9دی تبلور بصیرت ایمانی
باز نشر|| محسن محمدی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه ۱ از ۲]
🔹همچنانکه برای بقای ایمان در عرصه عرفان و اخلاق و تربیت، به عمل صالح نیاز داریم و ایمان و عمل صالح مکمل یکدیگرند، در عرصه سیاست نیز ایمان و بصیرت مکمل یکدیگرند و هر یک از آنها به تنهایی کافی نیست.
🔻 بصیرت بدون ایمان حاصل نمیشود و ایمان بدون بصیرت در عرصه سیاسی - اجتماعی باقی نمیماند، پس برای انقلاب و تشکیل نظام سیاسی فقط ایمان کافی نیست. امام آنگاه که بر عرصه اجتماع و سیاست وارد میشود فقط به مردمان مومن نیاز ندارد بلکه به مردمانی نیاز دارد که هم مومناند و هم بصیر. البته بهتر است بگوییم ایمان کامل ایمانی است که در عرصه فردی باقی نمیماند و در عرصه اجتماعی نیز تبلور مییابد و حفظ میشود. این ایمان اجتماعی - سیاسی شده را بصیرت مینامیم که شرط بقا و توسعه و کمال ایمان در عرصه فردی هم هست.
🔻آنها که در کنار امام حسین(ع) بودند و حضرت را تنها گذاشتند همان شیعیان با انرژی و پرشور و عشق و علاقه کوفه بودند که پس از شهادت حضرت هیچگاه خود را نبخشیدند و همواره آه و ناله داشتند. آنها بیایمان نبودند ولی بیبصیرت بودند. بهتر است بگوییم ایمانشان از حیطه فردی به عرصه اجتماعی راه نیافت و به این ترتیب ایمان فردیشان نیز به خطر افتاد.
دشمنشناسی و بصیرت
بخشی از هویت ما در امور سلبی است؛ یعنی آن چیزی که نیستیم و کارهایی که نباید انجام دهیم. از اینجا مفهومی کلیدی به نام دشمن در نظام اندیشه دینی راه پیدا میکند.
🔻از این رو بخشی از هویت ما را این نکته تعیین میکند که دشمن ما کیست؟
از این جهت #شعار #مرگ_بر_آمریکا همواره بخش مهمی از هویت و مبانی انقلاب بوده و هست.
🔹بر این اساس بصیرت بدون دشمنشناسی ایجاد نخواهد شد. دشمن هیچگاه از دشمنی دست برنمیدارد هر چند ما غافل باشیم، چنانکه امام علی علیهالسلام فرمود: مَنْ نَامَ لَمْ یُنَمْ عَنْهُ؛ هر کس از دشمن آسوده بخوابد، دشمن نسبت به او نخواهد خفت.(نهجالبلاغه / نامه 62)
🔹تاریخ اسلام نشان میدهد هر گاه مسلمانان دشمنشناسی نکردهاند شکست خوردهاند؛ مانند نهضت مشروطه، قیام ملی شدن صنعت نفت و برخی انقلابهای عربی معاصر.
🔹قرآن اصلیترین متن بصیرتبخش اسلام است. نیمی از قرآن درباره دشمنان اسلام (کفار، منافقان و یهود) است تا همواره مسلمانان را به این نکته دعوت کند که از دشمن غفلت نکنید.
تاریخ امری ایستا و منحصر در گذشته نیست، بلکه چراغ آینده است. وقتی جریان تشیع در تاریخ معاصر را نگاه میکنیم میبینیم چه راحت تاریخ تکرار میشود و بیبصیرتیها به جریان تشیع ضربه میزند.
حوادث پس از ارتحال پیامبر همواره باعث درسآموزی و عبرتگیری است.
@rozaneebefarda
ادامه👇
9دی تبلور بصیرت ایمانی
[صفحه ۲ از ۲]
⭕️در این بخش «بصیرت» را با ۳ متغیر «ولایت»، «خواص» و «نفوذ» تحلیل میکنیم. اینها واژگان کلیدی در گفتمان سیاسی مقام معظم رهبری است.
1- ولایتمداری
مهمترین درس این ایام دفاع از حریم ولایت و ولایتمداری است، چرا که ولایت تداوم مسیر نبوت و اصل اساسی دین است که بدون آن سایر اصول و فروع دین یا از بین میرود یا دچار انحراف میشود. حضرت زهرا سلاماللهعلیها با بینشی عمیق، جان شریفشان را برای تحقق این اصل مهم، فدا کردند تا بیبصیرتی و عافیتطلبی و مسامحهگری کسانی که پیام ولایت در غدیر را درک نکرده بودند، جامعه اسلامی را دچار انحراف نکند.
تاریخ شیعه نشان میدهد هر موقع شیعیان در حریم ولایت بودهاند، پیروز شدهاند و هر گاه از آن دور شدهاند، ضربه خوردهاند. تاریخ انقلاب، بهترین الگو و مثال برای این موضوع است. در هر برهه از انقلاب که پشتیبان ولایت فقیه بودهایم بر دشمن غلبه کردهایم و هرگاه از این مسیر فاصله گرفتهایم، دشمن بر ما غلبه کرده است؛ چنانکه در 9 دی، این ولایت فقیه بود که توطئههای دشمن را خنثی کرد. در گفتمان شیعی، بصیرت در پرتو ولایت بازتولید و در جامعه منتشر میشود.
2- انحراف خواص و انحراف جامعه
خواص همواره در ایجاد مسیر تاریخ مؤثر بودهاند. انحراف خواص میتواند سبب انحراف جامعه شود، مگر اینکه عموم جامعه دچار بصیرت باشند تا بتوانند خواص را به راه راست بکشانند یا اینکه سایر خواص بصیر خلأ خواص بیبصیرت را در هدایت جامعه برعهده گیرند و تلاش کنند خواص بیبصیرت را به مسیر ولایت بازگردانند.
بر این اساس یکی از نکات مهم درباره خواص، بحث ریزش خواص یا خواص منافق است. دشوارترین مرحله عملکرد خواص در جایی است که آنها در یک دو راهی و آزمون بزرگ قرار میگیرند و خواصی که قبلا در جریان حق بودند به اردوی باطل نقل مکان میکنند. در اینجا تشخیص حق و باطل برای عوام دشوار میشود. سخن امیرمؤمنان(ع) چه زیباست که فرمودند: ان دینالله لا یعرف بالرجال، بل بایه الحق، فاعرف الحق تعرف اهله. (مجمع البیان، ج 1، ص 211) حق را از روی اصول و ضوابطش بشناسید نه افراد، زیرا ممکن است افراد جبهه حق دچار لغزش شوند و به جریان باطل بپیوندند.
🔹تاریخ انقلاب اسلامی در موارد متعدد شاهد ریزش خواص بوده است. جالب این است که در این مسأله بسیار مهم عوامی که در مسیر ولایت بودند به بصیرت سیاسی دست یافتند و از خواص بیبصیرت هم پیشی گرفتند.
3- #نفوذ و ایجاد انحراف دائمی دشمن
انحراف همیشه در کمین جامعه اسلامی بوده و دشمن در صدد انحراف در جامعه است. حتی در جامعهای که تنها چند روز است نبی اکرم(ص) از آن رخت بر بسته نیز دشمن در کمین است تا جامعه را از مسیر مستقیم خارج کند.
