eitaa logo
روزنه
6.1هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
246 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
نامه سرگشاده یک مهاجر کشمیری ساکن ایران به کارشناس تندزبانِ برنامه جهان‌آرا! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 هو الحبیب آقا محسن اسلام‌زاده سلام علیکم؛ این نامه‌ی سرگشاده‌ی من است به شما؛ دوست و رفیق قدیمی و همسفرم. خوب می‌دانی که در معرکه‌ی اخیر، نه من افغانستانیِ سر پیازم و نه ایرانیِ ته پیاز؛ یا بلعکس. برای همین شاید بتوانم واسطه‌ای میان شما و مهاجرین بشوم و حرف‌هایی بزنم چه آنکه خودم نیز مهاجرم. آقا محسن؛ مهاجر مهاجر است. این را به حکم تجربه غالب می‌گویم و اصلا شاید قرار هم نیست بجز این در دنیای ما رقم بخورد. مهاجر حتی وقتی بخواهد در مورد کشور خودش هم حرف بزند مهاجر است. این را زمانی فهمیدم که چند سال قبل با یک رفیق حزب‌اللهی دو آتشه، بر سر کشمیر مشاجره‌ام شد و دست آخر از دهانش درآمد که: اصلا به شما چه که در مورد سیاست ما نظر می‌دهی؟ بله، مهاجر مهاجر است حتی وقتی بخواهد در مورد کشور خودش حرف بزند چراکه دارد این حرف‌ها در اینجا می‌زند و تبعات سخنش در اینجا می‌ماسد و شاید باید همگی به این معادله دنیای امروزین تن بدهیم. آقا محسن؛ تا دیروز اگر از من می‌پرسیدند نام کسانی را بر زبان بیاور که مبرای از هر ناسیونالیسمی باشند، قطعا توی محسن اسلام‌زاده را جزو پنج نفر نخست بر می‌شمردم. اما دی‌شب رایم را زدی محسن. اشتباه نکن، نقل مخالفت و موافقت با طالبان نیست. نقل خوش‌بینی و بدبینی به آینده افغانستان نیست. نقل فیلم‌هایت هم نیست. نقل این است که وقتی با یک مهاجر بر روی آنتن زنده اختلاف نظر داشتی، تابعیت گرفتنش را به صورتش زدی. سخن از این است که وقتی با یک مهاجر همفکر نبودی، هِرّی گفتی و از مرزهای کشوری که در ذهن ساخته‌ای بیرونش راندی: "برو بجنگ!" محسن جان تو که می‌دانی او ترسی از جنگ نداشت و رفته بود که بجنگد؛ حالا افغانستان نه سوریه. آقا محسن؛ تو دیروز محسن «وطندار» نبودی. آن محسنی نبودی که دل همه مهاجرین برایت می‌تپید و در انتظار برنامه‌هایت بودند تا گرهی از مشکلاتشان بگشایی. حتی از پشت قاب تلویزیون، بوی دیپلمات‌ها را می‌دادی آقا محسن. سخنانت طنین تحکم‌آمیز نظامی‌ها را داشت. کی و کجا اینطور عوض شدی محسن؟ بخدا اینها ربطی به نظری که درباره طالبان داری ندارد؛ سفر رفته‌ای و کتاب خوانده‌ای. حق داری نظرت را بدهی اما پیش خودم می‌گویم اگر محسن اسلام‌زاده با مهاجری که با هزار بدبختی تابعیت گرفته یا جانش را کف دستش گرفته و در سوریه جنگیده، اینطور تا بکند، پس وای بحال من بی‌خاصیت با دیگرانی بجز محسن اسلام‌زاده. آقا محسن؛ اگر قانون زمینی جمهوری اسلامی راهی برای تابعیتم باز می‌گذاشت، قانون نانوشته منطق سخنان دیشبت، دیگر راهی برای تغییر تابعیتم باقی نخواهد گذاشت. سرت سلامت. یاحق سرباز روح الله رضوی؛ یک مهاجر کشمیری 🔶حاشیه روزنه وقتی از به مخاطره انداختن عمق راهبردی جمهوری اسلامی و رنجاندن طرفداران بی‌ریای انقلاب اسلامی(خصوصا مهاجرینِ انقلابیِ محترم و مظلوم) سخن می‌گوییم، منظورمان دقیقا همین چيزهاست! مراعات اخلاق انقلابی (که فتوت و سعه مشرب جزو آن است) لازمه حتمی کار رسانه‌ای در جبهه فکری/فرهنگی انقلاب اسلامی است‌. @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مجری صداوسیما خواستار محاکمه کارگزاران ناکارآمد دولت روحانی شد! 🔻مجری برنامه ثریا: آقای رئیس جمهور از مردم حلالیت طلبیدند. خوبه که بخاطر قصورها عذرخواهی کردند. اما دستگاه قضایی نگذارد به همین راحتی تمام شود و آنهایی که حقوق عامه را تضییع کردند را محاکمه کند. لینک شکایت از حسن روحانی ⬇️ https://asle90.24on.ir/n/3 @rozaneebefarda
