سروش و تجدیدنظر در ایده #اسلام_رحمانی!
[صفحه ۱ از ۲]
اختصاصی|| داود مهدوی زادگان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
📌 دوست فاضلی در محفل علمی اشاره ای به #نظریه_دین_و_قدرت #عبدالکریم_سروش داشت و معتقد بود که حتی شاگردان سروش مانند #کدیور هم با او مخالفت کردند. اما به نظر می رسد که مخالفت آنان با رویکرد جدید سروش، نابخردانه و از روی تعصب کور بود.
آنها متوجه نشدند که جناب دکتر سروش در صدد حل مشکله اساسی روشنفکری دینی بود. اما از آنجا که شاگردان و پیروانش کینه و ستیز شدیدی با اسلام سیاسی پیدا کرده اند، نتوانستند اساس و عمق حرف سروش را دریابند.
🔻 به همین خاطر، مخالفت اینان با استادشان، مانع بالا رفتن زحمت پیروان اسلام سیاسی شد. اگر چه، خوب بود که چنین منازعه ای اتفاق می افتاد تا قوت و فقر تئوریک هر دو طرف معلوم می گشت. شاید هم بدفهمی های موجود از اسلام سیاسی رفع می شد.
سروش، روشنفکری دینی را چونان فرزند خود می داند و برای آینده آن نگران است که چه سرانجامی پیدا خواهد کرد. آیا روشنفکری دینی می تواند مثل گذشته در آینده سیاسی ایران تاثیر گذار بماند یا آنکه باید با آن خداحافظی کند و از این پس، متون روشنفکری دینی را فقط در قفسه کتابخانه ها مشاهده کرد و نه در متن جامعه و سیاست.
سروش، به مرور زمان به این نتیجه رسیده که روشنفکری دینی در حال احتضار و فراموشی است. دوری از وطن یا صحنه میدان سیاست و جامعه ایران به او امکان چنین التفات رنج آوری را داده است. سروش، خودِ بر جای مانده در ایران ( روشنفکری دینی) را از هزاران کیلومتر آن طرف تر به وضوح مشاهده می کند و به حاشیه رفتن او را آشکارا احساس می کند. این است که دکتر سروش همچون پدری که نگران آینده فرزند خود است، اندیشناک این مساله می شود. او در این باره بسیار می اندیشد. فرصت هم برای این کار دارد.
📌 بخشی از این اندیشه ورزی سروش پیرامون مشکله تداوم حیات روشنفکری دینی از مقایسه نظری آن با ایده اسلام سیاسی ناشی می شود. چرا ایده اسلام سیاسی همچنان با صلابت پیش می رود و محوریت امور را در دست دارد ولی ایده روشنفکری دینی روزبروز به حاشیه می رود و به فراموشی سپرده می شود؟ در حالی که هر دو ایده، خود را منبعث از مکتب وحی و آموزههای دینی می دانند؟
📌 عبدالکریم سروش از این مقایسه به درک عمیقی از کام یابی و موفقیت های اسلام سیاسی و نا کامی های روشنفکری دینی رسیده است. او جوهره اسلام سیاسی را در آموزه عزت و قدرت لایزال خدا دیده است. اما جوهره روشنفکری دینی - حسب آنچه که گفته شده - بر رحمانیت خدا استوار می داند و از این بنیاد نظری، ایده اسلام رحمانی را استنباط کرده است.
❗اما نکته اینجاست که آموزه رحمانیت به تنهایی مسلمان مومن را به سمت جامعه و سیاست سوق نمی دهد بلکه ای بسا سایه نگاه های عزلت گرایانه و دیر نشینی بر آموزه رحمانیت، او را از متن جامعه و سیاست دور می سازد. آموزه رحمانیت به همراه آموزه عزت الهی است که می تواند در متن جامعه و سیاست ظهور و بروز پیدا کند. الواح یا تورات حاوی موعظه است اما باید موسی علیه السلام برای تبلیغ مواعظ الهی بر مردم، آن را با قدرت أخذ کند. حضور پیامبر در متن جامعه و سیاست بدون اخذ عزت و قوت میسر نیست: " وَكَتَبْنَا لَهُ فِي الْأَلْوَاحِ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ مَوْعِظَةً وَتَفْصِيلًا لِكُلِّ شَيْءٍ فَخُذْهَا بِقُوَّةٍ وَأْمُرْ قَوْمَكَ يَأْخُذُوا بِأَحْسَنِهَا" ( اﻷعراف : 145 ).
