eitaa logo
روضه های مکتوب ( متن روضه اهل بیت )
3.5هزار دنبال‌کننده
32 عکس
27 ویدیو
149 فایل
کانال های دیگر ما: متن روضه اهل بیت آرشیو روضه های مکتوب: @rozehayemaktoubb اشعار: @rozehayemaktoub3 منبر: از شرح بی نهایت https://eitaa.com/azsharhebinahayat راه ارتباط: @Yazahra1357 تبادل و تبلیغ نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
روضه کوتاه قمر بنی هاشم (علیه السلام) (مجلس دوم) گفتن دو جا آثار شکستگی در چهره حسین نمایان شد یه جا وقتی بود که حبیب افتاد گفتن بان الانکسار فی وجه الحسین(1) یه بار هم اونجا بود که ناله برادر رو از کنار نهر علقمه شنید ... چه زیبا مرحوم اصفهانی فرموده: تا بیافتاد دو دست از تن آن میر حجاز شد به یکباره دراز دست کوتاه مخالف به پناگاه امم به نوامیس حرم اما می خوام عرض کنم یا امام زمان اونجا هنوز اصحاب دور و بر حسین بودن زهیر پا شد حسینو آرام کنه اما بمیرم برا غربت حسین تا صدای ناله عباسو شنید گفتن اول تیر به مشک عباس خورد بعدم یه تیر به سینه عباس نشست اینجا بود که از روی اسب به زمین افتاد فانقلب عن فرسه و صاح الی اخیه الحسین ادرکنی اومد کنار بدن برادر اول خم شد به بدن برادر نگاه کرد (2) بلند بلند گریه کرد صدا زد عباسم کمرم شکست الان انکسر ظهری و قلت حیلتی (3) (1) موسوعة الامام الحسين(عليه‏السلام) ؛ ج‏3 ؛ ص593 به نقل از مقتل أبي مخنف (المشهور)،/ 65- 67 قال أبو مخنف رحمه اللّه: لمّا قتل العبّاس، و حبيب بن مظاهر رحمه اللّه، بان‏ الإنكسار في وجه الحسين عليه السّلام، ثمّ قال: للّه درّك يا حبيب، لقد كنت فاضلا تختم القرآن في ليلة واحدة. قال: فقام إليه زهير بن القين رحمه اللّه، و قال: بأبي أنت و أمّي يا ابن رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله و سلّم، ما هذا الانكسار الّذي أراه في وجهك، ألست تعلم أنّا على الحقّ؟ قال: بلى، و آله الخلق إني لأعلم علما يقينا إنّي و إيّاكم على الحقّ و الهدى. فقال زهير: إذا لا نبالى و نحن نصير إلى الجنّة و نعيمها. و همچنین ر،ک: موسوعة الامام الحسين(عليه‏السلام) ؛ ج‏15 ؛ ص628 زاد في المعالي: لمّا قُتل حبيب بانَ‏ الانكسار في وجه الحسين عليه السلام، سِرُّهُ واضح لأنّ اطمينان قلب السّلطان وقلوب العسكر بحامل اللّواء، فإذا سقط اللّواء يتزلزل قلب السّلطان والعسكر، وكان زهير حامل لواء الميمنة، وحبيب حامل لواء الميسرة، والعبّاس حامل لواء القلب، ولهذا لمّا قُتل حبيب بانَ‏ الانكسار في وجه الحسين، وكذلك لمّا قُتل العبّاس عليه السلام (2) موسوعة الامام الحسين(عليه‏السلام) ؛ ج‏4 ؛ ص264 به نقل از سماوی ابصار لحسین و جاءه سهم و أصاب القربة و أريق ماؤها، ثمّ جاءه سهم آخر، فأصاب صدره، فانقلب عن فرسه. و في خبر: فضربه ملعون بعمود من حديد، ففلق هامته، فقتله، و لمّا انقلب عن فرسه، صاح إلى أخيه الحسين عليه السّلام: أدركني. فلمّا أتاه، رآه صريعا، فبكى، و حمله إلى الخيمة، ثمّ قالوا: و لمّا قتل العبّاس قال الحسين عليه السّلام: الآن انكسر ظهري، و قلّت حيلتي.و في (إبصار العين): فخرّ صريعا إلى الأرض، فنادى بأعلى صوته: أدركني يا أخي.فانقضّ إليه أبو عبد اللّه كالصّقر، فرآه مقطوع اليمين و اليسار، مرضوخ الجبين، مشكوك العين بسهم، مرتثا بالجراحة، فوقف‏ عليه‏ منحنيا، و جلس عند رأسه يبكي حتّى فاضت نفسه، (3) موسوعة الامام الحسين(عليه‏السلام) ؛ ج‏9 ؛ ص447 قالوا: فأدركه الحسين، و به رمق الحياة، فأخذ رأسه الشّريف و وضعه في حجرة، و جعل يمسح الدّم و التّراب عنه، ثمّ بكى‏ بكاء عاليا، و قال: «الآن انكسر ظهري، و قلّت حيلتي، و شمت بي عدوّي». کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