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 برگزاری مراسم و دسته عزاداری حسینی با حضور ایرانیان و سایر ملیت‌ها. @rozaneebefarda
منتظری؛ از تجویز شکنجه متهمان امنیتی تا ژست حقوق بشر! بازنشر به مناسبت وارونه‌نمایی تاریخی و سیاه‌نمایی علیه نظام اسلامی به بهانه تصاویر دوربین‌های اوین 🔻حسینعلی منتظری: ▫️اگر موضوعی از اهمیت قابل توجهی برخوردار باشد، مانند حفظ نظام، که احتمال ضعیف هم در آن منجز است، و با فرض آنکه حفظ نظام منوط بر تعزیر متهم برای کشف مسئله‌ای است، آنگاه می‌توان براساس باب تزاحم، روا بودن و را قبول کرد، زیرا بنابر قاعده باب تزاحم، مصلحت امر واجب و مهم، با امر حرامی که مفسده آن در حد مصلحت آن واجب نبوده تزاحم پیدا کرده و پذیرفتن اولی، از ارجحیت برخوردار است. (مبانی فقهی حکومت اسلامی، ج3، ص 576 ؛ همچنین، ج3، ص 592؛ نیز ج4 ، 390) 🔶حاشیه روزنه بازخوانی این قبیل مواضع آقای منتظری لزوما به معنای تأیید آن نیست و بازنشر این اسناد تاریخی صرفا برای تبیین وارونه‌نمایی جریان منتظری و تناقضات بی‌پایه و بی‌پایان آنان در امور سیاسی و حکومتی است. این جریان رادیکال و خشک و خشن و بدسابقه، اساسا از نظر اخلاقی و پیشینه تاریخی، در مقامی نیست که بخواهد نظام اسلامی را متهم نماید و ژست صلح‌طلبی و طرفداری از حقوق زندانیان به خود بگیرد. کتمان برخی حقائق تاریخی موجب آن شده که عناصر بدسابقه سیاسی، نعل وارونه بزنند و به جای پاسخگویی در مورد افکار و عملکرد گذشته، از مردم و نظام اسلامی طلبکار شوند! جریان منتظری که فیلم‌های زندان اوین را بهانه تهاجم به نظام قرار داده، پاسخگو باشد! 🔘 روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
بازتاب دیدگاه‌های مخاطبان سلام با عرض ادب خدمت شما خواهشی داشتم اگر دستتون میرسه به نمایندگان مجلس یا مسئولین تو رو خدا از بخواید یک و نخبه رییس کل بشه بانک مرکزی نهاد بسیار تخصصی در وضعیت بسیار خطرناک ایران از نظر تورم و نقدینگی و زیر ساخت های مشکل دار نیازمند اقتصاد دان و استراتژیست نابغه پولی هست وظیفه بانک مرکزی در هر کشوری سیاست گذاری پولی کشوره اما ما در ایران سیاست گذاری پولی مستقل نداریم و قاطی سیاست اقتصادمالی شده بانک مرکزی که به این وضعیت بسیار وخیم رسیدیم اگر چنین انتخابی صورت نگیره می‌تونه فاجعه برگشت ناپذیر در اقتصاد بسیار ضعیف شده ما به وجود بیاره بنده صدام جایی نمی‌رسه به هر بزرگوار فکر می‌کنم که می‌تونن این پیامو منتقل کنند می‌فرستم با عرض پوزش و احترام فراوان یاعلی علیه السلام @rozaneebefarda
▪️انا لله و انا الیه راجعون آیت‌الله محمدعلی فیض گیلانی دعوت حق را لبیک گفت ایشان از ارادتمندان امام‌ خمینی، از عالمان مبارز گیلانی و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود. مرحوم فیض گیلانی در سال‌ ۱۳۰۳‌ در یکی از روستاهای‌ لاهیجان‌ به دنیا آمد. پدرش‌ دروس‌ حوزوی‌ را تا لمعتین‌ به‌ پایان‌ رسانیده‌ بود اما از راه کار کشاورزی‌ روزگار می‌گذراند. مرحوم فیض از شاگردان‌ امام‌(ره‌) بود و در مبارزات انقلابی نیز مشارکت داشت. فعالیت‌های سیاسی‌ استاد فیض‌ گیلانی‌ به‌ پیش‌ از انقلاب‌ محدود نشد. او‌ پس‌ از انقلاب‌ نیز در عرصه‌‌های‌ گوناگونی‌ به‌ خدمت‌ پرداخت‌. آیت‌الله فیض گیلانی در طول‌ سال‌های‌ دفاع‌ مقدس‌، در جبهه‌ حضور یافت‌ و ضمن‌ تبلیغ‌ مبانی‌ اعتقادی‌ اسلام‌، در افزایش انگیزه‌ رزمندگان‌ نقش‌آفرینی داشت. ریاست و قائم‌ مقامی‌ دیوان‌ عدالت‌ اداری‌ در(حدود ۸سال‌)، نمایندگی‌ امام‌ خمینی(ره‌) در دانشگاه‌ الزهراء(س‌)، عضویت‌ در شورای‌ گزینش‌ قضات‌، عضویت‌ در جامعه مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ و نمایندگی مردم گیلان در دوره‌های اول‌ و دوم مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌ از جمله خدمات ایشان بود. حریّت، زهد و پارسایی و پایبندی به سلوک طلبگی علیرغم مسئولیت‌های مختلف، از ویژگی‌های بارز مرحوم فیض بود که بایسته الگوبرداری برای تمام طلاب و فضلای حوزوی است. صلوات و حمدی به روح ایشان هدیه کنیم. @rozaneebefarda
سالی که نکوست از بهارش پیداست به بهانه آغاز به کار قابل تقدیر دولت جدید @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 از نخستین ساعات پس از آغاز به کار دولت جناب آقای رئیسی، با تکاپوی شدید دولتمردان در پیگیری امور محوله مواجهیم؛ امری که نشانگر آغاز دورانی جدید در عرصه حکمرانی کشور است. تخصص‌گرایی و انقلابی‌گری در کنار مردم‌مداری و روحیه جهادی، مجموعا موجب می‌شود که ان‌شاءالله امیدوار به کابینه‌ای کارآمد باشیم که وضع اسف‌بار فعلی(که حاصل بی‌عملی و بعضا کارشکنی کارگزاران غربگرای ناکارآمد است) به کلی بشود. آن‌طور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود، جریان سیاسی غربگرا و پادوهای رسانه‌ای آنها، به موازات تکاپوی سترونی دولت‌مردان برای تخریب و سیاه‌نمایی و جوسازی، وارد میدان شده‌اند! یک روز به بهانه تصاویر زندان اوین، روزی دیگر به بهانه بازدید از غسال‌خانه‌ها، بار دیگر به خاطر زیارت‌نامه‌خوانی در حضور هیئت دولت در مرقد مطهر امام خمینی(ره) و گاهی با وارونه‌نمایی در باب اخبار کرونایی، تمام تلاش خود را برای تولید حاشیه و مشغول نمودن دولت‌مردان به کار بسته‌اند! دولت اما بهتر آنکه وارد حاشیه‌ها نشود و به کار خویش مشغول شود و البته حلقه‌های مشاوران ناشناس دولت، نباید وارد خطای محاسباتی شده، گمان کنند این پرچم‌داران گفتمان غربزدگی قابل هستند! توهم جذب برخی از این عناصر بدسابقه معلوم‌الحال یا مشکوک‌الحال، گاهی نتیجه‌اش می‌شود پادوهای بیگانه و رانت اطلاعاتی و تغییر محاسبات کارگزاران اجرایی و برنامه‌ریزی عملیات روانی از درون ساختار اجرایی که ضریب خطر و تخریب را هزار بار بیشتر خواهد کرد! از تجربه برخی دیگر از مدیران انقلابی باید درس گرفت. نیز تلاش برای ایجاد طیفی از اپوزیون‌نماهای خودی و مدیریت شده، نیز نتیجه ندارد! این پروژه شکست خورده در زمان آقای هاشمی هم نتیجه نداد! امثال طبرزدی با ژست انتقاد به دولت، از رانت خبری و نیز حمایت مالی دولت برخوردار بودند و سرآخر از آنسوی آب سر در آوردند و علیه نظام شمشیر کشیدند! عدالت‌خواهان البته حکایت دیگری دارند؛ بسته به طیف و تبار فکری و سیاسی شان دولت باید با آنها مواجه شود. در عین حال نقد و نظرهای دوستان صدیق انقلاب اسلامی و نیروهای دلسوخته بسیجی کف میدان را هرچند تلخ باشد یا بر اساس واقعیت‌های پشت پرده قابلیت طرح نداشته باشد یا با زبان تند و تیز بیان شود، باید ارج گذاشت؛ چنانکه امام و رهبری عزیز ارج نهاده‌اند. القصه باید از گذشته درس گرفت! دعای تمام محرومان و مستضعفان و خوبان خدا پشت سر دولتمردان مخلص و انقلابی خواهد بود. مردم عزیز ایران لایق بالاترین سطح خدمت هستند و البته به دوره جدید سخت امیدوار. @rozaneebefarda
تالیفات گرانمایه راحل الی الله مرحوم حجةالاسلام والمسلمین دکتر محمد اسعدی ( رضوان‌الله تعالی علیه) @rozaneebefarda