📌 روحانیت شیعی، بویژه مکتب فقهی قم، در فضای پسا مشروطه ای خیلی زود و به ظرافت متوجه این نکته اساسی وحیانی شد. البته خشونت مشروطه خواهان دین ستیز به همراه سرکوبگری دیکتاتوری پهلوی، در این زود فهمی بی تاثیر نبوده است. باری، روحانیت قمی متوجه این امر شد که در دنیای سراسر سکولار شده امروز، نمی توان بدون آموزه عزتِ الله در جامعه و سیاست حضور داشت. طبیعی بود که تاکید بر این آموزه، روحانیت قمی را به ایده اسلام سیاسی رهنمون سازد. بدین ترتیب، رحمانیت و موعظه الله به همراه عزت، وارد میدان سیاست می شود.
📌 اما روشنفکری دینی، قطع نظر از دخالت دادن متغیر روحیه خصمانه و کین توزانه ای که با اسلام سیاسی دارد، به عنوان نظریه بدیل، مستند بر آموزه رحمانیت، ایده اسلام رحمانی را طرح کرد. لکن اتفاقی که پیش آمد این است که این ایده بیش از پیش میدان جامعه و سیاست را برای ایده رقیب؛ یعنی اسلام سیاسی خالی کرد. ایده اسلام رحمانی اساسا سیاست زدایی می کند و پیروانش را از متن جامعه بیرون می کشاند و حاشیه نشین می کند.
@rozaneebefarda
سروش و تجدیدنظر در ایده #اسلام_رحمانی
[صفحه ۲ از ۲]
📌 در واقع، مقصود اصلی نظریه پردازان اسلام رحمانی این بود که با طرح این ایده، اسلام سیاسی را به حاشیه بکشانند ولی خود و پیروان شان گرفتار طرد شدگی و به حاشیه رفتن شدند. در نتیجه، اسلام سیاسی بی آنکه مجبور به کار فکری زیادی شود، در میدان جامعه و سیاست به کنشگر سیاسی بلا منازع تبدیل شد. بطوری که اسلام سیاسی، پس از سالها صبر و مقاومت، اکنون توانسته محور مقاومت را در سطح منطقه عینیت ببخشد.
📌 به نظر می رسد، عبدالکریم سروش که روزگاری به منظور هویت بخشی به مولود جدید ( روشنفکری دینی)، کتاب " رازدانی و روشنفکری و دینداری" را نوشته است، اکنون ناظر بر محاق رفتن روشنفکری دینی است. او به خوبی متوجه مشکله هویتی روشنفکری دینی شده است. مساله اساسی روشنفکری دینی این است که فاقد نظریه قدرت است.
📌 اساساً مفهوم قدرت در اندیشه روشنفکری دینی حضور جدی و پر رنگی ندارد. ستیز این جریان با اسلام سیاسی با استناد بر نظریه قدرت نیست بلکه عمدتاً از روی انفعال و خصومت ورزی های کور است. پس، اگر برای بازگشت مجدد به متن؛ چاره ای از اخذ قوه و قدرت در اندیشه روشنفکری دینی و همراه کردن آن با ایده اسلام رحمانی نیست.
📌 از این رو، سروش در باز خوانی مجدد از رابطه دین و قدرت به این نتیجه می رسد که اسلام یک دین اقتدار گرا است. او این معنا و فهم جدید از اسلام را بواسطه قیاس اسلام رحمانی و اسلام سیاسی دریافته است. البته ممکن است سروش این معنا را از قیاس اسلام رحمانی با اندیشه سیاسی سکولار نیز دریافته باشد. اما به هر حال، دکتر سروش متوجه این نکته مهم شده است که روشنفکری دینی به دلیل بد فهمی از ایده اسلام رحمانی، راه را اشتباه رفته است. روشنفکر دینی هر روز بیشتر از گذشته با جامعه و سیاست فاصله می گیرد. راه درست در دیدن قدرت در متن دین است، در تولید نظریه قدرت است. یعنی همان کاری که روحانیت شیعی قمی در دهه چهل توسط امام خمینی ره بدان التفات پیدا کرد و نظریه ولایت فقیه را از متن آموزه های امامیه، استنباط و استخراج کرد.
📌 آری، روزگاری بود که عبدالکریم سروش بر هر کوی و برزنی که می نشست، چنین دعوی داشت که اسلام سیاسی و اصل ولایت مطلقه فقیه از فقر تئوريک رنج می برد. اما حالا، در اثر خوانش رابطه دین و قدرت و ارزیابی های انتقادی، به این نتیجه رسیده است که ایده اسلام رحمانی از فقر تئوری سیاسی رنج می برد.
❗شاید برخی ها گمان کنند که باز اندیشی رابطه دین و قدرت از سوی سروش منجر به بازگشت و حضور رقیب دیرینه اسلام سیاسی به متن جامعه و سیاست شده اسباب تشدید منازعات گفتمانی خواهد شد. لکن جای نگرانی نیست بلکه گفتمان اسلام سیاسی از احیای منازعه علمی گفتمانی استقبال می کند و این امر را موجب رشد و ترقی دانش سیاسی در ایران می داند. با وصف این، گمان هم نمی رود که اساساً چنین منازعه ای پیش آید بلکه ممکن است زمینه های وفاق نظری شکل بگیرد. چون با التفات روشنفکری دینی به رابطه دین و قدرت، معلوم می گردد که سه دهه خصومت ورزی علیه اسلام سیاسی معلول سوء تفاهم ها و کژ فهمی بوده است.
⁉️ شاید برخی ها که نزدیکی روشنفکری دینی به اسلام انقلابی/ سیاسی را بر نمی تابند، از بحث دین و قدرت ِ سروش، همین احتمال را داده اند که بر ایشان هجمه برده او را مجبور به سکوت کردند. زیرا آنان خوب می دانند که اگر روشنفکری دینی از نظریه قدرت برخوردار شود، آنگاه است که سطح منازعه گفتمانی از بحث کبروی به بحث صغروی تقلیل می یابد. و ثمره تقلیل منازعه گفتمانی، کاهش تنش در میدان است.
@rozaneebefarda
مهاجریها علیه رئیسی!
همانطور که پیشبینی میشد، بعد از ناامیدی نسبی اعتدالیها از پروژه #نفوذ_در_کابینه و شکست نسبی در پروژه #اخلافافکنی بین #حامیان_دولت_جدید، آنان خیلی زود حالت تهاجمی به خود گرفتهاند.
تیترهای جهتدار روزینامهها و سایتها و محتوای صفحات مجازی این جماعت حاکی از آرایش رسانهای تهاجمی علیه دولتی است که هنوز چند روز بیشتر از استقرارش نمیگذرد!
خوشخیالیهای برخی مشاوران ناشناس دولت هم جواب نداد و تماس و پالس و دیدار و وعده و... نتوانست مانع کارشکنی این جماعت غرباندیش شود! چرا؟
واضح است که اینان تا مغز استخوان غربباورند و تا بن دندان متعصب نسبت به پیشینه سیاسی خود!
آنان دولت جوان و حزباللهی را مانع میبینند؛ چطور باید انتظار داشت که همدلانه با دولت برخورد کنند؟!
مهاجریها اما در میان پادوهای رسانهای خردهجریان اعتدال، در تخریب و تهاجم به دولت، ره افراط در پیش گرفتهاند و از همین نخستین روزهای آغاز به کار دولت، #روزنامه_جمهوری و سایت #خبرآنلاین به خط شدهاند برای مطالبهگری با ادبیاتی رادیکال و خلاف انصاف!
#انتخاب هم که مثل #آشنا، حکم نخودی را دارد!
یادداشت تند و طلبکارانه مسیح مهاجری، بهترین سند برای اثبات مدعاست!
دولت جدید اما با این پدیده باید بسی هوشمندانه مواجه شود و چه بهتر که از رسانهایهای خارج از حلقه نیز استفاده کند که با استفاده از ظرفیت تمام ناشدنی حزباللهیها حتما میتوان بر سیاهنماییها غلبه کرد و بومرنگ تهاجمات رسانهای غربگرایان را به سمت خودشان بازگرداند.
@rozaneebefarda
جهانآرا و طالبان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بعد از موضع صریح و حکیمانه مقام معظم رهبری و تأکید بر نقش محوری #مردم_افغانستان در تعاملات و اتخاذ مواضع سیاسی جمهوری اسلامی، و عطف به سابقه انتقادبرانگیز جهانآرا در باب حکمرانی طالبان در افغانستان که در مواردی موجبات تبلیغات منفی فراوان علیه جمهوری اسلامی و احیانا رنجش افغانستانیهای عزیز را فراهم کرده و پیام تطهیر طالبان را به مخاطبان القا میکرد، اینبار جهانآرا تلاش کرد مواضع و عملکرد قبلی خود را تا حدودی اصلاح کند و لذا در برنامه دوشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۰ در قالب #مناظره به طرح بحث پرداخت.
تلاش جهانآرا برای جبران خط و خطای رسانهای پیشین، قابل تقدیر است اما؛
اینبار هم دفاع از عملکرد و کارنامه و بلکه پیشینه سیاه طالبان، از زبان یک کارشناس افغانستانی مطرح شد که مدعی بود #مردم حامی طالبان هستند و طالبان در سابقه ۵هزارساله افغانستان بهترین سابقه را در تأمین امنیت مردم داشتهاند حتی در دوران ۵ساله پیشین حکمرانی.
در مقابل اما کارشناسی متین و مطلع نشسته بود که از #مظلومیت_جمهوری_اسلامی در اثر خطای رسانهای و مواضع شخصی برخی کارشناسان سخن به میان آورد و از پیشینه و ماهیت فکری، کارنامه و برنامه سیاسی طالبان واقعیتهایی را مطرح کرد.
وقتی از مردم افغانستان سخن به میان میآید انتظار میرود به جای کارشناسهای اتوکشیده حامی طالبان، افرادی از جنس مردم رنجدیده افغانستان آنان را نمایندگی کنند و حرفهای بر دل مانده شان را بیان کنند!
آیا کارشناس افغانستانی امشب، صدای مردم افغانستان بود؟
والله العالم!
امید است روند برنامه جهانآرا در مورد مسئله پیچیده افغانستان بیش از پیش تعدیل و اصلاح گردد و هماهنگ با مواضع رهبری معظم انقلاب اسلامی در توجه به مردم نجیب افغانستان به پیش برود.
🔶پیافزود
نقدهای ناصحانه و نکتههای برادرانه، نافی خدمات و زحمات برادران شبکه افق و دوستان انقلابی برنامه وزین جهانآرا نیست.
القای پیام تطهیر طالبان یا جانبداری از آن منحصر به جهانآرا نیست و از جمله در #برنامه_سوره #شبکه_چهار به نحوی به مراتب صریحتر مطالب جانبدارانهای نسبت به طالبان مطرح شده است که قابلیت نقد و ارزیابی دارد.
@rozaneebefarda
#جعفریان و آغاز خط جدید #جنگ_روانی علیه فضای سیاسی جدید!
تلاش برای امنیتی نشان دادن فضای دانشگاه!
پرسش آن است امثال جعفریان که از حامیان دوآتشه دولت روحانی یعنی امنیتیترین کابینه بعد از انقلاب بودهاند، چگونه #ناگهان یادشان افتاده که نسبت به امنیتی شدن فضا هشدار بدهند؟!
آیا از برخوردهای حذفی بیسابقه دولت غربگرا بیخبر بودند یا خدای ناکرده به اقتضای قبیلهگرایی سیاسی سکوت پیشه کرده بودند؟!
دیگر آنکه بعد از ۸ سال گل و بلبل، از چه رو احساس خطر کردهاند و در پی القای هراس نسبت به فضای جدید برآمدهاند؟!
مگر قرار است چه اتفاقی بیفتد که نگرانند؟!
@rozaneebefarda
مراسمات بزرگداشت طلبه مجاهد مرحوم استاد فرجنژاد به مناسبت چهلمین روز درگذشت
@rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | توصیههای رهبر انقلاب در دیدار اخیر هیئت دولت درباره #مردمی_بودن:
🔹 رفتن میان مردم و شنیدن بیواسطه از مردم
🔹 اتّخاذ سبک زندگی مردمی و دوری کردن از منشهای اشرافیگری
🔹 حرف زدن با مردم و مشکلات و راهحلها را با مردم در میان گذاشتن
👈🏻 در صورت وقوع خطا و اشتباه در کارها، از مردم عذرخواهی کنید.
➕مروری بر فرمان امیرالمؤمنین در زمینه مردمی بودن
🏷 #دیدار_هیئت_دولت
📥 سایر کیفیتها👇
https://www.aparat.com/v/petVy/
پیوند اعتدالیها با طالبان!
▫️ علی مطهری:
طالبان گفتهاند به پیمانهای منطقهای و بینالمللی پایبندیم و خواهان روابط حسنه با آمریکا هستیم. نشان می دهد که عقلشان از ما بیشتر است و حمله به سفارت آمریکا را در دستور ندارند. اگر به آزادی بیان و حقوق زنان هم پایبند باشند می توان به آنها امیدوار بود.
🔶حاشیه روزنه
پیوند عاشقانه اعتدالیها با آمریکا امتداد یافته و به پیوند با گروهک طالبان انجامیده است!
تمجید از #عقلانیت_طالبانی که تجلی آن توافق با آمریکاست، نشانگر ماهیت واقعی جریان غربزده موسوم به اعتدالیهاست!
اسلاف آنان نیز چنین بودند؛
بازرگان و دولت موقت با لغو یکطرفه قراردادها عامل خسارتهای میلیاردی به ایران شدند
مذاکرات مخفیانه شان در الجزایر هم بینتیجه ماند و این اواخر ابراهیم یزدی را برای درمان هم راه ندادند!
هاشمی رفسنجانی هم در ماجرای مک فارلین و ایران گیت فریب خورد
روحانی و هاشمی و سایر دوستان و آشنایان بار دیگر کلاه گشاد برجام را بر سر ملت گذاشتند و عامل اینهمه خسارت شدند.
بازهم توبه نمیکنند!
برجامیها بیشرمی را به جایی رساندند که بعد از خروج آمریکا از برجام و حتی پس از ترور وحشیانه سردار مقاومت، میخواستند با ترامپ قاتل بده بستان کنند!
همینان قبلا میخواستند از صدام کافر و جنایتکار هم حمایت کنند!
در عصر اصلاحات به رهبر جام زهر تعارف کردند.
الحمدلله به برکت ولایت فقیه، تیر اینان همیشه به سنگ میخورد و جز بیآبرویی برایشان چیزی نمیماند.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️🎥 #ببینید|| #صلح_سوئدی!
اعتراف حبیب فرجالله چعب، سرکرده گروه تروریستی و تجزیهطلب "حرکه النضال" به کشتن مردم عادی ایران با پول عربستان و امکانات سوئد
@rozaneebefarda
برخی منابع فارسی پیرامون #برجام!
▫️گرچه به واسطه سانسور شدید دولت روحانی و انتشار جهتدار مطالب مرتبط با برجام، هنوز ابعاد خسارتبار این قرارداد (که بدون لحاظ شروط حکیمانه رهبری امضا و اجرا شده) به خوبی روشن نشده است اما با اینهمه در آثار منتشر شده نکات بسیار مهمی در تبیین خسارتهای برجام وجود دارد که مطالعه منسجم آن میتواند تجربه تلخ برجام بدفرجام را بیش از پیش در منظر نخبگان ایرانی تبیین کند و در ادامه مسیر مذاکرات احتمالی آتی(که زمزمههایش به گوش میرسد) مؤثر واقع شود.
نقد منابع جهتدار و سفارشی اعتدالیها نیز البته لازم و ضروری است.
@rozaneebefarda
تعجیل طرفهای خارجی برای آغاز مذاکرات فرسایشی!
طبق معمول #فرانسه مأموریت واسطهگری برای آغاز دور جدید مذاکرات فرسایشی با ایران را برعهده گرفته و طرفهای غربی برای کشاندن دولت جدید به میز مذاکره، بیتابی میکند!
دولت جدید اما خوب است قبل از هر تصمیم برای ادامه مذاکره با طرف غربی، به بازخوانی انتقادی اتفاقات تلخ ۸ سال گذشته بپردازد و ضمن برگزاری جلسات تخصصی با کارشناسان امر، خصوصا منتقدان برجام، بسته پیشنهادی جامعی را به طرف مقابل ارائه کند که تعیین کننده زمین بازی باشد.
@rozaneebefarda
واهمه اعتدالیها از #محاکمه_روحانی!
🔶حاشیه روزنه
نوبت محاکمه متهمین را دستگاه قضا و ضابطین قضایی مشخص میکنند نه پادوهای رسانهای و سیاسی روحانی!
در نظام اسلامی در برخورد با متهمان هیچ خط قرمزی وجود ندارد و هیچ متهمی هم مصون از بررسی و بازخواست نیست! الحمدلله
فعلا روحانی رکورددار مطالبه گسترده مردم برای محاکمه فوری است، نهادهای نظارتی و قضایی نظام حتما به درخواست گسترده مردم و نخبگان سیاسی توجه ویژه خواهند داشت.
پس بهتر است به جای فرار به جلو و فرافکنی، به فکر دفاعیه باشيد!
@rozaneebefarda
39.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید|| فیلم کامل بیانات آیتالله #جوادی_آملی به مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه تهران
🔘 روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
وزیر کار در دفتر آقای شهرستانی!
▫️وزیر پرتکاپوی کار و رفاه در سفر به قم، سر از دفتر آقای شهرستانی درآورده است!
اینهم از عجایب روزگار ماست که در این شرایط بحرانی به جای انجام وظایف بر زمین مانده، دست به کارهایی میزنند که ربطش به وظیفه ذاتی مدیر مربوطه، معلوم نیست!
واقعا این کار با چه استدلالی صورت گرفته است؟!
آیا کسی پاسخی دارد؟!
دستبوسی از مراجع عظام تقلید و استماع فرمایشات ناصحانه ایشان، امر مهمی است و قابل تقدیر، اما حضور در دفتر یک رئیسدفتر، که در مورد عملکرد و کارنامه برخی رسانهها و مجموعههای وابسته به او اشکالات و ابهامات جدی مطرح است، چه وجهی دارد؟!
دیدار با شخص مراجع تقلید خصوصیت دارد اما دیدار با اطرافیان چه وجهی دارد؟ آیا برای دریافت نصایح مرجعیت اعلا میروند یا گزارش کار به رئیسدفتر ایشان؟!
اگر برای دریافت نصایح خاص یا پیغام خاص رفته باشند البته کاملا موجه است اما اگر صرفا برای دیدار یا گزارش کار به رئیسدفتر بروند، وجهش مشخص نیست و معالاسف این امر در حال تبدیل شدن به یک رویه است!
🔶حاشیه
در دهه محرم امسال، #شفقنا _رسانه رسمی وابسته به آقای شهرستانی_ میزبان جلسات سخنرانی #سروش_محلاتی _تئوریسین خردهجریان #اعتدال در قم_ بود!
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مداحی مشترک کریمی و مطیعی در حسینیه داودالعاشور در #عراق
@rozaneebefarda
واگذاری شعبهای از مرکز #خصولتی #شهر_کتاب به #زائری!
دقیقا همزمان با پایان عمر دولت غربگرای روحانی، خبر واگذاری یک مرکز بزرگ فرهنگی به زائری به گوش میرسد.
مرکزی به ظاهر غیرانتفاعی اما برخوردار از حمایتهای گسترده دولتی که گرایشات همگراییسیاسی بعضی متولیان این مجموعه با دولت روحانی را عامل این حمایتها میدانند.
ارتباطات فکری/سیاسی زائری با برخی اعضای ارشد مؤسسه #شهرکتاب از مدتها قبل برقرار است و برخی مطلعین، این روابط را در سوگیریهای افراطی وی مؤثر میدانند!
زائری که به واسطه مواضع سست و سطحیِ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصاوی و سایر موضوعات خرد و کلان(!!!)، از او به عنوان #زیباکلام_معمم یاد میشود، در سالهای اخیر تلاش کرده #ژست_حریت به خود بگیرد و خود را فردی غیروابسته به حاکمیت(اعم از دولت و سایر نهادهای نظام) نشان دهد و حتی بارها و بارها این سنخ وابستگیها را ملامت کرده است!
با این وجود هنوز گردش مالی تشکیلات بزرگ #خیمه در هالهای از ابهام قرار دارد و معلوم نیست وی بودجه این مجموعه را در سالهای متمادی چگونه تأمین کرده و آیا واقعا ریالی از بودجه عمومی و بیتالمال استفاده نکرده است؟!!
بهتر است جناب زائری که همواره ادعای شفافیت داشته، ماجرا را بطور شفاف شرح دهد و ضمنا گردش مالی مبهم مجموعه شهر کتاب را نیز در راستای شعارهای خود شرح دهد تا معلوم شود آیا این مجموعه واقعا خصوصی است یا با بودجه دولتی اداره میشود؟!
مهدی فیروزان(داماد آقا سید موسی صدر) مدیر عامل و فرید مدرسی مدیر مرکز تحقیق و توسعه شهر کتاب است!
این ماجرا نشانگر روابط سیاسی نامرئی زائری است!
@rozaneebefarda
هفت درب و هفت تپه!
نعل وارونه عدالتخواهی و مطالبهگری به سبک زائری
اختصاصی|| یاسر حسینپور
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
«گذرگاه کتاب گلستان» یکی از مهمترین و بهترین نقاط شهر مشهد برای فعالیتهای فرهنگی و به طور ویژه جهت توزیع و فروش کتاب است.
همجواری با دانشکده علوم پزشکی، جهاد دانشگاهی، سینما هویزه و برخی دیگر از مهمترین ارگانهای علمی فرهنگی شهر، گذرگاه کتاب گلستان را تبدیل به منطقه ای استراتژیک کرده است.
طبیعتاً اقشار جوان و اهل مطالعه به عنوان یکی از توده های مهم و تاثیرگذار هر شهر می توانند مخاطب عمده و اصلی چنین جایگاهی را تشکیل دهند.
مدت زیادی از روی کار آمدن شهرداری جدید مشهد نمیگذرد. شهرداری سابق در واپسین روزهای مسئولیت خود، این نقطه مهم را طی یک واگذاری عجیب، مبهم و طبق معمول غیر شفاف برای مدت طولانی پانزده سال، به شهر کتاب اهدا می کند.
حال آنکه، با توجه به وسعت و موقعیت کم نظیر گذرگاه کتاب گلستان، به راحتی می توان آن را دست کم به ده مجموعه مشابه، و انتشارات متعدد سپرد.
این اقدام دقیقه نودی شهرداری سابق، تا به اینجای کار، غیر عادلانه و غیر منطقی است.
پیوست #عدالت در واگذاری چنین زمین مهمی، ایجاب می کرد این منطقه نه به یک موسسه واحد، بلکه در قالب یک قرارداد شفاف و طی یک فرصت برابر به موسسات متعدد با گرایشات مختلف واگذار میشد.
امری که می توانست یک رقابت سالم و فزاینده در عرصه فرهنگ شهر مهمی همچون مشهد ایجاد کند.
اما ویژه خواریها و واگذاریهای هفتتپهای نتیجه معکوس دارد.
«شهرکتاب» هم به عنوان تنها برنده این مناقصه عملا بی رقیب، تمام اختیارات خود را به جناب حجة الاسلام دکتر زائری واگذار کرده است.
امری که به دلیل عدم شفافیت مفاد قرارداد نمیدانیم، مطابق آن هست یا نیست.
این در حالی است که در مشهد صدها فعال فرهنگی بومی وجود دارد که هر کدام می توانند کار دهها زائری را انجام دهند.
شهر کتاب به راحتی می توانست از بین آنها یکنفر همسو با خودش را برگزیند اما چنین نشد.
سخن اینجاست، هم واگذاری شهرداری به شهرکتاب و هم واگذاری شهرکتاب به زائری، غیرمنطقی، ناعادلانه و ظالمانه است.
ورشکستگی کتابفروشهای خرد، به حاشیه رفتن رقبای همسنگ، عدم توازن در فرصتهای فرهنگی و تکروی های مخل رقابتهای سالم فرهنگی از جمله آسیبهای چنین اتفاقات نامیمونی است.
حتی اگر بنا بود بنابر شایسته سالاری و استحقاق، یک منطقه به یک موسسه و آن یک موسسه به یک نفر واگذار شود، نه آن یک موسسه شهرکتاب بود و نه آن یک نفر زائری.
و الی الله المشتکی.
@rozaneebefarda
نگرانی از تأثیرات مخرب جهتگیری سیاسی #زائری در مشهد!
یادداشت اعتراضی دکتر قائمینیک (جامعهشناس مشهدی) پیرامون واسپاری رانتی یک مجموعه بزرگ فرهنگی به محمدرضا زائری!
#رانتاعتدالی!
@rozaneebefarda