🔰عطش در کربلا
مقاله بسیار خوبی درباره مصیبت عطش نوشته شده است که در این آدرس می توانید ببینید:
عطش در کربلا
فهرست مندرجات مقاله عطش در کربلا
۱ - مقدمه
۲ - رسمی جاهلی در جنگ ها
۳ - قطعی بودن عطش در کربلا
۴ - قرائنی بر عطش در کربلا
۴.۱ - مکاتبات بین لشگریان دشمن
۴.۲ - گفتگوها و محاورات بین دو لشگر
۴.۳ - سیره و بیان اهل بیت
۴.۳.۱ - بیان رسول اکرم
۴.۳.۲ - بیان حضرت علی
۴.۳.۳ - بیان امام حسین
۴.۳.۴ - بیان امام سجاد
۴.۳.۵ - بیان امام باقر
۴.۳.۶ - بیان امام صادق
۴.۳.۷ - بیان امام رضا
۴.۳.۸ - بیان حضرت زینب
۴.۳.۹ - بیان حضرت عباس
۴.۳.۱۰ - بیان حضرت علی اکبر
۵ - تلاش برای رفع عطش در کربلا
۵.۱ - کندن چاه
۵.۲ - آب آوردن از نهر
۵.۳ - دعا و امداد الهی
@rozehayemaktoub
10. طلب آب در عاشورا.pdf
414.7K
✍️مقاله «طلب آب در عاشورا»
یکی از سوالاتی که درباره مقتل امام حسین علیه السلام مطرح می شود، مساله طلب آب توسط امام حسین علیه السلام در روز عاشورا است.
سوال اینجا است که آیا نقلی در این باره در مقاتل وجود دارد؟
و اگر این نقل صحیح است این درخواست چگونه با مقام امام علیه السلام تناسب دارد؟
در این نوشته این مساله بررسی شده است.
کانال روضه های مکتوب
https://eitaa.com/rozehayemaktoub
10. زیارت عاشورا طبق نسخه های مختلف.pdf
233.1K
🔰مقایسه زیارت عاشورا طبق نسخه منقول از آیة الله قاضی با سایر نسخ
🔸زیارت عاشورا که گنجینه معارف تشیع است نسخه های متعددی دارد و از آنجا که نسخه ای از آیت الله قاضی به نقل از آیت الله سعادت پرور منتشر شده است. در نوشته پیش رو نسخه آیت الله قاضی با نسخه های دیگر از جمله:
نسخه مصباح
نسخه مزار شهید اول
نسخه مزار ابن مشهدی
نسخه بلد الامین کفعمی و ...
تطبیق داده شده است که با این بررسی روشن می شود نزدیک ترین نسخه به نسخه آیت الله قاضی نسخه علامه مجلسی در کتاب بحار الانوار به نقل از مصباح شیخ طوسی است. بلکه می توان گفت جز چند مورد این نسخه دقیقا همان نسخه است.
کانال روضه های مکتوب
https://eitaa.com/rozehayemaktoub
🔰نوحه خوانی جبرئیل برای سیدالشهدا
🔹روح القدس که پیش لسان فرشته هاست
از پیروان مرثیه خوانان کربلاست
این ماتم بزرگ نگنجد در این جهان
آری در آن جهان دگر تیر این عزاست
کرده سیاه حله نور این عزای کیست
خیرالنسا که مردمک چشم مصطفاست
بنگر به نور چشم پیمبر چه میکنند
این چشم کوفیان چه بلا چشم بیحیاست!
وحشی بافقی
🔸بحار الانوار نقل می کند:
جبرئیل به آدم آموخت که بگو «یا حمید بحق محمد یا عالی بحق علی یا فاطر بحق فاطمه یا محسن بحق الحسن والحسین و منک الاحسان»
حضرت آدم تا نام حسین را بر زبان آورد اشکش جاری شد و قلبش شکست!
پرسید برادرم جبرئیل! در هنگام ذکر این نام پنجم قلبم شکست و اشکم جاری شد!
جبرئیل فرمود ای آدم این فرزند تو به مصیبتی دچار می شود که مصیبت های دیگر در نزد آن کوچک است!
آدم پرسید: چه مصیبتی!
جبرئیل شروع به مرثیه سرایی برای حسین کرد و فرمود:
آدم او را تشنه، غریب و تک و تنها می کشند! هیچ یاوری و کمک کاری ندارد!