در تاریخ انقلاب اسلامی نیز میبینیم دشمن هیچگاه از دشمنی دست برنداشته و فقط روشها و ابزارهای دشمنی را تغییر داده است. دشمن حتی هنگام پیروزی ملت ایران پس از شرکت فراگیر در انتخابات ریاستجمهوری از پا ننشست و در شکلی جدید دشمنیاش را اجرا کرد.
دشمن با استفاده از عوامل داخلی بیبصیرت به دنبال نفوذ در جامعه اسلامی است. اگر نیروهای داخلی به اصول انقلاب پایبند باشند، راه نفوذ دشمن بسته میشود در غیر این صورت دشمن به داخل خانه ما نفوذ خواهد کرد.
🔻متن کامل یادداشت در:
http://www.vatanemrooz.ir/
@rozaneebefarda
روزنه
یک نکته کاربردی و کلیدی در مورد #واکسن_خارجی! حال که دولتی ها پنهان و آشکارا بر واردات واکسن اصرار
نخستین داوطلب تزریق #واکسن_داخلی، دختر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(از مجموعه های تحت مدیریت رهبری) بود. دومین داوطلب هم معاون اجرایی این مجموعه. این یعنی تجلی حکمرانی دینی.
آیا روحانی و اعضای هیئت دولت او یا حامیان سینه چاکش که مدافع واردات واکسن خارجی اند، حاضر میشوند اولین داوطلبان تزریق واکسن خارجی باشند؟!
زیباکلام و تاجزاده و ظریف، برای این امر پیشنهاد میشود.
@rozaneebefarda
تشویش اذهان و تخریب مجاهدان سلامت به سبک مدیران #خبرآنلاین!
روزی که خبر تزریق واکسن ایرانی، دنیا را متحیر کرده، برجامیان همچنان مشغول تخریب نهادهای خدوم هستند.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥اعترافات #ابطحی در مورد عملکرد هاشمی، خاتمی و موسوی در #فتنه88
🔻ماجرای جلسه ابن افراد با موسوی، فردای روز انتخابات چه بود؟
🔻چرا از تعبیر #سران_فتنه استفاده میشود؟
🔻ماجرای همکاری برخی در دل حوزه علمیه قم با سران فتنه چه بود؟
🔻در سال ۸۸ چه کسانی با فتنه گران همراهی کردند؟
🔹بانیان و حامیان تولید #آنتی_تز_انقلاب_در_قم را بشناسیم
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥سخنان شنیدنی #آیتاللهجوادی_آملی در دفاع از مقام معظم رهبری، در دیدار با اعضای شورای نگهبان به مناسبت وقایع #فتنه۸۸
🔹کی از آیتالله خامنهای بالاتر
ایشان نه تنها مورد احترام ماست، در نمازهای شب دعایشان میکنیم.
🔹سکان کشتی این مملکت به لطف الهی به دست اوست؛ باید او را دعا کرد.
🔻اینطور آمده و به حضرت ولی عصر(عج) استغاثه کرده، باز هم شما #شورش را می بینید!
@rozaneebefarda
💥تیتر معنادار #خبرآنلاین پیرامون مصاحبه ریاست محترم شورای عالی جامعه مدرسین
🔻آیا این تیتر جهت خاصی را دنبال میکند؟!
#بدون_شرح
@rozaneebefarda
💥تغییر تیتر جهتدار خبرآنلاین
⭕️اکنون این سوال قابل طرح است که خبرآنلاین با تیتر پیشین درصدد القای چه مطلب نادرستی بود و چرا آن را تغییر داد؟
#تحریف_سردار_سلیمانی و #تحریف_سخن_بزرگان_حوزه هر دو غیراخلاقی و غیرحرفهای و بسیار خطرناک است.
🔹هوشیاری ریاست محترم شورای عالی جامعه مدرسین در حساسیت ویژه نسبت به این مقوله قابل تقدیر است.
⭕️امید است چنین رویهای را از سوی همه رجال حوزوی، از همه طیفها، نسبت به پدیده تحریف و انعکاس جهتدار و جناحی دیدگاههای ناصحانهشان مشاهده کنیم.
🔹رسانههای برجامی در کمین نشستهاند و همواره خطر #مصادره یا انعکاس جهت دار و یا تحریفآمیز #رجال_حوزوی از سوی آنان وجود دارد. شهر مقدس قم جای این اقدامات نیست.
@rozaneebefarda
از آیندگان تا خبرآنلاین!
مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی
#پرونده_ویژه_روزنه پیرامون مهمترین رسانه حامی دولت روحانی
🔺تصاویر و مستندات مربوط به بخش سیزدهم از پرونده ویژه #خبرآنلاین
برای مطالعه یادداشت نخست ، دوم ، سوم ،چهارم ، پنجم ، ششم ، هفتم ، هشتم/ الف، هشتم /ب ، نهم ، دهم ، یازدهم و دوازدهم «از آیندگان تا خبرآنلاین» کلیک کنید.
❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
از آیندگان تا خبرآنلاین!
مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی
بخش سیزدهم
خبرآنلاین در #قم چه میکند؟!
[صفحه 1 از 2]
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
⭕️خط ارتباطی #خبرآنلاین با #حوزه_علمیه_قم
🔹مدتهاست که جریان سیاسی/رسانهای غربگرا، به این نتیجه رسیده که همه راهها به قم ختم میشود و نظر به اهمیت قم در عرصه سیاسی کشور، حداکثر تلاش خود را برای ایجاد ارتباطات گسترده با حوزویان به کار بسته است.
امتداد این نگاه موجب شده رسانههای اصلاحطلب و اعتدالی، به طور متمرکز و متراکم در قم فعال شوند.
🔹ارتباط موثر و مستمر با بزرگان و #نخبگان حوزه علمیه قم، جهت دلیل پمپاژ ایده های نو و بهرهمندی از سرمایه فکری متراکم و گرانسنگ آنان، یکی از اولویت های ماموریتهای رسانهای طیف مذکور در قم است.
از این گذشته، وجود شخصیت های #پرنفوذ سیاسی و دینی منجر به تلاش غول های خبری در تصاحب رسانهای قم شده است.
🔹 گروه رسانه ای خبر نیز در این امر تلاش های فراوانی به خرج داده و خط ارتباطی #وسیعی در قم به وجود آورده است.
در این یادداشت، اجمالا به برخی ابعاد این حضور گسترده و تبعات پیچیده آن، اشاره می کنیم.
🔹خط ارتباطی خبرآنلاین با حوزه قم، به دو شکل #مستقیم و #غیرمستقیم قابل تفکیک است:
🔻خط ارتباطی مستقیم
🔹در خط ارتباطی مستقیم کارنامه و روابط نمایندگان رسمی خبرآنلاین در قم و حضور مستقیم آنها در حوزه علمیه قم باید مورد لحاظ قرار گیرد.
🔹بر اساس فهرست رسمی منتشر شده در خبرآنلاین که ظاهرا مدتی است خروجی این سایت حذف شده، اسامی نمایندگی های استانی خبرآنلاین و از جمله قم درج شده است.
🎞عکس78: لیست نمایندگان رسمی خبرآنلاین در شهرستان های مختلف
پی جویی کارنامه و روابط نمایندگان رسمی خبرآنلاین، عمق راهبردی این رسانه در قم و سایر استانها را مشخص خواهد کرد که نیازمند یادداشت مجزای دیگری است.
