پرده برداری از #تله_رسانه_ای_برجامیان علیه حوزه مقدسه قم در ماجرای بازگشایی درب حرم های مطهر
[صفحه 1 از 2]
💥اختصاصی
@rozaneebefard
🔻🔻🔻
طبق محتوای در دو یادداشت قبلی روزنه، پیش بینی شده بود که برخی جریان های سیاسی و رسانه ای نزدیک به دولت در تدارک یک جنگ روانی جدید علیه حوزه علمیه قم هستند:
👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/4103
https://eitaa.com/rozaneebefarda/4114
مع الاسف به دلیل عدم توجه کافی به الگوهای عملیات روانی برجامیان علیه حوزه، این اقدام پیچیده اکنون از ساحت گمانه زنی خارج شده و در مقام عمل به تحقق پیوسته است.
دعوت از ریاست حوزه در جلسه هیئت دولت و سخنان کاملا زیرکانه روحانی در تقلیل 15 روزه مدت بازگشایی حرم و ربط دادن آن به حضور مدیر حوزه در این جلسه، نخستین گام این عملیات روانی بود.
بر این اساس اگر چنانچه هر تجمعی در حرم های مطهر اتفاق می افتاد، زمینه اعتراض به حوزه برای اعمال فشار به دولت برای تسریع در بازگشایی حرم های مطهر، وجود می داشت لذا این اقدام پیچیده و دقیق صورت گرفت.
#حسن_روحانی با اشاره به مصوبات جلسه گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا درباره استفاده از اماکن مقدس، گفته بود:
«قرار بود تا پایان اردیبهشتماه، شرایط ویژه برای حضور در اماکن مقدس رعایت شود؛ اما آقای #اعرافی که از حوزه علمیه در این جلسات حضور دارد، درخواست کرد که این زمان تا نیمه اردیبهشت عقب بیاید و در نیمه اردیبهشت مجددا شرایط را برای حضور مردم در این اماکن بررسی کنیم».
بعد از مدتی مصاحبه تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر تهیه پروتکل های لازم برای بازگشایی قریب الوقوع حرم ها، را در رسانه ها دیدیم و بعد از آن خبر تماس تلفنی روحانی با وی منتشر شد.
به نظر می رسد دولت در این برهه تلاش کرد به بازسازی وجهه خود در میان متدینین برپدازد.
بعد از مدتی اخبار بازگشایی اغلب اماکن عمومی شامل برخی اماکن پرخطر منتشر شد و همزمان برخی زمزمه های اعتراضی در میان محافل حوزوی و شکل گیری مطالبه برای بازگشایی حرم های مطهر را شاهد بودیم.
معترضان ادامه تعطیلی درب حرم ها با منطق پروتکل های بهداشتی همسان بود ولی دولتی ها توجه چندانی نکردند اگرچه به نظر می رسد، این اعتراضات در تکمیل پازل عملیات روانی برجامیان مؤثر بوده است.
آنان به دنبال بهانه ای بودند برای حمله به حوزه و وارد کردن اتهام فشار به دولت برای بازگشایی زودهنگام حرم های مطهر.
بعد از هوشمندی حوزویان و خصوصا متولیان عالی حوزه، این طراحی چندان موفق نبود و حتی مدیر حوزه در اقدامی هوشمندانه، در 6 اردیبهشت 99(4 روز قبل) وارد شدن هر نوع فشار از سوی حوزه به دولت را #تکذیب کرد.
آقای اعراقی در دیدار دکتر قدیر قدیر گفته بود:
«اینگونه اتهامات دور از واقع آنقدر واضح است که حتی نیازی به تکذیب نیست. ملت ایران و مخاطبان بینالمللی شاهد نقشآفرینی مثبت و تبلور گفتمان عقلانیت در قاطبه تصمیمسازیهای نهاد حوزه بودهاند، ولی بهعنوان کسی که در جریان همه جزئیات بوده عرض میکنم که از سوی حوزه و روحانیت و نهادهای دینی هیچگونه فشاری وجود ندارد.
مطلقا چنین چیزی که ستاد ملی مبارزه با کرونا تحت فشار حوزه برای بازکردن اماکن زیارتی و مذهبی است، صحت ندارد و چنین چیزی وجود نداشته است. روشن است که این موضع رسمی کل حوزه است که ما نگاه کارشناسی و علمی را اصل میدانیم و اکنون نیز در ادامه کار در کنار وزارت بهداشت و نهادهای متولی قرار داریم و زین پس نیز در پیامدهای اقتصادی و آثار اجتماعی پساکرونا، نهاد حوزه و روحانیت، دوشادوش خادمین ملت خواهند بود.
در ایام کرونا یک موضع یکدست و یکصدا از حوزه شنیده شد و همه نهادهای حوزوی در این رابطه هماهنگ عمل کردند و استادان و فضلا در یک مسیر قرار گرفتهاند و کار به سامان خوبی رسید و تلاش شده است این روند ادامه داشته باشد».
علی رغم این مواضع شفاف، دنباله های حوزوی دولت روحانی از جمله اعضای گروهک فعال در فتنه (مجمع محققین) به حمله سازمان یافته علیه حوزویان پرداختند و آنان را به فشار به دولت برای بازگشایی حرم های مقدسه متهم کردند.
یکی از مهم ترین بخش های عملیات روانی برجامیان در همین برهه اتفاق افتاد.
ادامه:👇
پرده برداری از #تله_رسانه_ای_برجامیان علیه حوزه مقدسه قم در ماجرای بازگشایی درب حرم های مطهر
[صفحه 2 از 2]
صبح امروز با انتشار همزمان نامه آقای رفعتی به حسن روحانی، پرده دیگری از این عملیات روانی رونمایی شد.
انتشار نامه ای که در تاریخ 6 اردیبهشت نگاشته شده در 10 اردیبهشت و بعد از اظهارنظر صریح مدیر حوزه، نشان داد که رسانه های برجامی، برای برهم زدن امنیت روانی جامعه با محوریت حمله به حوزه، برنامه دارند.
اگر این نامه سرگشاده بود، چرا پیش از خبرگزاری رسمی حوزه، #شفقنا و #ایرنا باید از آن رونمایی کنند؟!
اگر ماجرا هماهنگ شده نیست، چرا در تحلیل این نامه، ادبیات و احتجاج های آبکی مشابهی را شاهد هستیم؟
فعلا کاری به انگیزه نگارنده محترم این نامه سرگشاده و محتوای قابل دفاع آن نداریم اما بازی کردن با حیثیت حوزه با تمسک به برخی اظهارنظرها، موضوعی است که باید به دقت مورد ارزیابی نخبگان حوزوی قرار گیرد.
در چنین فضایی تلاش مشکوک برخی عناصر نفوذی برای تخریب چهره های جهادی حوزه و همسان پنداری آنان با خوارج و نیز تولید حاشیه با تخریب مستقیم برخی نهادهای خدوم حوزوی مانند #بسیج_اساتید و #معاونت_تبلیغ_حوزه، در چنین فضایی قابل تحلیل است.
به نظر می رسد ناکامی های سیاسی اقتصادی سریالی برجامیان و مطرح شدن قرائنی مبنی بر مذاکرات یواشکی در موضوعات ممنوعه، و مطرح شدن برخی گمانه ها در مورد اجرای مخفیانه برخی پروتکل های بین المللی علت اصلی حاشیه سازی علیه حوزه علمیه قم است.
گفتنی های زیادی در مورد این پروژه وجود دارد که انشاءالله بعد از انتشار رسمی اخبار برخی پشت پرده ها، حتما بدان پرداخته خواهد شد اما تا آن زمان، هوشمندی بیش از پیش متولیان حوزوی در مدیریت فضای پیچیده فعلی، این نقشه های کودکانه را بر باد خواهد داد.
@rozaneebefard
انعکاس نظرات اعضای #مجمع_محققین در #رادیو_فردا
وقتی از #تله_گذاری_رسانه_ای #برجامیان و پروژه جنگ روانی علیه حوزه مقدسه سخن می گوئیم دقیقا منظومان چیست؟
محمدعلی ایازی، شاگرد #منتظری و عضو ارشد گروهک مجمع محققین، با تکیه بر توهمات بی اساس، از فشار محافل حوزوی و مذهبی بر دولت سخن می گوید.
ورود رسانه های معاند به ماجرای بازگشایی حرم های مطهر، با چه هدفی صورت می گیرد؟
بازیگران پروژه حوزه ستیزی چه کسانی هستند؟
پالس های تخریب حوزه را چه کسانی از داخل کشور ارسال می کنند؟
نقش نفوذی ها در تخریب حوزه و روحانیت چیست؟
@rozaneebefard
تحلیل کوتاهی بر رویکرد الکاظمی در انتخاب کابینه و واکنش احزاب شیعی
#اختصاصی_روزنه
@rozaneebefard
🔻🔻🔻
بعد از مطرح شدن اسامی کابینه پیشنهادی مصطفی الکاظمی در عراق و مخالفت احزاب الفتح، دولت قانون و سائرون با اسامی پیشنهادی، بنظر می رسد که نگرانی ها بابت رویکرد آمریکایی الکاظمی کاملا درست بوده.