ای کاش او را میدیدی که فریاد میزند: واعطشاه! وا قلة ناصراه!
طوری که عطش بین او و آسمان مانند دود مانع می شود ولی کسی او را جز با شمشیر جواب نمی گوید و جز شربت مرگ به او نمی دهند.
سپس سر او را مانند قربانی از پشت سر ذبح می کنند و خانواده او را به اسارت میبرند و سرهای شهیدان را به همراه بانوان حرم او در شهرها می گردانند.
این چنین در علم خدای منان گذشته است.
اینجا بود که آدم و جبرئیل و مانند مادر فرزند از دست داده برای حسین گریه کردند!
متن:
بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج44 ؛ ص245
وَ رَوَى صَاحِبُ الدُّرِّ الثَّمِينِ فِي تَفْسِيرِ قَوْلِهِ تَعَالَى- فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِماتٍ «1» أَنَّهُ رَأَى سَاقَ الْعَرْشِ وَ أَسْمَاءَ النَّبِيِّ وَ الْأَئِمَّةِ ع فَلَقَّنَهُ جَبْرَئِيلُ قُلْ يَا حَمِيدُ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ يَا عَالِي بِحَقِّ عَلِيٍّ يَا فَاطِرُ بِحَقِّ فَاطِمَةَ يَا مُحْسِنُ بِحَقِّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ وَ مِنْكَ الْإِحْسَانُ فَلَمَّا ذَكَرَ الْحُسَيْنَ سَالَتْ دُمُوعُهُ وَ انْخَشَعَ قَلْبُهُ وَ قَالَ يَا أَخِي جَبْرَئِيلُ فِي ذِكْرِ الْخَامِسِ يَنْكَسِرُ قَلْبِي وَ تَسِيلُ عَبْرَتِي قَالَ جَبْرَئِيلُ وَلَدُكَ هَذَا يُصَابُ بِمُصِيبَةٍ تَصْغُرُ عِنْدَهَا الْمَصَائِبُ فَقَالَ يَا أَخِي وَ مَا هِيَ قَالَ يُقْتَلُ عَطْشَاناً غَرِيباً وَحِيداً فَرِيداً لَيْسَ لَهُ نَاصِرٌ وَ لَا مُعِينٌ وَ لَوْ تَرَاهُ يَا آدَمُ وَ هُوَ يَقُولُ وَا عَطَشَاهْ وَا قِلَّةَ نَاصِرَاهْ حَتَّى يَحُولَ الْعَطَشُ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ السَّمَاءِ كَالدُّخَانِ فَلَمْ يُجِبْهُ أَحَدٌ إِلَّا بِالسُّيُوفِ وَ شُرْبِ الْحُتُوفِ فَيُذْبَحُ ذَبْحَ الشَّاةِ مِنْ قَفَاهُ وَ يَنْهَبُ رَحْلَهُ أَعْدَاؤُهُ وَ تُشْهَرُ رُءُوسُهُمْ هُوَ وَ أَنْصَارُهُ فِي الْبُلْدَانِ وَ مَعَهُمُ النِّسْوَانُ كَذَلِكَ سَبَقَ فِي عِلْمِ الْوَاحِدِ الْمَنَّانِ فَبَكَى آدَمُ وَ جَبْرَئِيلُ بُكَاءَ الثَّكْلَى.
کانال روضه های مکتوب:
@rozehayemaktoub
هدایت شده از متن روضه اهل بیت (منبع متون کانال روضه های مکتوب)
سیصد و بیست و چند ضربه در پیکر امام حسین علیه السلام به نقل از امام باقر علیه السلام
عن أبى جعفر الباقر (عليه السلام) قال أصيب الحسين بن على (عليهما السلام) و وجد به ثلاثمائة و بضعة و عشرين طعنة برمح أو ضربة بسيف أو رمية بسهم فروى انها كانت كلها فى مقدمه لانه (عليه السلام) كان لا يولّى (2).
مسند الإمام الباقر أبي جعفر محمد بن علي(ع) نویسنده : العطاردي، الشيخ عزيز الله جلد : 2 صفحه : 62
کانال روضه های مکتوب
https://eitaa.com/rozehayemaktoub
هدایت شده از متن روضه اهل بیت (منبع متون کانال روضه های مکتوب)
زیارت عاشورا میراث امام باقر علیه السلام
طبق جمع آوری کتاب مسند امام باقر علیه السلام ۱۷ روایت از آن حضرت در فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام آمده است که یکی از آنان تعلیم زیارت عاشورا به علقمه است.
