eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ به پیرامون اوضاع آشفته عصر اصلاحات! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔘گزیده‌ای از فیلم تبلیغاتی هاشمی رفسنجانی برای انتخابات سال۸۴ پس از دو دوره ریاست جمهوری خاتمی! ▫️مهرعلیزاده دیروز وضع کشور در زمان خاتمی رو مطلوب ارزیابی کرده بود! @rozaneebefarda
تأثیر بر به روایت آمار بین‌المللی و داخلی [ص۱ از۴] 💥اختصاصی/ پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️از مدتها پیش از آغاز ثبت‌نام کاندیداهای ریاست‌جمهوری، جبهه معاندین ملت ایران با همراهی برخی غربگرایان داخلی، تمام تلاش خود را جهت در انتخابات به کار گرفته، به انحاء مختلف تلاش کردند چنین القا کنند که مردم ایران به دلیل نارضایتی از نظام سیاسی(و نه صرفا ناکارآمدی دولت غربگرا) با صندوق رأی قهر کرده‌اند! کمپین رأی بی رأی و نه به رأی، دقیقا در چنین فضایی شکل گرفت. ▫️بعد از اعلان نتایج احراز صلاحیت‌ها و عدم تایید برخی بانیان وضع موجود، مخالفان داخلی و خارجی مشارکت سیاسی مردم، تلاش کردند اقدام قاطع و قانونی شورای نگهبان را به عنوان تنها علت برای کاهش احتمالی مشارکت در انتخابات آتی معرفی کنند. با این عملیات روانی، آنان به یک کرشمه دو کار کرده‌اند؛ هم به هدف‌گذاری اولیه خود مبنی کاهش مشارکت رسیده‌اند؛ هم علت کاهش مشارکت را به عملکرد شورای نگهبان مرتبط دانسته و به تضعیف این نهاد قانونی پرداخته‌اند! ▫️بانیان مشارکت حداقلی به شدت به دنبال آن هستند تا نشان دهند که معنای کاهش مشارکت، نوعی ابراز رویگردانی نسبت به نظام جمهوری اسلامی از سوی مردم است حتی اگر کاهش مشارکت احتمالی، علت‌های واقعی دیگری داشته باشد. ▫️تحلیل‌گران بسیاری به درستی بر این نکته تصریح کرده‌اند که عدم رغبت مردم به انتخابات، معمولا متاثر از ناکارآمدی جریان‌هایی است که نهاد مورد نظر در انتخابات را در سالیان اخیر اداره کرده‌اند و رویگردانی مردم از صندوق رأی، در واقع به معنای اعلام اعتراض به کارنامه آنانی است که پیشتر، از مردم رأی گرفته بودند اما آن را پاس نداشته و به رفاه و معیشت آنان لطمه زده‌اند. از این منظر، مسئولیت اولیه و قطعی این بی‌رغبتی به صندوق رأی، بر عهده جریان‌ سیاسی غربگرای حاکم بر قوه مجریه است. این واقعیت البته قابل خدشه و یا انکار نیست، اگرچه اینان تلاش دارند با و سوداگری رسانه‌ای، بر آن سرپوش بگذارند! ▫️ چنین رویکردی به خصوص در مورد نتیجه انتخابات مجلس که در دوم اسفند سال ۱۳۹۸ به دست آمد، بسیار پررنگ بود و اینان تلاش کردند شکست سیاسی قطعی خود(که ناشی از رویگردانی مردم از عناصر ناکارآمد غربگرا بود) را کرده و کلیدواژه مجلس حداقلی را در تضعیف مهم‌ترین نماد مردم‌سالاری دینی در جمهوری اسلامی، به کار بگیرند! ▫️به راستی اگر رویگردانی مردم از نظام جمهوری اسلامی امری ریشه‌دار و واقعی می‌بود، هرگز نبایستی مردم ایران در بحبوحه اوضاع اقتصادی بغرنج خود، به خصوص پس از فتنه بنزینی، آن حضور حماسی بی‌نظیر در تاریخ جهان را برای پاسداشت مقام و منزلت شهیدسردار سلیمانی (بعنوان یکی از کلیدی‌ترین مردان نظام) خلق می‌کردند. غیرقابل انکار است که ده‌ها میلیون نفر از مردم ایران برای مردی سوگواری کردند که در خط مقدم دفاع از نظام و امنیت مردم، مشغول خدمت بود؛ خصوصا آنکه خناثان بسیاری در رسانه‌های داخلی و خارجی، این مسئولیت مهم و در واقع مؤلفه‌ راهبردی در امنیت ملی را، ریشه تمامی مشکلات اقتصادی ایران معرفی می‌کردند و اخیرا نیز آن تحلیل‌های خصمانه از زبان یکی از مسئولان ارشد دولت روحانی بازتکرار شد. ▫️امواج میلیونی مردم در تشییع پیکر حاج قاسم سلیمانی، عزاداری‌ میلیونها فرد دیگر در شهرهای دور و نزدیک و ابراز احساسات بی‌نظیر طیف‌ها و اقشار مختلف مردمی حتی در رسانه‌های اجتماعیِ نظام سلطه، خود نوعی پاسخ مثبت به یک همه‌پرسی در تعهد به انقلاب اسلامی، آرمان‌ها و شخصیت‌های برجسته و خالص آن بود. 