💥صفحاتی از کتاب "اضواء علی الفکر السیاسی الاسلامی" به قلم شیخ مجاهد، آیت الله شیخ عیسی قاسم در نفی فتنه فرقه گرائی مذهبی در جهان اسلام
ترجمه فارسی مطالب را اینجا بخوانید:
ص ۱
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5392
ص ۲
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5394
ص ۳
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5395
#وحدت #تمدن_نوین_اسلامی #شیعه
#سنی #امت_اسلامی
#شیخ_عیسی_قاسم
@rozaneebefarda
#حذف_حداکثری با شعار #جذب_حداکثری!
#تلنگر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹به دنبال طرح راهبرد حکیمانه #جذب_حداکثری توسط رهبری معظم انقلاب اسلامی، که ریشه در معارف دینی و سیره اولیای الهی دارد، برخی جریانها و مجموعه های خودی، با تفسیر نادرست از این معنا، در مقام عمل پای در مسیری گذاشته اند که جز #نقض_غرض نمی توان بر آن نام نهاد!
🔹هدف از طرح مسئله جذب حداکثری، گستراندن هرچه بیشتر امتداد خط دعوت به حق و حقیقت و دستگیری از طائفه مستضعفین فکری، غیرمطلعین و غیرمرتبطین با معارف ناب انقلاب اسلامی و حتی منحرفین و حتی معاندان است!
رهبران الهی انقلاب اسلامی با تاسی از سیره معصومین علیهم السلام، همواره زمینه را برای #هدایت و #تعالی طیف های مختلف فراهم می کنند و در تمام چند دهه گذشته(از آغاز نهضت تا کنون) همواره با رویکرد دعوت و دستگیری با عناصر زاویه دار برخورد کرده اند؛ چه اینکه سید الشهدا علیه السلام در هنگامه شهادت، به قاتل خود وعده حسن عاقبت داد مگر او هدایت شود و از مدار شقاوت ابدی خارج گردد.
نمونه های تاریخی از جذب عناصر بدسابقه در انقلاب اسلامی، از شماره خارج است.
با ملحوظ دانستن مطالب پیشین، اما فهم نادرست و اجرای ناقص راهبرد #جذب_حداکثری، توالی فاسدهای فراوانی به دنبال دارد که در موارد متعدد، موجب #نقض_غرض می گردد. چگونه؟ در ادامه به نکاتی اشاره می شود!
۱_ کیاست مومنانه شرط حداقلی اجرای راهبرد مذکور است تا عناصر منحرف و معاند با سد استفاده از این معنا، امکان #نفوذ سازمان یافته به دل جبهه انقلاب اسلامی را نبابند که در این صورت، فروپاشی از درون را رقم خواهند زد و قطعا این امر مصداق نقض غرض است.
ساده اندیشی منتظری در اجرای ایده کمیته های عفو در دهه شصت که منجر به آزادی بی رویه منافقین شد، نمونه خوبی است! منافقان معاند، پس از آزادی با انگیزه های قوی تر در مدار براندازی نظام قدم برداشتند و نتیجه آن شد که به اذعان اسناد رسمی سازمان، یک پنجم از کشته های عملیات فروغ جاویدان، همین آزادشدگان آقای منتظری بودند!
این روال را مقایسه کنید با اقدامات تربیتی #شهید_لاجوردی و #شهید_چمران که با جذب قاعده مند عناصر لاقید و بعضا از منافقین، در آنان #انقلاب_ذات پدید آوردند و از آنان عناصری خدوم و مومن ساختند.
از یاد نبریم که در جریان مجازات های سال ۶۷، امام عزیز که مدار رافت و لطافت پیامبرگونه بودند، تکلیف اعضای سازمان منافقین را یکسره کردند؛ همچون سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در مقابله با یهودیان خائن و همچون سیره امیرالمومنین علیه السلام در مواجهه با خوارج ظاهرالصلاح مدعی ایمان و قرآن!
۲_ گاهی مدعیان عمل به جذب حداکثری، در عین تسامح کاری غیرضابطه مند در مواجهه با عناصر بدسابقه و بعضا منحرف، برخوردهایی کاملا خشک و خشن و حذفی با عناصر انقلابی و خدوم و متعهد دارند که این امر نشانگر فهم غلط از راهبرد #جذب_حداکثری یا عدم #صداقت در عمل بدان است؛ چه اینکه اگر واقعا بنا بر جذب است، اولویت جذب با کدام است؛ عناصر خودی و انقلابی و خدوم که احیانا کج فهمی یا کج روی موردی دارند اولی به جذب اند یا آنانکه از اساس در وادی دیانت و یا انقلابی گری نیستند یا فاصله بیشتری دارند؟!
اگر این اولویت بنیادین مراعات نشود، بازهم نقض غرض خواهد شد! عناصر خودی به کوچکترین بهانه، صف بندی داخلی کرده، نزاع های فشل کننده را پدید می آورند که مورد نهی صریح قرآن است و از #تحمل همدیگر ابا و امتناع می ورزند، ولی در عین حال، در مواجهه با #اغیار یا عناصر فاصله دار با جبهه حق، ژست جذب و خوش خویی می گیرند!
نتیجه چه می شود؟ #حذف_حداکثری عناصر خودی و جایگزین شدن عناصر زاویه دار که در فضای خلا حضور عناصر مومن و فقدان برنامه تربیتی و ضابطه نظارتی، نه تنها خود هدایت نمی شوند که زمینه انحراف مجموعه ها و جریان های ناب را نیز فراهم می کنند.
۳_ مسئله مهم دیگر آنکه، چه کسی قرار است جذب کند و چه کسی جذب شود و به چه چیزی جذب شوند و ملاک صحت سنجی اجرای دقیق این راهبرد، چیست؟!
گاه به بهانه #جذب، عناصری آموزش دیده و مقتدر و کار بلد در دل جبهه خودی وارد می شوند و با حوصله و کاملا حساب شده، زمینه جذب افراد متعهد به عناصر و افکار فاسد را فراهم می سازند. قطعا این نیز مصداق #نقض_غرض است!
نشانه جذب افراد باید عیان گردد؛ همچنان که #امام جوانان ناآشنا به دیانت و مبارزه را از دل مراکز فحشا بیرون کشید و به سنگر جهاد علیه باطل روانه کرد و امروز تاریخ انقلاب اسلامی، هزارها نمونه موفق از جذب صحیح و ضابطه مند، سراغ دارد.
جذب حداکثری لوازم خود را دارد؛ کاری پیامبرگونه و به غایت حساس و دقیق و پیچیده است؛ طبعا هر آنکه توانایی کافی برای این امر مهم را ندارد، مکلف بدان نیست، همینکه #دافعه_حداکثری نداشته باشد، به تکلیفش عمل کرده! چه اینکه؛
أبَى اللّه ُ أن يُجرِيَ الأشياءَ إلاّ بِأسبابٍ!
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥||فیلم|| بیانات #آیتالله_بهجت(ره) دربارۀ #نهم_ربیعالاول
🔻سب و لعن و شتم لازم نیست، استدلال بیاورید!
💥ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
⭕️حضرت آیتالله بهجت(قدس):
🔸 علمایی که در زمان ما بودند، بلکه قدری هم جلوتر از زمان ما بودند، بععضی [از مردم] از اینها اِعانه میخواستند برای عیدالزهرا؛ بعضی [از علما] نمیدادند، بعضیها هم میدادند.
🔸 بنده خیال میکنم اهل علم، اگر میخواهند اینجا [مجالس اهل بیت علیهم السلام] خدمتی بکنند به اهلبیت علیهمالسلام، برای اهل استدلال از اینها متعیّن است، که سعی بکنند دلیلی بر خلافت امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه ذکر بکنند؛ ساده، برهانی، یقینآور، بهطوریکه اگر این دلیل رابه دیوار بگویند و اذن داده شود به دیوار که بگو، تصدیق کند قول او را و بگوید حق به جانب توست.
🔻و من #قاطع هستم به اینکه اهل #استدلال و ایمان، اگر بخواهند اینطور ادله را پیدا کنند، پیدا میکنند. نه #سبّی، نه #طعنی، نه #شَتمی، #هیچکدام_لازم_نیست.