📸 رئیس‌جمهور و اعضاء هیئت دولت در نخستین روزهای فعالیت دولت سیزدهم صبح امروز (شنبه) با حضور در حسینیه‌ی امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کردند. ۱۴۰۰/۶/۶
موضع دقیق مقام معظم رهبری در مورد مسائل افغانستان و توجه ویژه به ! در افغانستان ما طرفدار "مردم" هستیم/ نوع رابطه ما با دولتها بستگی دارد به نوع رابطه آنها با ما @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔘رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار رئیس‌جمهور و هیئت دولت سیزدهم: 🔻 افغانستان برادر همزبان همدین و هم فرهنگ ماست مصیبتهای افغانستان انسان را به شدت متأثر میکند. اینها کار آمریکاست این سختی‌هایی هم که میکشند، این حوادثی که دارد پیش می‌آید پی‌درپی، این حادثه‌ی روز پنجشنبه، این کشتارها، همه‌اش کار آمریکاست. 🔹 ۲۰ سال این کشور را اشغال کردند و انواع و اقسام ظلم‌ها را به اینها کردند. مجلس عروسی و عزا را بمباران کردند. عناصری را زندانی کردند. تولید مواد مخدر را دهها برابر افزایش دادند. یک قدم هم برای پیشرفت مدنی و اقتصادی افغانستان برنداشتند. افغانستان از آن زمان عقب تر نباشد جلوتر نیست. 🔹به هرحال ما طرفدار ملت افغانستان هستیم. دولتها می آیند و می‌روند. آنکه باقی می‌ماند، ملت افغانستان هستند. و نوع رابطه ما با دولتها بستگی دارد به نوع رابطه آنها با ما. ▫️ان‌شاءالله خداوند وضع ملت افغانستان را به بهترین وجه قرار دهد. ۱۴۰۰/۶/۶ 🔶حاشیه روزنه در روزهای تسلط طالبان بر افغانستان، طیفی از فعالان رسانه‌ای داخلی، طوری موضع‌گیری نمودند که زمینه متهم کردن نظام به جانبداری از گروهک طالبان را فراهم کرد و بعضا موجب رنجش طیف‌هایی از مردم افغانستان شد. اکنون موضع قاطع و حکیمانه رهبری نشان داد که مواضع برخی فعالان سیاسی و رسانه‌ای داخلی تا چه اندازه با مبانی رهبری فاصله دارد. امید است همه جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای، خاصه جریان انقلابی، مواضع و فعالیت‌های خود را با این موضع راهبردی رهبری تنظیم نمایند. @rozaneebefarda
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید|| فیلم کامل بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس‌جمهور و اعضاء هیئت دولت در نخستین روزهای فعالیت دولت سیزدهم @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماجرای جاسوسی خبرنگار قمی برای سرویس انگلیس! ▫️ جاسوسی برای سرویس انگلیس از نهادهای حوزوی و نهادهای انقلابی توسط خبرنگار قمی! ▪️پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) نوشت: https://b2n.ir/b94067 🔹در قسمت ۲۹ سریال گاندو که از شبکه سوم سیما پخش شد؛ کاراکتر نقش «شارلوت والر» افسر سرویس جاسوسی انگلستان، در یکی از خیابانهای تهران به سراغ یک خبرنگار رفته و با وی ارتباط برقرار می‌کند. 🔹فردی که در سریال گاندو با نام مستعار «مهران منصوری» معرفی می‌شود؛ یکی از خبرنگاران قمی است که در شبکه‌های اجتماعی حضوری فعال و پُررنگ دارد! 🔹 در قسمت ۲۹ سریال گاندو صرفا ارتباط گیری شارلوت با مهران منصوری به تصویر کشیده شده است و در قسمت‌های بعدی، افسر اطلاعاتی سرویس جاسوسی انگلستان از طریق این خبرنگار به جمع‌آوری اطلاعات از نهادهای حوزوی و نهادهای انقلابی می‌پردازد. 🔶حاشیه روزنه هنوز اسمی از خبرنگار مزبور به میان نیامده و طبعا گمانه‌زنی‌ در این مورد وجهی ندارد(بعض الظَّنِّ..) اما گذشته از هویت این خبرنگار، تمرکز سرویس‌های بیگانه بر قم و استفاده از پوشش بسیار حائز اهمیت است و امید است به موازات پخش قسمت‌های آتی گاندو، روشنگری‌هایی (ولو بدون اسم) در باب کم و کیف روابط و محل نفوذ این عناصر وابسته صورت گیرد تا امکان ارتبا‌ط‌گیری بیشتر این عناصر نفوذی با برخی بزرگان و فضلای حوزوی و ضریب نفوذشان کم‌تر شود. فضلا و علما سرمایه‌های معنوی حوزه‌اند که صیانت از آنان ضروری‌ست و پذیرفته نیست که به واسطه عدم شناخت، به واسطه ارتباط‌گیری برخی عناصر بدنام، در مظان اتهام قرار گیرند. @rozaneebefarda
🏴انا لله و انا الیه راجعون ▪️عبد صالح خدا، میراث دار معنوی حاج آقا فخر تهرانی(ره)، عالم انقلابی و خدمت‌گزار، جناب حجةالاسلام و المسلمین حاج آقا مسلم اسماعیلی دارفانی را وداع گفت. ▫️ایشان عمر خود را وقف خدمت به محرومین و مستمندان کرد و از در حوزه علمیه شناخته می‌شود. گروه‌های جهادی حوزوی می‌توانند او را به مانند حاج عبدالله والی، بعنوان یکی از اسوه‌های کار جهادی به مردم و جهادگران معرفی نمایند. فاتحه و صلواتی به روح این مرد معنوی هدیه کنیم... @rozaneebefarda
مکرون منفور و اهانت کننده به ساحت مقدس رسول الله(ص) در حرم شریف کاظمین(ع) آیا حوزه علمیه موضعی درباره این هتاکی آشکار ندارد؟! الکاظمی چرا جرأت کرده با احساسات مذهبی مسلمانان بازی کند؟ آیا حمایت ضمنی طیفی از متولیان مذهبی عراق موجب این تجری شده است؟ منتظر مواضع علمای نجف می‌مانیم... @rozaneebefarda
دیدگاه آیت‌الله العظمی سیستانی درباره‌ ورود کفار به حرم معصومین(علیهم السلام) به مناسبت ورود مکرون به حرم کاظمین(ع) @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️سؤال: آیا پیروان ادیان و کتاب‌های آسمانی و یا دیگر کفار که اهل کتاب نیستند، می‌توانند وارد مساجد و دیگر اماکن عبادت و مشاهد مقدس ؟ 🔹پاسخ: بنابر احتیاط واجب، ورود آنان به مساجد و حرم های مطهر معصومین علیهم‌السلام اما دیگر اماکن مقدس، فی نفسه مانعی ندارد. ▪️مشاهده متن استفتا در سایت رسمی: 👇 https://www.sistani.org/persian/qa/01034/ @rozaneebefarda
سروش و تجدیدنظر در ایده ! [صفحه ۱ از ۲] اختصاصی|| داود مهدوی زادگان @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 📌 دوست فاضلی در محفل علمی اشاره ای به داشت و معتقد بود که حتی شاگردان سروش مانند هم با او مخالفت کردند. اما به نظر می رسد که مخالفت آنان با رویکرد جدید سروش، نابخردانه و از روی تعصب کور بود. آنها متوجه نشدند که جناب دکتر سروش در صدد حل مشکله اساسی روشنفکری دینی بود. اما از آنجا که شاگردان و پیروانش کینه و ستیز شدیدی با اسلام سیاسی پیدا کرده اند، نتوانستند اساس و عمق حرف سروش را دریابند. 🔻 به همین خاطر، مخالفت اینان با استادشان، مانع بالا رفتن زحمت پیروان اسلام سیاسی شد. اگر چه، خوب بود که چنین منازعه ای اتفاق می افتاد تا قوت و فقر تئوریک هر دو طرف معلوم می گشت. شاید هم بدفهمی های موجود از اسلام سیاسی رفع می شد. سروش، روشنفکری دینی را چونان فرزند خود می داند و برای آینده آن نگران است که چه سرانجامی پیدا خواهد کرد. آیا روشنفکری دینی می تواند مثل گذشته در آینده سیاسی ایران تاثیر گذار بماند یا آنکه باید با آن خداحافظی کند و از این پس، متون روشنفکری دینی را فقط در قفسه کتابخانه ها مشاهده کرد و نه در متن جامعه و سیاست. سروش، به مرور زمان به این نتیجه رسیده که روشنفکری دینی در حال احتضار و فراموشی است. دوری از وطن یا صحنه میدان سیاست و جامعه ایران به او امکان چنین التفات رنج آوری را داده است. سروش، خودِ بر جای مانده در ایران ( روشنفکری دینی) را از هزاران کیلومتر آن طرف تر به وضوح مشاهده می کند و به حاشیه رفتن او را آشکارا احساس می کند. این است که دکتر سروش همچون پدری که نگران آینده فرزند خود است، اندیشناک این مساله می شود. او در این باره بسیار می اندیشد. فرصت هم برای این کار دارد. 