🔹بررسی اجمالی پیشینه سیاسی یکی از نمایندگان رسمی خبرآنلاین در قم نشان میدهد که وی علاوه بر همکاری با خبرآنلاین، نمایندگی خبرگزاری اصلاح طلب #ایلنا در قم را نیز بر عهده دارد. در رزومه خبرنگاری وی همکاری با #روزنامه_ایران ، #روزنامه_اعتماد، #خبرگزاری_حیات و #خبرگزاری_حوزه نیز دیده می شود. او همچنین مسئول ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر آیت الله #موسوی_اردبیلی و رئیس ستاد جوانان #روحانی در انتخابات 96 بوده است.
🔹در نوشته های فرد مزبور حمایت از #فتنه_گران سال 88 نیز دیده می شود؛ بعنوان نمونه وی در وبلاگ شخصی خود می نویسد:
" دیگر این که با برگزاری چنین دادگاهی، به حجت الاسلام و المسلمین شیخ #مهدی_کروبی و مهندس #میرحسین_موسوی، اجازه می دهد تا به تهمت هایی که در طول بیش از یک سال و نیم گذشته به آن ها زده شده است، پاسخ گویند و صدای خود را به بخش عظیمی از مردم با عظمت ایران که به دلایلی از جمله دسترسی نداشتن به بسیاری از رسانه ها، امکان شنیدن صدای آنان را نداشتند، برسانند، شاید توانستند خود را از این اتهامات تبرئه کنند."
🔻بررسی ها نشان می دهد که وی رفت و آمد زیادی در برخی محافل حوزوی دارد و حاصل آن، انتشار مصاحبه های اختصاصی با برخی چهره های دینی و سیاسی قم بوده است؛ از جمله آقایان #سیدحسین_موسوی_تبریزی ، #سیدابوالحسن_نواب، #مهدی_مهریزی ، #ابوالقاسم_علیدوست ، #جواد_فاضللنکرانی ، #مسعودی_خمینی ، #استادی ، #مقتدایی، و... .
🔹 برخی خبرنگاران خبرآنلاین از جهاتی بسیار شبیه به #محمد_مهاجری هستند؛ نماینده خبرآنلاین در قم هم، از یک طرف حامی دوآتشه دولت روحانی است و از طرف دیگر تمرکز کاری خود را در زیر نظر گرفتن #نیروهای_انقلابی داخل قم و استفاده تعابیر تند علیه آنها قرار داده است. بعنوان نمونه او در نوشتاری می نویسد:
" اما اینکه جبهه پایداری، بعد از شکست آشکاری که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ از ملت ایران خوردند و دکتر «حسن روحانی» به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم روی کار آمد، چرا تمرکز ویژه ای روی استان قم و پیروزی در انتخابات مجلس شورای اسلامی از این حوزه انتخابیه دارد، دلایل مختلفی میتواند داشته باشد که شاید یکی از آنها، ناراحتی از رابطه بسیار خوب دولت تدبیر و امید با #مراجع_تقلید است که همواره در مقابل نظر تندروها و جبهه پایداری بوده است."(خبرآنلاین، 5/11/1394)
خبرآنلاین و تخریب جریان انقلابی قم
🔹سرویس سیاسی خبرآنلاین تحرکات نیرو های انقلابی قم را به شدت #تحت_نظر دارد و گزارش ها و پرونده های قابل توجهی با عناوینی چون "تندرو ها در قم" تولید کرده است.
خبرنگارانی چون فائزه عباسی ، #فاطمه_استیری و زینب صفری، بیش از دیگران در این بحث فعال بوده اند اما حتما #مواد_خام آن از قم به تهران ارسال میشود که لازم است عوامل تولید مواد خام برای تخریب جریان انقلابی قم، شناسایی و معرفی شود.
@rozaneebefarda
ادامه👇
از آیندگان تا خبرآنلاین!
بخش سیزدهم
خبرآنلاین در قم چه میکند؟
[صفحه 2 از 2]
خبرآنلاین و هجمه به #فریادگران_فیضیه
🔹یکی از مهمترین موارد تهاجم خبرآنلاین به جریان انقلابی قم، مربوط به ماجرای سخنرانی آقای #رحیمپور_ازغدی در #نشست_فیضیه و واکنش های بعد از آن است.
در این واقعه، رسانه های برجامی و اعتدالی، با موج سواری رسانه ای مخصوصا با انتشار جهتدار بعضی از مواضع دلسوزان حوزه علمیه، فرصت را غنیمت شمردند تا شاید #انتقامی از نیروهای انقلابی قم گرفته باشند.
جالب آنکه نقش خبرآنلاین در انعکاس این ماجرا، فراتر از یک بنگاه خبری معمولی و در حد لیدری تهاجمات علیه جریان انقلابی قم، قابل تحلیل و ارزیابی است.
بررسی های نشان می دهد که خبرآنلاین برای این غائله 60 مطلب منتشر کرده که از این تعداد خبر و یادداشت، جهت گیری های مثبت و منفی به این غائله، در نموادر زیر آمده است.
📊نمودار10: جهت گیری خبرآنلاین در غائله سخنرانی رحیم پور ازغدی در فیضیه
⭕️ سیاه نمایی نسبت به عملکرد جریان انقلابی قم و نگارش گزارش های تند و جهت دار علیه آنان، خصوصا حمایت تمام قد از آقای #علی_لاریجانی نیز موضوع مهمی است که در بازخوانی کارنامه شبکه خبرآنلاین در قم باید مد نظر قرار داد.
ادبیات و نحوه انعکاس اعتراض انقلابیون قم به اقدامات آقای علی لاریجانی در تصویب #برجام_بیست_دقیقه_ای از این قبیل است.
#اعتماد در گزارشی از همین فرد آورده است:
" اینجا قم، یکی از طلاب حاضر برای دقایقی جلوی در دفتر #علی_لاریجانی رییس مجلس و مقابل دیگر مخالفان #توافق_هستهای قرار می گیرد و خطاب به اطرافیان خود می گوید که تا حالا چند بار شماره موبایل علی لاریجانی را گرفته ام که با او صحبت کنم، اما پاسخی نداده است... #دلواپسان توافق هسته ای، پشت در بسته این دفتر اقدامات خود را انجام دادند.
در این تجمع حدود ۳۰ الی ۴۰ نفری، اگرچه برخی طلاب حوزه نیز دیده می شدند و برخی سایت های مخالف دولت سعی در القای این نکته داشتند که این تجمع، تجمع طلاب و حوزویان حوزه علمیه قم بود، اما بسیاری از بزرگان حوزه علمیه قم، اعم از مراجع تقلید، علما و اساتید برجسته حوزه، همانند مقام معظم رهبری از توافق هسته ای حمایت کرده اند... برخی افراد این جمع در حالی که سربند «لبیک یا خامنه ای» روی سر خود بسته بودند، دست نوشته هایی را روی دست خود حمل کرده و به خودروهایی که از خیابان ساحلی قم رد می شدند نشان می دادند... "(روزنامه اعتماد، 11/7/1394)
بازتاب کارنامه و مواضع آقای لاریجانی در خبرآنلاین خود موضوع مستقل دیگری است اما اجمالا به نظر میرسد بخشی از حملات خبرآنلاین به جریان انقلابی قم، به انتقادات صریح آنان از علی لاریجانی باز میگردد.