🌺 استاد وطن خواه حفظه اللّه: همه محبین از نور حضرت زهرا سلام اللّه علیها هستند. @ostadvatankhah
2072525_838.pdf
1.33M
🔰کتاب عاشورا پژوهی نوشته استاد حسین زاده مولف محترم با درک بسیار دقیقی از معضلات و تردید سازی ها در مسیر ذکر مصائب اهل بیت تلاش بسیار مفیدی در حل این مساله به کار برده است. این کتاب که از طریق یکی از برادران ارجمند به دست حقیر رسیده در دو بخش نوشته شده دفتر نخست: درباره روش تحقیق درباره مستندات تاریخی عاشورا دفتر دوم نقل روایاتی از مقتل سید الشهدا (علیه السلام) توصیه می کنم اگر می خواهید با مبانی مرثیه سرایی و ذکر مصائب سید الشهدا آشنا شوید حتما حتما دفتر نخست را مطالعه و حتی مباحثه بفرمایید. کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
🔸رویکردهای مختلف به مرثیه سرایی آل الله صفحه ۱ از ۲ مدت زیادی است که در پی نوشتن کلماتی در این باب هستم و منتظر مجالی که ظاهرا حاصل نمی شود! با مطالعه دفتر نخست کتاب عاشورا پژوهی دیدم الحمدلله مولف گرامی بحث بسیار خوبی در این باب داشته اند که می تواند محل مناسبی برای تکمیل مباحث در این باره باشد و از افراط و تفریط در این باره جلوگیری کند. در ادامه رویکردهای مختلفی درباره مرثیه سرایی اهل بیت (علیهم السلام) ذکر می شود که باید دید چطور می توان به مسلک صحیحی در این باب دست پیدا کرد؟ ۱. رویکرد غرض ورزانه معاندان طبعا کسانی که با اصل دین یا انقلاب عناد دارند درپی نفی تمام گزاره ها در این باب هستند. اینان که نه در گزاره های معرفتی خود (در باب اعتقادات) و نه در سبک زندگی خود (مانند فیلم، رمان و امثال آن حتی نمایشنامه های تاریخی) اتکایی به متون دینی یا حتی اسناد تاریخی ندارند، در باب مرثیه سرایی به اصطلاح کاسه داغ تر از آش، و کاتولیک تر از پاپ می شوند و در پی (سند روضه) می گردند. برخی از این افراد نیز از آنجا که سهم مداحان در پیشبرد اهداف انقلاب را می بینند ناجوانمردانه اصل مساله را از بین می برند یا محل تردید قرار می دهند. ۲. رویکرد جاعلانه این نقطه مقابل رویکرد گذشته است. برخی از افراد از پیش خود یک داستان خیالی می سازند و آن را به عنوان مقتل نقل می کنند و جالب اینکه اگر کسی هم داستانی بسازد سریعا (کپی و اجرا) می کنند. البته جعل داستان با زبان حال تفاوت دارد که در جای دیگر باید مورد توجه قرار گیرد. ۳. رویکرد روشنفکر مآبانه اين رویکرد با هر چیزی که به سبک تفکر یا سبک زندگی او نسازد نگاه سلبی دارد. البته این رویکرد روشنفکرانه را می توان به دو قسم مارکسیستی و لیبرالیستی تقسیم کرد. با این توضیح که برخی از اینها رویکرد مبارزاتی دارند و مثلا با روضه هایی مانند آب طلب کردن رابطه برقرار نمی کنند و برخی بر عکس سعی در ترویج یک چهره صلح کل و غیر انقلابی از امام حسین دارند و به زعم خودشان می خواهند خشونت را نفی کنند. البته هر دو از این تفکر در یک نگاه با هم اتفاق دارند و آن نفی جنبه های ماورایی ماجرای عاشورا است. این گروه طبعا روضه هایی مانند نزول ملائكه و ... را بر نمی تابند. همچنین اینان به مانند گروه اول سخت