eitaa logo
روز‌نوشت
590 دنبال‌کننده
752 عکس
363 ویدیو
2 فایل
✍طلبه‌ام و مبتلاء به نگارش با کپی پیست میانه‌ی خوبی ندارم. کپی از این کانال با اشاره به نام صاحبش باشد. با نقدهاتون، خوش‌حال میشم! @islamic_ethic https://eitaa.com/roznevesht http://zil.ink/roznevesht
مشاهده در ایتا
دانلود
گفته‌اید کم‌نویس شده‌ام اینجا و دلیلش را پرسیده‌اید. بله خوب. قانون من اینجا این است که خودم بنویسم. بنای من بازنشر نوشته‌های دیگران نیست. اگر حرفی برای گفتن نداشته باشم، نمی‌نویسم.
گاهی لازم نیست خودت را به دیگران ثابت کنی؛ همین که خودت را به خودت ثابت کنی، کافی‌ست.
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 تهذیب، بال دوم عروج طلبه 🖋 زهرا ابراهیمی 🔸 پیش از این درباره کمال‌گرایی که در سیستم حوزه تزریق می‌شود حرف زده‌ایم. دروس و به تبع آن اساتید حوزه سعی‌شان بر این است تا طلاب را در مسیر کمال راهنمایی کنند؛ به همین دلیل چگونگی رسیدن به کمال را از لابلای کتاب‌ها و درس‌ها و از پیچ و خم کوچه پس کوچه‌های زندگی فردی و اجتماعی تبیین می‌کنند و طلبه ها را متوجه وظایف متعددی می‌کنند که در قبال خود و دیگران دارند؛ اما پرورش شخصیت طلاب در حوزه‌ها به همین جا ختم نمی‌شود؛ در واقع آرزوی رسیدن به کمال و تلاش برای دستیابی به آن دو نوع آسیب را به همراه دارد که اگر در کنار آموزش‌ها و پرورش‌ها به این آسیب‌ها دقت و توجه نشود نه تنها شخص به جایی نمی‌رسد بلکه موجبات ضلالت و گمراهی خود و دیگران را هم فراهم می‌نماید. 🔹 تمیز قائل شدن بین آنچه می‌خواهیم باشیم و آنچه هستیم نکته‌ی دقیقی است که اگر به آن توجه نشود طلبه را دچار توهم خودبرتربینی می‌کند. ❓من می‌خواهم بندگی کنم و راهش را هم بلدم اما آیا حقیقتاً بنده‌ی خوبی هستم؟! این سوالی است که هر طلبه باید از خود بپرسد. 🔹 طلبه‌ها باید بدانند آرزوی رسیدن به یک امر، لزوماً به معنای کسب آن امر نیست و این نکته‌ای است که غفلت از آن منجر می‌شود تا برخی از طلاب بین خود و دیگران دیواری بکشند و کسانی که آن سوی دیوار هستند را نه تنها متفاوت بلکه پایین‌تر از خود هم بدانند. کلیپ‌های متعددی که در فضای مجازی مخصوصاً در باب امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر دیده می‌شود اکثرا حکایت از همین دیوارکشی‌ها دارد. آنچه در دروس حوزه و در میان تدریس اساتید ارائه می‌شود آشنایی با شخصیت‌های عظیم علمی و معنوی است که شنیدنش نشاط و وجدی عجیب در وجود طلاب ایجاد می‌کند و این نشاط به قدری قوی است که هر لحظه طلبه دلش می‌خواهد جای همان شخصیت علمی و معنوی باشد و این دلبخواهی‌ها تا جایی پیش می‌رود که یک آن حس می‌کند شخصیتش به شخصیت مزبور نزدیک شده است؛ این احساس قرابت آسیبی جدی است که اگر مورد واکاوی و درمان قرار نگیرد تاثیرات مخربی از خود به جا خواهد گذاشت. 🔹 احساس قرابت نسبت به آنان که در مسیر حق بوده و هستند زمانی ارزشمند است که انسان در گفتار و رفتار و کردار خویش نیز این قرابت را به اثبات برساند و الا اینکه انسان ظاهراً خودش را به دیگری بچسباند اما در باطن شبیه او نباشد می‌شود وصله‌ی ناجور. 🔹 آسیب دومی که در این مسیر متوجه طلاب می‌شود این است که برخلاف آسیب اول که طلبه فقط آرزوی رسیدن دارد و توقعی از خود و رفتارش ندارد، بالعکس در مواجهه‌ی با دیگران متوقع بود و فکر می‌کند دیگران نیز باید همانگونه باشند که او فهمیده و نه حتی عمل کرده. اجازه دهید کمی آسان‌تر حرف بزنم. طلاب تصویری از جایگاه معنوی در ذهن خویش ترسیم می‌کنند این جایگاه حاصل همان دروسی است که از حوزه دریافت نموده‌اند. حالا آن تصویر ذهنی به دو شکل عمل می‌کند؛ در رابطه با خود طلبه، تصور طلاب این است که به آن جایگاه رسیده‌اند یعنی دانستن خویش را مساوی با رسیدن می‌دانند بدون اینکه هیچ توقعی از خود و رفتار خود داشته باشند و از سوی دیگر نسبت به دیگران متوقع بوده و انتظار دارند آنچه را خودشان می‌دانند، دیگران عمل کنند. 🔹 این دو آسیب به‌شدت شخصیت طلبه‌ها را تهدید می‌کند و لازم است برای رهایی از آن در کنار تدریس، تهذیب هم جدی‌تر گرفته شود. یکی از فواید تهذیب دور کردن ذهن انسان از این گونه خیال‌بافی‌هاست. @Manahejj