متن عربی این روایات را در این آدرس ببینید:
https://lib.eshia.ir/86863/4/436
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
🔰وداع امیرالمومنین با فرزندان در لحظه های آخر و پیش بینی شهادت امام حسین
🔸عرق بر پیشانی مبارک حضرت
🔸خداحافظی با تک تک فرزندان
🔸نقل رویای پیامبر و نفرین امت
🔸ای اباعبدالله صبر کن تو شهید این امتی
🔸به استقبال آمدن پیامبر، حمزه و جعفر
به نقل از محمّد بن حنفيّه: چون شب بيستويكم شد و شبتاريك گشت آن شب، دومين شب حادثه بود پدرم فرزندان و خانواده خود را جمع كرد و با آنان خداحافظى نمود ... سپس آب و غذا آورديم. چيزى ننوشيد.
به لبهايش نگاه كرديم، به ذكر خدا مشغول بود.
پيشانىاش عرق مىكرد و او با دست خود آن را پاك مىكرد.
گفتم: پدر! مىبينم كه دست بر پيشانى مىكشى.فرمود: «پسرم! از جدّت پيامبر خدا شنيدم كه مىفرمود:" هرگاه مرگ مؤمن فرا رسد و وفاتش نزديك شود، پيشانىاش عرق مىكند و مثل لؤلؤ تَر و تازه مىشود و نالهاش آرام مىگيرد"».
سپس فرمود: «اى ابو عبد اللّه! اى عون!».
سپس همه فرزندانش، كوچك و بزرگ را به اسم، يكى پس از ديگرى صدا كرد. با همه خداحافظى مىكرد
و مىفرمود: «خداوند، جانشين من بر شما خواهد بود. از شما خداحافظى مىكنم». و آنان مىگريستند.
حسن عليه السلام گفت: پدر! چه چيزْ تو را به گفتن اين سخنان وا داشت؟
فرمود: «پسرم! يك شب پيش از اين حادثه، جدّت پيامبر خدا را در خواب ديدم. بهاو از اينخوارى و آزارى كه از امّتش كشيدم، شكايت كردم. فرمود:" نفرينشان كن".
گفتم: خداوندا! بدتر از مرا جايگزين من در ميان آنان كن و بهتر از اينان را براى من برگزين. به من فرمود:" خداوندْ دعايت را پذيرفت. سه روز ديگر تو را پيش ما مىآورد". سه روز گذشته است.
اى ابو محمّد! و اى ابو عبد اللّه! سفارش به نيكى مىكنم. شما از منيد و من از شمايم».
سپس فرمود: «اى ابو محمّد! اى ابو عبد اللّه! گويا مىبينم كه از همينجا فتنهها بر شما سر برمىآورد.
پس صبر كنيد تا خدا داورى كند، كه او بهترين داوران است».
سپس فرمود: «اى ابو عبد اللّه! #تو_شهيد_اين_امّتى. بر تو باد تقواى الهى و صبر بر آزمون خدا».
سپس ساعتى از هوش رفت و به هوش آمد و فرمود: «اين پيامبر خداست و عمويم حمزه و برادرم جعفر و ياران پيامبر خدا، و همه مىگويند:" براى آمدن نزد ما بشتاب. ما مشتاق توايم"».
سپس چشمانش را به چهره همه خانوادهاش گرداند و فرمود: «از همه شما خداحافظى مىكنم. خدا همه شما را پشتيبانى و نگهدارى كند. خداوند، جانشين من در ميان شماست و در جانشين بودن، خداوند برايتان بس است».
سپس فرمود: «و عليكم السلام، اى فرستادگان الهى!».
سپس اين آيات را خواند: «پس براى چنين پاداشى، عمل كنندگانْ عمل كنند» و «خداوند با كسانى است كه پرهيزگارى داشتند و آنان كه نيكوكارند» و پيشانىاش عرق كرد، در حالىكه بسيار ذكر خدا مىگفت و پيوسته و بسيار خدا را ياد مىكرد و شهادتين مىگفت.
سپس رو به قبله شد، چشمانش را بست، دستها و پاهايش را دراز كرد و گفت: «أشهد أن لا إله إلّا اللّه، وحده لا شريك له و أشهدُ أنّ محمّدا عبده و رسوله». سپس جان داد.
