سه طایفه و یک هدف!
تبارشناسی عاملان #اهانت_به_مسئولان_نظام
[صفحه 3 از 3]
◾️کارکرد منفی مهم دیگر فحاشی به مسئولان سیاسی، از بین رفتن زمینه #انتقادات_درست و ایجاد فرصت برای #مظلوم_نمایی به جای #پاسخگویی است. از این رو در مواردی، این قبیل اهانت ها به صورت سازمان یافته، با راهبری اتاق های عملیات روانی برخی جریان های سیاسی نیز دنبال می شود تا در فضای برآمده از حاشیه سازی ها، سوپاپ اطمینانی برای اقدامات حاد و خلاف مصالح ملی در پیش گرفته شود.
🔸با وجود این فضای پیچیده، هوشیاری ویژه و ولایت پذیری جریان اصیل انقلابی، اقتضای آن دارد که با فاصله گذاری با جریان های سیاسی مشکوک و انحرافی، از واردات ادبیات سیاسی آلوده به فضای گفتمانی انقلاب اسلامی پیشگیری کرده، در سایه این صیانت اخلاقی، به پیگیری روشمند و درست انتقادات صحیح به دولت روحانی بپردازند.
🔸رسانه های زنجیره ای حامی دولت که در این روزها بخشی از آنها، رسما به ستاد #بایدن در تهران تبدیل شده اند، در روزهای آتی احتمالا با سر دست گرفتن بیانات حکیمانه رهبری و تطبیق های ناروا و تفسیرهای تحریف آمیز از آن، زمینه را برای #اسکات_منتقدان محیا خواهند کرد و هر نوع انتقاد و انتقاد کننده را مصداق نهی رهبری معرفی خواهند نمود اما تمسک به فراز متاخر بیانات رهبری معظم مبنی بر ضرورت طرح #انتقاد، این تواطی نامیمون را نقش برآب خواهد کرد؛ روشن است که #اصل_بیان_انتقادات_به_دولت مورد پذیرش و بلکه تأکید رهبر حکیم انقلاب اسلامی قرار گرفته و آنچه مورد نهی است، ادبیات و روش بیان نقدهاست نه #اصل_انتقاد!
پیشگیری از این خلط و تفسیرهای مغرضانه برای بستن فضا، در گرو تفسیر دقیق و درست بیانات مقام معظم رهبری است.
سخنانی که ریشه در سیره و اندیشه امام خمینی دارد و مرور تحولات تاریخ انقلاب اسلامی نشان می دهد که اساسا استفاده از روش های غیرقرآنی و غیرشرعی، از جمله #دروغگویی و #فحاشی، هرگز در #قاموس_انقلابیون_اصیل راه نداشته و حتی لحظه ای مورد تایید رهبران انقلاب اسلامی قرار نگرفته است. لذا اگرچه رئیس جمهور تا کنون تعابیر زننده بسیاری علیه منتقدان و مخالفان سیاسی خود به کار برده که از شماره بیرون است، اما با این وجود، در مواجهه با کارنامه دولت اعتدال، کسی مجاز به استفاده از ادبیات نامتعارف نیست؛ چه اینکه اساسا نیازی به آن نیز وجود ندارد و صرف بیان منطقی و مستند و مستدل انتقادها و نارسایی ها، مقصود را حاصل خواهد کرد.
مرور یک نمونه تاریخی نشان می دهد که فحاشی و دروغگویی، از دوران مبارزه همواره مورد نهی صریح رهبران انقلاب اسلامی بوده است.
◾️ #دروغگویی و #فحاشی نکنید؛ تذکار تاریخی امام خمینی به #سیدمحمود_دعایی!
▫️بعد از اطلاع امام از اجرای برنامه رادیویی توسط محمود دعایی با همکاری #بعثی_ها، که انتقاد برخی دلسوزان و بدگویی ها و اتهام زنی های برخی نجفی ها را به دنبال داشت، امام خمینی با حساسیت ویژه ای دعایی را برای ارائه توضیحات فراخواند و متن برنامه های اجرا شده در رادیو را خواست که نهایتا به تذکر نسبت به #دروغگویی و پرهیز از #فحاشی(حتی به خاندان شاه) همراه شد!
🔻در خاطرات سیدمحمود دعایی چنین می خوانیم:
«امام برای من پیغام فرستادند که آیا برنامه هایی را که تا به حال اجرا کردی، نوشته ای. گفتم: بله... و بعد خواستند که برنامه ها را ببینند. من هم برنامه یکی دو ماهه اول را که مرتب و منظم کرده بودم خدمت ایشان بردم. ایشان مروری کردند و بعد مرا خواستند و فرمودند که من برنامه ها را دیدم، مجموعا خوب بود، اما #دو #تذکر دارم؛ یکی اینکه سعی کنید مبالغه نکنید و #دروغ هم نگویید! حقیقت را بگویید و اضافه هم نگویید. همان حقیقت تاثیر خودش را دارد. دوم اینکه در برنامه ها #فحاشی نکنید.» (خاطرات دعایی، ص 85)
▪️از قضای روزگار، فرد مورد نهی امام، یکی از حامیان دوآتشه دولت و شخص رئیس جمهور است لذا آنان با این پیشینه، در جایگاهی نیستند که نعل وارونه زده، انقلابیون اصیل را به صورت جریانی و مطلق انگارانه، متهم سازند.
صدالبته همچنان و همیشه، همه سیاست مداران متعهد و نیروهای خدوم انقلاب، نیز در معرض اند و طبعا هرجا پای کج گذاشته باشند باید برگردند و اصلاح کنند که لازمه ولایتمداری، اطاعت و تبعیت است.
@rozaneebefarda
بازتاب دیدگاه های مخاطبان روزنه/۱
🔹رجبی:
سلام علیکم
کانال و مطالب خیلی مفید هست
تحلیل ها ضروری و به جا و به روز هست،
خدا خیرتون بده
ولی به نظرم، شما اعضای کانال رو عموم مردم در نظر بگیرید
یعنی شما مخاطبین کانال رو صرفا افراد تحصیل کرده( تحصیل کرده به معنای تحصیلات تخصصی) در نظر نگیرید
با این که کانال، کانال تخصصی و تحلیلی هست، ولی باید زبان مطالب، ساده تر و راون تر و گویاتر باشه
و طوری باشه که مخاطب فقط یک خبر بخونه یا یک تحلیل رو سریع مطالعه کنه...
یه مقدار پیام ها، زبان سنگین داره، در حالی که پیام ها تو کانال های مجازی باید ساده و روان و تو زمان کوتاه و سریع قابلیت مطالعه داشته باشن
@rozaneebefarda
بازتاب دیدگاه های مخاطبان روزنه/۲
🔹حمید وحدت نژاد:
سلام علیکم
من بانظر دوستمون که فرمودند مخاطب کانال راعموم مردم در نظر بگیرید مخالفم
به نظر این کاری که شما میکنید جای خالیش خیلی احساس میشد
درمورد اینکه یه مطلبی ساده بزاریم که فرد سریع بخونه کانال های زیادی دارند این کار راانجام میدن ولی مطالب این کانال عمیق هست که دوستان فاضل طلبه وقتی اینها را میخونند
اولا خودشون روشن میشن وبعد اون را بازبان ساده تر به مردم منتقل میکنند اگه هم قرار باشه مخاطبتون عموم مردم باشند به نظرم ساده شده ی همین مطالب را درکانال دیگری برا عموم مردم قرار بدید ولی این کار خوبی که الان دارید را نزارید از عمق وغناش کم بشه
@rozaneebefarda
بازتاب دیدگاه های مخاطبان روزنه/۳
🔹محمد جواد رسا:
سلام علیکم
اعظم الله اجورکم
بسیار با شیوه بیان و قلم و سبک ورود و خروج و عبارت پردازی موافقم ، قلم نخبگانی موجب استیحاش عمومه ولی مخاطب نخبگانی رو جذب میکنه ، ولی اگر عبارات ترقیق بشن لازمه ش اطناب و توضیحاتی است ملال مخاطب خاص رو در پی داره ، بماند که پیام های شما معمولا تحلیلی و مفصل هستند و عموم پیام های طولانی رو معمولا نمیخونن حتی اگر آسانخوان باشه
@rozaneebefarda
🔥بزرگترین فتنه🔥
📕نظرات آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین درباره فتنه فرقه گرایی و تفرقه افکنی مذهبی
ترجمه و تنظیم : علی اکبرابادی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
صفحه 1 از 3
نقشه فتنه کبری(بزرگترین فتنه)
🔴طرح فتنه ای که در این روزها بر ضد این امت در حال حرکت است، و با قدرت و زور و حیله و سیاست شیطانی به سوی این امت کشانده می شود، یک نقشه فتنه معمولی و عادی نیست، و آن پروژه، بزرگترین فتنه خردکننده و ریشه کن کننده است، شروع می شود اما به سادگی پایان نمی پذیرد، نابود می کند و آباد نمی سازد، ویران می کند و به باد می دهد، بیچاره مي کند و هیچ منطقه ای از مناطق امت اسلام را از آتش و شر و ناراحتی وانمی گذارد(استثنا نمی کند) و برای مسلمین هیچ دین راستین، انسانیت و تمدنی باقی نخواهدگذاشت.
فتنه فرقه ای دیوانه، ویرانگر و بنیان کن، سوزاننده، نابودکننده، حلال شمارنده تمام حریم هایی که خداوند بر مسلمان، نسبت به برادر دینی اش حرام شمرده است.
این فتنه، به صورت فرقه ای طراحی شده است برای مقابله و انتقام از امت اسلامی، به خاطر توجه امت به اسلامش و آهنگ بازگشت به آن و شروع این بازگشت و فعال شدن آن.
علاوه بر همه اینها، این فتنه فرقهگرایی، بسیار مناسب است برای سوء استفاده و بهره برداری زشت و خبیثانه از روح دینی که با قدرت و پویایی در رگ و خون این امت در حال جاری شدن است.
اگر بیداری این امت و نقطه کانونی توجه او، ملیتی و نژادی بود، برای شکستن و نابودکردن وحدت او فتنه ای قومیتی طراحی می شد.
در آن جاهایی که اهل ادیان و مذاهب مختلف، انگیزه مذهبی برای مقابله و درگیری با یکدیگر ندارند نیز نوع دیگری از درگیری و اختلاف افکنی را طرح ریزی می کنند و آن دوقطبی سازی با مطرح کردن شعارهای دوقطبی است.
فرقه گرایی شر بزرگ
🔴فرقه گرایی مذهبی، شر بزرگ و فراگیری است که به نابودی سریع امت اسلامی می انجامد، همچنانکه دشمن این امت می خواهد.
فرقه گرایی یعنی جنگ داخلی که وحدت امت اسلامی و امکانات و فرصت هایی که باید آنها را برای ساخت صحیح امت و مقابله با دشمنانش به کار بگیرد، را از بین می برد.
فرقه گرایی یعنی رودررو شدن و مقابله برادران با یکدیگر که تر و خشک را با هم می سوزاند.
و آن خطری است ویران کننده که اولا از انسان پرهیزگار صادر نمی شود، و ثانیا انسان عاقل هرگز آن را انجام نمی دهد، نه بدینصورت که به شعله ورشدن آن کمک کند و نه اینکه بتواند جلوی آن را بگیرد و نگیرد!
زمانه، زمانه بسیار حساس و در اوج اهمیت و خطر است در حالیکه همه کشورهای اسلامی به یک جنگ سرنوشت ساز با دشمنان خدا، مبتلاست.
ما دائما از خارج _از امت اسلام_ تهدید می شویم، پس اگر به همراه تهدید خارجی، تهدید داخلی نیز همراه شود _ و آن برانگیختن اختلافات مذهبی است_ این خطر را بزرگ و رنج و سختی آن را بیشتر می کند.
جوامع اسلامی باید عبرت بگیرند و در خون مسلمانان از خدا بترسند، و هیچ جریان فرقه گرایی و اختلاف مذهبی در هر شکلی از اَشکال را برپا نکنند و سیاسیون و مسوولین رسمی از خدا بترسند و مراعات این امت را نموده، هیچ گونه مقررات و شرایط فرقه ای ایجاد نکنند که به درگیری فرقه ای و کینه های مذهبی بیانجامد که سرزمین ها و بندگان خدا را دستخوش طوفان بلا سازد.
طرف های فتنه فرقه گرایی
🔴در اینجا طرف هایی وجود دارند که _با استفاده ابزاری از تعدد مذاهب برای شعله ورکردن آتش درگیری که هيچ چیزی قدرت ویران گری آن را ندارد_ بر تحریک این درگیری و برانگیختن و تغذیه این فتنه توافق دارند.
در اینجا طرف خارجی وجود دارد که حرکت بیداری اسلامی در امت و شوق او به اسلام و آغاز حرکت بر مسیر رسیدن به افق بلند آن، او را به وحشت انداخته است.
و حاکمانی از دولتمردان امت اسلامی، از آنها که هیچ امری از امور اسلام برایشان مهم نیست مگر ترسشان از بازگشت امت به خویشتن.
و طرف سوم، صاحب نظران سنگ اندیش و تنگ نظر هستند که نظریه صحیحی نسبت به اسلام ندارند، از هر مذهبی که باشند.
این فتنه اولین چیزی را که از بین می برد، موقعیت امت اسلامی در واقعیت زندگی امروز است و اولین کاری که انجام می دهد، تبدیل کردن آن به یک کالای بی ارزش ذر دست دشمنان و تقسیم و تجزيه آن بین امت های دیگر است.
این فتنه اصالت ها و ریشه های اسلامی، و راستی و درستی آن در نزد نسل های آینده را از بین می برد.
خسارت های آن در تمام زمینه ها و سطوح به صورتی فراگیر و گسترده، بزرگتر از آن است که تصور شود!