🎞عکس 79: مصاحبه اختصاصی ایلنا با آقای لاریجانی که توسط نماینده خبرآنلاین در قم انجام شده است
⭕️حضور خبرنگاران خبرآنلاین در #قم
بررسی مصاحبه های #اختصاصی خبرآنلاین با برخی چهرههای حوزوی قم نشان می دهد که آنها بر قم تمرکز ویژه ای دارند.
⭕️از جمله از حوزویانی که قبلا با خبرآنلاین #مصاحبه_اختصاصی داشتهاند میتوان به آقایان؛ #مسعودی_خمینی، #مقتدایی، حسینی بوشهری، ممدوحی، #واعظ_موسوی، #اعرافی و #غرویان اشاره کرد.
🎞عکس 80: حضور خبرنگار خبرآنلاین در قم
🔻 این مصاحبه ها اختصاصی غیر از مصاحبه با رجل دینی ساکن در تهران و سایر شهرستان ها هستند.
🔹جالب آنکه نوعا برای انجام مصاحبه های اختصاصی با طیف های مختلف از حوزویان مشهور، از تیم خبرنگاری تهران استفاده میکنند که در اغلب موارد، خبرنگاران #زن هستند؛ خبرنگارانی مثل #نسرین_وزیری، #فائزه_عباسی و #زینب_صفری که سوابق فکری و سیاسی آنان در شماره های قبلی از پرونده ویژه مورد بررسی قرار گرفت.
🔻طبعا خبرنگارانی با آن انگاره ها و پیشینه سیاسی، در #جهت_دهی به فرایند مصاحبه و گرفتن مطالب مورد نظر خود، تبحر ویژه ای دارند. این مسئله نشان میدهد که علمای قم باید نسبت به مصاحبه با چنین افرادی دقت ویژه ای به خرج دهند تا خدای ناکرده زمینه #مصادره_رجال_حوزوی_به_نفع_جناح_خاص از طریق انجام مصاحبه های مهندسی شده و جهت دار یا تحریف آمیز، از بین برود.
تیتر جهتدار خبرآنلاین در مصاحبه اخیر با ریاست محترم شورای عالی جامعه مدرسین، نمونه مهمی در این جهت است.
❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
🔴 #اطلاعیه
بسمه تعالی
در خلال روند درمانی آیت الله مصباح یزدی، حال ایشان رو به وخامت گذاشته است؛
لذا از تمامی مؤمنین خواستاریم با تضرع به درگاه خداوند متعال و توسل به اهل بیت (ع)، خصوصا حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) برای شفای عاجل و کامل ایشان دعا بفرمایید.
۹۹/۱۰/۱۱
💻 @mesbahyazdi_ir
روایتی از #دیدار_خصوصی و چالشی طیفی از #حوزویان_منتقد با رهبر، در کوران حوادث #فتنه۸۸
#بازنشر به مناسبت دهه بصیرت
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اشاره:
سیام تیرماه ۱۳۸۸ و در حالی که کشور همچنان درگیر التهابات شدید پس از انتخابات ریاست جمهوری بود و رسانههای بیگانه و بلندگوهای داخلیشان همچنان مشغول تردیدافکنی در اعتماد مردم و مشروعیت نظام بودند، در این شرایط، جمعی از حوزویان، دیداری با رهبر انقلاب اسلامی داشتند تا دیدگاههای خود در مورد انتخابات و مسائل کشور را #بیپرده با ایشان در میان بگذارند.
🔻 برای آنکه سخنان حضار صریح مطرح شود، جلسه از حضور دیگران خلوت شده بود. مشروح دیدار نیز در آن ایام منتشر نگردید و حتی خبر رسمی نیز از آن به بیرون درز نکرد.
🔻نظر به اهمیت این موضوع، مؤسسهی پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، با یکی از حاضران در این جلسه، گفتوگویی انجام داده که بخشهایی از آن همزمان با سالگرد حماسهی نهم دیماه و دهه بصیرت، تقدیم مخاطبین محترم میشود.
⭕️متن کامل را در روزنه بخوانید 👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روایتی از #دیدار_خصوصی و چالشی طیفی از #حوزویان_منتقد با رهبر، در کوران حوادث #فتنه۸۸
[صفحه ۱ از ۶]
⭕️شما در پایان تیرماه سال ۱۳۸۸ به همراه تعدادی از فضلای حوزهی علمیهی قم، با حضرت آیتالله خامنهای دیدار داشتید؛ بهعنوان مقدمهی گفتوگو، لطفاً توضیح دهید چرا این دیدار انجام شد؟
🔻رهبر معظم انقلاب از طرق مختلف با حوزه در ارتباط دوطرفه هستند؛ گاه این ارتباطها باواسطه و گاه بیواسطه است.
یکی از روحانیونی که در این زمینه بسیار فعال هستند جناب آقای #مروی(معاون امور حوزوی دفتر رهبری) است. ایشان در طول سال و بهطور مستمر با مراجع، علما و فضلای حوزه دیدار و جلسه دارند و ضمن رصد تحولات در موضوعات مبتلابه جامعه و نظام و حوزه با آنها رایزنی و مشورت میکنند و مسائل را به رهبر معظم انقلاب و یا دفتر ایشان منتقل میکنند.
🔻جمعی که در آن تاریخ خدمت رهبر انقلاب رسیدند، بخشی از فضلای حوزه بودند که در ایام انتخابات ۸۸ و بعد از حوادث پیرامون آن، در درون حوزه به صوَری احساس مسئولیت میکردند و بهدنبال نوعی راهکار برای حل مسائل بودند و بعضاً دیدارهایی را با برخی از مراجع ترتیب داده بودند.
🔻آن روزها حوزه بسیار محل آمد و شد گروههای مختلف بود و خیلی از مسائل داشت رقم میخورد. هر کس احساس میکرد که نقشی را باید ایفا کند و نمیشد ساکت و منتظر ماند.
🔻برخی از این دوستان از طریق #نوشتن_نامه_خطاب_به_آقا و برخی از طریق آقای مروی و حتی در مواردی از طریق دفتر، نظرات خود را در مورد مسائل پیشآمده مطرح کرده بودند. در این گفتوگوها و در آن نامهها بعضاً تقاضای دیداری خدمت ایشان هم مطرح شده بود و این دیدار در پایان تیرماه سال ۸۸ انجام شد.
⭕️فضای جلسه چگونه بود؟
🔻در آن نشست، فضا کاملاً یک فضای طلبگی بود؛ یعنی مثل محیطهایی که طلبهها سرِ درس و بحث گفتوگو میکنند و با حفظ احترام و شئونی که وجود داشت.
اصولاً جلسه، جلسهی رسمیای نبود. دوستان بعضاً هر چه به ذهنشان میرسید بیان میکردند. فضای گفتوگو بود؛ یعنی هیچ کدام از دوستان احساسشان این نبود که دارند یک کار رسمی میکنند؛ آمده بودند تا تحلیل خودشان را عرضه بکنند و بشنوند و بگویند؛ یعنی باز تحلیلشان نسبت به آنچه که از حضرت آقا میشنوند را هم بگویند.
⭕️برگزاری جلسه به این شیوه، نظر فضلا بود؟
🔻دوطرفه بود؛ یعنی هرچند این شیوه مورد نظر ما بود اما عامل تحقق گفتوگو، حضرت آیتالله خامنهای بودند.
🔻استقبال ایشان از این گفتوگو هم بسیار مناسب و خوب بود؛ یعنی دامن زد به اینکه بحث به همین ترتیب تا آخر ادامه پیدا بکند.
🔻ایشان دو نکته را بیان کردند که جلسه را از یک جلسهی رسمی خارج و به جلسهی استاد و شاگردی تبدیل کرد: نکتهی اول ایشان این بود که ما همیشه در حوزه پُز شما را میدهیم و به تلاشهای شما در جهت تعالی روزافزون نقش و جایگاه و کارکرد حوزه امیدواریم و هر نوع حمایتی از آن میکنیم.
بر همین اساس نکتهی دومی که نقل به مضمون بر آن تأکید فرمودند این بود که هرچه میخواهد دل تنگتان بگویید.
🔻جلسه در سه مقطع و سه بخش تقسیم میشد: بخش اول، تحلیلها و پرسشهایی بود که دوستان مطرح کردند؛ بخش دوم، پاسخی بود که آقا نسبت به مباحث مطروحه دادند و علاوه بر آن به منشاء مسائل پیشآمده پرداختند؛ و در بخش سوم، هر کدام از دوستان دومرتبه بر اساس پاسخی که ایشان دادند، اظهارنظر کردند.
@rozaneebefarda
ادامه👇
روایتی از #دیدار_خصوصی و چالشی طیفی از #حوزویان_منتقد با رهبر، در کوران حوادث #فتنه۸۸
[صفحه ۲ از ۶]
⭕️ محورها یا مسائلی که مدنظر دوستان بود -اعم از اینکه تحلیل داشتند، یا شبهه و ابهام و پرسش- چه بود؟
🔻مطلب نخست این بود که آیا ایشان در این انتخاباتی که واقع شده بهدنبال یک جراحی و حذف جمعی هستند و یا اینکه یک رویکرد دیگری وجود دارد؟
🔻البته نظر دوستان این بود که اگر اینطور چیزی هست گفتوگو دارند و قاعدتاً آنچنان که از رهبری حضرت امام (رضواناللّهتعالی) سابقهای وجود دارد و از پیشینهای که در فعالیتهای خود حضرت آقا بویژه در دوران #اصلاحات هست، نه اینچنین بوده و نه چنین توقعی میرود؛ و لذا واقعاً #پرسش و #ابهام بود. ابهام نه برای خود عزیزانی که آنجا بودند؛ این ابهامی بود که بعضاً در سطح جامعه هم مطرح میشد و سؤالی بود که نیاز داشت پاسخش از خود رهبر معظم انقلاب شنیده بشود و ببینیم که چه رویکردی وجود دارد.
🔻محور دوم این بود که به نظر دوستان، برخی از مواضع و رفتارهای صورتگرفته در دولت آقای احمدینژاد یک نوع اختلال در مناسبات بین رهبری با جمعی از مراجع و بزرگان حوزه به وجود آورده است.
🔻مسئلهی دیگری که اشاره شد، حضور یک جریان بیمنطق است که خیلی مواضع تند میگیرد و برخوردهای خشنی انجام میدهد که عملاً به سوی حذف برخیها پیش میروند؛ یعنی توقع دارند که یک برخورد حذفی و جراحیای نسبت به همهی افرادی باشد که بهنحوی در انتخابات ۸۸ به کاندیداهای غیرمنتخب رأی دادند یا در یک مسیر متفاوتی بودند و این برخوردهای نادرست گاه نسبت به شخصیتهای حوزوی دارد انجام میشود.
⭕️دربارهی برخی رخدادهای نادرست و تشنجات به وجود آمدهی پس از انتخابات مانند مجتمع سبحان و کهریزک و درگیریهای خیابانی هم گفتوگویی صورت گرفت؟
🔻بله، البته پیامدهای اجتماعی این حوادث غیرقابل دفاع و چگونگی مدیریت مسائل مرتبط با انتخابات مدنظر دوستان بود.
چون آنچه که اثر اجتماعی دارد متن خود واقعه به تنهایی نیست، این فضایی است که ایجاد میشود و برداشتی است که جامعه از این مسئله میکند؛ از اصل تقلب که در جامعه داشت القاء میشد، تا این حوادثی که بعد از آن اتفاق افتاده بود و عملکرد صداوسیما نسبت به این امر که احیاناً خوب مدیریت نمیشد و یا عملکرد نیروی انتظامی که باز ذهنیت جامعه را نسبت به حادثهای که داشت اتفاق میافتاد بیشتر مشوش میکرد.
⭕️ به ادعای تقلب اشاره کردید که بنیان شروع فتنهی پس از انتخابات بر آن نهاده شد؛ چه مباحثی از سوی فضلا دربارهی ادعای تقلب مطرح شد؟
🔻تقریباً این در ذهن دوستان کاملاً مسلّم بود که در انتخابات، تقلبی انجام نشده. به همین دلیل، عمدتاً مسائل پیرامون انتخابات در جلسه مطرح شد و اتفاقاً این آقا بودند که بعد بحث را متوجه اصل مسئلهی انتخابات کردند و راجع به آن هم صحبتهایی مطرح کردند؛ یعنی ایشان در پاسخگویی ضمن اینکه نسبت به آن چند محور پاسخ گفتند، تحلیل خودشان را نسبت به مسائل اصلی و فرعی انتخابات بیان کردند.
⭕️ یعنی شما و دیگر فضلای قم، چون ادعای #تقلب را نادرست میدانستید، در این جلسه به آن نپرداختید؟
بله
⭕️بازگردیم به جلسه با رهبر معظم انقلاب؛ پاسخهای ایشان به مسائل مطرحشده چه بود؟
🔻در مورد رابطه با مراجع، حضرت آقا به انواع ارتباطاتی که با مراجع دارند و آمد و شد هایی که وجود دارد و حتی روابط خصوصی و گرمی که با آنها دارند اشاره کردند و گفتند من نمیپذیرم که در این ارتباط مشکلی به وجود آمده باشد.
⭕️ دربارهی ادعای جراحی بخشی از نیروهای سیاسی و در نتیجه محدود شدن چتر رهبری چه نکاتی بیان کردند؟
🔻ایشان نسبت به این مسئله، خیلی صریح و شفاف نظراتشان را بیان کردند؛ البته توقع دوستان هم همین بود.
🔻ایشان نسبت به این مباحث وارد گفتوگو شدند و توضیح دادند که رویکرد و عملکردشان در گذشته چطور بوده و الان هم چتر رهبری برای همهی نیروهای انقلاب فراگیر است.
البته اشاره کردند که #در_خصوص_انقلاب_و_نظام با #هیچ_کس #رودربایستی ندارند و اگر #عدهای #در_برابر_نظام_اسلامی و #مصالح_مردم #بایستند، #آنها_هستند که #خواسته یا #ناخواسته #خودشان_را #از_زیر_چتر_رهبری #خارج_کردهاند.
@rozaneebefarda
ادامه👇
روایتی از #دیدار_خصوصی و چالشی طیفی از #حوزویان_منتقد با رهبر، در کوران حوادث #فتنه۸۸
[صفحه ۳ از ۶]
⭕️چه مصادیقی از گذشته بیان کردند؟
🔻 اشاره کردند بعد از رحلت امام و در آغاز دوران رهبریشان، یکی از پرچمداران یکی از دو جریان سیاسی فعال در کشور(به تعبیر آن روزها جناح راست) به نزد ایشان میروند و ضمن معرفی افرادی برای مسئولیتهای مختلف در دفتر رهبری، اعلام آمادگی میکنند که خودشان هم بهعنوان مسئول دفتر رهبری فعال شوند.