بلکه این [استدلال کردن] مهمتر است و ممکن است ـ خدا میداند ـ چقدرها را داخل در حق کند. از این مطلب غافلند که بابا این مقدم است.
یکی از این دهتا [استدلالی] که در عمر خودش تهیه کرده است، خدا میداند چقدرها را #مستبصر میکند.
🔸 چرا از این [استدلال کردن] غافلید، در [مقابل] اینکه مجلس تهیه کنید و از این کارها…؟! ما باید ملتفت باشیم، از برهان تعدی نکنیم و بدانیم که برهان، چیزهایی را دارد که اصلاً اینطور عملها ندارد. ولو فرض کنید که در همین عملیات هم آدم میتواند کارهایی را بکند که پیش آنها اشکالدار نباشد.
@rozaneebefarda
پاسخ به یک اتهام ناروا!
آیا بیت آیت الله بهجت مراسم عیدالزهرا(س) می گرفت؟!
#تکذیبیه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
#سوال: اخیرا در سایتها و شبکههای اجتماعی فیلمی با عنوان «مراسم جشن نهم ربیعالاول و #عیدالزهرا توسط حضرت آیتالله بهجت» منتشر گردیده است که در آن اشعاری به همین مناسبت توسط مداح خوانده میشود و حضرت آیتاللهالعظمی بهجت هم در مراسم حضور دارند. لذا خواهشمند است باتوجه به اینکه این فیلم سوالات زیادی را در ذهن مخاطبان ایجاد کرده است، جهت روشن شدن افکار عمومی در خصوص این مراسم توضیح فرمایید.
🔸#پاسخ بیت حضرت آیت الله بهجت اعلی الله مقامه:
⭕️ «عنوان آن مراسم به جشن عیدالزهرا #کذب_محض است.»
.... حضرت آقا به شدت از این مجالس پرهیز داشتند. حتی سالهایی که جلسات درس و روضه در منزل معظمله اقامه میشد، یکبار که بعد از روضه افرادی مبادرت به رفتار و اعمال مضحکه آمیز نمودند معظمله سالهای بعد ایام مقارن آن روز، مجلس ذکر اهلبیت علیهمالسلام در منزل را تعطیل و از پذیرفتن افراد در منزل و اقامه مجلس پرهیز مینمودند.
همچنین بعد از انتقال مجلس روضه و درس به مسجد، همانها یک بار با صحنهسازی چنینکاری را در چند دقیقه برای ترویج خود حادث نمودند و البته درزمان حیات معظمله نتوانستند اشاعه دهند.
ضمنا نکتهای که باتوجه به همین فیلم منتشر شده لازم به ذکر است، همچنان که از تصاویر آن و فضای مسجد مشخص است، مجلس مراسم روضه هفتگی حضرت آیتالله بهجت هست که از سالیان گذشته هرهفته صبح جمعه در مسجد فاطمیه و با حضور معظمله و شاگردان و اقشار مختلف مردم برگزار میگردیده است و باتوجه به وصیت ایشان همچنان برگزار میگردد.
لیکن با توجه به تقارن روضه جمعه آن هفته با ایام نهم ربیع( جمعه مورخ ٢٣/اسفندماه/١٣٨٧ مصادف با ١۵ ربیعالاول)، مداح مجلس در مسجد و بالحن مداحی و روضه مشابه نظرات آقا چند دقیقهای اشعاری را از جامی که از دانشمندان و شاعران اهل سنت است در مدح امیرالمؤمنین علیه السلام قرائت نموده است. ولو اگر بیتی هم مخالف نظر آقا خوانده است، حضرت آقا فردای آن روز در جلسه درس خارج فقه خود به تاریخ شنبه ٢۴/اسفندماه/١٣٨٧ باشدت نسبت به برگزاری جلسات غیر از ذکر فضائل، صریحا موضع گرفتند که عین مطالب و فیلم و صوت فرمایشات معظمله موجود میباشد.
والسلام علیکم و رحمتالله
بیت حضرت آیتالله بهجت
📚جهت مشاهده #متن_کامل_تکذیبیه و مستندات آن شامل فیلم فرمایشات حضرت آیت الله العظمی بهجت به #لینک ذیل مراجعه فرمایید:🔻
👆 http://bahjat.ir/fa/content/10517
@rozaneebefarda
هدایت شده از مرکز نشر آثار آیتالله بهجت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ بیانات حضرت آیتالله بهجت قدسسره در درس خارج فقه روز شنبه ٢۴ اسفند ۸۷ (فردای روز مراسم)
⭕️معظمله روز فردای مراسم مذکور و در درس خارج فقه، بهجهت جلوگیری از ایجاد انحراف و سوءاستفاده برخی جریانها، نسبت به برگزاری چنین مراسمهایی شدیدا تذکر داده و بر لزوم تقیه و مناسب نبودن لعن و فحاشی نسبت به بزرگان سایر مذاهب تأکید مینمایند.
📚جهت مشاهده #متن_کامل_تکذیبیه و مستندات آن شامل فیلم فرمایشات حضرت آیت الله العظمی بهجت به #لینک ذیل مراجعه فرمایید:🔻
👆 http://bahjat.ir/fa/content/10517
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیتالله بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
روزنه
⚠️ بیانات حضرت آیتالله بهجت قدسسره در درس خارج فقه روز شنبه ٢۴ اسفند ۸۷ (فردای روز مراسم) ⭕️معظم
💥حفظ حریم عقیدتی شیعه با پرهیز از فحاشی و طعن سران عامه و پاسداشت اصل #تقیه!
🔹جایگاه ویژه بزرگان شیعه مانند آیتالله العظمی بهجت در مقایسه با برخی از #مدعیان دفاع از #شعائر_شیعی، کاملا مشخص میشود.
🔹تکیه بر منطق و استدلال و عقلانیت و حریم شریعت و تاسی به سیره اهل بیت علیهم السلام را مقایسه کنید با اقدامات احساسی و شعاری همراه با فحاشی و طعن و تمسخر که نتیجه ای جز به خطر انداختن خون شیعیان در سراسر جهان و هتک حرمت مذهب حقه شیعه در نزد عامه و سایر ملل و نحل، ندارد.
@rozaneebefarda
شیعه منطق پولادین دارد؛ نیازی به فحاشی و تهمت به مخالفان نیست!
توصیه های حکیمانه ولی امر مسلمین پیرامون پرهیز از دامن زدن به نزاع فرقه ای؛ در عین تأکید بر #مرزداری_عقیدتی.
💥پست ویژه/ #ولایتمداران_واقعی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸مسئلهی غدیر برای ما شیعیان پایهی عقیدهی شیعی است. ما معتقدیم که بعد از وجود مقدس نبی مکرم اسلام (صلّی اللَّه و علیه و اله و سلّم) #امام_بهحق برای امت اسلامی، امیرالمؤمنین بود؛ این، پایه و مایهی اصلی عقیدهی شیعه است.
معلوم است که #برادران_اهل_سنت ما، این عقیده را #قبول_ندارند؛ جور دیگری نظر میدهند، جور دیگری فکر میکنند؛ این شاخص وجود دارد.
🔻لکن همین قضیهی غدیر در یک نقطه وسیله و مایهی اجتماع امت اسلامی است و او شخصیت امیرالمؤمنین است. دربارهی شخصیت و عظمت این انسان بزرگ و والا بینِ مسلمین اختلافی نیست.
▫️آنچه که ما امروز باید به آن توجه کنیم، این است که شیعه این عقیده را برای خود مثل جان عزیزی در طول قرنهای متمادی حفظ کرده است؛ با وجود دشمنیهایی که شده است - که این دشمنیها را کم و بیش همه میدانند؛ چقدر ظلم کردند، چقدر فشار آوردند، چقدر اختناق ایجاد کردند - شیعه این عقیده را حفظ کرد؛ معارف تشیع را گسترش داد.
▪️بنابراین، این عقیدهای است که شیعه آن را حفظ کرده است و حفظ خواهد کرد؛ اما توجه بکنید که این اعتقاد مایهی دعوا و نزاع نباید بشود. این، آن حرفی است که ما سالهاست این را گفتیم و تکرار کردیم، باز هم تکرار میکنیم. و میبینیم که دشمن چه نیتی دارد، چه قصد خبیثی دارد از ایجاد اختلاف بین آحاد امت اسلامی به عناوین مختلف، از جمله با عنوان شیعه و سنی.
