eitaa logo
متن روضه اهل بیت (منبع متون کانال روضه های مکتوب)
5.9هزار دنبال‌کننده
37 عکس
43 ویدیو
97 فایل
فهرست های «روضه های مکتوب» به پیام های این کانال ارجاع داده می شود همچنین صوت روضه ها و ... راه ارتباط: @Yazahra1357 روضه های مکتوب: https://eitaa.com/rozehayemaktoub منبر: از شرح بی نهایت https://eitaa.com/azsharhebinahayat تبادل و تبلیغ نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
مرثیه دعبل: «کیف القرار و فی السبایا زینب ...؟» یعنی: چگونه می توان آرام بود در حالیکه زینب در بین اسیران است... ؟ مناقب ابن شهر آشوب: دعبل می‌گوید: چرا بر حسین و اهلش گریه نمی کنی؟ چرا بر کسی که محمد صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم بر او گریست گریه نمی کنی؟ در آسمان ملائکه ای بر او گریستند که بزرگوارانی درخشان و راکع و ساجد بودند دوستی نبی خدا محمد صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم را حفظ نکردند، وقتی حرارتی را جرعه جرعه بر او خوراندند که سرد نمی شود حسین را کشتند و پیامبر خدا را با قتل نواده اش مصیبت زده نمودند و مصیبت فقدان بعد از حسین متفرق و زیاد گردید این حسین است که با شمشیرها تکه تکه شده و با خون خود خضاب شده و به شهادت رسیده است عریان و بدون لباس و بر خاک افتاده و بین چارپایان و پاهایشان مورد حمله قرار می‌گیرند چگونه آرام بگیرم که در بین اسراء زینب است؟ که از فرط حرارت دل صدای یا احمد سر می‌دهد: ای جد بزرگوار! سگان با ایمنی آب می‌نوشند و سیراب می‌شوند، ولی ما از آب فرات طرد می‌شویم ای جد بزرگوار! از شدت فقدان و طول مصیبتم و به خاطر آنچه می‌بینم، برمی خیزم و می‌نشینم. دِعْبِلٌ: هَلَّا بَکَیْتَ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ أَهْلِهِ هَلَّا بَکَیْتَ لِمَنْ بَکَاهُ مُحَمَّدٌ فَلَقَدْ بَکَتْهُ فِی السَّمَاءِ مَلَائِکٌ زُهْرٌ کِرَامٌ رَاکِعُونَ وَ سُجَّدٌ لَمْ یَحْفَظُوا حُبَّ النَّبِیِّ مُحَمَّدٍ إِذْ جَرَّعُوهُ حَرَارَةً مَا تَبْرُدُ قَتَلُوا الْحُسَیْنَ فَأَثْکَلُوهُ بِسِبْطِهِ فَالثُّکْلُ مِنْ بَعْدِ الْحُسَیْنِ مُبَدَّدٌ هَذَا حُسَیْنٌ بِالسُّیُوفِ مُبَضَّعٌ مُتَخَضَّبٌ بِدِمَائِهِ مُسْتَشْهِدٌ عَارٍ بِلَا ثَوْبٍ صَرِیعٌ فِی الثَّرَی بَیْنَ الْحَوَافِرِ وَ السَّنَابِکِ یُقْصَدُ کَیْفَ الْقَرَارُ وَ فِی السَّبَایَا زَیْنَبُ تَدْعُو بِفَرْطِ حَرَارَةٍ یَا أَحْمَدُ یَا جَدِّ إِنَّ الْکَلْبَ یَشْرَبُ آمِناً رَیّاً وَ نَحْنُ عَنِ الْفُرَاتِ نُطْرَدُ یَا جَدِّ مِنْ ثَکْلِی وَ طُولِ مُصِیبَتِی وَ لِمَا أُعَایِنُهُ أَقُومُ وَ أَقْعُدُ. کانال روضه های مکتوب: @rozehayemaktoub
۱۳۰. عزاداری و سیاه پوشی زنان بنی هاشم المحاسن ـ به نقل از عمر بن على بن الحسين عليه السلام ـ: وقتى حسين بن على عليه السلام كشته شد، زنان بنى هاشم ، لباس سياه و خشن بر تن كردند و از هيچ گرمى و سردى اى ، شِكوه نمى كردند . على بن الحسين عليه السلام در [موقع ]سوگوارى آنان ، غذا تهيّه مى كرد. المحاسن عن عمر بن عليّ بن الحسين عليه السلام : لَمّا قُتِلَ الحُسَينُ بنُ عَلِيٍّ عليهماالسلام ، لَبِسنَ نِساءُ بَني هاشِمٍ السَّوادَ وَالمُسوحَ ، وكُنَّ لا يَشتَكينَ مِن حَرٍّ ولا بَردٍ ، وكانَ عَلِيُّ بنُ الحُسَينِ عليهماالسلاميَعمَلُ لَهُنَّ الطَّعامَ لِلمَأتَمِ . به نقل از دانشنامه امام حسین علیه السلام مرحوم محمدی ریشهری کانال روضه های مکتوب: @rozehayemaktoub
۱۳۱. نوحه خوانی یکساله بر سیدالشهدا دعائم الإسلام ـ به نقل از امام صادق عليه السلام ـ: براى حسين عليه السلام در طول يك سالِ كامل، شبانه روز، نوحه سرايى شد و سه سال هم [روزانه،] از همان روزى كه در آن كشته شد. مِسوَر بن مَخرَمه ، ابو هُرَيره و بزرگانى از صحابيان پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ، به صورت پنهانى و پوشيده مى آمدند و به نوحه ها گوش مى دادند و مى گريستند. به نقل از دانشنامه امام حسین علیه السلام مرحوم محمدی ریشهری کانال روضه های مکتوب: @rozehayemaktoub
۱۳۲. هفت روز عزاداری در شام توسط بانوان اهل بیت 🔸سیاه پوشی زنان هاشمی و قریشی در شام راوی می‌گوید: هنگامی که صبح شد، یزید حرم و اهل بیت رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله را خواست و به ایشان گفت: دوست دارید نزد من بمانید یا به جانب مدینه مراجعت نمایید؟ من جایزه فراوانی به شما خواهم داد. آنان گفتند: ما اولا دوست داریم برای امام حسین علیه السّلام نوحه و عزاداری کنیم. یزید گفت: هر چه در نظر دارید انجام دهید. سپس حجره‌هایی در دمشق برای آنان تخلیه شد و مشغول عزاداری شدند و هیچ زن هاشمیه و قرشیه ای نماند، مگر این که برای حسین علیه السّلام سیاه پوشید و هفت روز بر حسین علیه السّلام ندبه کردند. روز هشتم که شد، یزید آنان را فراخواند و ماندن در شام را برایشان عرضه کرد، ولی آنان خواستند به مدینه برگردند. پس برای آنان محمل‌ها را مهیا کرد و زینت نمود و امر کرد که سفره‌های ابریشمی بیاورند و بر آن اموال ریختند و گفت: ای‌ام کلثوم! این مال را در عوض مصبتتان بگیرید!‌ام کلثوم فرمود: ای یزید! چقدر کم حیا و پر رو هستی! برادر و اهل بیتم را می‌کشی و در برابر قتلشان به من عوض مالی می‌دهی؟ فَجَعَلْتُ أَطْلُبُ یَزِیدَ وَ هُوَ قَدْ دَخَلَ إِلَی بَیْتٍ مُظْلِمٍ وَ قَدْ دَارَ وَجْهَهُ إِلَی الْحَائِطِ وَ هُوَ یَقُولُ مَا لِی وَ لِلْحُسَیْنِ وَ قَدْ وَقَعَتْ عَلَیْهِ الْهُمُومَاتُ فَقَصَصْتُ عَلَیْهِ الْمَنَامَ وَ هُوَ مُنَکِّسُ الرَّأْسِ قَالَ فَلَمَّا أَصْبَحَ اسْتَدْعَی بِحَرَمِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فَقَالَ لَهُنَّ أَیُّمَا أَحَبُّ إِلَیْکُنَّ الْمُقَامُ عِنْدِی أَوِ الرُّجُوعُ إِلَی الْمَدِینَةِ وَ لَکُمُ الْجَائِزَةُ السَّنِیَّةُ قَالُوا نُحِبُّ أَوَّلًا أَنْ نَنُوحَ عَلَی الْحُسَیْنِ قَالَ افْعَلُوا مَا بَدَا لَکُمْ ثُمَّ أُخْلِیَتْ لَهُنَّ الْحُجَرُ وَ الْبُیُوتُ فِی دِمَشْقَ وَ لَمْ تَبْقَ هَاشِمِیَّةٌ وَ لَا قُرَشِیَّةٌ إِلَّا وَ لَبِسَتِ السَّوَادَ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ نَدَبُوهُ عَلَی مَا نُقِلَ سَبْعَةَ أَیَّامٍ فَلَمَّا کَانَ الْیَوْمُ الثَّامِنُ دَعَاهُنَّ یَزِیدُ وَ عَرَضَ عَلَیْهِنَّ الُمَقَامَ فَأَبَیْنَ وَ أَرَادُوا الرُّجُوعَ إِلَی الْمَدِینَةِ فَأَحْضَرَ لَهُمُ الْمَحَامِلَ وَ زَیَّنَهَا وَ أَمَرَ بِالْأَنْطَاعِ الْإِبْرِیسَمِ وَ صَبَّ عَلَیْهَا الْأَمْوَالَ وَ قَالَ یَا أُمَّ کُلْثُومٍ خُذُوا هَذَا الْمَالَ عِوَضَ مَا أَصَابَکُمْ فَقَالَتْ أُمُّ کُلْثُومٍ یَا یَزِیدُ مَا أَقَلَّ حَیَاءَکَ وَ أَصْلَبَ وَجْهَکَ تَقْتُلُ أَخِی وَ أَهْلَ بَیْتِی وَ تُعْطِینِی عِوَضَهُمْ؟ کانال روضه های مکتوب: @rozehayemaktoub
۱۳۳. زندانی شدن در خرابه شام ۱۳۴. زندانی بدون سقف و نزدیک به خراب شدن ۱۳۵. سخن گفتن سربازان رومی از قرار قتل اسیران .الخرائج و الجرائح ـ به نقل از عمران بن على حلبى ، از امام صادق عليه: هنگامى كه على بن الحسين عليه السلام و همراهانش را نزد يزيد بن معاويه ـ كه لعنت هاى خدا بر هر دوشان باد ـ آوردند ، آنان را در خانه اى مخروبه با ديوارهايى سست ، جاى دادند . يكى از اسيران گفت : ما را در اين خانه ، جاى داده اند تا بر ما فرو ريزد . نگهبانانِ گمارده بر ايشان هم ـ كه از قِبطيان مصر بودند ـ ، گفتند : به اينان بنگريد كه مى ترسند اين خانه بر آنان فرو ريزد ، در حالى كه برايشان بهتر از آن است كه فردا ، بيرونشان ببرند و نگاهشان بدارند و گردن هايشان را يكى پس از ديگرى بزنند . على بن الحسين عليه السلام به زبان قِبطى فرمود : «به اذن خدا ، هيچ يك از اين دو نخواهد شد» و همين گونه نيز شد . الخرائج والجرائح عن عمران بن عليّ الحلبي عن أبي لَمّا اُتِيَ بِعَلِيِّ بنِ الحُسَينِ عليه السلام ومَن مَعَهُ إلى يَزيدَ بنِ مُعاوِيَةَ ـ عَلَيهِمَا لَعائِنُ اللّه ِ ـ جَعَلوهُم في بَيتٍ خَرابٍ واهِي الحيطانِ . [3] فَقالَ بَعضُهُم : إنَّما جُعِلنا في هذَا البَيتِ لِيَقَعَ عَلَينا . فَقالَ المُوَكَّلونَ بِهِم مِنَ الحَرَسِ بِالقِبطِيَّةِ [4] : اُنظُروا إلى هؤُلاءِ يَخافونَ أن يَقَعَ عَلَيهِم هذَا البَيتُ ، وهُوَ أصلَحُ لَهُم مِن أن يَخرُجوا غَدا ، فَتُضرَبَ أعناقُهُم واحِدا بَعدَ واحِدٍ صَبرا . فَقالَ عَلِيُّ بنُ الحُسَينِ عليه السلام بِالقِبطِيَّةِ : لا يَكونانِ جَميعا بِإِذنِ اللّه ِ . فَقالَ : وكانَ كَذلِكَ . کانال روضه های مکتوب: @rozehayemaktoub
۱۳۶. زندان خرابه ای که نه از سرما محافظت می کند نه از گرما ۱۳۷. پوست انداختن صورت کودکان و بانوان اسیر اهل بیت الأمالى ، صدوق ـ به نقل از فاطمه دختر على عليه السلام ـ: يزيد ـ كه خدا لعنتش كند ـ فرمان داد زنان حسين عليه السلام را نيز با على بن الحسين عليه السلام در زندان ، حبس كنند ؛ زندانى كه نه آنان را از گرما نگاه مى داشت و نه از سرما ، تا جايى كه صورت هايشان پوست انداخت . الأمالي للصدوق عن فاطمة بنت عليّ عليه السلام : إنَّ يَزيدَ لَعَنَهُ اللّه ُ أمَرَ بِنِساءِ الحُسَينِ عليه السلام فَحُبِسنَ مَعَ عَلِيِّ بنِ الحُسَينِ عليه السلام في مَحبِسٍ ، لا يَكُنُّهُم مِن حَرٍّ ولا قَرٍّ ، حَتّى تَقَشَّرَت وُجوهُهُم  🔸شبیه این نقل در کتاب شرح الاخبار از امام باقر علیه السلام نیز نقل شده است. در نقل راوندی در الخرائج آمده است آنان را در خانه ای خراب و با دیوارهای سست و مشرف به خرابی جا داده بودند. کانال روضه های مکتوب: @rozehayemaktoub
هدایت شده از ندای سعادت
❓پس از شهادت سيّدالشّهدا -ع- لشكر دشمن، بى‏‌احترامى‌‏هاى فراوانى به بدن شريف آن بزرگوار و به اهل‏بيتش روا داشتند... ولى برخى از عالمان وقوع بعضى از آن‏ها را بعيد دانسته‏... [و در صورت وقوع] بازگو كردن آن‏ها را در مجالس عزادارى، خلاف احترام به آن بزرگواران شمرده‌‏اند❗️ 🗣... اگر امر داير شود بين مصايب مذكور و شبيه به آن، و پامال شدن قرآن و سنّت، كدام مقدَّم است؟ و سيّدالشّهدا-ع- كدام را اختيار خواهد نمود؟ روشن است كه وى طبق وظيفۀ عبوديّت و بندگى عمل خواهد كرد كه چنين هم عمل نمود... و اسلام را براى هميشه، زنده نگاه داشت. 🗣اساس بقاى اسلام بر تولّى و تبرّى است؛ حال آيا اين دو امر را جز با گفتن و نوشتن آن چه مقاتل مورد اعتماد نوشته‏‌اند، مى‌‏توان در عقايد آيندگان بعد از سيّدالشّهدا -ع- تا اين زمان و زمان‌‏هاى آينده نگاهدارى كرد؟! 🗣استبعاد نسبت به بعضى از امور، و يا ذكر نكردن برخى ديگر، حقّانيّت مظلوم و بى‌‏اساس بودن ظلم ظالم را ثابت نمى‏‌كند. 🗣نه تنها دربارۀ سيّدالشّهدا -ع- بلكه دربارۀ همۀ معصومان ع و حتّى رسول اللَّه ص و پيامبران گذشته نيز بايد آن چه بر آن‏ها وارد شده ذكر شود تا مظلومان مورد حمايت قرار گيرند و ظالمان سركوب گردند. 🗣اگر ذكر اين امور اشكال داشت، چرا حضرت سجّاد ع و ديگر اهل‏بيت ع با اشاره و يا تصريح، در خطبه‌‏هايشان، براى كوفيان و شاميان بيان نمودند؟! 🗣اگر در هر عصرى، بر جنايت‌‏هاى دشمنان اسلام سرپوش گذاشته شود و از مظلومان حمايت نگردد، ظالمان بر حكومت خود مستقرّ خواهند ماند و هر روز، مظلومان بيشترى را زير چكمه‌‏هايشان نابود خواهند كرد. 📚برگرفته از کتاب ، ص 289
🔰 مقایسه سه نقل متفاوت خطبه امام سجاد علیه السلام وقتی که خطیب یزید بالای منبر به امیرالمومنین علیه السلام و سیدالشهدا علیه السلام جسارت کرد حضرت فریاد زد: «ويلك ايها الخاطب اشتريت مرضاة المخلوق بسخط الخالق فتبوأ مقعدك من النار.» در ادامه به یزید فرمود آیا اجازه می دهی از این چوب ها بالا روم؟ یزید چاره ای جز پاسخ مثبت نداشت. حضرت شروع به صحبت فرمودند تا آنجا که: [متن اصلی نقل احتجاج و باقی نقل ها در کروشه]: (ایها الناس) فَمَن عَرَفَني فَقَد عَرَفَني ، ومَن لَم يَعرِفني أنبَأتُهُ بِحَسَبي ونَسَبي ، أنَا ابنُ مَكَّةَ ومِنىً، أنَا ابنُ زَمزَمَ وَالصَّفا ، أنَا ابنُ مَن حَمَلَ الزَّكاةَ بِأَطرافِ الرِّدا ، أنَا ابنُ خَيرِ مَنِ ائتَزَرَ وَارتَدى ، أنَا ابنُ خَيرِ مَنِ انتَعَلَ وَاحتَفى ، أنَا ابنُ خَيرِ مَن طافَ وَسعى ، أنَا ابنُ خَيرِ مَن حَجَّ ولَبّى ، أنَا ابنُ مَن حُمِلَ عَلَى البُراقِ فِي الهَوا ، أنَا ابنُ مَن اُسرِيَ بِهِ مِنَ المَسجِدِ الحَرامِ إلَى المَسجِدِ الأَقصى ، فَسُبحانَ مَن أسرى ، أنَا ابنُ مَن بَلَغَ بِهِ جَبرائيلُ إلى سِدرَةِ المُنتَهى ، أنَا ابنُ مَن دَنى فَتَدَلّى فَكانَ مِن رَبِّهِ قابَ قَوسَينِ أو أدنى ، أنَا ابنُ مَن صَلّى بِمَلائِكَةِ السَّما ، أنَا ابنُ مَن أوحى لَهُ الجَليلُ ما أوحى ، أنَا ابنُ مُحَمَّدٍ المُصطَفى ، أنَا ابنُ عَلِيٍّ المُرتَضى ، أنَا ابنُ مَن ضَرَبَ خَراطيمَ الخَلقِ حَتّى قالوا : لا إلهَ إلَا اللّه ُ  ...أنَا ابنُ المُؤَيَّدِ بِجَبرائيلَ ، المَنصورِ بِميكائيلَ ... وأبُو السِّبطَينِ الحَسَنِ وَالحُسَينِ ، مَظهَرُ العَجائِبِ ، ومُفَرِّقُ الكَتائِبِ وَالشِّهابُ الثّاقِبُ ، وَالنّورُ العاقِبُ ، أسَدُ اللّه ِ الغالِبُ ، مَطلوبُ كُلِّ طالِبٍ ، غالِبُ كُلِّ غالِبٍ ؛ ذاكَ جَدّي عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ . أنَا ابنُ فاطِمَةَ الزَّهراءِ ، أنَا ابنُ سَيِّدَةِ النِّساءِ ، أنَا ابنُ الطُّهرِ البَتولِ ، أنَا ابنُ بضَعَةِ الرَّسولِ . قالَ : ولَم يَزَل يَقولُ : أنَا أنَا ، حَتّى ضَجَّ النّاسُ بِالبُكاءِ وَالنَّحيبِ [فی روایة نفس المهموم عن کامل البهائی: أنا ابن الحسين القتيل بكربلاء ... أنا ابن المرمل بالدماء، أنا ابن من بكى عليه الجن في الظلما، أنا ابن من ناح عليه الطيور في الهوا.] [فی البحار نقلا عن المناقب: أنا ابن المقتول ظلما أنا ابن المجزوز الرأس من القفا أنا ابن العطشان حتى قضى أنا ابن طريح كربلاء أنا ابن مسلوب العمامة والرداء أنا ابن من بكت عليه ملائكة السماء أنا ابن من ناحت عليه الجن في الأرض والطير في الهواء أنا ابن من رأسه على السنان يهدى أنا ابن من حرمه من العراق إلى الشام تسبى.] کانال روضه های مکتوب: @rozehayemaktoub
🔰 متن فارسی خطبه امام سجاد سه نقل متفاوت از فرازهایی از خطبه امام سجاد در شام: هر كس مرا مى شناسد ، كه مى شناسد و هر كس مرا نمى شناسد ، او را از حَسَب و نَسَبم باخبر مى كنم : من ، پسر مكّه و مِنا هستم . من ، فرزند زمزم و صفا هستم . من ، پسر كسى هستم كه زكات را [پيچيده ]در گوشه عبا [براى بينوايان] بُرد . من ، پسر بهترين عباپوش و رَدااندازم . من ، پسر بهترين كفش پوش و پابرهنه ام . من ، پسر بهترين طواف و سعى كننده ام . من ، پسر كسى هستم كه او را شبانه از مسجد الحرام تا مسجد الأقصى سير دادند ـ و پاك است آن كه سير داد ـ . من ، پسر كسى هستم كه جبرئيل ، او را تا سِدرةُ المنتهى (آخرين درخت سِدر ، در آسمان هفتم) بُرد . من ، پسر كسى هستم كه به پروردگارش نزديك و نزديك تر شد ، تا آن جا كه به اندازه فاصله دو سرِ كمان يا كمتر ، نزديك او شد . من ، پسر كسى هستم كه با فرشتگان آسمان ، نماز خوانْد . من ، پسر كسى هستم كه خداوندِ جليل ، وحى را بر او فرود آورد . من ، پسر محمّد مصطفايم . من ، پسر على مرتضايم . من ، پسر كسى هستم كه بر بينىِ مردم زد تا بگويند : خدايى جز خداوند يگانه نيست . من ، پسر كسى هستم كه پيشِ روى پيامبر خدا ، با دو شمشير و دو نيزه جنگيد ، دو هجرت كرد و دو بيعت نمود ، به دو قبله نماز گزارد و در بدر و حُنَين جنگيد و به اندازه پلك زدنى هم به خدا كافر نشد . من ، پسر صالحِ مؤمنان ، وارث پيامبرانِ ، در هم كوبنده ملحدان ، آقاى مسلمانان ، نور مجاهدان ، زيور عابدان ، تاج سرِ گريه كنندگان ، شكيباترينِ شكيبايان و برترين قيام كننده آل ياسين و فرستاده پروردگار جهانيانم . من ، پسر كسى هستم كه با جبرئيل ، تأييد و با ميكائيل یاری شد.... پدر دو سِبط پيمبَر : حسن و حسين ، آشكاركننده شگفتى ها ، پراكنده كننده گروه ها[ى دشمن] ، شهابْ سنگ بُرّان ، نور جانشين ، شير چيره خدا ، مطلوب هر جوينده و پيروز بر هر پيروزمند ، و اوست جدّم على بن ابى طالب . من ، پسر فاطمه زهرايم . من ، پسر سَرور زنانم . من ، پسر بتول پاكم . من ، پسر پاره تن پيامبرم» . و پيوسته مى فرمود من چه كسى هستم و چه كسى هستم تا صداى مردم به گريه و ناله بلند شد. نفس المهموم‌ از کامل بهایی نقل می کند، فرمود: من پسر حسین کشته کربلا هستم ... من پسر آغشته به خون ها هستم. من پسر کسی هستم که جن در تاریکی بر او گریست. من پسر کسی هستم که مرغان در آسمان بر او نوحه خوانی کردند. در بحار به نقل از مناقب ابن شهر آشوب آمده است: من پسر کسی هستم که مظلومانه کشته شد. من پسر کسی هستم که سر او را از پشت بریدند. من پسر کسی هستم که تشنه از دنیا رفت. من پسر افتاده به خاک کربلا هستم‌. من پسر کسی هستم که عمامه و ردای او را از بدن او بردند. من پسر کسی هستم فرشتگان آسمان بر او گریه کردند. من پسر کسی هستم که جن به روی زمین و پرنده در آسمان بر او نوحه خوانی کردند. من پسر کسی هستم که سر او را بر روی نیزه هدیه دادند. من پسر کسی هستم که اهل حرم او را از عراق تا شام به اسارت بردند. 🔸گفته اند یزید از بیم آشوب مردم به موذن دستور داد اذان بگوید ... . اما هنگام اذان هم آقا امام سجاد علیه السلام تا موذن به نام پیامبر رحمت صلی الله علیه وآله رسید فرمود: یزید آیا پیامبر جد من بود یا تو؟ ... . کانال روضه های مکتوب: @rozehayemaktoub
بسیاری از ترجمه های موجود در کانال از ترجمه بحار موجود در نرم افزار قائمیه و دانشنامه امام حسین علیه السلام مرحوم محمدی ریشهری موجود در سایت کتابخانه فقاهت است‌.