جریان تکفیر(کافر شمردن دیگران)
🔴حکم به اسلام یا کفر از بزرگترین احکام دین است. و این دو حکم موضوعشان در کتاب و سنت واضح است، و حکم کفر بر کسی _ اگر از مقیاس و معیار کتاب خدا و سنت رسول الله صلی الله علیه و آله تجاوز کند و منطبق با کتاب و سنت نباشد _ از بزرگترین گناهان و دشمنی هاست؛ و این همان جاهلیت و بزرگترین فتنه است.
@rozaneebefarda
ادامه👇
📕نظرات آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین درباره فتنه فرقه گرایی و تفرقه افکنی مذهبی
صفحه 2 از 3
جریان تکفیر
🔴اینکه کسی از مردم، از یک جایگاه دینی رسمی بزرگ _ در جایی که همه جهان می شنوند، چه رسد به همه مسلمین _ حکم به کفر میلیون ها مسلمان کند، این گشودن درب شرّی بزرگ بر تمام امت اسلام و اعلان جنگ داخلی بین فرزندان اسلام است؛ _خداوند مسلمین را از آن حفظ نماید - و این مباح شمردن خون و آبرو و ناموس و اموالی است که خداوند حرام کرده و شریعت اسلام از آن محافظت نموده است. و در آن بزرگترین خدمت به جبهه کفر است که در کمین اسلام و مسلمین نشسته است.
و در همين زمان که مشغول شدن به دشنام و ناسزاگویی و لعن بین مسلمانان _ چه صحابه باشند چه غیر صحابه _ را به شدیدترین وجهی انکار می کنیم، همانا تکفیر مسلمانان، گناهی بزرگتر و مهم تر است.
و عجیب است که صاحبان مناصب دینی بزرگ با خونسردی تمام، به کفر میلیون ها مسلمان نمازگزار و روزه گیرنده و ملتزم به اصول و فروع اسلام، حکم می کنند! حکم فاسدی که هم کبرای آن و هم صغرای آن فاسد است.
کبرای آن این است که (هر کس مسلمانی را ناسزا بگوید کافر شده است)؛ این مخالف قواعد و احکام واضح و ضروری اسلام است؛
و اما از جهت صغری (علمای شیعه ناسزا، دشنام و لعن میگویند و با دشنام گویی به صحابه به خداوند تقرب می جویند و آن را عبادت می دانند).
این صاحب فتوا(فتوای کفر شیعیان به خاطر لعن و سبّ صحابه) از کجا یقین می کند که هر عالم شیعی این کار را انجام می دهد و لعن و سب و شتم نسبت به این یا آن صحابی _ که امر خلافت بعد از رسول الله صلی الله علیه و آله را بر عهده گرفتند _ را مقدس و عبادت می شمارد!؟
آیا این غیبگویی بدون علم نیست!؟
تنها راه پایان فتنه فرقه گرایی
🔴همانا، پایان دادن به حالت فرقه گرایی عملی موجود که حقوق و واجبات را انکار می کند، و دشمنی و کینه و جنگ بین مسلمین را برمی انگیزد، بر یک چیز استوار است و آن فهم صحیح دین است.
فهم دینی صحیح بر مثل این آیه شریفه متمرکز است.
[ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَىٰ
ﺑﻪ ﺭﺍﺳﺘﻲ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻭ ﺍﺣﺴﺎﻥ ﻭ ﺑﺨﺸﺶ ﺑﻪ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﺍﻥ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ. (٩٠ النحل)] ؛ و این آیه شریفه ای که در آن دعوت به تعاون بر نیکی و عدم تعاون بر گناه شده است؛
[ وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ.(٢ المائده)]
و چه بسیار مفاهیم کلی و اطلاقات از تعالیم قرآنی و نبوی و از معصومین علیهم السلام وجود دارد که همگی به سوی یکی شدن و وحدت و نزدیکی و تفاهم و گفتگوی زیبا و دوری جستن مسلمان از تندخویی و عصبیت و وحشی گری و سبک شمردن خون و آبرو و ناموس و اموال مسلمین دعوت می کند.
مسوولیت مسلمانان
🔴مسوولیت هر مسلمانی که سرنوشت اسلام و امت اسلامی برایش مهم است و تعصبات کور، عقلش را از بین نبرده و جهلش بر حکمتش غلبه نکرده و تمام آنچه که اسلام بر عهده او گذاشته را می شناسد_از جمله اینکه مسلمان حقوقی دارد که اختلاف در مذهب آن را از بین نمی برد و حرمت مسلمان در دین خدا باید مصون و محفوظ باشد_ این است که برای از بین بردن این فتنه بزرگ، مجاهدانه تلاش کند؛ و به هر صورت ممکن جلوی راه آن را سد کند و تا آنجا که امکان دارد، مانع آغاز و حرکت آن در هر سرزمینی از سرزمین های مسلمین شود خصوصا از کشور خودش.
اگر مذهب سنی حق باشد، آیا مصلحت مذهب سنی در این است که جنگی را علیه تشیع به راه اندازد!؟ در حالیکه مذهب شیعه، در بخش اعظم اسلام با او همراه و شریک است؟
و اگر تمام حق در تشیع باشد، آیا مصلحت مذهب تشیع در این است که جنگی را علیه تسنن در کشورهای اسلامی و غیراسلامی راه بیاندازد، در حالیکه مذهب اهل سنت در بسیاری از قضایا با شیعه توافق دارد؟
آیا فکر شیعی خالص و اصیل و دروس نظری و عملی که ائمه معصومین علیهم السلام در این زمینه از خود به جای گذاشته اند، جنگی از این نوع _ فرقه ای مذهبی _ را برمی انگیزد!؟
ائمه علیهم السلام این حالت دشمنی و آتش افروزی بین مسلمین را طرد می کردند و اگر دعوتی هست، باید فقط بر طریقه وصیت قرآن کریم انجام پذیرد.
[ ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ
[ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ] ﺑﺎ ﺣﻜﻤﺖ ﻭ ﺍﻧﺪﺭﺯ ﻧﻴﻜﻮ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺩﻋﻮﺕ ﻛﻦ ، ﻭ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﻧﻴﻜﻮﺗﺮﻳﻦ ﺷﻴﻮﻩ ﺑﻪ ﺑﺤﺚ [ ﻭ ﻣﺠﺎﺩﻟﻪ ] ﺑﭙﺮﺩﺍﺯ .(١٢٥ النحل).]
آنچه که باید نسبت به فرزندانمان انجام دهیم این است که دیدگاه دینی روشن و ناب و خالص و مدرسه و مکتب حق که همان مکتب اهل بیت علیهم السلام است، را به آنان ارائه کنیم و علاوه بر آن بر ما واجب است که اخلاق اسلامی و کیفیت ارتباط صحیح با مسلمانان را در جانهای آنان پرورش دهیم، نه اینکه از ابتدا آنان را با کینه ورزی و تعصب کورکورانه بار آوریم.