▪️دشمن یعنی #دشمن_اسلام، دشمن قرآن، دشمن مشترکات، دشمن توحید؛ نه دشمنِ یک بخشی از اسلام. دشمن سعیاش این است که بین امت اسلامی، دشمنی برقرار کند؛ میفهمد که اتحاد دنیای اسلام چقدر برای او مضر است. دشمن دید که وقتی انقلاب اسلامی در ایران پیروز شد، عظمت این انقلاب و تشعشع این انقلاب، چطور در دنیای اسلام و در کشورهای اسلامی توانست دلها را به خود جذب کند؛ دلهایی که شیعه نبودند.
◽️میلیونها نفر از برادران اهل سنت در کشورهای عربی، در کشورهای آفریقایی، در کشورهای آسیایی مجذوب انقلاب شدند و از این ناحیه، دشمن ضربه خورد؛ از اتحاد دلها، از توجه دلها به جمهوری اسلامی - دلهای آحاد مسلمانها - دشمن ضربه خورد. میخواهد این توجه را از بین ببرد؛ چه جور؟ با ایجاد دشمنىِ بین شیعه و سنی.
🔹الان یکی از بخشهای مهم سیاست استکبار در همین منطقهی ما - علاوه بر دشمنیهای دیگری که میکنند - این است که این سران بعضی از کشورهای عربی را با خودشان همراه کنند و آنها را در مقابل ملت ایران قرار بدهند؛ در مسائل گوناگون!
...البته آن دولتها هم هر کدام ملاحظهکاریهای خودشان را دارند و این جور هم نیست که آماده باشند یکجا خودشان را در اختیار صهیونیستها و استکبار در این قضیه قرار بدهند؛ اما در دل مردم اثری نمیتوانند بکنند. در دل مردم چه اثر میکند؟ چه چیزی میتواند دلهای دنیای اسلام را از جمهوری اسلامی و از ملت ایران جدا کند؟ همین #اختلافها_و_تعصبهای_مذهبی است. اینها میتواند دلها را از هم جدا کند. از این باید ترسید؛ از این #باید_ترسید. همه مسئولند که مراقبت کنند.
▪️اینکه در دنیای تشیع علیه برادران اهل سنت، در دنیای تسنن علیه برادران شیعه کتاب بنویسند، تهمت بزنند، بدگویی کنند، این نه هیچ شیعهای را سنی خواهد کرد، نه هیچ سنیای را شیعه خواهد کرد.
▫️آن کسانی که مایلند همهی مردم دنیای اسلام به محبت اهلبیت و ولایت اهلبیت بگروند، بدانند با #دعوا راه انداختن و با #اهانت کردن و با #دشمنی کردن هیچ کس را نمیتوان شیعه کرد و به ولایت اهلبیت متوجه کرد. دعوا ایجاد کردن جز بَغضاء و جدائی و دشمنی #هیچ_اثر_دیگری_ندارد و این بغضاء و دشمنی و جدائی همان چیزی است که امروز آمریکا میخواهد، صهیونیستها میخواهند و دارند برای آن تلاش میکنند.
▪️شیعه منطق قویای دارد؛ استدلال متکلمین شیعه و علمای شیعه دربارهی مباحث تشیع استدلالهای پولادین و محکمی است؛ اما این ربطی ندارد به اینکه در دنیای تشیع شروع کنند به مخالفان خودشان بدگویی کردن و اهانت کردن و ایجاد دشمنی کردن، آن هم در مقابل همین جور، و آتش دعوا درست کنند.
▫️ما اطلاع داریم، بنده هم امروز اطلاع دارم، هم از گذشته اطلاع دارم که پولها دارد خرج میشود برای اینکه اینها کتاب فحش و دشنام و تهمت بنویسند علیه آنها، آنها کتاب فحش و دشنام و تهمت بنویسند علیه اینها؛ پول هر دو را هم یک مرکز میدهد؛ پول هر دو کتاب و نشر هر دو کتاب از یک جیب خارج میشود. اینها هشداردهنده نیست؟ اینها را باید توجه کنند.
(۱۳۸۷/۰۹/۲۷)
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 توهين بسيار زشت شبکه من و تو به آیت الله سیستانی! کارشناس عراقی عصبانی شد و تصویر آقای سیستانی را جلوی دوربین نشان داد!!
🔺اعتراض شدید کاربران شبکه های اجتماعی به اقدام زننده تلویزیون اپوزیسیون ایران!!
🔶حاشیه روزنه
اکنون باید منتظر باشیم شبکه رسانه ای #برجامیان و #سکولارهای_حوزوی که در قبال یادداشت ناصحانه حسین شریعتمداری، آسمان را به زمین دوختند و حتی بعد از عذرخواهی و توضیحات متواضعانه ایشان نیز دست از اهانت به وی برنداشتند، در قبال این رسانه معاند و مزدور بیگانه، چه موضعی می گیرند!
خداوند جای حق نشسته است؛ اکنون هنگامه امتحان و ابتلای بزرگ مدعیان دفاع از آیت الله سیستانی است!
آقایان #سران #نشست_اساتید که #بیانیه_آتشین برای یک نصیحت دلسوزانه صادر کردی، اکنون عیار ارادت واقعی به مرجعیت اعلی را در شما خواهیم دید! و ای #شفقنا(!!) حالا ببینیم آن پیوندهای سیاسی #ابوالفضل_فاتح اجازه می دهد، به این رسانه معاند هم اعتراض کنید؟!
@rozaneebefarda
#نهم_ربیع و عیدالزهرا(س) بدعت یا واقعیت؟
دو پرسش مهم پیرامون ماهیت دینی و تاریخی مجالس موسوم به #عیدالزهرا(س)
حجت الاسلام قاسم خانجانی
متخصص تاریخ اسلام/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
💥اختصاصی/ #ولایتمداران_واقعی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه 1 از 2]
🔸پرسش اول:
_آیا نهم ربیع الاول روز درگذشت خلیفه دوم است؟
نهم ربیع الاول در بین برخی از شیعیان به عنوان روز فوت خلیفه دوم مشهور شده است اما از نظر تاریخی دست کم به دو دلیل درست نیست:
▫️دلیل اول: بر اساس بیشتر منابع دست اول شیعه و اهل سنت خلیفه دوم در 26 یا 27 ذی حجه ضربت خورد و سه روز بعد در ۲۹ و بنابر نقلی ۳۰ ذیالحجه از دنیا رفت. (ر.ک: ابنسعد، الطبقات الکبری، ج۳، ص۲۷۸؛ مسعودی، مروج الذهب، ج۴، ص۳۰۲؛ یعقوبی، تاریخ الیعقوبی، ج۲، ص۱۵۹؛ طبری، تاریخ الامم و الملوک، ج۴، ص۱۹۴؛ مفید، مسارالشیعه، ص۴۲)
🔻تنها برخی از منابع متاخر و کم اعتبار مانند رازی قزوینی در کتاب بعض مثالب النواصب، ص۳۵۳ به فوت خلیفه دوم در نهم ربیع الاول اشاره کرده است و برخی منابع دیگر نیز از او نقل کرده اند که روشن است اعتبار ندارد.
▫️دلیل دوم: بر اساس گزارشهای تاریخی، بیعت با عثمان، خلیفه بعد از عمر، در اواخر ذیالحجة یا اوائل ماه محرم صورت گرفته است (طبری، تاریخ الامم و الملوک، ج۴، ص۱۹۴؛ یعقوبی، تاریخ الیعقوبی، ج۲، ص۱۶۲)
پس چطور ممکن است بیعت با خلیفه سوم دو ماه پیش از مرگ خلیفه دوم صورت گرفته باشد؟
البته نهم ربیع الاول روز مرگ عمر بن سعد به دست مختار است که چون نامش عمر بوده شاید با خلیفه دوم اشتباه شده باشد اما ربطی به خلیفه دوم ندارد
پرسش دوم: آیا عیدالزهرا(س) و حدیث رفع قلم درست است؟
◾️بر اساس خبری نادرست، روز نهم ربيع الاول با روز درگذشت خليفه دوم مصادف شده است و از این رو روز شادي و عيد شيعيان قلمداد شده و آنان مجازند در اين روز هر معصيتي را مرتكب شوند بدون آن كه عقوبتي داشته باشد يا در نامه عمل آنان ثبت شود و به اصطلاح قلم ثبت اعمال در اين روز گناهان آنان را ثبت نخواهد كرد. به همين سبب اين حديث، به حديث «رفع القلم» مشهور شده و نقل آن به امام هادي(ع) منسوب شده است.