🔻بنابراین اگر روی‌گردانی از صندوق رأی، اعتراض به ناکارآمدی است، این اعتراض اولا وبالذات به مسببان وضعیت موجود باز می‌گردد. و ثانیا و بالعرض، به عوامل دیگر خصوصا نیز مستقیما مرتبط است. اتفاقا بسیار جالب است که در این مورد، کرونا و ناکارآمدی دولت، به گونه‌ای هم‌افزا یکدیگر را تقویت کرده‌اند! یعنی هم شیوع کرونا و هم ادامه روند به شدت مشکوک آن، معلول ناکارآمدی دولت بود و هم از طرف دیگر، کرونا،‌زمینه‌ای برای نمایش عمق فاجعه ناکارآمدی دولت بوده است. ◽️ادامه یادداشت: 🔻صفحه ۲: https://eitaa.com/rozaneebefarda/8959 🔻صفحه ۳: https://eitaa.com/rozaneebefarda/8960 🔻صفحه ۴: https://eitaa.com/rozaneebefarda/8961 🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
تأثیر بر به روایت آمار بین‌المللی و داخلی [صفحه ۲ از ۴] ▫️وضعیت به گونه‌ای است که ما کماکان در شرایط غیر عادیِ ناشی از همه‌گیری کرونا به سر می‌بریم و حتی مدتها پیش از تشخیص انتشار آن در ایران، رسانه‌های معاند و برخی دنباله‌های داخلی آنها، جنگ روانی علیه امنیت و آرامش ملت ما را در رابطه با کرونا شروع کرده بودند. جریان رسانه‌ای متخاصم و پیاده‌نظام داخلی آن، به واسطه کرونا وضعیتی ویژه از زندگی در حالت ترس و نیاز به مراقبت‌های همیشگی را به مردم ایران القا کرده و اکنون نیز(حتی پس از فروکش کردن موج ترس از کرونا) آرامش و احساس امنیت را نشانه گرفته‌اند تا بلکه اعتماد عمومی را خدشه‌دار کنند و کاهش مشارکت را تشدید کنند. ▫️اعلان رسمی خبر ورود کرونا به ایران، آن هم تنها دو روز پیش از انتخابات مجلس شورای اسلامی، که نشانه صداقت سیاسی نظام اسلامی با مردم بود، مقارن شد با بمباران رسانه‌ای علیه امنیت و آرامش ذهنی مردم ایران توسط بوق‌چی‌های مزدور داخلی و خارجی در حجم وسیع، که محور اصلی آن در ابتدای کار، ترساندن مردم از حضور در پای صندوق‌های رأی به دلیل احتمال سرایت کرونا بود. این هجمه‌ رسانه‌ای به حدی شدید بود که گویا کرونا صرفا در پای صندوق‌های رأی یافت می‌شد و نه در جاهای دیگر! ▫️مردم ما عوامل استرس‌زای زیادی را در برهه‌های انتخاباتی به خود دیده و به راحتی نیز بر آنها چیره شده بودند. همانند حملات و ترورهای کور منافقین در دهه شست و همچنین بمباران شهرها توسط رژیم بعث عراق. اما کرونا عاملی بسیار متفاوت در این عرصه بود. ترس از انتقال ویروسی ناشناخته که خطری عمومی و پایدار را برای سلامتی و جان مردم تشکیل می‌داد، در کنار انتشار برخی مباحث فقهی مبنی بر ضمان شرعی برای ناقل ویروس، با دیگر موانع فرق زیادی داشت و طبیعتا چنین چیزی مشارکت را در انتخابات مجلس در اسفند ۹۸ به شدت تحت‌تأثیر قرار داد. 🔹مضافا بر آنکه اساسا انتخابات مجلس شورای اسلامی در قیاس با ریاست‌جمهوری، نوعا درصد کمتری از مشارکت در میان مردم را به دنبال داشته و از این گذشته، به دلیل کارنامه فاجعه‌بار مجلس دهم، کاهش مشارکت قابل پیش‌بینی بود اما در این میان هرگز نباید تاثیر متفاوت و قدرتمند ترس ناشی از شیوع کرونا را نادیده گرفت. 