وی با انتخاب افرادی چون عدنان الزرفی(نخست وزیر مکلف پیشین که مجبور به کناره گیری شد) و کاظم السهلانی(از رهبران و فعالین اصلی تظاهرات اکتبر علیه حکومت عراق و مرتبطین با کنسولگری آمریکا در بصره) بعنوان تیم مذاکره کننده با احزاب شیعه جهت انتخاب وزرا نشان داد که نه تنها مشاوران خود را از بین دوستداران آمریکا در عراق انتخاب کرده بلکه در انتخاب وزرا نیز چنین رویکردی را اتخاذ میکند.
بطور مثال مطرح شدن اسامی افرادی چون هشام داوود(از مرتبطین با سفارت فرانسه و خاندان بارزانی)برای وزارت فرهنگ یا ابقای فواد حسین در وزارت امور مالی که در دوران مسئولیت خود موجب گسترش تبعیض در توزیع درآمدها بین اقلیم کردستان و مناطق شیعه نشین شده، مایه نگرانی احزاب بزرگ عراق از رویکرد الکاظمی است.
بنظر می رسد اگر الکاظمی بخواهد چنین رویکردی را در انتخاب کابینه ادامه دهد، احزاب بزرگ شیعه عراق به او و کابینه اش رای اعتماد نخواهند داد و چه بسا قبل از جلسه پارلمان از نخست وزیری کناره گیری کند.
#در_عراق_چه_می_گذرد؟
@rozaneebefarda
روزنه
مطالبه صریح تشکل های انقلابی حوزه علمیه قم برای محاکمه عاملین وضعیت کنونی فضای مجازی در کشور ⭕️ عام
نامه صریح و دقیق حوزویان مبنی بر درخواست برخورد قضائی با وزیر شوآف، خون برجامیان را به جوش آورد!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
این فقط یک نمونه از دفاع سراسیمه و ناشی از استیصال و عصبانیت برجامیان از وزیر ارتباطات است:
http://www.pishkhaan.net/news/178693/
به نظر می رسد حوزویان اینبار اقدامی هوشمندانه، به لانه مورچه ها آب بسته اند.
این مطالبه باید تا وصول به نتیجه ادامه یابد.
اینان برای انتخابات 1400 روی فضای مجازی افسارگسیخته حساب ویژه باز کرده اند و ذبح اخلاق و معنویت و قربانی شدن خانواده و فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی برای شان انگار اهمیت چندانی ندارد.
@rozaneebefarda
روزنه
انعکاس نظرات اعضای #مجمع_محققین در #رادیو_فردا وقتی از #تله_گذاری_رسانه_ای #برجامیان و پروژه جنگ رو
دروغ شاخدار برجامیان؛ فشار حوزه به دولت برای بازگشایی حرم های مطهر
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
روزی نامه های قارچ گونه اجیر شده توسط جریان حاکم بر قوه مجریه، به صورت یک لشکر سایبری عمل می کنند و از نظر شکل کار(نه محتوا) با لشکر سایبری پیرمردهای آلبانی نشین یا جوانک های سلفی اجیر عربستان تقریبا تفاوت چندانی ندارند.
هر روز یک فرمانی می رسد و در کمتر از ساعتی، تیترها و توئیت ها و کلیپ ها و مصاحبه ها، مثل بمب بر سر مخاطب بی دفاع ریخته می شود و ذهن سلیم را شخم می زند و ارتکاز نخبگانی را مخدوش می سازد و بر رقیب سیاسی بی بهره از امکانات و مواهب مادی و معنوی، می شورد و به نتیجه مقطعی خویش می رسد یا نمی رسد.
هر چند گمانه زنی های مختلفی در مورد میزان دخالت دولتمردان در پیدایش و فعالیت این شبکه اختاپوسی، وجود دارد اما به دلیل عقبه امنیتی این جریان، چندان با قاطعیت نمی توان در مورد سران و عوامل اصلی آن قضاوت کرد اما روند تولیدات رسانه ای خود بهترین سر نخی است که مخاطب نخبه ایرانی را به اتاق های عملیات روانی برجامیان رهنمون می سازد.
اینبار در اتاق های عملیات روانی برجامیان بر دورغی شاخدار تمرکز شده که در آن ادعا می شود حوزه قم محور فشار به دولت برای بازگشایی حرم های مطهر است.
این دروغ و تهمت بزرگ و افک مبین، زمینه حمله طیفی از لشکریان اجاره ای برجامیان عاشق آمریکا به حوزویان شده است.
اما چرا این گزاره دروغ است؟
اولا تمام مراجع عظام تقلید خاصه رهبری معظم انقلاب اسلامی، بر محوریت تصمیمات متخصصان بهداشتی تأکید داشته و حتی یک مورد اعتراض جدی نسبت به اقدامات ستاد مقابله با کرونا در مورد اعمال محدودیت در محافل مذهبی، سراغ نداریم.
در مرتبه بعد فضلای صاحب نظر حوزوی و سران جریان های مذهبی مانند مادحین و وعاظ و تولیت های حرم های مطهر و.... با تصمیمات رسمی ستاد همراه شده و یک مورد سراغ نداریم که مصوبه رسمی ستاد در مرحله اجرا بر زمین مانده باشد.
بله ممکن است در برخی محافل نسبت به ماهیت تصمیمات و یا ادبیات برخورد با متدینین علاقمند به اجتماعات مذهبی و کیفیت تخاطب و این قبیل امور انتقاداتی بوده باشد که اولا ریشه اصلی آن به نوع عملکرد دولت در عدم مراجعه به نهادهای عالی حوزوی و نخبگان روحانیت برای همفکری باز می گردد، ثانیا تمام این انتقادات که حجم اندکی از آن علنی شده، در مقام نظر بوده و عملا مخالفتی را در پی نداشته است.
از همه این موراد که بگذریم، اگر واقعا دولت از حوزه فشارپذیر بود، چرا در مورد فضای مجازی که از رهبری معظم تا مراجع تقلید تا عموم فضلا و طلاب قم سالهاست بر آن تاکید دارند، هیچ اقدام جدی و مؤثری انجام نداده است؟
در مورد لوایح استعماری مانند fatf و پالرمو نیز جز این بود؟
بهتر است یکبار برای همیشه در مقابل این هوچی گری های غیرمنصفانه برجامیان علیه حوزه مقدسه روشنگری و ایستادگی شود تا هر کسی از راه پیدا نشود به خود جرأت دهد حوزه را بی جهت زیر سؤال ببرد.
@rozaneebefarda
✅ توئیت دکتر زاکانی نماینده مردم شریف قم در حمایت از مطالبه حوزویان از رئیس قوه قضائیه و درخواست بازداشت و محاکمه وزیر ارتباطات و دبیر شورای عالی فضای مجازی:
🔰گروه های فرهنگی ، مجمع نمایندگان طلاب و فضلا و بیش از ۴۰۰ نفر اساتید حوزه از #رئیس_قوه_قضائیه برخورد با عاملان ولنگاری فضای مجازی کشور را خواستار شدند.
ضمن #خدا_قوت_به_عزیزان
باید گفت مشکل ما مسئولانی است که منافع ملی را فدای مصالح قبیلگی و استقلال و اساس کشور را قربانی قدرت طلبی خود کرده اند.
#آذری_جهرمی
#فیروزآبادی
@rozaneebefarda
بازنشر گزینشی #یادداشت_های_استاد_مطهری توسط آقای #رسول_جعفریان در بوته نقد
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
یکی از اقدامات انتشارات صدرا، بازنشر یادداشت های منتشر نشده آیت الله شهید مطهری است که گرچه در جای خود اقدامی قابل تقدیر در اسفتاده محققین از ایده ها و اندوخته های دانشی آن استاد شهید است اما استفاده گزینشی و برداشت های ناروا از آن، ممکن است چالش ها و آسیب هایی به دنبال داشته باشد.
ماجرا این است که از مدتها پیش تا کنون، برخی نویسندگان خاصه جناب #جعفریان، به بازنشر گزینشی محتوای این یادداشت ها پرداخته، به نوعی تلاش کرده اند مطهری مطلوب خود را از زبان این متن های منتشر نشده به مخاطب معرفی کنند؛ امری که ممکن است به #تحریف_مطهری یا #مصادره_مطهری بیانجامد.
طبیعی است یک پژوهشگر در مقام تحقیق و تهیه اطلاعات اولیه، منظرهای مختلفی را لحاظ قرار می دهد و داده های بعضا متناقض را در کنار هم گردآوری می کند اما همین مجموعه در مقام تدوین و تألیف، مورد ارزیابی نهایی قرار می گیرد و ای بسا بخش قابل توجهی از آن یادداشت های اولیه، با تغییر اساسی یا نقادی، به مخاطب عرضه شود.