◽️بر پايه همين #حديث_جعلي، در برخي از نقاط جامعه شيعي مجالس و محافل جشن و سرور با عنوان «عيدالزهراء» برپا ميشود و در اين مجالس، افراد نادان و يا مغرض خود را آزاد مي دانند تا به خلفاي نخستين ناسزا بگويند و به خيال خام خود با فحاشي به آنان دل اهل بيت(ع) را شاد كنند. اما با يك بررسي اجمالي دانسته مي شود كه به دلايل مختلف، اين حديث، نادرست، ساختگي و مخالف مباني ديني و شرعي است كه به هيچ روي نبايد مورد استناد قرار گيرد.
🔻سابقه نداشتن نقل این روایت در منابع دست اول، مجهول بودن راویان این روایت، ناسازگاری این روایت با مضمون برخی از آیات قرآن و معارف دینی و نادرستی تطبیق روز نهم ربیع بر روز درگذشت خلیفه دوم از مهمترین دلایل جعلی بودن این روایت است.
🔸مضمون اين حديث نادرست چنين است كه دو راوي ادعايي در باره ابوالخطاب اختلاف پيدا ميكنند و براي رفع اختلاف نزد احمد بن اسحاق قمي ميروند كه مراجعه آنان تصادفا در روز نهم ربيع الاول رخ ميدهد و آنان احمد بن اسحاق را در حال انجام اعمال روز عيد ميبينند. آنان چون علت را ميپرسند، احمد با بيان اين كه در چنين روزي با عده اي نزد امام هادي(ع) رفته و ايشان را در اين حال ديده است، از قول امام فضيلتهاي اين روز را برشمرده است. وي در ادامه به نقل روايتي طولاني از يكي از اصحاب رسولخدا(ص) به نام حذيفة بن يمان ميپردازد كه او نيز از زبان پيامبر(ص) فضايل و ويژگيهاي اين روز را بيان كرده و علت آن را قتل يكي از منافقان و دشمنان خدا در اين روز دانسته است (ر.ک: مجلسی، بحارالانوار، ج 31، ص 120 – 129).
◾️به سبب اهميت اين موضوع لازم است در باره اين حديث جعلي به چند نكته توجه شود:
1. اين حديث در هيچ يك از منابع دست اول و معتبر وجود ندارد و نخستين منابعي كه آن را نقل كردهاند از آثار قرن هشتم به بعد هستند كه حدود 600 سال با امام هادي(ع) فاصله دارند و همين براي بياعتباري اين حديث كافي است.
2. سلسله سند و رجال اين حديث، مجهول، ناشناخته، مرسل و يا بياعتبار هستند كه نميتوان به آنان استناد كرد.
3. متن اين حديث به ويژه آن چه از رسولخدا(ص) نقل شده است كه سه روز قلم از ثبت اعمال برداشته ميشود، مخالف صريح آيات و روايات بسياري است كه همه حكايت از ثبت اعمال در تمام شبانه روز دارند حتي اگر به اندازه مثقال ذرهاي باشد.(سوره زلزال، آيه 7 و8)
4. از نظر فلسفي نيز به اعتقاد مرحوم علامه طباطبایی، جواز برداشته شدن تكليف از انسان كامل (چه رسد به انسان عادي) مساوي با جواز تخلف از احكام و قوانين است كه موجب فساد خواهد بود (طباطبائي، الميزان، ج 12، صص 199 – 200).
@rozaneebefarda
نهم ربیع و عیدالزهرا(س) بدعت یا واقعیت؟
[صفحه 2 از 2]
🔸البته در اين مقوله توجه به يك موضوع بسيار مهم است و آن اين كه در آموزههاي ديني احاديث ديگري با عنوان «حديث رفع» وجود دارد كه كه نه موضوع، نه مضمون و نه سند آنها به اين روايت جعلي «حديث رفع القلم» هيچ ربطي ندارد. زيرا آن احاديث در علم اصول فقه مطرح ميشود و در استنباط احكام فقهي مورد استناد فقها قرار ميگيرند.
◽️علاوه بر این باید به چند نکته توجه داشت:
یک: شادی در شب یا روز نهم ربیع الاول در تاریخ و سیره اهل بیت(ع) هیچ سابقه ای ندارد.
دو: در تاریخ و سیره اهل بیت(ع) در باره سایر امامان(ع) نیز شادی کردن برای به امامت رسیدن آنان سابقه ندارد.
سه: شادی کردن در شب یا روز به امامت رسیدن امامان(ع) علاوه بر آن که سابقه تاریخی ندارد با حکم عقل نیز سازگاری ندارد زیرا این به معنای آن است که در شب یازدهم محرم، که شام غریبان اهل بیت(ع) بوده است، همگان شادی کنند که امام سجاد(ع) به امامت رسیده است.
چهار: اگر شادی برای به امامت رسیدن امام زمان(ع) باشد آن حضرت بلافاصله پس از شهادت امام عسکری(ع) یعنی 8 ربیع الاول به امامت رسیده اند.
پنج: برای تبریک امامت امام زمان(ع)، بر فرض که جایی داشته باشد، استفاده از تاجگذاری مناسب نیست زیرا پایین آوردن شأن امامت است.
البته این مطالب در جایی است که برای شادی کردن یا شرکت در جلسات شادی و سرور هیچ گونه رفتار یا گفتار حرامی صورت نگیرد در غیر این صورت اگر کوچکترین فعل حرامی صورت بگیرد نه تنها سبب شادی دل حضرت زهرا(س) و اهل بیت(ع) نخواهد شد بلکه گناه و معصیت بوده و عقوبت دارد.
🔲در پایان به نظر عدهای از علما و فقها در باره شادی و عید گرفتن روز نهم ربیع الاول اشاره میشود:
🔻رهبر معظم انقلاب اسلامی:
هرگونه گفتار یا کردار و رفتاری که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجت اختلاف وتفرقه بین مسلمین شود شرعا حرام اکید است.
🔻نظر آیت الله سیستانی:
باید بر مشترکات تمرکز کنید و دلیلی ندارد به مسائل اختلافی بپردازید. مشارکت کردن در ایجاد تفرقه حتی به اندازه یک کلمه یا نصف کلمه جایز نیست. واجب است که از ادبیات تشنج آفرین پرهیز شود.
🔻مرحوم آیت الله بهجت:
چه بسا این کارها موجب اذیت و آزار و یا قتل شیعیانی که در بلاد و کشورهای دیگر در اقلیت هستند گردد در این صورت اگر یک قطره خون از آنها ریخته شود ما مسبب آن و یا شریک جرم خواهیم بود.
🔻آیت الله مکارم شیرازی:
اولاً: روایتی با عنوان رفع قلم در آن ایام مخصوص در منابع معتبر نداریم. و ثانیاً بر فرض چنین چیزی باشد که نیست مخالف کتاب و سنت است و چنین روایتی قابل پذیرفتن نیست و حرام و گناه در هیچ زمانی مجاز نیست هم چنین سخنان رکیک و کارهای زشت دیگر. و ثالثاً: تولّی و تبرّی راههای صحیحی دارد نه این راههای خلاف.
🔻نظر آیتالله نوری همدانی:
چیزی به عنوان رفع قلم در روز به خصوصی نداریم و مسلمانان باید از تفرقه بپرهیزند و از هر چیزی که موجب وهن مذهب می باشد جداً اجتناب نمایند.
@rozaneebefarda
روزنه
🎥 توهين بسيار زشت شبکه من و تو به آیت الله سیستانی! کارشناس عراقی عصبانی شد و تصویر آقای سیستانی را
بازتاب دیدگاه های مخاطبان روزنه/۱
🔹جواد بحری:
این جسارت و بی احترامی شبکه روباه پیر نه تنها به شخص آیت الله سیستانی بود بلکه توهین به کل فقاهت شیعه و به کلِّ حوزه های علمیه بود.
این جسارت کثیف مرا به یاد توهین بی شرمانه محمد رضا پهلوی(شاه مخلوع) در بدو ورود به قم انداخت که همین توهین را کرده بود!
حالا آیا جا ندارد مدعیان دفاع از حوزه برای ساحت فقاهت جان بدهند؟
آیا باز هم قرار است صدای شیعه را از لندن، خانه روباه پیر بشونیم؟!
کجاست آن غیرت دینی؟
کجا هستند آن مدعیان سینه چاک دفاع از مرجعیت؟
@rozaneebefarda
◾️انا لله و انا الیه راجعون
🔹آیت الله سیدرضا فاضلیان، امام جمعه ملایر به رحمت حق پیوست.
◽️آیت الله فاضلیان در سال ۱۳۶۱ با حکم امام خمینی(ره) بهعنوان امامجمعه ملایر منصوب شد و پس از ۳۴ سال که عهده دار این مسئولیت بود، شهریورماه سال 1395 از این سمت کناره گیری کرد.
◽️ایشان شخصیتی اخلاقی، علمی و خدوم بود که محبوبیت مردمی خود را برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی، خصوصا در دوران دفاع مقدس به میدان آورد.
🔻ایشان ظهر امروز در سن ۹۲ سالگی به جوار حق شتافت.
@rozaneebefarda
💥فوری
🔹 درخواست رهبر معظم انقلاب اسلامی از نیروهای داوطلب و جوانان مؤمن برای #حضور_جهادی_در_میدان
🔸بارِدیگر جوانان به میدان مبارزه با کرونا بیایند.
🔻 حضرت آیتالله خامنهای: حضور پر شمار نیروهای داوطلب در ماههای اول شیوع بیماری و خدمات مؤثر آنان همانند کمک به پرستاران، ضدعفونی کردن دستگاهها و معابر، راهنمایی خانوادهها و کمک به افراد سالمند، استمرار یابد. نیروهای داوطلبِ مخلص و جوانان مؤمن و صالح بار دیگر وارد میدان شوند. ۹۹/۸/۳
⭕️ تأمین اجتماعی مشکل بیکارشدگان در اثر کرونا را حل کند
🔻 حضرت آیتالله خامنهای: کسانی در این قضیه بیکار میشوند و بعضی از اینها هم که بیکار میشوند بیمه بیکاری هم ندارند. اینجا تأمین اجتماعی وظیفه دارد که در این زمینه وارد بشود. البته این هم از آن جاهایی است که خیرین میتوانند کمک کنند و یکی از افضل قربات و افضل نفقات همین است.
🔹پویش #حضور_جهادی_حوزویان_در_جهاد_مواسات
#لبیک_یا_امام_خامنهای
اکنون وقت اقدام و عمل رسیده است
حوزویان به پا خیزید...
بسم الله الرحمن الرحیم
#روزنه با افتخار آماده بازنشر اخبار و گزارشات مربوط به فعالیت حوزویان در موج سوم #جهاد_مقابله_با_کرونا است.
مطالب مرتبط را برایمان بفرستید
@rozaneebefarda
#پرونده_ویژه
تیغ و تحریف!
روایتی از #تحریف متون/مبانی دینی و نسبت آن با #مشروعیت_زدایی از نظام اسلامی
📛یادداشت ششم:
حریت فقهی؛ در اسارت زد و بندهای سیاسی
خوانشی انتقادی بر سخنان سروش محلاتی (4محرم)
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔳سلسله یادداشت های #تیغ_و_تحریف به نقد و ارزیابی برخی سخنرانی های مذهبی می پردازد که در آنها به نحوی عجیب با نوعی تولید #ادبیات_سیاسی جدید و جهت دار مواجهیم.
🔳تحریریه روزنه با ردیابی تحرکات تبلیغی طیفی از جریانهای زاویه دار(با لحاظ شدت و ضعف در مخالفت یا نقد نظام)، مجموعه نقدهایی را به قلم برخی فضلای حوزوی تقدیم خوانندگان میکند.
⭕️یادداشت نخست:
#عرفیزدگی در تفسیر عاشورا؟!/نقدی بر سخنان آقای مرتضی جوادی آملی
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5190
⭕️یادداشت دوم:
داوود #فیرحی؛ تئوری پردازی برای #آشوب یا تریدپراکنی در مبانی؟!
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5206
⭕️یادداشت سوم:
این برائتی های مهربان!/نقدی بر سخنان جناب آقای #سیدصادق_شیرازی پیرامون عدم برخورد با #براندازان_نظام_اسلامی
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5229
⭕️یادداشت چهارم:
تعدی به مرز شهادت با لعاب فقاهت/نقدی بر سخنان آقای محمد سروش محلاتی
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5293
⭕️یادداشت پنجم:
«کربلا منهای عاشورا»
نقدی بر سخنان صادقنیا با موضوع «عاشورا برای زیستن»
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5324
🔳متن یادداشت ششم را در #روزنه بخوانید:
@rozaneebefarda
تیغ و تحریف!
روایتی از #تحریف متون/مبانی دینی و نسبت آن با #مشروعیت_زدایی از نظام اسلامی
📛یادداشت ششم:
حریت فقهی؛ در اسارت زد و بندهای سیاسی
خوانشی انتقادی بر سخنان سروش محلاتی (4محرم)
💥اختصاصی|| رضا جلیلی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه 1 از 5]
الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ.(زمر18)
آقای محلاتی 4 محرم1442 (1399ه.ش.) در خانه اندیشمندان علوم انسانی تهران سخنرانی داشتند. محل مذکور به پشتیبانی شهرداری تهران تأسیس شده است. در سایت رسمی این مرکز آمده است :
«در راستای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر بومی سازی علوم انسانی و بهمنظور ایجاد فضایی پویا و صمیمی برای بحث و تعامل بیشتر در میان استادان و صاحبنظران علوم انسانی، ارتباط مستمر و پویا بین دانشگاهیان، اعضای انجمنها و تشکلهای علمی– تحقیقاتی داخل و خارج از کشور ،شناسایی، بومی سازی و انتشار تجربیات برتر در حوزههای علوم انسانی [می باشد].
برگزاری سمینارهای محلی ، ملی و بینالمللی و همچنین حمایت از تالیفات این حوزه و نقد آثار علوم انسانی از جمله کارهای می باشد که خانه اندیشمندان علوم انسانی در دستور کار خود قرار داده است.» (سایت خانه اندیشمندان علوم انسانی)
اما با نگاهی دقیقتر مسلکی که این مجموعه در پیش گرفته مغایرت آشکاری با مبانی مقام معظم رهبری دارد. ایشان، لزوم اسلامیسازی علوم انسانی را اصلي مسلم گرفته و حوزه علمیه را در مقام پاسخگویی مینشانند. همچنین ایشان علوم انسانی فعلی که مبتنی بر مادیگرایی است را مضر عنوان میکنند:
«ما میگوییم علوم انسانی به شکل کنونی مضر است... بحث سر این نیست که ما جامعهشناسی یا روانشناسی یا علم مدیریت یا تعلیم و تربیت نمیخواهیم یا چیز خوبی نیست یا فایدهای ندارد. چرا؛ قطعا خوب است؛ قطعا لازم است.... بحث در این نیست که این علوم مفید نیست؛ بحث در این است که اینی که امروز در اختیار ما قرار دادند، مبتنی بر یک جهانبینی است غیر از جهان بینی ما. علوم انسانی مثل پزشکی نیست، مثل مهندسی نیست، مثل فیزیک نیست که جهانبینی و نگرش نسبت به انسان و جهان در آن تأثیر نداشته باشد؛ چرا، تأثیر دارد. شما مادی باشید، یک جور علوم انسانی تنظیم میکنید. علوم انسانی ما برخاستهی از تفکرات پوزیتیویستی قرن پانزده و شانزده اروپاست. قبلا که علوم انسانیای وجود نداشته است؛ آنها آمدهاند همین اقتصاد را، همین جامعهشناسی را در قرن هجدهم و نوزدهم و یک خرده قبل، یک خرده بعد تدوین کردند و ارائه دادند؛ خب، این به درد ما نمیخورد. این علوم انسانی، تربیتشده و دانشآموختهی خود را آنچنان بار میآورد که نگاهش به مسائل مبتلابه آن علم و مورد توجه آن علم - چه حالا اقتصاد باشد، چه مدیریت باشد، چه تعلیم و تربیت باشد - نگاه غیر اسلامی است. میبینیم همان شخص متدین در داخل دانشگاه که فرض کنید مدیریت یا اقتصاد خوانده، هرچه با او دربارهی مبانی دینی این مسائل حرف میزنیم، به خرجش نمیرود. نه اینکه رد میکند، نه؛ اما آنچه که شما در باب اقتصاد اسلامی با او حرف میزنید، با یافتههای علمی او، با آن دو دو تا چهار تاهائی که او در این علم تحصیل کرده، جور در نمیآید.»(1389.8.2)
فلذا تولیدات این مرکز یا سایر مراکز در عرصه علوم انسانی اسلامی باید در ترازوی دقیق علوم اصیل حوزوی قرار گیرد و بدیهی است به صرف القای مطالب توسط فردی روحانی و معمم نمی توان آن را در جهت اسلامیسازی علوم انسانی تلقی کرد و باید فقهای متقی و مستقل از احزاب سیاسی کرسیهای تولید علم را به دست گیرند و بحمدالله در حوزه علمیه چنین فقهایی کم نیستند که منویات رهبری را جامه عمل بپوشانند.
گذشته از مقدمه فوق، جناب آقای محلاتی به مناسبت ایام محرم محور سخنرانی خود را یکی از فرازهای عاشورایی حضرت اباعبدالله الحسین قرار میدهد:
(( إن لم یکن لکم دین و کنتم لاتخافون المعاد فکونوا احرارا فی دنیاکم هذه و ارجعوا الی احسابکم ان کنتم عربا کما تزعمون ))
جناب محلاتی مطالب خود را در سه قسمت بیان کرد:
1.اعتبار روایت و منبع آن
2.مفهومشناسی واژه «احرار» در روایت
3.رابطه بین شرط و جزا
@rozaneebefarda
ادامه👇
حریت فقهی؛ در اسارت زد و بندهای سیاسی
[صفحه 2 از 5]
قسمت اول از سخنان آقای محلاتی:
وی ادعا میکند که این فقره در منابع حدیثی و تاریخی معتبر به وفور نقل شده است. مثل: انساب الاشراف، مقاتل الطالبین، الفتوح، البدایه و النهایه، تاریخ طبری ،الطبقات، الکامل. و در منابع خاصه مثل لهوف و در منابع حدیثی امامیه نیز فراوان نقل شده است. فلذا موجب اطمینان به صدور این روایت میشود. و همچنین مقتل ابی مخنف که طبری از آن نقل کرده است با واسطه به ان اطلاع پیدا کردهایم.
در ادامه ایشان متن روایت را از کتاب ابوالفتوح میخواند :
قاتلوه حتى حالوا بينه و بين رحله، قال فصاح بهم الحسين رضي الله عنه: و يحكم يا شيعة آل سفيان! إن لم يكن دين و كنتم لا تخافون المعاد فكونوا أحرارا في دنياكم هذه، و ارجعوا إلى أحسابكم إن كنتم أعوانا(كما) تزعمون. قال: فناداه الشمر بن ذي الجوشن- لعنه الله-: ما ذا تقول يا حسين؟ قال: أقول أنا الذي أقاتلكم و تقاتلوني، و النساء ليس لكم عليهن جناح فامنعوا عتاتكم و طغاتكم و جهالكم عن التعرض لحرمي ما دمت حيا! فقال الشمر: لك ذلك يا ابن فاطمة! قال: ثم صاح الشمر بأصحابه و قال: إليكم عن حريم الرجل و اقصدوه في نفسه فلعمري إنه لكفؤ كريم.
اشکالات قسمت اول:
او در دقیقه24 تصریح کردند که ما در اینجا بحث علمی می کنیم فلذا اقتضای فنّ خطابه و استفاده از مشهورات و مسلمات غیرعلمی کنار گذاشته میشود. البته در یک خطاب برهانی از مشهورات و مسلمات نیز به عنوان مؤید میتوان استفاده کرد اما اساس کار با ابزار استندلال و استنباط می باشد چنانکه ایشان سعی کردند همین روش را در استظهار و... به کار گیرند.بنابراین آقای محلاتی در این مقام صرفا در صدد نقلی تاریخی، بدون استفادههای فقهی و معرفتی نیست.
همچنین در بحث اعتبارسنجی روایات، مشهور علما از دو طریق وثاقة به صدور یا وثاقة به راوی استفاده می کردند و برای تنقیح صغریات هر یک از این دو راه ساز و کار مشخصی در کتب رجالی و... آمده است و از آنجا که آقای محلاتی با این روایت در حوزه اسلامشناسی و دینشناسی وارد شده و از این روایت میخواهد مباحث بنیادی معارف و اخلاق را استنباط کند، مجالی برای اعتذار از طریق تسامح در ادله سنن باقی نمیماند و میبایست با ابزارهای دقیق اعتبارسنجی روایات با ادله ایشان روبرو شد.
با مستنداتی که ارائه شد مشخص است منابع جناب آقای محلاتی متخذ از اهل سنت است درحالی که از منابع متقدمین شیعه که به مباحث کربلا و عاشورا پرداخته(مثل مقتل شیخ مفید و امالی های علمای همچون صدوق و ... ) کلامی نیاورده است و به ذکر این جمله که مطلب «در منابع امامیه فراوان است.» اکتفا نموده است.
جناب آقای محلاتی کتب اهل سنت را از قرن سوم به بعد تفصیلا نام برده است و مقتل ابیمخنف نیز (لااقل از طریق رجال مرسوم) قابل تمسک نیست چراکه اصل کتاب موجود نیست و آنچه جمعآوری شده است از طریق طبری می باشد . لهوف نیز از منابع متاخر شیعه است، این در حالی است که برای مباحث بنیادی حداقل باید به کتب اربعه شیعه رجوع شود چنانچه ایشان طبیعتا در درس خارج همین کار را میکند.در هر صورت وی مشخص نکرده از چه طریقی و با چه مجوز شرعی از این روایت برای کشف و استنباط مبانی عمیق معرفتی استفاده میکند؟!
البته مشخص است که معیارهای فهم و استنباط در «تاریخ» تفاوتهایی با استنباط فقهی و اصولی دارد و توجه به سلسله سند آنگونه که در اجتهاد فقهی مطرح است در فهم گزارههای تاریخی مطرح نیست اما آشفتگی روشی در طرح مباحث جناب محلاتی آشکار است و ایشان در این مقام معلوم نیست که یک منبری معمولی است و میخواهد با استفاده از یک گزاره مشهور تاریخی مخاطبان خود را تهییج کند یا یک مورخ است که با استفاده از برخی منابع میخواهد مفهومی تاریخی را روشن کند یا خود را در جایگاه فقاهت نشانده و میخواهد از «کونوا أحرارا» حکم شرعی یا فقاهت سیاسی اسلام را استخراج کند.
@rozaneebefarda
ادامه👇
حریت فقهی؛ در اسارت زد و بندهای سیاسی
[صفحه 3 از 5]
قسمت دوم:
ایشان در ادامه برای حر و احرار دو معنا میآورد و برای هر یک مثالی از دین میزند:
1.حر به معنای آزاد در مقابل عبد و غلام که در اینجا یک قضیه اعتباری است و محول به فقه و حقوق است.
2.حر به معنای آزادگی و انسانیت و شرافت و کرامت می باشد. و حر در اینجا یک مفهوم حقیقی و واقعی است خلاف مفهوم فوق . و در نقطه مقابل آن دنائت و رذالت و فرومایگی می باشد.
و معنای دوم مراد امام ع می باشد.
اشکالات قسمت دوم:
1. در ابتدا این سؤال مطرح است که مراد جناب محلاتی از «معانی حرّ» چیست؟ اگر معنای موضوع له مراد است، باید گفت این واژه تنها یک معنای موضوع له دارد و نه بیشتر. لفظ حُر در مقامهای مختلفی استعمال شده در حالی که در مقابل رقیت و عبد فقهی واقع نشده است و وقتی به کتب لغت رجوع میکنیم همچون مقاییس(معجم مقاييس اللغه ؛ ج2 ؛ ص6 . ما خالف العُبودِيّة و بَرِئ من العيب و النَّقص.) ، مصباح المنیر (المصباح المنير فى غريب الشرح الكبير للرافعى ؛ ج2 ؛ ص128 . (الْحُرُّ) بِالضَّمِ مِنَ الرَّمْلِ مَا خَلَصَ مِنَ الاخْتِلَاطِ بِغَيْرِهِ و (الْحُرُّ) مِنَ الرِّجَالِ خِلَافُ الْعَبْدِ مَأْخُوذٌ مِن ذلِكَ لأَنَّهَ خَلَصَ مِنَ الرِّقِّ و جَمْعُهُ (أَحْرَارٌ))،و...، درمیابیم که تنها همین معنای اول(نقیض عبد) برای حر وجود دارد. و به نظر میرسد تنها یک معنای موضوع له برای حر وجود دارد و سایر استعمالات کنایی است.
2. در خطاب «کونوا احرارا» عبارتی از متن الفتوح بود که آقای محلاتی آن را نیاورده بود. این عبارت بیان امام علیهالسلام را مقید میکند و ذکر این قید مانع استظهار مورد نظر آقای محلاتی است:
إن لم يكن دين و كنتم لا تخافون المعاد فكونوا أحرارا في دنياكم هذه، و ارجعوا إلى أحسابكم «إن كنتم أعوانا(كما) تزعمون.»
در محل بحث نقلهای مختلفی وجود دارد که کنار هم گذاشتن آن به فهم بهتر مراد حضرت علیهالسلام کمک میکند.
لهوف این قسمت را چنین آورده:
وَيْلَكُمْ يَا شِيعَةَ آلِ أَبِي سُفْيَانَ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دِينٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِي دُنْيَاكُمْ هَذِهِ وَ ارْجِعُوا إِلَى أَحْسَابِكُمْ إِنْ كُنْتُمْ عَرَباً كَمَا تَزْعُمُون
اما نکته در عبارت «کما تزعمون» است که امام علیه السلام در اینجا می خواهند بگویند ، حریت و مردانگی داشتن «چنانچه زعم و گمان می کنید دارید و قائلید که براساس حسب و نسب عربیت تان آن را واجدید» پس آن مردانگی کجاست ؟! آیا فقط حرفش را میزنید و گمانش را میبرید؟!
پس در اینجا کونوا احرارا باتوجه به لحاظ نَسبیت مشخص می شود .
امام آنها را ارشاد به مردانگی( که ادعای آنها می باشد) می کند در نتیجه اینجا احرارا باتوجه به قرائن، استعمال را متحفظ بر مردانگی قرار میدهد.
نکته مهم اینجاست که جناب آقای محلاتی تلاش دارد به وسیله «کونوا احرارا» جدایی و استقلال مطلق اخلاق از دین را مطرح کند اما باید دانست که کلمه «حرّ» آن هم در این روایت آنقدر وسعت معنا ندارد که تمام صفات اخلاقی را بخواهد در بر بگیرد بلکه تنها «مردانگی» را مد نظر قرار میدهد و ثانیا همین مردانگی و حریت را به وصف قبیلگی عنوان میکنند و نه مردانگی و حریت اخلاقی در نتیجه هیچ بعید نیست که این ادبیات را از باب مماشاة با خصم استفاده کرده باشند و نه از روی اعتقاد اسلامی. به عبارت دیگر «إن کنتم أحراراً » که حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام فرمودند از باب کنار گذاشتن دین و پذیرشِ اخلاقِ منهای دین نبوده بلکه آن حضرت علیهالسلام در آن شرایط سخت که حریم مبارکشان در خطر بود و در مقابل قومی بیدین قرار داشتند، از باب اخذ به مسلمات ادعای طرف مقابل این جمله را فرمودند.
این برداشت به هیچ عنوان بعید نیست و مماشاة با خصم در ادبیات قرآنی نیز وجود دارد. نمونه بارز آن را در سیره حضرت ابراهیم علی نبینا و آله و علیهم السلام در مواجهه با قوم ستارهپرست و ماهپرست مشاهده میکنیم:
فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ رَأى كَوْكَباً قالَ هذا رَبِّي فَلَمَّا أَفَلَ قالَ لا أُحِبُّ الْآفِلينَ (انعام/76)
فَلَمَّا رَأَى الْقَمَرَ بازِغاً قالَ هذا رَبِّي فَلَمَّا أَفَلَ قالَ لَئِنْ لَمْ يَهْدِني رَبِّي لَأَكُونَنَّ مِنَ الْقَوْمِ الضَّالِّينَ (انعام/77)
و با روش استنباطی جناب محلاتی، که از یک جمله جدلی جواز استقلال اخلاق از دین را مطرح میکنند، از این آیات نیز باید –معاذالله و نستجیر بالله- قائل به جواز کفر و زندقه پیامبران عظیمالشأن الهی بشویم.
@rozaneebefarda
ادامه👇
حریت فقهی؛ در اسارت زد و بندهای سیاسی
[صفحه 4 از 5]
قسمت سوم:
آقای محلاتی میگوید:
امام علیهالسلام آمدند قضیه را از یک بحث شخصی خارج کردند و نگفتند شما کی هستید ، بله درست است گفتند شیعه آل ابی سفیان ولی آن را برای معرفی و... گفتند. و شاید اگر امام بصورت خطاب شخصی می گفتند این تاثیر را نداشت که شمر سریع دستور به عقب نشینی بدهند.
و این حرکت شمر شاید متاثر از این بود که حضرت نفرمود، بی دین.
درباره این نسبت و ارتباط بیدینی و ازادگی چند تحلیل وجود دارد :
1. امام در اینجا ازادگی را عِدل دین داری قرار میدهد . یعنی همانطور که دین داری انسان را از طغیان حفظ میکند ازادگی هم چپنین می کند
در واقع همانطور که دینداران امید به سعادت دارند بیدینها هم می توانند امید داشته باشند.
2. این کلام حضرت متضمن یک قاعده نیست و حضرت خواستند از تعرض به خیام جلوگیری کنند و در کنار استناد به دین ،استناد به ازادگی هم کردند و این بیان امام ع موردی بوده است نه قاعده مند.
3. تنزلی و ترتبی:بیان 4 نکته
الف. حضرت در اینجا سخن را با یک خطاب آغاز میکنند یا شیعه ال ابی سفیان و در ادامه یک نکته ای برداشت می شود که با کسی که تقید به دین ندارد می توان با یک زبان دیگری صحبت کرد بنام آزادگی. و فرقی ندارد شخص تقید به دین دارد یا ندارد.
ب. اشاعره اعتقاد دارند که انچه می تواند جلوی تجاوز را بگیرد و انچه که تنها سرچشمه اخلاق است تنها امر و نهی خداست. اگر کسی مقایسه کند بین این نظریه با دیدگاه امام حسین ع میفهمد که ایشان دارند چیز دیگری را میگویند و آنکه وقتی کسی فرمان الهی را سرپیچی میکند میتواند برای او یک منبع دیگری برای دستورات اخلاقی وجود داشته باشد که از نظر فهم ارزشها الهامبخش ارزشهای اخلاقی است و هم علاوه بر درک ،عملا قدرت داشته باشد مانع خلاف اخلاق باشد که اتفاقا در همینجا هم اتفاق افتاد .
ج. وقتی شخصیتی مثل امام حسین ع می تواند همچین جمله ای را بفرماید که فرض بر این باشد که دین با حضور خودش آزادگیها را نابود نکرده باشد و الا اگر افرادی در یک جامعه دینی قرار بگیرند ،دین بیاید به عنوان تنها معیار و تنها منبع برای ارزشهای اخلاقی همه فضاهای اخلاقی را تحت نفوذ و کنترل خود بگیرد و بگوید که غیر از من حاکمی وجود ندارد ،اگر همچین اتفاقی در صحنه اخلاق بیفتد ، و تمام ارزشها به دین گره بخورد دیگر برای کلام امام حسین ع در اینجا هیچ موردی باقی نمی ماند .