🔲 کرونا و کاهش مشارکت در جهان 🔹کاهش مشارکت در انتخابات در دوران همه‌گیری کرونا، صرفا مختص ایران نبوده و در این زمینه می‌توان به تحقیقات سازمان IDEA (سازمان بین‌المللی دموکراسی و کمک انتخاباتی)اشاره کرد. طبق بررسی‌های این سازمان بین‌المللی، ۷۸ واحد سیاسی(اعم از کشور یا حکومت خودمختار) در دوران همه‌گیری کرونا تصمیم گرفته‌اند تا انتخابات خود را به تعویق بیاندازند. هم‌چنین ۱۲۲ واحد سیاسی(اعم از کشور یا حکومت خودمختار) نیز اقدام به برگزاری انتخابات کرده‌اند. 🔹 با بررسی انتخابات برگزار شده در ۷۱ کشور دنیا، سازمان بین‌المللی IDEA به این نتیجه رسید که ۳۰ کشور(یعنی ۴۲ درصد) با افزایش مشارکت با میانگین ۷/۷ درصد و ۴۱ کشور (یعنی ۵۸ درصد) با کاهش مشارکت با میانگین ۱۰/۴ در ایام همه‌گیری کرونا مواجه شده‌اند. 🔹بنابراین اکثریت کشورهای برگزار کننده انتخابات در شرایط همه‌گیری کرونا، کاهش مشارکت در انتخابات را تجربه‌ کرده‌اند که این میزان هم به لحاظ تعداد کشورها و هم به لحاظ میانگین کاهش مشارکت، نسبت به تعداد کشورها و میانگین افزایش مشارکت، کفه سنگین‌تری را به خود اختصاص می‌دهد. در این تحقیق بیش از ۲۰ کشور دنیا، کاهش مشارکت را از بازه ۱۰ درصد تا ۴۰ درصد(ونزوئلا) نیز تجربه کرده‌اند. ▫️در این میان صرفا کشورهای ایران، ونزوئلا و سوریه، شرایط تحریم‌های سخت اقتصادی و جنگ رسانه‌ای گسترده را به خود دیده‌اند و کشورهایی متفاوت با آنها همچون الجزایر با حدودا ۲۵ درصد و قرقیزستان با حدودا ۲۷ درصد نیز کاهش مشارکت‌های بسیار ملموسی داشته‌اند .(https://www.idea.int/news-media/multimedia-reports/global-overview-covid-19-impact-elections)) @rozaneebefarda
تأثیر بر به روایت آمار بین‌المللی و داخلی [صفحه ۳ از ۴] ▫️گذشته از سازمان‌های بین‌المللی، برخی مراکز رسمی داخلی نیز به نحوی بر تأثیرگذاری عامل کرونا بر کاهش مشارکت صحه گذارده‌اند. به عنوان نمونه مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران(ایسپا) طدر گزارشی بیان داشته که بیش از ۵۰ درصد از افراد مردد برای شرکت در انتخابات، بیان داشته‌اند در صورت کاهش شیوع کرونا به میزان زیاد و یا تا حدودی، نسبت به شرکت در انتخابات ترغیب خواهند شد. ( http://ispa.ir/Default/Details/fa/2301/ ) البته شرکت‌کنندگان در این پیمایش، قادر به انتخاب دیگر عوامل ترغیب‌کننده نیز بوده‌اند که باید همین‌جا تاکید شود طبق این نظرسنجی، مسائلی همچون برنامه جدی برای مبارزه با فساد، رفع بیکاری و بهبود معیشت، به میزان بالاتری موجب ترغیب آنها به شرکت در انتخابات می‌شود. نکته مهم اینجاست که اولا این عوامل نشان می‌دهد ناکارآمدی دولت در ایران، در نظر مردم بسیار چشم‌گیر است و ثانیا تاثیر شیوع کرونا بر تردید مردم در شرکت در انتخابات نیز به سهم خود مؤثر بوده است. البته سؤالاتی جدی نیز در مورد نظرسنجی‌های ایسپا و ناظر به تاثیر پدیده کرونا در دو انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ وجود دارد. اولا آنکه هیچ پیمایشی در مورد سهم اثرگذاری کرونا در انتخابات ۱۳۹۸، توسط این مرکز منتشر نشده است؛ حال آنکه این امر عاملی بسیار مهم به لحاظ روانی در عدم شرکت در انتخابات بوده است. ثانیا آنکه میزان تاثیر کرونا در مورد افرادی که با قطعیت از عدم حضور در انتخابات پرده برداشته‌آند، مطلبی در ایسپا یافت نمی‌شود با وجود آنکه مسائل بسیار ریزتر دیگری در رابطه با انتخابات، به صورت مبسوط منتشر گردیده‌ است. مهم‌تر آنکه ایسپا، تولیدات خود در زمینه افکارسنجی در مورد اعتراضات دی ماه ۹۶ را نیز(با وجود حساسیت‌های ویژه سیاسی/امنیتی) در جلسه‌ای رسمی برای مرکز بررسی‌های راهبردی ریاست‌جمهوری به ریاست حسام الدین آشنا، ارائه کرده است. بارها