گیری های عجیب سندی در روضه ها دارند در حالیکه پیوسته دل به تخیلات رمان نویسان و نمایشنامه نویسان و بلکه متفکران غربی داده اند اما از آنها سندی برای اثبات سخنانشان طلب نمی کنند. ۴. رویکرد چاپ محورانه! برخی اگرچه نگران جعل هستند اما هر مطلبی که در هر کتاب آمده باشد را به مثابه یک سند می پندارند. ۵. رویکرد قهرمان محورانه! اینان می پندارند از ماجرای عاشورا فقط باید قهرمانی ها را ذکر کرد و مظلومیت اهل بیت را نعوذ بالله به مثابه (ذلت) می انگارند. حال آنکه مظلومیت اگر در میدان نبرد باشد نه نقطه ضعف بلکه افتخار است. نقل این مظلومیت ها هم فواید مختلفی برای فرد و اجتماع دارد که در جای خود مورد بحث خواهد بود ۶. رویکرد مصیبت محورانه اینان جنبه های حماسی و سیاسی عاشورا را فراموش کرده و گمان می کنند نباید از عاشورا عبرت گرفت و آن را الگوی زندگی امروز قرار داد. اینان شمر زمان و حبیب بن مظاهر زمان خویش را نمی شناسند. ۷. رویکرد محتوا گرایانه اینان بدون توجه به وجود اسناد تاریخی بر برخی وقایع، ماجرا را با عقل خود می سنجند و نفی و اثبات می کنند. به عنوان مثال وقتی ماجرای آب خواستن علی اکبر (علیه صلوات الله) را از سید الشهدا نقل می کنی، می پرسند چگونه ممکن است حضرت در چنین شرایطی آب طلب کند؟ در حالیکه میان عاشق و معشوق رموزی است که اهل محبت به نیکی آن را در می یابند. علاوه بر اینکه وقتی اسناد مقتل گویای یک اتفاق هستند که با عقل و شرع منافاتی ندارد چه جای انکارهای بی دلیل است؟ ۸. رویکرد سند محورانه بدون توجه به محتوا برخی هر روایتی را در کتب دیدند نقل می کنند غافل از اینکه در صحت یک روایت صرفا داشتن سند کافی نیست بلکه محتوای آن باید با مسلمات دینی یا تاریخی سازگار باشد. ۹. رویکرد فقهی رجالی سخت گیرانه برخی از عالمان بزرگوار با همان روشی که روایات فقهی یا عقیدتی را مورد بحث قرار می دهند روایات مقتل را مورد سنجش قرار می دهند. غافل از آنکه روش سنجش متون دینی یا بلکه هر متنی در باب معارف حقیقی یا دستورات عملی یا ابحاث تاریخی متفاوت است. در ابحاث حقیقی ما درپی واقع هستیم به عنوان مثال می خواهیم حقیقت معاد را بشناسیم برای رسیدن به حقیقت باید به قطع رسید. در باب دستورات عملی ما نیاز به تعبد داریم. 🔸ادامه در صفحه بعد کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
🔸رویکردهای مختلف به مرثیه سرایی آل الله صفحه ۲ از ۲ اما در ابحاث تاریخی و بسیاری از مباحث دیگر می توان با جمع قراین به یک نظریه رسید. همچنین می توان بنابر روایات من بلغ یا تسامح در ادله سنن در این ابحاث وارد شد. اصولا در باب مرثیه سرایی ما نه می خواهیم خدا را دوتا کنیم نه می خواهیم پیغمبر بیاوریم. بلکه ذکر مصایب آل الله یک ضرورت مکتبی سیاسی و حتی یک ضرورت در باب محبت آل الله است که ما در مقتل شناسی در پی مصادیق مصایب هستیم. روش تحقیق در چنین مبحثی متفاوت با مباحث مرتبط با معارف واقعی یا دستورات عملی است. لذا می توان از روایات، اسناد تاریخی، اعترافات دشمنان، اشعار شاعران صدر شهادت حضرت و حتی شهودات و مکاشفات یا نقل قول عالمان مذهب اهل بیت استفاده کرد. همچنین این اسناد را می توان در یک قالب هنری همراه با زبان حال همراه کرد که البته در همه اینها باید مصالح اسلام، تشیع، جامعه و حتی مصالح مجالس اهل بیت و مخاطبان را در نقل و کیفیت نقل رعایت کرد. علاوه بر