آقای جعفریان بدون لحاظ این نکته بدیهی، محتوای یادداشت های منتشر نشده استاد مطهری را به عنوان نظرات نهایی ایشان به مخاطبان عرضه می کند.
این اقدام ایشان دقیقا مانند تجمیع مباحث اقتصادی استاد مطهری توسط سازمان مجاهدین انقلاب است که به دلیل وارد بودن برخی اشکالات اساسی بدان، با تذکر مستقیم امام جمع شد!
تجربه دیگر، انتشار یادداشت های استاد مطهری پیرامون عاشوراست که در قالب جلد دوم حماسه حسینی منتشر شد و حاوی برخی نکات جنجالی از جمله پیرامون حضرت رقیه(س) بود.
در مورد یادداشت های عاشورایی نیز دقیقا همین اشکال وارد بود؛ جلد نخست حماسه حسینی محصول فراوری شده استاد مطهری در مورد عاشوراست اما جلد دوم حاصل تجمیع یادداشت های ارزیابی نشده ایشان است.
طبعا انتساب چنین یادداشت هایی به استاد مطهری (مخصوصا اگر به عنوان دیدگاه نهایی ایشان تلقی شود) خطایی روش شناختی و نابخشودنی است.
اکنون جناب جعفریان در آستانه سالروز شهادت استاد مطهری به جای تکیه بر بازنشر محکمات فکری آن استاد فرزانه سراغ یادداشت های منتشر ناشده ایشان رفته که به بداهت عقلی روشن است که نمی توان آن را به عنوان دیدگاه نهایی استاد شهید برشمرد.
سؤال اینجاست که آقای جعفریان با اولیات روش شناسی پژوهش و اندیشه پژوهی آشنا نیست یا مسئله تفسیر دیگری دارد؟!
در ادامه برخی تبعات بازنشر دیدگاه های غیر رسمی استاد مطهری در دهه شصت را در #روزنه مرور خواهیم کرد.
@rozaneebefarda
May 11
هدایت شده از روزنه
آیت الله مطهری؛ فقیه تحول خواه و اسوه #حوزه_انقلابی
💥اختصاصی
@rozaneebdfarda
🔻🔻🔻
وقتی از #آیت_الله #شهید #مطهری٬ سخن به میان می آید٬ رویکرد تحول گرایانه ایشان نسبت به حوزه مقدسه قم کمتر مورد توجه قرار می گیرد اما تاریخ از یاد نمی برد که او در ضمن اعتقاد حداکثری به اصالت و کارآمدی نهاد روحانیت٬ تغییرات و تحولات بنیادین این نهاد دینی را از ضروریات می دانست.
شهید مطهری هرگز خود را به بیان دغدغه های صرف و #شعارزدگی٬ محدود نکرد و برای تکامل و بالندگی حوزه٬ #طرح و #برنامه داشت.
برنامه آیت الله شهید و عده دیگری از #فقهای_خوشفکر_جوان٬ اگرچه ابتدا با موافقت و تایید زعیم عظمای قم مواجه شد اما با #لجن_پراکنی و #کارشکنی برخی اطرافیان بی سواد و وابسته به دربار٬ ناتمام ماند و شهید بعد از آنکه از تأثیرگذاری در عرصه تحول حوزه ناکام شد٬ ناگزیر ره تهران در پیش گرفت.
بدخواهان و خناسان٬ مطهری فاضل٬ متقی و دلسوز را در منظر #آیت_الله_العظمی_بروجردی چنان جلوه دادند که نه تنها از پذیرفتن او که از مطالعه عریضه مکتوب آیت الله مطهری نیز امتناع کردند و مطهری غریبانه از حضور موثر در امور حوزه برکنار ماند.
بعدها در دهه چهل و پنجاه به اشارت امام مبنی بر حضور علمای انقلابی در کرسی های علمی قم٬ ایشان معدود جلساتی در قم داشت که برکات فراوانی را منتج شد اما هرگز دیگر حوزه نتوانست از اندیشه ناب مطهری در جهت اصلاح ساختارها بهره ببرد.
اکنون در سالگرد چهل سالگی شهادت آن متفکر کم نظیر معاصر٬ خادمی ها و شیخ غلامرضاهایی پیدا شده اند که استوانه های علمی حوزه را با انواع روشهای ناجوانمردانه از میدان بدر می کنند تا #نوشریعتمداریها بتوانند با ادبیاتی تقدس مأبانه به ستیز با تحول حوزه بپردازند و بر طبل جدایی دین از سیاست بکوبند.
دشمنان دیروز امام و شهید مطهری٬ اکنون با یک تیر دو نشان می زنند؛ همزمان هم با تحول مقابله می کنند که انزوای کلیسایی را خدای ناکرده ممکن است به دنبال داشته باشد و از طرف دیگر در پی فاصله حوزه و نظام هستند.
شهید مطهری در عین حال که پیشگام تحول حوزه است٬ نماد #حوزه_انقلابی نیز هست و از همین رو همزمان #سکولارهای_عرفی و #سکولارهای_مقدس به دشمنی با او و امثال او ادامه می دهند.
بازخوانی سیره انقلابی و شیوه تحولخواهی آیت الله مطهری٬ گمشده امروز حوزه مقدسه قم است که باید بسیار از آن سخن گفت تا توطئه بایکوت و واژگونه نمایی٬ سیره و سیمای آن اسوه نستوه را بیش از این مخدوش ننماید.
@rozaneebdfarda
هدایت شده از روزنه
روایت #آیت_الله_شهید_مطهری از شاخصه های عالم دینی در نگاه آیت الله العظمی #میرزای_شیرازی
💥پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹داستانى را من خيلى سابق از يكى از علماى قم شنيدم. در ميان علما و #مراجع گذشته در اين صد سال اخير، مرحوم ميرزاى شيرازى (ميرزاى بزرگ، مرحوم حاج ميرزا محمدحسن، همانكه #تنباكو را تحريم كرد) از كسانى است كه در علم و در عقل و در تقوا تقريباً در طراز اول است، و مخصوصاً در صفا و معنويت شايد در طبقه مراجع كسى به حد او نرسيده يا كمتر رسيده است، و ظاهرش هم هيچ نشان نمى داد، خيلى مرد عجيبى بوده است.
🔸در يكى از شهرستانها يك ملايى بوده است، بعضى از دوستان ميرزا گفته بودند ما نامهاى خدمت ايشان نوشتيم و از ايشان تأييد خواستيم كه اين آقا در اين شهرستان هست؛ مرتب نامه به ايشان نوشتيم كه فلان شخص در اين شهر مردى است خيلى عالم، در اين حد عالم است، #مجتهد است و خيلى هم باتقوا، شما ايشان را تأييد كنيد، مثلًا اجازه به ايشان بدهيد.
مى گويد: ما نامه نوشتيم، ميرزا جواب نداد. بار ديگر نامه مىنويسد، باز تعريف مىكند كه اين مردى است بسيار عالم و باتقوا، هم علمش را تأييد مى كند و هم تقوايش را. باز ميرزا جواب نداد.
تا بالاخره آن كسى كه اينهمه او را تأييد مى كرده بلند مى شود مى رود سامره كه چرا ميرزا جواب نداد، آيا به حرف ما اعتماد نكرد؟ رفت و گفت: آقا! چرا ما هر چه براى اين آقا تأييد خواستيم شما تأييد نكرديد، چرا نامه هاى ما را جواب نداديد، آيا حرف ما را قبول نداريد كه او مرد عالم و باتقوايى است؟
[میرزای شیرازی] فرمود: چرا، همه حرفهاى شما را قبول كردم. پس چرا شما تأييد نكرديد؟
فرمود: تو همواره در نامه هايت نوشتى كه اين چقدر عالم است و چقدر باتقواست، در يك نامه ات ننوشتى كه #عقلش در چه حدى است؟
براى ملّا٬ علم و تقوا كافى نيست، عقل و فكر و دورانديشى و هوشيارى و ادراك شرايط زمانِ خودش و شناختن مردم، اينها خودش ركن اساسى است.
خيلى هم عالم و باتقوا باشد اما يك آدم #ساده_دل، نتيجه چيست؟ #ابزاردست #شيّادها مىشود، يعنى ابزارى از اسلام در دست ضداسلام ها، ابزارى از علم و تقوا در دست فاسق و فاجرها؛ فايدهاش چيست؟
تو هيچ اسمى از آن مسأله عمده نبرده بودى. من نمى توانم كسى را فقط به دليل علم و تقوا تأييد كنم درصورتىكه براى من محرز نيست كه از نظر عقل و تدبير و هوشيارى و درك شرايط زمان و درك و شناخت مردم در چه حدى است.
بسيار خوب، آدم عالم و باتقوا براى خودش آدم خوبى است، اما من نمى توانم مقدّرات اسلامى مردم را در دست كسى بدهم كه عقلش براى من محرز نيست.
(مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج27، ص 498)
🔶حاشیه
در عصر حاضر با پدیده #سکولارهای_حوزوی مواجهیم که تمرکز خود را بر #مرجع_سازی قرار داده اند و سوگمندانه٬ مهم ترین شاخصه مورد تاکیدشان٬ تسلط به اصطلاحات علمی است و کمتر به توانمندی و صلاحیت افراد در اداره مقدرات اسلام و لوازم آن توجه دارند.
آنان با سلب مسؤولیت سیاسی/اجتماعی از خود٬ مرجعیت شیعه را از یک نهاد مقتدر و کارآمد به خرده جریانی کم اثر که صرفا جایگاه دانشی دارد٬ تقلیل داده اند.
آنگونه که خواندید٬ سلف صالح ما٬ همواره در صلاحیت سنجی مجتهدان٬ به عقل و تدبیر و صلاحیت های مدیریتی فراتر از علم و تقوا٬ تاکید داشته اند.
مساله ای که اگر اکنون مورد توجه #نوشریعتمداریها قرار می گرفت٬ در پرهیز آنان از ریاست دینیه و عدم دعوت به خود و گریز از فعال کردن گسل های اختلاف و انشقاق٬ کفایت می نمود.
@rozaneebefarda
مروری بر اعتراض آقای #علیدوست بر انتشار یادداشت منتشرنشده ای از #شهیدمطهری توسط آقای #رسول_جعفریان
#حافظه_تاریخی_حوزویان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔶جناب جعفریان چند سال قبل از این(در سال 96)، به مناسبتی به بازنشر بخشی از یادداشت های منتشر نشده استاد مطهری در مورد کارکردهای نهاد روحانیت، اقدام کرد. متن این یادداشت را در ذیل ببینید:
👇
yun.ir/p9utd3
🔹به دنبال انتشار این یادداشت گزینشی، برخی نویسندگان به اقدام غیرحرفه ای جناب جعفریان نقدهایی را وارد کردند که از آن جمله نقد آقای #علیدوست بود.
متن مزبور را در لینک ذیل ببینید؛
👇
yun.ir/zor574
🔲متن کامل نقد جناب آقای علیدوست به آقای #رسول_جعفریان:
🔹این روزها در یکی از کانالهای تلگرام [کانال آقای #جعفریان]، پیشنویسی از پیشنویسهای دهه 1330 منسوب به شهید مطهری منتشر شده است. این یادداشت که در عنفوان جوانی شهید مطهری نوشته شده و شاید بیتاثیر از آفات جوانی نبوده در شرایطی خاص و درباره روحانیان مشخصی که آن روزها آرزوهای دوران جوانی شهید مطهری را تأمین نمیکردهاند، نوشته شده است. وضعیت حاکم بر متن، گونهای است که امروز اگر شهید مطهری در قید حیات بود، آن را در آلبوم خاطرات خود نگه میداشت و لااقل با این وضعیت به انتشار عمومی نمیرساند.
انتشار تلگرامی این یادداشت و قرار دادن آن در دسترس همگان، موجب شده است چند نکته زیر یادآوری شود:
🔹1- کتاب سازی با پیش نویسهای غیر آماده، روشی ناپسند پیشنویسهای خصوصی شهید مطهری نیز مانند یادداشتهای همه محققان دیگر غالباً چیزی بیش از یک مشت فرضیه نیست و خاصیت فرضیه این است که در فرایند تحقیق ممکن است تغییر کند. اگر به معنای «اندیشه» و «کتاب» و رابطه این دو عنصر توجه کافی بشود، تصدیق خواهد شد که انتشار یادداشتهای خصوصی و پردازش نشده یک محقق اولا برخلاف فرهنگ صحیح کتابخوانی است (ای کاش متولیان انتشار صدرا از اول مرتکب این قصور نمیشدند!)، ثانیاً چون چنین یادداشتهایی معمولا خام و پردازش نشده هستند، انتشارشان ظلم آشکاری به محقق است. چنین عملی به این میماند که شخصی را با لباس خواب از خانه بیرون بکشند و درست به همان جایی ببرندش که در آنجا همیشه با لباس رسمی و آراسته ظاهر میشده است.
🔹2- تعمیم مغالطه آمیز و ناروا در خود یادداشت
در این پیشنویس ادعا شده است که روحانیت تقسیم کار کرده و کارهای بیزحمت و منفعت طلبانهای مانند جمع آوری وجوهات را با علاقه انجام میدهد ولی کارهای پرزحمتی مانند اصلاحات اجتماعی را انجام نمیدهد(!) اگر (چنانکه ظاهر این یادداشت است) این قضاوت درباره کلیت سازمان روحانیت باشد پس در طول تاریخ روحانیت، شهید اول و ثانی برای چه اعدام شدند؟ قاضی نور الله تستری برای چه بر دار رفت؟ جلوی ستم آشکاری که در قرار داد تنباکو بر مردم شده بود را چه کسی گرفت؟ شیخ فضل الله نوری در تهران به صورت جهری و آخوند خراسانی در نجف به صورت إخفاتی برای چه به شهادت رسیدند؟ سید حسن مدرس را در غربت کاشمر برای چه شهید کردند؟ محمد تقی بافقی را در قم چرا تازیانه زدند؟ اگر روحانیت وظایف خود را انجام نمیداد، در همان دهه 30 که این یادداشت تحریر شده، شاه ایران تا پایان عمر آیت الله بروجردی از خوف چه کسی اصلاحات ارضی و سیاستهای دیگرش را اجرا نمیکرد؟ و سرانجام خون چه کسانی بود که بر هیبت 2 هزار و 500 ساله شاهان ایرانی مهر بطلان زد و انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی رساند؟ روحانیون تصمیمگیر و تصمیم ساز و سازمان دهنده روحانیت در زمان نوشتن این یادداشت ناستوده از اساتید و همراهان شهید مطهری آیا آن گونه که در این یادداشت آمده، تقسیم کار کرده بودند؟!
🔹3- مغالطه زمان پریشی در انتشار یادداشت
بی تردید این پیش نویس شهید مطهری در شرایط سیاسی – اجتماعی خاصی نوشته شده و درباره کوتاهیهای خاصی که ایشان با مشخصات شخصی خودشان ( به ویژه جوانی) فکر میکردهاند در بخشی از روحانیت وجود دارد، به صورت خام (و به غیر قابل عرضه) تحریر شده و این حق ایشان (فقط ایشان) بوده است که پیشنویسهای مقدماتی خودشان را پردازش، ویرایش و اصلاح کنند و اگر صلاح دیدند آماده انتشار عمومی بکنند.
🔹چنین پیشنویس پردازش نشدهای که در زمانی خاص تحریر یافته و نوک پیکان انتقاداتش متوجه گروه خاصی بوده، در این زمان آن هم در فضای مجازی (که اغلب کاربرانش به مشخصات آن زمان آگاهی کافی ندارند)، منتشر میشود و نوک پیکان انتقادش به سویی دیگر تغییر داده میشود! چنین عملی مصداق روشنی از «مغالطه #زمان_پریشی» است و از هر کس صادر شود، نارواست.
🔻🔹بعد از انتشار نقد آقای علیدوست، آقای #علی_مطهری به میدان آمد و ضمن وارد کردن انتقاداتی صریح به وی، عملا به دفاع از بازنشر #یادداشت_های_منتشرنشده #شهیدمطهری پرداخت.
متن نقد علی مطهری به آقای علیدوست را اینجا بخوانید:👇
yun.ir/5qhtbf
@rozaneebefarda
روزنه
مروری بر اعتراض آقای #علیدوست بر انتشار یادداشت منتشرنشده ای از #شهیدمطهری توسط آقای #رسول_جعفریان
متن کامل نقد آقای #علی_مطهری به آقای #ابوالقاسم_علیدوست
[صفحه 2 از 2]
۴_ حجت الاسلام علیدوست به گونه ای به تحلیل یادداشت های استاد می پردازد که اگر کسی جنابشان را نشناسد فکر می کند ایشان دارای گرایشات پست مدرن است و اعتبار هر مطلبی را وابسته به شرایط روحی و شخصی و اجتماعی خاص زمان نویسنده می داند و لذاست که به جای اینکه بگویند آیا عبارت شهید مطهری به صورت موجبه جزئیه مراد بوده و در این صورت آیا قابل انکار است یا خیر، سراغ «آفات جوانی» و «شرایط اجتماعی – سیاسی خاص» در هنگام نوشتن متن مربوطه رفته اند. اینجاست که روشن می شود که حتی پردازش شدن این یادداشت درباره روحانیت توسط استاد نیز مشکل مستشکل را مرتفع نمی کرد زیرا اگر پردازش هم شده بود فورا اعتبار آن را به دلیل تأثیر پذیرفتن از «شرایط اجتماعی –سیاسی خاص» و نیز حالات شخصی مؤلف زیر سؤال می بردند. آیا می توان اعتبار سخنان امام خمینی(ره) در کتاب «صحیفه نور» را چون متأثر از شرایط خاص اجتماعی –سیاسی و شاید آفات پیری(!) است زیر سؤال برد؟! راستی این توصیه به حبس یادداشتهای استاد شهید تحت تأثیر کدام انگیزه های شخصی و شرایط اجتماعی- سیاسی نوشته شده است؟
اگر امثال آقای علیدوست نگران جایگاه روحانیت هستند یقین داشته باشند که از شخصیت شناخته شده و امتحان داده ای مثل استاد مطهری نه تنها گزندی به آن نخواهد رسید بلکه جایگاه آن را تحکیم خواهد کرد مشروط بر اینکه برای آیت الله شهید مطهری آنقدر احترام قائل باشیم که «ضع فعل اخیک علی احسنه» را در برخورد با مطالب ایشان فراموش نکنیم و تعمیمی که یقین داریم مقصود نبوده است پایه استدلال خود قرار ندهیم. البته اکنون که بهانه گیر و جنجال طلب در فضای مجازی فراوان است لازم است کلماتی مثل «بعضی» در قلاب در متون اینچنینی قرار گیرد تا بهانه ای به بدخواهان ندهد که نسبت به این امر اقدام خواهد شد گرچه محققان و آشنایان با اندیشه استاد نیازی به این ایضاح واضح ندارند. وقتی چنین ساده می توان از سوء استفاده ها پیشگیری کرد اصرار بر حبس این گنجینه بی نظیر و «ظلم آشکار» خواندن انتشار آن، آنهم از طرف یک استاد شناخته شده حوزوی غیر قابل توجیه و شگفت انگیز است.
@rozaneebefarda
روزنه
مروری بر اعتراض آقای #علیدوست بر انتشار یادداشت منتشرنشده ای از #شهیدمطهری توسط آقای #رسول_جعفریان
متن کامل نقد آقای #علی_مطهری به آقای #ابوالقاسم_علیدوست
[صفحه 1 از 2]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔻استاد محترم حوزه جناب حجت الاسلام ابوالقاسم علیدوست مطلبی به غایت شگفت درباره یادداشت های استاد شهید آیت الله مطهری منتشر کرده و همه این مجموعه را یادداشت «خصوصی» دانسته و آرزو کرده اند که کاش مجموعه یادداشت های استاد که بیش از ده هزار صفحه است اساسا منتشر نمی شد! استدلال ایشان نیز دقیقا بر اساس همان تشبیهی است که جناب آقای دکتر سروش در حدود بیست سال پیش پس از انتشار حواشی شهید مطهری بر یکی از کتب مرحوم دکتر شریعتی ابراز کردند که این کار، در حکم بیرون کشیدن یک فرد از خانه با لباس زیر است. درباره متن کوتاه ایشان که ناخواسته توهین آمیز نسبت به استاد از کار درآمده است چند نکته قابل تامل است:
۱_ عدم انتشار این یادداشتها که حاوی صدها بلکه هزاران نکته ای است که در آثار استاد نیامده، محروم کردن مردم و اهل تحقیق در ایران و سایر کشورها از یک سرمایه بزرگ علمی و معنوی منحصر به فرد است. یک غیب گویی هم فرموده اند که اگر شهید مطهری حضور داشت این یادداشتها را پردازش می کرد، در حالی که سخن در این است که اکنون که شهید مطهری به دست دشمنان روحانیت شهید شده و حضور ندارد با این سرمایه غنی چه باید کرد؟ آیا می توان به خاطر چند جمله که مقصود از آن واضح است و با این حال با مذاق برخی سازگار نیست، مردم را از این سرمایه عظیم محروم کرد؟ یا باید آنها را تحت عنوان «یادداشت» در دسترس قرار داد؟ البته این کار هرگز «کتاب سازی با یادداشتهای خصوصی» چنانکه فرموده اند نیست. بدیهی است که یادداشتهایی از آن اسلام شناس عظیم الشان که صرفا جنبه شخصی و محرمانه داشته باشد منتشر نشده و نخواهد شد.
۲_ جمله ای در یادداشت های استاد که باعث شده است جناب اقای علیدوست فتوا به حبس دهها هزار یادداشت استاد بدهند در نقد علمای شیعه است. استاد شهید انتقاد کرده اند که علمای شیعه و فقهای عظام در کارهایی که منفعت دارد پیشقدم می شوند ولی به اصلاحات عمومی کاری ندارند و می گویند خود حضرت بیایند. جناب علیدوست با اینکه یقین دارد که مقصود ایشان بخشی از فقهاست، تجاهل کرده، مطلب را عمومیت می دهد و بعد به دفاع می پردازد که ما در میان روحانیت افرادی مانند شهید اول و شهید ثانی و مدرس را نیز داریم. گویی آن متفکر و فیلسوف و فقیه عالی مقام از وجود چنین شخصیت هایی در میان روحانیت بی خبر بوده است!
عجیب است که یک استاد حوزوی که سالها با قرائن مقالیه و مقامیه و مطلق و مقید و عام و خاص قرین بوده است، جمله شخصیتی را حمل بر همه روحانیون می کند که می گوید: «من در تمام عمرم یک افتخار بیشتر ندارم، آن هم همین عمامه و عباست» (حماسه حسینی، ج۱، ص۱۴۱). آیا ردیف کردن موارد به اصطلاح نقضی پیش پا افتاده از فقهای بزرگ، برای «مؤلف کتاب نهضتهای اسلامی در صد ساله اخیر» و کسی که خود شهید مبارزه با «تز اسلام منهای روحانیت» است شگفت و سؤال انگیز نیست؟ آیا امام خمینی هم که در منشور روحانیت، از افرادی روحانی به مارهای خوش خط و خال تعبیر می کند مقصودشان تمام روحانیون است؟ یا آنجا که می گوید کوزه ای را که پسرم مصطفی از آن آب خورده بود آب کشیدند چون پدرش فلسفه می گوید، مقصودشان همه علمای حوزه بوده است؟
۳_ ظاهرا ایشان فرصتی برای مروری ولو اجمالی بر یادداشتهای استاد که مملو از تحلیل و تدقیق و گاه فتح باب است نداشته اند و لذا آنرا «غالبا مشتی فرضیات» توصیف کرده اند! در رد این جفا همین بس که استاد چند بار در اواخر عمر گفته بودند که اگر هیچ منبعی در اختیار نداشته باشم با استفاده از یادداشتهایم تا سی سال می توانم کتاب منتشر کنم. بله، نمی توان این یادداشتها را «لزوما» همان متن نهایی که استاد در صورت ادامه حیات منتشر می کردند دانست و احتمال حک و اصلاح در آن منتفی نیست همچنان که یک نویسنده و محقق در چاپ دوم کتابش هم گاهی حک و اصلاح می کند. درست به همین دلیل است که این مطالب تحت عنوان «یادداشتها» منتشر می شوند و نام این کار کتاب سازی با پیش نویس های خصوصی نیست.
ادامه:👇
ماجرای جمع آوری یادداشت های اقتصادی شهید مطهری به دستور امام!
#حافظه_تاریخی_حوزویان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹در ابتدای #دهه_شصت مجموعه ای از مباحث #اقتصادی شهید مطهری برای نخستین بار منتشر شد که انتقاداتی را برانگیخت و نهایتا منجر شد به آنکه به دستور #امام_خمینی این اثر جمع آوری شود!
برای اطلاع از ابعاد ماجرای پیش گفته٬ مطالعه دو یادداشت ذیل بسیار راهگشاست؛
۱) تعطیلی روزنامه اطلاعات به واسطه نشر یادداشتی از شهید مطهری٬ توسط سیدمحمود دعایی!
👇
http://www.m-ghorbani.com/content/khaterat/11603/
۲) شرح ماجرای جمع آوری کتاب 416 صفحه ای منسوب به شهید مطهری با عنوان «بررسی اجمالی مبانی اقتصاد اسلامی» بعلاوه خلاصه کتاب
👇
http://5657.persianblog.ir/post/106/
@rozaneebefarda
بیانیه سیدمحمد الحیدری معاونت عقیدتی حشدالشعبی به مناسبت جدایی تیپ های عتبات
#اختصاصی
الحیدری در این بیانیه تلویحا بدون نام بردن از سید احمد الصافی(نماینده آیت الله سیستانی و تولیت حرم حضرت عباس علیه السلام) ایشان را به اختلاف افکنی و زمینهسازی برای جدایی نیروهای حشدالشعبی متهم کرد.
متن بیانیه و پاسخ سیداحمد الصافی را در روزنه بخوانید👇
@rozaneebefarda
بیانیه معاونت عقیدتی حشدالشعبی به مناسبت جدایی تیپهای چهارگانه عتبات
[صفحه۱از۲]
#درعراق_چه_می_گذرد؟!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
براى آن كه تصور واضحى درباره خروج نيروهاى چهارگانه (تيپ العباس و تيپ امام على و لشكر على اكبر و لكشر انصار مرجعيت) كه از برادران ما هستند، بوجود آيد، شايسته است كه ابتدا مفاهيمى را مشخص كنيم:
1-فتواى آيت الله العظمى سيد على سيستانى دام ظله در خصوص جهاد كفايى، فتوايى در راه خداست يعنى اين كه ايشان احساس كردند كه وضعيت خطرناك است و اين موضوع ايشان را واداشت كه اين فتوى را براى دفاع از اسلام و ملت عراق و بلكه منطقه صادر كنند.
2-شرط نيست كه لبيك گفتن به نداى فتواى جهاد كفايى محدود به مقلدين آيت الله سيستانى باشد و اين از بديهيات نزد علماى دين است.
3-هركس كه براى مقابله با داعش شتافت پس در راستا و در جهت منافع فتوى عمل كرده است پس اقدامات برادران لبنانى و ايرانى در پشتيبانى و مشاوره به نيروهاى عراقى در راستا و در جهت منافع فتوى و دفاع از اسلام و عراق و ملت اين كشور مى باشد.
4-بر پايه همين نكته -كه در شماره قبلى بيان شد- دولت عراق با دولت ايران درخصوص پشتيبانى از حشد از نظر اسلحه و آموزش و...الخ، به توافق رسيد و همچنين جهت يادآورى بايد گفت كه كشورهاى ديگر پشتيبانى از عراق در سختى و مشكلات مربوط به هجوم داعش را رد كرده بودند.
5-برادران در حشد كه به جهاد و فداكارى مى پردازند، به مفاهيم اسلامى در خصوص جهاد و فداكارى نيازمندند تا به مقابله با دشمن ادامه دهند و اين مفاهيم اسلامى از علماى دين گرفته مى شود، صرف نظر از اين كه مليت آن ها چه باشد و اين روش علماى بزرگ ما بوده است.
6-هركس كه پايبند به ادامه فتوى و موفقيت آن باشد پس چنين شخصى پايبند به اسلام و ملى گرايى به معناى دفاع از كشور و ملت مى باشد.
7-مفهوم ملى گرايى در اين موضوع مرتبط با ميزان فداكارى و مقابله با داعش و دشمنان اسلام و پياده سازى مفاهيم اسلامى بدون قصد براى به دست آوردن دستاوردهاى شخصى مى باشد.
8-نزديكى به مرجعيت عراق در حقيقت به معنى پايبندى به اجراى فتوى طبق موازين شرعى -كه مهم ترين آن جهاد در راه خدا و فداكارى است- مى باشد و نه صرفا ادعاى نزديكى به مرجعيت.
9-از نظر دينى تقسيم بندى به عنوان عراقى و ايرانى در فتواى مرجعيت وجود ندارد بلكه چارچوب فتوى اسلام و در راه خدا بودن است پس بنابراين برادران نيروهاى چهارگانه عناوين و پشتيبانى هاى خود را از عتبات مقدسه دريافت كرده اند و نه از مرجعيت.
پس اگر بگوييم كه عتبات مقدسه مرتبط با مرجعيت است پس بايد عتبات، حشد را با تمام اصناف و نيروهاى آن پشتيبانى كند چراكه مرجعيت براى همه است و نه براى طرف يا گروه خاصى.
ولى ما مى دانيم كه همانطور كه نماينده مرجعيت در لبنان آقاى حامد الخفاف فرمودند عتبات مرتبط با اداره اوقاف شيعه و نيروهاى نظامى مرتبط با فرماندهى نظامى كشور هستند و اداره اوقاف و فرماندهى طبق قانون مرتبط با دولت هستند و ربطى به مرجعيت ندارند.
اين نيروهاى چهارگانه سعى در جداسازى وضعيت وعناوين خود با نام مرجعيت عراق داشتند ولى همانطور كه در سطرهاى سابق بيان كرديم اين اقدام صحيح نبوده است ولى اين نيروها به اين تقسيم بندى ها براى خود تحت اين عناوين ادامه دادند كه اين اقدام آن ها تفاوتى با نيروهاى نظامى كه داراى عناوين سياسى هستند، ندارد و هرآنچه كه بر آن نيروهاى نظامى-سياسى منطبق است، بر اين نيروهاى چهارگانه نيز منطبق است.
ممكن است برخى از آنان اين گونه تفسير كنند كه ما نيروهايى عراقى هستيم ولى نيروهاى غير ما ايرانى هستند و اين تقسيم بندى همانطور كه بيان شد، تقسيم بندى اسلامى نمى باشد، البته كه اگر كسى ايمان به ضرورت و اهميت كشور اسلامى ايران داشته باشد پس اين اعتقادى حق است و اعتقاد باطلى نيست زيراكه بالاترين منصب در اين كشور فقيهى است كه دعوت به اسلام مى كند و به همين خاطر مى بينيم كه مرجعيت به ديدارهاى خود با مسئولين ايرانى ادامه مى دهد و اما اگر كسى به اصل ولايت فقيه اعتقاد داشته باشد يا اگر كسى چنين اعتقادى نداشته باشد، پس اين مسأله مرتبط با جانب فقهى است چراكه فقها، برخى از آنان به اين اصل اعتقاد دارند و برخى نيز به اين اصل اعتقاد ندارند و اين موضوع عملا نزاع و اختلافى را به وجود نمى آورد زيرا آيت الله العظمى سيد على خامنه اى دام ظله نسبت به ارتباط با مرجعيت عراق كه آيت الله العظمى سيد على سيستانى است وجوب و تأكيد دارند.
@rozaneebefarda
ادامه👇
بیانیه معاونت عقیدتی حشدالشعبی به مناسبت جدایی تیپهای چهارگانه عتبات
[صفحه ۲از۲]
از طرفى ديگر آقاى سيستانى در بسيارى از جزئيات امور دخالت داشته اند مانند قانون دولت موقت و يا اين كه نوشتن قانون اساسى جديد عراق از طرف اشخاصى كه منتخب مردم هستند باشد و همچنين دستورات سياسى كه در نماز جمعه به نام مرجعيت عراق بيان مى شود نيز از نظر واقع گرايى همان سخنان و عمل ولايت فقيه است درحاليكه مرجعيت آقاى سيستانى دام ظله برپايه منافع اسلامى مى باشد.
آنچه كه اخيرا اتفاق افتاد اين است كه هنگامى كه برادر ابوفدك به جانشينى شهيد المهندس معين شدند اين نيروهاى چهارگانه بيانيه اى در رد اين جانشينى صادر كردند و اين اقدام مغاير با قوانين نظامى است و اين درحالى است كه تبعيت از قوانين نظامى براساس فتواى آقاى سيستانى دام ظله واجب مى باشد چراكه درصورت سرپيچى شاهد هرج و مرج خواهيم بود.
البته كه اگر نيروهاى چهارگانه نظر خاصى داشتند پس شايسته بود كه وارد گفتگوهايى با حشد مى شدند تا به باورى مشترك با آن ها برسند ولى معيار، اطاعت و التزام به دستورات و قوانين نظامى است حتى اگر خلاف نظر شخصى باشد و آنچه كه تأسف برانگيز است اين است كه برخى از علماء دين، نيروهاى چهارگانه كه برادر ما هستند را به عدم التزام و پايبندى به قوانين نظامى تحريك مى كنند!!
و اما اين ادعا كه پست ها و مناصبى به اين نيروهاى چهارگانه داده نمى شود پس اين موضوع مرتبط با فرماندهى حشد است و از نظر واقع گرايانه نيز آنان در حال حاضر قسمت مهمى از حشد را در دست دارند درحاليكه نفرات آن ها نسبت به بقيه حشد بسيار محدود مى باشد و به طور كل اين اصرار بر گرفتن پست و منصب صحيح نيست و با عمل در راه خدا تناسبى ندارد ولى نيروهاى چهارگانه براى ارتباط با وزارت دفاع به اين وزارتخانه رفتند ولى با اين موضوع رو به رو شدند كه طبق قوانين وزارت دفاع درصورت پيوستن به اين وزارت مناصب خود در حشد را از دست خواهند داد!!
پس به حشد بازگشتند با اين پيام كه يا مناصبى دريافت مى كنند و يا اين كه جدا خواهند شد!!
همچنين خروج اين نيروها از حشد باعث تضعيف حشد مى شود و كسى كه ادعاى ارتباط با مرجعيت را دارد بايد در اتحاد حشد سهيم باشد زيرا دشمنان از زمان تشكيل حشد تا به امروز سعى در تضعيف و جنگ با اين نهاد نظامى را داشته اند.
اما بيرون دادن اين اختلاف از ابتدا به بيرون از حشد موضوعى خطرناك است كه به نفع حشد نمى باشد و ضرورى است كه علماى دين به اين نيروها نصيحت كنند تا از حشد محافظت شود و نه اين كه اختلافات را عميق تر كنند يا يكى از طرف هاى اين اختلاف باشند و نيز برخى از آنان مى گويند كه كاركنان و متوليان حشد فضا را براى مرتبطين با حوزه نجف باز نمى كنند و من مى گويم كه هيچ كس را نسبت به پيوستن و ارتباط با امور عقيدتى منع نكرده ايم بلكه ما سعى كرديم كه هر طلبه اى را براى عمل با خود جذب كنيم.
همچنين همانطور كه سخنگوى فرمانده كل نيروهاى مسلح تصريح كرد حكم نخست وزيرى امرى ادارى و نظامى بود، به عبارتى ديگر از آنجا كه آنان اصرار بر جدايى داشتند پس فرمانده كل نيروهاى مسلح براى محافظت از آنان و طبق صلاحيت هاى خود فرمانى مربوط به ارتباط اين نيروها با خويش صادر كرد.
شايان ذكر است كه اين نيروهاى چهارگانه و افرادى كه با آنان هستند بر اعطاى مناصب و پست هايى بدون ملاحظه و تفاهم با تركيب بندى حشد و نيروهاى آن اصرار داشتند و اين موضوع شبيه سهمبندى حزبى است كه مرجعيت آن را رد مى كند.
اميد داريم كه برادران در نيروهاى چهارگانه بر روى گفتگو درمورد موضوعات اختلافى با روحيه اى اسلامى و به دور از ديكته كردن تحت هر نام و عنوانى كار كنند و تلاش كنند كه در نهايت برادرى مشكلات را حل كنند چراكه همگى با دشمنان جنگيده اند و فداكارى هايى انجام داده اند.
#در_عراق_چه_می_گذرد؟
@rozaneebefarda
💥نان نفوذیها در اختلافافکنی و فتنهگری است و ابزارشان سخنچینی!
آنان با تملق گویی یک طرف ماجرا وارد محدوده قرمز و اندرونی جبهه انقلاب میشوند
با اطلاعات داخلی، با دست انقلابیون بر صورت یک دسته دیگر سیلی میزنند
وقتش که فر برسد با مشت بر فرق همین ارباب بدلی شان خواهند کوفت
آنان هرگز از ارباب اصلی شان دست برنمیدارند
افسوس که چقدر ساده اندیش اند نفوذپذیران و چقدر خوش خیال اند که گمان میکنند میتوانند عناصر آموزش دیده را به آسانی جذب و بکارگیری کنند
حالا این اول راه است
در ماههای آینده که همین خبرچینی ها موجب گیس و گیس کشی و آبروریزی بین نیروهای انقلابی شد، آنوقت حضرات خودعاقل پندار همپیاله نفوذی ها، خواهند فهمید چه خبطی کردهاند اما آن زمان خیلی دیر شده است.
فعلا که حضرات خود را عقل کل میپندارند و به توصیههای دوستان هم بیتوجه اند اما زودا که با لگد دشمن از خواب ناز بلند میشوند.
حاج باقر باید در پالایش اطرافیان بیشتر دقت کند
دکتر زاکانی هم با نخبگانی انقلابی قم بیشتر بنشیند
کار اینقدرها که فکر میکنید آسان نیست!
خود دانید...
@rozaneebefarda
پیام رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت روز معلم
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
متن پیام حضرت آیت الله خامنهای به این شرح است:
بسمه تعالی
روز معلم را به همهی معلمان عزیز که در مدارس و دانشگاهها و حوزههای علمیه به پرورش اندیشه و دانش کودکان و جوانان کشور میپردازند تبریک میگویم.
این سخن امام خمینی که معلمی را شغل انبیا دانستند، یک شعار تبلیغاتی نبود، سخن قرآن بود که فرموده است: ویزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحمکة... تزکیه و تعلیم و کتاب و حکمت الهی چهار واژهی کلیدی در دعوت اسلام و همه پیامبران است. واژه کلیدی دیگر قیام به قسط است. در مدرسه نبوّتها، نسلهای بشر با کتاب و حکمت، آموزش وپرورش مییابندو آنگاه زندگی عدالتمحور بنا میکنند و جوامع بشری بدین ترتیب به هدفهای آفرینش انسان نزدیک میشوند.
نظام اسلامی با همین هدف یعنی شکلگیری یک جامعهی دینی عادلانه و آرمانخواه پدید آمد، و طبیعی است که نظام آموزشی کشور نیز نمیتواند هدفی جز هدف کلّی نظام داشته باشد.
کودک و نوجوان و جوان در کشور اسلامی میآموزد که استعداد و توان بالقوهی خود را برای ارزشهای متعالی ملی یعنی ارزشهای اسلامی و انقلابی شکوفا کند و بهکار گیرد.
این آموزش حیاتی و سازوکار تحقق آن، همان کار بزرگ و جهاد مبارکی است که معلمان عهدهدار آن شدهاند.
اسلام ما را به علم نافع فرا میخواند، علم نافع از سوئی جوان ایرانی را به ابزارهای لازم برای پیشرفت و اعتلای کشور و ملتش مجهز میسازد، و از سوئی به او هویت میبخشد و او را از وزانت و اعتبار روحی و معنوی و اعتماد به نفس برخوردار میکند.
نسل جوانی که در این مسیر، صیرورت و پرورش می یابد، ثروتی آنچنان انبوه و ذخیرهئی آنچنان عظیم است که هیچ پدیدهی ارزشمند دیگری برای کشور با آن برابری نمیکند.
این ثروت، محصول کار و انگیزهی معلمان در مدارس و دانشگاهها و حوزههای علمیه است. رحمت و فضل خدا بر دستهای پرکار و دلهای پر انگیزهی آنان باد.
نسل جوان ما بحمدالله الگوهای درخشان و برجستهئی را هم میشناسد که در دنیای مادی امروز نظائر آنها را کمتر میتوان یافت.
از شهید چمران و شهید آوینی تا شهدای هستهئی و تا شهید سلیمانی و تا شهید بزرگوار مطهری که در دههی سی از عمر خود در حوزهی قم و دانشگاه تهران درخشید و در دههی پنجاه با بال شهادت به ملکوت اعلی پرکشید.
درود خدا بر شهیدان و سپاس ما به معلمان و خوشامد ما نثار نسل جوان خوش عاقبت ملت ایران باد.
سیّدعلی خامنهای
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
@rozaneebefarda
اولین نامهی پویش مطالبه مجلس انقلابی خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم
پویش #مطالبه_مجلس_انقلابی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
متن نامه جهت مطالعه و #امضای_الکترونیکی توسط عموم نخبگان و مردم انقلابی، ارائه میگردد:
📝بسمه تعالی
نمایندگان منتخب مجلس یازدهم در سراسر کشور
سلام و رحمة؛
🔹اکنون که حوادث انتخابات مجلس یازدهم با تمام فراز و نشیبها گذشته و مردم با اعتماد به تفکر انقلابی در اکثر حوزههای انتخابیهی سراسر کشور، نامزدهایی که شعارهای انقلابی مطرح کرده بودند را برگزیدهاند و به زودی مجلس یازدهم وارد میدان عمل خواهد شد، ما جوانان دغدغهمند بر خود لازم میدانیم در تمامی مسائل پیش رو کمافیالسابق تحلیل و نظر خود را به نمایندگان مردم منتقل نماییم. ما معتقدیم انتخابات پایان خط مردمسالاری نیست بلکه آغاز دوران رصد و امر به معروف توسط مردم و نخبگان است و در این راستا نظرات خود را در مورد اولین و یکی از مهمترین آزمونهای پیشروی منتخبان مجلس یازدهم بیان میکنیم.
🔸روزهای ابتدایی مجلس همیشه به تعیین ترکیب کمیسیونها و هیئت رئیسهی مجلس میگذرد و این بزنگاه در افکار عمومی و محافل نخبگان، برآیند مسیر فعالیت یک مجلس را عیان میسازد. آنچه ما را بر آن داشته که این سیاهه را خطاب به شما به نگارش درآوریم، دغدغهی عدم تکرار روند معیوب گذشته در تعیین ترکیب مجلس علی الخصوص روند انتخاب رئیس مجلس است که پیشانی و نماد قوهی مقننه در نگاه مردم و قانون اساسی کشور شناخته میشود. اعتقاد ما بر این است که بسیاری هزینههایی که در سالهای گذشته از جانب مجلسهای نهم و دهم به کشور وارد شده است، به نوعی به این روند و شخص رئیس مجلس هم مرتبط میشود. از این رو به جد خواهان آن هستیم که در انتخاب رئیس مجلس آینده، تنها معیارهای انقلابی و کارآمدی بیشتر مد نظر قرار گیرد.
🔹واضح و مبرهن است که با توجه به ترکیب مجلس یازدهم که اکثریت قاطع کرسیها در اختیار کسانی است که خود را انقلابی نامیدهاند، لازم به عدول از معیارها برای مقابله با جریان غربگرا نیست و توقع میرود رقابتی همراه با رفاقت بین نیروهای انقلاب برای انتخاب کارآمدترین و انقلابیترین رئیس مجلس ممکن اتفاق افتاده و تحت هیچ شرایطی، هیچ مسألهی فرعی بر معیارها و شاخصهای رئیس مجلس اصلح، سایه نیاندازد. این معیارها به نظر ما شامل موارد ده گانهی زیر میباشد:
۱- تجربهی کافی و تسلط کامل نسبت به فرآیندهای تقنینی و سازوکارهای مجلس
۲- پایبندی به اصل اساسی شفافیت در خصوص عملکرد مجلس و نمایندگان
۳- مبارزهی صریح و بدون هیچ خط قرمز با فساد؛ چه از درون گروه خودی باشد چه بیرون و اشتهار به فسادستیزی در افکار عمومی مردم، جوانان و نخبگان سیاسی جریان انقلاب
۴- مورد اطمینان، وثوق و اجماع بودن بین طیفهای گوناگون جریان انقلاب و وحدت آفرینی در بدنهی سیاسی کشور و مجلس
۵- گذشتهی سیاسی و مدیریتی قابل دفاع
۶- عدم انحراف از خط انقلاب، امام و رهبری یا سکوت غیرانقلابی در بزنگاههایی چون فتنه ۸۸، برجام، لوایح مرتبط با FATF
۷- متعهد به عدم استفادهی سیاسی، انتخاباتی و شخصی از جایگاه ریاست مجلس به نفع خود یا اطرافیان
۸- متعهد به عمل بر مبنای خرد جمعی و رفتار طبق مر آییننامهی مجلس
۹- به معنای واقعی کلمه طرفدار عدالت و تقدم عدالت بر توسعه
۱۰- مدیریت بر مبنای اصول گفتمان اصیل انقلاب و اولویت ندادن به تکنوکراتهای ویرانگر در سطح سیاستگذاری و تقنین
🔸جوانان انقلاب در این بزنگاه مهم مجلس یازدهم به خوبی تک تک کنشهای منتخبان را زیر نظر دارند و برای حفظ این مجلس بر ریل انقلاب مصمم هستند. امید است با انتخاب انقلابیترین گزینه از میان افراد مطرح برای کرسی ریاست مجلس، گام اول در بازگرداندن مجلس به شأن و جایگاه اصلی خود در پیشبرد اهداف انقلاب و نظام اسلامی را برداشته و راه را بر تقلیل مجلس انقلاب به سکوی پرش به دیگر قوا ببندید که ملت ایران طعم واقعی مجلس وکیل الملة را چشیده و نام شما را در تاریخ از وکیل الدولههای سیاست باز تفکیک نمایند.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
✍️ثبت امضای الکترونیکی از طریق لینک زیر:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeQhtNH60rXtll-EqDl5R6mQvQFYmFnvZ7jHITdcAqi-npGCg/viewform?usp=sf_link
🗣بدینوسیله از تمامی جوانان و مردم انقلابی ایران دعوت میشود تا با انتشار این پیام در شبکههای اجتماعی، عضویت در کانال تلگرامی پویش و ثبت #امضای_الکترونیکی خود با این پویش همراه شوند.
@rozaneebefarda
ماجرای تأسف بار #جعل_مدرک توسط #محمدعلی_آهنگران
👇👇👇
http://www.jahannews.com/news/726338
🔶حاشیه
او مرید رئیس جمهور فعلی است که حرف و حدیث های کاملا جدی در مورد جعلی بودن مدرک او نیز وجود دارد و هنوز که هنوز است به هیچ کجا و هیچ کس پاسخگو نبوده است.
آیا جعل مدرک در میان #برجامیان به یک اپیدمی تبدیل خواهد شد؟!
@rozaneebefarda
زندگی بر دهانه آتشفشان
در ستایش #معلم_شهید انقلاب اسلامی
[صفحه 1از 2]
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
استاد شهید #مرتضی_مطهری، شاگرد برجسته آیات بروجردی، علامه طباطبایی و امام خمینی است. عقبه مطالعات حوزوی او به اندازه ای هست که هیچ کس را یارای آن نباشد که او را از سرآمدان علمای معاصر حوزه قم نشناسد. مطهری یک حقیقت است؛ حقیقتی انکارناشدنی و البته همچنان ناشناخته.
شهید مطهری هنوز و همچنان مسئله جامعه ایرانی است؛ شناخت سلوک سیاسی و مشرب علمی او، همچنان گره گشاست و تکثیر و تکرار مطهری، همچنان خلأ راهبردی حوزه علمیه در عصر استقرار #جمهوری_اسلامی است.
مطهری گرچه به فلسفه دانی و فقاهت و قلم و خطابه و روزآمدی و انقلابی گری و نوگرایی مشهور است اما هنوز ابعاد ناشناخته ای از زندگانی او وجود دارد که استفاده کامل از برکت وجودی وی در گرو دستیابی بدان است.
شهید مطهری در نیمه دوم دهه 30 و در دوران زعامت آیت الله بروجردی، همپای برخی استادانش و همراه با بعضی هم طرازانش، بر طرح #تحول_حوزه متمرکز بود. طرحی که بعد از مدت ها هم اندیشی نخبگان و بزرگان حوزه قم، به نتیجه رسید و تنها یک قدم مانده به اجرا، در اتفاقی تلخ و باورناپذیر، تأییدیه اولیه زعیم قم را از دست داد و ناگزیر همه رشته ها به چشم برهم زدنی پنبه شد و #اصلاحات_حوزه به تاریخ پیوست!
شکست طرح تحول حوزه در دهه 30 ریشه در دو عامل اصلی داشت؛
1- #متحجرین کهنه اندیش و ایستایی که هر تغییری را دشمن دیانت و روحانیت تلقی می کردند و این طرح را عامل برهم خوردن روزگار عافیت می پنداشتند. همینان مهم ترین جریان مخالف در مقابل بعض اصلاحات حوزوی آقای بروجردی در قم و نجف بودند.
2- معدود اطرافیان و بعض اعضای بیت آیت الله بروجردی که مع الاسف علاوه بر کج اندیشی، آلوده به #دربار هم بودند!
همین جماعت ایضا زمینه تحریک و سرکوب فدائیان و فاصله گرفتن برخی فضلای وقت از بیت آقای بروجردی(خاصه امثال امام خمینی و مطهری و بهجت و...) را فراهم کردند.
شکست اصلاحات حوزه علاوه بر آنکه زمینه روزآمدی و تحول ساختاری نهاد روحانیت را از بین برد، کناره گیری امام از بیت آقای بروجردی، قهر آقا مرتضای حائری از قم و کوچ مرتضی مطهری به تهران را در پی داشت!
در واقع با این اتفاق تلخ، سه نسل مؤثر از حوزویان از نقش آفرینی جدی در تحولات حوزه، برکنار ماندند.
زندگانی مرحوم مطهری در بدو ورود به تهران، با تلخی های فراوانی همراه بود؛ شاید مرور آن مقطع، تسکینی باشد برای طلاب مجاهدی که این روزها با سختی معیشتی به مجاهده علمی مشغولند.
مطهری اما آبدیده بود، صبر کرد، تلاش کرد و دوام آورد.
او در مدتی نه چندان طولانی با محیط جدید خود را وفق داد بدون آنکه رنگ محیط به خود بگیرد.
دوران تأثیرگذاری مجتهد اراده مند قم در تهران آغاز شد؛ او در دانشگاه تدریس داشت اما برخلاف برخی علمای تهران، به درس و بحث بسنده نکرد و این بود که به مرور از محافل مذهبی مانند #هیئت_های_مؤتله گرفته تا مجامع روشنفکری مانند انجمن های اسلامی معلمان و مهندسان و حسینیه ارشاد، رد پایش پیدا شد.
روح حقیقت طلب مطهری موجب شد پرسش های تازه را به معارف دین عرضه کند و با استنطاق از منابع دینی، پاسخ های عمیق، اجتهادی و روزآمد را به مخاطب ارائه دهد و همین روند بود که بر محبوبیت و تأثیرگذاری جدی او در پایتخت افزود.
در کنار برداشت های اجتهادی و تعامل گسترده با طیف های مختلف فکری، شاخصه مهم مطهری اما، فاصله گذاری عقیدتی و فکری او با پیروان مکاتب انحرافی و نحله های التاقاطی بود.
مطهری گرچه به اقتضای تکلیف با همگان نشست و برخاست داشت (که البته ممکن است در تحلیل های پسینی نقدهایی نیز بدان وارد باشد)، اما هم مطهری و هم همنشینان او خوب می دانستند که نمی توان در او طمع کرد.
این است که مطهری گرچه از تاسیس متاع تا تشکیل حسینیه ارشاد، با امثال بازرگان و سحابی و دیگران همنشین بود اما هرگز هضم نشد و هیچ کس نتوانست او را مصادره کند. او خودش بود!
چنانکه همنشینی با امثال #حسین_نصر هم نتوانست طهارت سیاسی او را به ننگ و عار درباری بودن بیالاید.
ادامه یادداشت در:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/4161
@rozaneebefarda
ادامه👇