در این مرکز حضور داشته و حتی بازداشتی‌های فتنه امنیتی سال ۸۸ هم‌چون محمدرضا جلایی‌پور نیز در جلسه شرکت داشته و در آن سخن گفته‌اند. (http://ispa.ir/Default/Details/fa/1846/) احتمالا باید ریشه عدم انتشار گزارش‌های ایسپا پیرامون تأثیرگذاری کرونا بر کاهش مشارکت را در این واقعیت جستجو کرد که این مرکز به لحاظ ارگانی، واسبته به جهاد دانشگاهی و در نتیجه وزرات علوم است و این بدین معناست که این نهاد، یک مرکز تماما دولتی است و طبیعی است که دولت خط مشی آن را تعیین کند؛ چنانکه اعتدالگرایان در انتشار آمار رسمی اقتصادی نیز فراوانی در کارنامه دارند! همه به خوبی می‌دانیم که این دولت نمی‌خواهد ناکارآمدی‌اش در کنار شیوع بیماری کرونا، به عنوان دلایل اصلی کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس در سال ۹۸ و احیانا در سال ۱۴۰۰، معرفی شود و از این رو متأسفانه جریان رسانه‌ای دولت، در دامن زدن به نقش عوامل غیرموثر(مانند عملکرد انتخاباتی نهادهای قانونی نظام) در کاهش مشارکت اصرار دارند تا همچنان علل و عوامل اصلی، مغفول بماند. به هر حال، تاثیر قابل ملاحظه کرونا در کاهش مشارکت در انتخابات پیشین، قابل انکار نیست و به همین دلیل می‌توان توقع داشت که همین عامل، نقشی مهم در کاهش مشارکت در انتخابات پیش رو نیز داشته باشد. خصوصا آنکه خبرگزاری فارس نیز در گزارشی به نقل از یکی از منابع افکارسنجی کشور رسما اعلان کرد که ۲۱ درصد از مردم به دلیل کرونا در انتخابات شرکت نمی‌کنند. در عین حال نیز این نظرسنجی نشان می‌دهد که مشکلات اقتصادی پیش‌آمده، در نزد بسیاری از مروم بعنوان عامل عدم مشارکت یا تردید در مشارکت در انتخابات شناخته می‌شود. (https://www.farsnews.ir/news/14000230000436) @rozaneebefarda
تأثیر بر به روایت آمار بین‌المللی و داخلی [صفحه ۴ از ۴] ▫️علاوه بر مطالب پیش‌گفته، بر اساس برخی قرائن و شواهد چنین به نظر می‌رسد که برخی جریان‌های داخلی، آنچنان هم با ادامه روند این بیماری منحوس مشکلی ندارند! چنین برداشتی با توجه به اقدامات مشکوک دولت در مواجهه پرتناقض با این بیماری و بلند شدن صدای اعتراض وزارت بهداشت در مورد مواجهه غیرتخصصی برخی اعضای هیئت دولت با این پدیده، آن چنان هم ناشی از یک توهم توطئه نیست! نمونه بارز آن، مخالفت بی‌مبنا و خطرآفرین رئیس‌جمهور با وضع محدودیت‌ها در ایام عید امسال بود که به فاجعه پیک اخیر کرونا و مرگ روزانه چند صد نفر از هم‌وطنانمان منجر شد و هنوز هم آثار منفی آن باقیست و بنا به تحلیل برخی کارشناسان متعهد، نشانه نوعی سیاسی‌کاری در مواجهه با بیماری خطرناک در این ماجرا وجود دارد که بی‌ارتباط با سناریوی تعویق انتخابات نیز نبوده است! ▫️ از این گذشته عباس عبدی از عناصر بدسابقه غربگرا و از طراحان عملیات روانی نزدیک به دولت، با توجه به نتایج افکارسنجی ایسپا که در فروردین ۱۳۹۹ و در شهر تهران انجام گرفت، این گونه نتیجه‌گیری کرده که با القای نگرانی و ترس بیشتر در مورد کرونا، می‌توان تلفات این بیماری را کمتر کرد! (http://ispa.ir/Default/Details/fa/2170/) این در حالی است که متخصصین بارها اعلام کرده بودند که ترس، موجب کاهش ایمنی بدن انسان و در نتیجه افزایش آسیب‌پذیری در برابر بیماری‌هایی هم‌چون کرونا خواهد بود که کشندگی آنها به شدت به میزان قدرت ایمنی بدن انسان وابسته است. این مسئله کمی نیست که جریان ناکارآمد و منفور از منظر افکار عمومی، مایل به القای اضطراب و تشدید ترس و رسوخ آن در افکار عمومی مردم ایران باشد که طبیعتا یکی از نتایج آن، کاهش مشارکت در انتخابات‌ است