دوگانه «نجف-قم» / قم تعیین کننده آینده شیعیان خواهد بود یا نجف؟ حوزه علمیه نجف و حوزه علمیه قم دو کانون اصلی روحانیون شیعی هستند؛ یکی در عراق و دیگری در ایران. ارتباط این دو حوزه، ارتباط سنتی است و دهه‌ها است که ادامه دارد. دو حوزه‌ای که بر یکدیگر تاثیر می‌گذارند و از یکدیگر تاثیر می‌پذیرند. از نظر قدمت، حوزه نجف به عنوان یک حوزه هزار ساله شناخته می‌شود، اما حوزه علمیه قم جوانتر است و فعال شدن آن به دوره سلطنت رضا شاه پهلوی در ایران بر می‌گردد، اگر چه قبل از آن نیز محلی برای دروس مذهبی بوده است. شکل‌گیری حوزه علمیه قم تا حدودی ناشی از مهاجرت علمای مذهبی از نجف و سایر شهر‌ها به قم بوده است. از طرف دیگر علمای ایرانی و عراقی طی سالیان و بنا به دلایل علمی یا سیاسی و اجتماعی مهاجرت‌های متقابلی به نجف و قم داشته‌اند. در دوران انقلاب مشروطیت در ایران، نجف میزبان شماری از علمای ایرانی بود و نظرات برخی از علمای ایرانی مقیم نجف در تشکل‌دهی نظری و سیاسی تحولات ایران موثر بود. در دوران سلطنت رضا شاه پهلوی نیز هنگامی که فشار‌ها بر روحانیون تشدید شد، علمای ایرانی به عراق بازگشتند. محمد جواد اکبرین از فارغ التحصیلان حوزه علمیه قم که در پاریس اقامت دارد، معتقد است در ابتدای انقلاب ایران این تصور وجود داشت که حوزه نجف به لحاظ سیاسی تحت تاثیر حوزه علمیه قم قرار بگیرد اما در یک دوره، قم در برابر نجف داراى نوعى اتوریته (تسلط) معنوى و سیاسى شده بود و این مى‌توانست باعث شود که در تحولات عراق هم تاثیر خاص خود را داشته باشد، اما با درگذشت چند مرجع سنتى در قم و غلبه سنگین سیاست بر فقاهت ماجرا تغییر کرد. فرید مدرسی روزنامه نگار و تحلیلگر حوزه روحانیون شیعه و حوزه‌های علمیه درباره رابطه قم و نجف گفته این ادعا که نجف الگوی قم می‌شود از عمق لازم برخوردار نیست و تحلیلی ظاهربینانه از قم و نجف است. قم آنچنان اسلوبی دارد که حتی دانش‌آموختگان نجف در قم آن را پی می‌گیرند. نجف هم قصد الگو شدن ندارد. قم و نجف به دنبال حفظ هویت دوگانه هستند. در سال ۲۰۱۷ گزارشی منتشر کرده و در آن رقابت‌های میان نجف و قم را در مرجعیت شیعه مورد تحلیل قرار داده است. در این تحقیقات گفته شده اصلی‌ترین عاملی که ممکن است وفاداری مردم از نجف را به سمت قم سوق دهد، حشد الشعبی است. بسته به اینکه چه اتفاقی در آینده رخ دهد، در صورتی که محبوبیت آنها در عراق افزایش یابد، این گروه می‌تواند توجه شیعیان عراق را از مرجعیت شیعه عراق به سمت مرجعیت شیعه در ایران سوق دهد. در گزارشی نقش معنوی ایران در منطقه را مورد ارزیابی قرار داده و گفته جمهوری اسلامی در حال توسعه نفوذ مذهبی خود در عراق و تحکیم نقش خود در این کشور در رقابت با نفود آمریکاست. این دومین گزارشی است که در روز‌های اخیر با هدف ایجاد شکاف میان شیعیان عراق و ایران و طرح دوگانه نجف-قم به عنوان دو رقیب در کنترل حاکمیت دینی بر جمعیت شیعه جهان در رسانه‌های غربی منتشر شده است. روز گذشته نیز در سرمقاله‌ای نوشت: تا امروز به نظر می‌رسید روحانیون قم قرار است آینده نجف را تعیین کنند، اما با مشکلات اخیری که ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کند، شاید این عراق است که باید آینده رهبری دینی را تعیین کند. در این گزارش به خشم مردم به سبب تضعیف اقتصاد کشور اشاره شده و نوشته است: تحریم‌های آمریکا ارزش پول ایران را کاهش داده و تورم کشور به ۴۰ درصد رسیده است. (ادامه در پست بعدی👇)
📛 و دغدغه نجف و حوزه قم!!(بخش دوم) این رسانه به نقل از صادق حقیقت از دانشگاه مفید قم نوشته حکومت دینی ایران هنوز راهی برای خروج از این بحران پیدا نکرده و ما شاهد تغییر جهت هستیم. اکونومیست در ادامه نوشته برخی روحانیون فاصله خود را با حاکمیت زیاد کرده‌اند. سال‌ها نجف رابطه کمی با قم داشت. در دوران صدام حسین شیعیان تضعیف شده بودند و حوزه‌های شیعیان به کمتر از صد حوزه کاهش پیدا کرده بود، اما ایران با تامین مالی این حوزه‌ها، ۱۱۰ هزار طلبه را آموزش داد. از زمان سقوط صدام اعتبار نجف میان شیعیان افزایش یافت. حوزه‌های نجف استقلال خود را در برابر دخالت حاکمیت حفظ کردند، اما این استقلال در برابر نفوذ قم حفظ نشد. نویسنده این یادداشت در ادامه نوشت: آیت الله سیستانی که در قم نیز نفوذ زیادی دارد، حامی جدایی دین از سیاست است و به نقش مشورتی روحانیون اعتقاد دارد نه حکومت آنها. ماه گذشته آیت الله جوادی آملی اعلام کرد کیفیت تدریس دروس حوزوی در نجف بالاتر از قم است. برخی از روحانیون بنام ایرانی از جمله علی خمینی نوه آیت الله خمینی به نجف کوچ کرده‌اند. عباس کاظم نویسنده کتاب بیوگرافی آیت الله سیستانی گفته اگر شما تحت سلطه تشکیلات مذهبی ایران باشید که برای همه چیز شما برنامه دارد، مجبور خواهید شد به نجف روی بیاورید. ماه گذشته حسن روحانی در جریان سفر خود به عراق با سیستانی دیدار کرد. او اولین رییس جمهور ایرانی بود که موفق به دیدار حضوری با سیستانی می‌شد. بسیاری از ناظران دیدار او با سیستانی را به دیدار مقامات مسیحی با پاپ تشبیه کردند. حقیقت در گفتگو با اکونومیست گفته دفتر سیستانی در قم که نمایندگی آن را حجت الاسلام شهرستانی بر عهده دارد، در این شهر از قدرت بالایی برخوردار است. گزارش واشنگتن پست به نقش روحانیون ایران در توسعه نفوذ شیعه در عراق اشاره کرده و گفته بیشترین تلاش ایران در شهر مقدس نجف متمرکز شده که محل زندگی روحانیون عراق و دروازه‌ای به سمت جامعه شیعه است که دو سوم عراقی‌ها را شامل می‌شود. ایران در شهر نجف، مدارس و موسسات خیریه زیادی را تاسیس کرده که با روحانیون ایران در ارتباطند. واشنگتن پست در گزارش خود مدعی شده که این اقدامات با هدف تضعیف روحانیون محلی عراق انجام شده است. واشنگتن پست نوشته روحانیون مرتبط با ایران برند خاص خود از الهیات شیعه حکومتی را تبلیغ می‌کنند. به گفته عوامل سیاسی عراق، آنها تمایل دارند مرجعیت مورد اعتماد خودشان جای مرجع عالی دینی عراق را بگیرد؛ پوستر‌های محمود هاشمی شاهرودی یکی از روحانیون و سیاستمداران ایرانی که چندی پیش در گذشت، هنوز بر دیوار‌های نجف خودنمایی می‌کند. بر اساس گزارش واشنگتن پست، تلاش ایران برای افزایش نفوذ مذهبی در عراق با پروژه‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی آن‌ها در عراق همزمان شده است؛ پروژه‌ای که در رقابت با آمریکا آغاز شده. ایران بعد از پیروزی‌های گروه مورد حمایت خود در مبارزه با داعش، قدرت بیشتری در عراق گرفته و این نیرو‌ها کنترل سرزمین‌های بازپس گرفته شده از داعش را در دست گرفته‌اند. واشنگتن پست نوشته متحدان ایران یعنی گروه حشد الشعبی نفوذ قابل توجهی در پارلمان عراق پیدا کرده‌اند. این در حالی است که معمولا مقامات ایرانی در درگیری‌های سیاسی و نظامی میان جناح‌های مختلف عراق پادرمیانی می‌کنند. بسیاری از رسانه‌های محلی عراق به ایران وابسته‌اند. ایران کالا‌های متعددی از قبیل تخم مرغ، استیل، برق، لوازم آرایشی و دیگر اقلام را به بازار‌های محلی عراق صادر می‌کند. کمک‌های ایران برق خانه‌های شهر‌های عراق را روشن نگه داشته است. بنابراین در نجف به ندرت می‌توان جای پای ایران را ندیده گرفت. صد‌ها هزار ایرانی سالانه برای زیارت مرقد امام علی (ع) به این شهر سفر می‌کنند. ایران در پروژه بازسازی عتبات سرمایه گذاری کرده است. خاتم الانبیا که یکی از شرکت‌های متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، در این پروژه‌ها بازیگر اصلی است. یک زائر ایرانی هزینه زیادی را در بازار‌های نجف صرف می‌کند و علائم به کار رفته در مغازه‌ها و رستوران‌ها عمدتا به زبان فارسی نیز نوشته شده است. طبقه کتاب فروشی‌های محلی پر از کتاب‌های مذهبی نوشته شده توسط ایرانی‌هاست. ایران در حوزه خدمات پزشکی نیز کمک‌هایی به عراق می‌کند. یک شرکت ایرانی حتی قراداد جمع کردن آشغال خیابان‌ها در نجف را با این کشور به امضا رسانده است. در عین حال ایران هزینه طلاب را از طریق دفاتری که توسط روحانیت ایران در عراق اداره می‌شود می‌پردازد و از این ارتباط برای جذب عراقی‌هایی که می‌توانند به نیرو‌های نظامی مورد حمایت ایران بپیوندند، برای جنگ با داعش استفاده می‌کند.