📌 بخشی از این اندیشه ورزی سروش پیرامون مشکله تداوم حیات روشنفکری دینی از مقایسه نظری آن با ایده اسلام سیاسی ناشی می شود. چرا ایده اسلام سیاسی همچنان با صلابت پیش می رود و محوریت امور را در دست دارد ولی ایده روشنفکری دینی روزبروز به حاشیه می رود و به فراموشی سپرده می شود؟ در حالی که هر دو ایده، خود را منبعث از مکتب وحی و آموزه‌های دینی می دانند؟ 📌 عبدالکریم سروش از این مقایسه به درک عمیقی از کام یابی و موفقیت های اسلام سیاسی و نا کامی های روشنفکری دینی رسیده است. او جوهره اسلام سیاسی را در آموزه عزت و قدرت لایزال خدا دیده است. اما جوهره روشنفکری دینی - حسب آنچه که گفته شده - بر رحمانیت خدا استوار می داند و از این بنیاد نظری، ایده اسلام رحمانی را استنباط کرده است. ❗اما نکته اینجاست که آموزه رحمانیت به تنهایی مسلمان مومن را به سمت جامعه و سیاست سوق نمی دهد بلکه ای بسا سایه نگاه های عزلت گرایانه و دیر نشینی بر آموزه رحمانیت، او را از متن جامعه و سیاست دور می سازد. آموزه رحمانیت به همراه آموزه عزت الهی است که می تواند در متن جامعه و سیاست ظهور و بروز پیدا کند. الواح یا تورات حاوی موعظه است اما باید موسی علیه السلام برای تبلیغ مواعظ الهی بر مردم، آن را با قدرت أخذ کند. حضور پیامبر در متن جامعه و سیاست بدون اخذ عزت و قوت میسر نیست: " وَكَتَبْنَا لَهُ فِي الْأَلْوَاحِ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ مَوْعِظَةً وَتَفْصِيلًا لِكُلِّ شَيْءٍ فَخُذْهَا بِقُوَّةٍ وَأْمُرْ قَوْمَكَ يَأْخُذُوا بِأَحْسَنِهَا" ( اﻷعراف : 145 ). 📌 روحانیت شیعی، بویژه مکتب فقهی قم، در فضای پسا مشروطه ای خیلی زود و به ظرافت متوجه این نکته اساسی وحیانی شد. البته خشونت مشروطه خواهان دین ستیز به همراه سرکوبگری دیکتاتوری پهلوی، در این زود فهمی بی تاثیر نبوده است. باری، روحانیت قمی متوجه این امر شد که در دنیای سراسر سکولار شده امروز، نمی توان بدون آموزه عزتِ الله در جامعه و سیاست حضور داشت. طبیعی بود که تاکید بر این آموزه، روحانیت قمی را به ایده اسلام سیاسی رهنمون سازد. بدین ترتیب، رحمانیت و موعظه الله به همراه عزت، وارد میدان سیاست می شود. 📌 اما روشنفکری دینی، قطع نظر از دخالت دادن متغیر روحیه خصمانه و کین توزانه ای که با اسلام سیاسی دارد، به عنوان نظریه بدیل، مستند بر آموزه رحمانیت، ایده اسلام رحمانی را طرح کرد. لکن اتفاقی که پیش آمد این است که این ایده بیش از پیش میدان جامعه و سیاست را برای ایده رقیب؛ یعنی اسلام سیاسی خالی کرد. ایده اسلام رحمانی اساسا سیاست زدایی می کند و پیروانش را از متن جامعه بیرون می کشاند و حاشیه نشین می کند. @rozaneebefarda
سروش و تجدیدنظر در ایده [صفحه ۲ از ۲] 📌 در واقع، مقصود اصلی نظریه پردازان اسلام رحمانی این بود که با طرح این ایده، اسلام سیاسی را به حاشیه بکشانند ولی خود و پیروان شان گرفتار طرد شدگی و به حاشیه رفتن شدند. در نتیجه، اسلام سیاسی بی آنکه مجبور به کار فکری زیادی شود، در میدان جامعه و سیاست به کنشگر سیاسی بلا منازع تبدیل شد. بطوری که اسلام سیاسی، پس از سالها صبر و مقاومت، اکنون توانسته محور مقاومت را در سطح منطقه عینیت ببخشد. 📌 به نظر می رسد، عبدالکریم سروش که روزگاری به منظور هویت بخشی به مولود جدید ( روشنفکری دینی)، کتاب " رازدانی و روشنفکری و دینداری" را نوشته است، اکنون ناظر بر محاق رفتن روشنفکری دینی است. او به خوبی متوجه مشکله هویتی روشنفکری دینی شده است. مساله اساسی روشنفکری دینی این است که فاقد نظریه قدرت است. 