که طبعا باید بعنوان نماد و نمودی از اقتدار ملی و انسجام درونی باشد. ▫️ بنابراین هم‌چنا‌ن‌که دو روز مانده به انتخابات مجلس در سال ۱۳۹۸، به ناگاه، شیوع کرونا در ایران اعلام شد و رسانه‌های غربگرای داخلی در موج‌سازی پیرامون آن گوی سبقت از رسانه‌های معاند ربودند، ممکن است در روزهای منتهی به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، نمونه دیگری نیز از همین قبیل سناریوهای رسانه‌ای برای تولید فشار اجتماعی جهت کاهش مشارکت، صورت پذیرد که از هم‌اکنون باید نسبت بدان هوشیار بود. شبکه نفوذ داخلی و کانون‌های توطئه‌گر علیه ملت ایران نشان داده‌اند که در راه مبارزه با آرمان‌های انقلابی و منافع ملی ایرانیان، از کاربست هیچ ابزاری دریغ نمی‌کنند! خلاصه آنکه جریان نخبگانی متعهد ایرانی در مواجهه با چالش کاهش احتمالی مشارکت در انتخابات آتی، ضمن توجه به عملکرد دولت غربگرای روحانی بعنوان عامل اصلی دلسردی مردم، باید گوشه چشمی نیز به آمار بین‌المللی پیرامون تأثیر کرونا بر کاهش مشارکت داشته باشد تا تحلیل‌گران مغرض غربی و غرب‌زده نتوانند برای این امر، دلیل‌های واهی بتراشند و ضمن تبرئه خود، چالش‌های سیاسی جدید برای ملت و نظام تولید کنند. 🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
حجت‌الاسلام علی‌اکبر درگذشت. او از روحانیان مبارز فعال در نهضت امام خمینی بود که در دوران تبعید امام در نجف، عضو فعال حلقه یاران امام بود. در دهه شصت در جرگه جریان چپ فعالیت داشت و مسئولیت‌های مهمی را متکفل بود. مرزبندی با برخی جریان‌های انحرافی مانند نهضت آزادی، جزو نقاط مثبت کارنامه سیاسی او بود. موضع‌گیری صریح وی علیه ابراهیم یزدی و افشای برخی دروغ‌های تاریخی وی، از آن جمله است. مبارزه با صهیونیسم در لبنان که نهایتا به ترور وی انجامید، و نیز راه‌اندازی کمیته فلسطین در مجلس و مشارکت فعال در راه‌اندازی برخی مراکز مطالعاتی صهیونیسم‌پژوهی در ایران، نیز از جمله نقاط روشن کارنامه سیاسی اوست. در سال 1991 ميلادي مصادف با 1369، در جریان جمله رژیم بعث به ، آمریکایی‌ به دفاع تمام‌قد از کویت برخاست. همزمان در ايران برخی سیاسیون مانند آقای محتشمي پور، عضو شاخص مجمع روحانيون مبارز و نماينده مجلس سوم، ایده حمایت از صدام را مطرح کردند. محتشمی‌پور در نطق پيش از دستور مجلس در 30 دي ماه سال 1369 در جمع نمايندگان، را زمان و مستوجب حمايت و پشتيباني در تهاجم به كشور كويت دانست تا از اين باب در برابر آمريكا به عنوان استكبار جهانی قد علم كند! موضعی کاملا بی‌مبنا و عملگرایانه که به هیچ وجه با مبانی امام و رهبری سازگار نبود. همزمان با آغاز فرآیند دگردیسی سیاسی جریان چپ که نقطه اوج آن در عصر اصلاحات نمود یافت، آقای محتشمی‌پور نیز عملکرد و مواضع غیرقابل توجیهی از خود بروز داد که نقطه اوج آن در ماجرای تلخ و عبرت‌آموز ۸۸ و تشکیل کمیته جعلی صیانت از آرا و سایر اقدامات بعضا ساختارشکنانه نمود یافت. در سال‌های اخیر وی در نجف اشرف و به برخی امور حوزوی از جمله اداره یک حوزه علمیه اشتغال داشت و اغلب از تحولات سیاسی برکنار بود. امید است خداوند متعال عاقبت همه را ختم به خیر گرداند و باشد که سوابق جهاد و مبارزه، وسیله جلب رحمت و مغفرت الهی برای جبران برخی خطاهای سیاسی غیرقابل قبول و غلط، باشد. @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخشی از فیلم جلسه دفاعیه دکترای جناب آقای سیدابراهیم رئیسی 🔶حاشیه روزنه در کنار تبیین حقائق و پاسخ مستند به برخی ، توجه به اصالت‌های حوزوی و ارزش‌های طلبگی، نباید مغفول افتد. تهذیب و فقاهت و عدالت، امری نیست که در سایه فلان مدرک دانشگاهی یا حتی حوزوی، فراهم آمده باشد، هرچند تحصیل در رشته‌های تخصصی دانشگاهی، فضل است و در جای خود قابل احترام اما مدارج حوزوی و ملاک ارزش‌گذاری فضل و فقاهت و معنویت در حوزه مقدسه، حکایتی دیگر دارد. @rozaneebefarda