آقا ادامه دادند که من موافقت نکردم. منظورشان این بود که میخواستند #دفتر_رهبری تعلق به #یک_جناح_خاصی نداشته باشد و اشاره کردند به افرادی که برای ادارهی دفتر انتخاب کرده بودند.
گفتند: اینها در جناحبندیهای موجود، علقهی خاصی نداشته و یا جامعه، اینها را منتسب به یک جناح خاص نمیشناخت.
🔻باز اشاره کردند به کار دیگری که انجام شد و فرمودند کسانی را که بهعنوان جناح و جریان چپ شناخته میشدند -برای مثال از آقای #موسوی_خوئینیها نام بردند- بهعنوان مشاور انتخابشان کردند و امکانات در اختیارشان گذاشتند.
حتی وقتی آقای خوئینیها نظر رهبری دربارهی برخی افرادی که قرار بود با وی کار کنند را میپرسند، آقا به ایشان گفتند: هر کسی را شما خواستید بیاورید. البته اضافه کردند که وی چند سالی هم آمد و بعد نیامد.
⭕️ این جناح در آن شرایط بیشترین حملات را به آقای #هاشمی_رفسنجانی و دولت وی داشتند و از هیچ مخالفتی خودداری نمیکردند، درحالیکه رهبر انقلاب از دولت آقای هاشمی حمایت میکردند؛ یعنی بهرغم اینکه مواضع آنها را قبول نداشتند اما از حضور و فعالیتشان پشتیبانی میکردند.
🔻اتفاقاً موارد مشخصی را هم در این خصوص بیان کردند؛ از جمله اینکه در اوایل دوران رهبریشان، دو روزنامهی «سلام» و «جهان اسلام» متعلق به جریان بهاصطلاح چپ و منتقد و معترض سیاستها و عملکرد دولت آقای هاشمی بودند و برخیها بهدنبال آن بودند تا با توصیهی رهبری به مسئولان قضایی، این دو روزنامه تعطیل شود که ایشان با آن مخالفت کردهاند. به مورد دیگری هم اشاره کردند که مربوط به دوران وزارت ارشاد آقای خاتمی بود.
⭕️ در دولت اول آقای هاشمی؟
🔻همان موقعی که گرایشهای اقتصادی باز آقای هاشمی مشخص شده بود؛ رهبر انقلاب برای ما نقل کردند که روزی به آقای #خاتمی گفتهاند: حضور جریان سیاسی شما را لازم میدانم. من حضور دو جریان معتقد به انقلاب با سلایق مختلف سیاسی و اجتماعی را برای نظام لازم و مفید میدانم.
همچنین ارتباطاتی را که با مجمع روحانیون داشتهاند یادآوری کردند و اینکه از ابتدای رهبریشان به #مجمع_روحانیون #کمک_مالی میکردهاند.
⭕️ جمعبندی شما از این بخش چیست؟
🔻خلاصهی بیانشان این بود که از ناحیهی رهبری این مراقبت وجود داشته است و بنا بر این نبوده و نیست و در عمل هم اینگونه نشده که رهبری چتر حمایتیاش را نسبت به جریانهای در خط انقلاب و مردم پوشش ندهد.
🔻صحبتشان این بود که از ناحیهی ما دعوت و تلاش بوده، اگر یک عده خودشان فاصله میگیرند از حوزهی رهبری، دیگر بر عهدهی ما نیست.
🔻نکتهی دیگر این بود که تأکید داشتند چه در دوران امام و چه در دوران پس از امام، رویکرد و عملکرد رهبری بههیچوجه مبنی بر جراحی و حذف افراد و گروهها نبوده و نخواهد بود. منتها همه در معرض امتحان قرار داشته و دارند؛ #متأسفانه #عدهای #در_دورهی_امام و جمعی هم در دورهی #پس_از_امام، با #مواضع و #عملکردشان، #خودشان را #از_صف_انقلاب #جدا_کردند و دچار #ریزش شدند.
@rozaneebefarda
ادامه👇
روایتی از #دیدار_خصوصی و چالشی طیفی از #حوزویان_منتقد با رهبر، در کوران حوادث #فتنه۸۸
[صفحه ۴ از ۶]
⭕️در مورد برخوردهای حذفیِ دیگران چه موضعی داشتند؟
🔻ایشان برخوردهای غیرمنطقی و بعضاً توهینآمیزی که از ناحیهی نیروهای غیررسمی و به #هر_عنوان و #بهانهای انجام میشد را #نامرتبط_با_رهبری دانستند و #صراحتاً آنها را #نفی و #مخالفت خود را بیان کردند.
🔻حتی وقتی یکی از دوستان گفتند که این رفتارهای نادرست دارد به #جریان_روشنفکری_حوزوی #آسیب میزند، آقا ضمن بیان این که من هر حمایتی را برای #تحول_در_حوزه انجام میدهم، به صراحت فرمودند: من اجازه نمیدهم جریان روشنفکری در حوزه آسیب ببیند و یا #منزوی شود و هر اقدامی که لازم باشد برای تقویت شما انجام میدهم.
⭕️دربارهی درگیریهای خیابانی و یا حوادثی مثل کهریزک چه گفتند؟
🔻اولاً حوادثی مثل کوی سبحان و کهریزک و... را تأسفبار و غیر قابل دفاع دانستند و مثلاً راجع به کهریزک به پیگیریهایی که خودشان کرده بودند و دستوراتی که داده بودند اشاره کردند.
ثانیاً بیان کردند وقتی در #کف_خیابان دارد حوادثی اتفاق میافتد، همه نمیتوانند در لحظه برای بهترین نوعی که میشود عمل کرد، تصمیم بگیرند.
خطاها و اشتباههایی هم وجود دارد؛ آنچنان نیست که کارهایی که شده قابل دفاع باشد.
🔻از سوی دیگر اشاره به این مطلب هم کردند که حضرت #امام خیلی از مواقع نسبت به شکایت از عملکرد مسئولان میفرمودند که اداره کردن خیلی سخت است؛ یعنی کسی که در متن واقعه دارد کار میکند، کار خیلی دشوار است. نمیشود کاری بدون نقص درآورد مخصوصاً وقتی که رقیبی دارد خیلی فعال عمل میکند.
🔻افزودهای که ایشان بر تحلیل دوستان داشتند این بود که آنچه در متن حوادث داشت اتفاق میافتاد، فقط بازیگران آشکار نبودند که این حوادث را رقم میزدند بلکه مرکزی بهعنوان سازماندهی وجود داشت که در مقابل چارچوبهای جمهوری اسلامی و نظام فعالانه عمل میکرد؛ یعنی در صحنهای که رقیب معاند با نظام اسلامی بهصورت سازمانیافته دارد هوشمندانه بحرانسازی میکند، مدیریت بحران هیچ موقع خالی از خطا نیست و باید بهصورت جامع همهی جوانب دیده بشود و به تناسب آن با خطاها و کاستیها برخورد شود.
⭕️ظاهراً عدهای توقعشان قبل از انتخابات سال ۱۳۸۸ این بود که آقا از یک فرد دیگر بهعنوان کاندیدا که بهلحاظ گفتمانی محاسن رئیسجمهور را میداشت و بهلحاظ عملکردی معایب وی را نمیداشت حمایت میکردند تا رئیسجمهور شود.
🔻 در جلسه هم یکی از دوستان این مسئله را مطرح کرد که اگر از قبل روی یک فردی بهعنوان کاندیدا کار میشد که متوازنتر حرکت بکند و تشنجآفرینی نکند، کار به اینجا کشیده نمیشد.
⭕️پاسخ آقا چه بود؟
🔻اولاً گفتند خب این کار را باید شماها میکردید، چرا نکردید؟
ثانیاً گفتند اما اینکه توقع داشته باشید رهبری این کار را بکند، من هرگز این کار را نمیکنم. مقصودشان این بود که هیچگاه رهبری تلاش نمیکند تا از قبل یک #مهندسیای نسبت به انتخابات بشود.
⭕️ مهندسی انتخابات در یک #مشارکت_حداقلی، امکانپذیرتر است تا مشارکت حداکثری.
🔻رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیاناتشان که استدلال میکردند رویکرد و رویهشان تغییری نکرده بر این مطلب تأکید داشتند که من (رهبری) نهتنها در این انتخابات بلکه در گذشته هم معتقد و مُصر بر مشارکت حداکثری مردم در امور از جمله مشارکت حداکثری در انتخابات بودم.
🔻ایشان استناد کردند به #اختلاف_دیدگاهی که بر سر این قبیل موارد با برخی از آقایان داشتهاند و در جلسات متعدد روی آن بحث کردهاند؛ برای مثال اشاره کردند ظاهراً به دورهی دوم انتخاب آقای خاتمی و گفتند: من مثل سابق، اعتقادم این بود که باید مشارکت بالا باشد و بر آن اصرار داشتم، اما برخی از آقایان همیشه با آن مخالف بودند و معتقد بودند که لازم نیست مشارکت مردم در انتخابات بالا باشد؛ اگر ده دوازده میلیون هم شرکت کنند رئیسجمهور مورد نظر ما انتخاب میشود.
@rozaneebefarda
ادامه👇
روایتی از #دیدار_خصوصی و چالشی طیفی از #حوزویان_منتقد با رهبر، در کوران حوادث #فتنه۸۸
[صفحه ۵ از ۶]
⭕️با توضیحاتی که تا اینجا دادید مشخص شد شما بر مسائل قبل و بعد از انتخابات متمرکز شده بودید.
🔻بله، اما رهبر انقلاب اشاره کردند که مسئلهی اساسی در انتخابات، اتهام تقلب و کشاندن مردم به خیابانها برای مقابله با نظام بهجای پیگیری ادعای خود از طریق قانون و مجاری قانونی بود.
🔻در واقع ایشان خواستند بگویند که اگر شما میخواهید آن چیزی را که دارد رخ میدهد، تحلیل کنید، باید ببینید که چرا این حادثه واقع شد؛ یعنی این هم باید در مرکز تحلیل شما باشد.
🔻شما فقط در این مسئله که نظر بخشی از افکار عمومی جامعه چیست متوقف نشوید؛ زیرا نزاع بر سر مسئلهی مهمتری است.
🔻آقا در تبیین نظرشان سیر مسائل و برخی اقدامات انجامشده از ناحیهی ایشان و دفترشان را بازگو کردند که برخی از آنها را بهطور خلاصه توضیح خواهم داد.
🔻بهگفتهی ایشان مشکل از آنجا آغاز شد که آقای موسوی حتی قبل از برگزاری انتخابات خود را پیروز انتخابات معرفی کردند. در روز انتخابات هم قبل از اینکه انتخابات تمام بشود، آقای موسوی اعلان کرد که پیروز قطعی انتخابات است. فردای آن روز هم دیدیم که ادعا کردند تقلب شده و باید انتخابات ابطال بشود.
⭕️چرا ابطال؟
🔻پرسش مهم آقا هم این بود که اگر این افراد معتقد بودند آراء جابهجا و در انتخابات تقلب شده، چرا شعار ابطال انتخابات را دادند؟
چرا دنبال بازشماری آراء نیامدند؟
یعنی از تقلب نرفتند به سراغ اینکه باید صندوقها بازبینی بشود، بلکه رفتند سراغ اینکه آراء ابطال بشود و وقتی دیدند رهبری زیر بار حرف زور ابطال نمیرود رفراندوم را مطرح کردند.
⭕️ گفته میشود ایشان برای بازگرداندن آقای موسوی به تمکین در برابر قانون و نیفتادن در دام مقابله با نظام، اقداماتی را انجام دادهاند؛ آیا اشارهای به آنها داشتند؟
🔻نقل کردند فردای روز انتخابات که آقای موسوی اطلاعیهای مبنی بر تقلب را داده بود، ما پیغامی را برای وی فرستادیم با این مضمون که شما چرا تقلب را مطرح کردید؟ چهکار میخواهید بکنید؟ اگر معتقد به تقلب هستید راهکار قانونی دارد و آن بازشماری است و این راه هموار بود.
⭕️ از قول آقای موسوی در محافل سیاسی ادعا شده که من مسئلهی ابطال انتخابات را در جلسهای با حضور آقای هاشمی و آقای خاتمی و... مطرح کردم و آنها هم با ابطال موافق بودند.
🔻این نقل قول ظاهراً به گوش رهبری هم رسیده و ایشان هم به آن واکنش نشان دادهاند. خودشان در این جلسه نقل کردند من این ادعا را دنبال کردم. از طریق واسطهای از آقای هاشمی سؤال کردم آیا چنین چیزی صحت دارد؟ آقای هاشمی گفته بود آقای موسوی در جلسهی مورد اشاره بحث ابطال را مطرح کرد ولی من با آن مخالفت کردم.
⭕️ دربارهی آقای خاتمی چه؟
🔻فرمودند از آقای خاتمی هم توسط فردی پرسیده شد ولی او هم پاسخ داده بود که با نظر آقای موسوی مخالفت کرده است.
⭕️ روز یکشنبه ۲۴ خرداد هم آقای موسوی با رهبر انقلاب دیدار کرد.
🔻آقا گفتند: در این دیدار آقای موسوی بحث تقلب و ابطال را مطرح کرد و من تأکید کردم: #آقای_موسوی شما #عقلت_را_دست_بچهها_نده. ابطال یعنی چه؟ چرا انتخابات با این عظمت را باید ابطال کرد؟ ادعاهایتان را از مسیر قانونی دنبال کنید و اگر مشخص شد تقلب یا تضییع حقی شده، من از استیفای حق شما دفاع خواهم کرد اما به او تأکید کردم طرح ابطال انتخابات بیمعناست و من زیر بار آن نمیروم.
⭕️ آقای موسوی قبول کرده بود از طریق قانونی ادعایش را پیگیری کند؟
🔻ظاهراً بله، آقای موسوی پذیرفت که از مسیر قانونی ادعایش را پیگیری کند اما بعد که رفتند، دومرتبه مردم را برای فردا (دوشنبه) به تظاهرات فراخواندند و به این که مسائل از طریق قانونی پیش برود تمکین نکردند.
همچنین آقا درخصوص دعوت مردم به شورش، به بخش دیگری از مصاحبهی روز قبل از انتخابات آقای موسوی با مجلهی آمریکایی تایم اشاره کردند: وقتی خبرنگار از وی میپرسد با اختیارات کمی که رئیسجمهور در برابر رهبری دارد چهکار میخواهید بکنید؟ آقای موسوی میگوید: حضور مردم در خیابان مسائل را حل میکند.
@rozaneebefarda
ادامه👇
روایتی از #دیدار_خصوصی و چالشی طیفی از #حوزویان_منتقد با رهبر، در کوران حوادث #فتنه۸۸
[صفحه ۶ از ۶]
⭕️حضرت آیتالله خامنهای بارها دربارهی دلایل ناموجه و غیرقانونی بودن ابطال انتخابات در مجامع عمومی توضیح دادهاند؛ آیا در این خصوص مطلبی برای بازگویی دارید؟
🔻از جمله مواردی که ایشان بیان کردند این بود که ما در دورههای قبل هم در برابر ابطال انتخابات ایستادیم و این کار را نکردیم؛ اشاره کردند به انتخابات مجلس ششم در تهران که در آن مورد، شورای نگهبان حکم به ابطال داد و بهلحاظ قانونی هم در حیطهی مسئولیت و شأن شورای نگهبان بود که این کار را بکند. اما رهبر انقلاب تصریح کردند که جلوی این کار ایستادم و اجازه ندادم انتخابات مجلس ششم در تهران باطل شود، بهرغم اینکه وجود تخلف محرز بود.
🔻در مورد انتخابات دوم خرداد هم رهبری در جلسهی ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ با نمایندگان ستادهای کاندیداها اشاره کرده بودند که فردای دوم خرداد و انتخاب آقای خاتمی یکی از مسئولان دولتی پیش من آمد و گفت که انتخابات باید ابطال شود و من آنچنان با او برخورد کردم که انتظار نداشت.
⭕️ یعنی رهبری با ابطال مخالفت کردهاند، صرفنظر از نتیجه...
🔻بله، صرفنظر از نتیجهای که وجود دارد؛ چون در این دو انتخابات اصلاحطلبان رأی آورده بودند. ایشان تأکید کردند نهتنها زیر بار ابطال انتخابات نرفته و نخواهند رفت، حتی تأخیر در برگزاری انتخابات مجلس هفتم را هم که عدهای دنبال آن بودند نپذیرفتند؛ زیرا یک آسیب جدی به کشور و ایجاد بحران برای مردم و نظام است، همانطور که سیرهی امام هم نسبت به این مسئله اینگونه بوده است. یعنی اصل انتخابات آنچنان اصل مهمی است که حریم آن نباید به این سرعت و با بهانههای واهی و غیرقانونی و یا با اردوکشی خیابانی مخدوش شود.
🔻ایشان گفتند اگر انتخابات باطل شود، باید ده بیست روز دیگر مجدداً برگزار شود. چه کسی باید انتخابات را برگزار کند؟
وزارت کشور و شورای نگهبان.
خب آقایان میگویند به این دو تا که اعتماد نداریم، پس باید عوض شوند.
وزیر کشور به مجلس معرفی شود، رأی بیاورد یا نیاورد. و سپس رئیس ستاد انتخابات و دیگر عناصر اصلی هم باید عوض شوند.
از طرف دیگر اعضای شورای نگهبان هم باید عوض شوند؛ یعنی پنج شش ماه کشور تعطیل و دچار بحران شود.
🔻به بیان رهبری، مسئلهی اصلی این بود که این افراد نمیخواستند #تسلیم_قانون شوند و فکر میکردند که میتوانند با کشاندن مردم به خیابانها، نظام را تسلیم #خواست_غیرقانونی و #غیرمنطقی و #بحرانآفرین خود کنند. وَالا اگر اینها در چارچوب قانون عمل میکردند، راه باز بود. همچنانکه بهگفتهی آقا: من به خودشان و نمایندگانشان و افراد بسیاری که خیرخواهانه برای حل و فصل مسائل، در ارتباط با این آقایان بودند گفتم دربارهی هر صندوقی که شکایت دارند بازشماری انجام شود. حتی موافقت کردم بهشکل تصادفی تعدادی از همهی صندوقها بازشماری شود و اگر تغییری ایجاد شد، تعداد بیشتری از صندوقها را ادامه دهند و برای این کار از شورای نگهبان خواستم زمان را برای بررسی زیاد کنند.
البته آنها تن به بازشماری صندوقها ندادند ولی این کار هم انجام شد و نتیجهی بازشماری با آنچه اعلام شده بود، مغایرتی نداشت. به اعتقاد آقا معلوم بود دیگرانی هستند که پختوپز میکنند و این افراد را اداره میکنند.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
💥بیانیه دیرهنگام #نشست_اساتید در اعلان مخالف با هجمه های اخیر به رهبری
🔻کسی که خود را معلم اخلاق میداند، ناعادلانه و نابخردانه قضاوت کرده است.
🔶حاشیه روزنه
این متن ۱۰ دیماه و روزها پس از داغ شدن ماجرا نوشته شده است.
باید از سران نشست پرسید چرا دیرهنگام و بعد از گذشت این همه مدت، تازه به فکر صدور اعلامیه افتاده اند؟
آیا اگر مورد مشابهی در مورد برخی رجال مورد علاقه آنان یا خود حضرات پیش می آمد، با همین رویه موضع گیری می کردند؟
سوال دیگر آنکه، چرا اغلب سران نشست در اعتراض به هجمه های اخیر، اظهارنظری نکرده اند؟
چه چیزی موجب شده که آنان در مقابل حریم شکنی نسبت به ولایت فقیه که در عین حال از مراجع عظام تقلید نیز هستند، سکوت پیشه کنند؟؟
برخوردهای دوگانه با مسائل حوزوی، قبل از هرچیز اعتبار و شعارهای این جماعت در دفاع از مسائل صنفی حوزه را زیر سوال می برد. موضوعی که به هیچ وجه از دید اساتید ارجمند و بدنه هوشیار حوزه پنهان نمی ماند.
@rozaneebefarda
تفاوتهای هاشمی رفسنجانی و حاج قاسم سلیمانی
#بازنشر|| حمید رسایی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
⭕️[مردم میدانند که هاشمی رفسنجانی و حاج قاسم سلیمانی، یکی نبوده و نیستند] چون:
۱. هاشمی میگفت که دنیای امروز دنیای گفتگوست نه موشک و حاج قاسم را در دنیای گفتگوی هاشمی، با موشک به شهادت رساندند.
۲. حاج قاسم از گذشتهاش پشیمان نبود اما هاشمی استکبار ستیز دیروز، در سالهای پایانی عمرش به فکر حذف شعار مرگ بر امریکا بود.
۳. حاج قاسم در دوره حیاتش، هرگز در برابر ولایت قرار نگرفت، اما هاشمی در سالهای پایانی عمرش، در صف اول حرکتی بود که هدف اصلی آن، حذف یا تضعیف ولایت فقیه بود.
۴. هاشمی همواره مورد حمایت رسانههای بیگانه بود و حاج قاسم همواره محور تخریب توسط رسانههای دشمن بود.
۵. حاج قاسم به تحقق وعدههای خدا امیدوار بود و هاشمی رفسنجان، به تحقق وعدههای شیطان بزرگ و امضای کری را تضمین میدانست.
۶. حاج قاسم نه فقط در میدان جنگ نظامی که در سیاست هم شجاع بود. برای همبن علیرغم گرایش انتخاباتیاش در سال ۷۶ که نزدیک به خاتمی بود، وقتی در سال ۷۷ به انحرافات خاتمی پی برد، در مقابلش ایستاد. اما هاشمی در سالهای پایانی عمرش، هر روز انحراف بیشتری پیدا کرد.
#حاج_قاسم_را_تحریف_نکنید
@rozaneebefarda