eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
1.9هزار ویدیو
250 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
مبارزه دائمی خستگی ناپذیر؛ پیام زندگانی پرماجرای امام رضا علیه السلام است.... @rozaneebefarda
انتصاب سه عضو فقهای شورای نگهبان برای یک دوره جدید @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی انجام شد؛ حضرت آیت الله خامنه‌ای در احکام جداگانه‌ای آقایان آیت‌الله و آیت‌الله را با توجه به پایان یافتن دوره عضویت آنان در شورای نگهبان، مجدداً برای یک دوره جدید به‌عنوان عضو فقهای این شورا منصوب کردند. رهبر انقلاب اسلامی همچنین در حکم دیگری، حجت‌الاسلام والمسلمین را بجای مرحوم آیت الله مؤمن به عضویت فقهای شورای نگهبان منصوب کردند. متن احکام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم آیت الله جناب آقای حاج شیخ محمّد یزدی دامت توفیقاته با توجه به پایان یافتن دوره‌ی عضویت جنابعالی در تاریخ 25 / 4 / 1398، بر اساس اصل نود و یکم قانون اساسی، مجدداً جنابعالی را به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان برای یک دوره‌ی جدید منصوب می‌کنم. توفیقات روزافزون جنابعالی را از خداوند متعال خواستارم. سیّدعلی خامنه‌ای 24 تیر 1398 بسم الله الرحمن الرحیم آیت الله جناب آقای حاج شیخ صادق آملی لاریجانی دامت توفیقاته با توجه به پایان یافتن دوره‌ی عضویت جنابعالی در تاریخ 25 / 4 / 1398، بر اساس اصل نود و یکم قانون اساسی، مجدداً جنابعالی را به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان برای یک دوره‌ی جدید منصوب می‌کنم. توفیقات روزافزون جنابعالی را از خداوند متعال خواستارم. سیّدعلی خامنه‌ای 24 تیر 1398 بسم الله الرحمن الرحیم حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای حاج شیخ علیرضا اعرافی دامت توفیقاته با توجه به فقدان مرحوم آیت الله حاج شیخ محمّد مؤمن(ره) در مجموعه فقهای محترم شورای نگهبان، جنابعالی را بجای ایشان به استناد اصل نود و یکم قانون اساسی به عضویت آن شورای محترم نصب می‌کنم. دوام توفیقات شما را از خداوند متعال خواستارم. سیّدعلی خامنه‌ای 24 تیر 1398 @rozaneebefarda
نامه عذرخواهی یا سرفصلی برای تنش‌های قومیتی؟! تأملی کوتاه پیرامون بیانیه اخیر آقای علوی بروجردی از سران 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹تاریخ را که ورق بزنی پیوندی عمیق میان با عشایر و به ویژه می‌یابی. آن‌قدر که طبق اسناد و گفتارهای تاریخی، حضرت آیت‌الله برای همراه نمودن عشایر و مردان سلحشور آن دیار از نامه داشت تا با هم علیه حکومت پهلوی بشورند و اقدامی انقلابی را رقم بزنند. دست تقدیر الهی همراه نبود و جاسوس‌های رژیم حرکت او را خواندند و را از مسیر خود بازداشتند و وی را دست‌گیر کردند. 🔸پیوند تاریخی غیورمردان لر با آیت‌الله بروجردی یکی از فصل‌های حماسی تاریخ تشیع ایران است که البته بازنشر آن خیلی به نفع و حتی برخی نوادگان ایشان که امروز داعیه‌دار بیت او هستند نیست. این مقطع تایخی گذشت و نام آیت‌الله بروجردی امروز به کسانی رسیده که نسبت چندانی با نظام اسلامی ندارند و از اخلاق آن جناب که نماد و حفظ تقوای الهی در این زمینه بودند نیز دور افتاده‌اند: آقای که داستان تبلیغ مرجعیت‌شان با شام و جایزه، در رسانه‌ها دست به دست شد و پس از اعتراض برخی حوزویان به این اتفاق، از سفر خود منصرف شدند. ◀️این تصمیم به خودی خود اتفاقی مبارک بود؛ اگر بیانیه خاص ایشان صادر نمی‌شد. بیانیه‌ای که رنگ و بوی قومیتی داشت و با توجه به روش سیاسی خاص ایشان؛ که همان مشابهت‌سازی ظاهری با رفتارهای سیاسی-اجتماعی مرحوم آیت‌الله بروجردی است؛ احتمالا قدمی برای تقویت پایگاه اجتماعی در میان قوم هوشمند بصیر لر تلقی می‌شود و ایشان باید پاسخ‌گو باشد که آیا او می‌خواهد از این طریق حکومت وقت را تحت فشار قرار دهد؟ اگر خدای ناکرده چنین هدفی در ذهن ایشان باشد، مشاوران وی دچار اشتباه محاسباتی سنگینی شده‌اند چراکه العیاذبالله نه حکومت اسلامی؛ حکومت پهلوی است که شورش علیه آن جایز باشد؛ نه مردم غیور لرستان، ضدانقلاب و غیرانقلابی‌اند و نه ایشان آن پایگاه اجتماعی را دارد که بتواند جایی یا گروهی را بسیج کند. اگر دیروز مردم لرستان برای آیت‌الله الله العظمی بروجردی سینه سپر می کردند، بخاطر قومیت نبود بلکه بخاطر دیانت عمیق و روحیه مبارزاتی فوق العاده ایشان بود. ✳️در هر صورت بیانیه خاص ایشان رنگ و بوی تحریکات قومیتی داشت و ایشان باید به جامعه پرسش‌گر پاسخ سؤالات فوق را بدهد چراکه اگر گمانه‌های فوق صحت داشته باشد به زودی مسئله جناب آقای علوی بروجردی از یک مسئله درون‌حوزوی و اخلاقی به یک مسئله ملی و امنیتی تبدیل خواهد شد. پیرامون مسئله ، در آینده بیشتر خواهیم نوشت. @rozaneebefarda
✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: وای بر ما اگر معلوم شود که در فلان مقدمه‌ی کار با دشمنان شریک بوده‌ایم و باعث شده‌ایم دشمن بر ملت مسلمان مسلط شود! پناه بر خدای کریم! یا ستار! 📚 در محضر بهجت، ج٣، ص٢٢١ ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
جبرائیلی: مسئله ما با رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو نیست؛ همچنانکه مسئله‌مان با رژیم آمریکا، جان بولتون نیست. تقلیل دادن جنایات رژیم سعودی به بن سلمان، ساده‌لوحی و ساده‌اندیشی است. دیپلماسی هم با لفاظی پیش نمی‌رود، وگرنه شاعران باید موفق‌ترین دیپلمات‌ها می‌بودند. @rozaneebefarda
🏴 ۱۷ ذیقعده ۱۳۵۵ ق، سالگرد قمری ارتحال مؤسس آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، استاد و شاگرد علامه شیخ فضل الله نوری(شهید رابع)/رضوان الله تعالی علیهم ✅ چگونگی تاسیس حوزه علمیه قم/پایگاه اطلاع رسانی حوزه👇 https://hawzah.net/fa/Article/View/5961 📷 از آخرین تصاویر آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی، قدس سره الشریف 🌹 شادی روح پرفتوحش، الفاتحه مع الصلوات @rozaneebefarda
🌹 سالروز شهادت "شهید ثالث" شهید راه جهاد با فرقه ضاله بابیت 🌹 آیت الله شیخ محمد تقی برغانی رضوان الله تعالی علیه 🌹 شهادت: ۱۵ - ۱۷ ذیقعده ۱۲۶۳ ق توسط فرقه های انحرافی ضاله آیت الله سید محسن امین در اعیان الشیعه درباره کیفیت به شهادت رسیدن ایشان می فرمایند: قتل او توسط بابیه در مسجدش انجام گرفت و در حالی که او در حال سجده بود به او هشت ضربه وارد آوردند، او دو روز باقی ماند و سپس به رحمت خدا رفت. 🌹 ایشان از علمای اصولی قرن 13 بوده است. عصر حیات ایشان شاهد قدرت یافتن دو تفکر افراط و تفریطی در دستیابی به معارف دینی بوده است ملا محمد تقی همزمان با تکفیر هر دو دسته و سعی در آگاهی بخشیدن به مردم با جلسات وعظ و خطابه و همچنین مبارزه سیاسی خود تمام تلاش خود را برای دفاع از حریم تشیع انجام داد. 💠 امام خامنه ای(حفظه الله) ‼️قبل از دوره ما هم علمای بزرگ فراوانی از شهر قزوین برخاسته‌اند همچون شهید ثالث مرحوم ملامحمّد تقی برغانی و برادرش ملا محمد صالح برغانی؛ از فقهای مبارز بودند، نه از فقهای گوشه‌گیر، نه آدمهای منزوی؛ مردان دین که به سرنوشت مردم میاندیشیدند؛ برای آنها مبارزه میکردند و جان خود را هم در این راه فدا میکردند! ۸۲/۹/۲۵ ✅ نکته تصویری: طراح با دقت نظر، یکی از وجوه اشتراک مراجع شهید اربعة را که شیخ و عام بودن است مبنایی برای اسم اثر به عنوان "شیوخ شهید چهارگانه" قرار داده. @rozaneebefarda
انا لله و انا الیه راجعون حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا حائری، مدیریت مؤسسه دایرةالمعارف فقه اسلامی، به رحمت حق پیوست. @rozaneebefarda
🏴 ۲۸ تیر ۱۳۷۶ شمسی سالگرد ارتحال عارف واصل حضرت آیت الله العظمی حاج سید رضا بهاء الدینی رضوان الله تعالی علیه ✅ پیش بینی انتخاب امام خامنه ای(حفظه الله) به رهبری ... قرار بود منتظری انتخاب شود [برای جانشینی امام] برای او [از طرف نزدیکانش] امضای تائیدگرفته می شد.روزی برای گرفتن تأیید به خدمت آیت الله بهاء الدینی هم رسیدند اما ایشان امضا نکردند هرچه ازفرستادگان منتظری اصرار ازایشان انکار. تا آنجا که خود منتظری شخصا به خدمت ایشان رسید و تمام کتبی که درباره ولایت فقیه نوشته بود را ارائه داد.حضرت آقا به منتظری نگاهی کردند و خنده کوتاهی! و فرمودند ولایت فقیه نوشتنی نیست فهمیدنی است.بعدا" از آقا پرسیده شد چرا [منتظری] را تائید نکردید، مگر شخص دیگری هم می تواند بعد از امام (ره) به مقام رهبری برسند. آقا فرمودند : البته هیچ کس حاج آقا روح الله نمی شود، کسی که ما به او امیدواریم آقای خامنه ای است... این دید ما است، نزد ما محرز است، آقا سید علی خامنه ای رهبر آینده هستند و ایشان باز هم فرمودند: نظر ما سید علی سید علی سید علی خامنه ای است... رحلت حضرت امام خمینی قدس سره و انتخاب حضرت آیةالله خامنه ای (حفظه الله) پیش آمد. به عنوان خبر روز خدمتشان عرض شد. فرمودند: ما مدتها پیش به این مطلب رسیده بودیم ...که هیچ کس بعد از حاج آقا روح الله نمی تواند رهبر شود جز سید علی آقا و باید به ایشان کمک کرد تا تنها نباشد. رجوع به👇 http://www.irinn.ir/fa/news/74013/ @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شعار "ابراهیم بت‌شکن، بت رو بشکن" در همایش ائمه جمعه سراسر کشور طنین انداز شد. واکنش جالب آیت الله رئیسی نسبت به این شعار. @rozaneebefarda
پیام تسلیت مقام معظم رهبری به مناسبت درگذشت حجت السلام و المسلمین حاج سید علیرضا حائری @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹متن پیام تسلیت به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم درگذشت تأسف انگیز عالم بزرگوار حجه الاسلام و المسلمین آقای حاج سیّد علیرضا حائری را به بازماندگان و خاندان مکرّم و ارادتمندان و همکاران علمی ایشان در مؤسسه ی دائره المعارف فقه که اخیراً به ریاست آن منصوب شده بودند، تسلیت عرض می کنم. خدمات علمی و تبلیغی این عالم فرزانه ذخیره ی ماندگاری برای خود آن مرحوم و یادگار ارزنده ئی برای علاقمندان و راه جویان و مایه ی رحمت و مغفرت الهی است ان شاءالله. از خداوند متعال علو درجات و حشر با اجداد طاهرینشان را برای ایشان مسألت میکنم. والسلام علیکم سیّد علی خامنه ای ۲۸ تیر ماه ۱۳۹۸ @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بیانات تاریخی رهبر انقلاب درباره قطعنامه۵۹۸ و تخطئه مخالفان جنگ 🔶حاشیه اعضای نهضت آزادی و انجمن حجتیه، در سالهای دفاع مقدس همواره از پشت خنجر زدند و جنگ را تخطئه کردند. @rozaneebefarda
توقیف نفتکش انگلیسی؛ بازسازی غرور ملی 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸«در طول تاریخ چند هزار ساله ایران همیشه ماندگار ترین ایامش روزهایی است که «غرورش بازسازی» شود. امروز یکی ازآن روزهاست.» شاید اگر کسی بدون عنوان این جمله را بخواند بگوید که این حرف را یکی از سرداران سپاه مطرح کرده است اما باید به عنوان یکی از دستاوردهای نظام همین را بس بدانیم که مسئول دفتر دولت هفتم، معاون پارلمانی دولت هشتم و مشاور سید محمد خاتمی این حرف را مطرح کرده است. محمد علی ابطحی کسی است که در سال 93 در مصاحبه ای با نامه نیوز در جواب کسانی که به سید محمد خاتمی رئیس جمهور وقت ایراد می گرفتند که چرا در جلسه با جورج سورس نشسته است، گفته بود «خب نشسته باشد مگر جرم است» و در رابطه با قضیه مک فارلین، حضور حسن روحانی را نشانه عظمت ایشان دانسته بود. در نگاه اصیل اصلاحات باید همیشه به این نکته دقت داشت که غرور و عظمت انسانی به گونه ای تعریف می گردد که افرادی از جمله جورج سورس و جلساتی چون مک فارلین به ما عزت می بخشد، یعنی همین که در طول تاریخ چند هزار ساله ایران ثبت گردد که رئیس جمهور، با فلان غربی مآب دیدار داشته است، کفایت می کند که غرور برای ما باقی بماند؛ هم چون آن افرادی که برای داشتن یک عکس با فلان بازیکن فوتبال حاضرند خود را در هر حالتی به زیر یک ماشین پرت کنند ولی لحظه عبور ماشینِ آن بازیکن از رویش برایش ثبت گردد. اینگونه تاریخی است که سران اصلاحات بارها و بارها به آن افتخار کرده اند. اما چه شده که محمدعلی ابطحی با آن منطق و تفکر امروز توبه نامه ای منتشر کرده و تصمیم سپاه مقتدر اسلام را «بازسازی غرور» دانسته است، ان شاء الله این حرف همانند آن حرفهای گذشته اش که در دادگاه سال 88 مطرح کرد و بعدها گفت که تحت فشار قرار گرفته بودم، متناقض نباشد. در طول تاریخ چند هزار ساله ایران شاید هنوز منطق و تفکری بعد از سوفسطایی نداشته باشیم که اینقدر تناقض در نگاهش پیدا گردد و دائما برای کسب اندکی منفعت و جمع شدن آبروی ریخته شان دست به هر ذلتی بزنند. همان طور که محمد علی ابطحی به تاریخ ایران استناد می کند و از غرور دم می زند و از بازسازی آن، بد نیست به همان تاریخ سر بزند و از تخریب همان غرور نیز صحبت کند و بگوید که در تاریخ چندهزار ساله ایران تنها دورانی که بیشترین تخریب غرور شکل گرفته، آن زمانی است که نشست با جورج سورها و ورود به مک فارلین ها رقم زده و ایشان چندی پیش به آن افتخار کرده است. این روزها، کلیدواژه ی «بازسازی غرور» از زبان سران اصلاحات تنها بوی نبش قبر جریانی را به مشام می رساند که چند سالی است دیگر حنایشان برای مردم انقلابی و اقتدار طلب ایران رنگی ندارد. اما خوشبختیم برای آن نظامی که در گذراندن چهل سالگی خود، تنها جریان غرب زده این کشور را در خود استحاله کرده و زبان آنها را به سمت گفتمان مقاومت که روزی به دنبال حذف آن بودند، باز کرده است. @rozaneebefarda
، با اقدامات غیرمتعارف یکی از سران @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔻سخنان صریح آیت الله یزدی نسبت به چاپ نامتعارف رساله عملیه: 🔹امروز دوشنبه 31 تیر ماه آیت الله یزدی؛ رئیس جامعه مدرسین حوزه با جمعی از اساتید و طلاب مدرسه معصومیه دیداری داشتند. 🔹ایشان در بخشی از سخنانشان ضمن انتقاد از ساختمان سازی های مجلل در قم عنوان داشتند: من عقیده ندارم که مدرسه علمیه و مسجد زیاد بسازیم، بلکه در درجه اول باید "مدرسه‌ای" و "مسجدی" ساخت نه صرف ایجاد یک ساختمان و بنای دینی، چرا که اگر مدارس خوب زیادی ساخته شود، اما طلبه‌ها درآن به خوبی درس نخوانند فایده‌ای ندارد. اینکه برای برخی از ساختمان های حوزوی تاج می سازند چه وجهی دارد؟! 🔹رئیس جامعه مدرسین پس از سخنرانی به سوالات برخی از طلاب نیز پاسخ دادند. در این میان، یکی از طلاب در رابطه با نشست دوره ای اساتید و نحوه ی برخورد جامعه مدرسین از ایشان سوالاتی کرد که آیت الله یزدی در پاسخ فرمودند: 🔸«اخیراً یکی از اعضاء اتاق فکر این نشست اقدامی کرده است که با دست خودشان فاتحه خودشان را خوانده اند. این اقدام از این قرار است که یکی از اعضاء اتاق فکر نشست اقدام به چاپ رساله توضیح المسائل کرده، اما قانوناً اداره ارشاد برای چاپ باید از جامعه مدرسین اجازه بگیرد که بعد از عدم اجازه و عدم احراز اجتهاد از سمت جامعه مدرسین، یکی از مسئولین امنیتی به دیدار ما آمد و اظهار داشت که؛ این عضو نشست دوره ای اساتید بسیار ناراحت شده است و اصرار بر مجوز دادن می کند که بنده گفتم: برای احراز اجتهاد یا باید اجازه نامه اجتهاد داشته باشند یا اثر علمی که اجتهادشان را تایید کند و یا اینکه باید بیایند و امتحان بدهند. البته برای مرجعیت به غیر از علمیت امور دیگری نیز نیاز است. 