روزنه
حجت‌الاسلام علی‌اکبر #محتشمی‌پور درگذشت. او از روحانیان مبارز فعال در نهضت امام خمینی بود که در د
پیام تسلیت مقام معظم رهبری به مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام سیدعلی‌اکبر محتشمی‌پور @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔘متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم درگذشت روحانی مجاهد جناب حجةالاسلام آقای سید علی‌اکبر محتشمی رحمةالله‌علیه را به خاندان مکرّم ایشان تسلیت عرض می‌کنم. فعالیتهای مبارزاتی آن مرحوم که به خدمات انقلابی ایشان در دوران جمهوری اسلامی و مسئولیت‌های مهم و آنگاه به جانبازی بر اثر اقدام تروریستی دشمنان منتهی شد، سابقه‌ی ارزشمند و افتخارآمیزی است که مشمول تفضّلات الهی و ذخیره‌ی اُخروی برای ایشان خواهد بود. ان‌شاءالله. از خداوند متعال رحمت و مغفرت برای آن مرحوم و صبر و سکینه برای بازماندگان محترم مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ @rozaneebefarda
نهضت آزادی از سازمان منافقین خطرناکتر است! نامه تاریخی امام خمینی پیرامون کارنامه سیاه نهضت آزادی بازنشر به مناسبت درگذشت مرحوم محتشمی‌پور @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسم الله الرحمن الرحیم‏ ‏‏جناب حجت الاسلام آقای محتشمی، وزیر محترم کشور ـ ایّده الله تعالی‏ ‏‏     در موضوع مسائل فراوانی است که بررسی آن محتاج به‏‎ ‎‏وقت زیاد است. آنچه باید اجمالاً گفت آن است که پروندۀ این نهضت و همین طور‏‎ ‎‏عملکرد آن در دولتِ موقتِ اولِ انقلاب شهادت می دهد که نهضت به اصطلاح آزادی‏‎# ‎‏طرفدار_جدی کشور ایران به است، و در اینباره از فروگذار‏‎ ‎‏نکرده است؛ و حمل به صحت اگر داشته باشد، آن است که شاید امریکای جهانخوار را،‏‎ ‎‏که هرچه بدبختی ملت مظلوم ایران و سایر ملتهای تحت سلطۀ او دارند از ستمکاری‏‎ ‎‏اوست، بهتر از شوروی ملحد می دانند. و این از اشتباهات آنها است.‏ ‏‏ در هر صورت، به حسب این پرونده های قطور و نیز ملاقاتهای مکرر اعضای‏‎ ‎‏نهضت، چه در منازل خودشان و چه در سفارت امریکا و به حسب آنچه من مشاهده‏‎ ‎‏کردم از انحرافات آنها، که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در حکومت‏‎ ‎‏موقت باقی مانده بودند ملتهای مظلوم بویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال امریکا و‏‎ ‎‏مستشاران او دست و پا می زدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران می خورد که‏‎ ‎‏قرنها سر بلند نمی کرد، و به حسب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادی ‏_ ‎‏برای_هیچ_امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند؛ و ضرر آنها، به اعتبار‏‎ ‎‏آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را خواهند کرد و نیز با‏‎# ‎‏دخالت_بیمورد_در_تفسیر قرآن کریم و احادیث شریفه و موجب ‏_ ‎‏عظیم ممکن است بشوند، از گروهکهای دیگر، حتی این ‏_ ‎‏مهندس_بازرگان، بیشتر و بالاتر است.‏ ‏‏     «نهضت آزادی» و افراد آن از اسلام اطلاعی ندارند و با فقه اسلامی آشنا نیستند. از‏‎ ‎‏این جهت، گفتارها و نوشتارهای آنها که منتشر کرده اند مستلزم آن است که دستورات‏‎ ‎‏حضرت مولی الموالی امیرالمؤمنین را در نصب ولات و اجرای تعزیرات حکومتی که‏‎ ‎‏گاهی بر خلاف احکام اولیه و ثانویۀ اسلام است، بر خلاف اسلام دانسته و آن بزرگوار را‏‎ ‎ـ نعوذبالله ـ تخطئه، بلکه مرتد بدانند! و یا آنکه همۀ این امور را از وحی الهی بدانند که آن‏‎ ‎‏هم بر خلاف ضرورت اسلام است.