سروش محلاتی؛ نفی دشمن ستیزی تحمیلی یا دفاع از حق تخلف منافقان در جنگ؟!
[ص 4 از 5]
🔹 ششم
هدف امام حسین (ع) این بود که هرکس در این میدان قدم میگذارد، کاملا آزادانه و با ثبات قدم باشد.
از این رو در مناسبتهای مختلف و به بهانههای گوناگون افراد را مرخص میکرد. (مقتل جامع سیدالشهداء، ج1، ص722)
مثلا وقتی به محمد بن بشیر خبر رسید پسرش اسیر شده است و جملهای از روی ناراحتی گفت، حضرت فرمود برو و برای آزادی فرزندت اقدام کن. اما او نپذیرفت. ظاهرا این ماجرا بعد از صحبت حضرت با اصحاب در شب عاشورا بود. (همان، ص728)
باید پرسید آیا اصلا تحمیلِ مبارزه و دفاع از اهل بیت (ع) در آن شرایط معنا دارد؟
اگر حضرت بیعت را برنمیداشتند، الزام با معنایی که سروش محلاتی اراده کرده و تطبیق بر رفتار رئیس یک حکومت، یعنی پیامبر خدا و همچنین زمان ما داده است، وجود داشت؟ آیا لزوم وفا به بیعت، همانند وجوب دفاع از امام، یک الزام شرعی و اخلاقی نبود؟
آیا حضرت حکومتی داشتند و برای به دست آوردن پیروزی ظاهری، نیروی کافی داوطلب نداشتند تا الزام عدهای دیگر به دفاع و جنگیدن معنا و مفهومی بیابد؟!
حضرت در شب عاشورا میخواستند افرادی که میمانند و معلوم است فردا به شهادت خواهند رسید، افرادی ثابت قدم باشند. حضرت میخواستند یاران را خالص کنند،
اما در عین حال، اگر شخصی صدای حضرت را میشنید و به یاریش نمیشتافت را مستحق عذاب دانستند:
«فَإِنَّهُ مَنْ سَمِعَ وَاعِیَتَنَا أَهْلَ الْبَیْتِ ثُمَّ لَمْ یُجِبْنَا کَبَّهُ اللَّهُ عَلَى وَجْهِهِ فِی نَارِ جَهَنَّم» (امالی صدوق، ص155)
🔹هفتم
محلاتی پذیرفته:
تخلّف از جهاد و تمرّد در برابر پیامبر و حجت خدا، حرام بوده و مورد مواخذه اخروی است.
اما با این حال، او مدعی است مردم گله نیستند که الزام شوند، انسان ها حق انتخاب دارند تا اگر نخواستند، وارد جنگ نشوند.
در واقع میگوید مردم نسبت به معصیت کردن و تنها گذاشتن حجت خدا در زمان جنگ، اختیار و حق دارند و هیچ الزامی نباید صورت بگیرد.
اما آیا اگر کشور در معرض سقوط بود و نیروی دفاعی داوطلب به قدر کافی وجود نداشت، حکومت حق اعزام الزامی عده ای را ندارد؟
با این نگاه برای اجرای همه احکام الهی باید نظرسنجی کرده و رضایت اکثریت را به دست آورد، مثلا اجرای حدود و تعزیرات اسلامی که آزادی افراد را نسبت به برخی گناهان سلب میکند، کیفر مرتکبان اعمال منافی عفت و..
این نگاه اسلامی است یا لیبرال؟ آیا در مدینه تا با نظر سنجی، رای اکثریتی که قرار است به زحمت بیفتند، جلب نمیشد، پیامبر(ص) هیچ واجب یا حرامی را الزامی نمیکردند؟
مثلا پیامبر برای صادر کردن دستور نظامی باید همه کسانی که در مدینه به زحمت میفتادند را راضی میکردند؟!
مسلما این ادعا با احکام الزامی پیامبر(ص) و امیرمومنان(ع)، منافات دارد.
هیچ فقیهی با اختیار و آزادی تکوینی افراد نسبت به انجام هر جرم یا جنایتی مخالف نیست، اما تاکید محلاتی بر روی حق مردم و متهم کردن فقه به نفی آزادی، معنای دیگری دارد.
🔹 هشتم
در نهایت باید گفت جناب محلاتی و رسانههای جریان غربگرای کشور همچون کانال انجمن اندیشه و قلم، شفقنا و... با طرح مباحث جناب محلاتی، آیا توجیه رویه و رفتار منافقان صدر اسلام را در پیش نگرفتهاند؟
ایشان رسما برای آنان و خود این حق را قائلند که حتی اگر پیامبر یا امام معصوم نیز دستور به دفاع و مبارزه داد، تبعیت نکنند!
[عبارت محلاتی]
«تشویق آری اما تحمیل نه، یک اصل قرآنی است، تکلیف عمومی است، اما اگر دیگران نخواستند و اجرا نکردند، پیامبر خدا هم وظیفهاش فقط ابلاغ و ارشاد است...ای پیامبر هنگامی که برخی سختشان است و بر جنگ خوش ندارند، خودت برو.. وظیفه دیگران متوجه خودشان است...دیگران را به سختی نینداز»
@rozaneebefarda
سروش محلاتی، نفی دشمن ستیزی تحمیلی یا دفاع از حق تخلف منافقان در جنگ؟!
[ص 5 از 5]
محلاتی با وجود اینکه پیروی نکردن از پیامبر وامام را حرام و مخالفت با حکم خداوند میخواند، اما رسما میگوید باید در فقه، این آزادی به رسمیت شناخته شود.
یعنی حاکم اسلامی نباید به حکم الهی جهاد، حکم لازم الاجرا نماید یا آن را تبدیل به قانونِ الزامی گرداند.
و طبعا بسیاری دیگر از احکام، همچون الزام حجاب سر که محلاتی در جای دیگر آن را نفی کرده و با اذعان به وجوبش، با تمسک به دلیلی ناتمام، رعایت نکردن آن را خالی از مفسده دانسته است.