🔸بعد از آن نیز مدیر کل ارشاد قم پیش ما آمدند جهت مجوز دادن این رساله که بنده گفتم: شما شخصا خدمت ایشان بروید و این سه راه را به ایشان بگویید که بازهم جوابی نیامد. 🔺حضرت آیت الله یزدی در ادامه فرمودند: در پی چاپ رساله این عضو نشست دوره ای، دفتر آیت الله صافی و آیت الله وحید نیز از این اقدام نشست اعلام برائت کردند. @rozaneebefarda
✅ ۵ مرداد ۱۳۵۸ ش اقامه اولین نماز جمعه رسمی در تهران به فرمان حضرت امام خمینی رضوان الله و توسط منصوب ایشان، مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج سید محمود طالقانی(ره) و با مکبری فعال مبارز، مرحوم محمود مرتضایی فر (ملقب به وزیر شعار) @rozaneebefarda
انگاره های سکولار یک تاریخ نگار معمم متن و حاشیه اظهارنظر عجیب در واکنش به دیدار دانشجویان علوم پزشکی با مدیر حوزه قم @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 جناب آقای جعفریان در کانال شخصی اش چنین نوشته است؛ 🔹اظهارات مدیر حوزه قم در باره رابطه پزشکی و دین (حوزه نیوز، دوم مرداد)، آن هم با این صراحت، و بند کردن امر درمان و بهداشت به مسائل دینی و فلسفی، نشان از آن داد که ما قصد داریم، تمامی علم و دانش بشری را زیر سلطه فکر فلسفی و دینی درآوریم. 🔹گفتن این اظهار نظرهای کلی «تجلی توحید در فعالیت های پزشکی» و این که «تمام علوم مبتنی بر مفروضات فلسفی و کلامی نهفته در لایه های علمی است»، ما را به سمت و سویی می برد که استقلال علم و دانایی بشر را زیر سوال برده و خود را سرگرم اموری کنیم که اساسا ارتباطی با حوزه  ندارد. 🔸تجربه هزار سال تسلط علم کلام بر «علم» و تلاش برای دینی کردن آن که ناشی از یک تصور خطاست، هیچ نتیجه ای جز کند کردن مسیر پیشرفت علم نداشته است. 🔸بهتر در این باره تأمل کنیم که سراسر نوشته های فخر رازی و دیگر متکلمان برجسته، و در رأس آنها غزالی که حتی به روش فلاسفه اسلامی و متکلمان هم معترض بود، همین است که می خواستند بگویند هیچ علمی نباید جز با اجازه توحید پیش برود، و آن وقت با درک غلط از توحید، خدا را به جای همه علل طبیعی نشانده و حتی در تحلیل باد و باران مشاهدات خود را هم کنار گذاشتند تا مبادا از قدرت خداوند کم شود. 🔹این ادعاها از سر تا ته، آن هم در رشته های تجربی و همین طور علوم طبیعی و از جمله پزشکی، هیچ جایی ندارد و تکرار آن برای صد بار و هزار بار، باعث نمی شود تا کاروان علم در دنیای مدرن بایستد تا این حضرات، مبانی فلسفی آن را درست کنند و مثلا این علم نجس را با گفتن این تعابیر پاک کنند. 🔸کسانی که هیچ اطلاعی و سر سوزنی از دانش پزشکی ندارند، یکسره نشسته اند تا با فلسفه های کهنه و قدیمی، و به اسم تدین و تقدس،  برای راه علم، برنامه بدهند. شگفت تر آن است که دانشجویان و استادان علوم پزشکی هم به قم آمده اینجا زانو می زنند تا از این حضرات، درس علم بگیرند. عوض این که بروند و آخرین تحقیقات بشری را در حوزه پزشکی بدست آوردند، و پایگاه های اطلاعاتی پزشکی را خریداری کرده تا دانشجوی پزشکی آنان بتواند آخرین پژوهشها را مطالعه کند، به امید آن هستند که افرادی به مراتب ضعیف تر از فخر رازی و غزالی، برای آنها راه و رسم فسلفی فکر کردن در علم پزشکی را به آنها یاد دهند. 🔹بحث اخلاق و فقه پزشکی امری جداست، اما دانش پزشکی نه از وقتی در یونان بوده، نه آن مقدار که تجربه های عادی بشر صحراوی و بدوی است، و نه آنچه در میان مسلمانان به تقلید از یونانیان و یا تجربه های ابن سینا و رازی و دیگران پدید آمده و نه آنچه که امروز در غرب است و ایضا سبب شده است تا ظرف نیم قرن، دو میلیارد بر جمعیت بشر افزوده شود و مرگ و میر کم گردد، ربطی به این فلسفه ها ندارد. 🔸نه توحید و نه شرک، هیچ کاری به علم پزشکی بما هو پزشکی ندارد. البته هر کسی می تواند با نگاه در طبیعت، خداشناس شود و بحث فلسفی کند، اما این ربطی به پزشکی ندارد. سوال ها و پرسشها دو تاست. سوال کردن آن «ابله» که در واقع عاقل بود، از شتر [به زبان سنایی: ابلهی دید اشتری به چرا /گفت نقشت همه کژست چرا] از تفاوت زیستی شتر  در مقایسه با بقیه حیوانات بود، اما شتر به زبان «کلامی» جواب او را داد و حواله اش به خدا کرد، و ما هنوز تفاوت این دو نگاه را نفهمیده ایم.  🔸باید دانش تجربی را برخلاف آنچه در تمدن مسلمانی پیش آمد، از بند فلسفه رهانید، و اجازه داد این دانش بشری، و انواع و اقسام دیگر آن، رشد کند. دیگران این راه را رفته اند، رشد کرده اند، سررشته علم را در دست گرفته اند، نتیجه اش را در تکنولوژی برده اند و دنیا را فعلا زیر سلطه خود دارند. اگر علم زیر سلطه نگاه های فلسفی است، باید در فلسفه های خودمان شک کنیم که نتوانسته ما را پیشرفت دهد و از آنها را بهتر بدانیم که تا این حد پیش رفته اند. حالا چه مدل اروپایی امریکایی باشد چه مدل چینی ژاپنی! 🔹طبعا ما هم تا حدی که از توانایی علم بهره برده ایم، و این هم در اثر آموزش های صد ساله گذشته بوده، به همان مقدار از نفوذ و ترقی در عالم سهم داریم. باز هم اگر بخواهیم پیش تر برویم، راه آن عمومی کردن تفکر علمی اصیل از نخبگان، و رها کردن آن از بند این گونه قیود است. برای ما مهم این است که دیگر مثل زمانی نباشیم که به «دوش» گیر دادیم و سالها طول کشید تا رضایت دادیم خزینه جمع شود. 🔶حاشیه روزنه از انصاف نباید گذشت؛ جناب رسول جعفریان، از معدود تاریخ جویان معاصر ماست که در دو دهه گذشته، پیوسته در تکاپو و تولید بوده و لحظه‌ای قرار نداشته است. متن کامل حاشیه روزنه را اینجا بخوانید: 👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/1554 @rozaneebefarda
حاشیه ای بر دیدگاه‌های خاص جناب جعفریان پیرامون نسبت علم و دین 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 از انصاف نباید گذشت؛ جناب رسول جعفریان، از معدود تاریخ جویان معاصر ماست که در دو دهه گذشته، پیوسته در تکاپو و تولید بوده و لحظه‌ای قرار نداشته است. گرچه برخی مطلعین براین باورند که بسیاری از آثار وی، بازتکرار همان آثار پیشتر چاپ شده، در عناوین و اسلوبی تازه است. جعفریان گرچه خاستگاه پژوهشی خود را مدیون حوزه علمیه است اما در سالهای اخیر به شدت از حوزه فاصله گرفته و این فاصله با بدبینی و گاه با بدگویی و تندخویی همراه شده است. گذشته از شذوذات جعفریان در تحلیل فضای حوزه و کم قدرپنداری این نهاد خدوم، مدتی است که تیغ تیز انتقادات وی متوجه اسلام نیز شده است. او در سالهای اخیر که در قامت یک سلیبریتی نیز جلوه کرده، هراز گاهی نظرات قابل تأملی را در تحلیل آموزه های دینی ارایه می کند که البته هنوز از جانب ارباب دین و دانش، چندان جدی گرفته نمی شود که محل مجادله و مباحثه علمی واقع شود اما مخاطبان عام او با یک خط ممتد تبلیغی مواجه اند که به نظر نگارنده ممکن است برخی بن مایه های مذهبی آنان را با چالش جدی مواجه کند. ارتباطات هوشمندانه جناب جعفریان در در تمام ابن سالها، در دو ساحت راهبردی، برقرار بوده است؛ او از یک سو با ارباب قدرت و رجال سیاسی و از دیگر سو با طیف خاصی از رجال دینی رابطه وثیقی داشته است. این روابط همواره در میزان موفقیت او در نگارش و انتشار آثارش تاثیر مستقیم داشته است؛ تأسیس کتابخانه تاریخ ایران و اسلام او، حاصل رابطه نسبتا نزدیکش با جناب حجت الاسلام است که گفته می شود از منبع وجوهات شرعیه، به حمایت از ایجاد و اداره چنین مراکزی اقدام می کند. و تأثیرات رابطه جعفریان با اهل سیاست، در مسؤلیت مرکز اسناد و کتابخانه مجلس، در دوران ریاست آقای ، و اکنون واگذاری مسوولیت کتابخانه دانشگاه تهران تجلی نمود‌. هرچند این دو محور ارتباطی و نتایج آن، ذاتا مخدوش نیست و برکاتی نیز داشته است اما برآیند آن نشان می دهد که جعفریان یک است که گاه اتخاذ مواضع و رویکردش، تحت تاثیر ارباب سیاست و دیانت قرار می گیرد. شاید محصول این تشویش و اضطراب و گاه تذبذب در مواضع، بی ارتباط با نوع روابط ایشان نباشد. چه اینکه جعفریان کارآموز در حلقه نزدیک به آیت الله ، به مرور به یک مخالف خوان دوآتشه ایشان بدل شده، و تاریخ پژوه صریح نقاد جریان های مخالف انقلاب، در چاپ های نخست کتاب جریان ها و سازمان ها، حالا در چاپ نوزدهم دارد حرفهای قبلی اش را تعدیل می کند یا پس می گیرد؛ این هر دو اتفاق البته فی نفسه جرم یا گناه نیست اما انسان را با نوعی تردید مواجه می کند و حکایت عدم ثبات فکری و سیاسی دارد که طبعا حد یقف هم ندارد و نتیجه آنکه، نمی شود روی حرف های دیروز و امروز و شاید هم فردای امثال ایشان حساب باز کرد. ایشان در سال‌های اخیر، نه تنها در مواضع سیاسی اش تندتر شده که در مسائل فکری و دینی نیز، اظهارات عجیبی بیان کرده است. گاه همصدا با جوجه جامعه شناس های سکولار،پیاده روی اربعین را مصداق فربهی آیینی می خواند، روز دیگر با انتشار گزینشی برخی مصادر عصر صفوی و قجری، تلاش می کند خط خرافه پرستی در سطح عالی سیاسی و مذهبی را القا کند، گاه هم سو با خرده جریان ، تلاش می کند امثال شهید نواب را نماد منحصره جریان انقلابی معرفی کند و اعاظم دهر مثل آیت الله بروجردی را غیرانقلابی معرفی نماید، گاه پا را فراتر نهاده، دوگانه مبارز و غیرمبارز را در مورد سیره اهل بیت مطرح سازد و چنین وانمود کند که ائمه بعد از امام حسین(ع) مبارز و انقلابی نبوده اند اکنون ایشان در یادداشت اخیرش بر مطالب مطرح شده در یک جمع دانشگاهی شوریده و سخنان عجیبی بر زبان رانده که حاکی از انگاره های سکولار است.صدالبته اظهارات واجد مفاهیم سکولار، موجب نمی شود نویسنده دغدغه مندی چون جعفریان که در احیای عقبه تاریخی اسلام سیاسی، متحمل مرارتهای فراوان شده را یکسره سکولار بخوانیم، اما غفلت یا تغافل نسبت به این سنخ سخنان نیز وجهی ندارد. در مورد یادداشت اخیر ایشان، گفتنی فراوان است اما در اینجا تنها به ذکر چند پرسش بسنده می‌کنیم: آیا اگر یک فیلسوف و فقیه نواندیش، آنهم با نگاه تمدنی و بین الملل گرا، در جمعی دانشگاهی، دیدگاه تخصصی خود را بیان کند، مستحق این ادبیات تهاجمی است؟ آیا چنین اظهاراتی موجب تضعیف هرچه بیشتر رابطه راهبردی حوزه و دانشگاه/ حوزه و نظام نمی شود؟ اگر مدیر حوزه قم نتواند در نسبت علم و دین اظهارنظر کند، چه کسی خواهد توانست؟ اظهارنظر تخصصی در تبیین نسبت علم و دین، و خاصه بیان نسبت طب و کلام و فلسفه و فقه، نیازمند تخصص و اجتهاد این علوم است، آقای جعفریان در کدام یک از این علوم، مطالعات آکادمیک حوزوی یا دانشگاهی دارد؟ @rozaneebefarda
🔴 لزوم تکریم شایسته از سوی اصحاب انقلاب 🔴 در آستانه سالگرد شهادت مرجع شهید، علامه شیخ فضل الله نوری(ره) زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه(مشروعه) به دست مزدوران انگلیس/ ۱۱مرداد ۱۲۸۸ شمسی 💠 امام خامنه ای (حفظه الله) واقعاً به شیخ فضل‌اللَّه خیلی ظلم شده است. اوایل انقلاب، یک وقت من در نماز جمعه راجع به مشروطیت و مرحوم شیخ فضل‌اللَّه صحبت کردم؛ بعد یکی... به من اعتراض کرد که چرا از شیخ فضل الله که مخالف مشروطه است صحبت میکنی! حتّی به من گفته شد که امام هم از شیخ فضل‌اللَّه خوششان نمیآید، بعد من تفحص کردم، دیدم نخیر [دروغ است] کاملاً بعکس است؛ امام نسبت به مرحوم شیخ فضل‌اللَّه خیلی تبجیل و احترام دارند و بخاطر همان تصلب و شجاعت و دین‌گرایی کاملش، بدون اغماض آن بزرگوار را تعظیم و تجلیل هم میکنند؛ که این در بیانات خود امام هم آمده است! ۸۲/۵/۱۳ 💠 امام راحل: این بزرگ مرد(شیخ فضل الله) را بشناسید و بشناسانید. ابعاد عظیم علمیش را که جامع علوم معقول و منقول بود، بعد مرجعیتش را که سعی کردند از اذهان مخفی کنند، اندیشه های والای سیاسیش را که بر گرفته از اسلام ناب بود و... مخالفین و دشمنان مرجع شهید شیخ فضل الله نوری ره، از جاهلین و معاندین بوده و هستند.۱۳۴۸ ش،نجف، مسجد شیخ انصاری ره، خاطرات یاران ⁉️ القابی که امام راحل در وصف شیخ بکار بردند: مجاهد، مرجع شهید، مجتهد، دارای مقامات عالیه ⁉️ القابی که امام خامنه ای، در وصف شیخ بکار بردند: مجتهد بزرگ، شهید بزرگ اسلام، عالم بزرگ ✅ منابع برای استفاده: آثار مورخان فقید، منذر و دوانی @rozaneebefarda
💠 آشنایی اجمالی با اندیشه و آثار مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه ⁉️چرا به ایشان لقب علامه دادند؟معنی واژه علامه چیست؟ (عَ لّ مِ) [ ع - علامة ] علّامه (Allama, Allameh, Allamah) در لغت، صیغهٔ مبالغهٔ عربی است؛ به معنی کسی که بسیار می داند، دانشمند و بسیار داناست. هرچند به معنی پروفسور و Polymath نزدیک است، اما این لقب از القاب خاص دانشمندان مسلمان در کشورهای فارسی، عربی و اردو زبان است و همسانی در زبان های دیگر (به خصوص انگلیسی) ندارد. علامه لقبی برای دانشمندان اسلامی است که در چندین رشته دست داشته، دارای معلومات وسیع بوده و صاحب نظر بوده باشند. مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری به گواه تاریخ و اعتراف صاحب نظران خودی و غیر خودی و تصدیق بزرگانی همچون، میرزای سید محمد حسن شیرازی، میرزا حبیب الله محقق رشتی، محدث بزرگ میرزا حسین نوری، شهید مدرس، علامه امینی، امام خمینی، امام خامنه ای، استاد علی دوانی، شهید دکتر بهشتی، استاد شهید مطهری، پروفسور الگار و...ایدهم الله تعالی دارای جامعیت علمی و صاحب دانش کلان در علوم مختلف معقول و منقول بود و همچنین به چند زبان، مسلط. هرچند انگلیس خبیث با استفاده از قلم به مزدان فراماسون خود و با تحریف تاریخ مشروطه، سعی نمود ابعاد عظیم شخصیتی او را در نزد اذهان مخدوش و مرجعیت دینی اش را مخفی نگاه دارد! اما غافل از این بود که ماه، هیچگاه پشت ابر نمی ماند! ⁉️چرا ایشان خود را برای کسب دانش کلان به زحمت انداخت؟ داشتن دانش کلان، برای مرجعی چون او شرطی لازم بود.چون، وی در سخت ترین دوران کشاکش "سنت و مدرنیته" می زیست، و به عنوان زعیم پر نفوذ دینی، می بایست کشتی اسلام را از این طوفان مهیب به سلامت عبور می داد، پیداست که هدایت این کشتی در این موقعیت بحرانی، نیاز جدی به آگاهی از طوفانی داشت که از سمت"غرب" می وزید.به بیان روشنتر او باید علاوه بر اسلام، غرب را هم می شناخت تا بتواند در باره نقاط اشتراک و افتراق نظر دهد و از کیان دین و فرهنگ مملکت در برابر آنچه که آنرا عوامل آسیب می دانست منطقی و مستدل دفاع نماید. او با احساس مسئولیت و شجاعتی وصف ناپذیر در جهت دفاع از دین نبوی و شرع مقدس، رهبری نهضت ضد استکباری مشروعه خواهی را در مشروطه ای که توسط ایادی انگلیس به انحراف کشیده شده بود، عهده دار شد و جان مبارکش را در این راه فدا نمود. 📚 برخی از آثار ایشان: رساله منظوم فقهی "الدرر التنظیم یا الدر النظیم"/رساله فقهی"فی قاعده ضمان الید"/نافع المسائل(مجموعه فتاوا)/اجوبه المسائل(رساله عملی فارسی)/رساله حرمت استطراق از طریق جبل به مکه معظمه(به خاطر خطرات جانی و مالی)/بیاض(کرامات اولیاء الله)/الصحیفه القائمیه یا الصحیفه المهدویه(مجموعه ادعیه رسیده از جانب امام زمان عج)/حاشیه بر فرائد الاصول شیخ الاعظم مرتضی انصاری/حاشیه بر المکاسب شیخ الاعظم مرتضی انصاری/مجموعه اشعار و قصیده ها/حاشیه بر کتاب شواهد الربوبیه ملاصدرا/لوایح(روزنامه شیخ)/توضیحات بر اقبال سید ابن طاووس/الاغسال(تقریر درس میرزای شیرازی)/طرح ها در موضوع اقتصاد و بانک داری اسلامی/رساله فی المشتق(تقریر درس میرزای شیرازی)/نورالقلم(مجموعه ترجمه ها، تقریظات، تعلیقات، توقیعات، تنفیذ ها، تصدیقات، تأییدات، تعیین ها، اجازات، نامه ها و یادداشتهای تاریخی/حاشیه بر وسائل الشیعه/فهرست ابواب بحارالانوار/محضر، در موضوع قضاء و دعاوی و مجموعه احکام قضاء/مباحثات ریاضی، هیئت و نجوم با میرزا عبدالغفار نجم الدوله/مقابله کلام الله مجید و تفسیر/تصحیح تعداد زیادی از آثار بزرگان شیعه در حوزه های مختلف علوم و... ➕ به علاوه، تربیت و پرورش انبوه شاگردان ممتاز و طراز اول در حوزه های مختلف علوم ♦️منبع: تنهای شکیبا اثر مورخ فقید استاد علی ابوالحسنی(منذر) @rozaneebefarda
🔴 «نظری بر مکانت علمی و عملی علامه شیخ فضل‌الله نوری» در با مرحوم آیت الله یحیی نوری(ره)، فقید سعید از جهات متعدد با خاندان مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، اعلی الله مقامه قرابت داشت و به همین علت دانای بسیاری از خاطره‌ها و نکته‌ها درباره منش علمی و عملی آن بزرگ بود. گفت‌وشنودی که پیش روی شماست در واپسین سالهای حیات آن مرحوم و درباره کارنامه فکری و سیاسی مرجع شهید انجام شده است. 💠 آیت الله یحیی نوری(رضوان الله): ...پیش بینی های شیخ شهید همگی تحقق پیدا کرد «شهادت شیخ حقانیت وی را به همگان ثابت کرد» ...[مرجع شهید] به علت همین استحضار بر مطالب بود که پس از مدت اندکی که از ورود ایشان به تهران سپری گردید... عامه و تامه‌ای پیدا نمود ...درباره بینش و آگاهی سیاسی ایشان همین بس که او در میان تمام علما و عدالت‌خواهان، اولین کسی بود که با تیزبینی، جوهره غیردینی و سکولاریستیِ مشروطه وارداتی را شناخت و در برابر آن قد علم کرد. این نتییجه‌ای بود که برخی دیگر از علما و شخصیتها ــ حتی آنها که در مقطعی رویاروی شیخ فضل‌الله قرار گرفتند ــ سال‌ها بعد به آن رسیدند و با ناامیدی و سرخوردگی به انزوا کشیده شدند و حتی تعدادی از آنها نیز به‌دست خود قَتَلِه [: قاتل] شیخ، کشته شدند. ✅ کامل گفتگو در لینک👇 http://www.iichs.ir/s/4883 ✅ منبع: سایت مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران @rozaneebefarda
نقدی بر آخرین اظهار نظر جنجالی جناب [صفحه ۱ از ۲] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹تقی زاده ستیزی مرام عالمان ناب دینی تاریخ را آئینه‌ی عبرت خوانده‌اند و ما نیز همواره یکی از وجوه مطالعه‌ی تاریخ را شناخت اشخاص و جریان‌ها و عوامل توفیق و شکست ملت‌ها دانسته‌ایم. 🔸یکی از عبرت‌آموزترین برهه‌های تاریخ این مرز و بوم دوران مشروطه است. دورانی که اشخاص منسوب به نهاد دین در مواجهه با موج مدرنیته، به جای تلاش برای شناخت دقیق و اتخاذ موضع مناسب در قبال آن با سردرگمی کشور را به انحرافی فرهنگی دچار کردند که تا کنون گریبان ملت ما را رها نکرده است و در صورت عدم تمهید شایسته، وضع ما را از این بدتر نیز خواهد کرد. 🔸اخیراً شخصی * سخنی گفته است که در عبرت‌آموزی تاریخ به شک می‌افتیم. اینکه شخصی با این میزان غور در تاریخ، از زبان تقی‌زاده‌ سخن بگوید، نشان از این است که نزد او چندان منفور نیست. او هر چند تصریح نمی‌کند که باید از فرق سر تا نوک پا غربی شویم اما سخنانش را جز در منظومه‌ی فکری تقی زاده نمی‌توان جای داد. 🔸سخنان مدیر حوزه که توسط تاریخ‌دان مذکور مورد مناقشه قرار گرفته است نیز در جای خود قابل توجه است که اگر واقعاً حوزه‌ی علمیه و علمای آن به جهت‌داری علم و ابتناء علوم طبیعی و تجربی بر مبانی فلسفی – کلامی اعتقاد دارند چرا این امر در فتاوای مرتبط با مسائل علم و تکنولوژی نمود ندارد و از سوی دیگر حوزه علمیه در راستای تبیین این مسائل چه حرکتی کرده است؟ از این مقوله که نیازمند مطالبه جدی از مدیران و سیاستگزاران حوزه است عبور می‌کنیم و روی سخن را به سوی تاریخ‌دان تقی‌زاده مسلک می‌گردانیم. 🔸جناب تاریخ‌دان! آنچه از مسلک شما برمی‌آید ترابط علوم تجربی و انسانی است که اقتضایش هضم مبانی اعتقادی در علوم غربی است لذا به هیچ وجه نمی‌توانید قائل به استقلال علوم بشری از نهاد دین شوید. وقتی با علم و تکنولوژی مبتنی بر جهان‌بینی مدرن روبروییم، در ساختاری از دانش قرار گرفته‌ایم که جهان‌بینی دینی را طرد می‌کند و جهان‌بینی خود را به جوامع حقنه می‌کند؛ در چنین فضایی دم زدن از جهان‌بینی دینی را در خوشبینانه‌ترین حالت می‌توان خام‌اندیشی کودکانه‌ای دانست. اساساً حوزه علمیه اگر به دنبال اقامه‌ی دین در جامعه باشد، باید ابتدا ساختارهای معارض با اقامه دین را اصلاح کند وگرنه آب در هاون کوبیده است. در جامعه‌ای که تمام عرصه‌های زیست فردی و اجتماعی معارض عفاف است، اصرار بر حجاب بدون اصلاح زمینه‌هایش در جامعه به نتیجه نخواهد رسید. وقتی سبک زندگی و اهداف افراد جامعه از ایده‌آل‌های غربی اشراب شده باشد، نماز در زندگی‌شان یا فاقد جایگاه است و یا جایگاهی فرعی و ناهم‌خوان با اولویت‌های اصلی زیست افراد دارد و در این صورت امر حقیقی به صلاة تنها به قول نیست بلکه باید چارچوب‌های زندگی مؤمنانه به نُرم اجتماعی تبدیل شود که قطعاً با خطابه و منبر تنها قابل حصول نیست و نیازمند عمل جهادی و اصلاح ساختارها است. 🔹عالیجناب تاریخ دان! آیا ادعای استقلال علم از نورچشمی‌های شما (دانشمندان سکولار غربی) که پس از رنسانس دین را به مسلخ علم بردند پذیرفتنی است؟ در میان متفکران شیعه نه کسی قائل به مرجعیت علمی فخر رازی و غرالی است و نه کسی علم را نجس دانسته است و بیان این ادعاها متضمن مغالطه پهلوان پنبه است که تنها از عالم‌نمایان و قدکوتاهان سطحی‌نگر برمی‌آید. اگر به جد معتقد به رهانیدن علم از فلسفه‌اید، لطفا تلنگری هم به چشم‌آبی‌های موبور بزنید که علمشان را از بند فلسفه برهانند. در مهد علم و تکنولوژی‌ای که شما واله و شیدای آن شده‌اید، سال‌هاست فلسفه در تمام عرصه‌ها دخالت دارد. خوب است در فضای وب عبارت Philosophy of را جستجو کنید تا شاخه‌های مختلف فلسفی مرتبط با علوم را در بیان اهالی تمدن راقیه و ناجیه! ملاحظه کنید. به عنوان نمونه قدری در Philosophy of medicine مطالعه بفرمایید تا ببینید تحقیق فلسفی در باب پزشکی نیاز همه‌ی جوامع است نه برآمده از ذهن اهالی «تمدن مسلمانی». ادامه یادداشت اینجا https://eitaa.com/rozaneebefarda/1560 @rozaneebefarda
نقدی بر آخرین اظهارانظر جنجالی جناب جعفریان [صفحه۲از۲] 🔹وقتی نگاهی به احادیث طبی بیندازید و مثلاً حدیث معروف به «اهلیلج» را مطالعه بفرمایید، میزان دخالت انبیاء در امر سلامت را خواهید یافت. البته در باب این این حدیث عجالتاً پیش از مناقشه سندی استدلال احتمالاتی و مستحکم امام علیه السلام را پاسخ دهید و سپس در باب تفاوت علم توحیدی و علم مشرکانه داوری کنید. یا حتی با لحاظ نوع رابطه‌ی نفس و بدن در بینش توحیدی و نگاه غربی، در باب معالجه‌ی روحی بیماری‌های جسمی یا معالجه‌ی جسمی بیماری‌های روحی و یا معالجه‌ی جسم بدون در نظر گرفتن آسیب‌های وارده بر نفس و مسائلی از این دست قضاوت بفرمایید. 🔸در باب مهمل‌بافی‌هایی از این دست حرف بسیار است. غرض پاسخگویی به آنها نبود. غرض این بود که هرزه‌فکران گمان نکنند که می‌توانند بینش توحیدی را با خزعبلاتشان منکوب دانش الحادی غرب کنند. اگر قصد پاسخگویی بود، حقیری چون من قطعاً وارد نمی‌شدم و عرصه را به اهلش می‌سپردم. 🔸در حوزه‌ی علمیه هستند کسانی که عمامه بر سر دارند و سخنگوی تمدن مدرن شده‌اند. آنچه اینان از اسلام خوانده‌اند، بذری پاک است که بر زمین ناپاک پاشیده شده؛ پس ثمره‌ای غیر از اسلام ناب از آن برخواهد آمد. «وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذي خَبُثَ لا يَخْرُجُ إِلاَّ نَكِدا» سیاستی که در آن تمایل به کفار باشد، عالم دینی را به اعتقادات اهل کفر متمایل می‌کند؛ چنان که در آخوندهای سکولار به وضوح دیده می‌شود ابتدا سیاست اهل کفر را تأیید کردند و کارشان به فساد عقیده منتهی شد. عالم دین در ذهن و دل با کفر مرز دارد چنان که اسلام از ریشه تا میوه با کفر مرز دارد که اگر نداشته باشد میوه‌اش الهی نخواهد بود. 🔸بذر دین در قلب غیرمهذب مبلّغ شیطان می‌شود و عمل شیطان رجس است. رهایی از رجس شیطان تنها با تمسک به «الذین أذهب الله عنهم الرجس» ممکن خواهد بود و این تمسک با تمایل به اهل کفر جمع‌شدنی نیست. * پ.ن: دان در «تاریخ‌دان» می‌تواند از ماده‌ی دانستن (مانند حقوقدان) باشد و همچنین می‌تواند پسوند مکان (مانند قندان) باشد. القای این ایهام عمدی است. سید رضا موسوی 🔶توضیح ادبیات این یادداشت مربوط به نویسنده محترم است که جهت مراعات امانت، بر اساس ادبیات رسمی روزنه، بازتحریر نشده است. @rozaneebefarda
بازتاب/۱ 🔸زمانی: سلام علیکم جناب آقای جعفریان تلاش های طاقت فرسایی جهت احیای متون تاریخی اسلام و ایران کشیده اند و از این جهت خدمات ایشان قابل تقدیر است ولی چند سالیست که در بعضی مسائل فنی و تخصصی اسلامی به اظهار نظرات شاذ و با استدلال های عامیانه پرداخته اند و مخالفان خود را با چوب عدم آگاهی و فلسفه بافی و خرافه انگاری رانده اند و صد البته بر متخصصان این موضوعات ؛بی مایه بودن چنین استدلالی و فطیر بودن نتیجه آن واضح و روشن میباشد ای کاش آقای جعفریان تنها یک اثر مختصر در این زمینه(منزلت عقل در هندسه معرفت دینی) مطالعه میکرد و سپس به قلم فرسایی و طعنه زنی علیه بزرگان حوزه میپرداخت. خویش را تاویل کن نی ذکر را..... نعوذ بالله من شرور انفسنا یا حق @rozaneebefarda