eitaa logo
متن روضه اهل بیت (آرشیو کانال روضه های مکتوب)
3.5هزار دنبال‌کننده
25 عکس
15 ویدیو
72 فایل
این کانال پشتیبان کانال روضه های مکتوبه اینجا متون گذاشته میشه راه ارتباط: @Yazahra1357 لینک کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub لینک منبر: از شرح بی نهایت https://eitaa.com/azsharhebinahayat
مشاهده در ایتا
دانلود
مجلس هفتم: (به صورت محتوایی) علی گریه کردن برای حضرت زهرا الکرب حضرت عباس شروع روضه: حَدَّثَنَا الصَّادِقُ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ قَالَ جَابِرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ‏ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ لِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع قَبْلَ مَوْتِهِ بِثَلَاثٍ سَلَامُ اللَّهِ عَلَيْكَ يَا أَبَا الرَّيْحَانَتَيْنِ‏ أُوصِيكَ بِرَيْحَانَتَيَّ مِنَ الدُّنْيَا فَعَنْ قَلِيلٍ يَنْهَدُّ رُكْنَاكَ وَ اللَّهُ خَلِيفَتِي عَلَيْكَ فَلَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ ص قَالَ عَلِيٌّ ع هَذَا أَحَدُ رُكْنَيَّ الَّذِي قَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ ص فَلَمَّا مَاتَتْ فَاطِمَةُ ع قَالَ عَلِيٌّ ع هَذَا الرُّكْنُ الثَّانِي الَّذِي قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص. شیخ صدوق به اسناد خویش از امام صادق (علیه السلام) به نقل از امام باقر (علیه السلام) از جابر ابن عبدالله انصاری نقل می کند: «رسول خدا سه روز قبل از وفات خویش خطاب به امیر مومنان (علیه السلام) فرمودند: سلام خدا بر تو ای پدر دو ریحانه تو را به دو ریحانه خود از دنیا سفارش می کنم که به زودی دو رکن و پایه زندگی تو فرو می ریزد. و خداوند جانشین من برای تو خواهد بود. جابر می گوید: هنگامی که رسول خدا از دنیا رفت علی (علیه السلام) فرمود: این یکی از دو رکنی بود که رسول خدا فرموده بودند و هنگامی که فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از دنیا رفت، امیر مومنان فرمود: این رکن دوم [از وجود من] بود که رسول خدا خبر داده بود. تفسیر جملات حدیث: «فَعَنْ قَلِيلٍ يَنْهَدُّ رُكْنَاكَ» مفهوم شناسی واژه «رکن» به معنای پهلو و جانب هر چیز است که به آن تکیه می کند لذا به «تکیه گاه» هر چیز رکن گفته می شود. واژه «هدد» به معنای ویرانی است که در اثر سقوط چیز سنگینی باشد ، می توان گفت واژه معادل در فارسی با این واژه «فرو ریختن» است. شهید مطهری درباره معنای واژه «رکن» در تفسیر عیارت «منهدة الرکن» که در توصیف فاطمه زهرا خواهد آمد می فرماید:« «رکن » یعنی پایه،مثل یک ساختمان که پایه هایی دارد و روی آن پایه ها ایستاده است.از نظر جسمانی،پا و ستون فقرات رکن انسان است،یعنی انسان که می ایستد روی این بنای استخوانی می ایستد.گاهی از نظر جسمی،این رکن خراب می شود،مثل کسی که ... ستون فقراتش درهم شکسته باشد.ولی گاهی انسان از نظر روحی آنچنان درهم کوبیده می شود که گویی آن پایه های روحی که روی آن ایستاده است خراب شده است.» برداشت ها: این تعبیر پیامبر اعظم نشان از این دارد که دو تکیه گاه در زندگی امیر المومنین پیامبر و فاطمه زهرا بوند که با از دست دادن این دو در مدت کوتاهی به یک معنا زندگی امیر المومنین از هم پاشید. البته تکیه گاه بودن برای امیرالومنین از جانب پیامبر عجیب نیست اما درباره فاطمه زهرا لطافتی دارد که اگرچه قاعده بر این است که مرد تکیه گاه زن باشد اما فاطمه زهرا چنان از علی حمایت می کرد که تکیه گاه امیر مومنان در زندگی بود. چنان که حضرت فرمود:«هر گاه به چهره زهرا نگاه می کردم اندوه و غم از من برداشته می شد» همچنین آن حضرت با وجود اینکه فرزندانی مانند حسنین (علیهما السلام) و یارانی چون سلمان و ابوذر و مقداد داشتند در مرثیه زهرای مرضیه فرمودند:«جان من با ناله های خود زندانی است که ای کاش با این ناله ها جانم نیز بر می آمد. [زهرا جان!] پس از تو خیر در این زندگانی دنیا نیست و تنها از ترس این می گریم که نکند پس از تو زندگی من به درازا کشد.»‏ این مفهوم را اینگونه به زبان شعر بیان کرده اند: داغ پیمبر کمرم را شکست داغ تو رکن دگرم را شکست. تعبیر «فروریختن ستون زندگی» در توصیف حال فاطمه زهرا بعد از پیامبر نیز آمده است که فرموده اند:«مُنْهَدَّةَ الرُّكْنِ‏» همچنین حضرت زهرا بعد از رحلت پیامبر فرمودند: «يَا أَبَتَاهْ بَقِيتُ وَالِهَةً وَحِيدَةً وَ حَيْرَانَةً فَرِيدَةً فَقَدِ انْخَمَدَ صَوْتِي وَ انْقَطَعَ ظَهْرِي‏ وَ تَنَغَّصَ عَيْشِي وَ تَكَدَّرَ دَهْرِي» یعنی: پدر جان بعد از تو سرگردان و تنها و حیران مانده ام که صدای من خاموش شد و کمرم شکست و زندگی تلخ و روزگارم تیره شد. امیرمومنان (علیه السلام) نیز به گونه ای از پیامبر حمایت می فرمود که در روایت آن حضرت «کاشف الکرب عن وجهه» خواند شده اند.
اوج روضه: عن الصادق (علیه السلام): يَا مُفَضَّلُ لَوْ قُلْتُ عَيْناً بَكَتْ مَا فِي الدُّمُوعِ مِنْ ثَوَابٍ وَ إِنَّمَا نَرْجُو إِنْ بَكَيْنَا الدِّمَاءَ أَنْ ثَابَ بِهِ فَبَكَى الْمُفَضَّلُ طَوِيلًا. از امام صادق (علیه السلام)روایت شده است که فرمود: ای مفضل اگر بگویم چشمی اشک بریزد باید گفت برای این مصیبت اشک ثوابی ندارد بلکه فقط امید داریم اگر خون گریه کنیم ثواب ببریم. الهدایة الکبری می نویسد: امام صادق (علیه السلام) فرمود : در روز قیامت خدیجه کبری محسن را آغشته به خون خود وارد محشر می کند صدای گریه و ناله فاطمه بلند می شود و ناله دادخواهی جبریل نیز در محشر می پیچد: «که خدایا این مظلوم را یاری فرما» اینجاست که رسول خدا محسن را روی دست خود می گیرد. امام صادق به مفضل می فرماید :ای مفضل اگر بگویم چشمی اشک بریزد باید گفت برای این مصیبت اشک ثوابی ندارد بلکه فقط امید داریم اگر خون گریه کنیم ثواب ببریم. سپس فرمود مصیبت آتش زدن خانه زهرای مرضیه و قتل محسن از مصیبت کربلا بالاتر بود. این همان مصیبتی است که در مجلسی در حضور معاویه و عمرو عاص و دیگران که هر کدام مشاجره ای با امام مجتبی (علیه السلام) داشتند حضرت در پاسخ به سخن مغیره فرمود: «مغیره تو همان هستی که آنقدرمادرم فاطمه را زدی که خون از بدن او جاری شد و بچه اش را از دست داد.» «وَ اللَّهُ خَلِيفَتِي عَلَيْكَ» و خداوند جانشین من برای تو خواهد بود. خبر از دست دادن دو تکیه گاه برای علی (علیه السلام) این قدر سخت بود که پیامبر علی را دلداری می دهد که اگر من و زهرا یاور تو بودیم اندوهگین مباش که خداوند یاور تو خواهد بود. «أُوصِيكَ بِرَيْحَانَتَيَّ مِنَ الدُّنْيَا فَعَنْ قَلِيلٍ يَنْهَدُّ رُكْنَاكَ» نکته زیبا در این حدیث اینکه پیامبر (صلی الله علیه و آله) نیز مانند فاطمه زهرا در هنگام وفات توصیه به مراقبت از حسنین (علیهما السلام) داشتند. گویا رسول خدا می خواهد بفرماید علی جان تا کنون من و فاطمه نیز از این دو مراقبت می کردیم اما پس از این تو به تنهایی باید از آنان حفاظت کنی. ارتباط بین این روضه با روضه قمر بنی هاشم: زهرای مرضیه یزرگ حامی علی (علیه السلام) بود و به تعبیری «علمدار» امیرالمومنین بود و با استفاده از تعبیر روایت «فتنکشف عنی الهموم و الاحزان» می توان گفت: زهرا «کاشف الکرب عن وجه علی» بود تا جایی که بعد از از دست دادن زهرا کمر علی شکست. روز عاشورا نیز با اینکه بسیاری از یاران حضرت به شهادت رسیده بودند، سید الشهدا رفتن عباس را به مثابه از بین رفتن سپاه دانستند که فرمود: « وَ إِذَا مَضَيْتَ تَفَرَّقَ‏ عَسْكَرِي‏» در حالی که در آن هنگام قبل از قمر بنی هاشم یاران و بنی هاشم شهید شده بودند. همچنین با دیدن بدن افتاده در کنار نهر علقمه ناله بر آورد: «الان انکسر ظهری و قلت حیلتی» و آثار شکستگی در چهره حسین نمایان شد. نوشته اند وقتی لقمان از سفر برگشت و خبر وفات پدر را شنید فرمود اختیار امور خویش را به دست گرفتم اما وقتی خبر وفات برادر را به او داند فرمود کمرم شکست.
فایل پی دی اف این جلسه و جلسه هشتم در یک فایل خواهد آمد.
مجلس هشتم: (به صورت محتوایی) علی امیرالمومنین در فراق حضرت زهرا حضرت بعد از پیامبر الراس فاطمه زهرا و علی اکبر به پیامبر # گریز حضرت علی اکبر عن ابن الصباغ المالکی فی الفصول المهمة : روي أن علياً عليه السلام لما ماتت فاطمة وفرغ من جهازها ومن دفنها رجع إلى البيت فاستوحش فيه وجزع عليها جزعا شديدا ثم أنشأ يقول: أَرى عِلَلَ الدُّنيا عَلَيَّ كَثيرةً و صاحِبُها حَتَّى المَماتِ عَليلٌ‏ لِكُلِّ اِجتِِماعٍ مِن خَليلَين فُرقَةٌ وَ كُلُّ الذي دون‏ الفِراقِ‏ قَلیلٌ و إِنَّ افتِقادِي فاطِماً بعدَ أحمد دليلٌ على أَن لا يَدومَ خَليلٌ و فی الدیوان المنسوب الی امیرالمومنین فی رثاء الزهراء (علیها السلام) ابیات، منها : و إِنِّي لَمُشتاقٌ إِلى مَن اُحِبُّهُ‏ فَهَل لي إلى مَن قَد هَوَيتُ سَبيلٌ‏ و كَيفَ هُناكَ العيشُ مِن بعد فَقدِهِم‏ لَعمرُكَ شَي‏ءٌ ما إِليهِ سَبيلٌ از ابن صباغ مالکی در الفصول المهمه روایت شده است: هنگامی که امیرالمومنین از تجهیز و تدفین فاطمه فارغ شد و به خانه برگشت احساس غربت و تنهایی کرد و به شدت بی تابی کرد و سپس سرود: گرفتاری های دنیا را بر خویش زیاد می بینم که همراه این مشکلات تا هنگام مرگ بیمار و گرفتار خواهد بود. سرانجام دوستی برای دوستان فراق است و هر چه غیر از فراق کم [و قابل تحمل] است. از دست دادن فاطمه بعد از احمد [رسول خدا] نشانگر این است که هیچ دوستی تا ابد برای انسان نمی ماند. همچنین در دیوان منسوب به امیرالمومنین ابیاتی در رثاء زهرای مرضیه هست که از جمله آن چنین است: به راستی که من مشتاق دیدار محبوب خویش هستم. آیا برای من راهی برای دیدار او هست؟ و چگونه بعد از فراق آنان زندگی [یا خوشی] باشد به جان تو قسم این چیزی است که هیچ راهی ندارد [هرگز امکان ندارد.] برداشت ها: «وَ كُلُّ الذي دون‏ الفِراقِ‏ قَلیلٌ» در عالم محبت سخت ترین چیز فراق محبوب است چنان که امیرالمومنین در دعای کمیل خطاب به خدای متعال می فرماید: «صَبَرْتُ‏ عَلَى‏ عَذَابِكَ‏ فَكَيْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِك‏» خدایا گیرم بتوانم بر دوری تو صبر کنم اما چگونه فراق تو را تحمل کنم. در این مرثیه نیز حضرت می فرماید: هیچ کدام از مشکلات و سختی های مادی طول زندگی برایم سخت تر از فراق زهرای مرضیه نیست. «و كَيفَ هُناكَ العيشُ مِن بعد فَقدِهِم» حضرت در این جمله زندگی را بدون زهرا بی معنا می شمرد و این همان مضمونی است که بعد از دفن زهرای مرضیه در زمزمه امیرمومنان مشهود است. سید الشهدا که راوی این لحظات سخت پدر هستند می فرماید: امیرالمومنین پس از دفن زهرا رو به قبر مطهر پیامبر ایستاد و فرمود:«سلام بر تو یا رسول الله از طرف من و از طرف دخترت زهرا که امشب زائر و میهمان تو است که خداوند مقرر فرمود خیلی زود به تو ملحق شود یا رسول الله صبرم در مصیبت زهرا کم است [و طاقتم تمام شده است].» اوج روضه: وَ رُوِيَ‏ أَنَّ فَاطِمَةَ ع لَا زَالَتْ بَعْدَ النَّبِيِّ مُعَصَّبَةَ الرَّأْسِ نَاحِلَةَ الْجِسْمِ مُنْهَدَّةَ الرُّكْنِ مِنَ الْمُصِيبَةِ بِمَوْتِ النَّبِيِّ ص وَ هِيَ مَهْمُومَةٌ مَغْمُومَةٌ مَحْزُونَةٌ مَكْرُوبَةٌ كَئِيبَةٌ حَزِينَةٌ بَاكِيَةُ الْعَيْنِ مُحْتَرِقَةُ الْقَلْبِ يُغْشَى عَلَيْهَا سَاعَةً بَعْدَ سَاعَةٍ فِي كُلِّ سَاعَة و روایت شده است که بعد از رحلت رسول خدا پیوسته فاطمه سر خویش را بسته، با بدنی لاغر شده، با قامت خمیده از مصیبت پدر، اندوهناک و غم زده و ناراحت و گرفتار با دیده گریان و قلبی آتش گرفته که در هر ساعتی لحظه ای از هوش می رفت و به هوش می آمد. «مُعَصَّبَةَ الرَّأْسِ» اینکه در توصیف خانم فاطمه زهرا گفته شده است که ایشان سر خویش را پیوسته بسته بودند شاید نشانه سردرد دائمی آن حضرت بوده باشد. اما این سردرد و بیماری برای بانویی که تازه در فشار ضربات بین در و دیوار بچه از دست داده باشد عجیب نیست اما شاید این سردرد از آن ضربه ای باشد که امام صادق فرمود:« در هنگام گرفتن نامه از زهرای مرضیه اول با لگد به حضرت ضربه زد و سپس با سیلی به صورت زد و گویا می بینم گوشواره ای را که در گوش او شکست».
ارتباط بین روضه حضرت زهرا با روضه حضرت علی اکبر: اینکه امیر المومنین در وفات زهرای مرضیه این چنین بی تاب شدند که آرزوی رفتن از دنیا داشتند که فرمودند: «پس از تو خیری در زندگی دنیا نیست و می ترسم پس از تو عمرم طولانی شود» به جهات مختلفی بود از جمله اینکه زهرای مرضیه یاد آور رسول خدا بود. در روایت آمده است که عائشه می گوید در بین مردم سخن گفتن هیچ کس مانند فاطمه شبیه تر به سخن گفتن پیامبر نبود. در روایت دیگر از عائشه است که هیچ کس در وقار و روش نیکوی زندگی به رسول خدا شبیه تر از فاطمه نبود. همچنین ام سلمه می فرماید: چهره مبارک فاطمه شبیه ترین مردم به چهره رسول خدا بود. و جابر نیز می گوید: هرگاه راه رفتن فاطمه را می بینم، راه رفتن رسول خدا را به یاد می آورم. نکته دوم عمر کوتاه زهرای مرضیه بود. این عمر کوتاه هم وعده پیامبر به فاطمه بود: « أَبْشِرِي يَا بِنْتَ مُحَمَّدٍ بِسُرْعَةِ اللَّحَاقِ بِي فَإِنَّكِ أَوَّلُ مَنْ يَلْحَقُ بِي مِنْ أَهْلِ بَيْتِي.» همچنین آرزوی زهرا بعد از فراق پدر و مظلومیت امیرالمومنین بود که فرمود:«يَا إِلَهِي عَجِّلْ وَفَاتِي سَرِيعا» امیرالمومنین در خطاب به رسول خدا در شکوه از فراق زهرا عرضه داشتند: «و الْمُخْتَارِ اللَّهُ لَهَا سُرْعَةَ اللِّحَاقِ بِكَ» و همچنین عرضه داشتند:« چه زود بین ما جدایی افتاد (سَرْعَانَ‏ مَا فُرِّقَ بَيْنَنَا)» سید الشهدا نیز در روز عاشورا علی اکبر را از سویی آیینه پیامبر و از سویی یادآور مادر می دید که امام صادق می فرماید وقتی علی به سوی میدان شتافت اشک حسین جاری شد و فرمود:« اللَّهُمَّ كُنْ أَنْتَ الشَّهِيدَ عَلَيْهِمْ فَقَدْ بَرَزَ إِلَيْهِمُ ابْنُ رَسُولِكَ وَ أَشْبَهُ‏ النَّاسِ‏ وَجْهاً وَ سَمْتاً بِه‏» داغ این جوان چنان بر قلب امام حسین اثر گذار بود که همان گونه که علی را در آغوش خویش داشت فرمود: «[ولدي‏] على الدنيا بعدك‏ العفا.»
7.8. مجلس هفتم و هشتم فاطمیه به صورت محتوایی.pdf
272.4K
محتوای مجلس هفتم و هشتم به صورت محتوایی قابل توجه آنکه این دو مجلس در سالهای گذشته به صورت فایل محتوای روضه بارگزاری شده بود
مجلس نهم روضه حضرت زهرا (سلام الله علیها) باللیل قتلگاه روضه کوتاه شام غریبان تا نهان زیر گِلت ای گُل رعنا کردم نفسم حبس شد و مرگ تمنا کردم نمی دونم امشب امیرالمومنین با چه دلی خاک می ریخت روی این بدن نحیف ... تا نهان زیر گِلت ای گُل رعنا کردم نفسم حبس شد و مرگ تمنا کردم هی می گفت نفسی علی زفراتها محبوسة زهرا ببین دیگه نفسم بالا نمیاد ... زهرای من ... اینکه در خاک نهادم تن پاک تو نبود جان خود را دل شب دفن به صحرا کردم خیلی سخته سخت ترین کار برای یه مرد قهرمان و باغیرتی مثل امیرالمومنین اینه: دستاشو بستن تو کوچه ها جلوی چشم علی و بچه ها زهرا رو کتک زدن ... زهرا جان! این غمو کجا ببرم؟! تو شدی کشته من، من نشدم حامی تو که کتک خوردی و در کوچه تماشا کردم اما بی بی جان! مردم و زنده شدم لحظه به لحظه صد بار تا وصایای تو را یکسره اجرا کردم آخه وصیت کرد علی جان منو شب غسل بده شب کفن کن شب دفن کن شب دفن کن معلومه خوب بی بی میخواست اون ملعون ها اونایی که حق علی رو غصب کردن پای تشییع حضرت نباشن اما چرا شب غسل بده شب کفن کن؟ شاید می خواست علی ضربه هایی که به بدن زهرا وارد شده نبینه عرضه بداریم لا یوم کیومک یا ابا عبدالله بی بی جان حاضر نبودی علی زخمای بدنتو تماشا کنه دلها بسوزه برای اون خواهری که بیاد کنار بدن بی سر برادر صدا بزنه ای مصحف ورق ورق ای روح پیکرم آیا تویی برادر من نیست باورم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت روضه مجلس نهم (از دقیقه 6)
مجلس دهم روضه حضرت زهرا کوفه روضه کوتاه امیرالمومنین خودشو رسوند کنار بستر زهرا هر چی صدا زد التماس کرد صدایی از زهرا بلند نمی شد صدا زد یا زهرا جوابی نیومد یا بنت محمد المصطفی یه وقت صدا زد یا فاطمه کلمینی فانا ابن عمک علی ابن ابی طالب فاطمه جواب منو بده من پسر عموت علیم عرضه بداریم یا امیر المومنین اینجا شما خواستید با زهرای مرضیه صحبت کنید جواب نشنیدید بی تاب شدید چه کنه اون خواهری که تو دروازه کوفه یه وقت تماشا کنه ببینه سری به نیزه بلند است در برابر زینب صدا زد حسینم هیچ وقت گمان نمی کردم این روزو ببینم من روی شتر بی محمل سر تو مقابل من روی نیزه بعد صدا زد برادرم اگه با من حرف نمی زنی یا اخی فاطم الصغیرة کلمها یعنی برادرم اگه با من حرف نمی زنی با این دختر کوچکت حرف بزن قلبه کاد ان یکون یذوبا
🔰مجالس روضه حضرت زهرا 🔴نکته مهم: هر مجلس متشکل از متن روضه به همراه و که همراه با پاورقی و متون عربی است. توصیه می شود حتما پاورقی ها را ببینید که در پاورقی ها احادیث به صورت کامل نقل شده است. 🔴مجلس اول گفتگوهای حضرت زهرا و امیرالمومنین شدن امیرالمومنین قتلگاه 🔴مجلس دوم علی امیرالمومنین به پیامبر در هنگام تدفین علقمه 🔴مجلس سوم والله حجاب الله امام کاظم برای حضرت زهرا امام جواد برای حضرت زهرا صادق پیامبر برای حضرت زهرا امام حسین به مصیبت زهرای مرضیه 🔴مجلس چهارم به گریه های حضرت زهرا حضرت زهرا رسالت شملة الجنین حضرت زهرا در مسجد پیامبر ناله های زینب کبری 🔴مجلس پنجم های حضرت زهرا دیدار فاطمه زهرا با پیامبر حضرت رقیه 🔴مجلس ششم گریه کردن برای حضرت زهرا اذان بلال مجلس یزید 🔴مجلس هفتم علی گریه کردن برای حضرت زهرا الکرب حضرت عباس 🔴مجلس هشتم علی امیرالمومنین در فراق حضرت زهرا حضرت بعد از پیامبر الراس فاطمه زهرا و علی اکبر به پیامبر # گریز حضرت علی اکبر 🔴مجلس نهم باللیل قتلگاه 🔴مجلس دهم کوفه کانال روضه های مکتوب: https://eitaa.com/rozehayemaktoub
با عرض تسلیت شهادت حضرت زهرا مطالبی که مرتبط با حضرت زهرا در لابه لای مطالب در روضه های دیگر آمده بود جهت یادآوری و انسجام مطالب به عنوان مجالس بعدی حضرت زهرا هم ثبت می شود تا بیشتر مد نظر دوستان قرار گیرد:
🔰مجلس یازدهم روضه حضرت زهرا (بازنشر) 🔸«پیوند روضه حضرت رقیه با حضرت زهرا (سلام الله علیهما)» دختر هر اتفاقی براش بیافته تو دلش نگه می داره برای بابا تعریف کنه نه اصلا هرکی اذیتش کنه همون جا بابا صدا رو میزنه لازم نیست دختر کوچیک باشه بابا رو صدا بزنه آخه مادرش فاطمه تو سن هجده سالگی بود از بین در و دیوار بابا رو صدا زد صدا زد یا ابتاه یا رسول الله هکذا یفعل بحبیبتک و ابنتک خیلی این جمله معنی داره یعنی بابا ببین تو رفتی همه چیز عوض شده ببین اینا با من چه میکنن بابا همون دستی که تو می بوسیدی اینا شکستن روضه رقیه م روضه زهراست اگه تو کوچه بنی هاشم به زهرا سیلی نمی زدن اینجا کسی جرئت نمی کرد به رقیه سیلی بزنه بابا یا رسول الله ببین اون سینه ای که سرت رو میذاشتی می گفتی بوی بهشتو استشمام میکنم حالا از سینه زهرا خون تازه جاریه رقیه م هی صدا میزد بابا یادته تا خسته می شدم منو رو دوشت سوار می کردی حالا بیا و ببین روی خارا منو می دوونن عشق بابا خسته شدن نداره دست کوچیک بسته شدن نداره سه ساله که تازیونه نمی خواد کشیدن وحشیونه نمی خواد سه ساله دختر که کتک نداره اون که قباله فدک نداره منابع: بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏30 ؛ ص294 وَ قَدْ صَرَخَتْ صَرْخَةً حَسِبْتُهَا قَدْ جَعَلَتْ أَعْلَى الْمَدِينَةِ أَسْفَلَهَا، وَ قَالَتْ: يَا أَبَتَاهْ! يَا رَسُولَ اللَّهِ! هَكَذَا كَانَ يُفْعَلُ‏ بِحَبِيبَتِكَ‏ وَ ابْنَتِك‏ الأمالي (للطوسي) ؛ النص ؛ ص400 كَانَتْ إِذَا دَخَلَتْ عَلَيْهِ رَحَّبَ بِهَا، وَ قَبَّلَ‏ يَدَيْها كتاب سليم بن قيس الهلالي ؛ ج‏2 ؛ ص586 فَكَاثَرُوهُ [وَ ضَبَطُوهُ‏] فَأَلْقَوْا فِي عُنُقِهِ حَبْلًا وَ حَالَتْ بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَهُ فَاطِمَةُ ع عِنْدَ بَابِ الْبَيْتِ فَضَرَبَهَا قُنْفُذٌ الْمَلْعُونُ بِالسَّوْطِ فَمَاتَتْ حِينَ مَاتَتْ وَ إِنَّ فِي عَضُدِهَا كَمِثْلِ الدُّمْلُجِ‏ مِنْ ضَرْبَتِهِ لَعَنَهُ اللَّه‏ بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏8 ؛ ص151 فَأَنَا إِذَا اشْتَقْتُ‏ إِلَى الْجَنَّةِ أَدْنَيْتُهَا فَشَمِمْتُ رِيحَ الْجَنَّةِ فَهِيَ حَوْرَاءُ إِنْسِيَّةٌ. تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ؛ ص240 فَكُلَّمَا اشْتَقْتُ‏ إِلَى الْجَنَّةِ قَبَّلْتُهَا وَ مَا قَبَّلْتُهَا إِلَّا وَجَدْتُ رَائِحَةَ شَجَرَةِ طُوبَى مِنْهَا فَهِيَ حَوْرَاءُ إِنْسِيَّةٌ « عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال (مستدرك سيدة النساء إلى الإمام الجواد ؛ ج‏11-قسم-2-فاطمةس ؛ ص586 «نبت المسمار في صدرها عليها السّلام» مؤتمر علماء بغداد: و نبت مسمار الباب في صدرها کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
🔰مجلس دوازدهم روضه حضرت زهرا 🔸ارتباط مصیبت حضرت زهرا و روضه گودال قتلگاه نمیدونم چه سریه دو نفر بودن نذاشتن لحظه آخر کسی بالا سرشون باشه اولی مادر ساداته حسنین رو فرستاد مسجد علی هم مشغول نمازه صدا زد اسما چند لحظه صبر کن بعد صدام بزن اگه صدام زدی جوابتو ندادم برو علی خبر کن اصلا مظهر وفا است مظهر حیا است هیچ وقت کاری که علی نتونه انجام بده نخواست آخه هر زنی زمین بخوره شوهرشو صدا میزنه اما قربونت برم مادرجان یه وقت دیدن ناله زد یا فضه خذینی فضه بیا که محسنمو کشتن دومی هم خود حسینه امام زمان فرمود لحظه آخر یه نگاه غریبانه ای می کرد به سمت خیمه ها تدیر طرفا خفیا الی رحلک حضرت آیت الله بهجت فرموده بودن نگید زینب داشت نگاه می کرد آخه تا دید زینب اومده داره تماشا می کنه با چشم اشاره کرد خواهرم برگرد یعنی زینب جان همین که مادرم تماشا می کنه بسه منابع: كشف الغمة في معرفة الأئمة (ط - القديمة) ؛ ج‏1 ؛ ص500 ُ ثُمَّ تَسَجَّتْ بِثَوْبِهَا «1» وَ قَالَتْ انْتَظِرِينِي هُنَيْهَةً ثُمَّ ادْعِينِي فَإِنْ أَجَبْتُكِ وَ إِلَّا فَاعْلَمِي أَنِّي قَدْ قَدِمْتُ عَلَى أَبِي فَانْتَظَرَتْهَا هُنَيْهَةً ثُمَّ نَادَتْهَا فَلَمْ تُجِبْهَا و طبق نقل دیگری فرمود فارسلی الی علی كشف الغمة في معرفة الأئمة (ط - القديمة) ؛ ج‏1 ؛ ص500 وَ قِيلَ‏ قَالَتْ فَاطِمَةُ ع لِأَسْمَاءَ بِنْتِ عُمَيْسٍ حِينَ تَوَضَّأَتْ وُضُوءَهَا لِلصَّلَاةِ هَاتِي طِيبِيَ الَّذِي أَتَطَيَّبُ بِهِ وَ هَاتِي ثِيَابِيَ الَّتِي أُصَلِّي فِيهَا فَتَوَضَّأَتْ ثُمَّ وَضَعَتْ رَأْسَهَا فَقَالَتْ لَهَا اجْلِسِي عِنْدَ رَأْسِي فَإِذَا جَاءَ وَقْتُ الصَّلَاةِ فَأَقِيمِينِي فَإِنْ قُمْتُ وَ إِلَّا فَأَرْسِلِي إِلَى عَلِي‏ بحار ج30 ص294 َ قَالَتْ: يَا أَبَتَاهْ! يَا رَسُولَ اللَّهِ! هَكَذَا كَانَ يُفْعَلُ بِحَبِيبَتِكَ وَ ابْنَتِكَ، آهِ يَا فِضَّةُ! إِلَيْكِ فَخُذِينِي فَقَدْ وَ اللَّهِ قُتِلَ مَا فِي أَحْشَائِي مِنْ حَمْلٍ، موسوعة الامام الحسين(عليه‏السلام) ؛ ج‏24 ؛ ص897 تُديْرُ طَرْفاً خَفِيّاً إلى رَحْلِكَ وبَيْتِكَ، نقل به مضمون از حاج محمد خرمفر مداح روضه آیت الله بهجت. کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
🔰مجلس سیزدهم روضه حضرت زهرا 🔸پیوند روضه حضرت علی اصغر با حضرت محسن (علیما السلام) جا داره مجلس ها بشینیم برا شیش ماهه زهرا گریه کنیم از مدینه کودک شش ماهه کشتن باب شد پشت در هم مادری مضطر شد و بی تاب شد آره والله از مدینه این رسم رو گذاشتن اگه تو مدینه شش ماهه زهرا رو فدا نمی کردن کسی جرئت نمی کرد عصر عاشورا گلوی نازک علی رو با تیر سه شعبه ... همیشه به مادرای باردار توصیه می کنن میگن خیلی باید مراقب باشی نکنه یه وقت زمین بخوری نکنه یه وقت ضربه ای به بدنت بخوره آخه اولین ضربه ای که بخوره اول بچه ضربه میخوره تا اومدن پشت درخانه زهرا زهرا جلوی راهشونو گرفت چنان با لگد به درخانه زدن اولین کسی که فدا شد شش ماهه زهرا بود وای منو وای منو وای من میخ در و سینه زهرای من یا امام زمان معذرت می خوام در وسط کوچه تو را می زدند کاش به جای تو مرا می زدند خدا رحمت کنه مرحوم آشیخ محمدحسین اصفهانی رو... و لست ادری خبر المسمار سل صدرها خزانة الاسرار قربون چادر خاکیت برم اما عرضم اینه همه میگن چادر زهرا خاکی شد زبان حال زینب اینه شیش ماهه تو کوچه قربونی شده چادر خاکی تو خونی شده اما عرض کنیم یا صاحب الزمان اینجا چادر مادر شما خونی شد کربلا هم چند بار چادر زینب خونی شد اولین بار اونجا بود که دیدن حسین کنار بدن پاره پاره علی اکبر نشسته انگار حسین داره جان میده یه وقت دیدن یه خانمی دوان دوان وارد میدان شد آمد خودشو انداخت رو بدن اربا اربای علی ... بار دوم هم اونجا بود که حسین علی اصغر رو روی دست گرفته یه وقت نمی دونم شاید ببینه علی آرام آرام روی دستش داره دست و پا میزنه آخه هر شهیدی زمین می افتاد فریاد می زد حسینو صدا می زد اما چه کنه اون بچه ای که هنوز زبون نداره بابا رو صدا بزنه نه نه چه کنه اون بچه ای که با تیر سه شعبه گلوشو بریدن یه وقت دیدن بچه رو داد دست زینب دو دستش رو زیر گلوی علی گذاشت خون دستای حسینو پر کرد دیدن خون ها رو به آسمان پاشید. ز ضرب تیر چنان دست و پای خود گم کرد که خواست گریه کند ناگهان تبسم کرد. جهت مشاهده پاورقی و ارجاعات این مطلب فایل پی دی اف را ببینید متن روضه های اهل بیت (علیهم السلام) به همراه ارجاع به متون مقتل در کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
🔰مجلس چهاردهم روضه حضرت زهرا (بازنشر) 🔸ارتباط بین روضه حضرت زهرا و حضرت علی اصغر تا زهرای مرضیه دید جان علی در خطره تو مسجد پیغمبر صدا زد مردم اگه علی رو رها نکنید نفرینتون می کنم آخه با اینکه بچه شو بین در و دیوار ازش گرفتن... با همون سینه زخمی ... با همون پهلوی شکسته... کشان کشان خودشو رسوند وسط کوچه چنگ زد به پیراهن علی... صدا زد "والله لا ادعکم تجرون ابن عمی ظلما" به خدا نمیگذارم پسر عمومو ببرید! هر چی تهدید کردن... هر چی تازیانه زدن ... دیدن زهرا علی رو رها نمیکنه... دستور داد قنفذ با غلاف شمشیر...! علی رو به مسجد بردن... جان علی در خطر بود... حالا دست شکسته زهرا زخمی شده بود روی زخمای دیگه زهرا تا به حال زبان به نفرین باز نکرده بود...! اما اینجا صدا زد "مردم به خدا ناقه صالح نزد خدا گرامی تر از من نیست" اگه علی رو رها نکنید نفرینتون می کنم... سلمان به دستور علی خودشو رسوند و زهرا رو آروم کرد ...! یا امام هادی روز شهادت شماس نمیدونم اینجا بر شما اهل بیت سخت تر گذشت یا عصر عاشورا...! یکی از جاهایی که ابی عبدالله روز عاشورا نفرین کرد روضه شیرخواره است اشاره ای کنیم همه حوائج و گرفتاری ها و بیماران مد نظر باشن حسین آمد به میدانو علی اصغر در آغوشش چو ابری بر رخ ماهی عبای شاه رو پوشش میگن عباشو به دوش انداخته بود گفتن شاید اومده ما رو به قرآن قسم بده...! دیدن از زیر عبا بچه شیر خوارش رو بلند کرد روی دست گرفت صدا زد: مردم اگه به من رحم نمی کنید به این بچه شیرخواره رحم کنید "اما ترونه کیف یتلظی عطشا" مگه نمیبینید علی چه طور بیتابی میکنه ببینید ... ببینید... گلم رنگ ندارد... سر جنگ ندارد... مردم ببینید به تن علی لباس نظامی نکردم مردم ببینید قد علی از شمشیرای شما کوتاه تره یا صاحب الزمان دیگه نمیگم چی شد فقط یه وقت ابی عبدالله دید دستاش از خون علی گرم شد علی داره آروم آروم رو دست بابا دست و پا میزنه اینجا بود دست برد زیر گلوی علی خون ها رو با آسمان ریخت صدا زد: خدایا علی من کمتر از بچه ناقه صالح نباشه ای گل یاس سپیدم صاعقه زد ساقه ات را با چه رویی سوی خیمه من برم قنداقه ات را...! الا لعنة الله علی القوم الظالمین و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون. خدایا ثوابی از این ذکر مصیبت رو به روح امام و شهدا خصوصا حاج قاسم برسان✅ رهبر عزیز تر از جانمون به حق امام زمان محافظت بفرما✅ گرفتاری ها خصوصا گرفتاری این بیماری اخیر رو خصوصا از بیماران و خانواده هاشون رفع بفرما✅ هدیه به همه حق داران امام و شهدا خصوصا حاج قاسم صلوات.🌹 کانال روضه های مکتوب: @rozehayemaktoub
🔰سه مجلس ارتباط روضه حضرت زهرا سلام الله علیها و حضرت علی اصغر علیه السلام از محضر استاد () رحمه الله ـ سؤال شد: كسانى كه در حال دعا و قرائت قرآن ندارند، چه عملى را انجام دهند؟ فرمودند: ...در روايت، ـ سلام الله عليها ـ ليلة القدر خوانده شده، بنابراين خوب است توسل به ايشان و نورانيت وى و هم چنين به نورانيّت ـ عجل الله تعالى فرجه الشّريف ـ كه همه مقدّرات در شب قدر به نظر اين بزرگوار مى رسد، توجّه شود. 📚برگرفته از کتاب ، نوشته آیت الله سعادت پرور ج1، ص 121🌱 به نقل از کانال ندای سعادت http://eitaa.com/nedayesaadat بر پایه این مطلب سه مجلس روضه تقدیم می شود: شرمندگی سیدالشهدا جهاد با سلاح گریه تظلم حضرت زهرا در قیامت @rozehayemaktoub
🔰مجلس پانزدهم روضه حضرت زهرا (بازنشر) 🔸 جهاد مادرانه رباب زنان در عاشورا رباب و جلوه های مختلف آن در راه خدا حضرت علی اصغر با استفاده از آیات قرآن بین روضه حضرت علی اصغر و روضه حضرت زهرا در زیارت امین الله خطاب به اهل بیت عرضه می داریم: «أشهد أنّك جاهَدتَ‏ في‏ اللَّه‏ حقَّ جِهاده‏» بالاترین جلوه «جهاد» آنجاست که انسان از ارزشمندترین دارایی خود بگذرد که فرمود: «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ» در بین همه دلبستگی های انسان، محبت به فرزند جلوه دیگری دارد و باز در اینجا محبت مادر باردار به جنین و محبت مادر به شیرخوار خود قصه دیگری است شاهد این معنا آیات قرآن است که در وصف سختی های قیامت می فرماید:«مصیبت قیامت چنان سنگین است که مادر شیرخوار نیز طفل خود را رها می کند.» این یعنی دلبستگی مادر به شیرخوار خود از همه محبت ها بالاتر است. همچنانکه خدای متعال فرزند را در چند جای قرآن نور چشم مادر دانسته است، چشم که از حیاتی ترین اعضای بدن انسان است را تمثیل اوج محبت گرفته اند. خدای متعال می فرماید:«شیرخوار مادر موسی را به او بازگرداندیم تا چشم او روشن شود» اما دو مادر بودند که در عرصه جهاد برای دفاع از امام فرزند خود را فدا کردند: اول از همه مادر سادات بود که بین در و دیوار محسن ششماهه را فدا کرد اما عجیب اینجاست که نقل نشده است زهرای مرضیه اینجا نفرین کرده باشد، بلکه نوشته اند حضرت هر طور بود خود را به مسجد مدینه رساند. تا بی بی دو عالم دید جان امیرالمومنین در خطر است ناله برداشت: مردم! به خدا من نزد خدا از ناقه صالح کمتر نیستم و این فرزندان من نیز از فصیل و شیرخوار ناقه کمتر نیستند اگر علی را رها نکنید لباس خود را چاک می زنم و به درگاه خدا نفرینتان می کنم! دومین مادر نیز در عصر عاشورا خانم حضرت رباب بود اما رباب نیز در مدرسه فاطمه درس وفا گرفته بود. نوشته اند در مجلس ابن زیاد تا نگاهش به سر مقدس ابا عبدالله افتاد با اینکه شاید سر علی اصغر نیز در مجلس بود اما دیدند رباب به نزد رأس مقدس سیدالشهدا رفت و سر را در آغوش گرفت و فریاد بر آورد حسین جان هرگز تو را فراموش نمی کنم :«واحسینا فلا نسیت حسیناً» همچنین نوشته اند رباب تا آخر عمر زیر سایه نمی رفت و چنین نوحه ای سرود: إنّ الّذي كان نوراً يُستضاء به‏ بكربلاء قتيلٌ غير مدفونِ ‏ اگرچه ننوشته اند رباب روز عاشورا نفرین کرده باشد اما گاهی محبت پدر نیز کمتر از محبت مادر نیست خصوصا اگر قلب رحمة الله الواسعة باشد، نوشته اند: تا تیر به گلوی علی اصابت کرد، «اندکی دست و پا زد و جان داد» «فاضطرب و مات» چرا می گویم اندکی دست و پا زد؟ زیرا در این بدن نحیف دیگر جانی نمانده بود که دست و پایی بزند، اینجا بود که حسین علیه السلام که گویا بزرگترین معجزه و سند حقانیت انقلاب او را به شهادت رسانده باشند شاید به یاد نفرین مادر در مسجد مدینه افتاد و فرمود:«خدایا فرزند من از شیرخوار ناقه صالح کمتر نباشد!» الغارات (ط - الحديثة) ؛ ج‏2 ؛ ص847. سوره آل عمران، 92. سوره حج، 2، يَوْمَ تَرَوْنَها تَذْهَلُ‏ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ سوره طه، 40، فَرَجَعْناكَ‏ إِلى‏ أُمِّكَ كَيْ تَقَرَّ عَيْنُها وَ لا تَحْزَنَ عیاشی ج2 ص67، البرهان ج2 ص710. موسوعة الامام الحسين(عليه‏السلام) ؛ ج‏6 ؛ ص60 به نقل از تذکرة الخواص سبط ابن الجوزی،« إنّ الرّباب زوجة الحسين أخذت الرّأس‏، و وضعته في حجرها، و قبّلته‏» موسوعة الامام الحسين(عليه‏السلام) ؛ ج‏7 ؛ ص311 به نقل از تاریخ ابن عساکر و کامل ابن اثیر، «وعاشت بعده سنة لم يظلّها سقفُ بيتٍ حتّى بليت وماتت كمداً.» موسوعة الامام الحسين(عليه‏السلام) ؛ ج‏7 ؛ ص310 به نقل از اغانی ابوالفرج اصفهانی. المجدی ص 91. مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج‏4 ؛ ص109 لَا يَكُونُ أَهْوَنَ عَلَيْكَ‏ مِنْ‏ فَصِيل‏. کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
🔰مجلس شانزدهم روضه حضرت زهرا (بازنشر) 🔸 شرمندگی سیدالشهدا و غیرت حضرت زهرا بین روضه حضرت علی اصغر و روضه حضرت زهرا امام حسین علیه السلام خدای متعال به زن حیا و به مرد غیرت ارزانی داشت و به همین جهت بود که رسول خدا در شب عروسی کارهای بیرون خانه را به علی سپرد تا پرده حیای عصمت الله الکبری در برخورد با بیگانه به زحمت نیافتد. امیرالمومنین پیوسته تلاش می کرد در کنار جهاد همیشگی با دشمن، از امور خانه نیز غافل نماند. زهرای مرضیه نیز همیشه مراقب بود علی در انجام این وظیفه شرمنده نشود. چنین بود که نوشته اند روزی امیرالمومنین متوجه شد زهرای مرضیه و فرزندان حضرت چند روز است گرسنه اند. پرسید:« چرا از من نخواستی تا برای شما غذا فراهم کنم؟» فاطمه عرضه داشت:« یا ابالحسن من از خدا حیا می کنم تو را به کاری وا بدارم که نتوانی انجام دهی!» اما دو نفر از اهل بیت نزد همسر خویش شرمنده شدند: یکی اینجا که دست تقدیر بر این بود که امیر المومنین نزد زهرای مرضیه خجالت زده شود. نوشته اند تا علی خود را کنار در خانه رساند دید زهرای مرضیه بدون چادر پشت در افتاده است بدون عمامه با چشمی کاسه خون «حاسراً مُحمَرَّ العَینَین» خود را به زهرا رساند اولین کاری که کرد عبای خود را روی بی بی دو عالم انداخت. دومین جا نیز عصر عاشورا بود شاید رباب که شاگرد مکتب فاطمه زهرا است حیا می کرد که از پدر بخواهد تا از این مردم آبی طلب کند اما زینب کبری علی را به ابا عبدالله رساند به امیدی که کمی آب برای او طلب کند، اینجا نیز نوبت شرمندگی سید الشهدا بود خدا می داند که به دل حسین چه گذشت وقتی خون از قنداقه علی روی سینه حسین جاری بود. لذا در زیارت داغ علی اصغر را ممتاز از همه مصائب حضرت ذکر می کند و می فرماید:« صلی الله علیک ... و علی وَلَدِکَ عَلیٍّ الاصغر الذی فُجِعتَ بِه» شاید به همین دلیل بود که ابی عبدالله دیگر مادر را صدا نزد بلکه زینب کبری را صدا زد، علی را به دست زینب داد و تیر از گلوی علی بیرون کشید و پس از آن به خیمه بانوان برنگشت، راه خود را عوض کرد و با شمشیر خود قبر کوچکی برای علی کند علی را با خون خود غسل داد، بر پیکر علی نماز خواند و درون خاک گذاشت . یاس خشک و تشنه کامم بی تو اقیانوس دردم من فدای لحظه ای از عمر کوتاه تو گردم ای گل یاس سپیدم صاعقه زد ساقه ات را با چه رویی سوی خیمه من برم قنداقه ات را بحار الانوار ج43 ص81. بحار ج43 ص59. الهدایة الکبری، ص407. موسوعة تاریخ الامام الحسین ج4 ص317 به نقل از ینابیع المودة قندوزی، و ابصار العین سماوی با این تفاوت که ینابیع نام ام کلثوم را ذکر کرده است و ابصار العین نام زینب کبری. الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحديثة) ؛ ج‏3 ؛ ص71 صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ وَ عَلَيْهِمْ وَ عَلى‏ وَلَدِكَ عَلِيِّ الاصْغَرِ الَّذِي فُجِعْتَ‏ بِه‏ اللهوف على قتلى الطفوف / ترجمه فهرى ؛ النص ؛ ص117 فَذَبَحَهُ فَقَالَ لِزَيْنَبَ خُذِيهِ موسوعة شهادات المعصومین ج2 ص268 به نقل از تاریخ یعقوبی ج2 ص245 و عبرات المصطفین ج2 ص 87.فنزع الحسین السهم من حلقه و جعل یلطخه بدمه و یقول والله لانت اکرم علی الله من الناقة و لمحمد اکرم علی الله من صالح. موسوعة الامام الحسين(عليه‏السلام) ؛ ج‏4 ؛ ص321 به نقل از فتوح ابن اعثم، «و حفر له بطرف السّيف‏» كشف الغمة في معرفة الأئمة (ط - القديمة) ؛ ج‏2 ؛ ص26 به نقل ا فتوح ابن اعثم، « فَزَمَلَهُ الْحُسَيْنُ ع‏ وَ حَفَرَ لَهُ بِسَيْفِهِ وَ صَلَّى‏ عَلَيْهِ‏ وَ دَفَنَهُ‏ » الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي) ؛ ج‏2 ؛ ص301 فنزل الحسين ع عن فرسه و حفر للصبي بجفن سيفه و رمله‏ بدمه‏ و دفنه‏. کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
🔰مجلس هفدهم روضه حضرت زهرا 🔸جهاد با سلاح گریه علیه ظالم علی اصغر علیه السلام بین روضه علی اصغر با روضه حضرت زهرا سلام الله علیها یکی ار نعمت های بزرگ خدای متعال به انسان «بیان» است، که: «علمه البیان» انسان با بیان، حال درونی خود را بیان می کند یکی از فوائد بیان ابراز غم و اندوه است یعقوب پیامبر می فرماید:« أَشْكُوا بَثِّي وَ حُزْني‏ إِلَى اللَّهِ » همچنین نعمت دیگر بیان دفاع از خود است و همین است که می گویند به زبان آمدن و سخن گفتن باعث تسکین درون است و مردم طفل نوزاد را «طفل بی زبان» می گویند از این جهت که بچه اگر دردی داشته باشد نمی تواند بیان کند لذا یکی از لحظات سخت برای مادر اینجاست که بچه گریه می کند اما مادر نمی فهمد درد بچه چیست؟ دو شهید از اهل بیت بودند که هرگز فرصتی برای اعتراض پیدا نکردند یکی محسن شهید زهرای مرضیه بود که وقتی بین در و دیوار به شهادت رسید این غم در دل زهرا ماند که فرزند او حتی ناله ای هم برای اعتراض نزد. روز عاشورا نیز هر شهیدی که بر زمین افتاد ناله ای برآورد علی اکبر فریاد برآورد «یا ابتاه علیک منی السلام» قاسم عمو را صدا زد: «یا عماه ادرکنی»، وقتی دستان عبدالله بن حسن جدا شد فریاد بر آورد «یا أماه» و این ناله ها همانگونه که ناله استغاثه بود فریاد اعتراض مظلوم بر ظالم نیز بود اما جان عالمی فدای طفل شیرخوار ابا عبدالله ... تکلّم کن تکلّم کن بگو من آب می خواهم تلظّی کن تلظّی کن فدای کام عطشانت نه ناله می زنی نه دست و پا نه اشک می ریزی مزن آتش مرا این قدر با لب های خندانت تنها کاری که از دست علی برمی آمد تلظی و گریه بود. گفته اند: تلظی به التهاب آتش می گویند و وقتی کسی از شدت گرما خیلی بی قراری کند به این کار «تلظی»می گویند گویا مانند آتشی شده است که زبانه می کشد. اسفراینی در کتاب نور العین تعبیر دیگری آورده است: «و هو یتقلب فی یدیه من شدة العطش» گویا طفل از شدت تشنگی در دست پدر دست و پا می زد. اینجا بود که اباعبدالله خود دست به کار شد علی را روی دست گرفت «فأخذه على يده» و فریاد زد: «يا قوم! إن لم ترحموني‏، فارحموا هذا الطّفل.» یعنی مردم اگر به من رحم نمی کنید به این طفل شیرخوار رحم کنید. مگر نه شیر مادر هم غذا هم آب می باشد تو کودک هم گرسنه بودی و هم تشنه جان دادی سوره الرحمان ، 4. تذکرة الخواص سبط ابن الجوزی ج2 ص164. فاذا بطفل یتلظی عطشا در نور العین فی مشهد الحسین و معالی السبطین و کبریت احمر این تعبیر به نقل از سید الشهدا آمده است. نقل نور العین چنین است: «قتلتم من معی و لم یبق غیر هذا و لکن لیس علیه ثار و هو یتلظی عطشا فاسمحوا لی بشربة من ماء» همچنین ر،ک: موسوعة الامام الحسین ج11ص 886 به نقل از معالی السبطین و ج‏4، ص: 297 به نقل از بیرجندی در کبریت احمر. لسان العرب، ج15 ص249. «و أَما قولهم في الحرّ: يَتَلَظَّى‏ فكأَنه يَلْتَهِب كالنار من اللَّظى.» اسفراینی، نور العین فی مشهد الحسین ج1 ص46. همان. کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
مجلس هجدهم (بازنشر) 🔸تظلم حضرت زهرا سلام الله علیها در قیامت ششماهه خونین امام حسین علیه السلام بین روضه حضرت علی اصغر با حضرت زهرا فرموده اند در روز قیامت وقتی مردم در عرصه محشر جمع می شوند ندا بلند می شود: «ای اهل محشر چشم های خود را به زیر اندازید که فاطمه وارد محشر می شود ناگهان بی بی دو عالم سوار بر مرکبی از نور و در حلقه فرشتگان وارد می شود.» نوشته اند:« وقتی حضرت در میان صحرای محشر می ایستد همه انتظار دارند بی بی سوار بر ناقه به بهشت برود اما می بینند حضرت از ناقه پیاده می شود و چند پیراهن خونی از جمله پیراهن خونی ابا عبدالله را به دست می گیرد و ناله بر می آورد که خدایا بین من و قاتلین فرزندانم حکم فرما» سپس عرضه می دارد:« خدایا حسنین را به من نشان بده!» و طبق نقلی عرضه می دارد:« خدایا وارد بهشت نمی شوم تا ببینم با فرزندان من چه کردند!» اینجاست که خدای متعال می فرماید:« فاطمه! به قلب قیامت نگاهی بینداز!» نگاه فاطمه بر پیکر بی سر ابا عبد الله و سر غرق به خون حسین می افتد در حالیکه از رگهای بریده خون جاری است. اینجاست که فاطمه ناله بر می آورد: «وا ولداه! وا ثمرة فواداه!» و فرشتگان از ناله فاطمه غش می کنند. کامل الزیارات نقل می کند: امام صادق فرمود: «اولین کسی که در روز قیامت به حساب او رسیدگی می شود قاتل محسن بن علی است و بعد از او قنفذ.» از این روایت معلوم می شود قاتل محسن غیر از قنقذ است زیرا قنفذ طبق روایت دیگر قاتل حضرت زهرا سلام الله علیها است. می گویند: وقتی مادر باردار است باید خیلی مراقب خودش باشد، زیرا اولین کسی که ضربه می بیند بچه است. لذا محسن آن لحظه ای به شهادت رسید که فاطمه زهرا به پشت در خانه آمد تا دیدند فاطمه پشت در است در را به سینه زهرا زدند، ناله زهرا بلند شد :«یا فضة خذینی» فضه به فریادم برس که محسنم را کشتند. عرضه می داریم: یا صاحب الزمان! اگر اینجا طفل شش ماهه زهرا را نمی کشتند کسی جرئت نمی کرد در کربلا گلوی طفل ابا عبدالله را هدف بگیرد. بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏43 ؛ ص219 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ تُقْبِلُ ابْنَتِي فَاطِمَةُ عَلَى نَاقَةٍ مِنْ نُوقِ الْجَنَّةِ ... وَ عَنْ يَمِينِهَا سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ وَ عَنْ شِمَالِهَا سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ وَ جَبْرَئِيلُ آخِذٌ بِخِطَامِ النَّاقَةِ يُنَادِي بِأَعْلَى صَوْتِهِ غُضُّوا أَبْصَارَكُمْ حَتَّى تَجُوزَ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّد. بحار الأنوار؛ ج‏43 ؛ ص219 فَتَنْزَخُ بِنَفْسِهَا عَنْ نَاقَتِهَا وَ تَقُولُ إِلَهِي وَ سَيِّدِي احْكُمْ بَيْنِي وَ بَيْنَ مَنْ ظَلَمَنِي اللَّهُمَّ احْكُمْ بَيْنِي وَ بَيْنَ مَنْ قَتَلَ وُلْدِي‏. بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏43 ؛ ص220 تُحْشَرُ ابْنَتِي فَاطِمَةُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ مَعَهَا ثِيَابٌ مَصْبُوغَةٌ بِالدَّم‏. بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏43 ؛ ص224 ثُمَّ تَنْزِلُ عَنْ نَجِيبِهَا فَتَأْخُذُ قَمِيصَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع بِيَدِهَا مُضَمَّخاً بِدَمِه‏. بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏43 ؛ ص226 فَتَقُولِينَ يَا رَبِّ أَرِنِي الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْن‏. بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏43 ؛ ص222 فَيُقَالُ لَهَا ادْخُلِي الْجَنَّةَ فَتَقُولُ لَا أَدْخُلُ حَتَّى أَعْلَمَ مَا صُنِعَ بِوَلَدِي مِنْ بَعْدِي‏. بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏43 ؛ ص222 فَيُقَالُ لَهَا انْظُرِي فِي قَلْبِ الْقِيَامَةِ فَتَنْظُرُ إِلَى الْحُسَيْنِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ قَائِماً وَ لَيْسَ عَلَيْهِ رَأْسٌ فَتَصْرُخُ صَرْخَةً وَ أَصْرُخُ لِصُرَاخِهَا وَ تَصْرُخُ الْمَلَائِكَةُ لِصُرَاخِنَا. بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏43 ؛ ص223 يُمَثَّلُ لِفَاطِمَةَ ع رَأْسُ الْحُسَيْنِ ع مُتَشَحِّطاً بِدَمِهِ بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏43 ؛ ص226 وَ أَوْدَاجُ الْحُسَيْنِ تَشْخُبُ‏ دَما. ف بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏43 ؛ ص223 َتَصِيحُ وَا وَلَدَاهْ وَا ثَمَرَةَ فُؤَادَاهْ فَتَصْعَقُ الْمَلَائِكَةُ لِصَيْحَةِ فَاطِمَة. كامل الزيارات ؛ النص ؛ ص334 َ وَ أَوَّلُ مَنْ يُحْكَمُ فِيهِمْ مُحَسِّنُ بْنُ عَلِيٍّ ع وَ فِي قَاتِلِهِ ثُمَّ فِي قُنْفُذ. کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
🔰مجلس نوزدهم روضه حضرت زهرا: (باز نشر از روضه حضرت خدیجه) نوشتن لحظات آخر بی بی دو عالم حضرت خدیجه کبری اسما اومد به عیادت خدیجه خدیجه گریه می کرد اسما دلداریش می داد فرمود اسما من برای این گریه می کنم زهرا تنها میشه هر دختری شب عروسی به مادرش نیازمنده حرف دلش رو به مادرش می زنه فاطمه پنج سال بیشتر نداره وقت عروسیش نیستم کمکش کنم اسما اینجا قول داد به خدیجه اگه من زنده بودم شب عروسی به جای تو برای زهرا مادری کنم. شب عروسی زهرا و علی شد پیغمبر دستور داد همه بیرون برن اما نگاهی کرد دید هنوز اسما گوشه خونه نشسته فرمود اسما مگه نگفتم همه بیرون برن اسما گفت من یه همچین قولی به خدیجه دادم شب عروسی برا زهرا مادر باشم پیغمبر گریه کرد اسما رو دعا کرد اما یا رسول الله چه کسی فکر می کرد مدتی نمی گذره همین اسما شاهد وصیت زهرا باشه ... اسما! چون روز آخر بود کار خانه کردم گیسوی زینب را دوباره شانه کردم دیدی چه حالی در نمازم بود اسما این آخرین راز و نیازم بود اسما فرمود بستر رو وسط اتاق رو به قبله بیاندازن اگه اومدی صدا زدی جوابتو ندادم برو علی رو خبر کن ... 🔸جهت ادامه این روضه و پیوند آن به روضه کربلا از مجالس دیگر استفاده بفرمایید. 🔸جهت مشاهده برخی از مدارک این روضه به نوشته «فضایل و مصائب حضرت خدیجه» در همین کانال مراجعه فرمایید. کانال روضه های مکتوب: @rozehayemaktoub
🔰مجلس بیستم روضه حضرت زهرا 🔸ارتباط بین مناجات با امام زمان، روضه حضرت زهرا و روضه حضرت رقیه سلام الله علیهم 🔸 در دعای ندبه فرمود: «هل من معین فاطیل معه العویل و البکاء» یا صاحب الزمان کجاست گریه کنی که با هم برای غربت تو گریه کنیم آخه خیلی سخته برای گریه کن که همراه نداشته باشه برای گریه کن خیلی سخته وقتی برا عزیزش ناله میزنه اذیتش کنن بهش اعتراض کنن 🔸عرضه بداریم یا صاحب الزمان دلا بسوزه برا مادرتون وقتی برا بابا ناله میزد [یا به این تعبیر: برای گریه کن سخته تنها باشه تنها گریه کنه اما از اون سخت تر اینه گریه می کنی بهت اعتراض کنن زخم زبان بزنن قربون اون مادری که گوشه خونه شم ناله میزد میومدن به علی اعتراض می کردن ...] اومدن اعتراض کردن به امیرالمومنین: «علی بگو به فاطمه یا شب گریه کن یا روز» صدا زد علی جان به مردم بگو من مدت زیادی بین شما نمیمونم «ما اقل مکثی بینهم» 🔸اما عرض کنیم بی بی جان مردم مدینه به شما اعتراض کردن اما امان از مردم شام! 🔴گریز اول: چرا؟! آخه مردم شام برای آروم کردن دختر سه ساله سر بابا رو می برن کجای دنیا وقتی بچه گریه کنه سر بریده بابا رو براش می برن .... عمه جان این سر منور را کمکم می کنی که بردارم شامیان ای حرامیان دیدید راست کفتم که من پدر دارم * ای پدر جان عجب دلی دارم ای پدر جان عجب سری داری گیسویم را به پات می ریزم تا ببینی چه دختری داری * آیه های نجیب و کوتاهم شبی از ناقه ام تنزل کرد غنچه هایی شبیه آلاله روی چین های دامنم گل کرد * دستی از پشت خیمه ها آمد لاجرم راه چاره ام گم شد در هیاهوی غارت خیمه ناکهان گوشواره ام گم شد * هر بلایی که بود یا می شد به سر زینب تو آوردند قاری من چرا نمی خوانی؟ چه به روز لب تو آوردند * چشم های ستاره بارانم مثل ابر بهار می بارد من مهیای رفتنم اما خو اهرت را خدا نگه دارد 🔴گریز دوم: بی بی جان ای کاش بودی شهر شام آخه امام باقر فرمود هر کدوم از ما گریه می کردیم با تازیانه آروممون می کردن ...] یه گوشه خواب بودم خیلی آروم ولی پیچید تو گوشم صداشون نمیبردن اگه گشواره هامو خودم میبخشیدم به دختراشون گذشت و گم شدم توی بیابون آخه از قافله جا مونده بودم یکی اومد برم گردوند بابا ولی کاشکی همونجا مونده بودم بد اخلاقن چقدر مردای شامی به جای قلب سنگه تو دلاشون با این دستای سنگینی که دارند دلم میسوزه واسه بچه هاشون یه جوری زد چشام تاره هنوزم یه جوری زد قدم از درد خم موند جای دستش یکم بهتر شده اما جای انگشترش رو صورتم موند تو روی نیزه و من روی ناقه تو چشمات باز و من دستام بسته چقدر شکل همیم بابا نگاه کن منم مثل تو دندونم شکسته به ماه آسمون میگفت شمع شبستون منی یاد عمو بخیر که تو مثل عمو جون منی راستی تو از تو آسمون ببین بابای من کجاست بهش بگو که دخترت ساکن تو خرابه هاست کانال روضه های مکتوب: @rozehayemaktoub
🔰مجالس روضه حضرت زهرا 🔴نکته مهم: هر مجلس متشکل از متن روضه به همراه و که همراه با پاورقی و متون عربی است. توصیه می شود حتما پاورقی ها را ببینید که در پاورقی ها احادیث به صورت کامل نقل شده است. 🔴مجلس اول گفتگوهای حضرت زهرا و امیرالمومنین شدن امیرالمومنین قتلگاه 🔴مجلس دوم علی امیرالمومنین به پیامبر در هنگام تدفین علقمه 🔴مجلس سوم والله حجاب الله امام کاظم برای حضرت زهرا امام جواد برای حضرت زهرا صادق پیامبر برای حضرت زهرا امام حسین به مصیبت زهرای مرضیه 🔴مجلس چهارم به گریه های حضرت زهرا حضرت زهرا رسالت شملة الجنین حضرت زهرا در مسجد پیامبر ناله های زینب کبری 🔴مجلس پنجم های حضرت زهرا دیدار فاطمه زهرا با پیامبر حضرت رقیه 🔴مجلس ششم گریه کردن برای حضرت زهرا اذان بلال مجلس یزید 🔴مجلس هفتم (به صورت محتوایی) علی گریه کردن برای حضرت زهرا الکرب حضرت عباس 🔴مجلس هشتم (به صورت محتوایی) علی امیرالمومنین در فراق حضرت زهرا حضرت بعد از پیامبر الراس فاطمه زهرا و علی اکبر به پیامبر # گریز حضرت علی اکبر 🔴مجلس نهم (روضه کوتاه) باللیل قتلگاه 🔴مجلس دهم (روضه کوتاه) کوفه ✅چنانچه مستحضرید تبلیغ این مطالب در کانال های خاص نیازمند پرداخت هزینه است لذا شما با ارسال این لیست برای دوستان خود انشاالله در ثواب نشر مصائب و مظلومیت فاطمه زهرا سهیم باشید. کانال روضه های مکتوب: https://eitaa.com/rozehayemaktoub