📛 و دغدغه نجف و حوزه قم!!(بخش سوم) واشنگتن پست نوشته ایرانی‌ها در نجف زیاد مورد استقبال قرار نگرفته‌اند و آیت الله سیستانی مرجع مستقل شیعیان در عراق است سعی کرده جلوی دخالت تمام کشورها در عراق را بگیرد. سیستانی ۸۸ ساله در ایران به دنیا آمده و به نقش مشورتی روحانیون شیعه در حکومت معتقد است. نفوذ سیستانی در نجف و خارج از این شهر غالب است. او مرجع میلیون‌ها عراقی در انتخابات و پیوستن به جهاد علیه داعش بوده است. به گزارش رویداد‌۲۴ عماد الشراع طلبه پیشین نجف که امروز در موسسه تحقیقاتی جنگ و صلح در عراق کار می‌کند به واشنگتن پست گفته پس از سیستانی، درگیری زیادی بر سر جانشینی او رخ خواهد داد. ایران سعی می‌کند نفوذش را با ایجاد رابطه با روحانیون نجف توسعه بدهد، با این حال هیچکس خارج از نجف نمی‌تواند این نقش را بر عهده داشته باشد. به اعتقاد واشنگتن پست شاهرودی رییس قوه قضاییه سابق ایران به نجف رفت و دفتری در آنجا احداث کرد تا شبکه‌ای از پیروان را در این شهر ایجاد کند. همکاران او می‌گویند در اوایل سال ۲۰۱۲ او به عراق سفر کرد و و هدف نهایی‌اش تبدیل شدن به مقام عالی مذهبی در عراق بود. او این پتانسیل را داشت چرا که در عراق به دنیا آمده بود اما او به اندازه‌ای که امیدوار بود مورد استقبال واقع نشد و در حال حاضر حسینیه‌ای که شاهرودی در نجف بنا کرده خالی و نا تمام است و با یک نگهبان اداره می‌شود. کسانی زیادی هستند که نگاه سیاسی مذهبی ایران را بیشتر می‌پسندند. شیخ علالدین الجزایری به وضوح از دکترین سیاسی دینی ایران دفاع می‌کند و می‌گوید این دکترین باید جایگزین دولت سیاسی کنونی در عراق شود. جزائری در یکی از مصاحبه‌های خود گفته بود آرزوی من در عراق شکل‌گیری یک نظام مبتنی بر دین است زیرا به عنوان یک روحانی معتقدم مذهب ما قادر است تمام شئون زندگی و دولت را هدایت کند. منبع: https://www.rouydad24.ir/fa/news/173797 🔴پ.ن. بازنشر این گزارش، صرفا جهت اطلاع اعضای محترم کانال از دغدغه غربی ها و تمرکزشان بر حوزه های علمیه شیعه است. اینکه آقا فرمودند تلاش دشمن این است که از قم آنتی تز انقلاب درست کنند، اشاره به همین تمرکزها و برنامه ریزی ها برای حوزه علمیه قم است. دوستان من! دشمن خواب نیست و مدام در حال رصد و تحلیل و گزارش گیری و برنامه ریزی توسط ایادی خود در داخل حوزه های علمیه است. ... 💠 با همراه شوید 👇 🇮🇷 @antitez_enqelab
یا الله: باید یه خدا قوت بگم و از بینش عمیق و دقت خوبتون و دغدغه ی مبارکتون تمجید کنم. از خداوند منان توفیق خدمت در این دنیا برای اسلام و اجر وافر اخروی براتون مسألت دارم @rozaneebefarda
آیین سربازی امام عصر(عج) و پرسش های بی پاسخ از طبقه تعالی طلب و در حوزه 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸سالهاست که به صنف مبلغان دین، «سرباز امام زمان» میگویند. بسیاری از افراد با ذهنیت نیل به چنین افتخاری وارد حوزه میشوند تا در جرگه ی یاران امام زمانشان قرار گیرند. اما در طول حضور در حوزه آنچه مغفول و یا در حاشیه است، وجود مقدس امام است. اصل، گفتن و شنیدن درسی و حداکثر نوشتن تقریری و گرفتن شهریه ای است. یاری امام زمان اینقدر آسان است؟ هیچ اندیشیده ایم که نسبت خودمان و رفتار و سلوکمان با اماممان چیست؟ امام زمان کجای زندگی ماست؟ چقدر درباره مؤلفه های سرباز بایسته ی امام پژوهیده ایم؟ چقدر فرهنگ سربازی را در حوزه ترویج داده ایم که از جامعه توقع «انتظار» داریم؟ 🔸با تمام نواقص، اما مشی بزرگان حوزه به گونه ای بوده است که ارادت تام در برابر ولی عصر را در مرام و کلامشان متجلی یافته ایم و سربازی را از ایشان آموخته ایم و دانسته ایم که ما باید به قدر وسع، آماده سربازی شویم و اینکه میمنه را پاسداری کنیم یا در میسره بتازیم، پیاده باشیم، یا سواره، فرمانده گروهان باشیم یا فرمانده لشکر را به امام بسپاریم. اگر حضرت ما را شایسته فرماندهی لشکر بدانند دلها را متوجه خواهند کرد و به شایستگان جایگاه شایسته را خواهند داد. 🔹البته ضرورتا این جایگاه در زمان دلخواه ما نیست و ممکن است در عصر ظهور حضرت اعطا شود. از این رو میتوان گفت که بنیادی ترین اصل در سربازی حضرت این است که برای خود جایگاهی قائل نباشیم و اعطای درجه را به صاحب امر بسپاریم. 🔹بحمدالله این امر مبارک هم در صدر حوزه و هم در لایه های پایین طلاب قابل مشاهده است؛ طلابی که وظیفه مدارند و در اوج فضل علمی و جایگاه اجتماعی، شأنی برای خود قائل نیستند و اگر میدان سربازی را در اعماق گِل و لای مناطق سیل زده هم ببینند، برای خدمت پیشتازند؛ وقتی خودت را سرباز دانستی، اهل جهاد میشوی و روحیه ی جهادی از درونت میجوشد. 🔹اما مع الاسف لایه ای میانی در حوزه علمیه شکل گرفته است که خود را شایسته ی میدانند و با در دست گرفتن منابع مالی حوزوی مشغول خدمت به نهاد مرجعیت اند. جامعه ی حوزوی بخواهد یا نخواهد باید جایگاه ایشان را بپذیرد چرا که سربازی ایشان منحصر در جایگاه فرماندهی است. 🔸سالهاست که شکل گیری طبقه ای اشرافی در متن حوزه، مناسباتی جدید در تمام شؤون (علمی، اخلاقی، اجتماعی و...) این نهاد مقدس ایجاد کرده است که خطرش برای نهاد تبلیغ دین از روشنفکران به مراتب بیشتر است و بر علمائی که پاسداران شریعت و حصون اسلامند، لازم است که هر خطری را از حوزه دفع کنند. 🔹سخن در این باب بسیار است اما حرف آخر، سخن خداست: «تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ». آیا میتوان تصور کرد که متقین به دنبال علو باشند؟ آیا برتری طلبی اساسا با باور به آخرت سازگار است؟ بی صبرانه منتظر اطلاع از دیدگاه های تفسیری آقایان درباره این آیه شریفه هستیم و امیدواریم بیوت منجر به تشتت قلوب شیعیان اهل بیت علیهم السلام نشود و نسبت خویش را با مشخص کنند، اگر باور دارند که: اهل البیت أولی بالبیت... سید رضا تقوی @rozaneebefarda
بازتاب/۱ Mohsen Rajabi: سلام علیکم دوست عزیز دغدغه های دلسوزانه شما قابل تقدیر است ولی مراقب باشیم که فضای حوزه به تفرق و تشتت نینجامد. نقد همراه با حفظ حرمت افراد و شخصیتها و برچسب نزدن همراه باشد. در مورد رساله هم سنت همیشگی حوزه ها همین رویه بوده است یک الگوی خاص از بزرگان را نمی توان به همه تعمیم داد. نکته دیگر این که اگر کسی ریاست طلب باشد و از مرجعیت هدفش ریاست باشد نه هدایتگری؛ تردید نکنید که قدر نخواهد دید و بر صدر نخواهد نشست. عزت از آن خداوند است و او به هر که بخواهد مطابق با مشیت حکیمانه اش عطا می کند. و اگر هدفش رضای حق و ادای تکلیف است که کسی نمی تواند او را به زیر بکشاند. سنت جاریه همواره چنین بوده و خواهد بود. موفق باشید. @rozaneebefarda