واجب‌الوجود فیلسوف باشی، خِیر محض عارف یا اوس‌کریم عامی، چه فرقی می‌کند وقتی آرام‌ِجانِ همه‌ای. خدای مهربون، ما خیلی دوست‌تون داریم. https://eitaa.com/roznevesht
دیشب با دوستی در رابطه با موضوع جدایی و طلاق‌شان حرف می‌زدم. امروز یادم آمد که قبلا یادداشتی داشتم با همین موضوع. خواستم شما و دوستم هر دو بخوانیدش. شاید مفید باشد. ⚡️عشق با اتصال آمیخته می‌شود.آدم‌ها، جنجال‌ها به پا می‌کنند تا به یکدیگر برسند. عاشق می‌شوند و تمام تقلای خویش را در جهت ابراز عشق به کار می‌گیرند. فکر می‌کنند فوت و فن عاشقی را خوب بلدند. هر چه فدایت شوم و قربانت گردم و از این آداب عشاق می‌دانند در مسیر دوست خرجش می‌کنند. انگار در پروسه‌ی عشق، ادبیات آدم‌ها نیز متحول می‌شود. استعداد کلام و قدرت بیان عجیبی پیدا می‌کنند. به راحتی می‌توانند موسی‌وار کلمات بی‌جان را با یک حرکت تبدیل به واژه‌ای جاندار نمایند و معجزه‌ای جدید در عشق‌شان خلق کنند. اصطلاح بهار عاشقی،  توصیف مناسبی برای بیان این شیدایی‌ست. اما خدا نکند بهار دوستی‌هایشان، خزان شود؛ آن وقت است که تمام آنچه را بلد بودند فراموش می‌کنند. اصلا انگار بویی از عشق که نه، بویی از انسانیت هم نبرده‌اند. هر چه بینشان بوده برملا می‌سازند و یکدیگر را رسوای زمانه می‌کنند. از ادبیاتی که تنها واژه‌های محبت آمیز خلق میشد، حالا فقط تهمت‌ها و فحش‌ها و ناسزاها سرازیر می شود. برچسبی نیست که به یکدیگر نزنند و ملاحظه‌ای نیست که در کار یکدیگر کنند. اینها را فقط به عنوان مقدمه آوردیم تا حرف اصل کاری‌مان را بزنیم. ما آدم‌ها در اتمامِ رابطه‌ها منصف نیستیم. انصافِ انتها، همچون اخلاقِ ابتدا دارای اهمیت است. سرانجام‌ها همچون سرآغازها نیازمند احترام‌اند . تاوان پایان‌های بی‌اخلاق را نه شخص روبرو، بلکه خود ما می‌پردازیم؛ چرا که بی‌اخلاقی در انتهای کار، نوعی توهین به ابتدا و آغاز کار است، آغازی که ما انتخابگر آن بوده‌ایم. دو دوست، دو همسایه، دو همکار تا وقتی که در میدان یکدیگر بازی می‌کنند همبازی‌اند، اما کافی‌ست پای‌شان را از دایره‌ی این میدان کمی آن طرف‌تر بگذارند،  ناگهان تبدیل به دشمنی می‌شوند که تشنه به خون‌شان می‌شویم. ما آدم‌ها حافظه‌ی تاریخی‌مان در عواطف دوستانه بسیار ضعیف است. محبت‌های بذل شده در زمان صلح را فراموش می‌کنیم و تنها به بذر کینه‌های پاشیده شده در زمان جنگ می‌اندیشیم. ما آدمها پایان قشنگی از یکدیگر نمی‌سازیم . گاهی باید یک ساعتی دور از اغیار نشست و به آغازها فکر کرد و به چرایی پایان‌های بی‌اخلاق. باید به خاطر سپرد که همان خداوندی که نظاره‌گر آغازهای همراه با محبت ماست حاضر و ناظر پایان‌های بیرحمانه‌مان  نیز هست. خداوند در کتاب خویش در آیات طلاق به مردان سفارش می‌کند که یا به طرز شایسته‌ای زنان را نگاه دارید و آشتی کنید و یا آنها را به طرز پسندیده‌ای رهاسازید.(۱) گویا اهمیت رعایت اخلاق در پایان هر کار کمتر از آغاز آن نیست.تمام‌کردن‌هایِ غیرمنصفانه نشان از عدم تناسب روحی انسان دارد. آیا وقت تعادل نرسیده است؟! ۱. سوره بقره آیه ۲۳۱ https://eitaa.com/roznevesht
یک آن دل‌مان لک زد برای "حسین" همو که بدون واژه‌ هم صدای‌مان را می‌شنود.
یه جایی محمود درویش میگه: تُنسی کانک لم‌تکن... ‏فراموش می‌شوی، گویی که هرگز نبوده‌ای... حالا هی مثل اسپند رو آتیش واسه دنیا بالا و پایین بپریم! https://eitaa.com/roznevesht
کاش تا اعتراضات مسالمت‌آمیز است و تا دشمن سوءاستفاده نکرده است در حد چند کلامی هم که شده از مردم اصفهان دلجویی شود. حرف زدن و دلجویی، نشان از دیده‌شدن دارد. مسئولین، مردم را که ببینند خودبه‌خود آرامش بازمی‌گردد. https://eitaa.com/roznevesht
خدای‌مهربان‌من خیر را برای مردم شهرم مقدر نما.
این چه خوراک تبلیغاتی‌ست که برای شبکه‌های آن طرف آبی فراهم می‌کنید؟! بیش از ده روز است که مردم، کف رودخانه تحص کرده‌اند و هشدار می‌دهند تا کسی به دادشان برسد.
چگونه تو را فراموش کنم؟! قلبم بدون حضورت، کذب محض است.
کارتن‌های موزی خیلی محکم‌اند. خیلی به درد اسباب‌کشی می‌خورند. این را ما خانم‌ها بهتر درک می‌کنیم؛ چون مجبوریم چینی‌های ویترین را بعد از گردگیری، یکی‌یکی داخل کاغذ باطله‌ها بپیچیم و با احتیاط توی کارتن‌ها بچینیم؛ بعدش هم چهار طرف کارتن را با چسب پهن آب‌بندی کنیم و با یک ماژیک درشت رویش بنویسیم شکستنی‌ست و خلاص. این کار، بخشی از هویت مستاجران است. مستاجری سختی‌های خودش را دارد. تو برای یک سال یا بیشتر به این خانه دل بسته‌ای، موقع تنهایی با در و دیوارش حرف زده‌ای، روی دیوارش میخ کوبیده‌ای و قاب خاطراتت را نصب کرده‌ای، با همسایه‌ها و کوچه و محله و خیابان آشنا شده‌ای، حتی سبزی‌فروش سر کوچه هم دیگر برایت غریبه نیست؛ اما حالا مهلتت به اتمام رسیده و یک‌باره باید جمع و جور کنی و بروی. انگار کن یک سوزن نوک‌تیز بخورد به بادکنک امید آدمیزاد. روز از نو روزی از نو. مستاجری اگرچه سختی‌ها و تلخی‌‌های زیادی دارد اما یک امتیاز خوب هم دارد و آن اینکه تو به ماندن عادت نمی‌کنی؛ به تو هجرت را می‌آموزد؛ رفتن را و زیادی دل‌نبستن را؛ می‌دانی که ماندگار نیستی؛ می‌دانی چیزی از این خانه از آنِ تو نیست؛ تو نیامده‌ای که بمانی. دیدن شرایط خودت از این زاویه، تحمل سختی‌هایش را برایت آسان می‌کند. شاید تنها چیزی که می‌تواند در این شرایط سخت به ما کمک کند همین دیدن قضایا از یک زاویه‌ی دیگر است. به شکل دیگری باید به اتفاقات نگاه کرد. با لنز دوربین دیگری. آدم اگر بخواهد فقط از یک زاویه به موسیقی زندگی‌اش گوش دهد، تحمل وقت‌هایی که زندگی برایش فالش می‌خواند سخت خواهد بود. تغییر زاویه‌ی دید، مثل یک پناهگاه می‌ماند برای آدم. هر وقت زندگی به کامت نبود؛ هر وقت یک به اصطلاح هنرمند گفت که هر کس بعد از سی‌سال نتواند زندگی‌اش را تامین کند بی‌دست و پاست و تو ناراحت شدی؛ یا هنگامی که دیگری در اوج نداری مردم، تبلیغ رژیم لاغری می‌کند، تو زاویه‌ی دیدت را عوض کن و موضوع را از نگاه دیگری رصد کن. هر وقت زاینده‌رود بدون آب می‌شود، هر وقت کف رودخانه ترک می‌خورد، دلار از مرز سی‌هزار می‌گذرد، یا هر وقت از مستاجری خسته شدی، از یک زاویه‌ی دیگر نگاه کن تا کمتر رنجور شوی. 🖋زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht