واکنش قابل تأمل مجری برنامه جهانآرا به عملکرد دولت(وزارت ارشاد) پیرامون #معافیتمالیاتیهنرمندان
🔹#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر آگاهانه باشد، خیانت است!
پاسخ صریح مقام معظم رهبری با مواضع غلط هاشمی رفسنجانی پیرامون قدرت موشکی
🔻اینکه بعضیها بیایند بگویند دنیای فردا، دنیای مذاکره است، دنیای موشک نیست، این اگر از روی آگاهی گفته شود، خیانت است!
🔶حاشیه روزنه
جمله مورد اشاره رهبری معظم انقلاب اسلامی، در صفحه رسمی هاشمی رفسنجانی منتشر شده بود اما بعد از این موضع محکم رهبری، آنها به صورت دستپاچه و در اقدامی عجیب، انتساب جمله به هاشمی را انکار کردند و تقصیر را گردن ادمین انداختند! البته #ابهاماستراتژیک شگرد نخنمای اعتدالیهای غربگراست!
حال آنکه اگر چنین بود، طبعا میبایست قبل از مواضع رهبری تکذیب میکردند!
هاشمی البته بعدا در جلسات عمومی و برخی مکتوباتش، صراحتا مشابه همین مواضع را تکرار کرد و از آن جمله در دیدار با معلمان، اصل قدرت نظامی ایران (و نه صرفا قدرت موشکی) را زیر سؤال برد!
مواضع مخدوش و خطرناک هاشمی در تضعیف و نفی قدرت نظامی و قدرت موشکی ایران، همزمان با جنگ اوکراین، به شدت در فضای مجازی مورد بحث قرار گرفته است و مردم به طور یکپارچه، به تحسین از مواضع حکیمانه رهبری و نفی دیدگاه تضعیفکنندگان قدرت نظامی جمهوری اسلامی(خصوصا هاشمی) پرداختهاند.
🔹#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
1_1496474701-Organized.pdf
984.2K
محقق داماد و تقریر سکولار از تاریخ حوزه
نقد علمی بر سخنان جنجالی محقق داماد
#محمدصادق_ابوالحسنی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️حاوی:
1⃣ اشتباهات عجیب آقای محقق داماد در گزارش تاریخ
2⃣ رازگشایی از اهداف آیت الله حائری در تأسيس حوزه قم
🔰متن نوشتاری مصاحبه🔰
▫️ #روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
رفع تصرف بیش از ۱۶ هزار متر مربع اراضی دولتی قم
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹فرمانده یگان حفاظت از اراضی دولتی راه و شهرسازی:
🔻۱۶۳۰۰ مترمربع از اراضی دولتی این استان به ارزش تقریبی ۱۰۰ میلیارد تومان با همکاری مراجع قضایی، فرماندهی انتظامی و ضابطین این یگان رفع تصرف و به بیتالمال بازگردانده شد.
🔻این اراضی در #پردیسان و مربوط به یکی از موسسات بوده است که پس از اتمام قرارداد واگذاری و طی شدن مراحل قانونی و در نهایت اخطارهای مکرر مبنی بر فسخ قرارداد و تحویل اراضی به بیت المال، اقدام به پی کنی و فونداسیون در اراضی مورد نظر کرده بود.
🔻یگان حفاظت از اراضی دولتی اداره کل راه و شهرسازی استان قم بنا به وظیفه ذاتی و ماموریتهای خود پس از اخذ مجوزات لازم و دستور مقامات قضایی استان اقدام به تخریب دیوارها و بازپس گیری اراضی کرد.
🔻این یگان با قاطعیت تمام مقابل افراد سودجو و فرصت طلب ایستاده است و دست متجاوزان به اموال عمومی و بیت المال را کوتاه میکند.
🔶حاشیه روزنه
اقدام بدون مجامله دولت آقای رئیسی در بازپسگیری اراضی ملی از برخی مؤسسات خصولتی یا مجموعههای دیگر، بسیار قابل تقدیر است.
اگر روزگاری آمار دقیق تملک اراضی ملی توسط برخی موسسات خاص در #قم مشخص شود، نتایج جالبی به دست میدهد!
از جمله این نتایج جالب آنکه، طیف گستردهای از مدعیان شعار #استقلالحوزه، در صف اول برخورداری از مواهب دولتی(از جمله واسپاری اراضی ملی) قرار دارند که اطلاع از جزئیات آن برای حوزویان و مردم بسیار جالب خواهد بود.
#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
سیاستمدارانی که چوب اعتماد به آمریکا را خوردند!
🔶حاشیه روزنه
در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز برخی سیاستمداران ایرانی گرفتار باتلاق اعتماد به آمریکا شدند و البته چوبش را مردم خوردند!
نمونه آخر آن اصرار بیرویه و نامعقول امثال #حسنروحانی به اعتماد به آمریکا و حمایت تمام عیار #هاشمیرفسنجانی از این فکر خطرناک بود که با نادیده گرفتن انذارهای حکیمانه رهبری مبنی بر بینتیجه بودن و مضر بودن مذاکره با آمریکا همراه شد و نهایتا به امضا و اجرای قرارداد بیفرجام #برجام انجامید!
#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
تیتر موهن رسانه برجامی از سخنان کنایهآمیز #سروشمحلاتی!
وقتی با جریان حامی تحریفگران معارف دینی(همچون سروش محلاتی) مواجهه درخور صورت نگیرد و هنگامی که رسانه منسوب به بیت مرجعیت اعلای عراق در قم، به عنوان بلندگوی عناصر رادیکال همچون سروش محلاتی تبدیل شده باشد و هنگامی این عناصر به عنوان بالانشین مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام و تبیینگر مکتب امام قلمداد شوند، نتیجه بهتر از این نخواهد شد!
کسانی که با منظومه فکری و ادبیات سیاسی محلاتی آشنا باشند، به خوبی متوجه خواهند شد که مرجع ضمیر مواضع موهن این عنصر تندروی غرباندیش، کجاست.
در حالی که تندترین حملات سیاسی در پوشش ادبیات شبهفقهی و شبهتاریخی از زبان امثال محلاتی صورت میگیرد، بخش قابل توجهی از انرژی و امکانات رسانهای جبهه انقلاب اسلامی، درگیر مباحث سطحی و غیرضروری است!
#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
عید مبعث، سرآغاز نزول قرآن مبارک باد.
قسم به أشهد أن لا إله إلّا الله
تو آمدی که بگوئی علی ولی الله
♦️فرازهایی از زیارت امیر المؤمنین علیه السلام در روز مبعث:
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا إِمامَ الْمُتَّقِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَيِّدَ الْوَصِيِّينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَصِيَّ رَسُولِ رَبِّ الْعالَمِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وارِثَ عِلْمِ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبَأُ الْعَظِيمُ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الصِّراطُ الْمُسْتَقِيمُ؛ السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْكَرِيمُ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْوَصِيُّ التَّقِيُّ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الرَّضِيُّ الزَّكِيُّ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْبَدْرُ الْمُضِيءُ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الصِّدِّيقُ الْأَكْبَرُ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْفارُوقُ الْأَعْظَمُ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا السِّراجُ الْمُنِيرُ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا إِمامَ الْهُدى.
سلام بر تو ای پیشوای پرهیزگاران، سلام بر تو ای سرور جانشینان، سلام بر تو ای جانشین رسول پروردگار جهانیان، سلام بر تو ای وارث دانش پیشینیان، سلام بر تو ای خبر بزرگ، سلام بر تو ای راه راست؛ سلام بر تو ای پیراسته بزرگوار، سلام بر تو ای جانشین پرهیزگار، سلام بر تو ای پسندیده پاک، سلام بر تو ای ماه نوربخش، سلام بر تو ای بزرگترین صدّیق، سلام بر تو ای بزرگترین جداکننده حق و باطل، سلام بر تو ای چراغ نورافشان، سلام بر تو ای امام هدایت.
أشْهَدُ أَنَّكَ كُنْتَ أَوَّلَ الْقَوْمِ إِسْلاماً، وَأَخْلَصَهُمْ إِيماناً، وَأَشَدَّهُمْ يَقِيناً، وَأَخْوَفَهُمْ لِلّهِ، وَأَعْظَمَهُمْ عَناءً، وَأَحْوَطَهُمْ عَلَى رَسُولِ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، وَأَفْضَلَهُمْ مَناقِبَ، وَأَكْثَرَهُمْ سَوابِقَ، وَأَرْفَعَهُمْ دَرَجَةً، وَأَشْرَفَهُمْ مَنْزِلَةً، وَأَكْرَمَهُمْ عَلَيْهِ، فَقَوِيْتَ حِينَ وَهَنُوا، وَلَزِمْتَ مِنْهَاجَ رَسُولِ اللّهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ.
گواهی میدهم تو اولین فرد ملّت بودی در اسلام و خالصترینشان در ایمان و شدیدترینشان در یقین و ترسندهترینشان از خدا و بزرگترینشان در قبول زحمت و با احتیاطترینشان نسبت به رسول خدا (درود خدا بر او و خاندانش باد) و برترینشان در فضائل و زیادترینشان در سوابق و بلندترینشان در درجه و شریفترینشان در منزلت و بزرگوارترینشان در پیشگاه او، پس نیرومند بودی هنگامیکه مردم سست بودند و پایبند بودی راه رسول خدا(درود خدا بر او و خاندانش باد) را.
كنْتَ لِلْمُؤمِنِينَ أَباً رَحِيماً إِذْ صارُوا عَلَيْكَ عِيالاً، فَحَمَلْتَ أَثْقالَ مَا عَنْهُ ضَعُفُوا، وَحَفِظْتَ مَا أَضاعُوا، وَرَعَيْتَ مَا أَهْمَلُوا، وَشَمَّرْتَ إِذْ جَبُنُوا، وَعَلَوْتَ إِذْ هَلِعُوا، وَصَبَرْتَ إِذْ جَزِعُوا، كُنْتَ عَلَى الْكافِرِينَ عَذاباً صَبّاً وَغِلْظَةً وَغَيْظاً، وَ لِلْمُؤْمِنِينَ غَيْثاً وَخِصْباً وَعِلْماً.
برای اهل ایمان پدری مهربان بودی، زمانی که تدبیر امورشان به دست تو افتاد پس تو به دوش کشیدی، آنچه آنان از آن ناتوان شدند و حفظ کردی آنچه را آنها تباه کردند و رعایت کردی آنچه را آنها فرو گذاردند و دامن همّت به کمر زدی زمانی که ترسیدند و برتر شدی وقتی آزمند شدند و صبر کردی آنگاه که صبر نکردند، بر کافران عذابی ریزان بودی و شدید و خشمگین و برای مؤمنان باران رحمت و نعمت فراوان و دانش بیپایان بودی.
لمْ تُفْلَلْ حُجَّتُكَ، وَلَمْ يَزِغْ قَلْبُكَ، وَلَمْ تَضْعُفْ بَصِيرَتُكَ، وَلَمْ تَجْبُنْ نَفْسُكَ، كُنْتَ كَالْجَبَلِ لَاتُحَرِّكُهُ الْعَواصِفُ، وَلَا تُزِيلُهُ الْقَواصِفُ، كُنْتَ كَما قالَ رَسُولُ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ قَوِيّاً فِي بَدَنِكَ، مُتَواضِعاً فِي نَفْسِكَ، عَظِيماً عِنْدَ اللّهِ، كَبِيراً فِي الْأَرْضِ، جَلِيلاً فِي السَّماءِ.
دلیلت کند نشد، دلت منحرف نگشت، بصیرتت به ناتوانی ننشست، وجودت نترسید، مانند کوه بودی که تندبادها حرکتش ندهد و شکنندهها از جا برش ندارد، آنچنان بودی که رسول خدا (درود خدا بر او و خاندانش باد) فرمود: نیرومند در بدن، فروتن پیش خود، عظیم نزد خدا، بزرگ در زمین، با عظمت در آسمان.
#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
پاسخ صریح مقام معظم رهبری به زمزمههای شیطانی سکولارها
کسانی باز زمزمه این رو شروع کرده اند که اسلام از سیاست جداست.
اما این در حالی است که نقطه اوج حرکت نبوی، تشکیل حکومت بود.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای اهل حرم میر و علمدار میآید....
#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
4_5832519601753165222.mp3
9.66M
🎙بشنوید|| صوت کامل بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید مبعث(۱۴۰۰/۱۲/۱۰)
📥 khl.ink/f/49676
#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
درس اخلاق استاد فیاضی(دامت برکاته)
🔶 زمان: چهارشنبه ١۴٠٠/١٢/١١، بعد از نماز مغرب و عشا
🔶 مکان: دفتر مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) در قم، حسینیه امام خمینی (ره)
(با رعایت دستورالعملهای بهداشتی)
#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
تطهیر پهلوی در شبکه افق! در برنامه هاشور #خسرو_معتضد را آوردهاند؛ معتضد که چهرهای وابسته به دربا
خیانتکاران پارسی_انگلیسی و گذری بر کارنامه سیاسی اردشیر جی ریپورتر
به بهانه اظهارات تحریفآمیز خسرو معتضد در شبکه افق
[صفحه ۱ از ۵]
#اختصاصیروزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اشاره
برنامهی #هاشور شبکهی افق در 5 اسفند، میزبان #خسرو_معتضد بود. در لابلای مطالب گفتهشده در این برنامه حرفهایی زده شد که محل تأملند. یکی از آنها، تمجید میهمان برنامه از شخصیت #اردشیر_ریپورتر در کنار بیان برخی معایب و مفاسد پسرش #شاپور_ریپورتر بود. معتضد از اردشیر با عنوان «خبرنگار رویترز» در دوران مشروطه و فردی «نیکوکار» یاد کرد و این پدر و فرزند را از زرتشتیان هندی دانست که البته پسر، شخصیتی قالتاق و نوکر انگلیس بوده است.
برای آشنایی با #اردشیر_ریپورتر و خدمات(!) او، خوب است نگاهی به کارنامهی وی بیندازیم.
او یکی از #پارسیان_هند است که در سال 1311 ه.ق (پاییز 1893م) با مأموریت سازماندهی نیروهای همسو با سیاست استعماری انگلستان در ایران، پا به ایران گذاشت. پیش از او، یکی دیگر از پارسیان، به نام #مانکجی_هاتریا این مأموریت را بر عهده داشت که در رمضان 1307 ه.ق (اردیبهشت 1269ش، فوریه 1890م) در تهران درگذشت. مانکجی که در جوانی، در ارتش استعماری #بریتانیا در هند به صندوقداری و نیز جاسوسی مشغول بود، در مدت اقامت خود در ایران، در پوشش رسیدگی به امور زرتشتیان ایران، و با اسامی مختلف، به #جاسوسی، و شناسایی و برقراری ارتباط با فعالان غربگرا (از جمله میرزا حسین خان سپهسالار، فتحعلی آخوندزاده، جلالالدوله، یوسف مستشارالدوله و میرزا ابراهیم فرزند میرزا ابوالحسن ایلچی) پرداخت. او همچنین با اعضای فرقهی ضالهی #بهائیت (ابوالفضل گلپایگانی و میرزا عزیزالله) ارتباط گرفت و از جمله آنان را به نگارش (و در واقع جعلِ) تاریخ بهائیت در راستای تحکیم این فرقه تشویق نمود.
او مدرسهای برای تحصیل زرتشتیان ایران تأسیس کرد، ولی از معلمان بهائی در آن مدرسه بهره جست؛ امری که ثمرهی آن را در دهههای بعد میتوان در گرایش جمع زیادی از زرتشتیان به بهائیت یافت.
از دیگر فعالیتهای او، برقراری روابط با برخی دراویش و صوفیه بود، چنان که از طرف آنان به «درویش فانی» ملقب شد. او علاوه بر نفوذ در عناصر حکومتی، تلاش داشت تا در میان روحانیون ایران و عتبات رفته و در پوشش یک زرتشتی با آنان ارتباط گیرد که در مواردی نیز توفیق یافت.
او حتی کوشید تا با خاتمالفقهاء شیخ مرتضی انصاری (ره) نیز تماس برقرار کند. او که حتی از بهکارگیری روان ادبیات فارسی بیبهره بود، تلاش داشت تا با معرفی خود و پارسیان هند به عنوان ایرانیان اصیل، نگرش باستانگرایانهی شوونیستی و سرهنویسی فارسی را در ایران رواج دهد و در این راستا، از زرتشتیان ایران استفادهی ابزاری نماید. [متأسفانه در سالیان اخیر برخی تلاش دارند تا این عنصر معلومالحال را به عنوان یک #نیکوکار و منجی زرتشتیان ایران معرفی کنند.]
اردشیر ریپورتر، در امتداد این کنشگری، و به گفتهی خود، «از طرف نایبالسلطنهی هند، و با مقام مستشاری سیاسی عازم طهران» شده، «و با استوارنامهی صادره از حکومت هند، به دربار ایران معرفی و در سفارت انگلیس در طهران» مشغول شد. او از آن پس «به استثنای ... مسافرتهای خارج»، «بقیهی عمر» خود را در ایران گذراند و «در جریانات سیاسی این کشور، نه به عنوان یک نفر ناظر، بلکه فعالانه شرکت» جست.
او تلاشی پیگیر در سازماندهی و هدایت پنهان شبکهی استعماری انگلیس در ایران به خرج داد. میرزا محمدحسین #فروغی (ذکاءالملک اول)- فرزند «محمدمهدی ارباب»ِ یهودیِ بابیشدهی بهظاهر مسلمان، تاجر مرتبط با هند بریتانیا- در 20 ذیالقعدهی 1322ق و در آستانهی مشروطه، در روزنامهی تربیت نوشت:
«اردشیر جی را که از جانب اکابر فارسیان هندوستان مأمور سرپرستی فارسیهای ایران بوده، ... «سالها»ست که بنده میشناسم و به تفصیل و تحقیق از مجاری امور او باخبرم. اولاً در هندوستان متولد شده نه در ایران، ثانیاً تحصیلکرده و فاضل و آگاه است و همهکس این مطلب را میداند. و گواهی امینتر از این نیست که جناب مستطاب اجلّ اکرم مشیرالملک وزیرمختار دولت علیهی ایران در پطرزبورغ در افتتاح مدرسهی مبارکهی علوم سیاسی اردشیرجی را یکی از معلمین این دارالعلم قرار دادند. مشیرالملک از جملهی فضلاء و اهل خبره میباشد، ناشی نیست که فریب بخورد. گذشته از فضل و دانش اردشیرجی، منِ بنده خود از مشرب و کار و مأموریت و خیال آن مرد کاملاً آگاهم و میدانم یک قدم برنداشته مگر به خیال ترقی مملکت ایران.»
#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
خیانتکاران پارسی_انگلیسی و گذری بر کارنامه سیاسی اردشیر جی ریپورتر
به بهانه اظهارات تحریفآمیز خسرو معتضد در شبکه افق
[صفحه ۲ از ۵]
#اختصاصیروزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
ریپورت در مدرسهی علوم سیاسی، معلم #تاریخ بود؛ همان مدرسهای که #محمدعلی_فروغی –فزند همان محمدحسین، و ذکاءالملک دوم- نیز در آن معلم تاریخ بود و در درس خود، ایران را آستین کتی میخواند که ناگزیر باید دست انگلستان در آن باشد تا حرکت کند، و «ولیالله نصر» معلم درس تشریح، در کلاس، ایران را به خزهی استخری تشبیه میکرد که بدون دیوار استخر که انگلیس باشد، ادامهی حیات نخواهد داد. و این مدرسه بعدها هستهی اولیهی دانشگاه تهران شد.
نوشتهی تملقآمیز فروغی دربارهی ریپورتر، پس از آن بود که در شعبان 1322 ق، در شمارهی 67-68 روزنامهی مظهریهی «بوشهر»، مقالهای تند به قلم متینالسلطنهی ثقفی بر ضد اردشیر ریپورتر منتشر شد. (و نویسنده بعدها (1333) و در حالی که سردبیر روزنامهی «عصر جدید» بود، توسط کمیتهی مجازات ترور شد.)
ثمرهی شبکهسازی اردشیر را میتوان در «انجمن مخفی»ای که در کتابخانهی ملی تهران شکل گرفت و سپس تجمع باغ سلیمان خان میکده در 12 ربیعالاول 1322 ه.ق (6 خرداد 1283 ه.ش) به روشنی مشاهده کرد؛ آنجا که مهمترین غربگرایان (اعم از ماسونها، بابیان ازلی، وابستگان سیاسی و فعالان شیفتهی تمدن غرب) در یک محفل گرد آمدند و دربارهی کنشگریهای سیاسی تبادل نظر کرده و تصمیمات گرفتند. و ریشهی بسیاری از حوادث سیاسی خرد و کلان آینده را به وضوح میتوان در مفاد مصوبات آن جلسه یافت؛ جلسهای که خود اردشیر نیز در آن حضور داشت.
از مهمترین مصوبات این نشست، عبارت بود از: «دامنزدن به «آتش اختلاف» میان دو «پیروان عینالدوله و طرفداران میرزا علیاصغر خان اتابک»، و تشویق «مخالفین عینالدوله» به «پایداری»، تشویق «اشخاص جاهطلب، به مخالفت با دولت و دستگاه فعلی»، برقراری ارتباط با «حوزهی علمیهی نجف» و گوشزد کردن «مفاسد دستگاه کنونی» به آنان، همراهکردن افراد «ناراضی» از میان «شاهزادگان و رجال دولت»، «همکاری» با برخی از «روحانیون متنفذ طهران» که «جسارت و شجاعت دارند، بدون اینکه از منظور ما آگاه شوند»، آمادهکردن «نظامنامهی اصلاحی که پس از موفقیت باید اجرا نمود»، «روشن کردن افراد مردم» و آگاه نمودن آنان از «مخاطرات و معایب حکومت استبدادی و منافع بسط قانون»، نگارش «مقالاتی چند از اوضاع ایران و مفاسد دستگاه حاکمه» و ارسال آنها «به جراید مهم دنیا»، تهیهی «دستگاه ژلاتین» و انتشار «شبنامههای مهیّج در میان مردم»، کسب «اطلاعات از دربار سلطنتی و حوزهی صدارت و سایر مقامات دولتی»، برقراری ارتباط با «آزادیخواهانِ مملکت و کسانی که در خارج هستند» و تشویق آنان به «همفکری با خود و قیام بر ضد ظالمین».
پس از این بود که ریپورتر، سفری به هند (1324 ه.ق) و سفری به اروپا (1325 ه.ق) داشت.
فروغی پدر، به مناسبت بازگشت اردشیرجی از سفر هندوستان، مقالهای پیرامون «خدمات» وی نوشت و ضمن ابراز خرسندی از ورود مجدد او به تهران، مرقوم داشت که باید «ایرانیان از دانش و تجربیات او استفاده ببرند»! و بلافاصله پس از بازگشت او از اروپا، اولین لژ رسمی فراماسونری در ایران- لژ بیداری ایران- تأسیس شد؛ و از قضا اردشیر در جلسات پنهانی اعضای لژ، نقش محوری داشت. این نقشآفرینی را میتوان در نوشتههای رمانگونه و رمزآمیز شیخ ابراهیم زنجانی- از اعضای اصلی لژ بیداری- دریافت؛ آنجا از از اردشیر، با اسم مستعار «مسیو کارنجی» و نیز «نورالانوار» و لقب «استاد» یاد میکند. در آن زمان حساس، همزمان با انعقاد پنهانی قرارداد 1907 میان انگلیس و روسیه تزاری، اردشیر تلاش دارد تا این جمع را از محفل شبهماسونی #جامع_آدمیت منشعب کند، چراکه آدمیت از تفاهم ملی در ایران حمایت نموده بود، در حالی که اقتضاء سیاست استعماری انگلیس، ایجاد آشوب و هرجومرج جهت زمینهسازی تحقق معاهدهی 1907 در ایران بود.
از همین رو، اردشیر، اعضای لژ را به ضرورت خشونت و ریختن خون توجه میدهد و میگوید: «فعلاً اصلاح این مملکت جز به ریختن خون ناپاک صدهزار مشرک مستبد ممکن نیست. و آن کس که قدم به میدان این جهاد و بذل نفس گذارد کیست؟!... آیا راهی برای بیداری قوم و تحریک خون ملت جز مقاومت با قول و تحریر و فعل و دادن نفوس و گذشتن از جوانان عزیز و اقدام بر همه قِسم قبول عسرت و مشقت و بلند کردن صدای حریت با صدای تفنگ و توپهای رعدآسا و بلند کردن عَلَم سرخرویی در این فضا و شناسانیدن راه حقطلبی بر اقویا و ضعفا با سلوک همان مسلک اقوام بیدار است؟!»
#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
خیانتکاران پارسی_انگلیسی و گذری بر کارنامه سیاسی اردشیر جی ریپورتر
به بهانه اظهارات تحریفآمیز خسرو معتضد در شبکه افق
[صفحه ۳ از ۵]
#اختصاصیروزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
به گزارش زنجانی، ریپورتر حتی آنگاه که پس از مراسم تحلیف محمدعلی شاه، با خرسندی اعضای لژ از سامانیافتن اوضاع در راستای «ترقی» و «طلوع کوکب سعادت ایران» مواجه میشود و نظریهی خود در ضرورت خشونت را تخطئهشده میبیند، میگوید: «فرزندان! هنوز شما باز به آن مراتب از تجربیات مطلع نیستید. من تا چیزی را از روی مأخذ و اساس صحیح ندانم، بهطور اطمینان آن را نمیگویم. شما چرا باید گول این ظواهر را بخورید؟ در طبیعت ظلم و استبداد و ترتیب سبعیت و لجاج و عناد، هزاران برهان عقلی و بینات نقلی و دعوات دینی اثر نمیکند.»
ریپورتر میافزاید: «ملوک و سلاطین نفسپرست و شهوتدوست» برای حفظ سلطهی خود از هیچ سالوسی رویگردان نیستند و حاضرند به هر مذهب و مسلکی درآیند؛ و نیز روحانیون ایران که اکثر آنها «لفظ دین اسلام» و شرع و قرآن را وسیلهی «منافع دنیویه» کردهاند.
او از توطئهی «روسها» برای کودتا و انحلال مجلس خبر میدهد! و جالب توجهْ آنکه پس از این گفتارها، موجی از ترور، ناامنی، شارلاتانیزم مطبوعاتی و آشوب در کشور ایجاد میشود و دولتهای مستعجل یکی پس از دیگری بر سر کار آمده و برکنار شده یا استعفا میکنند، ریاست مجلس نیز تاب مقابله با فشار آشوبطلبان را نمییابد و کنار میرود. و بالاخره در کمتر از هشت ماه از پیشبینیِ (!) اردشیر، مجلس در آستانهی پایان مسالمتآمیز دورهی اول خود، با درگیری و خون تعطیل میشود! و از قضا، در این برهه نیز کسانی چون #تقیزاده که در پی فرار از مهلکه بودند، به ریپورتر متوسل میشوند.
ریپورتر در دوران مشروطهی دوم نیز، از فعالیت بازنمیایستد؛ آنگاه که محمد مصدقالسلطنه (مصدق بعدی) از اعضای لژ بیداری، در کوران جنگ جهانی اول، رسالهای در باب الغاء کاپیتولاسیون نوشت، اردشیر به دیدن او رفته و گفت: «رسالهی شما در سفارت انگلیس مورد بررسی قرار گرفت و گفتند نویسنده تحت تأثیر تبلیغات آلمان قرار گرفته است و من برای رفع هرگونه سوء تفاهم گفتم که نویسنده را سالهاست که میشناسم و او کسی نیست که تحت تأثیر سیاست بیگانه درآید. چون تحصیلاتی کرده و اکنون به ایران آمده، خواسته است در این باب اظهار نظری نماید.» و اینگونه از سوءظن سفارت انگلیس به مصدق جلوگیری کرد.
ولی عموم کسانی که با او آشنا بودند، وی را به عنوان سرپرست زرتشتیان میشناختند؛ نقاب دروغینی که او نیز چون سلف خود- مانکجی هاتریا- بر چهره داشت تا مورد سوء ظن قرار نگیرد. این در حالی است که انجمن زرتشتیان تهران، در تیرماه 1297ش، در بیانیهای به رفتارهای او اعتراض نمود: «کسی را که پارسیان هندوستان در هر موقع به ایران میفرستند فقط و فقط وظیفهی او رسیدگی به حوائج زردشتیان ایران... است و نه چنان که جاهلان در سابق تعبیر میکردند رئیس و سرپرست؛ چه، پارسیان هندوستان که خود تربیت شده و متمدن هستند خوب میدانند که ما تبعهی ایرانیم و جز دولت ایران کسی را حق مداخله در حدود و حقوق ما نیست. یعنی دولت و رئیس و آقا و سرپرست ما فقط و فقط اعلیحضرت همایونی و دولت ایران و قانون مملکتی است. اما بدبختانه کثرت بیچارگی و جهالت ما و بیاطلاعی آنها فرصت به دست نمایندهی اخیر آنها، میستر اردشیر جی ایدلجی ریپورتر، داده... در ظرف 23-24 سال مدت مأموریت ایشان... در حدود و حقوق جماعت مداخله و حکومت نموده و بهواسطهی مداخلات غیر حقهی ایشان هر روز در میان جماعت، نفاق و دورنگی تولید میشود...»
این نارضایی تا بدانجا بود که به گفتهی «رشید شهمردان»، اردشیر ریپورتر و همراهان او چون ارباب کیخسرو، «از دست و زبانِ» رهبران دینی جامعهی زردشتی ایران «راحت نبودند و هر آن در پسِ پرده با پخش شبنامه و یا تشکیل مجالس» علیه آنان فعالیت کرده و «در پیشبردن مقاصدشان ... موانع ایجاد میکردند». و این تلاشها، دیدگاه عدهای از نخبگان را نسبت به او مشوه کرده بود.
او در این دوران، علاوه بر ارتباط با حضور رسمی در سفارت انگلیس، با سفرای کشورهایی چون آمریکا مرتبط بود، همچنان که ارتباط مستمر خود را نخبگان غربگرا در ایران نیز ادامه میداد.
اما شاید مهمترین اقدام اردشیر ریپورتر، طرحی بود که برای آیندهی ایران درانداخت. او- همآهنگ با چرچیل و وزارت مستعمرات و وزارت جنگ انگلیس- بر سر چگونگی استعمار ایران پس از جنگ جهانی اول، با وزارت خارجهی این کشور اختلاف داشت؛ طرح وزیر خارجه- لرد کُرزُن- اعمال قرارداد 1919 و استعمار کهنه در ایران بود، در حالی که ریپورتر خواهان استقرار #استعمار_نو در ایران بود. و در این راستا، به فراهمآوردن مقدمات نیز پرداخته بود.
#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
خیانتکاران پارسی_انگلیسی و گذری بر کارنامه سیاسی اردشیر جی ریپورتر
به بهانه اظهارات تحریفآمیز خسرو معتضد در شبکه افق
[صفحه ۴ از ۵]
#اختصاصیروزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
به گفتهی حبیبالله رشیدیان، او مدتها قبل به منزل عینالملک- از متنفذیون فرقهی بهائی و پدر امیرعباس هویدا- آمده و به او گفت:
«از شما خواهشمندم كه با محفل بهاييان به مشورت بنشينيد و از آنها بخواهيد تا صاحبمنصبي بلندقامت و خوشقيافه پيدا كنند و به شما معرفي نمايند و شما آن صاحبمنصب را با من آشنا كنيد. اما به دو شرط: اولاً اينكه آن صاحبمنصب نبايد صاحبمنصب ژاندارم باشد و حتماً بايد صاحبمنصب قزاق باشد. ثانياً شيعهی اثنيعشري نباشد.» و جملهی اخير را باز تكرار نموده، «براي بار دوم گفت كه آن صاحبمنصب نبايد شيعهی اثنيعشري خالص باشد».
«پس از آن ملاقات، عينالملك، رضاخان را با ارباب اردشير جي آشنا كرد و اردشير وسيلهی آشنايي رضاخان با فريزر ميشود و فريزر او را به ديگر انگليسيهاي دستاندركار كودتا چون هاوارد، اسمايس و گاردنر (كنسول انگليس در بوشهر) معرفي مينمايد.»
ریپورتر در اکتبر 1917 با رضا خان آشنا میشود. او ارتباط خود با رضا خان را چنین توصیف میکند: «مدتی صحبت کردم تا او هم به حرف آمد و با آنچه گفت برایم روشن شد که ... میتواند روزی ناجی کشورش باشد. ... پس از مدتی که چندان دراز نبود، حس اعتماد و دوستی دوجانبهای بین ما برقرار شد. او ترکی و روسی را تاحدی تکلم میکرد و به هر دو زبان به روانی فحش میداد! به زبانی ساده تاریخ و جغرافیا و اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران را برایش تشریح میکردم. ... من به تفصیل برایش شرح دادهام که طبقهی علماء و آخوندها و ملاها چگونه در گذشتهی نهچندان دور، آمادهی حتی وطنفروشی بودند. ... یازده سال تمام در میان عشایر و قبائل مختلفی که در محدودهی جغرافیایی ایران سکونت دارند، به سر برده بودم. آنچه را که دربارهی آنها از زبان و نژاد و مشتقات عشیرهای و سلسله مراتب و طبقهبندی ایلخانی و خانی و مناسبات خوب و بد آنها با یکدیگر و روابطشان با دول بیگانه میدانستم، با ذکر جزئیات و موبهمو برای رضا شاه گفتهام.»
سرانجام پس از تعلیمات دوساله، و پس از شکست طرح قرارداد 1919، طرح کودتا ریخته میشود. ریپورتر در مورد نقش خود در كودتاي 1299 مینویسد: «در اين مرحله به دستور وزارت جنگ (وينستون چرچيل) در لندن و نايبالسلطنهی هند، همكاري نزديك ژنرال آيرونسايد (فرمانده نيروهاي نظامي انگليس در خاورميانه) و من آغاز گرديد. من براي ... رضا خان ... اعتبار فراواني قائل بودم و سرانجام او را به آيرونسايد معرفي كردم.»
اردشیرجی ریپورتر، در وصیتنامهی خود که در سال 1309ش نوشته است، پرده از حضور مؤثر خود در دهههای حضورش در ایران بر میدارد: «امروزه پس از سپری شدن سیوهشت سال با وجدانی راحت میگویم که در تمام مراحل و مِنجمله نهضت مشروطیت و دوران استادی در مدرسهی سیاسی آنجا که در قوه داشتم در تحریک و تقویت روح ایراندوستی در ایرانیان کوشیدم. در این دوران با ایرانیانی دوست شدم که هریک بهنوبهی خود خادم ایران بودند مانند اتابک اعظم، ملکالمتکلمین، صنیعالدوله، مؤیدالدوله، سردار اسعد بختیاری، دهخدا، مشیرالدوله، ذکاءالملک، حکیمالملک، تقیزاده، سیفالسلطنه و شوکت امیر قائنات. ... در سال 1912 مأموریت یافتم که به جدال و مرافعه بین خوانین بختیاری و شیخ محمّره بر سر اینکه آیا شوشتر و دزفول باید در حیطهی قدرت بختیاریها باشد و یا شیخ، رسیدگی کنم. سرانجام با مذاکره با شیخ از یکطرف و سردار جنگ ایلخانی بختیاری از سوی دیگر، موافقتنامهای تنظیم شد و بنا به اصرار و خواهش طرفین امضاءکننده در کنسولگری و دفتر نمایندهی سیاسی انگلیس در محمره و بوشهر درج و ثبت شد که رسمیت پیدا کند. ... خوب به یاد دارم که روزی دوست مشفقم حسینقلی خان نواب که حزب ملیّون را رهبری میکرد با یأسی فراوان به من گفت: «اردشیر جی، من حزب را رها خواهم کرد زیرا همان کسانی که به وطنپرستی آنها ایمان داشتم در جلسات علنی دم از وطن و آزادی میزنند و بعداً به طور محرمانه و یکیک از من میپرسند که راهنمایی و نظر سفارت را برای مذاکرات بعدی به آنها بگویم!»..»
#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
خیانتکاران پارسی_انگلیسی و گذری بر کارنامه سیاسی اردشیر جی ریپورتر
به بهانه اظهارات تحریفآمیز خسرو معتضد در شبکه افق
[صفحه ۵ از ۵]
#اختصاصیروزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
آنگاه که مرگ ریپورتر فرارسید، خلاصهای از #خدمات و نیکوکاریهای او چنین برشمردند:
«... اردشیرجی مدت چهل سال تا پایان زندگی مصدر خدمات بسیار مهمی در ایران... بود. دورهی زندگی فرزانه اردشیرجی در ایران... دورهی انقلاب و تجدد و مشروطهخواهی بود و رویهی خدمت و فعالیت نیز مختلف. نسل جوان جویای ترقی و نام و شهرت و هرچیز، مغربزمین را نمونهی پیشرفت میدانستند. بنابراین در بیدار کردن احساسات ایرانیپرستی و آزادی و احیای سنن و شعائر ملی و تذکر مفاخر باستانی بین نسل جوان و رجال متجدد مساعی جمیله ابراز میداشت و یکی از اعضای انجمن آزادیخواهان ایران بود. ... فرزانه اردشیرجی نهتنها بین رجال و درباریان و خاندان سلطنتی ایران طرف توجه و صاحب نفوذ بود، بلکه رجال سیاسی دولت انگلستان مقیم تهران نیز با نظر احترام به او مینگریستند و در امور خاورمیانه بهویژه ایران جویای نظرات و خیالات او میبودند. رجال معروف انگلیس مانند سر پرسی کاکس، سر دنیس راس، لرد لینگتن و غیره از دوستان صمیمی او بودند. کابینهی انگلستان او را به سِمت مشاور مخصوص سفارت خود در تهران منصوب و گذرنامهی خصوصی برایش صادر ساخت. فرزانه اردشیرجی با خانوادههای رجال بزرگ ایران آمدوشد داشت و مخصوصاً در بیدار کردن گروه زنان ایرانی و آشنا ساختن آنان به حقوق خود... کوشش خستگیناپذیر به عمل میآورد... خدمت اجتماعی او در پس پرده انجام میگرفت.
جویای نام و شهرت نبود. هر چند سال یکبار سفری به هند مینمود و پارسیان را از نتایج حاصله و روش کار خود باخبر میساخت و طرح فعالیتهای آینده را میریخت... فرزانه اردشیرجی با سران ایل بختیاری روابط صمیمانه داشت و آنها را به اعادهی مجد و جلال و فرّ و شکوه ایران باستان تهییج مینمود. کلیهی سفارتخانههای خارجه در تهران با نظر احترام به او مینگریستند.
رجال معتبر دولت ایران در امور سیاسی نیز فرزانه اردشیرجی را مشاور خود قرار میدادند، و بسیاری تربیت فرزندان خود را به سرپرستی او واگذار مینمودند و زمانی هم در مدرسهی علوم سیاسی تهران سِمت استادی را داشت. روزنامهی تایمس لندن او را به سِمت خبرنگار خود در ایران و خاورمیانه برگزیده بود. فرزانه اردشیرجی زبانهای کردی و لُری را نیز میدانست و بین آن ایلات صاحب نفوذ بود و طرف توجه و احترام همهی ایشان. دانشگاه السنهی آسیایی پتروگراد از او برای تدریس زبانهای آسیایی دعوت به عمل آورده بود ولی چون صاحب گذرنامهی خصوصی بود از پذیرفتن دعوت خودداری نمود. ...»(ظهور و سقوط پهلوی، ج۲، صص ۱۳۷_۱۳۸)
در پایان، سؤال این است: آیا با اینهمه، میتوان اردشیر را به عنوان یک #نیکوکار معرفی کرد؟ و آیا اگر چنین گفتاری در سیمای جمهوری اسلامی بیان شود، چگونه است؟ و به راستی #ملاک_خدمت_و_خیانت در ارزیابی رفتار یک شخصیت تاریخی چیست؟
[در نگارش این متن، از برخی نوشتجات آقایان شهبازی و حقانی استفادهی فراوانی شده و در موارد متعدد، عین عبارات نقل شده است.]
بعد التحریر
پرداختن به مقولات تاریخی در قالب مستند یا برنامههای ترکیبی و...، از نقاط مثبت در کارنامه شبکه انقلابی افق است که تا کنون گرههای ذهنی فراوانی را در ذهن مخاطب ایرانی باز کرده است و حتما آن خدمات در جای خود قابل تقدیر است اما تسامحگری در عرصه تاریخ، نتیجهاش مخدوش کردن حافظه تاریخی و مشارکت در پدیده شوم تحریف تاریخ و تطهیر پهلویهاست.
حتما و قطعا در مجموعههای انقلابی ارادهای برای ضریب دادن به تطهیر و تحریف وجود ندارد اما گاه از روی بیاطلاعی و گاه عملگرایی یا احیانا انفعال و روشنفکرمآبی، ممکن است در بدنه تصمیمگیران میانی یا تولیدکنندگان برنامههای تاریخی، خط تحریف و تطهیر در برخی برنامهها مشاهده شود که البته هرگز پذیرفتنی و قابل توجیه نیست و اگر (ولو یک مورد) اتفاق بیفتد حتما باید تدارک شود. چرا که رسانه ملی به عنوان متولی تولید ابر روایت مورد تایید جمهوری اسلامی، شناخته میشود و این جایگاه بیبدیل اقتضای احتیاط و دقت حداکثری دارد.
فراموش نکنیم که امثال ریپورترها از ایرانی بودن تنها نام و نژاد را واجد بودند و در حقیقت همه هویت و ماهیتشان در وابستگی و خدمت به دشمنان و بیگانگان تعریف میشد. او گرچه در ظاهر در زمره پارسیان هند و مدعی پیروی از آئين زردشتی بود اما به دین و آئین و وطن و نژادش را در قمار سرسپردگی به انگلیس باخته بود و صد البته فعالیت این سلسله منحوس از سرسپردگان و خیانتکاران پارسی_انگلیسی(!) از عصر پهلوی تاکنون در عرصه سیاست ایران هرگز متوقف نشده است؛ خطر #تقیزادههایجدید جدی است!
#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
1400.12.12 - دکتر منوچهر محمدي - تحليل سياسي - مسائل روسیه, اوکراين و مذاکرات.MP3
24.33M
تحلیل و بررسی جنگ روسیه و اوکراین و تحولات منطقه
✳️ دکتر منوچهر محمدی (استاد روابط بینالملل دانشگاه تهران و مدیر گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیره)
#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a05
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فراموش نکنیم اشک مادران شهید را....
#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a05
🔵روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر.
🔻نشانی کانال نخبگانی روزنه در پیام رسانها:
🔸ایتا:
https://eitaa.com/rozaneebefarda
🔹تلگرام:
https://t.me/rozaneebefarda
♦️در رساندن صدای حوزویان انقلابی در دوران #جهاد_تبیین، همراه هم باشیم.
مکتب امام، تجلی عملی و امتداد فقه سیاسی شیعه
نقدی بر اظهارات اخیر محلاتی و محقق داماد
[ص ۱ از ۳]
اختصاصی||جمال مومنیزاده
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
جناب محقق داماد چندی پیش، مرحوم حائری مؤسس حوزه را مخالف حوزه سیاسی دانست و خواستار بازگشت حوزه به جایگاه اصلی خود شد.
سروش محلاتی نیز که قبلا با پیوند سیاست و دین در صورت اجتماع جایگاه مرجعیت و رهبری سیاسی مخالفت کرده بود، در جلسه موسسه تنظیم و نشر آثار امام به اسم ابتکاری خواندن نظریه امام، حکمرانی فقیه را بدون هر گونه سابقه ای در تاریخ فقه دانست. اونظرات دیگری از امام را نیز برشمرد و بی سابقه دانست، تا حکمرانی فقیه را نیز در زمره آنها بخواند:
«افراد زیادی از سر ناآگاهی میگویند نظر امام درباره حکومت اسلامی دارای سابقه بوده و بسیاری از فقهاء آن را مطرح کردهاند و ابداعی از طرف ایشان نبوده است. گاهی گفته میشود بحث امام همان بحث مرحوم نراقی است.
درحالیکه مرحوم نراقی بحثی درباره حکومت اسلامی به طور کلی ندارد، او از ادله استفاده کرده و مساله ولایت را در موارد جزئی که در کلمات فقهاء دیگر هم عموما پذیرفته شده بود مطرح کرده است و اینکه فقیه در راس نظام سیاسی قرار میگیرد مورد اشاره ایشان نیست.»
اما آیا واقعا موسس حوزه، مخالف جایگاه سیاسی فقیه بودند و آیا امام در طرح نگاه حکمرانی فقیه در رأس یک نظام سیاسی، تنها بوده و پیش از ایشان فقیهی چنین نگفته است؟
در این خصوص، از سه فقیه بزرگ، پیش از طرح بحث ولایت فقیه توسط امام، یاد میکنیم.
شیخ عبدالکریم حائری(ره)
از تقریر آیت الله العظمی اراکی(ره) از درس مرحوم موسس، حاج شیخ عبدالکریم حائری، استفاده میشود:
بحث از اینکه اذن فقیه، شرط حکمرانیِ غیر فقیه است، متوقف بر این است که قبل از آن بپذیریم فقیه مستقلا، برای ریاست بر امت نصب شده است و گرنه اگر هیچ رئیسی برای عصر غیبت منصوب نشده باشد، رجوع به فقیه و اشتراط اذن او، بدون موضوع خواهد بود.
ایشان تصریح میکند ولایت استقلالی فقیه، به دو گونه قابل بحث است:
اول اینکه فقیه دارای اختیارات مطلق، فراتر از امور سیاسی و اجتماعی(حتی مسائل شخصی مردم و غیر مقید به مصلحت آنان)باشد.
دوم فقیه صرفا در حوزه مسائل سیاسی و رتق و فتق امور مردم دارای اختیار باشد و نه بیشتر. (به اقتضای سیاست و محدود به صلاح اجتماعی)
به تعبیر ایشان در خصوص مورد دوم: «إنّما الكلام في الأمور الراجعة إلى الرئاسة و الرتق و الفتق في أمور المملكة»(کتاب البیع، ج2، ص17)
در وجه دوم، فقیه به عنوان رئیس و مسئول اجرای احکام اسلام و رتق و فتق امور مسلمین و صاحب اختیارات شناخته میشود، البته قطعا برخی امتیازات ویژه معصوم(ولایت تصرف در اموال و انفس، اعم از مسائل سیاسی و غیر مقیّد به مصلحت) را ندارد.
معنای این سخن آن است که:
به اعتقاد مرحوم موسس حوزه، شیخ انصاری(ره) باید ولایت استقلالی (و لو محدود به امور مربوط به رتق و فتق امور اجتماعی) را بپذیرد، چرا که شیخ در مکاسب، ولایت فقیه، به معنای اشتراطِ اذن فقیه را پذیرفته است.(در انجام اموری که عرفا به عهده سلاطین است، باید از فقیه اذن گرفته شود، مثل تصرف در بیت المال)
حاج شیخ: «و أمّا إذا قصر الدليل عن إثبات المقام الأوّل فلا رئيس حتى يرجع إليه فيما من شأنه الرجوع إلى الرئيس»
شاید به همین دلیل است که شیخ انصاری در کتاب قضا، ولایت فقیه را به صراحت پذیرفته است: «قطع دست سارق با حکم فقیه واجب است.. حکم فقیه در خصومات، از فروع حکومت مطلقه و حجیت عامه اوست که در تعلیل حضرت آمده است»(القضاء و الشهادات،ص49)
در تایید سخن فوق، مرحوم موسوی خلخالی، شاگرد برجسته آیت الله خوئی، میفرماید:
آنچه در باب ولایت فقیه در عبارات بسیاری از علما مورد قبول قرار نگرفته،(از جمله شیخ انصاری که تعبیر دونه خرط القتاد درباره آن کرده اند)هیچ ربطی به ولایت زعامت و اداره جامعه ندارد، بلکه مقصود نفی ولایت، به عنوان یک امتیاز تشریفاتی در مورد معصوم است که فراتر از امور سیاسی اجتماعی و حتی در حوزه شخصی افراد و آن هم غیر مقید به مصلحت است. (ر.ک: الحاکمیه فی الاسلام،ص352 و 545 و 550)
این معنای وسیع و مطلق در عبارت موسس حوزه (و البته مکاسب شیخ انصاری)نیز آمده و از فقیه نفی شده است.(همان،ص 17و 18)
اگر درباره معصوم این اختلاف نظر وجود دارد که آیا معصوم، می تواند همانند ولایت هر فرد نسبت به فروش مالش یا طلاق همسرش و لو بدون رعایت مصلحت، در مال و جان دیگران تصرف نماید؟ این ولایت قطعا در فقیه وجود ندارد.
این ولایت یک امتیاز ویژه است که درباره معصومین، محل بحث است و در باب ولایت فقیه از فقها نفی میشود و البته دارای اهمیت هم نیست.
حال، سوال اینکه تعبیر عهدهداری و رتق و فتق امور جامعه در عبارت موسس حوزه، چه معنایی جز قرار گرفتن فقیه در رأس نظام سیاسی -صرف نظر از شکل اجرایی آن- دارد؟
@rozaneebefarda
مکتب امام، تجلی عملی و امتداد فقه سیاسی شیعه
[ص ۲ از ۳]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
به هرحال، حاج شیخ، همین اختیارات را یک بار از حیث دلالت روایات مورد بحث قرار دادهاند و بار دیگر از قبول اختیارات، از باب قدر متیقن بودن فقیه، سخن به میان آوردهاند. بنابراین دلالت یا نفی اختیارات فقیه، از طریق روایات، جدا از دلیل قدر متیقن است.
همچنین در کلمات فقها قدر متیقن، گاهی به معنای قدر متیقن بودن فقیه از روایات است و گاهی از باب دوران بین تعیین و تخییر است. (الحاکمیه فی الاسلام، ص۶۶۵)
آیت الله حائری(ره):
«نعم الرجوع إليه من باب أنّه القدر المتيقّن مطلب آخر غير إثبات المنصب له بالدليل» (کتاب البیع للاراکی، ج2، ص18)
در نهایت، بهترین دلیل بر نگاه موسس حوزه، صرف نظر از وجوه علمی و نظری در کتب اجتهادی، فتوای عملی ایشان است. موسس حوزه در استفتائی، تصرف پهلوی در اموال دولتی را نامشروع و اذن فقیه را برای کارمندان دولت، لازم قلمداد کردهاند.
اثبات اختیارات فقیه از باب قدر متیقن، در عبارات آیت الله خوئی(ره) نیز وجود دارد و با همین مبنا تمام قد از انقلاب اسلامی ایران حمایت کردند و خود در انتفاضه شعبانیه عراق به میدان مبارزه آمدند:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/8355
آیت الله العظمی گلپایگانی(ره)
ب) مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی، شاگرد مرحوم حائری، موسس حوزه، در دهه سی پیش از طرح مباحث ولایت فقیه امام خمینی(ره)، دقیقا در راستای سخن استاد خویش، همین تقسیم و دو حوزه اختیارات وسیع (شامل مسائل سیاسی و مسائل شخصی مردم، بدون قید مصلحت) و محدود (امور سیاسی اجتماعی) را ذکر، و فقط ولایت فقیه در محدوده دوم را میپذیرد:
«فعليه يحكم بثبوت الولاية للفقيه فيما يرتبط بسياسة الاجتماع، وادارة المجتمع، الا ما اخرجه الدليل مثل الجهاد للدعوة إلى الإسلام»
سوال: اداره جامعه، چه معنایی دارد؟
ایشان تا آنجا به این مسئله اطمینان دارد که اشکالات برخی، به روایات ولایت فقیه و اختصاص دادن وظیفه فقها به بیان احکام شرعی را، شبیه اشکالات مخالفان شیعه به ولایت امیرالمومنین(ع) میداند.
از این عبارات آیت الله گلپایگانی چه میفهمیم؟ ریاست و سیاست و عهده داری نظام امت تنها شایسته فقیهان است:
«فهم اللائقون بالوراثة منهم والنيابة عنهم، فيما يتعلق بهم، من الزعامة والسياسة، والولاية والرياسة..و تصدوا نظام الامة وتكون مجارى الامور بيدهم وتكامل الاجتماع منهم»(الهدایه الی من له الولایه)
امام خمینی(ره) نیز که شاگرد موسس حوزه بودهاند، دقیقا به همین شیوه بیان حاج شیخ، فرموده اند:
ولایت فقیه محدود به مسائل سیاسی و اجتماعی است و اطلاق آن در همین دایره است نه فراتر، یعنی جواز تصرف مطلق، در اموال و انفس زندگی شخصی افراد:
«فللفقيه العادل جميع ما للرسول و الأئمّة (عليهم السّلام)؛ ممّا يرجع إلى الحكومة و السياسة...» (كتاب البيع، 2/ 626 و ر.ک: الحاکمیه فی الاسلام، ص351)
این مقدار از اختیارات در همه حکومتها، اسلامی و غیر اسلامی وجود دارد و لازمه اداره جامع است.
کاشف الغطاء(ره)
ج) مرحوم علی کاشف الغطاء نیز در کتاب نور ساطع که در سال 1340 شمسی، پیش از طرح دروس ولایت فقیه امام، در نجف چاپ شده است، همین بیان را دارند:
ولایت دو معنای عام و خاصّ در کتب فقها دارد. ایشان در مورد معنای خاص ولایت، میفرماید:
«الولاية على تدبير شؤون المسلمين و السلطة و السلطنة على كل ما يتوقف عليه حفظ نظام العباد و رفع الظلم و دفع الفساد و هذا المقام يرجع لولايتهم على الأمور العامة فهي نظير ولاية الرئيس على رعيته»
آنچه در کتب فقهی از جمله مکاسب شیخ، نفی شده است، ولایت به معنای اعم است، یعنی ولایت تصرّف در اموال و انفس و بدون قید مصلحت، همچون تصرفات خود شخص که چنین قیدی ندارد. (ر.ک: النورالساطع، 1/374)
اما ولایت عامه و نفوذ حکم در موضوعات، مورد قبول اکثریت است. (ر.ک: جواهر،۳۶۰/۱۶)
که به بیان مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی در تعلیقه بر مکاسب (ارشاد الطالب) لازمه پذیرش حکم ابتدایی فقیه (غیر قضایی)، نفوذ حکم ابتدایی فقیه در وجوب اسقاط یک نظام فاسد است. (با اشاره تلویحی به حرکت امام خمینی و تایید آن)
مرحوم موسوی خلخالی در الحاکمیه فی الاسلام (ص 545 تا 550 و 351)، نیز همین مطلب را به روشنی تبیین کرده و فرموده اند متاسفانه محل بحث در موضوع "ولایت تصرف در اموال و انفس" با "ولایت زعامت و حکومت" برای بسیاری مشتبه شده است.
شاهد این اشتباه در یادداشت اخیر جناب محقق داماد نیز بودیم که گمان کرده است فقها با روایت مقبوله درصدد اثبات ولایت بر اموال و انفس هستند.
نتیجه این اشتباه شایع، این شده است که حتی عده ای از مدرسین حوزوی با تکیه بر فهم نادرست عبارات، از نظر علمی با مساله ولایت فقیه مخالفت میکنند.
#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
مکتب امام، تجلی عملی و امتداد فقه سیاسی شیعه
نقدی بر محقق داماد و سروش محلاتی
[ص ۳ از ۳]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
یا عده ای از روحانیون غربگرا در رسانه ها و تلویزیون با سوء استفاده از این ابهامات، گفتند:
امام بخاطر ضرورت از قم به تهران رفتند و گرنه حوزه نباید در سیاست دخالت کند! در غیر حالت اضطرار ولی فقیه باید در قم و صرفا ناظر و ناصح باشد! امام با سکولاریسم مطلق مخالف بود نه سپردن امورات کشور به دیگران و نظارت بر کار ایشان!
به هر روی، به بیان مرحوم آیت الله موسوی خلخالی:
اساسا عبارت معروف «کل ما کان للنبی و الامام فهو للفقیه الا ما اخرجه الدلیل» شامل زعامت مستقلِ فقیه نیز هست و اگر فقیهی فقط بحث اشتراط اذن فقیه برای سلطان را به صراحت مطرح کرده، از جهت عدم امکان تحقق نظام سیاسی به زعامت خود فقیه در آن زمان بوده، لذا نقش فقیه در ذیل حکومتهای موجود را مورد بررسی قرار داده است.
عبارت مرحوم نراقی نیز به همین شکل، شامل ولایت زعامت است. (همان، ص644)
با همین بیان سخن امام در کتاب کشف الاسرار نیز قابل درک است. تکلیف فقیه در زمان سیطره سلاطین ظالم و زمان امکان برقراری حکومت دینی، یکسان نیست. لذا استنتاج جناب محلاتی که امام در کشف الاسرار اعتقادی به حکمرانی فقها نداشته است قابل اثبات نیست.
با توضیحی که در خصوص عبارات علمای اعلام پیش از امام گذشت، ناصواب بودن ادعای جناب محلاتی که قبل از امام، طرح زعامت فقیه و قرار گرفتنش در رأس نظام سیاسی در کتب فقهی مطرح نبوده است، روشن گشت.
سخن پایانی
🔹 نسبت های نادرستی، به امام توسط جناب سروش محلاتی داده شده است. از جمله اینکه قاعده لاحرج، مجوز پذیرش ولایت کفار است و هیچ فقیهی پیش از امام، قرار گرفتن فقیه در راس حکومت را مطرح نکرده است و این نظر امام، منحصر به فرد است.
این ادعا از سوی کسی مطرح میشود که عبارات علمی را زیر و رو میکند تا مطلبی در نقد ولایت فقیه و نظام فعلی بیاید. او ولایت فقیه را از زبان شهید مطهری انحراف از اسلام خوانده و به گفته خودش در نظرات فقهی آیت الله حائری -که هیچ اشاره ای به انتخابات و جمهوریت در آن نیست- به دنبال مبنایی فقهی برای تاسیس نظامی قابل قبول توسط دولتهای سکولار جهان است.
آیا ممکن است هدف از تنها نشان دادن امام در طرح حکمرانی فقیه در رأس نظام سیاسی -گرچه در پوشش ابتکاری بودن و با نام مکتب ویژه امام- زمینهچینی برای بدبینی جامعه و هجمه علیه نظریه امام و عبور از آن باشد؟
🔹 احتمالا خواننده این سطور، با توجه به تحریفات و توهینهای جناب محلاتی که در این یادداشت گذشت، با این سوالات مواجه شده باشد:
چرا تولیت حرم امام ازچنین شخصی در 16 دی، دعوت به عمل میآورد تا به امام خمینی نسبت دهد ایشان از باب قاعده نفی حرج، پذیرش سلطه کفار را در صورت کمترین مشقتی پذیرفتهاند و بلکه در باب جهاد نیز قاعده لاحرج جاری است! او این نسبت را چندی قبل به آیت الله صافی هم داده بود و واکنش درخوری دیده نشد.
گرچه محلاتی در حدی نیست که بزرگان پاسخ مهملات او را بدهند که چه بسا خود او نیز مشتاق این موضوع و دیده شدن است، ولی چرا برخی از طلاب فاضل یا اساتید محترم حوزوی، به سخنان ایراد شده محلاتی در ۱۶ دی ۱۴۰۰ در حرم امام، واکنشی نشان ندادند؟
و چرا مجددا در ۲۷ بهمن با دعوت موسسه تنظیم و نشر، اين شخص، مكتب امام را تحريف میکند و سخنانش در رسانه ها منعکس میشود، ولی شاهد عکس العمل مناسب نیستیم؟
آیا ممکن است در سپردن تبیین مکتب امام به جناب محلاتی، غفلتی رخ داده باشد؟ آقایان تحریفهای مکرر از جمله تحریف جناب محلاتي در 16 دی ماه، را شنیدند که تجویز، بلکه وجوب پذيرش سلطه و ولایت كفار را به امام نسبت میدهد و باز در بهمن ماه او را براي تبيين مكتب امام دعوت نمودند؟
آيا متوليان امر، اين نسبتها را پذیرفتهاند و همچنان خود را مروّج و حافظ مکتب امام میدانند یا مخالفند، ولی به دلایل سیاسی سکوت پیشه کرده و اجازه میدهند امام، مظلومانه مورد تحریف قرارگیرد؟
#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید|| تجزیه و تحلیل مذاکرات هستهای (خسارتی دیگر) توسط جناب حجتالاسلام والمسلمین دکتر #سیدمحمود_نبویان_ 1400/12/13
#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053