اینکه مبانی فقهی رجالی که برخی مسلم می انگارند الزاما اجماعی نیست و چه بسا تفاوت هایی که در روش رجالی امام ، آیت الله خویی و آیت الله بهجت (رضوان الله علیهم) و دیگران وجود دارد. ۱۰. رویکرد عالمانه با توجه به توضیحات بالا می توان به رویکرد صحیح رسید که ویژگی های آن را می توان این چنین فهرست کرد: ا. در این روش متون دینی با گزاره های مارکسیستی یا لیبرالی یا به تعبیری مادی گرایی تحریف نمی شود. ب. برای نقل داستان به منابع مورد اعتماد مراجعه می شود. ج. مطالب مستندی که با مسلمات معارف سازگار نباشد نقل نمی شود و البته هر مطلبی به سادگی و دلایل واهی (از قبیل سازگار نبودن با اوهام و افکار شخصی یا قومی و ...) کنار گذاشته نمی شود. د. در این نگاه، قهرمانی شهدای کربلا همراه با مظلومیت و غربت آنان و نیز عواطف آنان همراه با حماسه و سیاست و عرفان، توامان دیده می شوند. ه. در این رویکرد با شناخت درست از صورت مساله در سنجش سند های روایت ها به اندازه لازم در مقام اکتفا می شود که در بالا اشاره ای به آن شد. البته این نوشته را در سطح یک ابراز دغدغه ببینید که عجالتا خدمتتان تقدیم شد و انشاالله عالمان بزرگوار بدون افراط و تفریط این مباحث را پیگیری بفرمایند. کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
فرزند بهترین کنیزان.pdf
232.4K
✍️پژوهشی درباره معنای واژه «پسر بهترین کنیزان پسر نوبیه» در این نوشته روایتی از امام رضا (علیه السلام) در دفاع از جواد الائمة (علیه السلام) مورد بررسی قرار گرفته است که اختلاف نسخه ها در آن تعیین مصداق عبارت (پسر بهترین کنیزان پسر نوبیه) را دچار تردید ساخته است. کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
22. احادیث مربوط به زیارت امام رضا.pdf
148.9K
✍️در این نوشته چند روایت زیبا از رسول خدا و پنج امام (علیهم السلام) درباره (علیه السلام) و شعر و بیانات آیت الله سعادت پرور و نقل کلام در ذیل این شعر آورده شد. برای مشاهده متن احادیث (بدون فایل پی دی اف)به این آدرس مراجعه کنید شعر حافظ درباره و کلام علامه طباطبایی و آیت الله سعادت پرور در آدرس ذیل 🔴زیارتنامه حضرت با عنوان نگاهی جامع تر به چگونگی زیارت امام رضا (علیه السلام) کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
24. قصه خواستگاری و ازدواج خدیجه و پیامبر.pdf
233.5K
✍️قصه خواستگاری و ازدواج پیامبر اعظم و حضرت خدیجه در این روایت بسیار طولانی که در کتاب بحارالانوار نقل شده است ماجرای ازدواج این دو نور مقدس به تفصیل بیان شده است که به جهت رعایت اختصار قسمت هایی از آن جدا و ترجمه شد و در پاورقی بخش هایی از متن عربی نیز وارد شد. امید که با مطالعه این داستان نورانی اشک شوق از چشمان محبان حضرت خدیجه و پیامبر جاری شود. برای مشاهده متن مذکور می توانید به این آدرس و پیام های بعد نیز مراجعه کنید: داستان ازدواج حضرت خدیجه با پیامبر اعظم (صلوات الله علیهما) کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
دوستان گرامی برخی از نوشته هایی که در طول سال ناقص رها شده بود این چند روزه تکمیل و تقدیم شد، از این جهت که این علیهم السلام یا ترجمه اونها است چون واقعا روی تنظیمش وقت گذاشتم برخی پیام ها رو جدا از پی دی اف که اینجا بارگزاری شده به صورت متن در یک آدرس دیگه هم گذاشتم به هر حال اگرچه نمیتونم مستمر پیام بگذارم و گاهی نمیرسم مطلب رو کامل کنم اما سعی می کنم گاهی روضه های شفاهی یا مقتل یا روایات خاص و کمتر شنیده شده رو اینجا در معرض مطالعه بگذارم. التماس دعا