📌 اساساً مفهوم قدرت در اندیشه روشنفکری دینی حضور جدی و پر رنگی ندارد. ستیز این جریان با اسلام سیاسی با استناد بر نظریه قدرت نیست بلکه عمدتاً از روی انفعال و خصومت ورزی های کور است. پس، اگر برای بازگشت مجدد به متن؛ چاره ای از اخذ قوه و قدرت در اندیشه روشنفکری دینی و همراه کردن آن با ایده اسلام رحمانی نیست. 📌 از این رو، سروش در باز خوانی مجدد از رابطه دین و قدرت به این نتیجه می رسد که اسلام یک دین اقتدار گرا است. او این معنا و فهم جدید از اسلام را بواسطه قیاس اسلام رحمانی و اسلام سیاسی دریافته است. البته ممکن است سروش این معنا را از قیاس اسلام رحمانی با اندیشه سیاسی سکولار نیز دریافته باشد. اما به هر حال، دکتر سروش متوجه این نکته مهم شده است که روشنفکری دینی به دلیل بد فهمی از ایده اسلام رحمانی، راه را اشتباه رفته است. روشنفکر دینی هر روز بیشتر از گذشته با جامعه و سیاست فاصله می گیرد. راه درست در دیدن قدرت در متن دین است، در تولید نظریه قدرت است. یعنی همان کاری که روحانیت شیعی قمی در دهه چهل توسط امام خمینی ره بدان التفات پیدا کرد و نظریه ولایت فقیه را از متن آموزه های امامیه، استنباط و استخراج کرد. 📌 آری، روزگاری بود که عبدالکریم سروش بر هر کوی و برزنی که می نشست، چنین دعوی داشت که اسلام سیاسی و اصل ولایت مطلقه فقیه از فقر تئوريک رنج می برد. اما حالا، در اثر خوانش رابطه دین و قدرت و ارزیابی های انتقادی، به این نتیجه رسیده است که ایده اسلام رحمانی از فقر تئوری سیاسی رنج می برد. ❗شاید برخی ها گمان کنند که باز اندیشی رابطه دین و قدرت از سوی سروش منجر به بازگشت و حضور رقیب دیرینه اسلام سیاسی به متن جامعه و سیاست ‌شده اسباب تشدید منازعات گفتمانی خواهد شد. لکن جای نگرانی نیست بلکه گفتمان اسلام سیاسی از احیای منازعه علمی گفتمانی استقبال می کند و این امر را موجب رشد و ترقی دانش سیاسی در ایران می داند. با وصف این، گمان هم نمی رود که اساساً چنین منازعه ای پیش آید بلکه ممکن است زمینه های وفاق نظری شکل بگیرد. چون با التفات روشنفکری دینی به رابطه دین و قدرت، معلوم می گردد که سه دهه خصومت ورزی علیه اسلام سیاسی معلول سوء تفاهم ها و کژ فهمی بوده است. ⁉️ شاید برخی ها که نزدیکی روشنفکری دینی به اسلام انقلابی/ سیاسی را بر نمی تابند، از بحث دین و قدرت ِ سروش، همین احتمال را داده اند که بر ایشان هجمه برده او را مجبور به سکوت کردند. زیرا آنان خوب می دانند که اگر روشنفکری دینی از نظریه قدرت برخوردار شود، آنگاه است که سطح منازعه گفتمانی از بحث کبروی به بحث صغروی تقلیل می یابد. و ثمره تقلیل منازعه گفتمانی، کاهش تنش در میدان است. @rozaneebefarda
مهاجری‌ها علیه رئیسی! همانطور که پیش‌بینی می‌شد، بعد از ناامیدی نسبی اعتدالی‌ها از پروژه و شکست نسبی در پروژه بین ، آنان خیلی زود حالت تهاجمی به خود گرفته‌اند. تیترهای جهت‌دار روزی‌نامه‌ها و سایت‌ها و محتوای صفحات مجازی این جماعت حاکی از آرایش رسانه‌ای تهاجمی علیه دولتی است که هنوز چند روز بیشتر از استقرارش نمی‌گذرد! خوش‌خیالی‌های برخی مشاوران ناشناس دولت هم جواب نداد و تماس و پالس و دیدار و وعده و... نتوانست مانع کارشکنی این جماعت غرب‌اندیش شود! چرا؟ واضح است که اینان تا مغز استخوان غرب‌باورند و تا بن دندان متعصب نسبت به پیشینه سیاسی خود! آنان دولت جوان و حزب‌اللهی‌ را مانع می‌بینند؛ چطور باید انتظار داشت که همدلانه با دولت برخورد کنند؟! مهاجری‌ها اما در میان پادوهای رسانه‌ای خرده‌جریان اعتدال، در تخریب و تهاجم به دولت، ره افراط در پیش گرفته‌اند و از همین نخستین روزهای آغاز به کار دولت، و سایت به خط شده‌اند برای مطالبه‌گری با ادبیاتی رادیکال و خلاف انصاف! هم که مثل ، حکم نخودی را دارد! یادداشت تند و طلبکارانه مسیح مهاجری، بهترین سند برای اثبات مدعاست! دولت جدید اما با این پدیده باید بسی هوشمندانه مواجه شود و چه بهتر که از رسانه‌ای‌های خارج از حلقه نیز استفاده کند که با استفاده از ظرفیت تمام ناشدنی حزب‌اللهی‌ها حتما می‌توان بر سیاه‌نمایی‌ها غلبه کرد و بوم‌رنگ تهاجمات رسانه‌ای غرب‌گرایان را به سمت خودشان بازگرداند. @rozaneebefarda
جهان‌آرا و طالبان @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بعد از موضع صریح و حکیمانه مقام معظم رهبری و تأکید بر نقش محوری در تعاملات و اتخاذ مواضع سیاسی جمهوری اسلامی، و عطف به سابقه انتقادبرانگیز جهان‌آرا در باب حکمرانی طالبان در افغانستان که در مواردی موجبات تبلیغات منفی فراوان علیه جمهوری اسلامی و احیانا رنجش افغانستانی‌های عزیز را فراهم کرده و پیام تطهیر طالبان را به مخاطبان القا می‌کرد، اینبار جهان‌آرا تلاش کرد مواضع و عملکرد قبلی خود را تا حدودی اصلاح کند و لذا در برنامه دوشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۰ در قالب به طرح بحث پرداخت. تلاش جهان‌آرا برای جبران خط و خطای رسانه‌ای پیشین، قابل تقدیر است اما؛ اینبار هم‌ دفاع از عملکرد و کارنامه و بلکه پیشینه سیاه طالبان، از زبان یک کارشناس افغانستانی مطرح شد که مدعی بود حامی طالبان هستند و طالبان در سابقه ۵هزارساله افغانستان بهترین سابقه را در تأمین امنیت مردم داشته‌اند حتی در دوران ۵ساله پیشین حکمرانی. در مقابل اما کارشناسی متین و مطلع نشسته بود که از در اثر خطای رسانه‌ای و مواضع شخصی برخی کارشناسان سخن به میان آورد و از پیشینه و ماهیت فکری، کارنامه و برنامه سیاسی طالبان واقعیت‌هایی را مطرح کرد. وقتی از مردم افغانستان سخن به میان می‌آید انتظار می‌رود به جای کارشناس‌های اتوکشیده حامی طالبان، افرادی از جنس مردم رنجدیده افغانستان آنان را نمایندگی کنند و حرف‌های بر دل مانده شان را بیان کنند! آیا کارشناس افغانستانی امشب، صدای مردم افغانستان بود؟ والله العالم! امید است روند برنامه جهان‌آرا در مورد مسئله پیچیده افغانستان بیش از پیش تعدیل و اصلاح گردد و هماهنگ با مواضع رهبری معظم انقلاب اسلامی در توجه به مردم نجیب افغانستان به پیش برود. 🔶پی‌افزود نقدهای ناصحانه و نکته‌های برادرانه، نافی خدمات و زحمات برادران شبکه افق و دوستان انقلابی برنامه وزین جهان‌آرا نیست. القای پیام تطهیر طالبان یا جانب‌داری از آن منحصر به جهان‌آرا نیست و از جمله در به نحوی به مراتب صریح‌تر مطالب جانب‌دارانه‌ای نسبت به طالبان مطرح شده است که قابلیت نقد و ارزیابی دارد. @rozaneebefarda
و آغاز خط جدید علیه فضای سیاسی جدید! تلاش برای امنیتی نشان دادن فضای دانشگاه! پرسش آن است امثال جعفریان که از حامیان دوآتشه دولت روحانی یعنی امنیتی‌ترین کابینه بعد از انقلاب بوده‌اند، چگونه یادشان افتاده که نسبت به امنیتی شدن فضا هشدار بدهند؟! آیا از برخوردهای حذفی بی‌سابقه دولت غربگرا بی‌خبر بودند یا خدای ناکرده به اقتضای قبیله‌گرایی سیاسی سکوت پیشه کرده بودند؟! دیگر آنکه بعد از ۸ سال گل و بلبل، از چه رو احساس خطر کرده‌اند و در پی القای هراس نسبت به فضای جدید برآمده‌اند؟! مگر قرار است چه اتفاقی بیفتد که نگرانند؟! @rozaneebefarda
مراسمات بزرگداشت طلبه مجاهد مرحوم استاد فرج‌نژاد به مناسبت چهلمین روز درگذشت @rozaneebefarda