eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
دیدگاه پیرامون 🔻🔻🔻 🔹از سوی دیگر از زمان تاکنون تبلیغ کردند که قابل اجرا نیست. 🔹 و در دروغ گفتن و فریب‌دادن ماهرند و ما در فریب‌خوردن! 🔸حتی این مطلب را هم به صراحت گفتند که اسلام برای ، ناقص است. مگر حکومت بنی‌العباس پانصد سال طول نکشید؟! 🔹در محضر بهجت، ج۱، ص۱۱۷. @rozaneebefarda
تبلیغ دین؛ چالش ها و فرصت ها 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 با نزدیک شدن به ایام ماه مبارک ٬ طیف وسیعی از طلاب با مسئله ٬ مواجه می شوند. عرصه تبلیغ دین در دوره کنونی٬ با چالش هایی جدی مواجه است که نیازمند تأملات جدی است. ۱) کجا تبلیغ می روی؟! نخستین مسئله برای یک روحانی٬ محل تبلیغ است. جایی که قرار است یک ماه (یک دوازدهم از عمر سالیانه اش را) در آنجا سر کند و طبعا طبق محیط و اقتضائات مخاطبان٬ برای شان از معارف دینی سخن بگوید. فعلا به دلیل تشتت متولیان امر تبلیغ٬ عدم برنامه ریزی دقیق مبلغین و میزبانان٬ و هزار و یک متغیر دیگر٬ مبلغ نمی داند تبلیغ خواهد کرد و همین خود سرمنشا مشکلات متعددی است. ۲) چند می گیری تبلیغ بروی؟! موضوع بعدی٬ و یا است! صد البته هنوز هم چون همیشه تاریخ٬ واقعا طلاب و روحانیون به صورت حداکثری٬ نگاه شغلی به مسئله تبلیغ دین ندارند اما بالاخره این مقوله با مسئله روحانیون گره خورده و لذا چالش های آن به زندگی طلاب سرایت خواهد کرد. اکنون مبلغین به نوعی در میانه دو لبه قیچی قرار گرفته اند! مردم که روزگاری فرایند تعریف شده ای در مواجهه با این مقوله داشتند٬ فکر می کنند ٬ روحانیون را تامین می کنند و بعضا نگاه کارکردگرایانه شبه کارمندی به مبلغ دارند و از آن سو نهادها و تشکل های تبلیغی نیز علی رغم استفاده از ظرفیت تبلیغی مبلغین٬ انتظار دارند مردم همچنان مبلغ را تامین کنند و لذا نوعا زیربار تعهد مالی در این باب نمی روند! واقع شدن مبلغین در موقعیت ٬ خستگی را بر تن آنان باقی می گذارد. ۳) کدام دین را تبلیغ کنیم؟! دین مبین است و برای انسان (از گهواره تا گور) حرف دارد اما سخن آن است که کدام بعد دین در اولویت تبلیغی قرار می گیرد؟! رحیم تبلیغ دین را در تبیین برخی ظواهر شریعت و نهایتا اقامه بعضی محدود می کنند و از جنبه های اجتماعی و سیاسی و اخلاقی و اعتقادی غافل می شوند. برخی دیگر٬ در پاسخ به شبهات جدید دینی مستغرق می شوند. بعضی ابعاد سیاسی و اجتماعی دین را مقدم می شمارند و خلاصه آنکه مخاطب ها و مبلغین دقیقا تکلیف خود را نمی دانند که چه چیز و تا چه اندازه باید در اولویت تبلیغی قرار گیرد. روزنه دریچه ای به تاریخ٬ سیاست و اندیشه دینی معاصر👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥امام خمینی: ماها هیچ حقی نداریم! ما باید برای شما [ ] خدمت کنیم. : فعلی دقیقا چه خدمتی به مردم میکنند؟! روزنه را به دوستان معرفی کنید 👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda
! رئیس جمهور آمریکا رسما از برجام خارج شد! رئیس جمهور ایران حرف خاصی نداشت و سرنوشت برجام را بر گره زد! دولت اعتدال شجاعت پذیرش ندارد! https://eitaa.com/rozaneebefarda
مومیایی کردن جنازه با موم @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 مقام معظم رهبری: «گفتيم به آمريكا اعتماد نكنيد، به لبخند او فريب نخوريد، به وعده‌ي نقد كه مي‌دهد اعتماد نكنيد، وقتي خرش از پل گذشت، برمي‌گردد و به ريش شما ميخندد! اينقدر اينها وقيحند.» در تحلیل ماجرای مرگ برجام٬ نکاتی قابل ذکر است؛ 1. یقینا ژست‌های جگرسوختگی اروپایی‌ها بخشی از سناریوی فریب خروج آمریکا از برجام است که به گربه‌نره داستان واگذار شده است تا ایران را کماکان هم متعهد به برجام نگهدارد و هم طناب نجات از سیاه‌چاله‌ی تحریم‌های جدید آمریکا به دست اروپا باقی بماند و با شل‌کن سفت‌کن بتواند در ادامه نیز امتیازات آمریکایی‌اروپایی دیگری نیز از ایران بگیرند. 2. دولت و حامیان آن باید به‌وضوح به مردم ایران پاسخ دهند که نتیجه‌ی دیپلماسی لبخد و مذاکرات برد برد و تضمین کری به‌کجا رسیده است؟ 3. با توجه به اظهارات دیشب آقای روحانی در مورد عدم پایبندی آمریکا به برجام حتی قبل از خروجش از آن، چرا شکایتی از سوی دولت حقوقدان مطرح نشد و اعتراضی رسمی صورت نگرفته است؟ 4. چرا دولت مذاکره و گفت‌وگو، با علم به خروج آمریکا و اعلان روز تصمیم‌گیری از سوی ترامپ، مذاکرات خود با طرف‌های اروپایی را از دوهفته پیش آغاز نکرد و حالا به فکر متقاعد کردن [و شدن] افتاده است؟ 5. چرا مدعیان دیپلماسی لبخد و باادب دولت، همان‌گونه که قدم‌زنان با کدخدا به برجام وارد شده بودند او را در هنگام خروج همراهی نکردند ـ حالا منافع کشور به‌کنار ـ آیا این عدم همراهی دور از نزاکت نیست؟ 6. حتی اگر ادعای دولت، در مورد وجود تحریم‌ها، قبل از خروج آمریکا از برجام صحیح باشد باید مشخص گردد که منظور از مذاکرات برد برد دولت اعتدال چه‌بوده و برد ایران از مزاکره با آمریکا در زمان اجرای برجام چیست؟ 7. باید بدانیم که هرگز اروپا نمی‌تواند دایه‌ی مهربانتر از مادر باشد که اگر چنین بود از خروج آمریکا جلوگیری می‌کرد. 8. آنچه مشخص است به‌دلیل وضع تحریم‌های ثانویه از سوی آمریکا، ادامه برجام با 5 کشور دیگر حتماً موجب تحریم طرف‌های اروپایی برجام خواهد شد و هیچ‌گاه اروپای مطیع، عطای آمریکا را به لقای ایران نخواهد بخشید و خود را زیر بار چنین تحریم‌هایی قرار نمی‌دهد. 9. به‌هرحال ادامه دادن برجام بدون آمریکا مصداق بارز « کمثل الحمار یحمل اسفارا …» است و ممکن است ایران را حتی از کمترین فایده برجام یعنی بی‌اعتمادی به دنیای استکبار نیز محروم کند. 10. یقینا گریه و زاری بر جسد بی‌جان برجامی که حتی زنده آن دردی از ملت ایران دوا نکرد، بسیار بهتر از مومیایی کردن آن با موم اروپایی‌ها‌ست که منتظر رسیدن خرش به انتهای پل هستند تا هم به ریش سوخته ما بخندد و هم با کوچک‌ترین جرقه باقی‌انده آن را به آتش بکشد. داود امیری https://eitaa.com/rozaneebefarda
تذکرات برجامی آیت الله علوی گرگانی 🔻🔻🔻 🔷تأکید حضرت آیت الله علوی گرگانی بر غیر قابل اعتماد بودن اروپا و تکیه بر نخبگان جوان و مدیریت صحیح و صادرات غیر نفتی آیت الله علوی گرگانی در دیدار با وزیر کشور٬ با قرائت آیه شریفه « و لا ترکنوا الی الذین ظلموا فتمسکم النار» فرمودند:امید است این دیدارها برای ملت مفید باشد و بتوانیم با همیاری همدیگر مشکلات کشور را حل شود. همه وزار زحمت میکشند لکن هدف واقعی ما آن است که مملکت بر پای خود بایستد و تکیه به خارج نداشته باشیم. ⚪️ایشان با اشاره به نامگذاری سال جدید به سال حمایت از کالای ایرانی فرمودند: هدف از این شعارهم ایجاد اعتماد و خودباوری به خود است و همانگونه که رهبر معظم انقلاب هم فرمودند حتی به اروپا هم نباید اعتماد کرد. اروپاییها عروسک خیمه شب بازی هستند که در وسط میدان می باشند. همین اروپا هم که میگویند ما با شما هستیم بازهم با آمریکاییها همکاری میکنند. چون همه وابسته به هم هستند و ریشه آنها آمریکایی است و مراقب همدیگر هستند.ما باید خودباوری و اعتماد به خود داشته باشیم و سعی کنیم ملت را از خود راضی نگه داریم. 🔵آن مرجع عالیقدر با اشاره به مشکلات اقتصادی اخیر بیان داشتند: حوادث اخیر دو جنبه دارد یک جنبه آن خارجی است و ناشی از محاصره اقتصادی است که راهکار خاص خود را دارد ولی جنبه دیگر آن داخلی است که به مدیریت مسئولین مربوط می شود و باید درشرایط فعلی جلوی اسراف در هزینه بیت المال گرفته شود. با توجه به مشکلات بودجه ای کشور نباید هزینه های حواشی زیاد همانند همایشها و سفرهای غیر ضرور زیاد باشد و مدیریت صحیح باشد و اگر هم در جایی نیاز است به مقدار ضرورت اکتفا شود تا بیهوده پولی خرج نشود. 🔶معظم له با اشاره به خباثت برخی کشورها اضافه کردند: عربستان با کمک آمریکا بنا دارد از طریق قیمت نفت ملت را در فشار قرار دهد لذا ما باید با اعتماد به جوانان و سرمایه های ملی اتکای خود را به نفت کاهش دهیم و صادرات غیر نفتی را افزایش دهیم. 🔴ایشان با بیان اهمیت نقش جوانان و نخبگان در جامعه فرمودند: باید از نیروی آنها استفاده کنیم و بها به جوانان نخبه داده شود تا آنها دلگرم شوند چرا که آنها سرمایه های واقعی مملکت ما هستند. ❇️ایشان در پایان با اشاره به آیه شریفه گفتند: این آیه بیان گر آن است که اگر به کفار اعتماد کنیم ما را به سمت گرفتاری و آتش می کشانند و مسائلی همچون فعالیتهای هسته ای و موشکی بهانه است. آنها قصد دارند استقلال مملکت را سلب کنند و با اسلام و دین مبارزه کنند. ۹۷.۰۲.۱۹ @rozaneebefarda
خبر تلخ و تکانده بود؛ طلبه ای دیگر٬ بدون مورد تعرض قرار گرفته بود. چند روز بعد٬ خون پاک مرحوم با خون سیدالشهدا درآمیخت و در دل محرم به شهادت رسید. شهادتی مظلومانه و غریبانه٬ در ! در پس این حادثه تلخ٬ پرسش هایی بی پاسخ مانده است؛ ۱) این قبیل حمله به طلاب مظلوم و بی پناه که فارغ از هرگونه حفاظتی در دل جامعه روزگار می گذرانند٬ با چه انگیزه ای انجام می شود؟ آیا ٬ تقاص ناکارآمدی در اداره کشور را پس می دهد؟ یا آنکه مسئله پیچیده تر است و دشمن در پی تقابل سازی / است و ناکارآمدی دولت روحانی تنها زمینه را برای این پروژه فراهم کرده است؟! ۲) چرا دولتی که چند شعار و را با ٬ تحمل نمی کند و طلاب منتقدش را و می زند٬ در این موارد خود را کنار کشیده و است؟ آیا روحانیت قرار است شوند؟! ۳) نهادهای امنیتی و قضایی که جای خود دارند٬ اما از تعجب می کنیم که عکس العملی ندارند و کاملا عادی با این اتفاق ها برخورد می کنند. به راستی اگر یکی از این حملات متوجه یک آخوند سیلیبریتی یا صاحب منصب شود باز هم همین رویه را شاهد خواهیم بود یا زمین و زمان را بهم می دوزند برای برخورد و چاره جویی؟! ۴) برخی تشکل ها و چهره های مدعی روحانیت٬ هم جز سکوت و بی تفاوتی چیزی بروز نداده اند. خون طلاب بر زمین ریخته اما آقایان پرمدعا که پیش تر هم زیر تابوت هیچ شهیدی را نگرفته بودند مبادا که دامن به سیاست آلوده کنند٬ اینبار کارنامه شرم آورتری از خود نشان دادند و ثابت کردند که شعار حمایت از حوزویان و روحانیان٬ واقعیت نداشته و متاسفانه آنان به طلاب نگاهی ابزاری دارند. پناه بر خدا از اوضاع اسف بار این روزها.... کاش دستی از غیب برآید و کاری بکند... @rozaneebefarda
قلم به مزد دوزیست و آواره درنگی در گاه نوشت های محسن حسام مظاهری محسن حسام مظاهری جوان پرشور اصفهانی است که جامعه شناسی خوانده و گاه و بی گاه مطالبی در نقد می نگارد. او با نقد شروع کرد٬ به آئین های عزاداری سیدالشهدا ع شمشیر کشید٬ هنگام دولت نهم در مدار قرار گرفت و با بودجه دولتی مناسب٬ نشریه را راه انداخت. در سال ۸۸ با اهالی ۸۸ هم پیاله شد و تا وقتی که شکست فتنه گران مسجل نشده بود٬ از همراهی با آنان کوتاه نیامد. همزمان با تیم زائری در زمره قرار داشت و در پوشش یک مجموعه های سرچشمه و ٬ کلان پروژه هایی را با بودجه شهرداری به دست گرفت! پیشتر در مخالفت با پیاده روی اربعین و مراسم معنوی شیرخوارگان حسینی و... مطلب می نوشت و اکنون او مدتی است که علیه حجاب اسلامی و لباس روحانیت شمشیر کشیده است. او در تمام این سالها یک پایش در حوزه های علمیه و پایگاه های بچه حزب اللهی ها بود و پای دیگرش در محافل روشنفکران عرفی٬ این دوزیستی اگرچه روزگاری موجب اعتماد هر دو دسته به امثال مظاهری می بود اما به مرور از امثال او شخصیت های مذبذب و به نمایش گذاشت که در مصاحبت شان اخلاص و صداقت نیست و تنها به جمع آوری فکت برای یادداشت های شبه روشنفکری خویش می گردند و بعد از یک دوره ٬ خیلی نرم بر کرسی تکیه می زنند و برای زمین و زمان نسخه می پیچند و هر که و هرچه را که می خواهند تخطئه می کنند. زائری ها و مظاهری ها و دهباشی ها مصداق بارز نویسندگان و گویندگان و کاملا اند که زندگانی شان بدون پروژه های دولتی و حاکمیتی نمی گذرد و به دلیل وابستگی مالی و سیاسی شان٬ خط قرمزها برای شان کمرنگ تر از باقی نویسندگان است. این طیف تلاش دارد راه احسان نراقی را ادامه دهد که مشاور اعظم شاه و دربار بود اما در بیرون ژست استقلال و نقد می گرفت! اینان همچنان بدشان نمی آید که ادامه باشند لذا هر از گاهی لگدی به شریعت و شعائر می زنند و البته خود بهتر می دانند که در دغدغه مندی و هنر و تفکر هنوز و همچنان به گرد پای مرادشان نمی رسند و در حد همان باقی مانده اند! شاید مشکل از پول است که است! از مهدی خزعلی و محمد امجد گرفته تا دهباشی و مظاهری و زائری تا زیباکلام و مخمل باف و ده ها نفر دیگر. اصولا وقتی افرادی با زد و بند و رابطه و بدون واجدیت صلاحیت از مواهب مادی و معنوی حاکمیت و دولت برخوردار می شوند و می کنند٬ باید منتظر باشیم که این رشد کاذب به توهم کاذب بدل شود و اینان خود را صاحب ایده و فکر بپندارند حال آنکه این طیف هرگز در محافل آکادمیک جایگاهی ندارند و جدی گرفته نمی شوند و همین مواجهه بر عقده های روحی شان می افزاید و بیشتر علیه مقدسات شمشیر می کشند و به ساختار شکنی رو می آورند! این جماعت کیس های مهمی هستند که سیاست های غلط حمایتی جمهوری اسلامی در عرصه فرهنگی و علمی را به اثبات رسانند. به نظر می رسد وقت بازنگری جدی در قطع حمایت های مالی و معنوی از این طیف رسیده است تا آنگاه ببینیم ادعای استقلال شان تا چه پایه با واقعیت سازگار است. ۹۷-۶-۳۰ @rozaneebefarda
بازتاب/۱ رضایی: آنجا که گفته شاید مشکل از پول جمهوری‌اسلامی است که اپوزیسیون پرور است، باید گفت مشکل از تفکری است که اهل تبر ابراهیمی نیست تا بت‌شکن باشد. وقتی کاخ‌ها رو به بهانه حفظ میراث‌فرهنگی نگه داشتند، هوس کاخ نشینی و ادامه طریق کاخ‌نشینان رو در سر پروراندند، و خانه ساده امام کوخ‌نشینان رو موزه کردند!!!! @rozaneebefarda
بازتاب/۲ میثم_ع: سلام یادداشت شما درباره محسن حسام، عالی بود. نکات شما خیلی خوب و به جا بود و به نکات درستی اشاره کردید. ژست استقلال، ارتزاق مدام از بودجه دولتی، نقد شعائر دینی، عدم اعتنا به اینها در فضاهای علمی. او فقط یک ژورنالیست است که با ژست جامعه شناسی و البته ژست علمی، تحلیل‌های آبدوخیاری میکند! خواننده ای که خبری از واقعیت نداشته باشند، تحت تاثیر این ژست‌ها قرار میگیرد. ولی اگر خواننده کمی از جوانب مطلب، اطلاعی داشته باشد، متوجه حرفهای سطحی که میزند، خواهد شد. در واقع اینها، کارشان و تاثیرشان روی خواننده‌ی خالی الذهن است و در هر عرصه ای که ورود میکند، روی تاثیرگذاری روی این دسته افراد، تمرکز میکند. آگاهی یک خواننده، چیزی است که باطل السحر این سنخ سخنان است، و همان طور که میبینیم، این نویسنده هرگز به سراغ متخصص در هر موضوعی که قصد نقد آن را دارد نمیرود و هرگز وارد فضای علمی نمیشود، بلکه چندان علاقه‌ای هم به خواننده مطلع ندارد و صرفا سراغ خواننده خالی الذهن در فضای رسانه ای میرود! دلیل اینکه هیچ کدام از تراوشات فکری او مانند مجله هابیل و کتابهایش، در مجامع علمی، مورد توجه قرار نگرفته، همین است که پایه سستی دارد. متاسفانه آقای زائری هم از همین سنخ است. @rozaneebefarda
حوزه علمیه قم و چالش 🔻🔻🔻 چند سالی است که برخی مدرسین سطوح عالی که در یک طیف سیاسی و فکری خاص دسته بندی می شوند٬ به وضعیت تدریس طلاب فاضل در حوزه قم اعتراض دارند و عملکرد و سیاستگذاری های نسبتا سختگیرانه مرکز مدیریت و شورای عالی را زیر سوال می برند. گذشته از محتوای انتقادات و اغراض ثانویه مترتب بر آن٬ ادبیات اعتراض این جماعت نیز چندان جالب نیست و بیشتر به ابراز نظرهای ژورنالیستی و سیاسی شبیه است!! سوال اصلی این است که اکنون وسیع ترین مدارس علمیه سطوح عالی(مانند مدارس مبارکه خان و آیت الله گلپایکانی ره و...) در دست کدام تشکل حوزوی است‌؟؟ آیا تشکل حوزوی موسوم به ٬ در اختصاص مدرس به طلاب و اساتید٬ هیچ فیلتر خاصی ندارد؟ مثلا بهترین ساعات تدریس را حاضر می شوند در اختیار یک یا گروهی از استادان ناشناس یا مخالفان فکری خویش قرار دهند؟! عملکرد آقایان نشان می دهد که علی رغم شعار آزاد شدن تدریس و... ایشان عرصه اختصاص امکانات حوزوی به اساتید و فضلا را کاملا و دقیقا سیاستگذاری و ریل گذاری می کنند. آیا بهتر نیست به جای ژست های روشنفکرانه بی پشتوانه٬ نخست اصلاح را از خود شروع کنیم؟! حتمن طلاب عزیز عملکردها را ملاک قضاوت قرار می دهند و نه شعارها را! @rozaneebefarda
توضیحات جناب آقای سید محمدجواد علوی بروجردی از سران پیرامون ماجرای دیدار با لامونت با این جوابیه اقدام برای دیدار تایید شده است و سوال هایی را برانگیخته است! @rozaneebefarda
هدایت شده از سلمان رئوفی
۱ باسمه تعالی از چند طریق با خبر شدم حضرت آیت الله علوی بروجردی بعد از تجمع فیضیه خدمت آیت الله العظمی مکارم شیرازی و مراجع دیگر رسیده اند وحرفهایی در این زمینه داشته اند لذا خواستم چند کلمه خدمت ایشان عرض کنم و مطمانم کسانی در کانال هستند که حرفهای بنده را به ایشان می رسانند مقدمتا عرض کنم بنده چندین جلسه خدمت ایشان رسیده ام و درباره مکتب فقهی آیت الله العظمی بروجردی ره با ایشان ۳ جلسه مصاحبه داشته ام و نسبتا ایشان را می شناسم. ایشان در فقه و اصول از نظر بنده تنها ادامه دهنده مکتب آیت الله العظمی بروجردی ره هستند و در سیاسیات و اجتماعیات هم با مطالعه، کسب اطلاع شخصی از شاگردان و معاشران و تحقیقات دیگر، اشراف کاملی به سبک و سلوک آن مرجع بزرگ پیدا کرده اند و ایشان الگوی آیت الله علوی بروجردی در مسیرشان هستند همچنین این بزرگوار نوه دختری آن مرجع بزرگ می باشند. اما عرایض بنده خدمت ایشان گرچه نمی دانم چه به مراجع گفته اید اما مسلما با سوابقی که دارید با این نوع کارها مخالفت دارید و در مخالفت ایشان هم موثر بوده اید به هر حال از حضرتعالی تقاضا دارم مطالب زیر را مد نظر خود قرار دهید ۱ قبل از ورود امام راحل عظیم الشان به مسائل سیاسی بعضی اعوان و انصار آیت الله العظمی بروجردی ره و بزرگان حوزه تحت تاثیر جد شما بودند اما با ورود امام خمینی ره به این عرصه عمده حوزه از همه طبقات تحت تاثیر ایشان واقع شد و جو حوزه با مجاهدت امام و مریدان فولادین اطرافشان فضای دیگری پیدا کرد و الان هم جو عمده حوزه همین است. منش و روش امام خمینی ره به نحوی بروزرسانی و جهش در تفکر، منش و روش آن مرجع بزرگ بود و الان این منش و روش مقبول عده زیادی از بزرگان حوزه شده است و لذا منش و روش آیت الله العظمی بروجردی نه حقیقتا دیگر به روز است و نه به صورت آماری طرفدار عمده ای دارد لذا عمل طبق آن منش، در این زمان جواب نمی دهد و نخواهد داد چرا که بدنه ای که همراه این فکر باشد وجود ندارد بله شاید عده ای از اساتید و بزرگان حوزه با شما همراهی کنند اما این به معنای همراهی عمق، سطح، بدنه و عمده حوزه با شما نیست. ۲ جد بزرگوار شما مرجع وحید بود و بزرگان دیگر هم اگر با ایشان همراه نبودند ولی کارشکنی نمی کردند و حتی امام خمینی ره به عنوان بزرگترین مدرس قم با آن اعتبار تقوایی و علمی با اختلاف نظر زیادی که در امور مختلف با ایشان داشت اما هر جا که بوی تضعیف مرجعیت و مدیریت ایشان می آمد طرف آیت الله العظمی بروجردی ره را می گرفتند تا ایشان موفق به اداره حوزه شوند که نمونه روشن آن همراهی ایشان در کم شدن تدریس فلسفه به دلیل سروصدای بزرگان مشهد بود. اما امروز اقلا ۳ رویکرد عمده در مراجع وجود دارد و شما هم مرجع نیستید و اگر باشید هم مرجع وحید نخواهید بود لذا نمی توانید مثل آیت الله العظمی بروجردی ره اِعمال اراده کنید خصوصا که همراهان خاص ندارید و جو حوزه هم با شما همراه نیست و حتی اگر مرجع هم بشوید و همراهانی هم داشته باشید نحوه توزیع قدرت در حوزه از جهات مختلف، مانع اِعمال اراده تام شماست بنابراین اقلا در مقام اِعمال منویات خود مقتضیات زمان و مکان را در نظر بگیرید و بدانید در بهترین شرایط کسر کمی از منویات خودتان را بتوانید در بعضی امور سیاسی و اجتماعی اِعمال کنید. ۳ مخالفت شما با جو عمومی انقلابی حوزه به دلیل نپسندیدن منش و روش انقلابیون که تا به حال چندین بار از شما مشاهده شده فقط و فقط برای شما هزینه سازی گزاف خواهد کرد لذا عرض خاضعانه این طلبه خدمت شما بزرگوار این است که فارغ از جو حوزه بدون در افتادن با طلاب و عموم حوزویان به خدمات خود مشغول باشید که تا به حال هم به اندازه لازم و کافی مخالف دارید و این مخالفان هم با یک سخنرانی شما قانع نشده و نمی شوند و به مخالفت خود ادامه خواهند داد و به این مطلب هم توجه کنید که اصولا هیچ چیز، دیگر پنهان نخواهد ماند خصوصا در فضای نخبگانی حوزه. @salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
۲ ۴ شما به عنوان یکی از سران نشست اساتید بالاخره به طلاب توضیح دهید عملکرد نشست اساتید با شعارهای نشست چگونه جمع می شود. قرار بود نشست مشکلات صنفی طلاب را پیگیری کند و به مشکلات اساتید برسد. از یک طرف با رییس جمهوری که آن موقع ناشناخته بود دیدار می کنید و میگویید حاضر به تئوریزه کردن شعار سیاسی شان هستید، حال آنکه توجه نداشتید پشت یک شعار چقدر نقشه و فلسفه خوابیده و شاید خود شما با عمق عملی همین شعار، هنگام بروز و ظهور مخالفت شدید کنید و حالا که کارنامه ضعیف این دولت روشن شده با تجمع طلاب برای همصدایی با مردم مخالفت می کنید، با تفکر شما حوزه اگر می خواست بگوید از حکومت مستقل است این کار قابل جمع بود، چرا با این کار مخالف بوده اید نمی دانم ولی این حرکات سران نشست فقط و فقط به ضرر نشست خواهد بود اقلا از نشست استعفا بدهید و بعد به این کارها مبادرت بورزید تا نشست به راه خود ادامه دهد. ۵ از شما تقاضا دارم طبق منش آیت الله العظمی بروجردی هنگام مرجعیت آیت الله العظمی اصفهانی و حرکت آیت الله العظمی قمی در اموری که با انقلاب هم فکر و همراه هستید مثل تقریب و مسائل بسیار دیگر با انقلاب و عموم طلاب هم افزایی داشته باشید و در امور دیگر سکوت پیشه کنید تا کار به جایی نرسد که علاوه بر طلاب و اساتید، بزرگان حوزه با صراحت با کارهای شما مخالفت کنند و شما عملا نتوانید کاری از پیش ببرید. ارادتمند شما و بیت آیت الله العظمی بروجردی سلمان رئوفی و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین ۱۳۹۷/۶/۶ @salmanraoofi
تجمع ۲۵ مرداد ۹۷ فیضیه را چه کسی به سمع و نظر مراجع انقلابی قم رساند؟! 🔻🔻🔻 بعد از تجمع اعتراضی مدرسه فیضیه تیم رسانه ای و حوزوی زاویه دار با جریان انقلابی که از قضا حامی دولت هم هست فعال شد و عملیات روانی شدیدی را رقم زد. فارغ از نقدهایی که به برخی سخنان سخنران محترم جلسه و محتوای متشابه برخی شعارها ممکن است وارد باشد٬ توجه به عملیات روانی پیچیده منتقدان جریان انقلابی بسیار عبرت آموز و قابل پی جویی است و بدین جهت بعد از گذشت یک ماه و نیم از واقعه٬ فرصت برای طرح برخی پرسش ها و نکات فراهم است. ۱) عکس پلاکاردها که به طور موقت و محدود در فضای جلسه برافراشته شد توسط (مربوط به ) بازتاب گسترده یافت! ۲) برخی چهره های سیاسی بدسابقه مانند به میدان آمده و به انتقام کشی و موج سواری علیه حوزه پرداختند. ۳) جریان مرحوم که منتظر وقت بود٬ فرصت را برای ترویج و تایید دروغ پیشین و تهمت به نظام مناسب دید! حال آن که اگر قرار به محاکمه باشد٬ آنکه تهمت قتل هاشمی به نظام را مطرح کرده بود و نشر داده بود٬ احق به محاکمه است. و اینکه در مورد آقا سید احمد نیز برخی محافل سیاسی شخص آقای هاشمی را متهم کردند که نشان می دهد نمی توان این قبیل اتهامات را جدی گرفت!! ۳) دو تن از روحانیون برای تبیین جهت دار ماجرا به دیدار دو تن از مراجع عزیز انقلابی قم رفتند. یکی از سران به دیدار با یک مرجع و یکی از مؤسسین با مرجع عزیز دیگر دیدار کرد که حاصل گزارش های جهت دار آنان در نمود یافت. @rozaneebefarda
برشی از یادداشت های که در آثار آیت الله انعکاس یافت/ فعالیت جاسوس های انگلیس و روس در حوزه علمیه نجف! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 آیت الله العظمی مرعشی نجفی٬ بزرگ مزبان فرهنگ تشیع٬ از مشاهیر شیعه در عرصه سندپژوهی و تراجم و رجال و علوم مرتبط است. یادداشت های پراکنده آن جناب در موسوعه سه جلدی انتشار یافته که برخی به فارسی و برخی عربی است. در یکی از این یادداشت ها٬ در خلال روایت شهادت فردی به نام حکیم احمد گیلانی٬ به نقل بخش از یادداشت های دالگورکی می پردازد که خط نفوذ جواسیس در حوزه علمیه را روایت می کند. برگردان فارسی متن آیت الله مرعشی را در ادامه خواهید خواند. 🔻حکیم احمد گیلانی از حکمای ربانی و فلاسفه الهی، شخصیتی باتقوا، عابد، صاحب خرد، ادیب، شاعر ماهر، که به دست حسینعلی بهاء_رئیس بهائیت_، به دستورِ منشیِ سفارتِ روس در تهران _کنیاز دالگورکی_ به شهادت رسید. منشی در یادداشت‌هایی که در وقایع مختلف و خدماتی که برای دولتش انجام داده، گفته است مطالبی نوشته که خلاصه اش چنین است: من به عنوان منشی سفارت روس وارد تهران شدم. من در محافل ایرانی حضور یافته و بر اسرار آنها آگاه شدم. اظهار اسلام کردم و با یکی از اهل علم به نام اسم شیخ محمد از روستای لمراسک _از شهرهای مازندران_، ملازم گردیدم و فراگیری کتب نحو، صرف، قرآن، فقه و اصول را آغاز نمودم. شیخ محمد از شاگردان حکیم محمد گیلانی بود که از مدرسین علوم عقلی در تهران به شمار می آمد. به وسیله شیخ محمد به حکیم نزدیک شدم و در مجلس درس او حاضر گردیدم. حکیم گیلانی مردی الهی، زاهد و فیلسوف بود و من علوم و معارف او بهره بردم. مجلس درس حکیم مرکز حضور اشراف تهران و وزراء تهران بود. پنهانی مراقب آنان بودم. برایم روشن شد که غیر از میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی _وزیر مشهور به دانش و زیرکی_ و حکیم احمد گیلانی، همه بزرگانِ دولت سلطان محمد قاجار متمایل به دولت روسیه بودند. لذا به نابودی و هلاکتِ این دو تصمیم گرفتم. به محمد شاه نزدیک شدم و در زمره خاصّانِ او درآمد. آنگاه از آن دو نفر سعایت نمودم و برایش اثبات کردم که این دو نفر در صدد از بین بردن دولت و سلطنت تو هستند. سلطان گفت: از بین بردن قائم مقام برای ما سهل است اما حکیم گیلانی از علماء و حکماء است که عموم مردم به او اعتقاد دارند لذا امکان از بین بردنش وجود ندارد. من گفتم قتل احمد گیلانی بر عهده من! من برای این کار کفایت می کنم. پس سمِّ مهلکی آماده کردم و میرزاحسینعلی _که از دوستدارانِ دولت روس بود_ را خواستم. در ابتدا به او صد اشرفی از سکه های ضرب شده به نام فتحعلی شاه، دادم و سمّ را به او داده، دستور تقل حکیم گیلانی را دادم. شربتی از گلاب و قند درست کرد و به حکیم نوشانید و او هنگامِ نوشیدن، از دنیا رفت. این واقعه در 28 صفر 1251 رخ داد. شاه قائم را به نگارستان فرا خواند و در صفر سال 1251 به شهادت رساند. پس دولت روس از این دو مرد راحت شد. من در  اهتمام برای استقلال ایران، مثل آن دو کسی را ندیدم. مسئولیت این کارِ زشت با من بود و من بخاطر این واسطه گری پشیمان شدم؛ زیرا حکیم مردی الهی مانند رهبانِ دین مسیح بود و قائم مقام نیز برای دولت و وطنش مردی راستگو و امین بود و واسطه گری برای قتلِ چنین افرادی، نشانه شقاوت است. الی آخر. از سخنانِ منشی سفارت روس چنین به دست می آید که از تهران به سمت عراق حرکت کرد و وارد کربلا شد، و به نامِ شیخ عیسی لنکرانی ملقّب گردید. در درس سیدکاظم رشتی حاضر شد. منشی، محرک میرزاعلی محمدعلی برای دعوت به بابیت از جانب امام زمان(ع) گردید. بعد از قتل علی محمد، محرک میرزا حسینعلی و یحی صبح ازل گردید. از کلامش چنین به دست می آید که به لباس اهل علم ملبس گردید. او گفته: وارد نجف شدم و عده ای از طلاب را دیدم که مثل من بودند اما برای دولت کار می کردند. موسوعه علامه مرعشی/ ج 2/ صص 245و 246 @rozaneebefarda