وفاتش شب 21 رمضان، شب جمعه بود، به سال چهلم هجرى.
ترجمه به نقل از سایت حاج میثم مطیعی
منبع: بحار الأنوار: ج 42 ص 293290.
ادامه در پیام بعد
@rozehayemaktoub
هدایت شده از متن روضه اهل بیت (منبع متون کانال روضه های مکتوب)
♦️علت گریه شدید امیرالمؤمنین ع در صفین
عبد اللّه بن قیس گوید:
من در صفین در رکاب امیرالمؤمنین ع میجنگیدم،ابو ایوب، شریعه آب را بروی سپاه امام علی ع بست .
اصحاب از تشنگی به امام علی ع شکایت کردند، امام چند نفر را برای گرفتن شریعه فرستاد، ولی آنها ناکام بازگشتند.
▪️ امام حسین نزد پدر آمد و گفت : پدر اجازه میدهید بدنبال اینکار بروم؟ امام اجازه داد!
🔹حسین با ۱۰۰ نفر رفت و آب آزاد شد.
▪️وقتی مولا علی از پیروزی امام حسین با خبر شد بشدت گریه کرد ؛ پرسیدند :
▪️ مَا یُبْکِیکَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ؟وَ هَذَا أَوَّلُ فَتْحٍ ...
▪️یا امیر المؤمنین! چرا گریانید ؛ این اولین پیروزی است که بدست حسین ع انجام گرفت؟!
مولا علی ع فرمود:
▪️ذَکَرْتُ أَنَّهُ سَیُقْتَلُ عَطْشَاناً بِطَفِّ کَرْبَلَاءَ حَتَّی ...
▪️یادم آمد که حسینم را با لب تشنه در کربلا میکشند.
کار او از تشنگی بجایی میرسد که اسبش همهمه کنان گوید: فریاد از ظلم و ستم امتی که پسر دختر پیامبر خود را کشتند.
▪️بحارالانوار ج۴۴ ص٢۶۶
🔹با صلوات بمحضر مبارکشان نشر دهید
هدایت شده از متن روضه اهل بیت (منبع متون کانال روضه های مکتوب)
🟢ندای الهی خطاب به زهرای مرضیه:
«امروز [روز قیامت] آرامش و دلداری تو [در مصائب سیدالشهدا] را این قرار دادم که "قبل از اینکه تو و فرزندان و شیعیان تو و هر کس به شما خوبی کرده از غیر شیعیان تو را داخل بهشت نکرده باشم" به حساب اعمال بندگان رسیدگی نمی کنم.»
"تفسیر فرات بن ابراهیم: از پیامبر اسلام روایت میکند که فرمود: «موقعی که روز قیامت فرا میرسد، منادی از وسط عرش ندا میکند: «ای گروه خلائق! چشم خود را ببندید تا دختر حبیب خدا به سوی قصر خود رود! » فاطمه در حالی به طرف قصر خویش میرود که دو چادر سبز بر سردارد و هفتاد هزار ملک در اطراف آن بانو خواهند بود.
هنگامی که زهرا بر در قصر خود میآید، میبیند که حسن ایستاده و حسین در حالی که سر ندارد خوابیده است. به امام حسن میگوید: «این کیست که خوابیده! » میگوید: «برادرم حسین است که امت پدرت او را کشته و سرش را بریده اند. » در همین موقع است که از طرف خدا خطاب میشود: «ای دختر حبیب من! من این ظلم و ستمی را که امت پدرت انجام داده اند، به این دلیل به تو نشان دادم که تسلیتی را بابت آن برایت در نظر گرفتهام با تو بگویم. تسلیت تو این است که من امروز به حساب هیچ کس رسیدگی نخواهم کرد تا تو و فرزندانت و شیعیانت و افرادی که شیعه نبودند ولی به شما خدمتی کرده اند، داخل بهشت شوید. »
در همین موقع است که دخترم فاطمه و فرزندان و شیعیانش و اشخاصی که شیعه نیستند ولی به ایشان خدمتی کرده اند، داخل بهشت خواهند شد. به خدا معنای این آیه که میفرماید: «لا یَحْزُنُهُمُ الْفَزَعُ الْأَکْبَر» -. انبیاء / ۱۰۳ -، {جزع و فزع بزرگ ایشان را محزون نخواهد کرد} همین است.
روز قیامت چنان که در این آیه میفرماید: «وَ هُمْ فِی مَا اشْتَهَتْ أَنْفُسُهُمْ خالِدُون» -. انبیاء / ۱۰۲ -، {ایشان در حالی در بهشت جاویدان ساکن خواهند بود که هر چه بخواهند موجود است} به خدا قسم منظور از افرادی که این آیه فرموده، فاطمه و فرزندان و شیعیان او و افرادی است که به وی خدمتی کرده باشند. »
الْحُسَیْنُ بْنُ سَعِیدٍ مُعَنْعَناً عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ نَادَی مُنَادٍ مِنْ بُطْنَانِ الْعَرْشِ یَا مَعْشَرَ الْخَلَائِقِ غُضُّوا أَبْصَارَکُمْ حَتَّی تَمُرَّ بِنْتُ حَبِیبِ اللَّهِ إِلَی قَصْرِهَا فَتَمُرُّ إِلَی قَصْرِهَا فَاطِمَةُ ابْنَتِی وَ عَلَیْهَا رَیْطَتَانِ خَضْرَاوَانِ حَوَالَیْهَا سَبْعُونَ أَلْفَ حَوْرَاءَ فَإِذَا بَلَغَتْ إِلَی بَابِ قَصْرِهَا وَجَدَتِ الْحَسَنَ قَائِماً وَ الْحُسَیْنَ نَائِماً مَقْطُوعَ الرَّأْسِ فَتَقُولُ لِلْحَسَنِ مَنْ هَذَا فَیَقُولُ هَذَا أَخِی إِنَّ أُمَّةَ أَبِیکِ قَتَلُوهُ وَ قَطَعُوا رَأْسَهُ فَیَأْتِیهَا النِّدَاءُ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ یَا بِنْتَ حَبِیبِ اللَّهِ إِنِّی إِنَّمَا أَرَیْتُکِ
مَا فَعَلَتْ بِهِ أُمَّةُ أَبِیکِ لِأَنِّی ادَّخَرْتُ لَکِ عِنْدِی تَعْزِیَةً بِمُصِیبَتِکِ فِیهِ إِنِّی جَعَلْتُ تَعْزِیَتَکِ الْیَوْمَ أَنِّی لَا أَنْظُرُ فِی مُحَاسَبَةِ الْعِبَادِ حَتَّی تَدْخُلَ الْجَنَّةَ أَنْتِ وَ ذُرِّیَّتُکِ وَ شِیعَتُکِ وَ مَنْ أَوْلَاکُمْ مَعْرُوفاً مِمَّنْ لَیْسَ هُوَ مِنْ شِیعَتِکِ قَبْلَ أَنْ أَنْظُرَ فِی مُحَاسَبَةِ الْعِبَادِ فَتَدْخُلُ فَاطِمَةُ ابْنَتِی الْجَنَّةَ وَ ذُرِّیَّتُهَا وَ شِیعَتُهَا وَ مَنْ أولادها [أَوْلَاهَا] مَعْرُوفاً مِمَّنْ لَیْسَ مِنْ شِیعَتِهَا فَهُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ لا یَحْزُنُهُمُ الْفَزَعُ الْأَکْبَرُ [۱] قَالَ هَوْلُ یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ هُمْ فِی مَا اشْتَهَتْ أَنْفُسُهُمْ خالِدُونَ [۲] هِیَ وَ اللَّهِ فَاطِمَةُ وَ ذُرِّیَّتُهَا وَ شِیعَتُهَا وَ مَنْ أَوْلَاهُمْ مَعْرُوفاً مِمَّنْ لَیْسَ هُوَ مِنْ شِیعَتِهَا.
----------
[۱]: ۱. الأنبیاء: ۱۰۳.
[۲]: ۲. الأنبیاء: ۱۰۲.
بحار الانوار ج ۴۳
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
هدایت شده از متن روضه اهل بیت (منبع متون کانال روضه های مکتوب)
🔰نابینایی حضرت ام البنین سلام الله علیها در اواخر عمر و گریه بر امام حسین علیه السلام
از روایتی که در ذیل می آید استفاده می شود آن حضرت در سال های پایانی عمر نابینا شده بودند و در آن حال بر مصیبت سید الشهدا گریه می کردند و ندبه خوانی می نمودند همچنین فهمیده می شود که این گریه ها شب ها هم برقرار بوده است که مروان شب ها مخفیانه می آمد و گریه می کرد.
الأمالي للشجري عن الحسن بن خضر عن أبيه عن جعفر ب بُكِيَ الحُسَينُ عليه السلام خَمسَ حِجَجٍ ، وكانَت اُمُّ جَعفَرٍ الكِلابِيَّةُ تَندُبُ الحُسَينَ عليه السلام وتَبكيهِ وقَد كُفَّ بَصَرُها ، فَكانَ مَروانُ وهُوَ والِ المَدينَةِ يَجيءُ مُتَنَكِّرا بِاللَّيلِ حَتّى يَقِفُ ، فَيَسمَعُ بُكاءَها ونَدبَها.
الأمالى ، شجرى ـ به نقل از حسن بن خضر، از پدرش، از امام صادق علي: بر حسين عليه السلام پنج سال گريسته شد . اُمّ جعفر كِلابى (امّ البنين)، براى حسين عليه السلام مرثيه مى سراييد و مى گريست در حالی كه چشمانش نابينا بود. مروان ، حاكم مدينه، به صورت ناشناس مى آمد و پشتِ در مى ايستاد و به گريه و مرثيه سرايى او گوش مى داد.
🔸نکته:
عبارت «و قد کف بصرها» در کتاب دانشنامه به نحو دیگری ترجمه شده است ولی به نظر می رسد آنچه در ترجمه بالا آمده است صحیح باشد.
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاریخ نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 9 صفحه : 425
کانال روضه های مکتوب
https://eitaa.com/rozehayemaktoub
هدایت شده از متن روضه اهل بیت (منبع متون کانال روضه های مکتوب)
مجلس هجدهم
(بازنشر)
🔸تظلم حضرت زهرا سلام الله علیها در قیامت
#دو ششماهه
#پیراهن خونین امام حسین علیه السلام
#ارتباط بین روضه حضرت علی اصغر با حضرت زهرا
فرموده اند در روز قیامت وقتی مردم در عرصه محشر جمع می شوند ندا بلند می شود: «ای اهل محشر چشم های خود را به زیر اندازید که فاطمه وارد محشر می شود ناگهان بی بی دو عالم سوار بر مرکبی از نور و در حلقه فرشتگان وارد می شود.» نوشته اند:« وقتی حضرت در میان صحرای محشر می ایستد همه انتظار دارند بی بی سوار بر ناقه به بهشت برود اما می بینند حضرت از ناقه پیاده می شود و چند پیراهن خونی از جمله پیراهن خونی ابا عبدالله را به دست می گیرد و ناله بر می آورد که خدایا بین من و قاتلین فرزندانم حکم فرما» سپس عرضه می دارد:« خدایا حسنین را به من نشان بده!» و طبق نقلی عرضه می دارد:« خدایا وارد بهشت نمی شوم تا ببینم با فرزندان من چه کردند!» اینجاست که خدای متعال می فرماید:« فاطمه! به قلب قیامت نگاهی بینداز!» نگاه فاطمه بر پیکر بی سر ابا عبد الله و سر غرق به خون حسین می افتد در حالیکه از رگهای بریده خون جاری است. اینجاست که فاطمه ناله بر می آورد: «وا ولداه! وا ثمرة فواداه!» و فرشتگان از ناله فاطمه غش می کنند.
کامل الزیارات نقل می کند: امام صادق فرمود: «اولین کسی که در روز قیامت به حساب او رسیدگی می شود قاتل محسن بن علی است و بعد از او قنفذ.» از این روایت معلوم می شود قاتل محسن غیر از قنقذ است زیرا قنفذ طبق روایت دیگر قاتل حضرت زهرا سلام الله علیها است.
می گویند: وقتی مادر باردار است باید خیلی مراقب خودش باشد، زیرا اولین کسی که ضربه می بیند بچه است. لذا محسن آن لحظه ای به شهادت رسید که فاطمه زهرا به پشت در خانه آمد تا دیدند فاطمه پشت در است در را به سینه زهرا زدند، ناله زهرا بلند شد :«یا فضة خذینی» فضه به فریادم برس که محسنم را کشتند.
عرضه می داریم: یا صاحب الزمان! اگر اینجا طفل شش ماهه زهرا را نمی کشتند کسی جرئت نمی کرد در کربلا گلوی طفل ابا عبدالله را هدف بگیرد.
بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج43 ؛ ص219 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ تُقْبِلُ ابْنَتِي فَاطِمَةُ عَلَى نَاقَةٍ مِنْ نُوقِ الْجَنَّةِ ... وَ عَنْ يَمِينِهَا سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ وَ عَنْ شِمَالِهَا سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ وَ جَبْرَئِيلُ آخِذٌ بِخِطَامِ النَّاقَةِ يُنَادِي بِأَعْلَى صَوْتِهِ غُضُّوا أَبْصَارَكُمْ حَتَّى تَجُوزَ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّد.
بحار الأنوار؛ ج43 ؛ ص219 فَتَنْزَخُ بِنَفْسِهَا عَنْ نَاقَتِهَا وَ تَقُولُ إِلَهِي وَ سَيِّدِي احْكُمْ بَيْنِي وَ بَيْنَ مَنْ ظَلَمَنِي اللَّهُمَّ احْكُمْ بَيْنِي وَ بَيْنَ مَنْ قَتَلَ وُلْدِي.
بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج43 ؛ ص220 تُحْشَرُ ابْنَتِي فَاطِمَةُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ مَعَهَا ثِيَابٌ مَصْبُوغَةٌ بِالدَّم.
بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج43 ؛ ص224 ثُمَّ تَنْزِلُ عَنْ نَجِيبِهَا فَتَأْخُذُ قَمِيصَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع بِيَدِهَا مُضَمَّخاً بِدَمِه.
بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج43 ؛ ص226 فَتَقُولِينَ يَا رَبِّ أَرِنِي الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْن.
بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج43 ؛ ص222 فَيُقَالُ لَهَا ادْخُلِي الْجَنَّةَ فَتَقُولُ لَا أَدْخُلُ حَتَّى أَعْلَمَ مَا صُنِعَ بِوَلَدِي مِنْ بَعْدِي.
بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج43 ؛ ص222 فَيُقَالُ لَهَا انْظُرِي فِي قَلْبِ الْقِيَامَةِ فَتَنْظُرُ إِلَى الْحُسَيْنِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ قَائِماً وَ لَيْسَ عَلَيْهِ رَأْسٌ فَتَصْرُخُ صَرْخَةً وَ أَصْرُخُ لِصُرَاخِهَا وَ تَصْرُخُ الْمَلَائِكَةُ لِصُرَاخِنَا.
بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج43 ؛ ص223 يُمَثَّلُ لِفَاطِمَةَ ع رَأْسُ الْحُسَيْنِ ع مُتَشَحِّطاً بِدَمِهِ
بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج43 ؛ ص226 وَ أَوْدَاجُ الْحُسَيْنِ تَشْخُبُ دَما.
ف بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج43 ؛ ص223 َتَصِيحُ وَا وَلَدَاهْ وَا ثَمَرَةَ فُؤَادَاهْ فَتَصْعَقُ الْمَلَائِكَةُ لِصَيْحَةِ فَاطِمَة.
كامل الزيارات ؛ النص ؛ ص334 َ وَ أَوَّلُ مَنْ يُحْكَمُ فِيهِمْ مُحَسِّنُ بْنُ عَلِيٍّ ع وَ فِي قَاتِلِهِ ثُمَّ فِي قُنْفُذ.
کانال روضه های مکتوب
https://eitaa.com/rozehayemaktoub
هدایت شده از متن روضه اهل بیت (منبع متون کانال روضه های مکتوب)
🔰مجلس پانزدهم روضه حضرت زهرا
(بازنشر)
🔸 جهاد مادرانه رباب
#نقش زنان در عاشورا
#حضرت رباب
#جهاد و جلوه های مختلف آن
#قربانی در راه خدا
#روضه حضرت علی اصغر با استفاده از آیات قرآن
#ارتباط بین روضه حضرت علی اصغر و روضه حضرت زهرا
در زیارت امین الله خطاب به اهل بیت عرضه می داریم: «أشهد أنّك جاهَدتَ في اللَّه حقَّ جِهاده» بالاترین جلوه «جهاد» آنجاست که انسان از ارزشمندترین دارایی خود بگذرد که فرمود: «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ» در بین همه دلبستگی های انسان، محبت به فرزند جلوه دیگری دارد و باز در اینجا محبت مادر باردار به جنین و محبت مادر به شیرخوار خود قصه دیگری است شاهد این معنا آیات قرآن است که در وصف سختی های قیامت می فرماید:«مصیبت قیامت چنان سنگین است که مادر شیرخوار نیز طفل خود را رها می کند.»
این یعنی دلبستگی مادر به شیرخوار خود از همه محبت ها بالاتر است. همچنانکه خدای متعال فرزند را در چند جای قرآن نور چشم مادر دانسته است، چشم که از حیاتی ترین اعضای بدن انسان است را تمثیل اوج محبت گرفته اند. خدای متعال می فرماید:«شیرخوار مادر موسی را به او بازگرداندیم تا چشم او روشن شود»
اما دو مادر بودند که در عرصه جهاد برای دفاع از امام فرزند خود را فدا کردند:
اول از همه مادر سادات بود که بین در و دیوار محسن ششماهه را فدا کرد اما عجیب اینجاست که نقل نشده است زهرای مرضیه اینجا نفرین کرده باشد، بلکه نوشته اند حضرت هر طور بود خود را به مسجد مدینه رساند. تا بی بی دو عالم دید جان امیرالمومنین در خطر است ناله برداشت: مردم! به خدا من نزد خدا از ناقه صالح کمتر نیستم و این فرزندان من نیز از فصیل و شیرخوار ناقه کمتر نیستند اگر علی را رها نکنید لباس خود را چاک می زنم و به درگاه خدا نفرینتان می کنم!
دومین مادر نیز در عصر عاشورا خانم حضرت رباب بود اما رباب نیز در مدرسه فاطمه درس وفا گرفته بود. نوشته اند در مجلس ابن زیاد تا نگاهش به سر مقدس ابا عبدالله افتاد با اینکه شاید سر علی اصغر نیز در مجلس بود اما دیدند رباب به نزد رأس مقدس سیدالشهدا رفت و سر را در آغوش گرفت و فریاد بر آورد حسین جان هرگز تو را فراموش نمی کنم :«واحسینا فلا نسیت حسیناً» همچنین نوشته اند رباب تا آخر عمر زیر سایه نمی رفت و چنین نوحه ای سرود:
إنّ الّذي كان نوراً يُستضاء به بكربلاء قتيلٌ غير مدفونِ
اگرچه ننوشته اند رباب روز عاشورا نفرین کرده باشد اما گاهی محبت پدر نیز کمتر از محبت مادر نیست خصوصا اگر قلب رحمة الله الواسعة باشد، نوشته اند: تا تیر به گلوی علی اصابت کرد، «اندکی دست و پا زد و جان داد» «فاضطرب و مات» چرا می گویم اندکی دست و پا زد؟ زیرا در این بدن نحیف دیگر جانی نمانده بود که دست و پایی بزند، اینجا بود که حسین علیه السلام که گویا بزرگترین معجزه و سند حقانیت انقلاب او را به شهادت رسانده باشند شاید به یاد نفرین مادر در مسجد مدینه افتاد و فرمود:«خدایا فرزند من از شیرخوار ناقه صالح کمتر نباشد!»
الغارات (ط - الحديثة) ؛ ج2 ؛ ص847.
سوره آل عمران، 92.
سوره حج، 2، يَوْمَ تَرَوْنَها تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ
سوره طه، 40، فَرَجَعْناكَ إِلى أُمِّكَ كَيْ تَقَرَّ عَيْنُها وَ لا تَحْزَنَ
عیاشی ج2 ص67، البرهان ج2 ص710.
موسوعة الامام الحسين(عليهالسلام) ؛ ج6 ؛ ص60 به نقل از تذکرة الخواص سبط ابن الجوزی،« إنّ الرّباب زوجة الحسين أخذت الرّأس، و وضعته في حجرها، و قبّلته»
موسوعة الامام الحسين(عليهالسلام) ؛ ج7 ؛ ص311 به نقل از تاریخ ابن عساکر و کامل ابن اثیر، «وعاشت بعده سنة لم يظلّها سقفُ بيتٍ حتّى بليت وماتت كمداً.»
موسوعة الامام الحسين(عليهالسلام) ؛ ج7 ؛ ص310 به نقل از اغانی ابوالفرج اصفهانی.
المجدی ص 91.
مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج4 ؛ ص109 لَا يَكُونُ أَهْوَنَ عَلَيْكَ مِنْ فَصِيل.
کانال روضه های مکتوب
https://eitaa.com/rozehayemaktoub