35. نقش امام باقر علیه السلام در روایتگری عاشورا.pdf
520.1K
✍️ "نقش امام باقر (علیه السلام) در روایتگری نهضت عاشورا" یا "سیری در کلمات امام باقر (علیه السلام) درباره سیدالشهدا و مقتل ایشان" با مطالعه این نوشته با بخشی از فرازهای مقتل که توسط امام باقر (علیه السلام) به ما رسیده است و همچنین تلاش آن حضرت در پیگیری نهضت عاشورا و بزرگداشت یاد آن آشنا می شوید. گفتار اول:مقتل امام حسین از زبان امام باقر (علیه السلام) گفتار دوم: ترغیب مردم به گریستن برای سید الشهدا گفتار سوم:توصیه به زیارت سیدالشهدا گفتار چهارم:تجلیل از شاعران عاشورایی کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل صوتی روضه شب شهادت امام جواد (علیه السلام) ۱۴۰۰/۴/۲۰ کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل صوتی روضه شب شهادت امام باقر (علیه السلام) ۱۴۰۰/۴/۲۶ کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
1. مقتل حضرت مسلم بن عقیل.pdf
570.5K
✍️مقتل حضرت مسلم بن عقیل (علیه السلام) به زبان عربی در این نوشته مطالبی از بحار الانوار درباره حضرت مسلم بن عقیل جمع آوری شده است. گفتار اول:درباره عقیل گفتار دوم :بخشی از فضایل حضرت مسلم بن عقیل گفتار سوم:مقتل حضرت مسلم گفتار چهارم:مقتل بنوعقیل در عاشورا گفتار پنجم :مقتل طفلان مسلم اگرچه این نوشته حاوی عین متن عربی مقتل است اما برای استفاده بیشتر عنوان مطالب به زبان فارسی قرار داده شد. کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
با سلام و تبریک عید الله الاکبر خدمت دوستان گرامی لطف کنید درباره این چند نکته همراهی کنید: ۱. اگر از روضه های سال گذشته یا طول سال استفاده کردید بازخوردتون رو بفرمایید که چقدر این مطالب برای شما قابل اجرا بود؟ چه بهتر اگر نسبت به خصوص مطالب نظرتون رو بفرمایید آیا صوت ها هم کمکی به کار شما داشت یا نه؟ همچنین اگر انتقادی یا نکته ای برای پیشرفت کار دارید بفرمایید ۲. اگر در مطالعه روضه ها روضه یا فضیلت مستند و قابل استفاده ای دیدید که از دید ما جا مونده بفرمایید که اینجا برای استفاده دوستان گذاشته بشه ۳. اگر روضه ها رو اجرا کردید و ضبط شده خیلی خوشحال میشیم که استفاده کنیم و ببینیم چقدر مطلب قابل اجرا بوده این رو هم عرض کنم که انشاالله مطالب دهه اول سال گذشته دوباره در کانال قرار داده خواهد شد اگر توفیق بشه و مطلب جدیدی باشه اون هم جداگانه تقدیم خواهد شد. التماس دعا در ایام پیش رو
1. مقتل حضرت مسلم بن عقیل.pdf
570.5K
متن مقتل حضرت مسلم بن عقیل کانال روضه های مکتوب
2. روضه ورودیه.pdf
146.9K
✍️متن روضه ورودیه [بازنشر روضه سال گذشته] روضه ورودیه مجلس اول روضه ورودیه مجلس دوم صوت روضه ورودیه اگر فایل پی دی اف از بالا باز نمیشد از این آدرس باز کنید: https://eitaa.com/rozehayemaktoubb/86 کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
6. روضه مکتوب حضرت قاسم شب ششم.pdf
177.8K
۱. ✍️متن روضه حضرت قاسم بن حسن (علیهما السلام) [بازنشر روضه سال گذشته] ۲. صوت روضه حضرت قاسم علیه السلام ۳. چند شعر منتخب از استاد سازگار برای حضرت قاسم کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub