با عرض تسلیت ایام
انشاالله به لطف الهی (در ضمن ادامه مطلب اسارت آل الله) #مطلب_جدیدی در اینجا تقدیم خواهد شد که شاید در نوع خود جدید باشد و در هیچ مقتلی (از مقاتل در دسترس ما) به این شکل و بیان یافت نشد.
پیام های سال گذشته فهرست اسارت آل الله به ورود کاروان به شام رسید و توصیف سهل بن سعد از وقایع همراه با آن.
در ادامه توصیف سهل از چهره سید الشهدا علیه السلام بیان می شود و به این بهانه سعی می شود نگاه جامع و البته مختصری به شباهت سیدالشهدا علیه السلام و پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله داشته باشیم:
🔰 شباهت چهره امام حسین با رسول خدا و شباهت چهره امام زمان به ایشان (صلوات الله علیهم)
🔸ادامه مطلب فهرست مصائب اسارت آل الله ...
سهل بن سعد می گوید:
«سر حسين را ديدم با شكوهى تمام و نورى عظيم از او مىتافت. با محاسنی گرد كه موى سفيد با سياه آميخته بود و به وسمه خضاب كرده، با چشمانی سیاه و ابروهای به هم پیوسته، پیشانی فراخ، كشيده بينى و تبسمكنان به جانب آسمان چشم واكرده به جانب افق و باد محاسن او را به جانب چپ و راست حرکت می داد. گویا که امير المؤمنين على است.»
متن عربی:
«و للرّأس الشّريف مهابة عظيمة، و يشرق منه النّور بلحية مدوّرة، قد خالطها الشّيب و قد خضبت بالوسمة، أدعج العينين، أزج الحاجبين، واضح الجبين، أقنى الأنف، متبسّما إلى السّماء، شاخصا ببصره إلى نحو الأفق و الرّيح تلعب بلحيته يمينا و شمالا كأنّه أمير المؤمنين.]»
در این نقل چند خصوصیت برای چهره سیدالشهدا شمرده شده است:
«أدعج العینین، أزج الحاجبین: واضح الجبین:أقنی الأنف.»
این توصیف از راس مقدس نزدیک است به توصیفی که از چهره مبارک سول خدا و امام زمان نیز شده است.
علاوه بر سهل بن سعد در نقل های دیگری نیز به شباهت سیدالشهدا به رسول خدا صلی الله علیه و آله اشاره شده است.
از جمله در کتاب مناقب از فاطمه زهرا سلام الله علیها نقل شده است که در کودکی خطاب به سید الشهدا فرمود: «تو شبیه پدرم هستی!»
همچنین ترمذی در جامع خویش نقل می کند هنگامی که ابن زیاد لعین با چوبدستی خود به بینی سیدالشهدا سلام الله علیه می زد می گفت چهره ای به این زیبایی ندیدم انس از صحابی رسول خدا که در آنجا حاضر بود گفت او شبیه ترین مردم به رسول خدا است.
همچنین در نقل مسلم جصاص در دروازه کوفه نیز به این نکته اشاره شده است.
ادامه این پیام 👇👇👇
🌺هدیه به شهید رئیسی و شهید سلیمانی صلوات🌺
کانال روضه های مکتوب
https://eitaa.com/rozehayemaktoub
🔰 شناخت بهتر از چهره رسول خدا و امام زمان و سایر اهل بیت علیهم صلوات الله
ادامه از پیام بالا👆👆👆
در توصیف چهره مبارک رسول خدا (صلی الله علیه و آله) گفته شده است:
«مقرون الحاجبين أدعج العينين سبط الأشفار أقنى الأنف واضح الجبين رقيق الأجفان مفلج الثنايا»
همچنین در توصیف چهره امام زمان آورده اند:
«وَاضِحُ الْجَبِينِ أَبْلَجُ الْحَاجِبِ مَسْنُونُ الْخَدَّيْنِ أَقْنَى الْأَنْفِ أَشَمُّ أَرْوَعُ كَأَنَّهُ غُصْنُ بَانٍ وَ كَأَنَّ صَفْحَةَ غُرَّتِهِ كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ بِخَدِّهِ الْأَيْمَنِ خَال»
در ادامه به ترتیب و به اختصار توضیحی درباره این ویژگی ها بیان خواهد شد. زیرا یکی از مسائلی که محبان اهل بیت علیهم السلام به بیشتر دانستن درباره آن علاقه مند هستند چگونگی چهره اهل بیت علیهم السلام است.
این مساله وقتی اهمیت بیشتری پیدا می کند که بدانیم یکی از علامات امام زمان عجل الله فرجه الشریف که در روایات ما بدان توجه شده است، توصیف چهره ایشان است.
معلوم می شود که با بهتر شناختن کیفیت چهره امام زمان علیه السلام راه بر مدعیان دروغین مهدویت نیز بسته می شود.
در روایات چهره امام زمان را شبیه به رسول خدا دانسته اند لذا با شناختن بهتر چهره رسول خدا صلی الله علیه و آله شناخت دقیق تری از امام زمان حاصل می شود.
بلکه از روایاتی که در مورد بسیاری از اهل بیت به ما رسیده است این معنا دانسته می شود که آن حضرات از جهت چهره شباهت زیادی به رسول خدا داشته اند.
در روایات ما چهره امیرالمومنین، فاطمه زهرا و امام مجتبی ، سیدالشهدا، امام باقر، امام رضا، امام زمان، جعفر ابن ابی طالب و علی اکبر (علی جماعتهم صلوات الله) شبیه ترین چهره ها به رسول خدا معرفی شده است.
پس با شناخت چهره پیامبر در واقع چهره این حضرات نیز تا حدودی معرفی خواهد شد.
ادامه در پیام بعدی 👇👇👇
🌺هدیه به شهید رئیسی و شهید سلیمانی صلوات🌺
کانال روضه های مکتوب
https://eitaa.com/rozehayemaktoub
🔰ادامه مطلب شناخت چهره پیامبر صلی الله علیه و آله
ادامه از پیام بالا👆👆👆
در ادامه نخست با توصیفی از چهره رسول خدا اشاره می شود و سپس این توصیفات با نقل های رسیده در باره سایر اهل بیت علیهم السلام مقایسه می شود.
🔸 در روایات برای چهره رسول خدا چند خصوصیت شمرده شده است:
🟢 الف) نورانیت و سفیدی و زیبایی خیره کننده چهره
این نکته علاوه بر رسول خدا درباره بسیاری از اهل بیت از جمله امیرالمومنین ، فاطمه زهرا ، سیدالشهدا ، امام باقر ، امام عسگری ، امام زمان و حضرت عباس و حضرت قاسم بن حسن آمده است.
البته نورانیت چهره برای ائمه معصومین امری بدیهی است و غرض از این جمع آوری اشاره به روایاتی بود که یافت شده است.
🟢 ب) سیاهی شدید چشم و درشتی آن (أدعج العینین):
این واژه علاوه بر رسول خدا درباره چهره امیر المومنین ، امام مجتبی ، سیدالشهدا و امام زمان علیهم الصلوه و السلام به کار رفته است.
درباره معنای آن گفته اند أدعج به معنای سیاهی چشم است یا سیاهی شدید چشم همراه با سفیدی شدید آن و برخی آن را به درشتی چشم در عین سیاهی معنا کرده اند.
🟢 ج) ابروی کشیده و کمانی (أزج الحاجبین):
این تعبیر علاوه بر پیامبر درباره امیر المومنین ، سید الشهدا و امام زمان نیز آمده است.
🟢 د) پیشانی سفید و نورانی و فراخ (واضح الجبین):
در روایات این تعبیر درباره پیامبر ، سیدالشهدا و امام زمان نیز وارد شده است.
درباره معنای آن گفته اند «واضح الجبین» یعنی «پیشانی سفید و زیبا».
ه) بینی کشیده و زیبا همراه با برآمدگی در وسط آن (أقنی الأنف):
این تعبیر در توصیف پیامبر ، سیدالشهدا و امام زمان نیز به کار رفته است. چنانکه تعبیر «أشم الأنف» نیز در توصیف پیامبر و امام زمان به کار رفته است. در برخی نقل ها این دو تعبیر درباره پیامبر و امام زمان با هم به کار رفته است، (أقنی و أشم).
🟢 و) فاصله در بین دندان بالا( مفلج الثنایا):
این تعبیر علاوه بر پیامبر درباره سید الشهدا و امام زمان نیز وارد شده است.
درباره امام زمان تعبیر «أفرق الثنایا » نیز آمده است.
این واژه به معنای فاصله بین دو دندان بالا آمده است.
این ویژگی در توصیف سیدالشهدا علیه السلام در کتاب لباب الانساب بیهقی آمده است.
🔸این بود برخی از نکات مهم در توصیف چهره رسول خدا صلی الله علیه و آله که باعث شناخت دقیق تر از چهره امام زمان عجل الله فرجه و سایر اهل بیت خواهد بود.
در یک جمله می توان چهره سیدالشهدا را با یک چهره:
«نورانی، خیره کننده، با چشمانی شدیدا سیاه و درشت و زیبا، با ابروی کشیده و کمانی و پیشانی سفید، نورانی و فراخ و بینی کشیده با برآمدگی زیبا در وسط آن»
شناخت.
🌺هدیه به شهید رئیسی و شهید سلیمانی صلوات🌺
کانال روضه های مکتوب
https://eitaa.com/rozehayemaktoub
متن روضه اهل بیت (منبع متون کانال روضه های مکتوب)
🔰 شباهت چهره امام حسین با رسول خدا و شباهت چهره امام زمان به ایشان (صلوات الله علیهم) 🔸ادامه مطلب ف
در نوشتن این مطلب سعی شد روایاتی که در توصیف چهره پیامبر صلی الله علیه وآله آمده است حتی المقدور ملاحظه شود و در ترجمه هم بسیاری از کتب لغت با هم مقایسه شد که نتیجه به این ترجمه منتهی شد، امید اینکه ترجمه دقیقی انجام شده باشد و باعث آشنایی دقیق تر ما با چهره امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سایر اهل بیت شده باشد.
متن روضه اهل بیت (منبع متون کانال روضه های مکتوب)
🔰 مصائب اسارت آل الله 🔴 مصائب شام 🔴 نقل سهل بن سعد از رسیدن کاروان به شام 🔴 ۹۰. توصیف راس مقدس :
اگر پیام های گذشته را مرور کرده باشید از فهرست مصائب اسارت آل الله تا شماره ۹۱ منتهی شد و این فهرست ادامه دارد: 👇👇👇
۹۲. آغشته به خون بودن سر مقدس
شاهد بر این مطلب ابیاتی است که گاهی به ندای هاتف غیبی و در برخی نقل ها نیز به خالد بن معدان از عالمان تابعین که حاضر در شام بوده است نسبت داده اند که در آن راس مقدس را آغشته به خون توصیف می کند:
در این نقل آمده است:
پرچم ها وارد می شدند و فریاد تکبیر و تهلیل بلند بود که هاتفی ندا داد:
ای پسر دختر پیامبر سر تو را آوردند در حالیکه به چه صورتی به خون خویش آغشته بود
از کشته شدن تو تکبیر می گویند در حالیکه با کشتن تو در واقع تکبیر و تهلیل را کشتند (و حقیقت توخید را نابود کردند).
«وأقبلت الرّايات من تحتها التّكبير والتّهليل، وإذا من تحتها هاتف يقول:
جاؤوا برأسكَ يا ابنَ بنتِ محمّدٍ بدمائه مترمِّلًا ترميلا
ويُكَبِّرون إذا قُتِلْتَ وإنّما قَتَلُوا بكَ التّكبيرَ، والتّهليلا»
🌺هدیه به شهید رئیسی و شهید سلیمانی صلوات🌺
کانال روضه های مکتوب
https://eitaa.com/rozehayemaktoub
۹۳. تکبیر لشگر در هنگام ورود سرهای مقدس به شام
در کتاب کامل بهایی آمده است که عده ای در دنبال سر امام حسین تکبیر می گفتند که پس از این واقعه فرزندان آنان را به «بنو المُکَبِّرِی» می شناختند.
این مطلبی است که کراجکی از علمای قرن پنجم (م 449) نیز در کتاب خود آورده است.
همچنین در مدینة المعاجز و بسیاری از کتب متاخر این مطلب نقل شده است و در ادامه در برخی کتب شعری به هاتف و در برخی از جمله لهوف به خاد بن معدان از عالمان شام نسبت داده شده است و آن شعر چنین است:
«از کشته شدن تو تکبیر می گویند در حالیکه با کشتن تو در حقیقت تکبیر و تهلیل [و حقیقت توحید] را کشتند و از بین بردند.»
۹۴. اولین سر، سر مقدس اباعبدالله و بعد از آن قمر بنی هاشم (طبق برخی نقل ها)
و در برخی نقل ها آمده است اولین سری که به دمشق وارد شد راس مقدس قمر بنی هاشم بود.
🌺هدیه به شهید رئیسی و شهید سلیمانی صلوات🌺
کانال روضه های مکتوب
https://eitaa.com/rozehayemaktoub
۹۵. سلام ندادن مردم بر اهل بیت در طول مسیر
طبری در کامل بهایی نوشته است:
« در مدتی که اهل بیت در اسارت این ملعونین بودند( که 66 روز بود) احدی امکان سلام بر آنان نداشت.»
همچنین این جمله از حضرت ام کلثوم در ماجرای سهل ساعدی نقل شده است:
« ای مرد تو کیستی که از وقت شهادت برادر و آقایم حسین کسی با ما مانند تو سلام نکرده است.»
🌺هدیه به شهید رئیسی و شهید سلیمانی صلوات🌺
کانال روضه های مکتوب
https://eitaa.com/rozehayemaktoub
۹۶. شعر خوانی یزید در مضمون انتقام گرفتن از پیامبر در وقت ورود کاروان به شام
سبط ابن الجوزی می نویسد :
«زهری گوید هنگامی که سرها وارد دمشق شد یزید در جیرون بر محلی مشرف به محل ورود سرها نشسته بود پس ابیاتی را خواند.» عبارت سبط ابن جوزی چنین است:
«و قال الزّهريّ: لمّا جاءت الرّوؤس كان يزيد في منظره على جيرون فأنشد لنفسه:
«لمّا بدت تلك الحمول و أشرقت
تلك الشّموس على ربا جيرون
نعب الغراب فقلت صح أو لا تصح
فقد قضيت من الغريم ديونی
در نقل دیگر:
فقد اقتضيت من الرّسول ديوني.»
ترجمه شعر: هنگامى كه آن سرها ظاهر شدند و آن خورشيدهاى درخشنده بر بالاى دروازه جيرون (كه يكى از دروازههاى دمشق بوده) درخشيدند.
كلاغ فرياد زد. من گفتم: چه فرياد بزنى و چه فرياد نزنى حقا كه من حق خود را از پيامبر اسلام گرفتم.
ابن جوزی و تفتازانی و سیوطی به همین جهت حکم به کفر و لعن یزید داده اند.
🌺هدیه به شهید رئیسی و شهید سلیمانی صلوات🌺
کانال روضه های مکتوب
https://eitaa.com/rozehayemaktoub
۹۷. سنگ زدن پیرزن ملعونه به سر مقدس حضرت:
در برخی مقاتل از جمله مدینة المعاجز بحرانی از قول سهل بن سعد آمده است:
«دیدم بر بالکن بلندی پنج زن نشسته اند و همراه آنان پیرزنی خمیده است در هنگام عبور راس مقدس از کنار آنان سنگی برداشت و به راس مقدس سید الشهدا زد.»
البته در برخی مقاتل آورده اند:«سنگ را برداشت و به دندان سید الشهدا زد.»
در مقاتل آمده است که آن بالکن پس از این جنایت بر سر آنان خراب شد با این تفاوت که برخی (مانند مدینة المعاجز) نفرین را از قول سهل بن سعد نقل کرده اند و برخی (مانند الدمعة الساکبة) نفرین را به زینب کبری نسبت داده اند.
سنگی که قلب دخت علی را نشانه رفت
آمد شکست حرمت پیشانی تو را
السّيّد هاشم البحراني، مدينة المعاجز،/ 269
قال: و رأيت روشنا عاليا فيه خمسة نسوة، و معهنّ عجوز محدودبة الظّهر، فلمّا صارت بإزاء الحسين عليه السّلام و ثبت العجوز (لعنة اللّه عليها) و أخذت حجرا و ضربت به ثنايا الحسين عليه السّلام، فلمّا رأيت ذلك قلت: اللّهمّ أهلكها و أهلكهنّ معها بحقّ محمّد و آله. قال: فما استتمّ كلامي إلّا تهدّم الرّوشن، فهلكت و هلكن معها. ر،ک: موسوعة الامام الحسين(عليهالسلام) ؛ ج6 ؛ ص371 به نقل از مقتل منسوب به أبي مخنف،ص121- عنه: البهبهاني، الدّمعة السّاكبة، 5/ 82.
🌺هدیه به شهید رئیسی و شهید سلیمانی صلوات🌺
کانال روضه های مکتوب
https://eitaa.com/rozehayemaktoub
۹۸. زخم زبان ابن طلحه و پاسخ امام سجاد (علیه السلام)
شیخ طوسی در امالی نقل می کند:
«در آن حال كه اهل عصمت و جلال را داخل دمشق كردند، ابراهيم پسر طلحه به حضرت امام زين العابدين عليه السّلام رسيد و جراحت شمشيرهاى جنگ جمل كه در سينه پركينهاش بود، اظهار كرد و گفت:« آخر چه كسى مغلوب شد؟»
حضرت فرمود:« اگر خواهى بدانى كه چه كس مغلوب شد، چون وقت نماز شود، اذان بگو و سپس اقامه بخوان [خواهی دید كه آوازه چه كسى بلند است، و بلند خواهد بود تا روز قيامت.]»
عن عبد اللّه بن سيّابة، عن أبي عبد اللّه عليه السّلام، قال: لمّا قدم عليّ بن الحسين عليهما السّلام و قد قتل الحسين بن عليّ (صلوات اللّه عليهما) استقبله إبراهيم بن طلحة بن عبيد اللّه، و قال: يا عليّ بن الحسين، من غلب؟ و هو مغطّى رأسه، و هو في المحمل. قال: فقال له عليّ بن الحسين: إذا أردت أن تعلم من غلب، و دخل وقت الصّلاة، فأذّن ثمّ أقم. ترجمه از مجلسى، جلاء العيون،/ 731.
🌺هدیه به شهید رئیسی و شهید سلیمانی صلوات🌺
کانال روضه های مکتوب
https://eitaa.com/rozehayemaktoub
۹۹. محاجه امام سجاد با پیر مرد شامی
لهوف می نویسد:
«پيرمردى آمد و به زنان و عيالات حسين عليه السّلام كه بر در مسجد ايستاده بودند، نزديك شد و گفت:
« سپاس خداى را كه شما را بكشت و نابود كرد و شهرها را از مردان شما آسوده و امير المؤمنين را بر شما مسلط كرد.»
على بن الحسين به او فرمود:« اى پيرمرد! قرآن خواندهاى؟»
گفت:« آرى!»
فرمود:« معناى اين آيه را نيكو درك كردهاى: بگو اى پيغمبر من براى رسالت مزدى از شما نمىخواهم به جز دوستى خويشاوندانم.»
پيرمرد گفت:« آرى! اين آيه را خواندهام.»
امام عليه السّلام فرمود:« خويشاوندان پيغمبر ماييم.
اى شيخ! در سوره بنى اسرائيل خواندهاى كه حق خويشاوندان ادا كن.»
شيخ گفت:« خواندهام.»
على بن الحسين فرمود:« خويشاوند، ماييم.
اى پيرمرد! اين آيه را خواندهاى: بدانيد هرچه سود برديد، پنج يك آن مخصوص خداست و رسول و خويشاوندان رسول.»
گفت:« آرى.» على عليه السّلام به او فرمود:« ماييم خويشاوندان پيغمبر.
اين آيه را خواندهاى: خداوند خواسته است كه پليدى را از شما خاندان بردارد و شما را پاك و پاكيزه فرمايد؟» شيخ گفت:« اين آيه را خواندهام.» على عليه السّلام فرمود:« ماييم آن خاندانى كه خداوند آيه تطهير را مخصوص ما نازل فرموده است.»
راوى گفت: پيرمرد ساكت ايستاد و آثار پشيمانى از آنچه گفته بود، بر چهرهاش نمايان بود. پس از لحظهاى گفت:« تو را به خدا شما همانيد كه گفتى؟»
على بن الحسين عليه السّلام فرمود:« به خدا قسم بىشك ما همان خاندانيم. به حق جدم رسول خدا كه ما همان خاندانيم.» پيرمرد گريان شد و عمامه بر زمين زد و سپس سر بر آسمان برداشت و گفت:« بار الها! ما كه از دشمنان جنّى و انسى آل محمّد بيزاريم.»
پس به حضرت عرض كرد:« آيا راه توبهاى براى من هست؟» فرمود:« آرى! اگر توبه كنى، خداوند توبه تو را مىپذيرد و تو با ما خواهى بود.» عرض كرد:« من توبه كارم.» گزارش رفتار اين پيرمرد به يزيد رسيد. دستور داد او را كشتند.»
البته این روایت به صورت مختصر و مفصل در کتب مختلفی ذکر شده است.
از جمله در احتجاج طبرسی آمده است: این محاجه با پیرمرد شامی در هنگامی بوده است که اسیران بر در مسجد شام و جایی که اسیران را نگاه می داشتند.
و در تسلیة المجالس آمده است در حالی بود که منتظر اذن یزید برای ورود بودند در جایی که اسیران را نگاه می داشتند. همچنین بخشی از این روایت در تفسیر طبری و برخی کتب دیگر و بخش دیگر در الفتوح ابن اعثم آمده است.
🌺هدیه به شهید رئیسی و شهید سلیمانی صلوات🌺
کانال روضه های مکتوب
https://eitaa.com/rozehayemaktoub
🔴صفحه ششم از فهرست مصائب آل الله
مصائب کاروان و رأس مقدس تا رسییدن به مجلس یزید
۹۲. آغشته به خون بودن سر مقدس
۹۳. تکبیر لشگر در هنگام ورود سرهای مقدس به شام
۹۵. سلام ندادن مردم بر اهل بیت در طول مسیر
۹۶. شعر خوانی یزید در مضمون انتقام گرفتن از پیامبر در وقت ورود کاروان به شام
۹۷. سنگ زدن پیرزن ملعونه به سر مقدس حضرت
۹۸. زخم زبان ابن طلحه و پاسخ امام سجاد (علیه السلام)
۹۹. محاجه امام سجاد با پیر مرد شامی
توجه شود که برخی مصیبات شام (تا قبل از رسیدن به مجلس یزید) در بین مباحث گذشته و در ذیل عناوین قبلی بیان شده است.
برای دیدن صفحات قبل فهرست مصائب اینجا را ببینید.
صفحه هفتم از فهرست مصائب آل الله
مصائب مجلس یزید
۱۰۰. تزیین مجلس یزید
۱۰۱. راس مقدس در تشت طلا
۱۰۲. زخم زبان یزید
۱۰۴. پیچیدن عطر رأس مقدس در مجلس یزید
اهانت یزید ملعون به راس مقدس
۱۰۶. چوب زدن به لب های مطهر سیدالشهدا
۱۰۷. چه دندانهای زیبایی!
تحقیقی درباره نقل های مختلف از جسارت یزید به رأس مقدس
هتک حرمت ابن زیاد به رأس مقدس
صفحات قبل را در اینجا ببینید
🔴مصائب مجلس یزید
۱۰۰. تزیین مجلس یزید
۱۰۱. راس مقدس در تشت طلا
۱۰۲. زخم زبان یزید
۱۰۴. پیچیدن عطر رأس مقدس در مجلس یزید
در کامل بهایی آمده است:
برای یزید تختی مرصع نصب شد و خانه اش با انواع زینت تزیین شده بود و نزدیک تخت او صندلی هایی از طلا و نقره گذاشته شده بود.
همچنین در مقتل خوارزمی آمده است:
بر سر یزید تاجی زینت شده با مروارید و یاقوت بود و در کنار او بسیاری از بزرگان قریش بودند.
حامل سر وارد شد و نزدیک یزید شد و شعری بدین مضمون خواند:
رکاب اسب مرا با طلا و نقره پر کن
که من آن آقای پرده دار(۱) را کشتم
کشتم آن که پاک ترین پدر و مادر را را داشت و دارای بهترین خانواده بود.
یزید گفت: اگر می دانستی او بهترین مردم است پس چرا او را کشتی؟
پاسخ داد: امید به جائزه داشتم.
یزید دستور داد تا سر از تنش جدا کردند.
سپس راس مقدس سید الشهدا را بر روی تشتی از طلا روبروی یزید گذاشتند و او گفت:
«کیف رأیت یا حسین؟»
«حسین چگونه دیدی؟»(۲)
[یعنی بر تو چه گذشت؟ و سرانجام کار تو چه شد؟ و چه کسی پیروز شد؟
این در حقیقت زخم زبان یزید بود]»
ابن شهر آشوب از ابی مخنف روایت کرده است:
هنگامی که راس مقدس را بر یزید وارد کردند چنان بوی عطری از آن پیچید که بوی آن بر همه رائحه های خوش آنجا غالب شد.(۳)
(۱) در برخی نقل ها «السید المحجبا» دارد و در برخی نقل ها «السید المهذبا» محجب را پرده دار معنی کرده اند (مثلا گفته اند الملک المحجب یعنی پادشاهی که از مردم در پرده است و هر کسی را توان رسیدن به او نیست)
معنای مهذب نیز روشن است یعنی کسی که دارای روح پاک است.
(۲) ثم وضع الرأس في حقّة، و ادخل على يزيد، فدخلت معهم، و كان يزيد جالسا على السرير، و على رأسه تاج مكلل بالدر و الياقوت، و حوله كثير من مشايخ قريش، فدخل صاحب الرأس و دنا منه، و قال:
أوقر ركابي فضّة أو ذهبافقد قتلت السيد المحجبا
قتلت أزكى الناس اما و أباو خيرهم إذ يذكرون النسبا
فقال له يزيد: إذا علمت أنه خير الناس لم قتلته؟ قال: رجوت الجائزة، فأمر بضرب عنقه، فحزّ رأسه، ثم وضع رأس الحسين بين يديه على طبق من ذهب، فقال: كيف رأيت يا حسين؟
(۳) موسوعة الامام الحسین به نقل از ابن شهر آشوب، المناقب، 4/ 61 عن أبي مخنف في رواية: لمّا دخل بالرّأس على يزيد كأنّ الرّأس طيب قد فاح على كلّ طيب.
🌺هدیه به شهید رئیسی و شهید سلیمانی صلوات🌺
کانال روضه های مکتوب
https://eitaa.com/rozehayemaktoub
🔴۱۰۵. اهانت یزید ملعون به راس مقدس
۱۰۶. چوب زدن به لب های مطهر سیدالشهدا
۱۰۷. چه دندانهای زیبایی!
برخی علمای عامه مانند ذهبی آورده اند:
هنگامی که راس مقدس سیدالشهدا را به نزد یزید آوردند با چوب دستی خود به دندان حضرت می زد
و می گفت: گمان نمی کردم اباعبدالله به این سن رسیده باشد.
راوی می گوید: در آن حال موی سر و صورت حضرت از خضاب خارج شده بود.
[چنین فهمیده می شود که سیدالشهدا قبل از عاشورا سر و صورت خود را خضاب کرده بود اما به مرور بعد از عاشورا تا رسیدن به شام رنگ خضاب از چهره حضرت پاک شده بود و سفیدی موهای حضرت نمایان شده بود.]
ابن حبان می نویسد یزید در آن حال می گفت: «چه دندان های زیبایی!»
🌺هدیه به شهید رئیسی و شهید سلیمانی صلوات🌺
کانال روضه های مکتوب
https://eitaa.com/rozehayemaktoub
🔴تحقیقی درباره نقل های مختلف از جسارت یزید به رأس مقدس
درباره چوب دستی یزید ملعون
برخی نقل ها آن را «قضیب»
و برخی آن را «مخصرة»
و برخی آن را «خیزران» نامیده اند.
راغب می گوید :«القضیب: تستعمل فی فروع الشجر» پس قضیب به معنای چوب است.
لسان العرب درباره «مخصرة» می گوید:« و قيل: المخصرة شيء يأْخذه الرجل بيده ليتوكأ عليه مثل العصا و نحوها، و هو أَيضاً مما يأْخذه الملك يشير به إِذا خطب؛ [... قال] أَبو عبيد: المِخْصَرَةُ ما اخْتَصَر الإِنسانُ بيده فأَمسكه من عصا أَو مِقْرَعَةٍ [...] أو قضيب و ما أَشبهها، و قد يتكأُ عليه.»
به نظر می رسد که چوب دستی که یزید طبق رسم شاهان به دست می گرفته است را گاهی قضیب و گاهی مخصرة نامیده اند.
اما درباره چوب زدن آن ملعون به راس مقدس
در بعضی مقاتل واژه «نکت»
و در برخی «نقر»
و در برخی «قرع» نقل شده است.
اما مرحوم قزوینی می فرماید اکثر نسخ از جمله خطبه زینبیه در شام واژه «نکت» را نقل کرده اند.
العین درباره واژه «نکت» می گوید: «النَّكْتُ: أن تَنْكُتَ بقضيب في الأرض، فتؤثر فيها بطرفه» یعنی با قضیب طوری ضربه بزند که این ضربه خطی روی زمین بیاندازد.
راغب در مفردات در معنای واژه «نقر» می گوید: «النَّقْرُ: قَرْعُ الشَّيْءِ المُفْضِي إِلَى النَّقْب» یعنی زدن به چیزی است به طوری که به سوراخ شدن آن شیئ منجر شود.
اما «قرع» را در لغت به معنای «زدن» و «کوبیدن» گفته اند و التحقیق فی کلمات القرآن «قرع» را « ضرب شيء على شيء بشدة حتّى يؤثّر فيه»
پس می توان گفت هر سه تعبیر در این معنا مشترک هستند که یزید ملعون طوری به راس مقدس سبط پیامبر ضربه می زد که بر آن صورت مقدس اثر می گذاشت.
(اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک اللهم العن یزید بن معاویة و أباه).
🌺هدیه به شهید رئیسی و شهید سلیمانی صلوات🌺
کانال روضه های مکتوب
https://eitaa.com/rozehayemaktoub
🔴هتک حرمت ابن زیاد به رأس مقدس
این جنایت را ابن زیاد نیز مرتکب شد با این نکته که در نقل طبری آمده است که ابن زیاد ملعون ساعتی به زدن بر دندان های حضرت پرداخت.
همچنین ابن نما نقل می کند:
« ابن زیاد ملعون با چوبدستی به بینی و دو چشم مبارک و دهان حضرت می زد که زید ابن ارقم به گریه افتاد و گفت:
«چوبدستی خود را از لبهای حسین بردار که من دیدم رسول خدا (صلی الله علیه و آله) لبهای خود را بر آن می گذاشت.»
مصائب مجلس ابن زیاد را در فهرست مصائب از شماره ۴۴ تا ۶۵ از اینجا و پیام های بعد ببینید.
🌺هدیه به شهید رئیسی و شهید سلیمانی صلوات🌺
کانال روضه های مکتوب
https://eitaa.com/rozehayemaktoub
متن روضه اهل بیت (منبع متون کانال روضه های مکتوب)
🔴تحقیقی درباره نقل های مختلف از جسارت یزید به رأس مقدس درباره چوب دستی یزید ملعون برخی نقل ها آن
مطالعه با دقت این پیام شاید پنج دقیقه هم طول نمی کشد اما جمع آوری هر کدام از این موارد از مقاتل و کتب مختلف و بعد از آن رجوع به لغت و مقایسه آن با هم، زمان برده است لذا انتظار هست عزیزان با دقت بیشتری مطالعه کنند.
همچنین پیامی که درباره توصیف چهره اهل بیت اینجا و پیام های بعد آن قرار داده شد قابل مطالعه و دقت است.
✍روضه امانت داری
مجلس ۲۱ از مجالس فاطمیه
#روضه_حضرت_زهرا
#روضه_زینب_کبری
#روضه_امام_سجاد
#روضه_حضرت_رقیه علیهم صلوات الله
صلی الله علیک یا ابا عبدالله
🔸یکی از مهمترین دستورات دینی امانتداری است که خدای متعال فرمود ان الله یامرکم ان تؤدو الامانات الی اهلها
و رسول خدا فرمود کسی که امانت دار نیست ایمان ندارد.
[برای دیدن دیگر احادیث درباره امانت داری اینجا را ببینید.]
🔸این امانت داری اینقدر مهم است که آقا رسول خدا در شب وفات به امیرالمومنین فرمود:
«یا ابا الحسن هذه ودیعة الله و ودیعة رسوله» (۱)
علی جان این امانت خداست در دست تو
و امیرالمومنین در لحظه تدفین حضرت زهرا فرمود:
إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ فَلَقَدِ اُسْتُرْجِعَتِ اَلْوَدِيعَةُ وَ أُخِذَتِ اَلرَّهِينَةُ
یعنی یا رسول الله امانت را بازگرداندم معلوم است که امیرالمومنین عمری نگران نگهداری از این امانت بود و شاید در لحظه آخر شرمنده بود که یا رسول الله امانت را برگرداندم اما چگونه ...
اباعبدالله الحسین علیه السلام هم در روز عاشورا نگران دو امانت بود.
دو امانت از امام مجتبی علیه السلام لذا نوشتهاند وقتی قاسم اذن میدان میخواست حضرت اجازه نمیداد زیرا قاسم یادگار برادر بود و نوشتند که به زینب کبری دستور میداد عبدالله را نگه دارید که به میدان نیاید.
اما عرض کنیم یا اباعبدالله شما این گونه نگران امانت داری بودید
حالا چه کند خانم حضرت زینب کبری سلام الله علیها یک زن غریب و مظلوم و تنها باید از چندین زن عزادار و دختر معصوم نگهداری کند.
هر کدام یک درد دلی دارد یکی پدر از دست داده یکی فرزند ...
و از همه بالاتر زینب کبری بزرگترین امانت تاریخ را در دست داشت و آن آقا امام سجاد علیه السلام بود
لذا نوشتهاند چند جا امانت داری خود را نشان داد
یکی عصر عاشورا بود آن لحظه که زینب کبری نگاه کرد (معلوم است که زینب تمام حواسش به امام سجاد علیه السلام بود که برادرزاده در چه حالی است)
نگاه کرد دید گویا غم و غصه دارد جان امام را به خطر میاندازد
صدا زد یادگار برادرم با خودت چه می کنی گویا داری جان می دهی ؟ چرا اینگونه بیتابی میکنی؟
فرمود عمه جان چطور بیتابی نکنم ببین اینها کشتههای خودشان را دفن کردند
اما بدن عزیزان من بی سر غرق خون روی خاک کربلا افتاده (مرملین بدمائهم) گویا ما از کفار هستیم که کشتههای ما را دفن نمیکنند
اینجا زینب کبری امام را دلداری داد
بار دوم جایی است که به خیمهها حمله کردند و خیمهها را به آتش کشیدند زینب کبری «شاید» به همه دختران دستور داد فرار کنند اما خودش یک بیمار در خیمه دارد و هر طور بود جان برادرزاده در این حمله هم حفظ شد
اما بزرگترین جایی که زینب حفظ کرد جان امام سجاد علیه السلام را در مجلس ابن زیاد است
وقتی امام سجاد جواب ابن زیاد را داد
ابن زیاد غضب کرد گفت جواب من را میدهی؟ ببرید این جوان را بکشید!
این دستور شوخی نبود
کسی در این دستور تردید نمیکرد
اما دیدند زینب کبری برادرزاده را در آغوش گرفت فرمود اگه میخواد آقا رو بکشید اول باید من را بکشید.
کاری کرد که ابن زیاد با همه خباثتش زبان به مدح بی بی باز کرد
نوشتن ابن زیاد هاج و واج این صحنه را نگاه میکرد
لحظاتی گذشت گفت «عجبا للرحم» ببینید این زن واقعاً حاضر است جان خودش را فدا کند.
وقتی این صحنه را دید چارهای ندید جز اینکه امام را رها کند اما یا صاحب الزمان همه امانتها را زینب برگرداند ولی ...
ادامه در پیام بعد
🌺هدیه به شهید رئیسی و شهید سلیمانی صلوات🌺
کانال روضه های مکتوب
https://eitaa.com/rozehayemaktoub
گریز اول:
ولی یک امانت را نتوانست برگرداند.
دست تقدیر کاری کرد که زینب هم شرمنده باشد آن هم آن لحظهای بود که در خرابه شام رقیه بیتاب شد تا سر بابا را بغل کرد شاید زینب با خودش گفت بچه کمی این سر مطهر صحبت میکند درد دل میکند و آرام میشود اما نوشتهاند که دیدند رقیه صورت به صورت پدر گذاشته و جان داد
ثم إنها وضعت فمهاعلى فمه الشريف و بكت بكاء شديدا حتى غشي عليها، فلما حركوها فإذا هي قد فارقت روحها الدنيا.
پیشنهاد دوم برای گریز:
در طول این مسیر زینب نگران امانتها بود باید خودش رو حفظ می کرد
کربلا را دید صبر کرد قتلگاه را دید صبر کرد دو پسر فدا کرد شش برادر و داغ برادرزادگان و عمو زادگان همه را تحمل کرد دروازه کوفه را دید تحمل کرد
اما شاید مجلس یزید جایی بود که دیگر صبر زینب تمام شد آن همان جا بود که دیدند سر مطهر اباعبدالله روی تشت طلا
اون ملعون داره با چوب خیزران به این لب مطهر می زنه
هر کس نالهای زد اما نوشتهاند در این میان زینب دست به گریبان برد گریبان چاه کرد فریاد بلند کرد:
یا حسینا یا حبیب رسول الله
برادر جان!
روا بود که گریبان ز هجر پاره کنم
دلم هوای تو کرده بگو که چاره کنم
اگر که چاک گریبان من زبان میداشت
خبر ز سوختن مغز استخوان میداشت ...
(۱) لَمَّا ثَقُلَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ خِيفَ عَلَيْهِ اَلْمَوْتُ دَعَا بِعَلِيٍّ وَ فَاطِمَةَ وَ اَلْحَسَنَيْنِ وَ أَخْرَجَ مَنْ فِي اَلْبَيْتِ وَ اِسْتَدْنَى عَلِيّاً وَ أَخَذَ بِيَدِ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ بَعْدَ بُكَاءِ اَلْجَمِيعِ وَ وَضَعَهَا فِي يَدِ عَلِيٍّ وَ قَالَ هَذِهِ وَدِيعَةُ اَللَّهِ وَ وَدِيعَةُ رَسُولِهِ عِنْدَكَ فَاحْفَظْنِي فِيهَا فَإِنَّكَ اَلْفَاعِلُ هَذِهِ وَ اَللَّهِ سَيِّدَةُ نِسَاءِ اَلْعَالَمِينَ هَذِهِ مَرْيَمُ اَلْكُبْرَى
🌺هدیه به شهید رئیسی و شهید سلیمانی صلوات🌺
کانال روضه های مکتوب
https://eitaa.com/rozehayemaktoub
1_13009709529.mp3
1.31M
صوت آخرین لحظات عمر ذاکر مجاهد و با اخلاص اهلبیت علیهم السلام ، مرحوم حاج سید احمد شمس ره
ایشان پس از روضه شب جمعه گذشته به لقاء الهی پیوستند.
این توفیق بزرگی است که انسان لحظات آخر عمر را با بهترین اعمال به پایان برساند.
چنانکه در دعای حضرت زهرا سلام الله علیها آمده است:
اللَّهُمَّ أَلْحِقْنِی بِصَالِحِ مَنْ مَضَی وَ اجْعَلْنِی مِنْ صَالِحِ مَنْ بَقِیَ وَ اخْتِمْ لِی عَمَلِی بِأَحْسَنِهِ إِنَّکَ غَفُورٌ رَحِیمٌ
یا در دعای دیگر آمده است:
فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اخْتِمْ لِی أَجَلِی بِأَفْضَلِ عَمَلِی حَتَّی تَتَوَفَّانِی وَ قَدْ رَضِیتَ عَنِّی