@rozaneebefarda
ادامه
📕نظرات آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین درباره فتنه فرقه گرایی و تفرقه افکنی مذهبی
صفحه 3 از 3
ای شیعه و ای سنی
🔴احتیاط کنید و مراقب باشید! همانا شما به حال خودتان رهانشده اید!
دست های منفعت جویی از خارج از امت اسلام _ و چه بسا دست هایی از داخل امت یا داخلی و خارجی همراه با هم _به دنبال خلق یک فتنه سوزاننده داخلی هستند.
پس هر قلمی که به دنبال برانگیختن فتنه است را دشمن بدارید، و با آن قلم مبارزه کنید؛ و همچنین دشمن بدارید و مبارزه کنید با هر زبانی که مساله فرقه گراییِ مذهبیِ کینه ورزانه را تبليغ می کند.
به نگاه عمیق احتیاج نیست تا فتنه زشت روی کشنده ای _ را که امت اسلام را هدف گرفته _ بشناسیم. هیزم این فتنه مستضعفان شیعه و سنی هستند.
پس ای برادران سنی و شیعه من! بترسید و دوری کنید از اینکه هیزم آتش طمع مستکبرین باشید؛ مستکبرین آمریکا و اروپا.
🖋[ترجمه شده از کتاب "اضواء علی الفکر السیاسی الاسلامی ج 2" از صفحات 13 الی 43 قضیة الطائفیة]
#وحدت #تمدن_نوین_اسلامی #شیعه
#سنی #امت_اسلامی
#شیخ_عیسی_قاسم
تصویر صفحات ترجمه شده را در روزنه ببینید
@rozaneebefarda
💥صفحاتی از کتاب "اضواء علی الفکر السیاسی الاسلامی" به قلم شیخ مجاهد، آیت الله شیخ عیسی قاسم در نفی فتنه فرقه گرائی مذهبی در جهان اسلام
ترجمه فارسی مطالب را اینجا بخوانید:
ص ۱
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5392
ص ۲
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5394
ص ۳
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5395
#وحدت #تمدن_نوین_اسلامی #شیعه
#سنی #امت_اسلامی
#شیخ_عیسی_قاسم
@rozaneebefarda
#حذف_حداکثری با شعار #جذب_حداکثری!
#تلنگر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹به دنبال طرح راهبرد حکیمانه #جذب_حداکثری توسط رهبری معظم انقلاب اسلامی، که ریشه در معارف دینی و سیره اولیای الهی دارد، برخی جریانها و مجموعه های خودی، با تفسیر نادرست از این معنا، در مقام عمل پای در مسیری گذاشته اند که جز #نقض_غرض نمی توان بر آن نام نهاد!
🔹هدف از طرح مسئله جذب حداکثری، گستراندن هرچه بیشتر امتداد خط دعوت به حق و حقیقت و دستگیری از طائفه مستضعفین فکری، غیرمطلعین و غیرمرتبطین با معارف ناب انقلاب اسلامی و حتی منحرفین و حتی معاندان است!
رهبران الهی انقلاب اسلامی با تاسی از سیره معصومین علیهم السلام، همواره زمینه را برای #هدایت و #تعالی طیف های مختلف فراهم می کنند و در تمام چند دهه گذشته(از آغاز نهضت تا کنون) همواره با رویکرد دعوت و دستگیری با عناصر زاویه دار برخورد کرده اند؛ چه اینکه سید الشهدا علیه السلام در هنگامه شهادت، به قاتل خود وعده حسن عاقبت داد مگر او هدایت شود و از مدار شقاوت ابدی خارج گردد.
نمونه های تاریخی از جذب عناصر بدسابقه در انقلاب اسلامی، از شماره خارج است.
با ملحوظ دانستن مطالب پیشین، اما فهم نادرست و اجرای ناقص راهبرد #جذب_حداکثری، توالی فاسدهای فراوانی به دنبال دارد که در موارد متعدد، موجب #نقض_غرض می گردد. چگونه؟ در ادامه به نکاتی اشاره می شود!
۱_ کیاست مومنانه شرط حداقلی اجرای راهبرد مذکور است تا عناصر منحرف و معاند با سد استفاده از این معنا، امکان #نفوذ سازمان یافته به دل جبهه انقلاب اسلامی را نبابند که در این صورت، فروپاشی از درون را رقم خواهند زد و قطعا این امر مصداق نقض غرض است.
ساده اندیشی منتظری در اجرای ایده کمیته های عفو در دهه شصت که منجر به آزادی بی رویه منافقین شد، نمونه خوبی است! منافقان معاند، پس از آزادی با انگیزه های قوی تر در مدار براندازی نظام قدم برداشتند و نتیجه آن شد که به اذعان اسناد رسمی سازمان، یک پنجم از کشته های عملیات فروغ جاویدان، همین آزادشدگان آقای منتظری بودند!
این روال را مقایسه کنید با اقدامات تربیتی #شهید_لاجوردی و #شهید_چمران که با جذب قاعده مند عناصر لاقید و بعضا از منافقین، در آنان #انقلاب_ذات پدید آوردند و از آنان عناصری خدوم و مومن ساختند.
از یاد نبریم که در جریان مجازات های سال ۶۷، امام عزیز که مدار رافت و لطافت پیامبرگونه بودند، تکلیف اعضای سازمان منافقین را یکسره کردند؛ همچون سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در مقابله با یهودیان خائن و همچون سیره امیرالمومنین علیه السلام در مواجهه با خوارج ظاهرالصلاح مدعی ایمان و قرآن!
۲_ گاهی مدعیان عمل به جذب حداکثری، در عین تسامح کاری غیرضابطه مند در مواجهه با عناصر بدسابقه و بعضا منحرف، برخوردهایی کاملا خشک و خشن و حذفی با عناصر انقلابی و خدوم و متعهد دارند که این امر نشانگر فهم غلط از راهبرد #جذب_حداکثری یا عدم #صداقت در عمل بدان است؛ چه اینکه اگر واقعا بنا بر جذب است، اولویت جذب با کدام است؛ عناصر خودی و انقلابی و خدوم که احیانا کج فهمی یا کج روی موردی دارند اولی به جذب اند یا آنانکه از اساس در وادی دیانت و یا انقلابی گری نیستند یا فاصله بیشتری دارند؟!
اگر این اولویت بنیادین مراعات نشود، بازهم نقض غرض خواهد شد! عناصر خودی به کوچکترین بهانه، صف بندی داخلی کرده، نزاع های فشل کننده را پدید می آورند که مورد نهی صریح قرآن است و از #تحمل همدیگر ابا و امتناع می ورزند، ولی در عین حال، در مواجهه با #اغیار یا عناصر فاصله دار با جبهه حق، ژست جذب و خوش خویی می گیرند!
نتیجه چه می شود؟ #حذف_حداکثری عناصر خودی و جایگزین شدن عناصر زاویه دار که در فضای خلا حضور عناصر مومن و فقدان برنامه تربیتی و ضابطه نظارتی، نه تنها خود هدایت نمی شوند که زمینه انحراف مجموعه ها و جریان های ناب را نیز فراهم می کنند.
۳_ مسئله مهم دیگر آنکه، چه کسی قرار است جذب کند و چه کسی جذب شود و به چه چیزی جذب شوند و ملاک صحت سنجی اجرای دقیق این راهبرد، چیست؟!
گاه به بهانه #جذب، عناصری آموزش دیده و مقتدر و کار بلد در دل جبهه خودی وارد می شوند و با حوصله و کاملا حساب شده، زمینه جذب افراد متعهد به عناصر و افکار فاسد را فراهم می سازند. قطعا این نیز مصداق #نقض_غرض است!
نشانه جذب افراد باید عیان گردد؛ همچنان که #امام جوانان ناآشنا به دیانت و مبارزه را از دل مراکز فحشا بیرون کشید و به سنگر جهاد علیه باطل روانه کرد و امروز تاریخ انقلاب اسلامی، هزارها نمونه موفق از جذب صحیح و ضابطه مند، سراغ دارد.
جذب حداکثری لوازم خود را دارد؛ کاری پیامبرگونه و به غایت حساس و دقیق و پیچیده است؛ طبعا هر آنکه توانایی کافی برای این امر مهم را ندارد، مکلف بدان نیست، همینکه #دافعه_حداکثری نداشته باشد، به تکلیفش عمل کرده! چه اینکه؛
أبَى اللّه ُ أن يُجرِيَ الأشياءَ إلاّ بِأسبابٍ!
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥||فیلم|| بیانات #آیتالله_بهجت(ره) دربارۀ #نهم_ربیعالاول
🔻سب و لعن و شتم لازم نیست، استدلال بیاورید!
💥ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
⭕️حضرت آیتالله بهجت(قدس):
🔸 علمایی که در زمان ما بودند، بلکه قدری هم جلوتر از زمان ما بودند، بععضی [از مردم] از اینها اِعانه میخواستند برای عیدالزهرا؛ بعضی [از علما] نمیدادند، بعضیها هم میدادند.
🔸 بنده خیال میکنم اهل علم، اگر میخواهند اینجا [مجالس اهل بیت علیهم السلام] خدمتی بکنند به اهلبیت علیهمالسلام، برای اهل استدلال از اینها متعیّن است، که سعی بکنند دلیلی بر خلافت امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه ذکر بکنند؛ ساده، برهانی، یقینآور، بهطوریکه اگر این دلیل رابه دیوار بگویند و اذن داده شود به دیوار که بگو، تصدیق کند قول او را و بگوید حق به جانب توست.
🔻و من #قاطع هستم به اینکه اهل #استدلال و ایمان، اگر بخواهند اینطور ادله را پیدا کنند، پیدا میکنند. نه #سبّی، نه #طعنی، نه #شَتمی، #هیچکدام_لازم_نیست.
بلکه این [استدلال کردن] مهمتر است و ممکن است ـ خدا میداند ـ چقدرها را داخل در حق کند. از این مطلب غافلند که بابا این مقدم است.
یکی از این دهتا [استدلالی] که در عمر خودش تهیه کرده است، خدا میداند چقدرها را #مستبصر میکند.
🔸 چرا از این [استدلال کردن] غافلید، در [مقابل] اینکه مجلس تهیه کنید و از این کارها…؟! ما باید ملتفت باشیم، از برهان تعدی نکنیم و بدانیم که برهان، چیزهایی را دارد که اصلاً اینطور عملها ندارد. ولو فرض کنید که در همین عملیات هم آدم میتواند کارهایی را بکند که پیش آنها اشکالدار نباشد.
@rozaneebefarda
پاسخ به یک اتهام ناروا!
آیا بیت آیت الله بهجت مراسم عیدالزهرا(س) می گرفت؟!
#تکذیبیه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
#سوال: اخیرا در سایتها و شبکههای اجتماعی فیلمی با عنوان «مراسم جشن نهم ربیعالاول و #عیدالزهرا توسط حضرت آیتالله بهجت» منتشر گردیده است که در آن اشعاری به همین مناسبت توسط مداح خوانده میشود و حضرت آیتاللهالعظمی بهجت هم در مراسم حضور دارند. لذا خواهشمند است باتوجه به اینکه این فیلم سوالات زیادی را در ذهن مخاطبان ایجاد کرده است، جهت روشن شدن افکار عمومی در خصوص این مراسم توضیح فرمایید.
🔸#پاسخ بیت حضرت آیت الله بهجت اعلی الله مقامه:
⭕️ «عنوان آن مراسم به جشن عیدالزهرا #کذب_محض است.»
.... حضرت آقا به شدت از این مجالس پرهیز داشتند. حتی سالهایی که جلسات درس و روضه در منزل معظمله اقامه میشد، یکبار که بعد از روضه افرادی مبادرت به رفتار و اعمال مضحکه آمیز نمودند معظمله سالهای بعد ایام مقارن آن روز، مجلس ذکر اهلبیت علیهمالسلام در منزل را تعطیل و از پذیرفتن افراد در منزل و اقامه مجلس پرهیز مینمودند.
همچنین بعد از انتقال مجلس روضه و درس به مسجد، همانها یک بار با صحنهسازی چنینکاری را در چند دقیقه برای ترویج خود حادث نمودند و البته درزمان حیات معظمله نتوانستند اشاعه دهند.
ضمنا نکتهای که باتوجه به همین فیلم منتشر شده لازم به ذکر است، همچنان که از تصاویر آن و فضای مسجد مشخص است، مجلس مراسم روضه هفتگی حضرت آیتالله بهجت هست که از سالیان گذشته هرهفته صبح جمعه در مسجد فاطمیه و با حضور معظمله و شاگردان و اقشار مختلف مردم برگزار میگردیده است و باتوجه به وصیت ایشان همچنان برگزار میگردد.
لیکن با توجه به تقارن روضه جمعه آن هفته با ایام نهم ربیع( جمعه مورخ ٢٣/اسفندماه/١٣٨٧ مصادف با ١۵ ربیعالاول)، مداح مجلس در مسجد و بالحن مداحی و روضه مشابه نظرات آقا چند دقیقهای اشعاری را از جامی که از دانشمندان و شاعران اهل سنت است در مدح امیرالمؤمنین علیه السلام قرائت نموده است. ولو اگر بیتی هم مخالف نظر آقا خوانده است، حضرت آقا فردای آن روز در جلسه درس خارج فقه خود به تاریخ شنبه ٢۴/اسفندماه/١٣٨٧ باشدت نسبت به برگزاری جلسات غیر از ذکر فضائل، صریحا موضع گرفتند که عین مطالب و فیلم و صوت فرمایشات معظمله موجود میباشد.
والسلام علیکم و رحمتالله
بیت حضرت آیتالله بهجت
📚جهت مشاهده #متن_کامل_تکذیبیه و مستندات آن شامل فیلم فرمایشات حضرت آیت الله العظمی بهجت به #لینک ذیل مراجعه فرمایید:🔻
👆 http://bahjat.ir/fa/content/10517
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ بیانات حضرت آیتالله بهجت قدسسره در درس خارج فقه روز شنبه ٢۴ اسفند ۸۷ (فردای روز مراسم)
⭕️معظمله روز فردای مراسم مذکور و در درس خارج فقه، بهجهت جلوگیری از ایجاد انحراف و سوءاستفاده برخی جریانها، نسبت به برگزاری چنین مراسمهایی شدیدا تذکر داده و بر لزوم تقیه و مناسب نبودن لعن و فحاشی نسبت به بزرگان سایر مذاهب تأکید مینمایند.
📚جهت مشاهده #متن_کامل_تکذیبیه و مستندات آن شامل فیلم فرمایشات حضرت آیت الله العظمی بهجت به #لینک ذیل مراجعه فرمایید:🔻
👆 http://bahjat.ir/fa/content/10517
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیتالله بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
💥حفظ حریم عقیدتی شیعه با پرهیز از فحاشی و طعن سران عامه و پاسداشت اصل #تقیه!
🔹جایگاه ویژه بزرگان شیعه مانند آیتالله العظمی بهجت در مقایسه با برخی از #مدعیان دفاع از #شعائر_شیعی، کاملا مشخص میشود.
🔹تکیه بر منطق و استدلال و عقلانیت و حریم شریعت و تاسی به سیره اهل بیت علیهم السلام را مقایسه کنید با اقدامات احساسی و شعاری همراه با فحاشی و طعن و تمسخر که نتیجه ای جز به خطر انداختن خون شیعیان در سراسر جهان و هتک حرمت مذهب حقه شیعه در نزد عامه و سایر ملل و نحل، ندارد.
@rozaneebefarda
شیعه منطق پولادین دارد؛ نیازی به فحاشی و تهمت به مخالفان نیست!
توصیه های حکیمانه ولی امر مسلمین پیرامون پرهیز از دامن زدن به نزاع فرقه ای؛ در عین تأکید بر #مرزداری_عقیدتی.
💥پست ویژه/ #ولایتمداران_واقعی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸مسئلهی غدیر برای ما شیعیان پایهی عقیدهی شیعی است. ما معتقدیم که بعد از وجود مقدس نبی مکرم اسلام (صلّی اللَّه و علیه و اله و سلّم) #امام_بهحق برای امت اسلامی، امیرالمؤمنین بود؛ این، پایه و مایهی اصلی عقیدهی شیعه است.
معلوم است که #برادران_اهل_سنت ما، این عقیده را #قبول_ندارند؛ جور دیگری نظر میدهند، جور دیگری فکر میکنند؛ این شاخص وجود دارد.
🔻لکن همین قضیهی غدیر در یک نقطه وسیله و مایهی اجتماع امت اسلامی است و او شخصیت امیرالمؤمنین است. دربارهی شخصیت و عظمت این انسان بزرگ و والا بینِ مسلمین اختلافی نیست.
▫️آنچه که ما امروز باید به آن توجه کنیم، این است که شیعه این عقیده را برای خود مثل جان عزیزی در طول قرنهای متمادی حفظ کرده است؛ با وجود دشمنیهایی که شده است - که این دشمنیها را کم و بیش همه میدانند؛ چقدر ظلم کردند، چقدر فشار آوردند، چقدر اختناق ایجاد کردند - شیعه این عقیده را حفظ کرد؛ معارف تشیع را گسترش داد.
▪️بنابراین، این عقیدهای است که شیعه آن را حفظ کرده است و حفظ خواهد کرد؛ اما توجه بکنید که این اعتقاد مایهی دعوا و نزاع نباید بشود. این، آن حرفی است که ما سالهاست این را گفتیم و تکرار کردیم، باز هم تکرار میکنیم. و میبینیم که دشمن چه نیتی دارد، چه قصد خبیثی دارد از ایجاد اختلاف بین آحاد امت اسلامی به عناوین مختلف، از جمله با عنوان شیعه و سنی.
▪️دشمن یعنی #دشمن_اسلام، دشمن قرآن، دشمن مشترکات، دشمن توحید؛ نه دشمنِ یک بخشی از اسلام. دشمن سعیاش این است که بین امت اسلامی، دشمنی برقرار کند؛ میفهمد که اتحاد دنیای اسلام چقدر برای او مضر است. دشمن دید که وقتی انقلاب اسلامی در ایران پیروز شد، عظمت این انقلاب و تشعشع این انقلاب، چطور در دنیای اسلام و در کشورهای اسلامی توانست دلها را به خود جذب کند؛ دلهایی که شیعه نبودند.
◽️میلیونها نفر از برادران اهل سنت در کشورهای عربی، در کشورهای آفریقایی، در کشورهای آسیایی مجذوب انقلاب شدند و از این ناحیه، دشمن ضربه خورد؛ از اتحاد دلها، از توجه دلها به جمهوری اسلامی - دلهای آحاد مسلمانها - دشمن ضربه خورد. میخواهد این توجه را از بین ببرد؛ چه جور؟ با ایجاد دشمنىِ بین شیعه و سنی.
🔹الان یکی از بخشهای مهم سیاست استکبار در همین منطقهی ما - علاوه بر دشمنیهای دیگری که میکنند - این است که این سران بعضی از کشورهای عربی را با خودشان همراه کنند و آنها را در مقابل ملت ایران قرار بدهند؛ در مسائل گوناگون!
...البته آن دولتها هم هر کدام ملاحظهکاریهای خودشان را دارند و این جور هم نیست که آماده باشند یکجا خودشان را در اختیار صهیونیستها و استکبار در این قضیه قرار بدهند؛ اما در دل مردم اثری نمیتوانند بکنند. در دل مردم چه اثر میکند؟ چه چیزی میتواند دلهای دنیای اسلام را از جمهوری اسلامی و از ملت ایران جدا کند؟ همین #اختلافها_و_تعصبهای_مذهبی است. اینها میتواند دلها را از هم جدا کند. از این باید ترسید؛ از این #باید_ترسید. همه مسئولند که مراقبت کنند.
▪️اینکه در دنیای تشیع علیه برادران اهل سنت، در دنیای تسنن علیه برادران شیعه کتاب بنویسند، تهمت بزنند، بدگویی کنند، این نه هیچ شیعهای را سنی خواهد کرد، نه هیچ سنیای را شیعه خواهد کرد.
▫️آن کسانی که مایلند همهی مردم دنیای اسلام به محبت اهلبیت و ولایت اهلبیت بگروند، بدانند با #دعوا راه انداختن و با #اهانت کردن و با #دشمنی کردن هیچ کس را نمیتوان شیعه کرد و به ولایت اهلبیت متوجه کرد. دعوا ایجاد کردن جز بَغضاء و جدائی و دشمنی #هیچ_اثر_دیگری_ندارد و این بغضاء و دشمنی و جدائی همان چیزی است که امروز آمریکا میخواهد، صهیونیستها میخواهند و دارند برای آن تلاش میکنند.
▪️شیعه منطق قویای دارد؛ استدلال متکلمین شیعه و علمای شیعه دربارهی مباحث تشیع استدلالهای پولادین و محکمی است؛ اما این ربطی ندارد به اینکه در دنیای تشیع شروع کنند به مخالفان خودشان بدگویی کردن و اهانت کردن و ایجاد دشمنی کردن، آن هم در مقابل همین جور، و آتش دعوا درست کنند.
▫️ما اطلاع داریم، بنده هم امروز اطلاع دارم، هم از گذشته اطلاع دارم که پولها دارد خرج میشود برای اینکه اینها کتاب فحش و دشنام و تهمت بنویسند علیه آنها، آنها کتاب فحش و دشنام و تهمت بنویسند علیه اینها؛ پول هر دو را هم یک مرکز میدهد؛ پول هر دو کتاب و نشر هر دو کتاب از یک جیب خارج میشود. اینها هشداردهنده نیست؟ اینها را باید توجه کنند.
(۱۳۸۷/۰۹/۲۷)
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 توهين بسيار زشت شبکه من و تو به آیت الله سیستانی! کارشناس عراقی عصبانی شد و تصویر آقای سیستانی را جلوی دوربین نشان داد!!
🔺اعتراض شدید کاربران شبکه های اجتماعی به اقدام زننده تلویزیون اپوزیسیون ایران!!
🔶حاشیه روزنه
اکنون باید منتظر باشیم شبکه رسانه ای #برجامیان و #سکولارهای_حوزوی که در قبال یادداشت ناصحانه حسین شریعتمداری، آسمان را به زمین دوختند و حتی بعد از عذرخواهی و توضیحات متواضعانه ایشان نیز دست از اهانت به وی برنداشتند، در قبال این رسانه معاند و مزدور بیگانه، چه موضعی می گیرند!
خداوند جای حق نشسته است؛ اکنون هنگامه امتحان و ابتلای بزرگ مدعیان دفاع از آیت الله سیستانی است!
آقایان #سران #نشست_اساتید که #بیانیه_آتشین برای یک نصیحت دلسوزانه صادر کردی، اکنون عیار ارادت واقعی به مرجعیت اعلی را در شما خواهیم دید! و ای #شفقنا(!!) حالا ببینیم آن پیوندهای سیاسی #ابوالفضل_فاتح اجازه می دهد، به این رسانه معاند هم اعتراض کنید؟!
@rozaneebefarda
#نهم_ربیع و عیدالزهرا(س) بدعت یا واقعیت؟
دو پرسش مهم پیرامون ماهیت دینی و تاریخی مجالس موسوم به #عیدالزهرا(س)
حجت الاسلام قاسم خانجانی
متخصص تاریخ اسلام/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
💥اختصاصی/ #ولایتمداران_واقعی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه 1 از 2]
🔸پرسش اول:
_آیا نهم ربیع الاول روز درگذشت خلیفه دوم است؟
نهم ربیع الاول در بین برخی از شیعیان به عنوان روز فوت خلیفه دوم مشهور شده است اما از نظر تاریخی دست کم به دو دلیل درست نیست:
▫️دلیل اول: بر اساس بیشتر منابع دست اول شیعه و اهل سنت خلیفه دوم در 26 یا 27 ذی حجه ضربت خورد و سه روز بعد در ۲۹ و بنابر نقلی ۳۰ ذیالحجه از دنیا رفت. (ر.ک: ابنسعد، الطبقات الکبری، ج۳، ص۲۷۸؛ مسعودی، مروج الذهب، ج۴، ص۳۰۲؛ یعقوبی، تاریخ الیعقوبی، ج۲، ص۱۵۹؛ طبری، تاریخ الامم و الملوک، ج۴، ص۱۹۴؛ مفید، مسارالشیعه، ص۴۲)
🔻تنها برخی از منابع متاخر و کم اعتبار مانند رازی قزوینی در کتاب بعض مثالب النواصب، ص۳۵۳ به فوت خلیفه دوم در نهم ربیع الاول اشاره کرده است و برخی منابع دیگر نیز از او نقل کرده اند که روشن است اعتبار ندارد.
▫️دلیل دوم: بر اساس گزارشهای تاریخی، بیعت با عثمان، خلیفه بعد از عمر، در اواخر ذیالحجة یا اوائل ماه محرم صورت گرفته است (طبری، تاریخ الامم و الملوک، ج۴، ص۱۹۴؛ یعقوبی، تاریخ الیعقوبی، ج۲، ص۱۶۲)
پس چطور ممکن است بیعت با خلیفه سوم دو ماه پیش از مرگ خلیفه دوم صورت گرفته باشد؟
البته نهم ربیع الاول روز مرگ عمر بن سعد به دست مختار است که چون نامش عمر بوده شاید با خلیفه دوم اشتباه شده باشد اما ربطی به خلیفه دوم ندارد
پرسش دوم: آیا عیدالزهرا(س) و حدیث رفع قلم درست است؟
◾️بر اساس خبری نادرست، روز نهم ربيع الاول با روز درگذشت خليفه دوم مصادف شده است و از این رو روز شادي و عيد شيعيان قلمداد شده و آنان مجازند در اين روز هر معصيتي را مرتكب شوند بدون آن كه عقوبتي داشته باشد يا در نامه عمل آنان ثبت شود و به اصطلاح قلم ثبت اعمال در اين روز گناهان آنان را ثبت نخواهد كرد. به همين سبب اين حديث، به حديث «رفع القلم» مشهور شده و نقل آن به امام هادي(ع) منسوب شده است.
◽️بر پايه همين #حديث_جعلي، در برخي از نقاط جامعه شيعي مجالس و محافل جشن و سرور با عنوان «عيدالزهراء» برپا ميشود و در اين مجالس، افراد نادان و يا مغرض خود را آزاد مي دانند تا به خلفاي نخستين ناسزا بگويند و به خيال خام خود با فحاشي به آنان دل اهل بيت(ع) را شاد كنند. اما با يك بررسي اجمالي دانسته مي شود كه به دلايل مختلف، اين حديث، نادرست، ساختگي و مخالف مباني ديني و شرعي است كه به هيچ روي نبايد مورد استناد قرار گيرد.
🔻سابقه نداشتن نقل این روایت در منابع دست اول، مجهول بودن راویان این روایت، ناسازگاری این روایت با مضمون برخی از آیات قرآن و معارف دینی و نادرستی تطبیق روز نهم ربیع بر روز درگذشت خلیفه دوم از مهمترین دلایل جعلی بودن این روایت است.
🔸مضمون اين حديث نادرست چنين است كه دو راوي ادعايي در باره ابوالخطاب اختلاف پيدا ميكنند و براي رفع اختلاف نزد احمد بن اسحاق قمي ميروند كه مراجعه آنان تصادفا در روز نهم ربيع الاول رخ ميدهد و آنان احمد بن اسحاق را در حال انجام اعمال روز عيد ميبينند. آنان چون علت را ميپرسند، احمد با بيان اين كه در چنين روزي با عده اي نزد امام هادي(ع) رفته و ايشان را در اين حال ديده است، از قول امام فضيلتهاي اين روز را برشمرده است. وي در ادامه به نقل روايتي طولاني از يكي از اصحاب رسولخدا(ص) به نام حذيفة بن يمان ميپردازد كه او نيز از زبان پيامبر(ص) فضايل و ويژگيهاي اين روز را بيان كرده و علت آن را قتل يكي از منافقان و دشمنان خدا در اين روز دانسته است (ر.ک: مجلسی، بحارالانوار، ج 31، ص 120 – 129).
◾️به سبب اهميت اين موضوع لازم است در باره اين حديث جعلي به چند نكته توجه شود:
1. اين حديث در هيچ يك از منابع دست اول و معتبر وجود ندارد و نخستين منابعي كه آن را نقل كردهاند از آثار قرن هشتم به بعد هستند كه حدود 600 سال با امام هادي(ع) فاصله دارند و همين براي بياعتباري اين حديث كافي است.
2. سلسله سند و رجال اين حديث، مجهول، ناشناخته، مرسل و يا بياعتبار هستند كه نميتوان به آنان استناد كرد.
3. متن اين حديث به ويژه آن چه از رسولخدا(ص) نقل شده است كه سه روز قلم از ثبت اعمال برداشته ميشود، مخالف صريح آيات و روايات بسياري است كه همه حكايت از ثبت اعمال در تمام شبانه روز دارند حتي اگر به اندازه مثقال ذرهاي باشد.(سوره زلزال، آيه 7 و8)
4. از نظر فلسفي نيز به اعتقاد مرحوم علامه طباطبایی، جواز برداشته شدن تكليف از انسان كامل (چه رسد به انسان عادي) مساوي با جواز تخلف از احكام و قوانين است كه موجب فساد خواهد بود (طباطبائي، الميزان، ج 12، صص 199 – 200).
@rozaneebefarda
نهم ربیع و عیدالزهرا(س) بدعت یا واقعیت؟
[صفحه 2 از 2]
🔸البته در اين مقوله توجه به يك موضوع بسيار مهم است و آن اين كه در آموزههاي ديني احاديث ديگري با عنوان «حديث رفع» وجود دارد كه كه نه موضوع، نه مضمون و نه سند آنها به اين روايت جعلي «حديث رفع القلم» هيچ ربطي ندارد. زيرا آن احاديث در علم اصول فقه مطرح ميشود و در استنباط احكام فقهي مورد استناد فقها قرار ميگيرند.
◽️علاوه بر این باید به چند نکته توجه داشت:
یک: شادی در شب یا روز نهم ربیع الاول در تاریخ و سیره اهل بیت(ع) هیچ سابقه ای ندارد.
دو: در تاریخ و سیره اهل بیت(ع) در باره سایر امامان(ع) نیز شادی کردن برای به امامت رسیدن آنان سابقه ندارد.
سه: شادی کردن در شب یا روز به امامت رسیدن امامان(ع) علاوه بر آن که سابقه تاریخی ندارد با حکم عقل نیز سازگاری ندارد زیرا این به معنای آن است که در شب یازدهم محرم، که شام غریبان اهل بیت(ع) بوده است، همگان شادی کنند که امام سجاد(ع) به امامت رسیده است.
چهار: اگر شادی برای به امامت رسیدن امام زمان(ع) باشد آن حضرت بلافاصله پس از شهادت امام عسکری(ع) یعنی 8 ربیع الاول به امامت رسیده اند.
پنج: برای تبریک امامت امام زمان(ع)، بر فرض که جایی داشته باشد، استفاده از تاجگذاری مناسب نیست زیرا پایین آوردن شأن امامت است.
البته این مطالب در جایی است که برای شادی کردن یا شرکت در جلسات شادی و سرور هیچ گونه رفتار یا گفتار حرامی صورت نگیرد در غیر این صورت اگر کوچکترین فعل حرامی صورت بگیرد نه تنها سبب شادی دل حضرت زهرا(س) و اهل بیت(ع) نخواهد شد بلکه گناه و معصیت بوده و عقوبت دارد.
🔲در پایان به نظر عدهای از علما و فقها در باره شادی و عید گرفتن روز نهم ربیع الاول اشاره میشود:
🔻رهبر معظم انقلاب اسلامی:
هرگونه گفتار یا کردار و رفتاری که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجت اختلاف وتفرقه بین مسلمین شود شرعا حرام اکید است.
🔻نظر آیت الله سیستانی:
باید بر مشترکات تمرکز کنید و دلیلی ندارد به مسائل اختلافی بپردازید. مشارکت کردن در ایجاد تفرقه حتی به اندازه یک کلمه یا نصف کلمه جایز نیست. واجب است که از ادبیات تشنج آفرین پرهیز شود.
🔻مرحوم آیت الله بهجت:
چه بسا این کارها موجب اذیت و آزار و یا قتل شیعیانی که در بلاد و کشورهای دیگر در اقلیت هستند گردد در این صورت اگر یک قطره خون از آنها ریخته شود ما مسبب آن و یا شریک جرم خواهیم بود.
🔻آیت الله مکارم شیرازی:
اولاً: روایتی با عنوان رفع قلم در آن ایام مخصوص در منابع معتبر نداریم. و ثانیاً بر فرض چنین چیزی باشد که نیست مخالف کتاب و سنت است و چنین روایتی قابل پذیرفتن نیست و حرام و گناه در هیچ زمانی مجاز نیست هم چنین سخنان رکیک و کارهای زشت دیگر. و ثالثاً: تولّی و تبرّی راههای صحیحی دارد نه این راههای خلاف.
🔻نظر آیتالله نوری همدانی:
چیزی به عنوان رفع قلم در روز به خصوصی نداریم و مسلمانان باید از تفرقه بپرهیزند و از هر چیزی که موجب وهن مذهب می باشد جداً اجتناب نمایند.
@rozaneebefarda
بازتاب دیدگاه های مخاطبان روزنه/۱
🔹جواد بحری:
این جسارت و بی احترامی شبکه روباه پیر نه تنها به شخص آیت الله سیستانی بود بلکه توهین به کل فقاهت شیعه و به کلِّ حوزه های علمیه بود.
این جسارت کثیف مرا به یاد توهین بی شرمانه محمد رضا پهلوی(شاه مخلوع) در بدو ورود به قم انداخت که همین توهین را کرده بود!
حالا آیا جا ندارد مدعیان دفاع از حوزه برای ساحت فقاهت جان بدهند؟
آیا باز هم قرار است صدای شیعه را از لندن، خانه روباه پیر بشونیم؟!
کجاست آن غیرت دینی؟
کجا هستند آن مدعیان سینه چاک دفاع از مرجعیت؟
@rozaneebefarda