‏ ‏‏     نتیجه آنکه نهضت به اصطلاح آزادی و افراد آن چون موجب گمراهی بسیاری از‏‎ ‎‏کسانی که بی اطلاع از مقاصد شوم آنان هستند می گردند، باید با آنها برخورد قاطعانه‏‎ ‎‏شود، و نباید رسمیت داشته باشند.‏ ‏‏     والسلام علی من اتبع الهدی. توفیق جنابعالی را از خداوند تعالی خواستارم.‏ ‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏/30 ب‍ه‍م‍ن‌ ‭1366 (صحیفه، ج۲۰، ص ۴۷۹) 🔶حاشیه در قم اکنون کدام نحله را سراغ دارید که از بازرگان و اعضای نهضت آزادی با تمجید و تجلیل یاد میکند و با این تشکیلات فاسد به تعبیر امام، رابطه تشکیلاتی یا سمپاتی فکری دارد؟! عجیب آنکه سمپاتهای نهضت آزادی که سازمان خونخوار منافقین از آن سربرآورده، عناصر انقلابی را متهم به تندروی می کنند! وقتی تاریخ بازخوانی نشود، هفت تیرکش های سابق و هواخواهان فعلی جلادها، منادی آزادی و اسلام رحمانی می شوند! ‏‎ ‎ ‏‎@rozaneebefarda
6.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به روایت ! 🔹 اظهارات جالب علی اکبر محتشمی پور درباره ابراهیم یزدی دبیرکل نهضت آزادی: 🔻 یزدی بسیار راحت، قاطعانه و محکم دروغ می‌ گفت 🔻 به عمرم چنین آدم دروغگوی شارلاتانی ندید بودم. @rozaneebefarda
روزنه
نهضت آزادی از سازمان منافقین خطرناکتر است! نامه تاریخی امام خمینی پیرامون کارنامه سیاه نهضت آزادی
متن کامل نامه محتشمی‌پور به امام پیرامون کارنامه و عملکرد سیاه ! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسمه تعالی محضرمقدس رهبرعظیم الشأن انقلاب اسلامی آیت الله العظمی امام خمینی ـ دام ظله‏‎ ‎‏العالی با عرض سلام و تحیات.‏ نهضت آزادی پس از استعفا و برکناری دولت موقت پیوسته در جهت اعلام مخالفت با دولت‏‎ ‎‏جمهوری اسلامی، مجلس شورای اسلامی، و حتی قوۀ قضاییه و مغشوش کردن اذهان بوده است.‏ مسئولین نهضت با سمپاشیهای خود نسبت به سیاستهای دولت، دفاع مقدس و جنگ، مسئلۀ برائت‏‎ ‎‏از مشرکین و فاجعۀ خونین مکۀ مکرمه، جهاد مالی و تصمیمات شورایعالی پشتیبانی جنگ و بالاخره‏‎ ‎‏فرمایشات اخیر حضرت امام ـ روحی فداه ـ راجع به حکومت و ولایت مطلقه، در جهت مبارزه و‏‎ ‎‏تضعیف نظام جمهوری اسلامی گام برداشته اند.‏ با توجه به اهمیت و نقش سرنوشت ساز مجلس شورای اسلامی نهضت آزادی در ماههای اخیر‏‎ ‎‏فعالیت گسترده ای را جهت به اجرا درآمدن قانون احزاب و آزادی فعالیت سیاسی آنان و نیز حرکت‏‎ ‎‏تبلیغاتی گسترده ای راجع به انتخابات و راه یافتن به مجلس را آغاز کرده است.‏ آقای دکتر یزدی در جلسۀ مورخ 5 / 10 / 66 نهضت آزادی راجع به شرکت در انتخابات و نقش‏‎ ‎‏نهضت آزادی چنین می گوید:‏ «... برگزاری انتخابات مستلزم وجود جامعۀ باز است، اگر رفتیم واقعاً مفید خواهیم بود و نخواهیم‏‎ ‎‏گذاشت این فتاوی را به زور بر مردم تحمیل کنند، شخصی که از طرف نهضت به مجلس برود مسلماً از‏‎ ‎‏این توپ و تشرها جا نخواهد زد، اگر قرار باشد مملکت را با «فتوا» اداره کنند، بنده پیشنهاد می کنم که،‏‎ ‎‏مجلس را ببندند و خوابگاه دانشجویان کنند».‏ دیدگاه نهضت آزادی راجع به جنگ و دفاع مقدس در بیانیه ای تحت عنوان «جنگ بی پایان» چنین‏‎ ‎است:‏ «... آنچه فعلاً دیده می شود جنگی است بی پایان که می تواند پایان دنیا باشد، پایان ایران و مردم‏‎ ‎‏ایران باشد...، گفته اند حتی اگر یک خانه هم در ایران سرپا بماند، باز به جنگ ادامه خواهیم داد و اگر‏‎ ‎‏یک نفر باقی بماند، آن یک نفر هم جنگ خواهد کرد، آیا این مترادف با چیزی جز «جنگ جنگ تا‏‎ ‎‏نابودی» هست؟».‏ نهضت آزادی راجع به «حکومت و ولایت مطلقه» اطلاعیه ای منتشر کرده که در آن آمده است:‏ ‏‏«این چه فرمانی است و چه انقلابی در ایران و اسلام، که حکومت را در موضع بالاتر از فرستادۀ خدا‏‎ ‎‏قرار داده به او اختیار می دهد بر خلاف نصّ صریح ‏‏و شاورهم فی الامر‏‏ و بدون مشورت با امت‏‎ ‎‏تصمیم گیری در مصالح دولت و امور ملت نماید... الخ».‏ با عنایت به مراتب فوق خواهشمند است ارشاد فرمایید که:‏ ‏‏ 1ـ آیا نهضت آزادی با چنین عقاید و تفکراتی می تواند به عنوان یک سازمان حزب و تشکیلات‏‎ ‎‏سیاسی در جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته شود؟‏ ‏‏ 2ـ در حالیکه مادۀ سی، قانون انتخابات از جمله شرایط تأیید صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس‏‎ ‎‏شورای اسلامی را:‏ ‏الف) اعتقاد و التزام عملی به اسلام.‏ ‏ب) اعتقاد و التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی ایران ‏‏می داند. آیا نهضت آزادی صلاحیت دارد که در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت نموده و‏‎ ‎‏نماینده ای در مجلس داشته باشد؟‏ ‏‏در پایان از درگـاه خداوند متعال طول عمر آن وجود شریف و مقدس و پیروزی عاجل رزمندگان‏‎ ‎‏اسلام را مسئلت می دارم.‏ ‏‏سیدعلی اکبر محتشمی ـ وزیر کشور 🔶حاشیه روزنه در این نامه تاریخی، برخی دیدگاه‌های سیاسی جریان چپ دهه شصت پیرامون نهضت آزادی با صراحت بیان شده است که از جهت تاریخی حائز اهمیت ویژه است. پرسش آنکه چه اتفاقی موجب می‌شود که این جریان سیاسی، از نیمه دوم دهه هفتاد تا کنون، در جهت تمایل به آمریکا و تقابل با نظام اسلامی و ولایت فقیه، با نهضت آزادی در جبهه واحد قرار می‌گیرند؟! جالب آنکه برخی سمپات‌های معمم نهضت آزادی، هم‌اکنون با بی‌توجهی به مواضع صریح امام و رهبری و نیز مواضع صریح خودشان در دهه شصت، به این عناصر بدسابقه و عاشق آمریکا بعنوان الگوی فکری/سیاسی خویش می‌نگرند و به مثابه مقلدان فکری اینان شناخته می‌شوند! تفاوت مرحوم محتشمی‌پور با برخی دیگر از چپ‌های چپ کرده دهه شصت آن بود که حرمت موضع صریح امام با این جریان لیبرال را نگاه داشت. جالب آنکه چپ‌های چپ کرده دهه شصت از یک سو مرید فکری/سیاسی حزب طرد شده نهضت آزادی هستند و از دیگر سو به حوزه و روحانیت و مردم و نخبگان ایرانی درس می‌دهند! و البته معلوم نیست این جماعت از کدام امام سخن می‌گویند! آیا پیروی از خط امام با تمایل افراطی به آمریکا و همپالکی با نهضت آزادی و مشروعیت‌زدایی از نهادهای قانونی نظام(خاصه شورای نگهبان) و شورش علیه جمهوریت و اسلامیت نظام، قابل جمع است!؟؟ زهی خیال خام! ‏ @rozaneebefarda
شورش شاگرد روشنفکر و راديکال علیه مبانی آقای منتظری! اختصاصی|| @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 اخیرا یکی از شاگردان رادیکال منتظری متأخر(پساعزل) که در محافل رسانه‌ای زاویه‌دار با عنوان آیت‌الله(!!) خطاب می‌شود، مدعی شده که: شرکت در انتخابات امر عرفی و اجتماعی است و ربطی به شرع و دین ندارد. بهترین پاسخ به این قبیل ادعاهای جریان منتظری که بطور یکپارچه از ریاست‌جمهوری روحانی حمایت کرده و در کارنامه سیاه او شریکند، استناد به مواضع صریح آقای منتظری در دوران پیروزی انقلاب اسلامی است. برخلاف این شاگرد پرمدعا که به ادبیات رادیکال با لعاب فقهی اشتهار دارد، آقای منتظری شرکت در انتخابات را وظیفه شرعی می‌شمارد! @rozaneebefarda