و دیگر ارجاع دادن به یک امر اخلاقی قهرا غیر ممکن خواهد بود.
حتی ما می توانیم این را برداشت کنیم که دین میتواند علاوه بر حفظ ارزشهای اخلاقی خود مانند توکل و رضایت از خدا صیانت می کند باید به ناچار از ارزشهای دیگر مانند کرامت نفس و عزت و شرافت را هم حفاظت کند.
که اگر اون دسته اول آسیب دید ،دسته دوم برای جلوگیری از تجاوز انجام وظیفه کنند.
اشکالات قسمت سوم:
1. در توضیح این فقره تبیین نوع ارتباط بین جزا و شرط مهم است چراکه در مقابل شرط چند جزا وجود دارد:
وَيْلَكُمْ يَا شِيعَةَ آلِ أَبِي سُفْيَانَ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دِينٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِي دُنْيَاكُمْ هَذِهِ وَ ارْجِعُوا إِلَى أَحْسَابِكُمْ إِنْ كُنْتُمْ عَرَباً كَمَا تَزْعُمُون.
شرط: ان لم یکن دین و کنتم لاتخافون المعاد .
جزا : کونوا احرارا / ارجعوا الی احسابکم .
حال سوال اینجاست که علت دستور به بازگشت به احساب چه بوده است؟
1. آیا حریت صرف؟
2. حریت بماهو وصف للعرب؟
3. حریت بماهو وصف للعرب با تقید به نفی پایبندی شمر به این وصف عربیت؟
اولی مراد آقای محلاتی است .
دومی یک بحث قومی است.
سومی یک امر شخصی است.
حال سوال اینجاست طبق تناسب حکم و موضوع و مناسبات موجوده در آن مکالمه کدام یک مراد امام علیهالسلام است؟
به کلام زیر توجه شود:
قَالَ الرَّاوِي وَ لَمْ يَزَلْ ع يُقَاتِلُهُمْ حَتَّى حَالُوا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ رَحْلِهِ- فَصَاحَ وَيْلَكُمْ يَا شِيعَةَ آلِ أَبِي سُفْيَانَ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دِينٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِي دُنْيَاكُمْ هَذِهِ وَ ارْجِعُوا إِلَى أَحْسَابِكُمْ إِنْ كُنْتُمْ عَرَباً كَمَا تَزْعُمُونَ قَالَ
فَنَادَاهُ شِمْرٌ لَعَنَهُ اللَّهُ مَا تَقُولُ يَا ابْنَ فَاطِمَةَ فَقَالَ إِنِّي أَقُولُ أُقَاتِلُكُمْ وَ تُقَاتِلُونَنِي وَ النِّسَاءُ لَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُنَاحٌ فَامْنَعُوا عُتَاتَكُمْ وَ جُهَّالَكُمْ وَ طُغَاتَكُمْ مِنَ التَّعَرُّضِ لِحَرَمِي مَا دُمْتُ حَيّاً- فَقَالَ شِمْرٌ لَعَنَهُ اللَّهُ لَكَ ذَلِكَ يَا ابْنَ فَاطِمَةَ فَقَصَدُوهُ بِالْحَرْبِ
@rozaneebefarda
ادامه👇
حریت فقهی؛ در اسارت زد و بندهای سیاسی
[صفحه 5 از 5]
در اینجا آنچه علت حدوث کلام امام ع است ، تعرض افرادی به ظاهر مرد که مرادنگی را رها کرده و به خیام حمله ور شدند در حالی که زن و کودکاناند و مرد جنگی نیستند که از خود دفاع کنند و اصلا زنان سر جنگ با آنها را نداشتند....
فلذا احتمال اول که مراد اقای محلاتی هست مردود میشود چراکه ارشاد امام با آوردن واژه ارجعوا الی احسابکم حریت از حالت اطلاق خارج و مقید به وصف قبیله می کنند و امام همینقدر هم کفایت نمی کنند بلکه دوباره دایره حریت را ضیق کرده و از سطح قوم به شخص شمر و اصحابش تنزل داده تا او را در بین دو راهی پشت کردن به آنچه که او خود را از نسب و حسب می داند با اسیر هوای نفس بودن و... قرار داده است.
پس تمامی قرائن حالیه و مقالیه حاکی از شخصی بودن خطاب است .(غیر از احتمال جدلی بودن آن که در گذشته اشاره شد.)
پس از این خطاب با آن تفسیر آقای محلاتی نمی توان چیزی بدست آورد. البته ممکن است گفته شود که «المورد لایخصص» که این مبنا از لحاظ کبروی بلااشکال است اما با توجه به قرائن، احتمال خصوصیت به نحو قابل اعتنا وجود دارد.
جناب آقای محلاتی تا اینجا «آزادگی و کرامت انسانی» به عنوان یک ویژگی اخلاقی را خارج از دایره دین و امری مستقل از شرع عنوان کرد اما در ادامه پا را فراتر میگذارد و به نقل از شهید مطهری میگوید کرامت انسانی جامع صفات اخلاقی است و روایتی نیز در این باره می آورد و بدین ترتیب «اخلاق» را به طور کامل از دین مستقل عنوان میکند.
بنابراین جناب محلاتی در این سخنرانی خود تلاش کرد تا با استناد به یک نقل تاریخی، گزارهای سنگین و با تبعات و لوازم فاسد همچون «جدایی اخلاق از دین» را اثبات کند. نکته جالب اینجاست که جناب آقای محلاتی در این سخنرانی معارف اسلامی را با یک روایت زیر و رو میکند و آن را حمل بر قضایای شخصیه نمیکند اما احکام مجمع علیه و مسلم اسلام همچون مقدار دیه که نصوص غیرقابل انکاری دارد را حمل بر احکام موقت و شخصی و ولائی میکند به گونهای که مرجع گرانقدری همچون آیتالله سبحانی را به واکنش وامیدارد.(پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله العظمی سبحانی، 22خرداد1397)
علاوه بر نکات فوق، جناب محلاتی برای القای مطالب خود از یک مغالطه استفاده میکند: ایجاد دوگانه کاذب میان:«اشعریگری و نابودی آزادگی» و «استقلال اخلاق از دین» که این مغالطه نیز ناشی از خودعاقلپنداری جریان اعتدالی است که خود را نماد عقلانیت و اعتدال و غیرخود را رمی به تحجر و اشعریگری و... میکنند اما این برداشتهای ناصواب و انحرافی میزان پایبندی آنان به موازین عقلائی و علمی را مشخص میکند.
و من الله التوفیق
@rozaneebefarda
بیانیه مهم #جامعه_مدرسین علیه هتاکی های فرانسه و مطالبه از #وزارت_خارجه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔻متن کامل بیانیه به شرح ذیل است:
◼️ بسمالله الرحمن الرحیم
سخنان هتاکانه و جاهلانه رئیسجمهور فرانسه و اصرار این مقام فرانسوی بر ادامه اهانت و حرمتشکنی علیه ساحت منور و مکرم پیامبر اعظم (صلیالله علیه وآله) بار دیگر اوج نابخردی و عقبماندگی مدعیان عقلانیت و اندیشه را آشکار کرد.
این جسارتها گردوغباری بیش نیست و بر آستان خورشیدوار و نورانیت جاودان آن حضرت اثری نخواهد داشت.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن ابراز انزجار مجدد نسبت به اباطیل و گزافهگوییهای مقامات فرانسوی اعلام میدارد:
جهان اسلام در مقابل هتاکیها و جسارتهای علیه مقدسات اسلامی آرام نخواهد گرفت و هتاکان را پشیمان خواهد کرد.
از نهادهای حقوقی جهان اسلام میخواهیم طرحی برای #صیانت از ساحت قدسی انبیاء عظام ارائه و تنظیم کنند و همچنین دولتهای اسلامی نیز #تحریم_سیاسی و #اقتصادی و #کاهش_سطح_روابط با #هتاکان و ممنوع کردن فعالیتهای تجاری شرکتهای #فرانسوی را کلید بزنند و اجرایی کنند.
از وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی خواستاریم با جدیت تمام تا حصول محکومیت حقوقی و قضایی مقامات فرانسوی پیگیری کنند.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
محمد یزدی
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
@rozaneebefarda