گرچه میپذیرد ممنوعیت عریان کردن تمام بدن قابل الزام است و باید پاسخ دهد با کدام منطق میان الزام یا عدم الزام و قانونی ساختن احکام الهی فرق گذاشته است؟
محلاتی چندی پیش این را نیز گفت: مقتضای حق حاکمیت ملی (و البته اسلام شناسی ایشان) آن است که مردم حق دارند جمهوری غیر اسلامی یا حتی رضاخانی را انتخاب نمایند، هیچ اصلی از اصول قانون اساسی ابدی نیست و مردم اختیار و حق دارند با رفراندوم، حتی اصل مذهب را کنار بگذارند.
همین فکر سست و عجیب را در مباحث مختلف پیاده کرده و حالا میگوید مردم حق دارند در جنگ، پیامبر را نیز تنها بگذارند، زیرا اگر وجوب شرعی، الزامی گردد تبدیل به گله ای بی اختیار خواهند شد! او نمیخواهد فرق آزادی تکوینی و تشریعی را به رسمیت بشناسد.
کار آقایان به جایی رسیده که علنا برای منافقان صدر اسلام نیز آزادی و حقّ مخالفت و عصیان قائلند! (آیه ۸۴ نساء که محل استدلال آقای محلاتی است و توضیح آن گذشت)
شاید البته راه شبه علمی دیگری هم وجود نداشته باشد؛ برای دستیابی به چه هدفی؟
به رسمیت شناختن آزادی که طیف غربگرای ایرانی -با سخنگویی جناب سروش محلاتی در حوزه- خواهان آن است.
با آرزوی رهایی از سبک زندگی ایرانی اسلامی و رسیدن به آزادی های مدرن و حکومتی دلپسند که فقه جواهری مانع تحقق آن است!
در نهایت، با توجه به سخنرانی محرم محلاتی با محوریت لزوم کنار گذاشتن ترس و طمع و لزوم شکستن سکوت علما نسبت به ظلم حکومتها و تطبیق این مطلب بر ایران
و با توجه به آنچه درباره نفی دشمن ستیزی تحمیلی گذشت و تعمیم آن به مبارزات سیاسی ایران و پرداخت هر نوع هزینه ای توسط مردم و تلاش چندساله ایشان برای نقد نظریه ولایت فقیه؛
میتوان گفت:
نتیجه آن است که به زعم جناب آقای سروش محلاتی، وقتی مردم -به خیال ایشان- آماده و راضی به مقاومت نیستند، نباید در برابر استکبار و ظلم خارجیها، کاری جز مذاکره و دادن امتیاز انجام داد، چون مقاومت و دشمن ستیزی، هزینه دارد و تحمیلی نیست، در عوض در ایران، باید هزینه داد، سکوت را در برابر ظلم شکست و نهی از منکر کرد!
البته چند سال پیش در بحث مدارای مذهبی، مطلقا صلح و سازش با دشمنان را در زمان غیبت لازم دانسته بود، بی آنکه آن را مقید به آمادگی و خواست مردم نماید.
دقت شود این سخنان درست در زمانی است که جان مردم از دست دولت غربگرای مدعی اعتدال و مورد حمایت لشکر اجارهای رسانههای زاویهدار به لب رسیده و به #رویکرد_فسادستیز و #سازشناپذیر جناب آقای #رئیسی اعتماد نموده است تا بلکه کشور از این وضع غیرقابل قبول که نتیجه سازشکاری خسارتبار و ناکارآمدی اسفبار جریان غربگرا و دولت روحانی است، خارج گردد.
انشالله که انگیزههای ناسالم سیاسی، در گزینش و تفسیر جهتدار متون دینی توسط آقای محلاتی و رسانههای جریان غربگرا مؤثر نبوده باشد و اگر خدای ناکرده چنین است، اقتضای پایبندی به شرع مقدس، توبه و جبران و پرهیز از تکرار است وگرنه شبهات سست و تحلیلهای سطحی سیاستزده از منابع دینی حتما پاسخ بهنگام و متقن حوزویان را در پی دارد و عیار ادعاهای شبههافکنان عیان میگردد.
پینوشت:
دو روایت درباره اختصاص داشتن حکم آیه (لا تکلف الا نفسک) به پیامبر(ص):
1) إِنَّ اللَّهَ كَلَّفَ رَسُولَ اللَّهِ(ص) مَا لَمْ يُكَلِّفْهُ أَحَداً مِنْ خَلْقِهِ كَلَّفَهُ أَنْ يَخْرُجَ عَلَى النَّاسِ كُلِّهِمْ وَحْدَهُ بِنَفْسِهِ إِنْ لَمْ يَجِدْ فِئَةً تُقَاتِلُ مَعَهُ وَ لَمْ يُكَلِّفْ هَذَا أَحَداً مِنْ خَلْقِهِ قَبْلَهُ وَ لَا بَعْدَهُ ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآيَةَ «فَقاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ لا تُكَلَّفُ إِلَّا نَفْسَك» (الكافي، ج8، ص274)
2) قلت لأبي عبد الله (ع): قول الناس لعلي إن كان له حق فما منعه أن يقوم به قال: فقال: إن الله لا يكلف هذا الإنسان إلا واحدا- إلا رسول الله(ص) قال: «فَقاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ لا تُكَلَّفُ إِلَّا نَفْسَكَ وَ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ» فليس هذا إلا للرسول، و قال لغيره «إِلَّا مُتَحَرِّفاً لِقِتالٍ أَوْ مُتَحَيِّزاً إِلى فِئَةٍ» فلم يكن يومئذ فئة يعينونه على أمره (تفسير العياشي، ج1، ص261)
🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
برخورد حذفی #هاشمیرفسنجانی با #حاجقاسمسلیمانی در ماجرای #قطعنامه!
🔲ماجرا از این قرار است که بعد از مطرح شدن زمزمههای پذيرش قطعنامه۵۹۸ (که توسط هاشمی در جایگاه "قائممقام فرماندهی کل قوا" پیگیری میشد و تا آخرین روزها با مخالفت قاطعانه امام همراه بود)، برخی سرداران و فرماندهان جنگ از جمله #حاجقاسم ضمن مخالفت با این تصمیم، قصد عزیمت به تهران جهت اعلان اعتراض داشتند که توسط #هاشمی #تهدید_به_دستگیری میشوند!
محسن رضایی روایت میکند...
🔘 روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
سه نظریه درباره روحانیت
علامه حکیمی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️مسئله #تصفیه_روحانیت مسئلهای بسیار مهم است. وقتی به آن توجه نشود، مطالب دیگری پیش میآید: هر کس به خود حق میدهد که در این باره سخن بگوید، هر خائن و بیدینی فرصت پیدا میکند تا به روحانیت تشیع توهین کند، و بیگانه را شاد سازد، یا دستور او را اجرا کند. و در هر حال، اکنون در این مقوله، یعنی تهذیب و تصفیه روحانیت، مسائلی مطرح است. و سه سخن گفته میشود:
ا- اسلام منهای روحانیت مطلقا
2- اسلام بعلاوه روحانیت مطلقا
3- اسلام بعلاوه روحانیتِ آگاهِ متعهدِ درگیر(روحانتی تصفیه شده)
این سه نظریه ممکن است مطرح شود.
نظریه نخست، اسلام منهای مطلق روحانیت، بزرگترین خیانت است.
نظریه دوم، اسلام بعلاوه مطلق روحانیت نیز، بزرگترین خیانت است.
نظریه سوم، اسلام بعلاوه روحانیتِ آگاهِ متعهدِ درگیر، راه خدا، و عین دستورات ائمه طاهرین است. و مورد قبول عقل، عرف و اعتبار است، و موردِ پسند وجدان عالی اجتماع.
اگر کسی بخواهد نظریه اول را بکوبد و از بین ببرد، محال است با انتخاب نظریه دوم موفق بشود، و معلوم است که نظریه دوم، یعنی قبول روحانیت تصفیه نشده، و دفاع از آن، بجز اینکه زمینه را برای نفوذ نظریه اول فراهم میکند، برخلافراه خدا و انبیا و ائمه است. آگاهان حوزه، نباید از این واقعیت غفلت کنند، یا طفره روند.
مخالفان تصفیه چه کسانیند؟
.... کسانی که دم از روحانیت و حفظ آن و حفظ حرمت آن میزنند، کدام روحانیت را منظور میکنند؟ آیا مقصود آنان، مطلق روحانیت موجود است، یعنی همه اشخاصی که این لباس را پوشیدهاند، روحانی و روحانی نما باهم، آنهم در سراسر کشور، و اعم از با سواد و بیسواد، حوزه دیده و حوزه ندیده، خدمتگزار و کلاش ... یا خیر، مقصود آنان، فقط و فقطف روحانی است نه روحانی نما. به تعبیر علمای اصول، این دفاع کنندگان از روحانیت صحیحیاند یا أَعَمّی؟
اگر شِقّ اول مقصود است، یعنی دفاع از روحانی، که فَبِهَا المراد. و در این صورت باید بیشتر از دیگران در امر تصفیه روحانیت اهتمام ورزند.
.... اما اگر شِقّ دوم مقصود است، یعنی دفاع از روحانیتِ تصفیه نیافته، روحانیت بطور أعَمّ: روحانی و روحانی نما، کسانی که این شِقّ را منظور میدارند، ....
یا:
الف- جاهلند، یعنی از حدود احکام شرع و روایات ائمه طاهرین در ذم علماء سوء، و امر ائمه ع به معرفی کردن و رسوا نمودن آنان خبر ندارند....
یا
ب- فاسدند، یعنی اهل هوی و هوس و دنیا و نفسند، و اهلِ بهرهکشی و تَمَتِّع و خوشگذرانی و لاتعهدی، و خود یا فزندان و نزدیکان و دوستانشان روحانی نمایند، و نمیخواهند تا به آنان صدمهای برسد....
یا
ج-خائنند، یعنی جاهل به امور نیستند، میدانند که بر وجود روحانی نما، چه زیانهایی مترتب است. میفهمند که نمیشود از جنسی دفاع کرد که هم اصلی دارد و هم بدلی، میدانند که چطور روحانی نما تیشه به ریشه دین و مقدسات میزند، و باعث بیرون رفتن گروه گروه از حوزه دین حق و ولایت حقه میشود، میدانند که روحانی نما، سبب میشودتا چه نفوس کم اطلاع از مبانی دین، بویژه جوانان، از دین زده شوند....
اینها را میدانند، اما به نوعی حیانت و ماموریت، اینچنین فکری را ترویج میکنند، و به اصطلاح، دفاع از روحانیت مینمایند.
▫️هویت صنفی روحانی، صص 74 و 75 و صص77 و 78.
🔘 روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
#مدیر_قویِ_انقلابی از دیدگاه رهبری
۲۰ ویژگی مدیر شایسته بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی
🔘انتظار آن است نمایندگان #مجلس_انقلابی در فرایند #رأی_اعتماد، این نکات مهم ملاک قضاوت خود قرار دهند.
@rozaneebefarda
📲عضو دفتر حفظونشر آثار رهبری: رهبرانقلاب تاکنون واکسن خاصی را ممنوع نکردهاند
🔹فضائلی: از ابتدا تأکید رهبر انقلاب خرید واکسن مطمئن بود و خرید از مبدأ آمریکا، انگلیس و فرانسه را بهدلایلی مطمئن نمیدانستند و نمیدانند درعین حال همان واکسنها اگر در کشورهای دیگر تولید شود منعی نداشته و ندارد.
@rozaneebefarda
توضیحات #سیدابراهیم_رئیسی در دفاع از وزرای پیشنهادی
نسبت به برخی وزرای پیشنهادی نکاتی مطرح شد، من به شما عرض کنم که هیچ اتهام قطعی شده نسبت به هیچکدام از وزرا وجود ندارد.
مواردی مطرح شده، بررسی شده، در یک مرحله نظری هم داده شده اما این اتهام مستقر نشده است و امر قطعی صورت نگرفته است.
اگر کسی یا جایگاهی به برخی وزرا اتهامی وارد کرده، نسبت به او #رفع_اتهام شده است.
نسبت به برخی مواردی که این روزها اعلام شد، من خودم نسبت به یکی یا دو مورد #حساس_شدم.
در همین ایامی که بحث بررسی صلاحیتها مطرح بود، با دوستانمان در #وزارت_اطلاعات و #سازمان_اطلاعات_سپاه تماس گرفتم.
گفتم خواهش می کنم این نکتهای که مطرح هست را سریع بررسی کنید.
گفتند حاجآقا الآن؟
گفتم بله همین الآن!
گفتند آخر اثرش چیست؟
گفتم اگر برای من روشن شد که شخصی که معرفی شده مرتکب یک جرمی شده، اتهامی واقعی متوجه اوست، من قسم نخورده ام کسی را معرفی کنم که اتهامی متوجه اوست.
اگر شما بررسی کردید و از نظر شما [اتهام] قطعی شد، به من خبر بدهید، من خودم می دانم چگونه عمل کنم.
حتما مجلس توقعش از من این است و من هم به عنوان کسی که مردم به من اعتماد کردهاند حتما باید افراد صالح را معرفی کنم.
طبق بررسی که عزیزان کردند، سه روز وقت گذاشتند، تیمی را گذاشتند، سه چهار نفر کار کردند و من هم پیگیری کردم، بعد اعلام کردند که نه، ما تمام ابعاد را بررسی کردیم، چیزی متوجه [این وزرای پیشنهادی] نیست. رسیدیم به این که اطلاعات، اطلاعات درستی نیست.
@rozaneebefarda
بخشی از زندگینامه خودنوشتِ تازهیاب هاشمی رفسنجانی!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اشاره
بعد از سخنان ذوالنور و تصریح به فشارهای شخص هاشمی برای برخورد قضائی با معترضان قمی، #حامیان_هاشمی برای تبرئه او وارد میدان شدند!
ابتدا جوابیه نشر آثار هاشمی رفسنجانی و اکنون #محسن_هاشمی در قالب بازنشر زندگینامه خودنوشت که مدعی شده #ناگهان پیدایش کرده، تلاش کرده مخالفان پدرش(از حزباللهیها تا #اصلاحطلبها) را منکوب نماید!
گذشته از متن منسوب به هاشمی که حاوی مطالبی نادرست، اغراقآمیز و جهتدار است، مقدمه محسن هاشمی نیز بسیار تند و حاکی از نوعی عقدهگشایی سیاسی علیه منتقدان هاشمی است.
جالب آنکه محسن هاشمی ضمن #تکذیب اظهارات #ذوالنور و #تبرئه_کامل_هاشمی از هرنوع فشار برای محاکمه منتقدان، محاکمه را به #رهبری_معظم نسبت داده است!
▫️بخشی از مقدمه محسن هاشمی و زندگینامه مزبور👇
در عصر غریبانه عاشورای امسال، جای خالی همه این عزیزان را با تمام وجود حس میکردم که ناخودآگاه بسوی دست نوشتههای باقیمانده از پدر کشیده شدم و با جستجو در آن بدنبال مرهمی برای زخم دلتنگی بودم که #ناگهان دستنوشتهای را از آیتالله هاشمی رفسنجانی یافتم که گویا آخرین زندگینامه خودنوشت ایشان بود.
این دست نوشته که هشت سال قبل و سه سال پیش از رحلت ایشان در تابستان سال1392 نگاشته شده است، مضامین جالبی دارد!
جسم اکبر هاشمی رفسنجانی، ۵ سال است که در میان ما نیست و در کنار پیکر مراد وامامش آرمیده است اما تخریب، هتاکی وتوهین به وی از سوی افراطیون ادامه دارد و هر از چندی شاهد پرده جدیدی از تقطیع، تحریف، تخریب، توهین و تهمت به ایشان هستیم.
نمونه این اقدام را در ادعای یک نماینده مجلس در جریان بررسی کابینه جدید در مورد جریان توهین و برهم زدن مراسم سخنرانی آیتالله هاشمی رفسنجانی در 15خرداد سال1385 در قم مشاهده کردیم.
در حالی که آیتالله هاشمی رفسنجانی همان زمان با صدور اطلاعیه اعلام کرده بودند که از عوامل این اقدام شکایتی ندارند و دستگاه قضایی با نظر رهبر معظم انقلاب به این موضوع رسیدگی و حکم صادر کرده بود، این نماینده مدعی شد که «آیتالله هاشمی رفسنجانی هر روز برای حکم #فشار می آورده است اما درنهایت با نظر دستگاههای امنیتی حکم مجرمین اجرا نشده است»، این اظهارات با وجود هدف سوء تخریبکنندگان، خود گواهی روشنی بر مظلومیت آیتالله است.
تداوم این حجم از کینه و دشمنی افراطیون نشان میدهد که اگرچه جسم هاشمی زنده نیست اما اندیشه، نگاه و تفکر او در جامعه ما همچنان زنده، جاری و ساری است همین موضوع موجب نگرانی چهرههای تندرو را فراهم ساخته است و مسیر صحیح را دلسوزان کشور در دفاع از میانهروی و عقلانیت در کنار پرهیز از افراط وتفریط نشان میدهد.
به مناسبت زادروز ایشان در سوم شهریور 1313، آخرین زندگینامه خودنوشت آیتالله که تنها چند کلمه آن قابل انتشار نبود، در ادامه تقدیم میگردد:
انقلاب در ۲۲بهمن ماه۵۷ پیروز شد و من در شورای انقلاب، حزب جمهوری اسلامی و سپس در وزارت کشور و در سمت ریاست مجلس و فرماندهی ادامه جنگ و نهایتا جانشین فرماندهی نیروهای مسلح انجام وظیفه کردم و با تدبیر جنگ را با اصلاح قطعنامه۵۹۸ و پذیرش آن تمام کردیم و در شورای امنیت سازمان ملل صدامیان را محکوم کردیم
پس از رحلت امام راحل نقش اساسی در مجلس خبرگان برای ادامه یافتن راه امام در حفظ جایگاه ولایت فقیه ایفا کردم و پس از ریاست جمهوری در سمت ریاست مجمع تشخیص مصلحت و نایب اول ریاست خبرگان و چند سالی در سمت ریاست آن به خدمت ادامه دادم و با انتخاباتی سالم و آزاد، #جریان_اصلاحطلب دولت را گرفت. متأسفانه با #نمکنشناسی راه را گم کرد.
متأسفانه کم کم احساس کردم که نیروهای در کمین نشسته با انتخابات ریاست جمهوری سال۸۴ دولتی از جنس خود را ساختند و چهار سال بعد نیروهای خالص انقلاب تار و مار کردند و من با نوشتن یک نامه تاریخی به رهبری و سپس در آخرین خطبه های نماز جمعه که چهارصد و پنجاه یکمین خطبه نماز جمعه من بود در تاریخ26/4/1388 نصایح خود را که شبیه وصیتنامه است در حالی که جمعیت میلیونی در خیابانهای تهران اجتماع با شکوهی داشت و دهها میلیون نفر از طریق رادیو و تلویزیون آن را شنیدند اثبات کردم که خواست اسلام و امام{و}راه انقلاب، حاکمیت مردم است و نه یک گروه؛ و از آن به بعد در مسئولیت ریاست مجمع به خدمت ادامه میدهم و شاهد انحرافات دلخراشی هم هستم.
و اخیرا چون دیدم...سیاستی دیگر آغاز شده، برخلاف تصمیم در انتخابات ۲۴خرداد۱۳۹۲ ریاستجمهوری در آخرین لحظات نامنویسی کردم که زلزله در کشور انداخت و #دنیا_طلبان از ترس آراء به بهانه کهولت سن، صلاحیتم را رد کردند ولی در حقیقت تثبیت کردند و #با_اشاره، آقای #دکتر_روحانی را #حائز_اکثریت_آرا_نمودم و در انتظار نتایج آن هستم
🔹حاشیه روزنه
برخورد حذفی هاشمی با حاجقاسم!
@rozaneebefa
غضب #حاجقاسم از #برخورد_زننده_هاشمی!
حاج صادق آهنگران روایت میکند....
تلاش ناکام هاشمی برای مجبور کردن حاجقاسم برای قانع کردن امام جهت پذیرش قطعنامه!
منظور هاشمی از تدبیر برای پذیرش قطعنامه، این سنخ اقدامات زننده برای فشار بر امام است!
#اختصاصی
🔶حاشیه روزنه
▫️روایت محسن رضایی از تهدید حاج قاسم به دستگیری توسط هاشمی را اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/9732
▫️در پینوشت تصویر پیوستی، روایت سردار رشید از اقدامات و برخوردهای نامتعارف هاشمی با سرداران برای تحمیل جام زهر را بخوانید!
@rozaneebefarda
تشکیل پرونده قضایی برای یک مقام ارشد دولت سابق!
روزنامه کیهان نوشت...
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️یک منبع آگاه در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت:
محکومیت یک مقام ارشد دولت سابق با توجه به شکایتهای متعدد ثبت شده و مستند در این کمیسیون قطعی است. در این رابطه گفته شده است که پرونده محاکمه این مقام سابق دولتی توسط کمیسیون اصل ۹۰ آماده شده است
و حتی حجتالاسلام نکونام نماینده سابق مجلس و رئیس سابق کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز به عنوان قاضی پرونده تعیین شده است.
تاکنون در سامانه ثبت شکایتهای مردمی که توسط کمیسیون اصل ۹۰ مجلس راهاندازی شده بالغ بر ۴۵۰ هزار نفر ثبتنام کردهاند.
همچنین ۱۶۰ وکیل حقوقی اعلام امادگی کردهاند که به صورت داوطلبانه و رایگان به نمایندگی از شاکیان در دادگاه حاضر شده و علیه این فرد اعلام جرم کنند.
کمیسیون اصل ۹۰ مرجع دریافت شکایتها است و این شکایتها را به قوه قضائیه ارجاع خواهد داد و با توجه به اسناد متقن دریافتی از شکات، احتمال محکومیت برخی از اعضای کابینه پیشین بالا است اما اینکه قوه قضائیه چه حکمی صادر کند را نمیتوان پیشبینی کرد.
مشاهده متن خبر در کیهان:👇
yun.ir/llapj5
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید|| تحلیلی بر موضع مقام معظم رهبری پیرامون "واکسن وارداتی"
🔹 دیماه سال گذشته بود رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام کردند واردات واکسن از مبدا انگلیس و آمریکا به ایران ممنوع است و مسئولان از جاهای #مطمئن دیگر اگر بخواهند واکسن تهیه کنند، هیچ اشکالی ندارد.
بیش از ۷ ماه از این موضوع میگذرد.
روایتی حقیقی از ماجرای واردات #واکسن و نگاهی کوتاه به وقایع ۷ ماه اخیر را میبینید...
@rozaneebefarda
روزنه
بداخلاقی رسانهای در #جهان_آرا #تلنگر @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 در برنامه امشب جهانآرا با موضوع #طا
نامه سرگشاده یک مهاجر کشمیری ساکن ایران به کارشناس تندزبانِ برنامه جهانآرا!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
هو الحبیب
آقا محسن اسلامزاده
سلام علیکم؛
این نامهی سرگشادهی من است به شما؛ دوست و رفیق قدیمی و همسفرم. خوب میدانی که در معرکهی اخیر، نه من افغانستانیِ سر پیازم و نه ایرانیِ ته پیاز؛ یا بلعکس. برای همین شاید بتوانم واسطهای میان شما و مهاجرین بشوم و حرفهایی بزنم چه آنکه خودم نیز مهاجرم.
آقا محسن؛
مهاجر مهاجر است. این را به حکم تجربه غالب میگویم و اصلا شاید قرار هم نیست بجز این در دنیای ما رقم بخورد. مهاجر حتی وقتی بخواهد در مورد کشور خودش هم حرف بزند مهاجر است. این را زمانی فهمیدم که چند سال قبل با یک رفیق حزباللهی دو آتشه، بر سر کشمیر مشاجرهام شد و دست آخر از دهانش درآمد که: اصلا به شما چه که در مورد سیاست ما نظر میدهی؟ بله، مهاجر مهاجر است حتی وقتی بخواهد در مورد کشور خودش حرف بزند چراکه دارد این حرفها در اینجا میزند و تبعات سخنش در اینجا میماسد و شاید باید همگی به این معادله دنیای امروزین تن بدهیم.
آقا محسن؛
تا دیروز اگر از من میپرسیدند نام کسانی را بر زبان بیاور که مبرای از هر ناسیونالیسمی باشند، قطعا توی محسن اسلامزاده را جزو پنج نفر نخست بر میشمردم. اما دیشب رایم را زدی محسن. اشتباه نکن، نقل مخالفت و موافقت با طالبان نیست. نقل خوشبینی و بدبینی به آینده افغانستان نیست. نقل فیلمهایت هم نیست. نقل این است که وقتی با یک مهاجر بر روی آنتن زنده اختلاف نظر داشتی، تابعیت گرفتنش را به صورتش زدی. سخن از این است که وقتی با یک مهاجر همفکر نبودی، هِرّی گفتی و از مرزهای کشوری که در ذهن ساختهای بیرونش راندی: "برو بجنگ!" محسن جان تو که میدانی او ترسی از جنگ نداشت و رفته بود که بجنگد؛ حالا افغانستان نه سوریه.
آقا محسن؛
تو دیروز محسن «وطندار» نبودی. آن محسنی نبودی که دل همه مهاجرین برایت میتپید و در انتظار برنامههایت بودند تا گرهی از مشکلاتشان بگشایی. حتی از پشت قاب تلویزیون، بوی دیپلماتها را میدادی آقا محسن. سخنانت طنین تحکمآمیز نظامیها را داشت. کی و کجا اینطور عوض شدی محسن؟ بخدا اینها ربطی به نظری که درباره طالبان داری ندارد؛ سفر رفتهای و کتاب خواندهای. حق داری نظرت را بدهی اما پیش خودم میگویم اگر محسن اسلامزاده با مهاجری که با هزار بدبختی تابعیت گرفته یا جانش را کف دستش گرفته و در سوریه جنگیده، اینطور تا بکند، پس وای بحال من بیخاصیت با دیگرانی بجز محسن اسلامزاده.
آقا محسن؛
اگر قانون زمینی جمهوری اسلامی راهی برای تابعیتم باز میگذاشت، قانون نانوشته منطق سخنان دیشبت، دیگر راهی برای تغییر تابعیتم باقی نخواهد گذاشت. سرت سلامت.
یاحق
سرباز روح الله رضوی؛ یک مهاجر کشمیری
🔶حاشیه روزنه
وقتی از به مخاطره انداختن عمق راهبردی جمهوری اسلامی و رنجاندن طرفداران بیریای انقلاب اسلامی(خصوصا مهاجرینِ انقلابیِ محترم و مظلوم) سخن میگوییم، منظورمان دقیقا همین چيزهاست!
مراعات اخلاق انقلابی (که فتوت و سعه مشرب جزو آن است) لازمه حتمی کار رسانهای در جبهه فکری/فرهنگی انقلاب اسلامی است.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مجری صداوسیما خواستار محاکمه کارگزاران ناکارآمد دولت روحانی شد!
🔻مجری برنامه ثریا: آقای رئیس جمهور از مردم حلالیت طلبیدند. خوبه که بخاطر قصورها عذرخواهی کردند. اما دستگاه قضایی نگذارد به همین راحتی تمام شود و آنهایی که حقوق عامه را تضییع کردند را محاکمه کند.
لینک شکایت از حسن روحانی ⬇️
https://asle90.24on.ir/n/3
#محاکمه_روحانی
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 برگزاری مراسم و دسته عزاداری حسینی با حضور ایرانیان و سایر ملیتها.
@rozaneebefarda
منتظری؛ از تجویز شکنجه متهمان امنیتی تا ژست حقوق بشر!
بازنشر به مناسبت وارونهنمایی تاریخی و سیاهنمایی #جریان_منتظری علیه نظام اسلامی به بهانه تصاویر دوربینهای اوین
🔻حسینعلی منتظری:
▫️اگر موضوعی از اهمیت قابل توجهی برخوردار باشد، مانند حفظ نظام، که احتمال ضعیف هم در آن منجز است، و با فرض آنکه حفظ نظام منوط بر تعزیر متهم برای کشف مسئلهای است، آنگاه میتوان براساس باب تزاحم، روا بودن #تنبیه و #ایذای_متهم را قبول کرد، زیرا بنابر قاعده باب تزاحم، مصلحت امر واجب و مهم، با امر حرامی که مفسده آن در حد مصلحت آن واجب نبوده تزاحم پیدا کرده و پذیرفتن اولی، از ارجحیت برخوردار است.
(مبانی فقهی حکومت اسلامی، ج3، ص 576 ؛ همچنین، ج3، ص 592؛ نیز ج4 ، 390)
🔶حاشیه روزنه
بازخوانی این قبیل مواضع آقای منتظری لزوما به معنای تأیید آن نیست و بازنشر این اسناد تاریخی صرفا برای تبیین وارونهنمایی جریان منتظری و تناقضات بیپایه و بیپایان آنان در امور سیاسی و حکومتی است.
این جریان رادیکال و خشک و خشن و بدسابقه، اساسا از نظر اخلاقی و پیشینه تاریخی، در مقامی نیست که بخواهد نظام اسلامی را متهم نماید و ژست صلحطلبی و طرفداری از حقوق زندانیان به خود بگیرد.
کتمان برخی حقائق تاریخی موجب آن شده که عناصر بدسابقه سیاسی، نعل وارونه بزنند و به جای پاسخگویی در مورد افکار و عملکرد گذشته، از مردم و نظام اسلامی طلبکار شوند!
جریان منتظری که فیلمهای زندان اوین را بهانه تهاجم به نظام قرار داده، پاسخگو باشد!
🔘 روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
بازتاب دیدگاههای مخاطبان
سلام
با عرض ادب خدمت شما
خواهشی داشتم
اگر دستتون میرسه به نمایندگان مجلس یا مسئولین تو رو خدا از #دولت بخواید یک #اقتصاددان_برجسته #اقتصاد_پولی_خوانده و نخبه رییس کل #بانک_مرکزی بشه
بانک مرکزی نهاد بسیار تخصصی در وضعیت بسیار خطرناک ایران از نظر تورم و نقدینگی و زیر ساخت های مشکل دار نیازمند اقتصاد دان و استراتژیست نابغه پولی هست
وظیفه بانک مرکزی در هر کشوری سیاست گذاری پولی کشوره اما ما در ایران سیاست گذاری پولی مستقل نداریم و قاطی سیاست اقتصادمالی شده بانک مرکزی که به این وضعیت بسیار وخیم رسیدیم اگر چنین انتخابی صورت نگیره میتونه فاجعه برگشت ناپذیر در اقتصاد بسیار ضعیف شده ما به وجود بیاره
بنده صدام جایی نمیرسه به هر بزرگوار فکر میکنم که میتونن این پیامو منتقل کنند میفرستم
با عرض پوزش و احترام فراوان
یاعلی علیه السلام
@rozaneebefarda
▪️انا لله و انا الیه راجعون
آیتالله محمدعلی فیض گیلانی دعوت حق را لبیک گفت
ایشان از ارادتمندان امام خمینی، از عالمان مبارز گیلانی و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود.
مرحوم فیض گیلانی در سال ۱۳۰۳ در یکی از روستاهای لاهیجان به دنیا آمد. پدرش دروس حوزوی را تا لمعتین به پایان رسانیده بود اما از راه کار کشاورزی روزگار میگذراند.
مرحوم فیض از شاگردان امام(ره) بود و در مبارزات انقلابی نیز مشارکت داشت.
فعالیتهای سیاسی استاد فیض گیلانی به پیش از انقلاب محدود نشد. او پس از انقلاب نیز در عرصههای گوناگونی به خدمت پرداخت. آیتالله فیض گیلانی در طول سالهای دفاع مقدس، در جبهه حضور یافت و ضمن تبلیغ مبانی اعتقادی اسلام، در افزایش انگیزه رزمندگان نقشآفرینی داشت.
ریاست و قائم مقامی دیوان عدالت اداری در(حدود ۸سال)، نمایندگی امام خمینی(ره) در دانشگاه الزهراء(س)، عضویت در شورای گزینش قضات، عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نمایندگی مردم گیلان در دورههای اول و دوم مجلس خبرگان رهبری از جمله خدمات ایشان بود.
حریّت، زهد و پارسایی و پایبندی به سلوک طلبگی علیرغم مسئولیتهای مختلف، از ویژگیهای بارز مرحوم فیض بود که بایسته الگوبرداری برای تمام طلاب و فضلای حوزوی است.
صلوات و حمدی به روح ایشان هدیه کنیم.
@rozaneebefarda
سالی که نکوست از بهارش پیداست
به بهانه آغاز به کار قابل تقدیر دولت جدید
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
از نخستین ساعات پس از آغاز به کار دولت جناب آقای رئیسی، با تکاپوی شدید دولتمردان در پیگیری امور محوله مواجهیم؛ امری که نشانگر آغاز دورانی جدید در عرصه حکمرانی کشور است.
تخصصگرایی و انقلابیگری در کنار مردممداری و روحیه جهادی، مجموعا موجب میشود که انشاءالله امیدوار به کابینهای کارآمد باشیم که وضع اسفبار فعلی(که حاصل بیعملی و بعضا کارشکنی کارگزاران غربگرای ناکارآمد است) به کلی #متحول بشود.
آنطور که از قبل هم قابل پیشبینی بود، جریان سیاسی غربگرا و پادوهای رسانهای آنها، به موازات تکاپوی سترونی دولتمردان برای تخریب و سیاهنمایی و جوسازی، وارد میدان شدهاند!
یک روز به بهانه تصاویر زندان اوین، روزی دیگر به بهانه بازدید از غسالخانهها، بار دیگر به خاطر زیارتنامهخوانی در حضور هیئت دولت در مرقد مطهر امام خمینی(ره) و گاهی با وارونهنمایی در باب اخبار کرونایی، تمام تلاش خود را برای تولید حاشیه و مشغول نمودن دولتمردان به کار بستهاند!
دولت اما بهتر آنکه وارد حاشیهها نشود و به کار خویش مشغول شود و البته حلقههای مشاوران ناشناس دولت، نباید وارد خطای محاسباتی شده، گمان کنند این پرچمداران گفتمان غربزدگی قابل #جذب هستند!
توهم جذب برخی از این عناصر بدسابقه معلومالحال یا مشکوکالحال، گاهی نتیجهاش میشود #نفوذ پادوهای بیگانه و رانت اطلاعاتی و تغییر محاسبات کارگزاران اجرایی و برنامهریزی عملیات روانی از درون ساختار اجرایی که ضریب خطر و تخریب را هزار بار بیشتر خواهد کرد!
از تجربه برخی دیگر از مدیران انقلابی باید درس گرفت.
نیز تلاش برای ایجاد طیفی از اپوزیوننماهای خودی و مدیریت شده، نیز نتیجه ندارد! این پروژه شکست خورده در زمان آقای هاشمی هم نتیجه نداد! امثال طبرزدی با ژست انتقاد به دولت، از رانت خبری و نیز حمایت مالی دولت برخوردار بودند و سرآخر از آنسوی آب سر در آوردند و علیه نظام شمشیر کشیدند!
عدالتخواهان البته حکایت دیگری دارند؛ بسته به طیف و تبار فکری و سیاسی شان دولت باید با آنها مواجه شود.
در عین حال نقد و نظرهای دوستان صدیق انقلاب اسلامی و نیروهای دلسوخته بسیجی کف میدان را هرچند تلخ باشد یا بر اساس واقعیتهای پشت پرده قابلیت طرح نداشته باشد یا با زبان تند و تیز بیان شود، باید ارج گذاشت؛ چنانکه امام و رهبری عزیز ارج نهادهاند.
القصه باید از گذشته درس گرفت!
دعای تمام محرومان و مستضعفان و خوبان خدا پشت سر دولتمردان مخلص و انقلابی خواهد بود. مردم عزیز ایران لایق بالاترین سطح خدمت هستند و البته به دوره جدید سخت امیدوار.
@rozaneebefarda
تالیفات گرانمایه راحل الی الله مرحوم حجةالاسلام والمسلمین دکتر محمد اسعدی ( رضوانالله تعالی علیه)
#بازنشر
@rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📸 رئیسجمهور و اعضاء هیئت دولت در نخستین روزهای فعالیت دولت سیزدهم صبح امروز (شنبه) با حضور در حسینیهی امام خمینی(ره) با حضرت آیتالله خامنهای دیدار کردند. ۱۴۰۰/۶/۶
#دیدار_هیئت_دولت
موضع دقیق مقام معظم رهبری در مورد مسائل افغانستان و توجه ویژه به #مردم!
در افغانستان ما طرفدار "مردم" هستیم/ نوع رابطه ما با دولتها بستگی دارد به نوع رابطه آنها با ما
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔘رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار رئیسجمهور و هیئت دولت سیزدهم:
🔻 افغانستان برادر همزبان همدین و هم فرهنگ ماست مصیبتهای افغانستان انسان را به شدت متأثر میکند. اینها کار آمریکاست این سختیهایی هم که میکشند، این حوادثی که دارد پیش میآید پیدرپی، این حادثهی روز پنجشنبه، این کشتارها، همهاش کار آمریکاست.
🔹 ۲۰ سال این کشور را اشغال کردند و انواع و اقسام ظلمها را به اینها کردند. مجلس عروسی و عزا را بمباران کردند. عناصری را زندانی کردند. تولید مواد مخدر را دهها برابر افزایش دادند. یک قدم هم برای پیشرفت مدنی و اقتصادی افغانستان برنداشتند.
افغانستان از آن زمان عقب تر نباشد جلوتر نیست.
🔹به هرحال ما طرفدار ملت افغانستان هستیم. دولتها می آیند و میروند. آنکه باقی میماند، ملت افغانستان هستند. و نوع رابطه ما با دولتها بستگی دارد به نوع رابطه آنها با ما.
▫️انشاءالله خداوند وضع ملت افغانستان را به بهترین وجه قرار دهد. ۱۴۰۰/۶/۶
🔶حاشیه روزنه
در روزهای تسلط طالبان بر افغانستان، طیفی از فعالان رسانهای داخلی، طوری موضعگیری نمودند که زمینه متهم کردن نظام به جانبداری از گروهک طالبان را فراهم کرد و بعضا موجب رنجش طیفهایی از مردم افغانستان شد.
اکنون موضع قاطع و حکیمانه رهبری نشان داد که مواضع برخی فعالان سیاسی و رسانهای داخلی تا چه اندازه با مبانی رهبری فاصله دارد.
امید است همه جریانهای سیاسی و رسانهای، خاصه جریان انقلابی، مواضع و فعالیتهای خود را با این موضع راهبردی رهبری تنظیم نمایند.
@rozaneebefarda
43.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید|| فیلم کامل بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیسجمهور و اعضاء هیئت دولت در نخستین روزهای فعالیت دولت سیزدهم
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماجرای جاسوسی خبرنگار قمی برای سرویس انگلیس!
▫️ جاسوسی برای سرویس انگلیس از نهادهای حوزوی و نهادهای انقلابی توسط خبرنگار قمی!
▪️پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قمنا) نوشت:
https://b2n.ir/b94067
🔹در قسمت ۲۹ سریال گاندو که از شبکه سوم سیما پخش شد؛ کاراکتر نقش «شارلوت والر» افسر سرویس جاسوسی انگلستان، در یکی از خیابانهای تهران به سراغ یک خبرنگار رفته و با وی ارتباط برقرار میکند.
🔹فردی که در سریال گاندو با نام مستعار «مهران منصوری» معرفی میشود؛ یکی از خبرنگاران قمی است که در شبکههای اجتماعی حضوری فعال و پُررنگ دارد!
🔹 در قسمت ۲۹ سریال گاندو صرفا ارتباط گیری شارلوت با مهران منصوری به تصویر کشیده شده است و در قسمتهای بعدی، افسر اطلاعاتی سرویس جاسوسی انگلستان از طریق این خبرنگار به جمعآوری اطلاعات از نهادهای حوزوی و نهادهای انقلابی میپردازد.
🔶حاشیه روزنه
هنوز اسمی از خبرنگار مزبور به میان نیامده و طبعا گمانهزنی در این مورد وجهی ندارد(بعض الظَّنِّ..) اما گذشته از هویت این خبرنگار، تمرکز سرویسهای بیگانه بر قم و استفاده از پوشش #جاسوس_خبرنگار بسیار حائز اهمیت است و امید است به موازات پخش قسمتهای آتی گاندو، روشنگریهایی (ولو بدون اسم) در باب کم و کیف روابط و محل نفوذ این عناصر وابسته صورت گیرد تا امکان ارتباطگیری بیشتر این عناصر نفوذی با برخی بزرگان و فضلای حوزوی و ضریب نفوذشان کمتر شود.
فضلا و علما سرمایههای معنوی حوزهاند که صیانت از آنان ضروریست و پذیرفته نیست که به واسطه عدم شناخت، به واسطه ارتباطگیری برخی عناصر بدنام، در مظان اتهام قرار گیرند.
@rozaneebefarda
🏴انا لله و انا الیه راجعون
▪️عبد صالح خدا، میراث دار معنوی حاج آقا فخر تهرانی(ره)، عالم انقلابی و خدمتگزار، جناب حجةالاسلام و المسلمین حاج آقا مسلم اسماعیلی دارفانی را وداع گفت.
▫️ایشان عمر خود را وقف خدمت به محرومین و مستمندان کرد و از #پیشگامان_کار_جهادی در حوزه علمیه شناخته میشود.
گروههای جهادی حوزوی میتوانند او را به مانند حاج عبدالله والی، بعنوان یکی از اسوههای کار جهادی به مردم و جهادگران معرفی نمایند.
فاتحه و صلواتی به روح این مرد معنوی هدیه کنیم...
@rozaneebefarda